8 Ağustos 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

8 Ağustos 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Bu seneki harpten sonraki tütünlerimiz senelerin en iyi ve en nefis mahsu- lüdür. “FİATI 5 KURUŞTUR yi yalama | Türkiyede tütün siyaseti; mali ve iktwadi cepheden birinci (o derecede gözönünde tutulacak bir esastır. Şim- diye kadar yürüttüğümüz tütün > tikasının doğru olup olmadığını bura: da tetkik edecek değiliz. Her işte en iyi politika; renlitelere uyan, günün ihtiyaçlarına cevap veren, hâlin şera- itine en iyi ve en kolay intibak eden politikadır. Esasen günün yeni ibti- yaçları, beynelmilel iktisadi münase- betlerle ithalât v - ihracat usüllerinin aldığı som şekiller, bizi tütün mesele- sinde de, yeni esaslar içinde, büsbü- bin başka bir zihniyetle yürümemizi zaruri kılıyor. Acaba bu zarureti hir- sediyor muyuz? Bütün mesele burada- dır. ... 933 senesi Inhisarlar Umumi Müdür. lüğü bütçesi için hükümetin Büyük Mil let Meclisine verdiği esbabımucibe kâyi- hasında şu hükümler var: İnhisar idaresine düşen vazi- ebi memleketlerdeki satışlar- da, Türk tütüncülüğünün kaybettiği mümtaz mevkii tekrar ele geçirmek- tir. Bunun için mamâl tütün ihracatını bir hazanç vasıtası olarak bilâ- kis ham tütün reklâmı gibi kullanma» lıdır. Bu zaruret; mamuldtımızın ee nebi memleketlerde maliyet Fatime, huertâ daha ehsiğine satılmasını, satış formüllerinin, rekabeti mümkün kıla- cak bir tarzda, tespit edilmesini icap ettirir. Halbuki teşkilât ve r sarfiyatını bütçe ve kadro ile, umumi muamelö- tanı da iye ve müza- yede kanunlarile takyik ve tahdit edil- i başka şe- müspet neticeler beklenemez. Onun için, hari- ci ticaret işinde her türlü (kaide ve şartlardan azade çabuk, merasimsiz, faaliyete muktedir hususi bir teşek- küle vücut vermek mecburiyeti var dir. sem Hükümetin gösterdiği bu esbabi- mucibe de pekâlâ anlatıyor ki, İnhi- sarlar idaresi, bugünkü şekli ve idari şeraitile tütüncülüğümüzü arzu edil- diği derecede inkişaf ettiremez. ... Şimdiki vaziyet şudur: Hükümetin esbabımucibesinde üzüm gö: teşekkül, vücut bulmak üzeredir. Tü- tün inhisar idaresi marmulâtını, tütün- lerini hariçte satmak, oralarda rek- 8 inci sene Ne. 2691 am ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT 8 AĞUSTOS 1933 Fransa Almanya nezdinde siyasi teşebbüsünü yaptı. İn- gilterenin de teşebbüste bu- lunması bekleniyor. Tıp Fakültesi dün bina- sına tamamen yerleşti İdare heyeti yeni ders programla- rındaki değişiklikleri tesbit ediyor Fakültenin nakli münasebetile yüz hademe açıkta kaldı Tıp fakültesi reisliği, kalemi ve si- cil müdürlüğü dün Üniversite merkez binasına taşınmış ve tahsis edilen oda larda yerleşmiştir. Fakülte reisi Dr. Tevfik Salim Paşa dün yeni makamın da mesaisine başlamıştır. Fakülteye ait dosyalar da yarın nakledilecektir. i günü Tıp fakültesinin nak- li ihale edilecek ve ertesi gün derhal nakil işlerine başlanacaktır. Yarın da Gureba < hastahanesinde ( yapılacak anfinin inşası ihale li Uni. versite idare heyeti dün bu ihale iş lerinin hazırlıklarile meşgul olta. me için sağlam kefalet ir. Yüz hademe açıkta Tıp fakültesinin İstanbul tarafma Bakli dolayısile fakültenin Haydarpa- şadaki hastahanelerinde ve sair klinik lerde çalışan 190 hademeden yüzü açıkta kalmıştır. Bunlardan mühtaç olanların yol paraları temin edilerek memleketlerine gönderilmiştir. (Devamı 2 inci sahifede) Serginin yedinci günü Geçen sene olduğu gibi vitrin ve dekor müsabakası perşembe günü yapılacak kabalık, Gün ilik Mndalan Vedik ZAMLI 5 saçak eliz) Tipe ve tali dir etmiştir. Zekâi B. sergi hakkında ih- yalarım soran gazetecilere demiştir bu şirketin belki mısıf sermayesine iş- tirak edecek, yarı sermayesi de milli müeseselerimiz tarafından temin edi- lecek... İlâveye hacet yok ki, anafi- il ü: ü zihniyet ve ü ir. Bü- tün mesele; bu teşekkülün o başına getirilecek adamların, tütün” işlerini iyi bilen, memleketimizin tütüncülüğü kadar, hariçteki tütüncülük cereyan- larını en iyi takip eden, tütün ve siga- ra sanayiine, dolayısile müşteri imem- leketlerin hususi zevk, temayül ve iti yatlarını iyi öğrenmiş bulunan tüccar kafalı, tik ve Ml MEM sözle dürüst . Yoksa en a teşkilât; en faydalı teşekkül” ler; fena elemanların elinde bir hiç- ten ibaret kalır. Son zamanlarda Tü- tün İdaresinin rin bapda iyi dü- şünen ve iyi gören bazı elemanların görülmesi; yeni teşekkül için besledi. ğimiz ümide kuvvet verecek (© mabi- yette olduğunu, bu münasebetle ilâve etmek, pek ser er Sak çünlürde; Bl çe Paü YAŞ. tütünlerimizin salarında, vaziyeti hakkında küçük bir tetkik o yapmak imkâninı bulmuştuk. Maattoesüf Al iktısat şartlarma, rekiplerimiz kadar uymasını bilmemektir. o Almanyada Türk tütününün ismi; en çok geçer bir akçe halindedir, fakat. tütünün lerimizden imal edilmemiştir. Ra- kiplerimizin burada nasıl çalıştıkları- mı görmek, propaganda © ve reklâm masrafı diye gözden çıkarılan para: mın miktarmı bilmek bizim için Ki interessant (meraklı) hem de instruc- tif (öğretici) bir misal olur. Paris gibi bir şehirde, sigara satış- larımız hiç iyi değildir. Ne o reklâm var, D€ propaganda, meselâ frança satılıyor, , Fazla olarak Cokey Klüp sigarası yirmi (Bir buçuk liraya di pek te işin ehli değilmiş. re bunu düşünerek bazı tedbirler almış. . dediler. . Bu vesile ile şumu da itiraf etmeliyiz: İnhisar gitmekte ve memleketimizde tecessüs et- İdaresi son zamanlara kadar eçnebi memleektlerde yaptığı mukaveleler- de yalnız bir bir taraflı ve yanlış görüşe politikasından neler sağl iliş edilmeğe değer! Bereket £ versin ki, son zamanlarda yapılan mukaveleler- de ve girişilen teşebbüslerde yeni bir zihniyetle hareket edildiği görülmek- te ve buna benzer propaganda mev- zuu işlerde kâr mülâhazası en geriye bırakılarak tütünlerimize yeni rağbet ve yeni müşteri kazanmak ciheti dü- şünülmektedir. ,»,. Fransa ile geçen hafta yaptığımız Verilen mühlet dün bitti Vapurculardan bir kısmı İktisat Ve- kâletinin ikemliğini kabul ediyor Dün yeni makamında vazifesine yan fakülte reisi Dr. Tevfik Salim Pş. e lak laleler e den fazla Sergiyi gezenlerin rtühim bir kısmını ecnebiler teşkil etmektedir. Şe gişe maka biz mere se anne gk kasile çelen ecnebiler teşhir edilen yer. Ji mamülütm nefasetini görüp anlaymca hayret etmekte ve mübayaatta bulun (Devamı $ ini sahifede) Vekâletin kararlarını ve hakemliğini kabul ettiğini bildirmiştir. Diğer ta- raf henüz resmen bir cevap vermemiş- tadır, 1 Eylülden itibaren şirketin fa- aliyete geçmesi lâzım geldiği ve va- kit te kalmadığı için vekâlet, şirket nizamnamesini istediği gibi yu salâhiyeti kanuniyesini istimal ede- cektir. Dört vapura kıymet biçildi , Hususi vapurların muayenelerini lerek kat'i kıymetler tesbit edilmek- tedir. Biçilen kıymetler, hafta sonum da ayni günde bütün vapur sahipleri- ne resmen tebliğ edilecektir. Vapur- cularm tebelluğ tarihinden itibaren 10 gün hakkı itirazları vardır: Dün- kü içtimada 4 vapura kıymet biçilmiş- 46 de takdir edilen mikdarlar gizli tu tulmaktadır. Kıymet takdirinde aza Tarife komisyonunda 1 Eylülden itibaren Türk limanları arasında tatbik edilecek yolcu ve €$- (Devamı 2 inci sahifede) Henret t anlaşmasına göre Fransız Re- jisi bizden üç milyon franklık tütün almayı üzerine alıyor. Bu anlaşmıya göre, Fransaya satacağımız tütün emar re azdır. Fakat E bir kapı, yeni ie pazar açildi dır. Başka bir yazımızda da söyledi- imiz gibi eğer mevcut vâsıta ve im- Lİ) amme Here etmesini bilirsek Fransaya olan tütün satışımızı bir kaç misli yökseltebiliriz. ki, Fransa; Türk .tütünlerine geniş bir pazar, sıcak bir alıcı olabilir. Tekrar edelim: Tütün © işlerinde muvaffakıyetin sırrı; © yeni ve ticari bir zihniyetle çalışma yoluna koyul- maktadır. Bu işte geç kaldık. Fazla olarak kaybettiğimiz şeyleri tekrar kazanmanm bir zaruret olduğunu da bilmeliyiz. Siirt meb'usu MAHMUT su UŞAK, 7 (AA) — Şeker fabrika sw kesme aşeker kısmında muvaffakı- (Eskişehir fabrikası Yeni şeker fabrikası nasıl yapılıyor Eskişehirde yapılmakta olan yeke | fabrikasının plinlarını hazırlamış Prof, inşaata nezaret etmek üzere Es- kişehire gidecektir. Profesör o Breuhans de Groot dün bize inşaat hakkında şu i- zahatı verdi: Gi — Plânları, Berlinde yaptım; Mi tatbikatına nezaret ii sabo vapuru Zeplin balonuman pikmlarii, Prusya Başvekil M. Gözimgi © ait tayyarenin, Admiral Seheer gemisi ie Geere Fock mektep griiin ez year iç al Mim inşa etmiştir. yetle ikmal ettiği için fabrika bu sene Piyasaya kesme şeker de çıkaracak- tır. Pancar mahsulü çok feyizlidir. Bu ayın ortasında fabrika tam bir fa- aliyete geç geçecektir. Galatasaray yenildi Tayyare takımı 1 e karşı 3 le maçı kazandı ESKİŞEHİR, 6 — Buraya gelen Ga y ile fabl takın baz tayyare takımı ile karşılaştı. Saha çok kalabalıktı, maç çok, heyecanlı oldu. Neticede tayyare taltimı 3-1 Galatasa Tayyare takmır Ya galip geldi. mütemadi. vehirde büyük bir il rover kare şilandı. Milli futbol takımımızı islâh için antrenör egtiriliyor ISTANBUL, 7 A.A. — Futbol Fede- rasyonu önümüzdeki mevsim için ciddi bir program hazırlamaktadır. Bu pro- gramın en esaslı maddelerinden biri Mil. Ni Futbol takımımızın ıslah ve tensikine lik etmektedir. temeldir. re ç Efgan hududunda isyan SIMLA 7 ALA. — Şimal garbi hudu- dunda kâin Kefbai köyü İngiliz tayyare- mesele Faysal'in tekrar Avrupaya gitmesi muh- lerinin bombardımanı ile temamile ha- rap olmuştur. Maamafih insanca zayiat yoktur, Evvelce de yaz- dığımız veçhile M. | Herriot yarn ak « © şam saat 17 de İn- nerithie Tİ vapurile şehrimize gelecek - tir, M. Herriot'mun ayni günkü. trenle Sofya'ya gitmesi ve ya hareketini per şembe gününe te » bir etmesi muhte « meldir. M. Herriot om beş Ağustosta Sofyadan gelerek moff Zora gazetesi muhabirine M. He- rriot'nun Bulgaris- tanı ziyaretinden dolayı memnuniyetini beyan etmiş ve memleketin bu büyük devlet adamma karşı pek samimi bir kabul gösterece- ini söylemiştir. Mösyö Mouchanoff, Mösyö Herriot” ya Bulgaristan dahilinde bir seyahat yapmağı teklif edecektir. Matbuat Mösyö Herriot'nun ziyaretini müsait bir şekilde karşılamaktadır. i Herriot yarın bekleniyor ! Sabık Fransız Başvekili Bulgaristan. dahilinde Mey davet edilecek M. Herriot'nun Lyondan hareketi günü alınmış resmi M. Herriot Atina'da ATİNA, 7 (A.A.) — Sofyaya git- mekte olan M. Herriot ile yanındaki Fransız parlamentosu azaları Pire'ye gelmişler ve Atinaya gitmişlerdir. M Herriot ile refakatinde bulunanlar, Yunan hükümetinin şereflerine vere- ceği ziyafetinde bulunduktan sonra Istanbula gitmek üzere saat 15 te A- tinadan a) Salâhiyettarlardan MZ. Erkek kadın farkı var mı? çok (Otomobil, motör ve saire idaresinde kadınlar erkeklerden aşağı değildir Leylâ AsımıHanım geçenlerde yar pılan yüzme yarışında mühim bir re- kor kıran sporcu | hanımlarımızdan- dır. Samiye Bürhan Cahit Hanımla Vehbi Sait Bey arasındaki ihtilâfa da Leylâ —'Siz ne dersinin. Hf.? Erkek ka» dınla ayni şeraite tâbi olarak yarışa giremez mi? Leylâ Asım Hanım bize şu cevabı verdi: —— Bu yarışta hanımlar ve erkekler ilkin ayrı kategori itibar edilmiş, son- radan Samiye H. rakipsiz kaldığını görünce arzusu ve heyetinin muvafakatile erkek kategorisine da- hil olmuştur. Atletizm gibi ağır spor- (Devamı $ önci sahitede) klaşıyor. 13 Ağustos pazar güni iz beş klüpten dördü, daha ilk günlerde cevabı muvafakat EĞ Mdr ekle sün ve Türkiyenin en iyi yüzücüsü Salim B. Bazı ol lerden muva- fakat sil aldık.. Halihazırda Galatasaray - Fener, Beykoz - İ. S. K. iştirake hazır. aldık. Deniz lisesinin yarışlarımıza iştirak edeceği muhakkak gibidir. Ku (Lütfen sahifeyi çeviriniz)