26 Haziran 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

26 Haziran 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Tarihi tefrika: 42 Aga çil IR | Har haklı (Milliyet) indir. UNCU APİK VAK'ASI —1ı Uncu Apik kimdir? — müştür? Komitelerin tazyikinden şikâyet © den Patrik Magakya Ormanyan Efen- dinin padişaha verdiği cevap ta, padişa- mükemmeldi. nin de gayet karazça hareket gttik si Bir kaç gi sonra Patrik Efendinin temenni ve istirhamı Üzere itamhane Som zamanlarda inne hasılâtı, daha doğrusu tahsilât olduğundan komite, Patrik dediği veş- > cebir ve tethiş suretile zenginler- am koparmağa başlamıştı. Istanbulun en maruf tüccarlarından Uncuyan Apik Efendi, işte bu sırada ve bu yüzden katledildi. Uncuyan Apik Efendi, hünkârin iyi tanıdığı adamlarındandı.. Müteahhitlik yapardı. Mütenddit un fabrikaları tesis etmiş ve isletmişti. İslâm, hiristiyan fukaraya yardımlarile maruf olmuş bir Apik Efendiye yardımı esirge- memiş, bir miktar iane vermişti. kii komite, Uncuyan Apik Efendinin sını bırakmıyordu. İşin li ve şantaja döküldüğümü gören ve anlı- yan Apik Efendi de be vermiyor, pa- mite, Uncuyan ia Et. yi imhayı verince, “Ohanes Afaryan,, isminde bir fedaiyi buna memur etmişti. rikasında çalışmaktaydı. Çok zayıf, çe- Bimsiz, bir gözü sakat bir adamdı. Fakat kura ona isabet edince, hemen ko- mite, eline hir vovelver verdi ve derhal İstanbula gönderdi. Hınçak Fedaisi Istanbula gelir gel Apik Efendiyi şahsan iyice tanı mak ve tes! etmek iş Apik'i kim öldürmüştür? - Niçin öldürül- MİN Uncayam Apik Efendinin kali Sal tan Abdülhamidi pek ziyade mütecssif ve müteessir etmişti. Apik Efendinin hemşire ve biraderinin konağına gönde- rilen memuru mahsus, ii yet, tesssüf ve tesssürlerini “Abdülhamit, katilin derhal çeri masını emretmişti, Ohanes Afaryan, ko- fatile sahneye çıkmıştı. Ohanes Afar yan, üç sene Amerikada bulunduğu için Amerikalı addedi Konsolosha- solosun bu fuzuli ve mânasız himayeden vergvçinesinde sorar edildi. Ohane? Afar yan, Osmanlı teh'asmdan ve Amerika- mın hiç bir himaye ve müzaheret hakkı yoktu ve olamazdı. Müdahale vakıayı baş müdeleiumumi Cemalettin Bey ber. taraf etmeğe muvaffak olmuştu. Bu, ayrı ve gülünç bir hikâyedir İ liste verdiği bir nutukta, başvekilii UNCU APİK VAK'ASI my Muvakkaten ihtida eden kon soloshane tercümanı. — Komite. nin emri, — Tercüman, iza bulunan altı kişinin, kaçakçılık tıklanma dair mler r Bl gümrük idaresine tarafından tarihilerde defalarla iş'aratta alimi. duğu haber verilmektedir. İhtisas mahkemesine Altın ve uyuşturucu maddeler ka- şakçılığı yapanların ihtmas mahkeme- İerine sevkedilmeleri ve bunların ağır cezalara tulmaları tekarrür et- miştir. Bu hususta hükümet merke- zinden roami tebligata intizar | edil- mektedir. Bugün adliyeye veriliyorlar Kalyoncu kolluğundaki eroin ka- gakçılığı tahkikata dün dedevam e- | dilmiştir. Bazı muvaceheler yapılmış, Petro | oğlu Koço isminde biri yakalanmıştır. Bu şahıs Lenndiros'un piyasadan al- dığı afyonların zâhirde komisyoncu. | ayetler için değil Belki ayni za- dh) Kaçakçı Halim Ağa sudur. Bunun yazıhanesi aranmış, iki filitre bulunmuş, müsadere edilmiştir. Zabıtaca Salâhaddin Bey isminde birisinin de malümatına müracaat edil miştir. Tahkikat evrakı bitirilmiştir. Maz- nunlar bugün adliyeye. ae İktisadi vaziyetimiz (Başı 1 inci sahifede) yası vapuru ile şehrimize gelmiştir. M. Hines'i, Ankarada bulunan mü- tehassrsr heyet namına ikinci reis M. Sommerville tarafından vapurda kar- | şılanmıştır iz > | yan tevkifat yapmıştır. | Sofya örfi idare " Altında! (Başı 1 inci sahilede) bereleri de kesilmişti. Polis memleketi heyecan içinde bırakmakta devam eden Makedon | yalıların cinayetlerine karşı koy- mak için bir çok taharriyat ve sa- yıları ne kadar olduğu belli olmı- Bulgar ajansınin tebliği SOFYA 25 A.A. — Bulgar Ajan-! st bildiriyor: 3 Mebusan meclisi, Makedonya cinayetlerine bir nihayet vermeyi istihdaf eden ceza kanununun ce- vel ahkâmini teşdil ve yalnız ci- manda her hangi bir teşekkülün emriyle icra edilen cinai teşebbüs- ler failleri için idam cezasını der- piş eylemekte olan kanun lâyiha- sını ikinci okunmasını - müteakip kabul etmiştir. | Ayni maksatla ve hükümetin emriyle dün gece polis kuvvetleri askeri ların o müzaheretiyle | paytahtın etrafını kuşatmıştır. So- | haklarda her türlü hareket kesil- miştir. Ehali öğleye kadar evleri; den çıkmamak mecburiyetinde bu: | lunmaktadırlar. Polis bu esnada | silâh müsadere ve bazı şüpheli eş- hası tevkif etmek için taharriyat- | ta bulunmaktadır. er ansarammasansan mediğinden bu akşam Ankaraya gi- decektir. M. Hines, Ankarada on on iki güm kadar kalarak İstanbula avdet edece- ğini, Ankarada bulunduğu © müddet zarfında iktısadi ve mali mehafille, deniz nakliyatı mümessilleri ve ban- kalar müdürlerile temas ederek ken- dilerinin fikirlerini alacağını bir mu- harririmize söylemiştir. M. Hines, 12 ağustosta Londraya giderek İktısat Vekili Celâl Beyle gö- rüşecektir. M. Hines, Londrada Cüm- huriyet Merkez Bankası Müdürü Sa. lâhaddin Beyle de temas ederek ya: cağı raporun esaslarmı hazırlıyacak- bir. Dün geceyi Perapalas otelinde ge girmiştir. M. Hinas 1922 senesinde de şehri- miza almis. kısa bir müddet kalmıstı. ! | etmiştir. İ ğe başlamış olmasındadır. İ ler misakı da silâhları İ leşmesi meselesinin avdet ederek HARİCİ HABERLER Berlin üzerinde a tayyarelerin nere- den geldikleri anlaşılmadı BERLİN, 25 A.A. — Wolff a- jansı Alman hükümeti aleyhine beyanname atan tayyarelerin 3 metre kadar yüksekten ve olduk- ça kalın bir bulut tabakası üstün- den uçtuklarını fakat bulutların aralarındaki boşluklardan Berlin şehrinin mahallelerini görebildik- lerini kaydetmektedir. Makinelerin hangi tipte olduk- larmı, nereden geldikleri ve nere- ye gittiklerini anlamak kabil ola- mamıştır. Herhalde bu hareket gayet iyi hazırlanmıştı ve Berlin- de bulunan bazı ihtilâlci merkez- lerle alâkadardır. Almanya'nın bu çeşit ve daha mühim taarruzlara mukabele için vasıtaları olmadığı için hükümet hları bırakma konferansı baş- ayınca, memleketin pek az olan emniyet şartları üzerinde israr €- decektir. BERLİN, 25 A.A. — Söylendi. ğine göre Hugenberg, reisicumhu- ra istifamı vermiştir. Hinden- bourg henüz istifayı kabul etme. miştir. Fransızların şüphesi PARİS, 25 A.A. — Havas Ajan. sı bildiriyor: Fransız gazeteleri bir takım tayyarelerin Berlin üze- rinde uçmuş oldukları suretindeki esrarengiz haberi tereddüt ve şüp he ile karşılamaktadırlar. Komünistler mi? BERLİN, 25 A.A. — Conti A- jansı bildiriyor: resmi mehafil, Alman hükümetinin dün Berlin üzerine gelen komünist propagan- dacı tayyareleri meselesine büyük bir ehemmiyet, vermektedir. Bu hususta tedbirler almıştır. Macaristan ve Muahedeler Başvekil Trianon muahede sinin tetkikini istiyor 1 BUDAPEŞTE, 25 A.A. — Mec. M. Goemboes, hanedan meselesin de de diğer meselelerde. olduğuş gibi, evvelâ milletin menfaatr ve ikbali i tanın Trianon muahedesini yeni- den tetkik meselesini daima rüz- namesinde bulundurması “ilâye Hakiki bir sulh havası yaratmak lâzımdır, ve M. Mussolini'nin me- ziyeti milletleri bu yola sevketme- Dört bırakma meselesinin hallini de kolaylaştır- maktadır. Bir kısmı silâhlı, bir kısmı silâhsız milletler olmamalı dır. Almanya'ya seyahati münaseb- tile, M. Goemboes, eğer Avustur- ya, Macaristan'n fazla mahsulübü almış olsaydı, gayesi bilhassa Al man - Macar iktisadi mü: lerinin sıkılaşmasına o matuf olan bu seyahate İüzum kalmıyacağını söylemiştir. Hanedan meselesi şimdiki hal de günün meselesi değildir, ve ik- tidar harisi olanlar memleketin ahengini bozmamalıdırlar. Avusturya - Macaristan birleşecek mi? ROMA, 25 A.A. — Giornale d” İlalia, Avusturya - istan bir- bir projenin mevcudiyetini tekzip ediyor fakat şunları ilâve ediyor: ğer istikbalde ai. ile Macaristan arasnı daha büyük bir yaklaşma olursa, Küçük İtilâf devletleri münakaşaya müdahele için en az salâhiyettar mevkide o- lacaklardır. Rusya - Amerika NEVYORK, 25 A.A, — Board. le tabii ve siyasi münasebatın alır- masını istemiştir, İş konferansı BERLİN, 25 A.A, —M. Ley. Almanya'nın bundan sonra beynel milel iş konferansına iştirak et- mek için vermekte olduğu > ilâve ederek şu sözleri söyleminir: — İş konferansında bulundu. müddet esnasında doğru ha: reket etmenin hiç bir zaman işe yaramıyacağına kanaat getirdim. Hava bayramı İngilterede büyük bir hava bayramı yapıldı LONDRA, 25 A.A. —Dün öğ- leden sonra büyük bir hava bay- ramı . Bayrama 200 den fazla her çeşit askeri tayyare- ler iştirak etmiştir. Bir bombardı- man tayyaresi ile bir muharebe gösterişi yapmışlar, bombardıman tayyaresi iki avcı tayyaresini “dü- şürdükten sonra” mağlöp etmiş- tir, Sonra Handeap yarışı, mülâzım Welester tarafından vesniti saat- te 240 kilometre ile kazanılmıştır. Bir tayyare yere inmek mecbu- riyetinde kalmıştı Arbedeler VARŞOVA, 25 A.A. — Pat A- jansından: Lancut'dan bildirildi- ğine göre, ayın 22 inci günü Grod- zisk - Dolng kilisesi civarda ya- pılan dini bir merasime iştirak e- denleri kim oldukları belli olm yan kimseler dağıtmak üzere ü- zerlerine hücum etmişlerdir. Kar- gaşalığa mani olmak istiyen ye görünce silâhlarını ler altı teşiyi £ köşiyi öldürmüşlerdir. Graf zeppelin ŞERREBRUCK, 25 A.A. — Graf Zeppelin Sarrede yere indi Fried- richshafen'den gelen dirijablin bu seyahatı halk tarafından büyük tezahurat yapılmasına sebep ol- muştur, ve “Deutschland Uberal- les” milli marşı söylenmiştir. Siyasi cinayet mi? Sofya civarında torba içinde bir baş bulundu SOFYA 25 A.A. — Dün Sofya civar mahallerinden birisinde, bo- ğulmuş bir adam lere ir A- damın başı bir torba içinde idi ve n üzerinde şü yazı vardı: “Bütün casuslarm encamı bu- dur, O.R.İM.” Boğulan * adamın kim olduğu anlasılamamıştır. Orta Avrupanın Yeniden tanzimi ROMA, 25 A.A. — M. Benes'in Londra ve Paristeki görüşmeleri hakkında matbuatta mütalealar olmasına rağmen, bu M. Benes Lohdra konferansında İtalya mu- | rahası ile de görüştüğünden dola- Yı İtalyada büyük bir alâka uyan- dırmaktadır. Orta Avrupanın yeniden tanzi- | mi için noktayı nazardan tama- | mile İtalyan noktayı nazarının a- | leyhinde olmadığını telâkki edi- yor, İtalyan gazeteleri, Çek hükü- | metinin orta Avrupa devletlerini bir blok halinde toplanmağa mü- sait olduğumu, Romanın bu nokta- da aleyhtar olduğunu yazmakta dırlar. sale ei yi Atlas okyanosu seferi geri kaldi ORBETELLO, 25 A.A. — Jene- ral Balbo'nun Atlas Okyanosu se- ferine bu sabah başlaması mukar. rer idi. Fakat havanın fenalığın. dan dolayı yeniden tehir edilmiş- tir. el Almanya ve silâhsızlanma konferansı BERLİN 25 A.A. — İyi haber alan kimseler, Almanya'nın silâh- İarı bırakma konferansının tehir edilmesine mümanaat edecektir. Almanya, Cenevre konferansı nın müsbet neticeler vermesini is- tiyecektir, İtalyanın yeni denizaltı gemileri ROMA, 25 A.A. — 60 metre u- | zunluğunda, 6,40 metre genişliğin- | de Zaffiro deniz altı gemisi çar- şamba günü denize indirilecektir. | Bu gemi deniz üzerinde 600 de- | niz altında 840 tonilâto çekmekte- | dir. 15 mil sürati olan geminin tor- pil atmağa mahsus 8 aleti vardır. | | mahdut bir lin kabildir. Filistinde Yahudi Cemiyeti Reisi öldürüldü. Karışıklık başlıyor! BEYRUT, 25 A.A. — Filistinde “Araplarla Yahudiler arasındaki ger ginlik bütün şiddetiyle devam ediy or. Filistindeki Yahudi cemiyeti rel. si meçhul iki şahıs tarafından öldü rülmüştür. Devam eden bu gerginlik yüzünden Filistinde karışıklıklar çı kması beklenilebilir. Hat üstünde iki ceset bulundu İZMİR, 25 (Milliyet) — Aydın demiryolu hattında biri Sarayköy, diğeri Burhaniye istasyonu civarında olmak üzere iki ceset bulunmuş- tar. Banların gece buradan Egirdire giden tenezzüh treni tarafından ezildiği zannedilmektedir. Dahiliye vekili bugün geliyor ANKARA, 25 A.A, — Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Bey bir kaç gün kalmak üzere bugünkü trenle İstan bula hareket etmiştir. Âli iktısat meclisi ANKARA, 25 A.A. — Sumer B ank umam müdürlüğüne tayin edi- len Nurullah Esat Beyden inhilâl ed en âli iktısat mecli: i kâti, ğine mülga ticaret mukaveleleri tetk ik dairesi reis muavini Enis Behiç Beyin tayini âli tasdika iktiran etmi ştir. Âli iktisat meclisi temmuzun on unda mutat içtimalarına başlıyacak- tır. Meclisin ruznamesinde 932 tedi ye muvazenesi, iş kanunu lâyihası hakkında mütalea ve ormanlarımız dan en iyi istifade şekillerinin tahar risi vardır. Vatikanda bomba patladı yaralı var CİTE DE VATİKAN, 25 A.A. — Sen Piyer kilisesi kapısı altında bir bomba patlamış, birisi ağır olm ak üzere iki kişi yaralanmıştır. Adanada bunaltıcı sıcaklar ADANA, 25 A.A. — Bunaltıcı sı caklar günden güne fazlalaşmakta. dır. Taze üzümün okkası 40, incirin 20 kuruştur. Sebze bu sene pek mebzul ve ucuzdur. Fırka idare heyetinin kararları ANKARA, 25 A.A. — Cumhuriyet Halk Fırkası umumi idare heyeti bugün toplandı. Vilâyetlerin son kongrelerinden gelen dileklerin muhtelif teftiş ra- porlarının tetkikına başlandı. Afyon vilâyet idare heyetinin seçimi tasdik edildi. Halkevleri inti- zamlı çalışmasına engel olacak bazı haller hakkında evlerden gelen mü racaatlar tetkik edildi. İntizamlı bir birlik altında çalışmayı temin için talimatnameye zeyl olarak tesbit ve kabul olunan maddenin umumi reis lik divanına arzına karar verildi. Trahom mücadele teşkilâtı ADANA, 24 A.A. — Şehrimi: teşkilâtının Gaziantepe nakli e bulunan trahom mücadele reisliği in Sıhhiye Vekâletinden emir gelmiş- tir. Nakil hazırlıklarına başlanmıştı r. Reis ve memurlar bir kaç güne ka dar hareket edeceklerdir. Altınordu Macarlarla berabere kaldı İZMİR, 25 (A. A.) — On gün denberi şehrimizde bulunan - Maca: Kispst takımı bugün dördüneti maçını takviyeli Altınordu ile yaptılar. Günün pazat olması dölayısile saha pek kalabalık değildi. B devre galip bitirdiler. il bir oyun gösteren Altın ordulular bir gol atarak devreyi İkinci haftaym başlar başlamaz Altınordu muhakkak bir gol fırsatı kaçırdı. Haftaymın son dakikalarına kadar galip vaziyette oymyan Al tınordu Macarların soldan yaptıkları bir akın esnasında topun Kaleye girmesine mâni olamadılar. Ve oyun 1 - 1 e berabere vaziyete girdi Her iki takım da galibiyet go lü çıkarmak azmile çalışmağa baş ladıdarsa da havanın kararması yü zünden oyun yedi, sekiz dakik« evvel tatil edildi. Macarlar son ma çta bir bire berabere kaldılar. Dünya buğday ! İstihsali (Başı 1 inci sahifede) fazla büküngetin temsil edilmesi i ile a muşta ma sakının yapılması Londra lana nın bu misali mümme olarak alacağı ü- midimi vermişti. Amerika'nın vaziyeti inkisarla kar. şılanmmış olmasma rağmen pek fena bir bulunmamıştır. M. Mac Donald'ın beyanatı, “Stam- pe, | gazetesi, li şırıngası olarak telâkki ediyor. Ve “Messagero,, gazetesi bu Fe ei “bakikattan si. yade M. Mac Donaldın © kuvvetli nikbiniğini gösterdiğini yazıyor. Ayni gözete tali komisyonlar sayrsı- nın çokluğundan bahsederek, konferan- sın bundan sonra okadar çocuğa, çocuk- larmın çocuklarıma, (o yeğenlere, ye- ğenlerinin yeğenlerie sahip © olduğunu üyor ve Lodradaki li gazeteciler. işin bir ye çıkarmak lâzum nazaran İtalya bu neticeyi beterinden sakınmak üzere kabul ede cek ve mümanaat etmiyecek hir vazi. yet almıştır. Fransızlara göre PARİS, 25 (A. A.) — Londra para müzakere — için “Exeslsior,, gazetesi M. Mac İŞ Siğen gözterdiği silkieliğe Bener heyeti murahhasasının da iştirak ettiği- ni yazmakta ve şunları ilâve etmekte dir. “Para mütarekesi olmadan ve ol. madıkça gümrük mütarekesi olamaz. Fakat doların Ma yokuşunda dur- ması dir. tarife © sahasmda Müza- kerelerde Fransa makul hareket etmiş olmaktan başka bir şey istemiyecektir. Bu makul oluşu, Fransız maliye nazırı M. Bonnet cek heyeti murahhasala- ra göstermi Mk muş değildir. Bunu hükümetin o kont- rolü altında müstahsillerle doğrudan doğruya anlaşmalar yaparak beyselmi- M. Baldvin Rusya hak- kında ne diyor LONDRA, 25 A.A. — M. Bald- win, Glasgow'da söylediği bir nu- tukta şunları demiştir: “Mühendislerimizin Moskova'da | gördükleri muamele, belki Mosko- va'nın telâkki ettiği adalete uygur dur, fakat bizim İngiltere'deki te- lâkkilerimize ugun değildir. M. Baldwin ticari münasebetle ri anlatmış, Rusya'ya ihracatın durdurulmasının İngiltere'ye bü- yük bir zarar vermemiş olduğunu söylemiştir. Gümrük duvarlarımilan bahse- den M. Baldwin muayyen bir tari- fe tatbikinin fiyatların istikrarsız. lığı ve döviz'in oynaması yüzü: den kabil olmadığını söylemiştir. mmm el istihsali tanzim için Fransanm pro- jesinin sa çizgilerinin kabulü surelile göstermiştir. Yeni bir müşkül ” LONDRA? 75 (A.A) — de Amerika heyeti murahhasasının ziyetinin, Londra konferansının gaye- lerinde bir arm nl ns kadar irdiği kolayca anlaşılır. a dikkat şimdi, iktisadi müza- kerelere, bilhasın buğday meselesinde yapılacak olan anlaşmanın yakında im- zalanması ihtimali | üzerine; toplan- muştır. VİYANA, 25 (A. A.) — Maliye na- zırı, bügün Londraya * tir, Kon. feransta Avusturya heyeti murahhasast riyasetini alacaktır.