28 Temmuz 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

28 Temmuz 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Yeni muallimler kadrosu 900 bin liradır. Üniversite kapısındaki Darülfünun lev- hası indirildi. FİATI $ KURUŞTUR Almanyada tek Fırka idaresi Devlet otoritesi, tek fırka idaresi gibi meseleler; her memlekette efkâ- rumumiyeyi yeniden işgal o ediyor. Muhtelif fırkaların, muhtelif cereyan- ların hâkim olduğu memleketlerde; fevkalâde hallerin icap ettirdiği fev- kalâde tedbirleri almakta daima müz külât çekiliyor. En nihayet Almanya- da da buğün tek fırka hâkim oldu: Yalnız Hitler ve fırkası Almanyası umumi mukadderatma hükmediyor. Başka fırkalar teşkili yeni bir kanun ile menedilmiştir. Hitler ve fırkası memlekete hâkim olduktan sonra ne yaptı, bundan son- ra ne yapmak istiyor?. On senedenberi devam eden Bri- and'ın sulh politikasma aleyhtar, sa- Hâhiyet sahibi bir Fransız diplomatı yana yakıla bana şunları anlattı: “Hitler, dahili siyaset programın - da muvaffak oldu. Muvaffakiyetin bu derecesini, geçen sene bu (vakit hiç birimiz hayalimizden geçirmiyor- için duk. Fakat bunu kazanmak kullandığı vâsıtalar, harici cephesinde ona çok şeyler kaybettir- di. Yahudiler aleyhindeki poli bilhassa Hitler Almany, şürdü. Almanyanın milli ihtilâli bizi hiç korkutmuyor. Onun neticelerin den bilâkis pek memnunuz. . Çünkü Almanyadaki bu hareket; safiyet ve gaflet içinde uyuyan bir çoklarmizın suratma vuran bir şamar (gibidir. Bitlerin hareketi olmasaydı, Briand'- m Almanya ile, on senedenberi takip ettiği salh ve anlaşma politikasının sahteliğini; yalnız sulhçü geçinen a- damlara değil, ayni zamanda diple- mat geçiren bir çok Fransız vatan- daşlarına da anlatmak pek müşkül olurdu!” Şu muhakkak ki, Almanyada olup biten şeylerden, bilhassa Almanyada cereyan eden fevkalâde hâdinelerden sonra Fransada bir nevi | dikkat ve toplanma arzusunun belirdiği serili- z yor. Maattecssüf ihtilâllerde birinci de- derecede hâkim olan âmil; daima iti dal, basiret ve hesap değildir. Her ih- tilâlin müfrit elemanları (o olur. Bu gağiiidel ek hareketlerine gem vurmak kolay olmuyor. Onlar, yaptıkları işin etraftaki serpintilerini hesap etmezler, yalnız muvaffakıyeti düşünürler. Muvaffakıyet vâsıtalarile alâkaları azdır. Halbuki, eski ihtilâl Terde mazur görülen hesapsız hare» ketleri, bugün mazeret diye ele al- mak doğru olmaz. Devrimizin icabı şu ki, bizzat ihtilâlin selâmeti için, beynelmilel mülâhazaları da gözden kaçırmamak lâzımdır. Almanya gibi Avrupanın göbeğinde, medeni ve terakki, altmış beş O milyonluk bir memleketteki ihtilâlin; her tarafa ya- pacağı aksitesiri daha evvel düşür” mek zaruridir. p Başta (o Hitler olduğu halde şimdi herkes Almanyada ibtilâlin bittiğini; ber şeyin normale vardığını, o atılan ker adımın dikkatli ve besaplı olaca- ğını tekrar edip duruyor. anla! Şansöliye Hiti ; “Son Alman il ; körükörüne bir hevesten doğmuş değildir. Bu ih- #lâl, hakiki bir mucizedir. o Tarihte bu kadar iyi organize edilmiş bir ih- tilâl görülmemiştir. Bugünkü Alman- ya, bundan sekiz ay evvelki Almanya değildir. O tarihteki Almanlar; yal- nız tevekkül ve itaatle, imansız! cebamete kadar varan bir nevi sulhpe restlikle meşbu bir halde bulunuyor» lardı.” p Mösyö Hitlerin anlattığına bakılır- sa, Almanyayı, bu yeni yolundan hiç Hiç bir ihti- muzahir bir halk kütlesi görülmemiş- tir. Bununla beraber ani bir muvaffa- kıyet beklemek doğru değildir. Asır- ların perçinleştirdiği terbiye ve bura- felere galebe çalmak güçtür. Bir mil- leti gayesine ulaştırmak için © yalnız maddi kudret ve hâkimiyet kâfi de- ğildir. Bu işte en büyük tesir, mane- viyatındır. Beklenen muvaffakıyetin istihsalini, biraz da zaman ve tekâ- mülden beklemek icap ediyor. Son zamanlarda Führer, seyahatlerin de, halk ile temaslarında milletin ma- neviyatını yükseltmek, rubiyatımı w- yandırmak, ihtilâlin ona ( emrettiği vazifeleri hatırlatmak © yolunda siki bir faaliyet sarfediyor. ...... Almanyanın en büyük kuvveti da- ili teşkilâtındadır. Bu teşkilât say€- sinde, ber hareket, hattâ her ihtilâl, disiplin içinde yürütülebilir. Yeter ki ihtilâlin idaresinde akliselim hâkim olsun. Hitlerin ve fırkasınmn son bazı karar ve hareketlerinden anlaşılıyor ki, harici ve dahili politikanın emret- tiği bazı zaruretlere boyun &ğmek, bundan böyle daha normal yürümek lüzumu takdir ediliyor. Eğer bu yumu- şaklığı; bundan sonra da harici mü- nasebetlerde — gösterebilirlerse kaçı rılan fırsatları, kaybolmuş © görünen imkânları yeniden elde etmek müm- kündür. Unutmamalı ki, beynelmilel politika; hiddet, infial ve umümi su- Fette hissiyat ile idare edilmez. Çok karışık olan beynelmilel . münasebet ve menfeatlerde Almanyayı tutmak icap ettiği zaman büyük devletlerden hiç biri tereddüt etmez. Amerika da 8 inel sene No. 2680 Oturdular, konuştular ve nihayet dağıldılar M. Roosevelt'in gönderdiği bir telgraf konferansta soğuk bir tesir hasıl etti LONDRA, 27. A. A. — Konfe- rânsın bu sabahki celsesi, murahas ların öğle yemeğini yemeleri için, tatil edilmeden evvel > M. Cordeli Hull Amerikan reisiğümhuru M. Roosevelt'in M.Mac Donald'a gön- derdiği bir telgrafı İngiliz başve- kiline tevdi etmiştir. M. Roosevelt bu ( telgrafında M. Mac Donaldın konferans rei- si sıfatile gösterdiği gayret, sebat ve sabırdan dolayi duyduğu hay- ranlığı ve samimi hürmeti bildir. dikten sonra diyor ki : “ Yer yüzündeki milletler kendi lerini karşılıklı surette alâkadar e den meseleleri hiç bir kin ve ga- rez gütmeksizin, açık özlülük ve âçık sözlülükle müzakerede de- vam, imkânına malik bulunuyor- lar, “ Biz Amerikalılara bu gün biz diğer milletlere ilişiği olan meseleleri konferans toplan- madan evvelki zamanlarda oldu- ğundan daha eyi bir surette kav- M. Roosevelt rayoruz, ayni zamanda memleke timizde eşi görülmemiş bir suret. (Devam; 6 ıncı sahifede) sai p R Yeni bir muvaffakıyet kazanan güreş çilerimiz ve fatbolcülerimiz bir aradi . Güreşçilerimiz Leningrat- tada 7 katagorikazandılar Hakemlerden müteşekkil jüri heyeti futbol maçını 2-2 olarak kabul etti LENİNGRAD, 27. A.A. — | taraf atletleri karşılaşacaklardır. Dün Türk ve Rus güreşçileri ara- | (MOSKOVA, 27. A.A. — Dün sında yapılan müsabakada” üçü | Leningrad'da Türk-Rus güreşçile hükmen olmak üzre sıfra karşı ye- | ri çarpışmışlardır. Türk güreşçile di galip gelmiştir. Bugün her iki (Devamı 2 inci sahifede) T.D. tetkik cemiyeti umu- mi merkezi dün toplandı “Gazi Hz. azaya iltifat buyurdular ISTANBUL, 27 A.A. — T. D. Tetkik Cemiyetin hömi reisi O Relsicümhur cemiyeti umumi kâtipliğinden: Türk di-| Gazi Mustafa Kemal Hazretleri sarayı iyeti umumi teşrif buyurdukları sırada cemiyetin mü- zakere etmekte olduğu odayı da lütfen ziyaret ederek cemiyet azalarını iltifat. leriyle taltif buyurmuşlardır. Umumi merkez heyeti cumartesi gü- nü saat 14 te yine toplanacaktır. zu için ankete gelen cevaplar üzerinde tetkikat icra etmiştir. ir, İngiltere de böyle dü- | katli ve etrafı kollıyarak yürümesine bağlıdır. böyle düşi e böyle şünür. Rusya da başka türlü düşün- mez. Bütün sesele, Hitler'in ve Ak ! manyasının bundan böyle daha dik- Siirt meb'usu , MAHMUT iktisat konferansı son defa toplandı Ve dayali Reisicümhur Hazretleri dün saat 16 buçukta Yalovadan şehrimizi teşrif etmişlerdir. i ... İSTANBUL, 27 (A.A.) — Bir. kaç günden beri İstanbulda bulur nan sabık Afgan Kralı Amanullah “Han Ha, ile zevce ve baldızları Ha- nuhefendilerin, bugün Dolmabah- $e sarayına giderek eski bir dost sılatile Reisicümhur Hazretlerini ziyaret ettikleri öğrenilmiştir. Güzel sanatlar Akademisi Mektebe verilecek yeni ' şekil nasıl olacak? Maarif Vekili Dr. Reşit Kaka © dün öğleden sonra, müsteşar Avni B. ile birlikte Güzel 4 sanatlar. akademi. sine gelerek içtima eden muellimler rt. Melelep 'daresi yeni ihtiyaç- lar için bir liste ya parak kâfi tahsisat istemiştir. Bu tahsi- sat meselesini ve- kület tetkik ede - cektir, Mektepte a tölyelerin arttırıi- N masi ve kütüpha- Namık İsmail B. senin ilme” si rk Vekil Boy Güzel sanat lar akademisinde saat dört buçuğa ka dar kalmış ve ondan sonra Yalovaya gitmiştir. Maarif vekilinin ağustos or- talarıma kadar şehrimizde kalarak Da rülfünun işlerile meşgul olacağı ümit | edilmektedir. 5 kuruş verilse 10 milyon lira Herkesin Tayyare cemiye tine aza olması temin edilecek Ankarada toplanan tayyare kon- gresinde Başvekil İsmet Paşa tayyare- ciliğin ehemmiyeti hakkında mühim bir nutuk söylemiş ti. Bu nutkun me ticesi kongrede ve rilen kararlar ta - mim edilmişti. İs - met Paşa mutkun - da bilhassa halkı - mızın Tayyare Ce- miyeti ile daha ya- Kından ve mânevi alâkalarının temin edilmesine işaret et mişti. Tayyare Ce- miyeti bu hususta . çok esaslı surette Tayyare "Cemiyeti meşgul olmaktadır Reisi FUAT BEY Müesseseler ile te- £ maslar için heyet- ler teşkil edilmiştir. Bu heyetler gayet muntazam şekilde çalışmaktadır. Bun dan dolayı herkesin kudretine ve iste- ğine'göre nizamname mucibince asga- ri aylık olarak 5 kuruş kadar veren- ler cemiyete aza yazılmaktadır. Bu su retle şimdiye kadar 7 - 8 bin kişi aza yazılmıştır. Halkım tayyareye bu su- retle bağlanması memleket tayyareci- liği amma çok faydalı görülmekte- dir. Yapılan bir hesaba göre bütün memleket vatandaşlar cemiyete ayda beş kuruş vermeği taahhüt etseler se- nede on milyon lira temin edilmiş ola. | Piyasaya yeni Şeker çıkıyor Alpullu yeni senenin mah- sulünü piyasaya çıkarıyor Şekeri toptan ve perakende halinde yüksek fiyatla satacaklar hakkımda İâzimgelen takibat yapılmaktadır. Al dığımız malümata göre bu sene faz- la yağmurlar dolayısile pancardaki şe ker mikdarı geçen seneye nisbetle yüzde 20 - 25 nisbetinde azalmıştır. Meselâ 100 kilo pancar İ i za man geçen sene 15 kilo şeker almıyor sa bu sene 12 kilo şeki lmabilecek- tir.Bir taraftan bu, di; taraftan da gene yağışlar dolayısile pancarların cvaafında geçen seneye nisbetle bazı anormallikler şeker istihsalini güç- leştirecektir. Bu sebeplerle bu sene (Devamı 6 ıncı sahifede) 28 TEMMUZ 1933 Eski Fransız başvekili M. Herriot ağustos içinde Rus- yaya geçmek üzere Fransa- dan şehrimize gelecek. 900,000lliradır Açıkta kalacak müderrislere gönde- | | rilecek mektuplar yazıldı Darülfünun lâvhası indirildi Daria güre fümunuz lâvbası dün kaldırılımı : ine : ğa tır. Yeni lhvha sipariş edilmiş olup ağus- tosun birinci günü kapıya asılacaktır. Yeni lâvha «Istanbul Türk Üniversite” si» ibaresini havidir. Müderrislere gön- derilecek yazılmıştır. Islahat komitesi dün Pr. M. Malche'in ri; in de to i mektupları tetkik (et. miştir, göre yeni kadro — nazaran biraz daha geniş. ir. Zeynep H. konağını işgal etmekte ©- lan yüksek muallim mektebinin bu sene değil üç sene içinde tedricen ilgası ka- rarlaştırılmıştır. Bu seno yeni talebe a- acak, mevcut talebe diplomalarını alıncaya kadar teşkilât muhafaza edile- M. Malche dünkü içtimada Avni Beyle beraber.. üzeredir. Burada maa inşaatına Plâjlardan daha çok deniz hamamları rağbette.. Belediye her isteyene deniz hamamı açmak salâhiyetini verdi hamamlarında kalabalık... tanı plâjlar. Bunun haricinde şehrin muhtelif semtlerinde diğer bazı sun'i plâjlar da yapilmıştır. Belediyenin Flurya plâjlarnı satın a- larak asri bir plâj vücude getirmek niye- tinde olduğu malimdur. Ancak Flurya plâjı arazisi defterdarlıkla Barutçu başı fih şehre yakın plijlardan daha fazla kalabalık olmak” tadır. Haber aldığımıza göre Belediye ba sene si gr giyat güme var tile arzu edenlerin açma- | veresesi ve Yenil li Şükrü B. kalma soğanağa eznigiir. Kanalıma ve Se | de. pera Me matya deniz © hamamlarından © manda | sarruf kat'i sürette balledilme, ini ğe çi Kiye güle uni: olmasi Banyocuları vok müiracastler tadır. külüte dü Şimdiki hahde şek Deniz hamamları ba send çok ez | ve en yakın plâj, Kıskulesi plâjdır. İstanbalun en tabii plâğ dur. Banyo ücretleri beş kuruştan itiba- ren başlamaktadır. İstanbulda başlıca plâjlar irya, uzaklığına rağmen denizinin temizliği ve j kumlarının inceliğile bir çok zevk ehlini | celp eylemektedir. i e İ Galatasaray lisesi izcileri dün Peşte seyahatine