9 Ağustos 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

9 Ağustos 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

© se Je hiz e rUŞE a Sanat ahlâkı Tenkide cevap vermeğe sanatkârın hakkı var mıdır? Tenkit karşısında şahlanan ve ken- | i resimlerini akıllara (o hayret verici methüsena edebilen iki ressam tanıyorum: Biri Ali Sami Bey, öteki de Hâmit Necdet. Geçenlerde açtığı sergisi hakkında yazdığım bir yazıdan müteessir görü- nen Hâmit Necdet 5 ağustor 1933 ta- rihli “Cumhuriyet, te bana cevap ver- mek bahanesile bir nümayiş yapıyor. Resimlerinin şaheser olduğunu söyli- yor, dehasından bahsediyor. Evvelce bir yazısında beynelmilel bir şöhrete sahip olduğunu söyliyen Ali Sami Be- ye de böyle şaşmıştık. Hâmitle Sami Bey arasında küçük bir fark vardır. Ali Sami Bey çok fena resim yapar. Hümit Necdetin resimleri ise çok fena değildir. Belki de bu fark dolayısile Hâmit kendini sitayişte Ali Sami Bey kadar ileri gitmemiştir. Kendilerinin büyük kabiliyetlerinden bahseden bu iki zatın övünmekten aldıkları zevke kârışmak ve ağızlarının tadını boz- mak istemem. Yalnız umumiyetle sanat tenkitle- rinde beğenilmiyen sanatkârın ken- dini müdafaayâ kalkışmasını çok çir- kin ve ayıp bulduğumu söylemek iste- rım. Sanatkâr, kendini (o yalnız bir Boktada müdafaa edebilir: İftira. Ben Hâmit Necdete iftira etmedim. Eserlerinde Andre Lhote'un tesiri ol- duğunu söyledim ve netekim Hâmit Decdet te bunu gizlemiyor. Yazısın- dan aynen alıyorum: “Evet, memnuniyetle itiraf ederim ki Pariste atölye mesaim (içinde bir şokları Andre Lhoto'un tesiri altında yapılmıştır. Çünkü Andre Lhote'un a- tölyesine onun telâkkilerini, tekniği- wi, malümatını öğrenmek ve tatbik için girmiştim.,, Kendi itirafile hak kazanan iddiam da bundan başka bir şey değildi. Ka- lem ile fırçanın ayni zamanda kulla” mimasma Polygamie manasını veren ve sanat hayatında buna cevaz veril- mesi doğru olamıyacağını — söyliyen Hâmit Necdet farkında olmadan kale- ne sarılmak gafletinde £ bulunuyor. Kalemi fırçasına arkadaş yapmış res- eaiılar ân değildir. Fakat bunların biç biri ne böyle bir Polygamieden bah- setmişler, ne de kal kendilerini wethetmeğe alet etmişlerdir. Sergiyi açan ve eserleri mevzuubahis olan bizzat kendisi iken kolay anlaşti mıyan bir sebeple Hâmit Necdet be- nim fırçamdan ve sergimden 'de bah- sediyor. Fırçam hakkındaki nazikâne sözlerine benim karşılık vermem yakı- şık almaz. Hümit Necdetin bana verdiği ce- vap, kendisini methüsenaya fırsat bul- ması ve kendi kendini reklâm etmek arzusu noktainazarından mühim ol- mamakla beraber bu mevzu alelümum sanatkâr ahlâka temas etmesi itiba- rile tetkike değer. Hâmit Necdetin resimleri hakkında kanaatlerimi evvelki yazımda söyle- miş bulunduğum için burada bu dü- şünceleri tekrara lüzum görmüyorum. Sadece ahlâki cepheden mütelânları- zı kaydedeceğim. Meselâ: “Son açtı- ğım Galatasaraydaki resim sergisinde Andre Lhote'a sokuluş değil bilâkis bu tesirden öyle bir aryrılış ve kendi- imi bir buluş var ki bu sıyrılış ve bu bu- luş safhalarmı görmek lâzımdi.,, Sanat mevzuubahis olur ve eserler tenkit edilirken eser sahibinin ortaya çıkıp ta “ben olgunum,, demesi çok Harik Hayat garip ve çirkin olmakla beraber bu tarzda bir müdafaanm gerek tenkit sahibi için, gerekse ofkârumumiye üzerinde faydalı bir tesiri olmadıktan başka eser sahibinin aleyhine çıkan bir de neticesi olsa gerektir. Münek- kitle kariin hakkına bir tecavüz de- mek olan bu gibi temeddühlere sanat âleminde gerçi pek nadir tesadüf edi- lirse de istifadeli ve ibretverici nümu- nelerdir. Bu itibarla bir vâkıa olarak kaydı- nı lüzumsuz saymam. Tenkidi kanaat- lere hürmet etmesini bilmek lâzımdır. Bununla münekkit ne derse desin Ârım ağzını açmaması ve mü- nekkit denen insanm bütün turrehatma “eyvallah,, demesi lâzımgeldiğini söy- lemek istemiyorum. Yani “Sen fena resim yapıyorsun,, «eserlerin falanın tesiri altındadır.» gibi kıymet hüküm- lerinde münekkidin karşısma “ben güzel resim yaparım, tesir altında değildir. demeğ: kârm hakkı yoktur. Sanatın ahlâk ve asaleti bunu meneder. Fakat münekkit kalkar da “sen bu eseri filân yerden kopye ettin,, gibi şe- niyete ait ithamlarda bulunursa res- sam, fevkalâde bir nezaket ve incelik- le — mahza hakikati söylemiş olmak için — eserinin kopya olmadığını is- pata çalışır. Bu onun hakkıdır, Yani tenkide cevap veremez, iftiraya ce- vap verebilir. O kadar. Bir misal daha: Andre Lhote “hayret ve iştiyakla bu esorimi süzdükten sonra — Sen, dedi, artık chef d'ocuvre'ler yapmağa baş- ladın. Bu tablon çok orijinal, görül- memiş bir tablodur.,, Resimlerini beğenmediğiniz bir sa- natkârın palayı sıyirarak ortaya çıkıp falan veya filân sanatkâr için (dâhidir.) dedi. Senin bunları beğen- memek haddin mi? demesi gene ayni ahlâki noktadan mütalâa edilebilir. Çok nazik ve centilmen bir sanat- kâr, talebesini teşvik etmek için bu ve bunün gibi daha bir çok teşvikkâr sözler söyliyebilir. Fakat bununla ö- k ancak mizaha mevzu olabi- Tir. Şayet Andre Lhote Efendi Hâmit Necdete “Michel Ange senin yanında tahtakurusu kadar kalır.,, deseydi ne olacaktı? Yazımı bitirmeden © evvel Hâmit Necdetin istifadesine yarar bir nokta- ya daha işaret etmek isterim. Hâmit Necdet — Andre Lohte'tan, Othon Friesz'ten, Düfi'den vesaire- den birer berat getirdiği takdirde e- vre müzesine kabul edilmesi icap ede- ceğini söyliyor. Hümit Necdetin şahitliğini yapacak sanatkârların hepsi pek iyi bilirler ki “Her fikir şayanıhürmettir.,, ve bir serginin etiketini taşıyan © bir resim tenkitten vareste olamaz. “Ben bu res- mi Mon Parnas'ta teşhir ettim. Orada ona bayıldılar. Üstüne lâf istemem.,, demek çok iptidai bir düşünüş oldu- ğu gibi Louvre müzesine kabul edilen eserler üzerinde de | asırlardanberi hâlâ tenkitler yürütülmektedir, müna- kaşalar yapılmaktadır. Bana öyle geliyor ki Andre Lhote 8 oğustor 933 tarihli “Cumhuriyet, teki yazıyı okusaydı Hâmit Necdete iltifat ettiğine pişman olur ve bu tu- haf mümayişinden dolayı kendisini de azarlardı. Elif NACİ Kaza ve Otomobil Gulatada Ünyon Hanında Kâin ÜNYON SİGORTASINA yaptırınız. Türkiyede bilâfasıla icrayı muamele etmekte olan NYON Kumpanyasına bir kere uğramadan sigorta yaptırmayınız. Telefon: Beyoğlu 4.4888 4908 Ankara Gazi Lisesi Müdürlüğünden: 1 — Önümüzdeki ders yılımda Gazi Lisesinin bütün sınıf Gazi Kiüdlm gündüzlük ve yatılık talebe almacaktır. Yatı karşılığı 275 liradır. Üç taksitte ödenir. Barem kanunna girmiş v e aylıkları 55 ve 55 den aşağı o- lan memur çocuklarma yüzde 10, ikisi de yatida okuyan kar- deşlerin ikincisine yüzde 15, üçüde yatıda okuyan kardeşle rin üçüncüsüne yüzde 20 tenz ilât yapılır. 2 — Gündüzlük talebelerimiz için Devlet Demir Yolu, Cebeci, me Ankara ista syonlariyle mektep e yanındaki , istasyon arasında mektebe devam saatlerine uygun gitme gel me tren seferleri açacaktır. 3 — Birinci devre birinci sınıfta yabancı dil ingilizcedir » Öbür sınıflarda ingilizce; fran sızca, almanca kursları vardır. © 4 — 20 Ağustos 933. de yatı ve gündüzlük talebe kaydı na başlanacaktır. (3871) . Lüleburgaz Belediyesinden: Her sene küşâdı mukarrer olan Panayir 19 Ağustos 933 — tarih cumartesi gününden itibaren iiç gün devzm edeceğinden | elek bilumum Tüccar ve Esnafın. her türlü istirahatları te n edilmiş n olunu! ları i mes'ut görünüyor ki, mektuplar. İ dan bahsettiği bile yok. Şu aşk de- | MILLİYET Ç; T HİKÂYE Aşk ektinii Samiye Hanımı yeni medi ziyarete gittim. — Bir çok güzel biblöleriniz var dı. Bari dökülen kırılan bir şey ol- madı ya.. — Hayır.. Doğrusu (hamallar pek dikkatli davrandılar, Yalnız i- ki şey ortada yok.. — Kıymetli şeyler miydi? — Birinin ehemmiyeti yok. Eski dantelâlardan. Fakat öteki... Bir deste mektuptu ki der ez pek camm sıkılıyor. — Aşk mektupları mı? — Evet. Samiye Hanım altmışlık vardı. İhtiyar bir kadın için gençlik “ha- tıralarını taşıyan bu mektupların kıymeti gözlerimin önünde canlan- dı. Samiye Hanım bir şey anlatma-* ğa başladı mı, sanki şen bir ziyafe- te gitmiş gibi olursunuz. O kadar iyi konuşur, zekidir, espirileri kuv- vetlidir. Onun için söyliyecekleri- ni dikkatle . dinlemeğe hazırlanı- yorum. — Siz Muallâ Hanımi tanırsınız, değil mi? — Muallâ Şevket Hanım mı? Tüccar Şevket Beyin haremi, — Evet. Ben onu daha şu kadar- cıktan tanırım. Evvelâ Avukat İr- fan Beyle evlenmişti. Adamcağız öldü. Ondan sonra Muallâ iki sene dul bekledi. Fakat bu iki senelik hayatının büyük bir sırrı vardır. Dedi ki: — Hakikaten güzel ve genç bir dul kadın için aylarca yalnız kal- mak nazik bir devredir. Pek tabii- dir ki onun daha sevilmeğe hakkı vardır. Efendim, beni o kadar dar ka- falı zannetmeyiniz. Ben Muallânm. yaşadığı romanı etrafile bilirim. Zaten benden başka sırdaşı yok- tu, Sonra onun kalbini dolduran adam genç, güzel ve daha o yaşta şöhret em yazıları sevile se- vile okunan bir muharrirdi; Rıfat Hâki Bey. — Şair Rifat Hâki değil mi? —Evet, hem şair, hem muhar- rir.. Şimdi meb'us oldu. Biliyorsu- muz. Rifat Hâki Muallâyı sevdi, Fa kat Muallânın vaziyeti nazikti, Bu sebepten yeni sevgisini herkesi ü- zun diline vermemek için çok ihti- de lâzimdi. Sonra isi sık sık görüşmeğe imkân bulamadıkları i için mekt zi. dr. Seven bir şairin mektaplirmr düşününüz. | — Doğru. Kim bilir © ne güzel | edebiyat yapmıştır. | — Fakat evlenemediler. Arala- rmdaki rabıta devem edebileceği | kadar etti. Sonra Rifat Hâki An- karaya gitti. Mektupların da arka- sı kesildi. O zamandan © itibaren mektuplar Muallânın elinden düş- miyordu. Okuyor, bir daha okuyor, bir daha okuyor, bazan bir hamle ile doğrulüyor ve sonra sarkarak başı göğsüme düşüyor, ağlıyordu. Birkaç ay bu, böyle devam etti. Mu allâ'ya bu mektupları saklamakta tehlike olduğunu söyledim. Ya bir gün babası, annesi, kardeşleri me- selenin farkma varırlarsa ne olur- du? Onun için kendisine bütün bu | mektupları yakmasını tavsiye et- tim. Dünyada böyle bir şey yapa- mıyacağını o söyledi. Mektupları yakmak ona bir cinayet işlemek kadar ağır bir iş görünüyordu. — Dünyada bü mektuplardan ayrılamam, hattâ ölürsem mektup- ları da benimle gömsünler diye va- siyet yazacağım diyordu. Nihayet kandırdım. Mektupları artık ben muhafaza edecektim; Za ten o da hemen hemen her gün ba- ne gelirdi. İstediği vakit açar, kal bine o kadar tatlı heyecan veren bu mektupları okuyabilirdi. — Kim bilir artık ziyaretlerini ne kadar sıklaştırmıştır. Samiye Hanım birden © cevap vermedi. Biraz düşündü ve sonra ! dedi ki: — Evet, dediğiniz gibi hakika- ten ilk günler ziyaretlerini sıklaş- tırdı. Ben de onu (o mektupları ile yalnız bırakmak için evde bir ve- sile icat eder, mutfağa iner, yahut bahçeye çıkardım. Fakat yavaş ya vaş ziyaretleri seyrekleşti. Son ge- lişlerinde mektupları eskisi gibi hatırlamaz oldu. En sonunda hiç sormadı bile. , Osırada ailesi tüc- car Şevket Beyle Muallâyı evlen- dirmek üzere idiler. Nihayet ey- lendi. — Mektuplar.ne oldu? — Mektuplarmı ben saklıyorum ünün birinde Muallânin gelip is- temesi ihtimali vardı. Fakat tekrar evlendikten beri Muallâ o kadar nilen şey hakikaten ne boş Şey» 9 AGUS1U5 1Y33 Eskişehir Askeri Satın Al | tinden evvel Fındıklıda Ü- ma Komisyonundan : Eskişehirdeki Kıt'at ihti- yacı için 1,040,000 kilo meşe odunu kapalı zarfla münaka saya konmuştur. İhalesi 17 A ğustos 933 — perşembe günü saat 10 dadır. Isteklilerin şart nameyi görmek üzere her gün ve münakasaya girmek için o | güncü Kal Ordu Satın alma ko misyo'ş'ina müracaatları. (282) (3947) Kol Orduya Merbut Kıt'a ları hayyanatı ihtiyacı için ka palı zarfla münakasaya konan 1,110 ton kuru Ota teklif edi- vi fiat pahalı görüldüğün gün ve vaktinden evvel teklif | den pazarlığa konmuştur. İha ve teminat o mektuplarile Es- kişehirde Kol Ordu Satın | Alma Komisyonuna müra- caatları, (3206) (3572) 4981 ... Kayseri Askeri Satmalma Komisyonundan : Kapalı zarfla 326 ton kok kömürü almacaktır. İhalesi 23 Ağustos 933 çarşamba gü nü saat 15 tedir. İsteklilerin şartnameyi görmek üzere her gün ve münakasaya girmek | lesi 12 Ağustos 933 cumar tesi günü saat 15,30 dadır. İs teklilerin şartnameyi görmek üzere her gün ve pazarlığa gir mek için o gün ve vaktinden evvel teminatlarile Fındıklı da-üçüncü Kol Ordu Satım al ma komisyonuna müracaatla- rı. (283) (3948) Birinci fırka hayvanatı ih tiyacı için kapalı zarfla müna kasaya könan 380 Ton kuru O ta teklif edilen fiat pahalı gö- için o gün ve vaktinden ev-, 'rüldüğünden pazarlığa konmuş vel teklif ve teminat mektup i larile Kayseride Askeri Satın Alma Komisyonuna müracaat | ları. (3214) . (3689) 4993 Niğde Askeri Satın Alma Komisyonundan : Niğde de bulunan kıt'alar hayvanatı ( ihtiyacı için 220,000 kilo kuru ot kapalı zarfla münakasaya okonmuş tur. İhalesi o 19 Ağustos 933 cumartesi günü saat 9 dadır. İsteklilerin şartnameyi gör- mek üzere her gün ve münaka saya girmek için o gün ve vak tinden evvel teklif ve teminat Tektuplarile Niğde de Aske ri Satmalma Komisyonuna müracaatları. (3213) (3690) 4094 Md a Konyada Kol Ordu Satın Alına Komisyonundan : Konyadaki kıt'atın ihtiya- cı için 759,600 kilo ot kapalı zarfla münakasaya konmuş tur İhalesi -28-Ağustos 933 pazartesi günü saat 16 dadır: İsteklilerin şartnameyi gör mek üzere her gün Fındıklıda Üçüncü Kol Ordu satın alma &omisyonuna ve münakasaya gireceklerin teminat mektup larile birlikte tekliflerinin | muayyen vaktinden evvel Kon yada Kol Ordu satın alma ko misyonuna vermeleri. (3224) 3740) 5129 ... Konyada Kol Ordu Satın Alma Komisyonundan ; | Konyadaki kıt'at | ihtiyacı için 435,000 kilo arpa kapalı zarfla münakasaya o konmuş tur. İhalesi 27 Ağustos 933 İ pazer günü saat 16 dadır. İs- teklilerin şartnameyi görmek üzere her gün Fındıklıda Ü çüncü Kol Ordu satm alma komisyonuna ve münakasaya gireceklerin teminat mektup larile tekliflerinin. muayyen vak”" "s“vada Kol Ordu Satın alma Komisyonu na muracaaarı, (3225) (3739) 5128 ... Gümüş Suyu Hastahanesi ihtiyacı için müteahhidi nam ve hesabina pazarlıkla 8656 kilo Yoğurt satm alınacaktır. İhalesi 12 Ağustos 933 cu- marlesi günü saat 15 tedir. İsteklilerin şartnamesini gör mek üzere her gün ve pazarlı ğa yirmek için o gün ve vak- miş. — Demek ki taşınırken kaybet- ğiniz mektuplar bunlar? — Evet ve çok canım sıkılıyor. Ya biz gün gelir, isterse ne cevap vereceğim?! -- Müsterih olunuz hanımefen- di, o bu mektupları çoktan unut- muştur bile, . — Ya sşk.. Ya Muallâyı çile- den çıkaran, zayıflatan, hattâ ya- tağa düşüren, ona bu kadar göz- yaşla, döktüren aşk ne oldu? Ne olacak? — Aşk kendisini bizden iyi biliyor: Bir geliyor, ka- | acağı kadar kalıp gidiyor. Biz de kraldan fazla kral taraftarı olacak | tur. o İhalesi 12 Ağustos 933 cumartesi günü saat 16 dadır. İsteklilerin şartnameyi gör- mek üzere her gün ve pa- zarlığa girmek içinogün ve vektinden evvel teminatlarile Fındıklıda üçüncü Kol Ordu Satın alma komisyonuna mü racaatları. (284) (3949) Catalca Müstahkem Mev- kü için açık münakasaya ko nup ihalesi tehir edilen 40,000 kilo fırın odunu teklif edilen fiat pahalı görüldüğünden pa zarlığa konmuştur. İhalesi 12 Ağustos 933 cumartesi gü vü saat 16,30 dadır. İstekli- İerin şartnameyi görmek ü- zere her gün ve pazarlığa gir mek için o gün ve vaktinden evvel Fındıklıda Satın alma" komisyonuna müracaatları. (255) e Y) Ezine Askeri Satın oOAlma Komisyonundan : 1 Bazmaka çğiirak proğram İSTANBUL | 18 Grameleni 19 Üstütyo saz hey'etile Fazilet Hanim, 19,45 Hazım Bey tarafmdan karagöz. 2030 Udi Selâhattin B. ve Nubar efendi ve fakatile Hamiyet Hanım. 21,30 Gesmofon y 22 Anadolu Ajansı, Borsa haberi ve ssat ayan İn 20,16 : Ajans haberleri, 10,20: Budapaşta konsar orkaatra takımı. 21,50 blargerit adalarından nakil, VİYANA, 518 m. 20: bülbülü, 2255: Akşam konseri MILANO - TORİNO - FLORANSA 31: Musahabe, 21,40: Leharr'ın “VEUVEJO- YEVSE,. isimli apereti, RAĞ, 488 m. 200 mi memleketlerindeki Çeklere 5e- lim ve konser. 21/06: Karışık neşriyat 2320; alarana. Barut Fabrikaları için aşa- ğıda yazılı malzeme ayrı ayrı aleni münakasaya konulmuş tur. Vermek isteyenler şartna melerıni okumak için pazarte si ve perşembe günleri ve mü nakasaya girmek üzere 21 A- Zustos 933 pazartesi günü saat 10da Bakırköy Barut Fabrikalarında Satınalma ko misyonuna müracaat etsin ler. (3673) 25 Ton Hamızı kibrit 130” “Olim 100 ,, Oleom 85 ,, - İspirto 120 Şi Kuhöğülei 6,5 ,, . Mükelles Soda 3,5, Südkostik 0,5,, Santiralit 0,5 ,, Difenilamin 25:31 Yerli Pamuk 110 Kilo Nikrozin 4988 ————— -— Kapalı zarfla münakasaya | nuna müracaatları. (279) konan 480 ton Kuru Ot teklif edilen fiat pabalr (o görüldü- günden ihalesi pazarlığa ko- nularak bir ay temdit edilmiş tir. İsteklilerin şartnamesini görmek üzere her gün ve pa- zarlığa girmek için 31-8-933 tarihine kadar Ezine de Aske ri satım alma komisyonuna mü | racaatları. (3240) 3x Balikesir Askeri SA. KOM. dan : Ezinedeki kıt'at ihtiyacı i- çin 100,000, o Edremit deli kıt'at ihtiyacı için 99,000, Bergamadaki (o kıt'at | için 95,000 kilo sığır eti o kapalı zarfla münakasaya konmuş- tur. İhalesi 14 Ağustos 933 pazartesi günü saat 11 dedir. İsteklilerin şartnameyi gör- mek üzere her gün ve münaka saya girmek için o gün ve vak- önden evvel teklif ve teminat mektuplarile Balikesirde As- keri SA. AL. KOM. nuna (3954) AL, (3851) 5197 ..» Konya Askeri Satın Alma Komisyonundan : Konyada bulunan kıt'at ih tiyacı için 281,500 kilo Un kapalı zarf usulile 26 ağustos 933 cumartesi günü saat 16 da satm almacaktır. Şartname sini görmek isteyenlerin her gün Fındıklıda Kol Ordu sa- tm alma komisyonuna ve mü nakasaya gireceklerin teminat t ie Te nin v. Kol Ordu Satın ğe lar yonuna müracaatları. (3227) (3737) 5126 ... Konyada Kol Ordu Satın Alma Komisyonundan : Karamandaki kıt'atın ihti. yacı için 158,500 kilo Un ka- palı zarfla münakasaya kon- muştur. İhalesi 26 Ağustos 933 cumartesi günü saat 15 tedir. İsteklilerin şartnameyi pi görmek üzere her gün Fındık ea GAZENLASİĞN İde Stk Kol Ori SAR. >... ma komisyonuna ve münakasa Burdur Askeri SA. AL. | ya gireceklerin teminat mektup KOM. dan : larile birlikte tekliflerinin vak Burdurdaki kıt'at ihtiyacı | tinden evvel Konyada Kol Or. için 179,706 kilo kuru ot ka- palı zarfla münakasaya kon muştur. İhalesi (10 Ağustos 933 perşembe günü saat 16 dadır. İsteklilerin şartname- yi görmek üzere her ogün ve münakasaya girmek içino gün ve vaktinden evvel teklif ye teminat ia Burdurda Askeri SA. ve KOM. nuna e (3390) ş (180) 4955 Çatalca Mst. Mv, ambarın- da mevcut 1123 adet boş te- neke müteahhidi nam ve he- | sabına satılacaktır. İhalesi 12 Ağustos 933 cumartesi günü saat 11 dedir. İsteklilerin şe- raiti anlamak üzere her gün ve müzayedeye iştirak için o gün ve vaktinden evvel Fın- “ dıklıda3 K.O. Sa. vi Kom. | du Satm alma komisyonuna vermeleri. (3226) (3738) 5127 giilliyet a 8-5-1053 tarihinde hava tazyiki 780 mi mare, en çek secullık 23, m sr 21 dere 23 kağ sledilmiytir,