27 Haziran 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

27 Haziran 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

DA (ei SU İNT UNCU APİK VAK'ASI —3 Muvakkaten ihtida eden konsol oshane emri. — Tercüman, ağzı açık kalmış! Uncuyan Apik Efendiyi ö Hınçak fedaisi Ohanes Afaryan, seyi mütoakıp kaçmışsa da o gün sal 1 yer keşfolunarak tevkif edi Ohanes Afaryanm mevkuf. çıktan açığa hükümetin adliyesine mt dahale, devletin otoritesine tecavüz | ediyordu. Başmüddeiumumi Bey, cevabı vermişti: İ — Ohanes Afaryan, Elâzizlidir, Os manlı tebaasmdandır. Bu menfur ci- | mayeti işlediğini de ikrar ve itiraf et- miştir. Kendisini göremezsiniz. Göster meğe de kat'iyyen müsaade edemem. Konsolos ve tercümanlar bu cevi karşısında fazla sarın beybude oldu- ğunu anlamışlardı. Yalnız. tercüman Mister Avsman, şu ricada bulunmuş. | ta — Sadece, katilin, soğukkanlılıkla cinayeti ikrar ettiğini kendi ağzından işitmek istiyorum. Bu kabil değil mi? Başmüddelumumi Cemaleddin Bey tercümanın ricasını bir şartla kabul ci- mişti — İştintak dairesinde bulunabilme- konsolosa | — Ben, nasıl Osmanlı olurum? — Başınıza fes giyersiniz. İsminiz de Osman Bey olur. İstintak odasında müstantik kâtibi vaziyeti alırsınız. Bu ki bir orijinalite bulduğu için Amerikalmın itmiştiz hoşuna gitmiş Ve tercüman Mister Avsman, başı- na fes giyerek İstintak odasına girmiş, kâtip mevkiine oturmuştu. - Müstan- tik Sadreddin Bey, katili | isticvaba başlamıştı: — Ey Ohanes! Söyle bakalım, Apik Efendiyi niçin vurdun? Zat dam. geçmişiniz vardı? büyük bir soğuk” kanlılıkla, kılı kıpırdamadan, sesi tit remeden, akalasdan, gayet | tabii cevaplar veriy: Ukcayam Api Efendi ile bir vaz geçtimiz yoktu, ken i tanımazdım bi şi — Pekâlâ, komütenin emrile Apik Efendiyi öldürdüm! diyorsun. Mese- lâ komite, sana, şu benim genç kâti | bim. . | Sadreddin Bey tercüman (Mister | halk CMMiyet) imdir. tercümanı. — Komitenin Avsmanı gösteriyordu: — Osman Beyi öldürmeyi emretse aranızda hiç bir sebep yokken biç çe- kinmeden, acımadan kıyıp (o öldürür müsün? Mister Avsman, gözlerini dört aç- mış katile bakıyor, vereceği (o cevabı bekliyordu. Ohanes Afaryan, bu suale de, gene soğukanlılıkla, hafifçe başmı sallıya- rak: — Tabii efendim! Cevahını vermisti. Katilin itirafatını, kendi ağzından işitmek merak şina fes giyen ve müstantik kâtibi rolünü yapan Ame- rikalı tercüman bey, duyduğu act ve iğrene itiraflar karşısında hayret ve dehşetle donakalmıştı.. Komitetilerin saf, sadedil, basit ve cahil kimselerin ruhları, şahsiyetleri ve maneviyetleri üzerinde yaptıkları leimane tesirlere lânetler yağdırmaktaydı Kendisni tenvir ettikleri için baş müddejumumi ile müstantik beye te- şekkürler ederek çıkıp gitmiş ve hâd seyi de olduğu gibi sefaretine yazmış- b. ; Amerika Konsolosluğu ile cereyan eden muhabere, tercümanların müsa- hedeleri Sultan Hamide arzolunmuş- tu. Hünkâr, adliyecilerin gösterdikleri maharetten memnun kalmış, fakat câ- ni Ohanes Afaryan'ın son İeim ve a- cip ifadesi pek ziyade hayret ve taac- cübünü, komiteciler hakkında gazab. nı mucip olmuştu. Ohanes Afaryan idam edildi. Hü kümetin gösterdiği siddet, komitecile- rin gözünü yıldırmıştı, artık pek bil- dikleri gibi hareket edemiyeceklerini 'Apik Efendinin katilinin bir gün i- ginde aranıp tevkif edilmesi ve istinta- kıa, muhakemesine Amerika Konso- losunun müdahale etmek istemesi, lâ- kin bu müdahalenin suretikat'iyede bertaraf edilmiş olması ve nihayet ka- ilin bilmubakeme idamı, kamitecilerin akıllarını başlarına getirmeğe ğı ve şiddetli icraatı, serbest serbest habaset icra etmeleri- ne set çekivermişti. Komitelerin iz'açlarndan bizar o lan Ermeni zenginleri de, bu vaziyet- ten memnundular. Bilhassa padişahın, maktulün ailesine karşı gösterdiği alâ” ka ve teveccüh, hüsnüniyet sahibi Er- meniler muhitinde çok iyi tesirler yap- mış, minnet ve şükran hisleri uyan- “dermuştı (Arkası var) Yarın: POSTA KUŞLARI kal Ermeni Patriğine yazılan tehd itname. — Büyük pehrizimizde pehrizi bozacaklar. gelen yolcular. istasyon yanımda ya- | pılmış bir kampa © götürülmektedir. Gazete ve matbaaların kapılarına mü hürler vurulmuştur. — Dün sabah biç bir gazete çıkmamıştır. Şimendifer memurları evlerinden toplanmış ve İs tasyona nezaret altında götürülerek çalıştırılmıştır. Bulgar radyo merkezi bütün halka | evierinden dışarı çıkmamalarını meş | retmiştir. Dün Sofyadan Taaribroda gelen | semplon: ekspresinde, eski - Başvekil | Liyapçeft vardı. Fakat hâdiseler hak- kında malümat vermekten çekinmiş- tir. 1014 tevkif SOFYA, 26 (A. A.) Dünkü tedbir- | ler, siyasi cinayetlerle mücadele et- mek içindi. Gayet gizli olarak hiz | lanmış olan bu hareketten ve polisin | düşüncelerinden halkın hiç © haberi yoktu. Harekete saat | de başlandı. As- kerler evvelâ şehrin kapılarını tuttu- lar ve seyrüsefer sant 3 te durdurul. du, Taharriyat saat 5 ten 19 a kadar “ Palisin neşrettiği bir (tebliğde 50 Elektrik Şirketi muhtelif semtlerde hanımlara havagazı ve elektrikte pas- emek pişirmek dersleri vermektedir. Dün de Kadıköyde dersle- ta yapmak, re başlanmıştır. Derse 600 hanım iştira k etmi Kız mekte bi karşısında tulumbacı koğuşu. kadar kişinin evinde bulunduğu bildirilmiştir. y ka hüviyet varakaları almıyan 1.014 kişi tevkif edilmiş, ve daha bir çok silâh depoları bulunmuştur Bomba ve tabancalar SOFYA, 26 (A, A.) — Palis Mü- | dürlüğü, dünkü itraat © neticesinde | muhtelif polis komiserlikleri dahilin- de silâh ve bomba taşıyan 50 kadar şahsm tevkif olunduğunu, bunların mahkemeye verileceklerini bildirmek | tedir. Bu eşhas arasında gayrikanuni | hareketlerle tanınmış olan ve polis tarafından aranılmakta bulunan bir İ gok komünistler vardır. Bu araştırma | lar esnasında 250 kadar . tüfek, 600 tabanca, 200 el bombası, 400 bomba ! kapsülü, bir ceherinem makinesi ve bir otomatik tüfek müsadere edilmistir. Münakalât başladı SOFYA, 26 (A. A,) — Şehri şüphe- | Wi eşhaslan temizlemek ve kanunun menettiği silâhi için dün gece g leden sonra hitama ermiştir. Mün kalât tamamile temin edilmiştir. Şe- | hir tabii manzarasını almıştır. Hiç bir Bu derste bir yenilik olarak İ muzda Selânikte yapılacak olan İ mütemmim intihabat için bir nu- M. Çaldaris Selânikte 2 temmuz intihabatı için bir nutuk söyledi ATİNA, 26. A. A. — Atina A- jansından : Başvekil M. Çaldaris dün vapur la Selânike geldi, muhacirların bü tün teşkilâtlarının iştirak ettikleri muazzam bir tezahürle karşılan- dı. Saat 2 de M. Çaldaris 2 tem- tuk söyledi. Radyo ile neşredilen bu nütuk Atinada da ayni zaman da dinlendi. M. Çaldaris Makedonya halkı- na, kendisine karşı karşı gösterdi ği iyi kabulden dolayi teşekkür et ti ve nutkunda ezcümle, hüküme- tin milletler cemiyeti mali komite sine da arzedilmiş olan rin mali programını tatbil i söyledi. Milletler Cemiyeti eril komitesinin Yunanistanın iktisadi ve mali vaziyeti hakkındaki rapo | runun her Yunanlı tarafından dik katle okunması tavsiye etti. Hü. kümet samimi siyaseti ile, hariç- te Yunanistanın hüsnü niyetle ha- | reket ettiği kanaatini uyandırmış tır. M. Çaldaris drahminin istikrarı | için alınan tedbirleri, hükümeti- nin Türkiye, Macaristan, Arnavut luk ile yaptığı, Yugoslavya ile öte ki devletler ile de yapmak üzre olduğu ticaret mukaveleleri söyle- di, Londra konferansında bükü- metinin yaptıklarının ve heyeti musahhasasının Yunan mahsulle. rinin ihracatını çoğaltmak için yaptığı teklifi anlattı ve hüküme- tin ziraat programını bildirdikten sonra, hariçte Yunan istikrazları tahvilâtı sahiplerile Milletler Ce- miyeti mutahassıslarının raporu. na istinat eden bir esas üzerinde anlaşma yapılabileceği - ürgidini izhar etti. M. Çaldaris meclise | verilecek bütçede, hükümetin mali işlerinde dare usulü O koyacağını ir. Başvekil M. Venize- los'a vi yapılan suikast müna- sebetile nefretini izhar etmiş, (ail- lerin ve suikastı tertip o edenlerin meydana çıkarılması için hükü- met tarafından tedbirler alındığı pimi M. Çaldaris, hükümetinin hal- kın itimadı sayesinde elinde bulu- nan bütün vasıtaları kullanarak, herkesin rahat ve semere verdik bir tarzda çalışması için memle- kette intizam ve sükünu temin ede- ceğini söylemiştir. ATİNA, 26. A. A. — Atina A- jansından : Halkidikyada bir ayan seçmek üzre yapılan mütemmim intihaba- tm Atina'da haber alman ilk ne- ticesi, büyük bir ekseriyetim hü- kümet namzedi M. Economu'ya | rey vermiş olduğunu. bildirmek” tedir. Kilisede patlıyan bomba | VATICAN, 26 A.A. — Saint « Pier- ve kilisesine dön bomba ile yapılan ta- arruzun fsili olduğu sanılan bir adam yakalanmıştır. Bir seferde 1600 yolcu CENEVRE, 26 A.A, — Deniz ağır! i Cemtoği Seele bun sekme sayısının en Şarki Çin demiryolları TOKYO 26 A.A, — Sarki Cin demir: | pon mümessilleri müsahit sıfatıyle bu- İunmaktadır. İcabında mutavassıt vazi. fesini göreceklerdir. Rusya ve Küçük itilâf PARIS, 26 A.A. — Echode Paris gazetesine göre M. Litvinaf ile M. Ti- talk ararım geçen cuma, günü hemmiyetl br konuşma, olmeştur Bu gazete tinin Köçük til ketlerle tabii ve muntazam si & sebellere başlamak isleşliğini bu haber münasebetile temin etmektedir. İspanya kralı oğlunu affetti PARIS, 26 A.A. — İntransivcant ge zetesime söre İspanya'nın eski kralı, büyük oğlu prens des Asturisa ile zen- vo karısını evlemelerinden dolayı affet- | V'a kenl kendilerine sandet temenni | eden bir teleraf çekmiştir. Bu şerait al- tında yeni evlilerin İsviçre veya Tyrol- da kalmak niyetlerinden vazzeçerek Fon tanıblenu'ya kral milesini ziyarete gel- mek ihtimalleri vardır. Verdun harbinin yıldönümü) VERDUN, 26 A.A gâhd, bircok mel . Sehleiter ve daha birçok zevatın buzu» rile Verdur —. on y yıldö- İ reye giderken M, Henderson Pa- i Esrarengiz | üçarak şehir üzerine, maksadın hu HARİCİ HABERLER Silâhsızlanma Konferansı Bir müddet tehiri mü- nasip görülüyor PARİS, 26. A. A, —M. Hen- derson ile M, Paul Boncour silâh ları birakma konferansının tehir edilmesinin münasip olacağı fik- rindedirler. M. Henderson, bu teklifi kon- ferans bürosuna yarın bildirecek- tir. LONDRA, 26. A.A. — M.E den silâhları azaltma konferansı bürosunun içtimar da hazır bulun mak için Cenevreye girmek üzere bugün saat 15 te Londradan tayya re ile hareket edecektir. LONDRA, 26. A. A. — Cenev riste duracak ve M. Paul Boncour ile silâhları bırakma O hakkında görüşecektir. Hareketinden evvel M. Hen- | derson, başvekil tarafınd. eril miş olan anlaşma projesinin silâh- | ları bırakma in ilk merhalesi olarak bütün devletler tarafından kabul edileceği ümidinde bulun- muştur. Tayyareler Fransızlara göre Alman tayyareleri imiş PARİS, 26. A. A. — Havas A- jansından # Temps gazetesi, Berlin üzerinde sul bulması için aleyhtar denilen beyannameler atan esrarengiz tay yareler hakkmda bir başmakale yazmıştır. Bu yazıda Temps gazetesi, uçu şun o kadar garip: ve inanılmaz şartlar altında. yapılmasının hiç | kimse tarafından iyi niyet kabul e- sının başlaması yaklaştığı bir za- manda, bir Alman hava kuvvetle- ri yapim için bir propaganda ya vesil PARİS, 26. A,A.— Havasa- jansı bildiriyor : Petit Parisien gazetesi, Münih- de bulunan ve tayyarecilik alemi- ne mensup bazı zevattan alındığı kaydiyle bazı malümat neşrediyor. Bu malümata göre, Almanya da- ha şimdiden eyi mümarese edin- miş ve talim görmüş harp tayya- recilerine maliktir ve bu tayyareci ler emre amade bir halde bulun- maktadır. Gazete diyor ki : “ Bizzat nazi fırkası tarafından tertip edilmiş olan geçenki Ber- lin üzerinde hareketi, artık harp tayyareleri bulundurmak i- çin iddialara kalkışmak vesilesi o | larak değil, belki harp tayyarele- | rinin esasen mevcut (o olduğunun | bir delili diye telâkki edilmek i- ! cap eder, Münih'de naziler i getirmişlerdir. Bunlar. * gönüllü nazilerden, di- ğeri de eski harp tayyarecilerin- den mürekkeptir.. Bunlar oadeta mecburi askeri hizmetlerini ifa mek üzre davet edilmişlerdir. Her filoda 22 ila 240 kişi vardır. He- pisinin de üniformaları (o yenidir. Bu üniformaların paralarını ken- dileri vermeğe mecbur tutulmak: tadırlar. Yalnız işsizlere bü parayi tediye etmeleri için uzun vadeler verilmiştir. Egzersisler tercihan ve müdafaa kese yari vay edilmektedir. Bu ekzersislerde as | keri talimler, uçmak, mitralyozla endaht usulleri ve telsiz telgrafcı. lık gösterilmektedir. . Münih'de 12 ilk 15 tayyare bu iki filonun emrine amadedir. Harp tayyaresi olan bu tayyarelere spor tayyare- si şekli verilmiştir. Tayyareciler her dakika orduya kaydolunmağa. hazır bulunmaları için talimat ve- rilmiştir. İnzibat kışlalarda olduğu kadar serttir. Davet edilmiş olan tayyareciler arasmda hükümetin vermiş olduğu emirleri yerine ge tirmekten imtina edenler hemen te haşsüt veya mecburi hizmet kamp- Jarran sevkedilmektedir. Bu-iki fi loya ait numaralar o Almanyanın başka mmtakalarında da bu gibi filolar bulunmakta olduğuna de- lâlet ediyor. İAmer kan bütçesinin açığı VAŞİINGTON, 26 AA. -- Hazine pezareti meli seneyi geçen cuma günü bir milyar 750 milyon dolar açıkla ka. patmıştır. Evvelki seneye sit devrele- rinde © bu seneki gibi açıkla kapatıl. | tedrisat Şube birinci Müdi Çifçiyi korumak için: Buğday yeni fiat tespit edilecek ANKARA, 26 (Telefonla) — Yeni mahsul senesi ünirsel hükümet Ziraat Bankası vâsıtasile çiftçinin arzedeceği buğdayı gerin almak için yeni bir fiat tespit etmek üzeredir. Bu hususta bir kararna- me neşredilecektir. Bu kararname ile yeni bazı esaslar konulrnası da muhtemeldir. Bu meyanda ekstra ve mahlât buğday için iki fiat tespiti ihtimali vardır. Daha sonra hükümet mübayaa mıntakalarını da geçen seneye iy genişletmek tasavvurundadır. bir senedenberi tatbik etmekte olduğu buğdayı koru- ma erse büyük faydaları görülmüş, çiftçi malını yok fiatine elin den çıkarmaktan kurtarilmiştir. Maarifte yeni tayinler ANKARA, 26 (Telefonla) — Maarif teşkilâtı kanunu mucibince Müzeler Müdürü Hâmit Zübeyir, K iitüphaneler Müdürü Hasan Fehmi Mektep müzesi Müdürü İsmail Hakkı Beylerin maaşları 70 er liraya çı. karılmıştır. Talim ve terbiye dairesi Neşriyat Şubesi Müdür muavinliğine Bile- cik ortamektep Müdür muavini Sami, Yüksek tedrisat Şubesi Müdür birinci sınıf mümeyyizlerden Mehmet, Teftiş Heyeti Şu- ine birinci sınıf mümeyyizlerden Mehmet, muavi nliğine birinci sınıf mümeyyizler- Orta den Kenan, ikinci muavinliğe birinci sınıf mümeyyizlerden Alâeddin, diger muavinliğe birinci sınıf mümeyyizlerden Hamdi, İlk tedrisat Şu- be Müdür muavinliğine başmümeyyiz Münip, diger muavinliğe mümey yiz Salih, Zat İşleri Şube Müdür mu avinliklerine mümeyyizlerden Hüs. nü ve Ahmet Beyler tayin edilmisl erdir. Temyiz mahkemesi raportörleri ANKARA, 26 (Telefonla) — Temyiz mahkemesine tayin edile- cek raporlörler yakında tefrik edilecektir. Raportörlerin on beşi bul. ması mukarrerdir. Muallimler için Ankara ve İstan- bulda kurs açılıyor ANKARA, 26 (A. A. deki elenen arttırmak Ecnebi lisan maalli — Tabiiye ve biyoloji muallimlerinin mes- bu sene Ankarada bir kurs açılacaktır. leri için de fransızca, ingilizce ve almanca ol mak üzere diger bir kurs ta İstanbulda açılacaktır. Ecnebi lisan kursla rının başında Profesör Malche ile beynelmilel şöhreti haiz Amerikalı Dr. Soucette bulunacaktır. Ankara Terbiye Heyetinden Rüştü Beyin idaresinde bulunacaktır. temmuzdan 8 ağustosa kadar tam Avusturya - Alman gerginliği BERLİN, 26 A.A, — Vol Ajansı bildiriyor: Gazetelerin Avusturyadan — aldıkları haberlerde, Alman, düyeanlığı öden bazı Avusturya gazetelerinin kinli pro- pağanda ile dolu telkinlerden kurtulup | uzak kalmağa çalışanların gittikçe art- tığı bildirilmektedir. Resmi ve yarı resmi gazeteler tara- cesaret da çıkan büyük gazetelerin satırları a- rasında kendini göstermektedir. Bu ha- kikat, şudur: Avusturya ehalisinin çok büyük bir ekseriyeti, Avusturya ile Almanya ara- sında bugün mevcut bulunan geriliği pek İran ve tatsız bulmaktadır. İnkılâp bitmedi. BERLİN, 26 A.A. — Berlin yakinin. rine getiriyoruz.” Zelzele BATAVİA, 26 A.A. — Sumayra 2- dasında Sonth Benkulen'de dün sabah 5,20 de şiddetli bir zelzele olmuştur. 7 kişi ölmüştür. Sarsmtılar Sonrabaya'da da duyulmustur. Halk evlerinden kaçi- yor. Batavin zeizele aleti, saat 5/20 den itibaren 3 sant bir sürü zelzeleler kay- detmiştir. Sata 7,20 de birincisi kadar Almanya ve borçları LONDRA, 26 A.A, — Renter ajansi dün, Almanya'nın alacaklıları, arasnda de olmuştur. Çünkü zannedildiğine gö- lacaklıların yapacakları heye- toplantısında, M. Schach ©- hemmiyetli tavizatta bulunacaktır. Ala. eaklılar, bu sahah ta toplanmışlardır. Longchamp at yarışları PARİS, 26 A.A Bu sahahki ga zetelerin hepisi Longahamp'da yapılı olan at yarışlarına uzun sütunlar veri- kursları Maarif Vekâleti Talim ve Kurslar 8 bir ay sürecektir. Kaçakçılara Aman yok.. (Başı 1 inci sahifede) Sani bir de eniştesi vardır. Eroin bura- Yazıhane mı, depo mu ? Galatada Osmanlı Bankası arkasında Taptas han 5 kat 24 - 25 numaralı ya- zihane avukat Asaf Bey namma birine kiralıdır. “Dün Barodan yaptığımız tahkikata göre bu şahış Baroya yazılı değildir ve evvelce avukatlıktan çıkarılmıştır). Gene Galata'da Hamilonolos isminde birinin yazıhanesi vardır, İşte Gedikpaşada yapılan eroinlerin bu yazıhane gibi yerlere getirilerek ha, rice gönderildiği ve içeride de satıldığı tesbit edilmiştir. Harice sevkiyat hilbassa Madam Af. ün enistesi vasıtası ile yapıldığı da anlaşılmıştır Muhafaza teşkilât, eroin kaçakcılığı İ şebekesini böylece tesbit ettikten sonra iş araştırma #afhasma girmiştir. Birbiri üezrine basılma Dün sahah memurlar evveli Galata da Asaf Beyin yazıhanesinde arastırmı yapmışlardır. Yazıhanede Asaf Beyin i Yerasimes bulunuyordu. Sonra Asaf Bev de melmiştir. Burada üc bucuk kilo kadar eroin ve morfin İle kacak rakmak taşı bulunmuş tur, Asaf Bey ve Yerasimo: yakalanı- rak Eimiyet Müdürlüğüne götürülmüs tür. Ayni saztlerde — Hamilopulos'un da rada morfin, İngiliz Derbi piyaneo bi- etleri, seza ve birrok şüpheli mücevhe rat bulunmustur. ta yaka 81 öğle üzeri aranma ve eroin imalâtha nesi de meydana çıkarılmıştır. Yazıha. nelerin arandığını bu evdekiler galiba sezmiş olacaklar ki, bulunanlar eroinle- Hi anla eimek tesebbüsünde bulunma larsa da meydan bırakılmamıstır. Şüm- be üzerine 22 numaradan başka 20 - 24 numaralı evlerde mranmıs hiv şey çıkma- muştar, Ancak 24 numarada oturan ek mekçi Bodorun karısı ve kız« da zan a tundadır. 22 numaradan 24 numaraya bir de- lik vasıtasile eroin sa veya ka, sırıldığı söyleniyor. Bu araştırmalardan sonra memarlar i de alarak hunun kar deşi olan Teofilya'nın Kalyoncukullu- ğundaki evine gitmişler ve orası da a- seylerin crkarılması bekleni: hafaza teşkilâtı bu öldürücü maddeyi öldürmek için çalışmaktadır. ————— yor ve bu yarışa ait resimler nesrediyor- İar, Malüm olduğu vechile bu büyük Avrupa at yarışlarınm ren bir moda ve zaralet nümayi eder. Parise mahsus olan ümit bağladıkları hayvanları adeta teş- vik eder gibi haykırıp bağman azazeleti arasında ve beynelmil set ve diplomasi mahafilinden moi iinasuyla' ül Yölenil Bi ette yapılmıştır.