19 Haziran 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

19 Haziran 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

BİR BURUN Mar balkr ÇMlilliyet) indir. HİKÂYESİ Bulgaristan Prensinin hiddeti. — Bulgar komitelerinin fesatları. Enfiye kutusur. Londrada çıkan meşhur “Morning Post, gazetesi 16 ağustos 1903 tarihli nüshasında Bulgaristan Prensi ve Şar- ki Rumeli Valisi Prens Ferdinand'ın. ar fesat komitelerini teşçi ettiğini vetli idi. Gazete diyordu ki: Prens, ne vakit Bulgaristandan Avrupaya gez- meğe çıkarsa komiteler harekete ge- lirler, şekavetlerini artırırlar. Bu sene, ağustos iptidasında Makedonyada ge- ne şiddetli şekavet başladı. Ayni ta- rihte Prens te Bulgaristandan ayrılmış bulunuyordu. Ferdinand, frrtmanın çi- kacağını bildiğinden böyle hareket e- diyor. Bulgar Prensinin seyahatlerile ko- mitelerin faaliyetleri arasında hiç bir alâka ve münasebet sef bir tesadüften ibaret bullınsa, gene naza- rıdikkati celbedeceği © muhakkaktı. Bilhassa siyasiyat âleminde, en ufak bir hâdiseden, bir hareketten, bin bir mana çıkarmak âdet, itiyat, anancd Fakat Prens Ferdinand'ın, Bulgari tanın istiklâli bütün kuvvetile ça- lıştığı bilinmiyem bir hakikat değildi. | Londra Sefareti, “Morning Post,, un nokalesini hünküra arzetmişti. Abdül. hamit, gene mezkür gazeteye Türkiye i lehinde ve Prens Ferdinand aleyhinde | bir makale yazdırtmayı sefarete emrü | irsde eylemişti. “Morning Post, ta pa- dişahın istediği şekilde yazılmış olan makale intişar etmişti. Bu makalede: Bulgar ihtilâlcilerinin Avrupada hiç bir devletin muavenetine mazhar ola- mıyacaklarnı ve bahusus Romanya. | Su 9, Yunan millet ve hükümetlerinin | esasen Bulgar fesatçıları aleyhinde bu lunduklarını ve hep komşuların sükün | ve şsayiş istediklerini uzun uzadıya | anlattıktan sonra Prens Ferdinand'ın ve Bulgar komitecilerinin tuttukları yolda ilerilemeleri mümkün olamıya- cağını ve şayet ihtlâl devam ve te- | wessli etse de Osmanlı ordusunun bu ateşi söndürmeğe muktedir bulundu. | ğunu İzah eylemekte idi. Pı ens Ferdinand, o sırada Lond gelmiş ve hazır bulunduğu hususi ziyafet sofrasmda “Merning Post,, bu neşriyatından bahis açarak ihtilâl | komiteleri menafimilliyeyi istihdaf ederek çalıştıkları halde kendisinin on larla yekvücut olduğunu ve gasp ve sirkat gibi adi cinayetlerde bulunurlar sa onlardan derhal yüzçevirdiğini ve maamafih henüz Makedonya ihtilâl komitelerinin Sultan Hamide, burnun- | raddede bir hare- iliyeti olmadığını söylemişti. Prensin bu sözlerini sefaret erkânın dan biri duymuş ve derhal hünkâra dirmiştir. bil Jön Türklerin kaba bir tarzda (burun) kinayesi ya- i in etmesinden fevkalâ- Sultan Hamit, Prensin kaba şakasını yanında bırakmak istememiş, İstanbul gazeteleri vasıtasile müessir neşriyat yaptırmayı kara ve bana da o ayi bir makale kaleme aldırmıştı. Paşa, bunda mahzur gör- tın doğrudan doğruya hüküm, fından yaptırıldığı anlaşlacaktı. Sait Paşanın gördüğü ve bulduğu bu mah- zur üzerine aleyhtar nesriyattan vaz- geçildi. Ferdinand bu “burun,, kinayesinde sabıkalı idi. Evvelce Bulgaristan Os- mask K, ğinde bulunan ve bur- mundan malül olan Azban Efendiye bir bir enfiye kutusu vermişti. Bu kinaye- den evvelce içerlemiş olan © padişah, tekerrür edince büsbütün hiddetlen- mişti, 1321 senesinde Bulgar komiteleri. | nin Sultan Hamidin zatına karşı sui- kast tertibatında bulundukları ve Vi- lüyâtmelâse'den başka, Trakya ve hattâ İstanbulda da fesatlar çıkarmak | istedikleri haber alınmıştı. Hükümet derhal harekete geçti. Beyoğlunda bip Müdiriyetinden icabı veçhile ce- vapları verilerek iskât edilmişti. Sultan Hamit, belki bu kadar şiddet ve sertlik göstermezdi. Lâkin kinini unutmıyordu. Yalnız işin en garip ve hattâ tuhaf tarafı Prens Ferdinand'ın “Burun,, kinayesini yapmış olmasıdır. Kaba tarzda Sultan Hamidin burnu ile alay etmek istedise, Prens Ferdi- nand'ın cesaretine şaşmamak elden gelmiyor. İri burunlu olmayı bir ayıp, bir kusur mu görüyordu? ve bununla padişahı tehzil mi etmiş | oluyordu? Hangi cihetten bakılsa, Ferdinand'ın kinayesi kaba, çürütür. Çünkü biz zat prensin burnu da Abdülhamidin burnu kadar iri, büyüktü. Prensin bütün karikatürlerinde, da- ima burnu ile alay edilmiştir. Ferdi- nand ki gayet > zeki © adamdı, nasil böyle bir gaflet göstermiştir, şasma- | mak elden gelmiyor. (Arkası var) ga ği Jön - Türkler beyanname dağı tmışlar! — Padişaha hücum. — p ini cevap, serdirtiyor. Spor. Dünkü maçlar Yunan Apollon takımı futbol- suları sonuncu maçlarını dün Tak- sim stadyomunda Pera takımı ile yaptı. Gayri federe kulüpler için- ds en kavetli teşekküllerden biri »lmak üzere sayılan Pera takımı. Yunanlılara karşı alacağı ne- merak eden büyük bir il günün pazar sen stadyomu doldurmuş Peki h yordu. Amelihayat - Galatasaray i İlik maçı liseler arasındaki şam- anın final maçını, oynayan ihayat - Galatasaray o yaptı- lar, Oyun cidden zevkli ve haretli oldu. Amelihayat, ekserisi birinci sınıf oyunculardan mürekkep takı. mı ile daima ağır basıyordu. Ame lihayatlılar güzel ve faik oyunla- rinin semeresini iki bir galibiyet- le aldılar. Bu gollerden birini ga- lip birini de Şeref attı, Galatasa- | güne dan ka ray ye golünü penaltı. Bu galebe, liseler arasındaki şampiyonluğu Amelihayat takımı- na kazandırıyordu. Bu itibarla ga libe mevut olan şilt, Amelihayat takımınm kaptanınına merasimle verildi. Apollon - Pera Apollon - Pera maçı büyük bir alâka ile müsabakayi takip eden kalabalığın teşvik sesleri arasın- gürültü isbat ediyordu ki müsaba kanın toplanan alâka Mk başladı. süratlı Kaçı bir çok fırsatlardan sonra birinci devre sıfır sıfır be- raberlikle bitti. İkinci devre, tıpki birinci devre de olduğu gibi seri fakat semere- siz oldu. İki takım da golle netice lenelecek vaziyeti bir çok defalar ! temiş, bu Komşu memleketlerde mke Mel. Marga'nın felâketi! BERUT, 14. — Berlin'den kal karak İstanbul'dan geçmek sure- tile Suriyeye kadar gelmiş olan Almanyanın meşhur kadın tayyare cilerinden Matmazel o (Marga) nın tayyaresi hududu geçer geç- mez bozulmuş ve kadın süzülerek inmek mecburiyetinde kalmıştır. Fakat civarda müsait bir iniş yeri bulunmadığı içim ga işlenmiş bir tarlaya konmak is- ise tayyarenin ağır surette sakatlanmasını mü- cip olmuştur. Tayyare Halep”: 'e ge tirilmiş ve orada tamiri oiçinlâa- kal üç güne ihtiyaç bulunduğu gö rülmüştür. Matmazel Marga (Ber fin) ile (Hindistan) arasında kendisinden evvel tesis edilmiş o- lan sür'at rekorunu kırmıya teşeb büz pen ye muvaffakiyetin © Yugoslavyada şiddetli fırtınalar BELGRAT, 18. A. A. — Yayt se mıntakasında şiddetli bir fırtı na olmuş ve gökten boşanmcasına bir yâğmur yağarak, derelerin bir denbire taşmasına sebep olmuştur. Seller iki kız çocuğunu sürükle miş ve boğulmalarına sebep ol- muştur. Birçok yaralılar ve büyük zararlar vardır. elde ettiler. Yunanlılar gol kaçır- makta adeta rekor yaptılar oyu- Bun bitmesine beş dakika kala yap tıkları kuvvetli bir atakla gelibi- yet gollerini kaydettiler ve bu su- retle maç bir sıfır o Yunanlıların lehine neticelendi. «Müstemlekeleri Unutamıyoruz,, lerin geri verilmesini stiyor BERLİN, 18. A, A. — Müstem lekeli eski muharipler cemiyeti he yeti idare azasından M.Von Bremc ke, bir nutkunda demiştir ki: : — Milli hükümet, Almanyanın müstemlekelere sahip olmasına ve eskiden himayesi altında bulunan yerlerde hakkı olduğuna ciddi bir surette kanidir. Si Unutamayız > BERLİN, 18. A. A. — Deoktör Regendenz, Boersen Zeitung ga- zetesinde “ Müstemlekeleri unut- mayınız” başlıklı makalesinde, ja ponya'nın müstemleke mandaları- nı Milletler Cemiyetinden çekildik ten sonra bile muhafaza edeceği. ne dair tezinin adalete uygun ol: | madığını yazmaktadır. Makale, manda müddeti bittik ten sonra, Japonyanın bu müstem lekelerde durmak için hiç bir kanu ni hakkı kalmıyacağını ve man- daya devam edebilmek için Mil. letler Cemiyeti ile bir hususi mu- kavele yapması icap” ettiğini söy- lüyor Bunun için de Milletler Cemiye- | tinde daimi bir azalığa sahip olan Almanyanın muvafakati şarttır ve Almanya, muvafakatini, man- da altına konmuş Afrika müstem- leke erazisinin idaresine filen ka rışmak şartile ancak verecektir. Mm Alman reisicümhurunun sıhhati BERLİN, 18. A. A. — Volff a. İ jansından : Radyo ve ecnebi gaze teleri reisicümhurun sihati ile alâ. kadar olmakta devam ediyor. Riyaseti cümhur kâtipliği, Hin- di 'un sihatinin iyi olduğu- tu, eskiden olduğu gibi Neudeck' te > ellik meşgul olduğunu, ci varlarda gezindiğini bildirmiştir. Almanya ve | BERLİN, 18. A. A, Macaristan İki başvekilin gi görüşmeleri iyi bir netice verdi Başvekil İ Hitler ile Macar o başvekili M. Goemboes dün öğleden sonra Al- manya ile Macaristan'ı alâkadar eden siyasi ve iktisadi meselelere dair görüşmüşler, & bu meseleleri derinden derine tetkik etmişlerdir. İki başvekilin görüşmeleri tama men bir netice ove muvaffakiyet vermiştir. Görüşme bilhassa (çok iyi bir HARİCİ HABERLER Almanya eski üstelik Sofyadaki konferans işini sekilde bitmiş , iki devletin birbir lerine karşı samimi hisleri hakkın da karşılıklı teminat verilmiştir. Nazi hücüm kitaları arasında ! BERLİN, 18.A.A.— Mücaris- toplantı. İ sında hazır bulunacak olan Hit- lerle beraber oraya gidecektir. e meseleyi tetkik için geldiğini, fa- kat Almanyadaki yeni rejimi tet- kik lüzumunu'da hissetiğini söyle miş, — Zira, demiştir, o Macaris- | tan bu yeniden doğuşa karşı ya” | bancı kalamaz. Gandhinin orucu POUNE, 18. A. A. — Mayısın 8 inde Gandhi oruca başladığı za- man altı hafta için geri alınmış o- lan sivil itaatsizlik yeniden 3l temmuza kadar tehir edilmiştir. gar ali BELGRAT, 18. A, A, — Avala ajansından : Başvekil, dün Po- ke Çakal e Yanmar ya şimendiferciler cemiyetleri mümessillerini kabul .Mü etmiştir messiller, slav şimendifercileri bir ro kongresine iştirak etmişler ir. 100 Alman gazeteki Çekos lovakyaya giremiyor BERLİN, 18. A. A. — Volffa- jansından : Berlin siyasi mehafili, Çekoslovakyanın yeniden 100 ka- dar alman gazetesinin hudutları i çine sokulmamasına dair verdiği kararı hayretle karşılamıştır. Münakalât Konferansı bitirdi, kararlarını verdi SOFYA, IB.A. A. Balkan münakalât konferansı, mesaisini bitirmiştir. Sabahleyin komisyon- lar işlerine devam © etmişlerdir Tayyarecilik komisyonu, tayyâre- cilik hususunda müşavat meselesi hakkında bir takım müzakereler- de bulunduktan sonra bu husu- sun eylül ayında Selânikte topla- nacak olan Balkan konferansının içtimaı sırasında tetkik edilmesine karar verilmiştir. Diğer iki komisyon (da işlerini bitirmiş ve karar suretleri tanzim edilmiştir. Öğleden sonra M. Sa- kizof'un riyaseti altında bir heyeti umumiye içtimai aktedilmiş, müna kalâta ve turizme ait karar suret leri ittifakla kabul olunmuştur. Münakalâta müteallik karar su- reti Balkan omemleketlerinin ze- rek şosa ve gerek demiryolları a- rasında bir ahenk temin edilme- | sini derpiş eylemektedir. Tarizm Turizme ait olan karar | sureti, turizm teşkilâtları arasmdakı rahı talarm kuvvetlendirilmesini, Bal- kanlarda turizme bir takım kolay lıklar gösterilmesini, Balkan mem leketlerinin ihraç müesteteleri a- rasında bir takas servisi vücuda getirmek suretiyle döviz müşkülâ tinm ortadan kaldırılmasını Bal- kan turizmi hakkında © propagan- da yapılmasını derpiş etmekte- dir. Konferansın hitama ermiş ol- duğunu bildiren M. rahhasların sarfetmiş mesaiden ve göstermiş eyi niyetten ve kararlarını müte- | fikan ittihaz etmiş olmalarından | bahsetmiştir. Murahhaslar saat 17 de Keal ta rafından kabul edilmişlerdir. Bugün hükümet tarafından ziyafet verilecek ve murahhaslar yarın hususi trenle Bulgaristan da hilinde seyahate çıkacaklaı İsyan çıkıyordu! Yunan bahriye zabitleri- nin isyan teşebbüsü ATINA 17 — Tersanede reza song zırhlısı zabitleri, suikast failleri. sını hükümetin kast ve yaş atfetmişler protokolu imzalamağa teşebbüs eylemiş- | lerdir. Bahriye nazırı Hacı Kiryâkos, banu öğrenir , gece yarısı tersane ye koşmuş, tersane kumandanı amiral Patası azletmiş, harekete: önayak olan sabitleri de açığa çıkarmıştır. Fakat bu tedbirlere rağmen donanma da hükümete karşı bir emeiyetsizlik ve boşnatsuzluk hüküm sürüyor. Bunun i- çin Yunan filosunun demirli bulunduğu ü lara yapanlar Eğriboz ehri elvarmda ce sedi Mk rivayeti. orlamıştır. Ros makamat, şayiayı tekzip Sr “> elebaşılarından Sakizof, mu- bir | Yeni gümrük tarifesi halki vekil Rana B. in beyanatı | ANKARA, 18. A.A. — Gümr ük tarifesinin bazı maddelerini de- ğiştiren 31 Mayıs 1933 tarihli kanu nun mevcut ticaret muahedeleri ile kabili telif olmadığı yolunda bazı ecnebi gazetelerinde (gördüğü: müz neşriyat üzerine bu hususta m ütâlealarıra müracaat ettiğimiz Gümrük ve İnhisarlar Vekili Ali R ana Bey Anadolu Ajansına şu iza- hatı vermişlerdir : — Tiemret maahedeleri hükü mlerinin meri | Kalacöğı 31 mayıs 1933 tarihli kanunun muvakkat m addesinde tasrih olunmuştur. Tarifede yapılan son tadilâta göre fazla resim vermesi lâzım ge- len eşya bizimle muahedeli veya modüslü olan devletler memleket- lerinden gelmiş olursa bu eşyadan O simdilik eskisi gibi bir resim alın maktadır. Yine kanunun muvakkat tat bik tarzı muahedelere bağlı tenzi- lât listesinde yazılı eşya için doku z ay, o listelere dahil olmıyan esya | için de üç ay devam edecektir. pe muahedeli min devletler memleketle- | rinden gelen eşya la iseyeni tan hükümleri 31 beri tatbik edilmektedir. ole .. .. “re , : Muhafızgücü bisikletçileri ÇATALCA, 18. A. A. — Muh afızgücü bisikletcileri saat 15 te Ça EN geldiler. Hükümet erkânı, izciler ve halk tarafından karşılan- dar, Karşıyaka Macarlarla beraberekaldı İZMİR, 18. A. A. — Şehrimiz de bulunan Macar takımı bugün ibinci müsabakasını Karşıyaka spo v kalibi ila yaplı. Pazar. olmasınti rağmen sahada oldukça kalabalık vardı. Oyuna hakem Fehmi Beyin idaresinde başlandı. Cuma günü A Itayın yenildiği | gibi Karşıyakanın bugün Macar takımına büyük bir | sayı farkiyle mağlup olacağı tah min-ediliyordu. Fakat bu tahminle r hiç te doğru çıkmadı. Macar takı- munın güzel oyununa #ükabil kar şıyakalılar çok candan ve atak bir oyunla mükabele ederek ağır mağ lâbiyetten yakalarını kurtardılar. Birinci haftaym nihayetlendiği zaman Macar takımı 1-0 galip idi. İkinci devrede bir gol atarak beraberliği temin eden Karşıyakalı- | lar Macarların tazyikinden biraz ol san kendilerini kurtardılar Karşıya- | ka takımında kaleci oynayan Saba haltin bugün fevkalâde güzel ve fe- | dakâr oynayarak bir çok muhakka k sayıların girmesine mani oldu. Macarlar biraz gayretten son ra bir gol daha atarak gene galip | vaziyete geçtiler. İzmirliler bu gol e mukabele için çalışmağa ve hücu- İ md geşmeğe büyludılar; Biranalıki Müzi ilâykise BE Tiki Hefil di. Ceza vuruşu güzel bir atışla Ma car kalesine girdi. Bu gol beraberli- ği temin etmişti. Macar & 1 bu golun yapılması üzerine harekete | geçli ve Karşıyaka kalesini bir çen ber içine alarak mütemadi sıkıştır- mağa ve şül yağmarına tutmağa başladı. Kaleci Sabahattin fedakâr kurtarışları bir çok tehlikeleri uzak laştırıyordu. Oyun bu suretle son- — üye Mei hâkimiyeti al tında devam ederek 2-2 beraberlik le neticelendi. İzmirde kükürtçülerin davası İZMİR, 18. (Müliyet) — Kük ürt ihtikârı davasına bugün devam edilmistir. Bugünkü celsede Hizm et gazetesi gazetesi başmuharriri ile ticaret | odası reisi dinlendi. Daha beş huk uku umumiye şahidinin dinlenmesi: ne karar verilmiştir. Sabıkalıesrarkeş arkadaşını öldürdü! İZMİR, 18. (Mülliyet) — Esra rkeş sabıkalı Sait gece arkadaşları ile Kadifekalede esrar âlemi yaparlarken bir koyun postuna oturma yü zünden kavga ettiği arkadaşı papa s İbrahimi öldürmüştür. Esrarkeş katil yakalanmıştır. İ Fransada köyler su altında kaldı | BORDEUX ,18. A. A. — Fırt ınaların Fransa'nın şimali garbi kes | mında ve bilhassa Basgue eyaletin de pek çok zararlara sebep olmuş- | tur. Birçok köyler su altında kalmı ş, sürüler, değirmenler seller tara fından götürülmüştür. | Atlas aşırı ROMA, 18. A. A. Jeneral Balbo, “Popolo d'İtalia” gazetesi- ne, Atlas aşırı seyahatine hemen ılacağını zannetmediğini | söy- lemistir. —— Slav şimendiferleri birliği Nev - Yörk'tamtizödemeler Yek 18. A.A. — Kaw sas City istasiyonunda polislerle, hapishaneden kaçmış olan tren soygıncısı Frank Nash'i kurtarmak istiyen bir çete arasında muharebe olmuştur. Biri polis , birisi nash olmak ü- zere 4 kişi ölmüştür. İki polis ağır surette yaralanmıştır. İHindistandan çıkan altınlar BOMBAY, 18. A. A. — Naldera vapuru, Londraya 8,824,000 rupye kıymetinde altın götürmüştür. 13 Haziranda da Siysia vapuru, Liverpool için 2,566,000 rupyelik altın yüklemiştir. YUKARIDA: Zekâi Paşa merhumun eserlerinden mürekkep 10 dün Halkevinde teşhir edilmeğe paşla nmuştır. Sergi bu ay sonuna kadar vam edecektir. AŞAĞIDA: Otobüsçüler (30) kilometreden fazla yol almıya müsaade miyen reglâtörlerden dolayı şikâyet et mişlerdir. Belediye bu husasa tetkik mektedir. sanal ge yaya a > asm S.NEBEE. b