18 Haziran 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

18 Haziran 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

Elâzizde ziraat ve iktısat hayatı genişliyor öylü karasabanı bırakarak Gazi çiftliği pulluklarını kullanıyorlar ELAZİZ, (Milliyet) — Vilâye- timizin bu seneki mezruatı kışın giddeti dolayısiyle kısmen zarar görmüşi ür. Mahaza heyeti umu- miyesi itibarile halen zirai vaziyet çok iyidir. Şimdiye kadar mahru- kat makamında kullanılan ve vilâ yetin o Çimişgezek, Pertek ve merkez kazalarından sakız ağaçla rma — Gaziayi vilâyetinden celbedilen fıstık aşılarile bir kısım ağaçlar aşılanmış ve müsbet neti. celer elde de edilmiştir. Bu mesai bu sene de devam etmekte olduğum- dan üç dört sene sonra yabani sakız ağaçlarından fıstık meyvele ri alınmak suretile memleket ikti- sadi yatmda yükselmiş olacaktır. Çift alâtı ziraiyesine gelince. Köylüler şimdiye kadar iptidai sa banlar ile çift sürmekte Bu kerre Gazi çiftliği mamulâtın- dan pulluklar celp edilerek köy- lüye taksitle tevzi (o edilmekte ve bu suretle köylü yeni aletlere alış tırılmaktadır. İki senedenberi ke- mali ehemmiyetle devam eden Puluk tevziatından o çiftçiler çok Palu kazasının yarımca, Tilk, Harabe, nacaran, Vartenik Oköy- lerinde yaban domuzlarma karşı sürek avları yapılmış 70 i mü viz yaban domuzu da itilâf edil. miştir. Vilâyet Ziraat müdürü Mehmet Ali Beyin eseri himmetlerile geçen senedenberi vücuda (getirilen fi- danlıkta binlerce yabanı ağaçlar çok müsmer neticeler (o vermiştir. Bu sene miuhtelif aşılarla aşılanan bu fidanlar — ahaliye mecannen tevzi edilecektir. Hükümet ve askeri ve belediye parklarıda Ziraat müdürü Meh- met Ali Beyin eseri himmetlerile çok bedii bir tarzda tarh ve tan- zim edilmektedir. Sinai Kredi ve taamülleri Memlekette sanayiin inkişafı i- çin şu veya bu suretle tedariki za- ruri bulunan krediye ihtiyaç â- zimdir. Şehrimizde büyük sana't müesseseleri pek mahdut olduğu için Küçük esnaf sinai şekildeki kredi ve sermayelerden müstefit olmamakta ve büyük şehirlerdeki müessesatta bittabi yardımlarına her taraf ibzal edememektedirler. mevcut tüccri bankaların ikraz şe raiti san'at erbabı için hiç bir za- man müsait değildir. Vade müd- deti zamanı üç ay olmaktan baş- ka aldıkları faiz miktarıda asgari Se 15 tir. Bu hesaba göre bu ban. kalara arzı ihtiyaç ede:ek olan kü çük bir sana'tkâr,altı buçuk sene- de sermayesi miktarmda olan bir faiz ödemek mecburiyetinde bulu nacaktır. Diğer tarafta Ziraat ban | kasının Nizamnamesinin biri mddesinin ikinci fıkrasında sana- yi ziraiyeye teşvik kasdile | sinai krediler ihdası kaydi mevcut bu- lunduğu halde san'at, Ziraat erba bına bu şekilde yardımlarda bu- lunamamktdır. Bankalar Şehrin münferit çalı ticaret gi Ben bunları düşünürken salonun kapısı vuruldu. felli bir adam girdi. — Sizi New-York'ta çok gördüm. müşterek bir çok dostlarımız olduğu için öledenberi size takdim edilmesi- ni isterdim, dedi. Sonra işlerini evvelâ bir banka halinde toplatmaya başlatılmış 1 Teşrini- sani 928 senesinde 100,000 lira sermaye ile (Elaziz İktisat Ban- kası) . A. T. unvanile Ticaret oda sının teşvik ve himayesinde yerli bir mali müessese kurulmuş ve şeh re faideli bir şekilde & mesaisine devam etmektedir, Bununla bera- ber Elâzizde Ziraat e ve Osmanlı bankalarının da şubeleri vardır. Her üç banka Ziraat (o ve Ticaret Kredisi üzerine çalışmaktadır. Gemlikte çekirge GEMLİK, (Milliyet) — (Kurşun- lu) ve (Üstbenli) de İtalyan çekirğe- si çıktığı için bunların zehirli mayiler- le imhasma çalışılmaktadrı. Kurşunlu da bir eşek zehirli otlardan ölmüştür. Giresunda spor şenlikleri GİRESON 17 (Milliyet) — Şehrimiz Halkevinin tertip ettiği muazzam spor şenlikleri eleş jandarma mektebi, HER) | Giresun spor, Yeşil tepe, Yeşil yalı klüp- | leri sporcularının istirakile dün tayyare meydanında yapıldı. Büyük sahayı süs- leyen genç ve dinç bin sporcunun yap- tıkları beden terbiyesi hareketleri çok muntazam ve mükemmel oldu. Seyirci- ler göğüsleri iftiharla kabararak sporcu ları alkısladılar. Müsabakslar akşama kadör devam etti, kazananlara hediyeler verildi. Kazalardan, mahiyelerden ve köy lerden rek meydan dolduran binler- bk güzel ve heyecanlı bir gün ya- şadı. | Köylerde ak Cuma günleri her köy merasimle bayrak çekiyor AKHİSAR, (Milliyet) — Köy- lerde meydanlıklara dikilen direğe cuma günleri köylü huzurunda ve köyün ihtiyarları tarafmdan bay- rak çekme merasimi yapılmakta ve kaza merkezinde C. Halk Fır- kası meydanlığındaki büyük dire- ğe cuma günleri gençler bandosu- nun çaldığı istiklâl marşile çekil- mekte, akşamı da ayni merasimle indirilmektedir. Tütün : Yağmurların mütemadi yağma- sından tütünler büyümüş ve çapa ameliyatı bitmek üzere olduğun- dani kırma ameliyatına başlan- mıştır. Civar kazalardan çalış mak gelen amelenin yağmur dolayisile kasabalarına dönmele- rinden amele yevmiyelerinde yük selme görülmektedir. Altı eylül idman yurdu ve C. F. bando * gençleri * Bergamada maç ve müsamere vermek üzere hazırlığa başlamışlardır. Mektepler İlk mektepleri beşinci sınıf im tihanları devam etmek! tihanlar perşembe gü bitecek- tir. Mektep yavrularının yaptıkla rı serğiler halk tarafından takdir le ziyaret edilmektedir. Yağmar Bir kaç gündür kasabaya yağ- mur yağmamakta isede okazanın şimalinde on kilometredeki saha- ya sürekli yağmurlar oyağmasın- dan dereler taşmış ve köylülerin münakalâtı kesilmiştir. Güç bisikletçileri İzmitten geçerken. İZMİT (Milliyet) — Memleket dahilinde uzun bir seyahata çıkan Muhafızgücü Bisikletçileri, dün saat 16 da, kendilerini şehrimizi 30 kilo metro uzaklıkta o karşılı yan İttihat Spor, İdman (Yurdu, | 31 inci alay Bisikletçileriyle mih- mandarları tarafından karşılanmış şehre gelerek candan gelen sami- mi bir tezahuratla istikbal edil- mişler, çiçekler, Spor bayrakları hediye edilmiş, Halk Evi önünde resimler çıkartılmış, istirahatleri te Gece üssü - Bahri bahçesinde, | şereflerine büyük bir ziyafet ve. rilmiş, Üssü - Bahri Kumandanı Mehmet Ali Paşa Hz. o Belediye reisi Kemal, Emniyet müdürü Fey zi beyler ve sair tanınmış şahsiyet- ler bulunmuş, Belediye © reisimiz Kemal Bey tarafından çok alkış- lanan ve çok beğenilen bir nutuk söylenmiş, Güç kafile reisi Mülâ- zım Rafet beyde mukabelede bu- Tunarak, İzmit'te (gördükleri sa- mimi kabuldan çok mütehassıs ol- duklarını, bunu hiç zaman u- nutamıyacaklarını söyliyerek söz- lerini bitirmiş ve alkışlanmıştır. Sabahleyin reşmi o makamlara ziyaretler yapılmış, saat 17 de yi- ne İttihat spor ve sair sporcular- dan müteşekkil büyük bir genç- lik kendilerini Derinceye kadar teşyi ederek, Muhafızgücünün kıy metli gençleri Gebzeye doğru w- Milâs “Ortamektep” i, bu sene mezun olacak, son sınıf talebelerile muallimleri, 1; Müdür Muharrem Bey, 3: Türkçe maallimi Lütfi idaresi ve dikiş muallimi Şükriye Hanım. 6: 2: Muavin ve” tarih muellimi ıy. 4: Ta bilye muallimi Ali Nahit Bey, Melâhat Hanım. 5: Ev iye muallimi oMâhir Bey. Resim muallimi Refik Bey, MİLAS (Milliyet) — derileri 8 Haziran günü kesildi. On beş haziranda son sınıf bakalorya im- tihanları beşliyacaktır. Bu münase- betelle talebe tarafından 9 Haziran Cuma günü bir müsamere tertip edil- miştir. Burada Orlamektebin hayatı henüz yenidir. Bundan iki sene evvel birmuhtelit İlkmalmektebi vardı, bazı sebeplerden dolayı kapatılmıştı; ge- çen ders senesi başımda ortamektep açıldı. Talebenin son tertip ettiği mü- #amereyi gördükten sonra, henüz ye- ni teşekkül eden bu mektebin, bin Ortamektebin | türlü vesait: liği içinde, tâlim heyeti- nin, bilhassa Türkçe muallimi Lütfi Beyin gayreti şayanı tebriktir, Bu sene mektepten 12 kişi mezun olacaktır. Bunların ikisi hanımdır. Gelecek sene mektep genişletilecek” tir. Bunun için vilâyet Maarif bütçe- sinden 2300 lira ayrılmıştır. Ortamektebin dikiş muallimi Şük- riye Lütfi Hanımın, kızlarının desti maharetini teşhir eden sergisi de çok Ay içinde vücude geti- ler, bir hafta sergiyi ziyaret €- lâs halkımın takdirini celbet- Maltepede yeni bir cadde açıldı —— Yeni açılan cadde ve Belediye Reisi Faik B. Kartal Maltepesinde bir caddenin daha küşat reşmi yapılmıştır. Beledi- içinde Maltepede büyük ve geniş be- tondan bir rıhtım, iki iskele, kasabayı baştan başa kateden iki geniş cadde ve bu caddelerin kanalizasyonları ya- pılmış ve caddeler ağaçlarla süslen- miştir. Bugün Maltepenin her tarafına Dolu 24 köye zarar verdi SAMSUN, 16 — Evvelki gün bu ba- valiye dolu yağmıştır. Dola gk büyük ve şiddetli idi. Doludan nım on, Kavalğın 24 köyünde büyük zarar olmuş tur. Alman haberlere göre Havzanın Sus- 'vacı köyü ekinleri tamamen mahvolmuş- tur. Kavağın Asarcık köyünde ahal Tercüme: Kâmran Şerif ta yazılı idi. Mister Gilbertson . Mer trose. Sanati: Senaryo — Oturunuz, dedim. Bu suretle kendisile edebiyata da- ir konuşmağa başladık. Doğrusu dünkü günün hayatımda bir dönüm noktası olduğunu isset- tim. Zira, nihayet öyle bir ada'na te sadüf etmiştim ki artisti, fakat yal Bız artist olmakla kalmıyordu, ayni zamanda akıllı idi de... Öyle 'dam ki, benim gibi bir kız dizinin di- bine oturur, onu günlerce dinler ve daima ondan yeni bir şey öğrenir! Çünkü dünyada bir erkeğin zeki ol- ması kadar bir kızı tehyiç eden bir şey yoktar, bahususs o kız benim gi- bi hafta sonu tatilini Henry ile birlile- tegeçirmiş olursa. Mister Montrose ta N gelinceye kadar durmadan söylendi, ben oturup “gık” demeden dinledim. Mister Monirose'un fikrin- ce Shakespear pek büyük bir temaşa muharriridir. Hamlet'in yaman bir ©- ser olduğuna kanidir. Roman bahsine gelince Dickens'i hemen herkes okü. malıdır. Ni öire İl etti. “Dan Me. Grew'nun avı” 'deki manzumeyi öyle bir okuyuş oku- du ki tüfek sesini bayağı işidir gibi ol- dum. Bunun üzerine Mister Montrese'a kendisinden bahsetmesini söyledim. Mister Montrose matem ge- lip meml naryoyu oynamak için Bul dan tahsisat almink istiyor. Anlattığına göre Mister Montrose bir gün Lexington caddesindeki Bul. gar Lokantasında bir çok Bulgarlara, tesadüf etmiş. Bunun üzerine aklına, Bulgaristandan para almak gelmiş. Mister Montrose senaryosunu Bulgar propagandasile doldurabileceğini söy Diyeceğini söylemiş. Hattâ sefire: — Amerikalı vazn sahnelerin Bul- ın hakkında ne kadar cahil ol. duklarmı Geleli âdeta tüylerim — Doğrusu Bulgaristan hakkında sizin gibi vasi malâmatı olan bir a- dam karşısında küçüklüğümü bir kat daha hissediyorum. Çünkü Bulgaris- tan hakkında bildiğim yegâne şey “Zoolak" dan ibaret... dedim. Mister Montrose'un dediğine bakı- hırsa Bulgaristan sefiri Dolly Madison mevzuunu bugünkü Bulgaristan için pek ahlâki bulmamış. Fakat Mi Montrose derhal kendisi rerek: — A Efendim... Tiyatronun nasıl yazıldığına dair sizin de hiç bir fikri- niz yok... Ben senaryomu o şekilde yazarım ki Dolly Maditon'un bir Bul- gar âşıkı olur, Bulgar Dolly Madisön'u almak ister. Bunun üzerine Dolly Ma- dison: “Eğer bir Bulgara varırsam torunlarımın torunları acaba ne çe- sit insanlar olur?”. diye düşünmeğe başlar, Bu da 1925 Bulgaristanını bir ha halinde canlandırmak için bir vesile shur. Demiş. İşte o zaman Mister Montrose bu bayali fotoğrafla tesbit için Bulgaris- tana bir seyahat yapacakmış. Fakat Bulgar sefiri bu teklifi takı- miyle reddetmiş. Üstelik Mister Mon- troşe'a Bulgarlarm milli içkilerin. den(1) kocaman bir şişe hediye et- miş. Bulgarların milli içkileri upku su- bol Kayışdağı suyu tevzi eden demir borulu çeşmeler yapılmış bulunuyor. Belediye Reisinin küşat resmi münase- betile söylediği nutuk şiddetle alkış- lanmıştır. Kaymakam Bey Belediye Heyetini tebrik eden © teşvikkâr bir mukabelede bulunarak caddenin açıl- ma merasimini yapmıştır. Bu münase- betle halka ayran ikram olunmuştur.. m a Trabzonda kar TRABZON, 17. A. A. — Yağış devam ediyor. Mahsul kısmen za- rar görmüştür. Dağlara kar düş- müştür. Zigana'da sel olmuş, ha- sar azdır. Yeni sene fındık o mahsulünün ne kadar olacağını araştıracak ©- Jan mütehassıs bir heyet yakında şe başlıyacaktı ya benziyor. İçtiğin zaman da insana © kadar sert gelmiyor, Fakat içtikten takriben beş dakika sonra insan hata sını anlıyor. Ü zaman kendi kendim: Eğer hatamı anlamakla Pensyiveni da bütün çektiklerimi unutabilseydim, dünyada her şeyi unutabileceğime i- nanırdım, diye düşündüm. Bunun üze rine birer tane daha içtik. Bundan sonra Mister Montrose si- nema hayatında çektiği sıkımtılardan — Yazdığım bütün senaryolar hal kın idrakinin fevkinde... dedi, Çünkü benim yazdığım senaryolar serapa psikoloji... Bahusus cinsiyet meselesi- ne dair olursa... Halbuki ayni mevzu- lara dair başkalarınm yazdıkları s€- naryolarda şeffaf sabah tuvaletlerin- den, bir de süslü banyolardan başka bir şey yok... Sinema cinsiyet mesele- sine kuvvet vermedikçe, 25 yaşında bir kadının 16 yaşmdaki hoppa kız i meseleli Mister Montrose yazdığı Sosyete kadınlarını mevzu olarak a- lrmış ve Sosyete kadını rolünün de, hayat hakkında hiç bir şey bilmiyen hattâ tevkifhaneye bile girmemiş 15 yaşında bacaksız kızlar tarafından oynanınasna kail olamazmış. gi yi Gemlikte askerler ve muallif GEMLİK, (Milliyet) — Gemlik kerlik binasmın çamlarln süslü bahçesinde muallimler Muallimler askerlik dairesinin tün muamele defterlerini tetkik ler, neferlerle konuşmuşlar, çi arasmda gönül açıcı bir kahvali sonra Reis Beyle arkadaşlarıma * suz teşekkürlerini sunarak bu cakta yükselen âlemine bırak dır. Dönüşte şehir hastahanesini muallimler hastalarn hatırlarını muşlar, gönüllerini almışlardır. Az sonra Hilâliahmer daire nin isabetli bir kararle yoksullara! dım için ikinci bir Yalova gezintisi zırlanmak üzere alâkadar maksi baş vurulmuş, bu teşebüs te tarafından alkışlanmıştır. Gidip me ücretleri (120) kuruş olarak bit edilmiş ve hal basılan bil takiben bir iye hâdisesi olmuşt! nayette ölen ün bir haraızdır. Hihdise söyle olmustuf) Nuri E! ünde bir fırıncının eti ce hir çete tarafından basılmıştır. baskında Nuri Ef. tehdit edilmis, sını sakladığı yer öğrenilmiş ve deni altını alınmıştır. Nuri Efendi ertesi sün vak'ayı taya haber vermiş, derhal başlıyan kikat neticesinde de hu eeteys Kari köyünde usta Ahmet oğullarından san oğlu Ahmedin elebaşılık ettiği şılmış, derdesti için Geyveli Rıza i deki jandarma gönderilmiştir. Ja Rıza Hasan oğlu Ahmedi evinde bu Hasan oğlu Ahmet te derhal jan ya teslim olmustur. Fakat Ahmet! darmaya karşı okadar mutavaat miş ki jandarma ellerine kelepçe vw ya lüzum görmemiş, ikisi de konuşa Duşa kasabaya doğru yürümiye mışlardar. Bir müddet yürüdükten ve köy: hayli uzaklaştıktan sonra hırsız su * mek için durmuş, jandarma de | adım ileride beklemiye başlamıştır. san oğlu Ahmet jandarmanm bu İl dından pek caniyane ve vahşiyan€ | şekilde istifade etmiş, bir terbiye v£ | zaket eseri olarak arkasna bakı jandarmayı belinden çıkardığı | ile beyinden vurup öldürmüştü Bu hain harcızn derdesli için bir iandarmn ile bölük kumandefi takihe çıkmıştır. landarma Rıza merasimle defne Resim sergisi Ressam merhum Zekâi Paşanm H evinde resimleri ilk defa olarak te" İ edilen sergide teşhir edilmektedi Sı İstanbul asliye muhakemesi hukuk dairesinden : Necmettin bey tarafından Teş civarında Mahmut ağa yokuşunde Hivan sokağında 22 No. İr hanede mi me İsmet hanım aleyhine ikame eyi ği boşanma davasının cari tahkikâ! da ilânen tebjiğate rağmen mahe: gelmediğinizden ve muayyen olan #f dette itiraz dahi etmediğiinizden bal nızda muzmelesiz gıyap kararın gün müddetle ilinen tebliği | kari olmuş ve tahkikat ( 3-7933 pazs günü saat 13,30 talik kılınmış oldiğ dan yevm ve vakti mezkürda İsta asliye 6 mcı hukuk dairesinde tah hakimi huzurunda isbati vüc raz dahi etmediğiniz taktirde mus Ici mukataziyei milteakibei kanuni nin icra edileceği malâm olmak ve *) — A Henry ile birlikte Rolls Royce otomobilinde olss! acaba bu 24 saatlik zamanı nasi | girirdim? Diye düşündüm. O zaman anladım ki para her? demek değildir ve asıl makul ola*” küdir. Mister Montrose beni eve bıraktı. Kendisile hemen bugün 4 rose çayhanesinde buluşup yermek ji yeceğiz, bem de edebi sohbet devam edeceğiz. Şimdi Henry'den yakayı için bir çare düşünmek lâzım. X'i ilerde başıma bir dert açmams”, yanlış adım atmamalı, Bunun ÜğL Dorothy'ye haber gönderdim. wi Dorothy erkekten para Sd sunda o kadar gözü açık ma, eekekleri atlatmak a nun aklına gelen şeyler şeyta” na gelme: f Dorothy'nin ilk mütalâa | in. velâ benim Henry'ye varmak yişimin sebebini anlamıyor. ei — Bir kere tecrübe et... di hırsa Henry seni almea bir bal maz intihar eder... diyar. (Deva (1) Rakı.