19 Haziran 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

19 Haziran 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

| İ ) | Msbü, k ENE Müşkül vaziyet Adana müstahsiline yardım isteniyor ADANA 14 — Adana mıntakasında inler biçilmiş, harmanlar dövülmeğe Haşlanmış ve mahsul piyasaya çıkarılmış . Bu senenin feyiz ve — memnuniyete şayan ise de bu bol ak zürren yüzünü güldürememişür! ü ekin piyasası düşkündür. sinde arpa piyasası 90-08 paradır. Bukdayı ise alan yoktur. Ancak memle- ket dahilinde perakende olarak 3 kuru- satılabilmektedir. “” nen mahsullerini pahasına den almak Maki beklemekte olma- 1 : : Bu fabrikaların yüzünden pamuk pi- mın da ayni vaziyete düşeceifi An- . Zürra bu vaziyet karşısın i ve hükü- ir, Halk almak için söylüyorlar. İk- icap eden tedbirleri 4- Mahi İt vekâletinin Adana gazeteleri uzun makaleler bir an evvel tetkikat yaptırmasını ediyorlar. çare çifçinin vaziyeti hak hükü Çankırıda inşaat ÇANKIRI, (Milliyet) — Şehrimiz- ğe inşaat hayli ilerlemektedir. Bir kıs- Pi ev yaptırmaktadır. Bir kısmı dük- yaptırmaktadır. Mahalle araları Şarsılarda görülen bu inşaatın ri Ya kanunu m P ve ile çevrilmiyor Yerler kazılır- Çankırı treni ve kamyon ÇANKIRI, (Milliyet) — © Çankırı Ankara treni iki senedenberi yolcu al- Maktadır. Haftada 3 yün gelip 3 gün tedir. Bu iki sene zarfmda tre- pe onlar kadar yolcu taşıdığı #örülmemiştir. Tarifesinin ağırlığı her | NYe rağmen yolculara kamyonu ter- | #ttirmektedir. çüncü mevki 380 kuruş olan tren t üslerdeti üç misli pahalı demek- a, Oradan Ankara otobüslerle bir ami beş altı saatte var- undanböyle (o haman ye k&s otebüssü tercih etmektedir. Ve Miye Ankaraya 2 kamyon (gilip 'ktedir. Taşıdığı eşyadao mis tedir. , Trenin bu tarifesi karşısında bitta- Mi kamyonlar rağbet kazanmaktadır. Otobüs işletilecek İZMİR, — lstanbuldan şehri- Mize dört otobüs daha getirilmiş- ir. Bunların Konaktan Şehitler. deki Taş iskeleye kadar işlemesi | Sin belediyeden müsaade isten- air. Halbuki rıhtım tramvay şirketi müdürlüğü imtiyazna- | Besindeki o kayıtlardan bahisle Kordonda. yalnız rıhtım tramvay- arm, işliyebileceğini, başka nak Ve vasıtalarınm — işlemesine mü de edilemiyeceğini iddia eyle tedir. Şehirdeki (Kaptıkaçtı) nevin- den enli de fazlalaşmıştır. rn sahipleri Eşrefpaşaya ve Haya semtlere işlemek — için mü- ie istemişlerdir. lu, elediyece bütün bu müracaat- der, a tetkikat yapılmakta- gin Kooperatife borçlu olanlar pera (Hususi) — Kredi koo- börçlu olan” rençperle- 3 Dorelarını öğenizlii “için tan *dilen Ji , — Halkevi bugün gi burada çok faydalı işler gör belir. Ev Gazi parkına bir rad Ymuştur. Her akşam alman Maaşlar burada halka ve- ir. Ayrıca Halkevinde sık bir hayilen konferanslar da büyük Yöde' a kütlesi tarafından bu sa- t ermektedir Evin yetiş- ik şendo heyeti de ayrıca bir Yeti kiitörmektedir. Temsil he- il vermiş ye gok mu- | lerile Bayındırda çiçek ve meyva ye- İzmir hümmalı bir faaliyet içinde.. İzmir Valisi İzimiri ihya ediyor, her i | Mütenezzihler Alay Karargâhının hazırlanmış olan IZMİR, (Milliyet) — Makamların- iğim İzmi Ki Hazretleri cuma günü İzmir dinler Birliği ile yapacakları fer bir gezintiye beni de davet £ ettiler, Cuma sabahı saat altı buçukta misafir bulunduğum evden beni almak neza, ketini göstererek kendi otomebillerile yedide Alsancak İstasyonunda bulun. duk. İstasyonda ekserisi ailelerile bir- likte olmak üzere mühendis ve mimar arkadaşlar toplanmışlardı. Davetliler sayıldı. Herkes tamamdı. İzmir < Ay- dm Demiryolları müdürlüğünün tahsis etiği otokari doldurarak saat | yedi buçukta İzmirden hareket ettik. Gide- ceğimiz, yerin Tirede Tire - Aydm yo- lunu birleştiren ve Vali Paşanın ismi- De izafe edilen bin küsur rakımlı bir dağ üzerindeki paşaçeşmesi mevkii ol- duğunu öğrendim. Otokarimiz baharın zümrütlediği çiçek kokulu yeşil yol- lardan bir kırlangıç hrzile sözü çerken güzergâhta küme küme biri- halk İzmirin yakın ve uzak bütün köy ve köylüsile haşurneşir olarak © yakın. dan ve candan alâkadar olan valisile, iş ve vazife arkadaşlarının haykırarak, çiçekler atarak candan selâmlıyorlar. dı. Herkes birbirine ince muziplikler, tatlı lâtifeler yapıyordu. Sürekli bir zevkle taşan neşe içinde İki saat ge- girdikten sonra Bayındır istasyonuna geldik. Kaymakam, © Belediye roisi daha bir çok zavat tarafın. 5 Da kadar almaklığımızı isteyen arkadaşların rica ve ik OE ziraatle iştigal eden ve iş sahasinda Si mai olabilecek bir varlık gösteren Yahya Kerim Beyin bahçesinde çilek ziyafetine daimi Ca dildik. Hazirlanan otomobiller üç dört da. kika sonra bizi nefis bir bahçeye ge- tirdiler. Cins cins ve renk renk güller. le ziynetlenmiş sepetler'içinde bize ik- ram edilen mebzül çileklerde Arna» vutköyünün kokusile İstanbulun lez- zetini duydum. Bu vesile ile tanışmak zevkini duyduğum Yahya Kerim Be- yin Bayındırdaki muvaffakiyetli me- #aisini burada zikretmeği kendime bir vazife edindim. ne evvel başlıca zeytin memleketi 0- lan Bayındırda elli lira İle işe başlar muş ve bugün kısmıküllisi yabani z6y- suretile otuz beş suretile yetiştirmiş oldukları ağaçlar- dan dört sene zarfında bu imikdarı te. min etmiştir. Bayındır zeytin bağları her yerde yalnız sabun imaline elve rişli renksiz ve acı yağ olarak tanın ;ken plân ve montajı bizzat yapa” rak tesiş ettiği bağlarının. asidini yüz. de yarıma indirmeğe muvaffak © ol- muş. Ve nefis bir lezetle temiz bir ko- ku temin ederek sorfin ve ekstra ek- sira olmak şartile mevcut bağlardan ima yüzde otuz fazla bir fintle A gm piyasalarında satışını temin et- miştir. Mutenâ çiçek ve güllerle ördüğü bahçesinde Yahya Kerim Bey dört a- dedi bir okka gelen nefis | şeftaliler, fevkalâde iri Avrupa erikleri, buna benzer diğer meyvalarla, mevsimde bin okkadan fazla yetiştirdiği çilek: tişmez diye kölcl, i - eme leşen bir kanaati de Tireye gecikmekliğimiz ihtimali bu yüzel bahçede maxlasef Yarın saat ten bar HK lesiyen Biz izaz eden ve zavati da içimize alarak Ba; dan ayrıldık. e? Bir saat sonra Tirede © heyecanla misafirlerini bekliyen kesif bir halk kütlesi tarafından samimiyetle karşı- landık. Evvelâ Belediyebahçesine gi- derek bir kahve içimi zamanı nefes lendikten sonra Tire Alay Kumanda- hı ve muavinleri Kaymakam Beyle- rin çok ince bir zevkle tanzim ettirdik- leri Avrupa bahçelerini hatırlatan a- RL a İİİ İZL İLİ DİİL İLİ İİ İM İL İLİDİLİ İİİ yy yerde çalışma ve umran faaliyeti var fevkalâde mükemmel bir surette havuzu başında | lay karargâhı bahçesi, idik. Bah- çek çi çenin büyük ve bere heci havuzu etra- ında bir müddet oturduk, nefis ve le- | | i EA İzmir Valisi Közem Paşa ziz ayranlar içtik. Sonra bizi bekliyen otomobil ve kamyonlara taksim olarak .. üz meyillerinin en fazlası yüzde beşi cavüz etmiyen ve sermayesi köylünün sarıldığı kazma ile sarsılmıyan azim ve imanından başka bir şey olmıyan kirk kilometre uzunluğundaki bu dağ yolunu süratle tırmanmağa başladık. Bu yol gerek askeri ve gerek iktisadi noktadan fevkalâde ehemmiyeti haiz | bulunan Tire - Aydın yoludur. İstilâda Yunanlılar bu yolu yapmak için büyük bir eheramiyetle çalışmış- larsa da bir türlü araba geçirmek im- kânını veremedikleri gibi yaptıkları. Bi tahmin ettikleri kısımların da bir mevsim bile dayanmasını temin ede- memişlerdir. Ateşli bir faaliyetle ça- lişılmakta olan bu yolun dokuz kilo- leşmiş olacaktır. muhterem reisi Vali Kâzım Paşa İzmir Vilâ büyük bir muvaffakiyetle muvaffak oldukları beş yüz kilometre şose yollarından maada i bin kilo- yollarından da derin bir zafer zevki- le bahsederken otomobillerimiz tirpi- şen gibi kıvrıla kıvrıla uzayan bu yollarda bir tayyare feryadile yükse- liyordu. Paşaçeşmesi mevkiine geldi- iz zaman Tirelilerin geniş yaprak- — ei çadırlar kı estane aj il na ile ermeye lerle çevrildi. Zevk ve neşe ile yenen mutcna yemeklerden sonra bizi canlı bir çenber içine alan , yol” kahra- manları çelik bilekli Köylülerle temiz ve faydalı hasbihal hazır bulunduğumuz bu mekteple ilkmektepler yekünü 550iye iblağ i lu. Biriken halk kütlesine iştirâk eden kafilemizle bu merasim candan ve gönülden tes'it e- dildi. Büyük bir haz ve huzurla günümü- zün saatlerini doldurarak İzmire dö- nerken bana unutamıyacağım bu kıy- Çine kadınları peştemal ve bürgü kullanmıyacaklar İZMİR, — Çine belediyesi cuma gü- nü kadınları belediyeye davet etmiş ve bir çay ziyafeti vermiştir. Ziyafet esnasında muallim Sacide ve kabile Feride Hanımlar Türk kadını İ mevzuu etrafında çok kıymetli birer kon ferans vermişlerdir. Adetleri günden güne azalan ve unu- tulmıya mahküm olan bürgü ve peşte. malların bundan sonra kadınlar tarafın- dan kullanılmaması lüzumu kadınlara anlatılmıştır. Son intihapta rey hakkı ka zanan kadınların bürgü ve peştemal ta- şımaları, bugünkü Türk inkılâbınn ge niş mefhumile ölçülemiyeceğinden kadın lar bürgü ve peştemal kullanmamaya karar vermişlerdir. ; Ziyafet geç vakite kadar devam etmiş- tir, Alevi ayini ANTALYA, (Hususi) — Antal yanın Şeyh Sinan inle | bir evde kadın erkek bazı kimsele rin toplanarak dir takım ( ayınler yaptıkları haber alınmıştır. Zabi- ta otuz kişiyi ayin yaparken yaka hıyarak adliyeye vermiştir. Bunla- rm başında Hasan ve Fatma is- minde iki kişi vardir. Kadınlı er- kekli bir nevi alevi | ayinleri yap- tıkları anlaşılmıştır. Yı cıdır. Mamafih bazı Antalyalılar- da aralarına karışmışlardır. Tah- kikat devam ediyor. ——o— Yıkıntı altında kalanlar ERZURUM, 10.— Geçen cu- martesi günü burada Habip efen di mahallesinde merkepçi Musta- fa ağanın evi yıkılmıştır. Derhal etraftan yardıma koşulmuş ve en- kaz altında kalan iki kız çocuğu ile büyük anneleri kurtarılmıştır. Çocuklardan biri kurtarıldıktan bir müddet sonra ölmüştür. Diğer çocuk ve ihtiyar kadın hastaneye nakledilmişlerdir. Kadının kolu kırılmıştır. Başında bir çok yara- lar vardır. Kazanm sebebi tahkik ediliyor. İki köye halkın verdiği isim * GEMLİK, (Milliyet) — Gemliğin adlarını taşı” (Usthenli), (Altbenli) yan iki köyü vardır, Halkın takdıkları bu güzel kelime ler (Şabin Yurdu) ve (Cihatlı) nam- larili resmileştirilmektedir. Türkçele- rin yerine dolaşık sözi il dediklerine tercüman olmak çok doğ- ru bir harsket sayılmaz mı? ei Antalyada bolluk ANTALYA — Bu sene, yaz gel diği halde, Antalyada havalar hâ lâ serin gitmektedir. Son yağmur lardan sonra ortalık âdeta bahar manzarası aldı. Henüz deniz ban- yoları başlamamıştır. Buz ve 80- ğuk meşrubat id da pek hissedilmiyor. Yağmurlar ekinler, bilhassa mey valar için iyi olmuştur. Son sene- lerde burada meyvacılık çek iler: lemiştir. Portakal bahçeleri müte- madiyen genişlemektedi! Kayisr ve diğer meyva ağaçları da gittikçe çoğalıyor. > Meyvalar muhtelif yerlere, bilhassa İstanbu la gönderiliyor. Bu sene Antalyada büyük bir ucuzluk var. Sadeyatğ 65, taze pey nir 10, süt 5, yoğurt 5, yumurta sekiz tanesi 5, tavuk 12,5 oğlak 6, koyun eti 28, davar 15, sığır 17, pirinç 22, bulgur & 4, buğday 45 arpa 3, mısır 3, nohut 6, kurufasul | ye 2, susam 15, birinci nevi un 10, ekmek 7,5 kuruştur. Enginarın tanesi 20 paraya, taze fasulye $ kuruşadır. Diğer sebzeler ve meyva çok ucuzdur. Pancar ekenlerin yüzü gülüyor TAVŞANLI o— Devamlı yağ- murlar yağmaktadır. Fındık cesa- metinde dolu yağmış, fakat hiç bir zarar yapmamıştır. Ağayköy, Emirler ve Çobanözü köylerinde dolu çok tahribat yap- mış, bütün, meyvaları yere indir- miş, kiremitleri kırmıştır. — Bura- ya düşen doluların tanesinin 30- 40 gram sıkletinde olduğu görül müştür. Büyük İlit köyünde seller bir ineği boğmuştur. — Yağmurlardan pancar zeriyâtı çok faide görmüştür. Şeker şirke- # köylüye pancar zeriyatı için İ- kinci defa olarak 7000 lira avans tevzi etmiştir. metli günü tan İzmirin aziz ve carl Valisile kerymetli arkadaş: larma öz saygılarımla sonsuz şükran- larımı sunmayı bir vazife saydım. Mahmut CELÂLEDDİN Bürgü aleyhinde (Mürefte'de petrol var mı? 35 sene evvel yapılan sondaj ve sarfolunan 50 bin lira. Otuz beş sene evvel yapılan sonda ida Kaymakam Mihran Boyaciyen &- fendi ilk kazmayı vuruyor. Diger zevat Romanyalı mütehassıslar, İngiliz Şirke- tinin patronları, Kaza hükümet erkânı. . Mürefte petrollerinin işletilmesi ye- niden mevzubahis olmaktadır. Bu hu- susta İktisat Vekâletine imtiyaz almak için müracaatlar yapıldığı gibi İktısat Vekâleti Petrol idaresi de ayrıca mez- kür mahalde tetkikata başlamak üze- Mürefte liş ve Cilhrist Şirketi tarafından da te- şebbüsatta bulunulmuş, fakat, bir ta- kım ihtilâflar yüzünden buradaki ame liyat yarım kalmış, şirket dağıtılmıştı. O zaman Mürefte Kaymakamı olan ve petrol işletme faaliyeti ile yakn bir alâka muhafaza eden sabık mutasar- rıflardan Mihran Boyaciyan Efendi bu hususta gazetemize atideki o izahatı vermiştir: “- Mürefteden Geliboluya doğru sahil boyunca iki saat mesafede bulu- nan Şarköy kasabası yakınında, yer- den su kaynar gibi petrol gazı çıkardı. Köylüler bu petrolü küçük çanaklara koyup yakarlar ve hasta hayvanları onunla tedavi ederlerdi. tesine ihsan buyurulmuştu. Bir sene sonra bu imtiyazir arazi hududu Mü- refte Kazasının Hora kariyesi hududu- na kadar tevsi edildi. Sadrazam Paşa- nın mahtumuna da Hora kariyesinden Gnoz kariyesi hududuna kadar olan arazide — ve Edirne Valisi olan İkin- ci Ordu Müşürü ile diger bir valinin mahtumuna da müştereken Gnoz ve Melen kariyeleri ve havalisinde de pet rol işletme imtiyazları ihsan buyurul- muştu, Petrol arazisi hudutlarının tah- didinde hayli müşkülât çekilmişti. He- le bu meselede paşa baba ile mahtum bey arasındaki ihtilâflar calibidikkat ve masarifiistihsaliye şirkete ait olmak üzere safi temettüünden yüzde 20 al- Tosyada ziraat vaziyeti | TOSYA, — Ekim işleri bu sene yağmurların sürekli gitmesi işçi- | leri, iş ve inşaat sahiplerini usan- dırmış isede dağ (köylerinin ve | mak üzere işletme keyfiyetini Kolonel İngliş ve Cilhrist nam kumpanyaya i- hale eylediğinden mumaileyhim her sene ameliyata nezaret etmek Üzere Mürefteye gelirlerdi. “Muhtelif mahallerde icra kılman sondajlardan az miktarda petrol istih- sal olunuyordu. Muahharen Romanya petrol mühendislerinden meşhur Vil. yam nam zat yirmi beş kadar müte- hassıs usta ve amele ile celbolunarak Hora deresi dağları eteğinde tayin €- dilen mahallerde sondaj yapılmasına karar verildi. Altı yüz lira kıymetin. de getirtilen büyük bir . ham olmas parçasile hafriyat ameliyatı ilerleyip haftada on beş yirmi ton miktarda petrol istihsaline muvaffakıyot hâsl olduğu bir zamanda makine ile işliyen boru kırıldığından ham elmas ta top- İtmda kaldı. Kırk beş metre de- mak mümkün olmadı. Romanya da ol- duğu gibi iktizayihâlde sondajin sek sen, yüz ve daha ziyade metre derin- liğinden behemehal mebzulen petrol gazı fışkıracağı Romanyalı mühendis tarafından temin edilmiştir. Fakat ba- zi mevaniden ve şürekâ beyninde su- hur eden ihtilâf ve saireden dolayı elli bin liradan ziyade bir meblâğ heba olarak ameliyat tatil edildi. Bundan başka Uçmakdere kariyesi yakının daki manastırm sahil boyunca sakit (bonaçe) havalarda sathıderyada yağ- k bir petrol tabakası teşekkül eyle- mekte idi ki bunun denize kadar u- zanmış mürtefi dağlar eteğinden ve ya arazisinden başlıyan ayni tabaka- tülârzın ve dağlar silsilesinin devamı olan Rumelinin Mürefte ve havalisine kadar petrol gazının mebzulen bulun- ması ihtimali de o zaman Romanyalı mühendis tarafından temin edilmiştir. İstasyona yıldırım düştü BABAESKİ, 16. — Günlerden- beri devam eden yağmurlar Trak ya için âdeta bir âfet halini aldı. Dün şiddetli bir yağmurla bera- kurak yerlerinin zeriyatına çok yar | ber Babaeski istasyonuna yıldı. dım etmiştir. Şimdiye kadar tesbit edilebilen rakamlara nazaran bütün kaza mıntakasında bu yıl ekilen saha yüz bin dönümü tecavüz eylemiş- tir. Bu miktardan otuz bin yediyüz dönü buğday, yirmi dokuz bin dön Hi arpa, Yirmi . beş bin çeltik, dokuz bin iki imünü çavdar, (beşbin | rüz dönümünü fiğ ve müte- | bakisini de diğer hububat teşkil rım düşmüş, telgraf tellerini par- çalamış, makinenin siperi saikast- nı sökmüştür. Nüfusça zayiat yok tur, —e İsünerebetle köyde merasim yapılmıştır. eylemektedir. Semavi bir âfetle karşılaşmadı- ğı takdirde meyvelerin vaziyeti de ümit verici bir şekil gö: tedir. Rk Bir şaki yakalandı DİNAR 0 e Kay yörük . bas- 'dırlardaki bazı eş- Ka DEE ii dört silâhlı a- dam yakalanmışlardır. Bunlar yaptıkları baskından son ra (Uluburlu) ya doğru kaçmış. | lardı, Hemen arkalarına düşen Di nar ji bölük O kumandanı yüzbaşi Beyazıt Bey Uluburlunun (İnhesar) köyüne kadar © gitmiş; şerirleri tüfeklerile ve talân etik- İri eşya ile beraber yakalanmıştır. | Bunlar arasmda geçen sene İs- | partada bir adam öldüren ve o va kittenberi aranmakla olan İnhesar köylü ve 322 doğumlu Ali de var dır. Şerirler adliyeye teslim edil mişlerdir. Di yaylasında iki m. Bir muhasip tevkif edildi — * SALİHLİ, — Bura tütün inhisar idaresi muhasebecisi o Behaettin Beyin boş yüz sekiz lira açığı çık- puş ve kendisi tevkif edilerek mu bakemesine başlanılmıştır. —— İlk buğday İ DENİZLİ, 18. A. A. — İlk buğ- day mahsulü getirilmiş, o Ziraat bankası tarafından beş buçuk ku- ruştan alınmıştır. Bu yıl havalarm yağışlı gitmesi mahsulâta zarar vermemiştir. Vilâyetin her tarafın- da kuru mahsul çok eyidir. Bağlar da fazla yağmurlardan çıkması muhtemel hastalıklara parasız ilâç dağıtılmaktadır. —— Koyun sevkiyatı az BİRECİK , 14.— Bu sene Suri- yeye koyun sevkiyatı azdır. An- cak beş bin kadar koyun sevkedil miştir Bu yözden et firt'eri “üşe kündür-