11 Ağustos 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

11 Ağustos 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Dün “Yerli mallar sergi- sinde vitrin müsabakası ya- pıldı. Sümerbank paviyonu birinciliği aldı. FJATI 5 KURUŞTUR Trakyada... Bir vazife, bir zaruret Memleketimizin bir yarasına temas edeceğiz: Muhakkak ki, o bugünkü fukaralığımızm, ıstarabımızın mühim sebeplerinden biri; vaktile kazandık- larımızı iyi muhafaza etmeyi bilme- mek oldu. Gerçek, bazı memleketler için başlı başına milli bir kudret olan tasarruf ve idare fikri o umumiyet'e bizde pek moksandır. Şoker. sasliyl, Alpalle falrikmn Tekyaya yö can verdi. Bu, doğrudur. Çünkü şe şeker sanayii öyle bir şeydir ki, iptidai maddelerini öz toprağımizdan © çıkarın, istihsal masrafını öz memleketimizde bırakır. eline şekerpancarı ekimi yüzünden üç mil- yon lira kadar bir para geçiyor. Halk bu para ile bir taraftan rna ödüyor, hayvan noksanmı ikmal edi- yor, çarşı ve pazarlarda alışverişi can- landırıyor. Diger taraftan — çiftçi bu kenara koymak, halkı kaplamak istidadında olan bir tehlike; çiftçinin bu akıllı, güzel ta- rruf ve idare fikrini söndürmek Üze- şurada ve burada meyhaneler açıldığı da sık sik görülüyor ki, en büyük tehlike bu- dur. Bizim köylü, içerdi. Köylünün kendini i vermesi ; yalnız servetini üeğike sıhhatini ve ça- İışma enerjisini de Trakyada hangi tahsil ve malme- murundan sorarsanız, size der ki: — Pancar mıntakalarında devletin tahsilât nispeti, ti, yüne doksan Km far ni Pen lan yerlerde bile, e elle alışveriş başka mıntakalara nispetle bu nispet yüksektir. Trakya çiftçisi şu acı hakikati unut- mamalıdır: Daha bir kaç sene evvel- di: Öyle sürü sahipleri vardı ki, bir biç mukabilinde kendilerini muraba- hacılara kaptırmışlar, kazandıklarını bir düziye onlara vermişler, neticede bütün sürülerini zenne ter» ketmekle olmıya razı olmuşlardı. .« Beyi aş bi- rer hikâye, birerefsane | değildir. Trakyada olmuş, Trakyalıların başın- istifadeye parasi arya ata ar ki, hususi hayat ve maişete dlâk eden bu gibi hususlarda resmi müdahalelerin büyük tesiri olmaz. En büyük fayda ve neticeyi Halk Fırka- sının teşkilâtr verebilir. Meselâ: Hal- kevlerinin Köycülük teşkilâtı bu işle alâkadar olursa, fenalığın önü mutla- hastalık o henüz lerini verdiği takip fikri ve müspet, pratik görüşleri sayesinde halka haki- kati ve menfaatlerinin hangi yolda bulunduğunu anlatmanın yolunu bu- Ir. Mesele, binlerce kalkın sıhhat ve sarvetinin korunmalı, idare ve tasir. ni iline lüle mesini Bu, Baha bir 0 bir zarurettir. Sirt mebusu MAHMUT İsmet Pş. Yalovaya geliyor ANKARA, 10 (Telefonla) — He- yeti Vekile bugün öğleden sonra İs- met Paşanın riyaseti altında toplandı. İsmet Paşa yarın Yalovaya hareket &- decektir. . Rusyadaki atlet Ve güreşçilerimiz Gorkide yapılan müsaba- ek galip geldik inci geldiler, Çok alâl takiş edilen 800 metreyi büçül Besim hazan İı, Atletizm maçlarından sonra yapılan güreş müsabakalarında yarı ortada Saim 10 dakika 55 saniyede birçok defalar Sovyet Rusya şampiyonu olmuş olan Ritsof'u yendi Güreş müsabakaları Türk takımının 6 galibiyeti ile neticelendi Sahip ve a Siirt Meb'usu MAHMUT Yukarıda M. Herriot camilerimizi ziy aret ederken, aşağıda solda M. Heiri- ot'num İzmirde alınmış bir resmi, sağda kendisini Sofyaya solan Bulgar Başvekiline o mahsus vagon. Eski başvekil 24 senelik farkı lamina ediyor M. Herriot dün camileri, şehri, yerli mallar sergisini ve Boğazı gezdi M. Edouard Herriot'nun çok sevdi- | Zini söylediği ve kendisinin de sevil- diğine şüphe etmediği Türkler arasın- da bulunduğu günler İstanbulun müs- tesna misafirler kaydeden hayatından tatlı hâtıralarla dolu bir kaç sahifeyi teşkil eder. M. Herriot evvelki akşam Tarabyadaki Tokatliyan otelinde ken disine tahsis edilen odaya çekilerek bir müddet dinlenmiş, mektuplar yaz > İtilaf edilemeyen noktaları mıştır. Saat 21,30 da Hariciye umu kâtibi Numan Rifat Beyin verdiği zi“ yafet salonuna inmiştir. Ziyafet husüz si raahiyeti haizdi; bu sebeple resmi nutuk söylenmemi; Fakat M. Her. riot resmi nutukların muayyen proto- kol çerçevesi ziyafet sale- Gazi Hz. ISTANBUL, 10 (A.A.) — Reisicüm har Hz. bugün Yalovadan motörle gelmişler ve Boğazda bir gezinti yap- tıktan sonra akşam tekrar Yalovaya avdet buyurmuşlardır. Maliye Vekili geldi Tedavi için akşam Vi- yanaya hareket etti (Hazretlerine arzı tazimatla veda etmiş- tör, Mustafa Abdülhalık Bey, dün Akşam haricinde > nunda bulunanlara şayanı hayret bir Yeme hareket hez le em e belâğat ve hitabet ziyafeti vermiştir. (Devamı $ inci sahifede) hakem kararı halledecek Tavassutlar nihayet netice verdi Vapurcular yarın Birlikte son defa toplanarak geriye kalan pürüzler de kaldırılacak Vapurcuların hakem intihap ettikleri Muammer ve İsmail İsa Beyler Dünkü nüshamızda da haber verdi- gimiz veçhile, iki tarafa ayrılmış buhu nan hususi vapurcular arasında niha- yel anlaşmaya esas olan bir hal sure- ti bulunmuştur. Dün bu hususta sa- bahtan akşama kadar müteaddit te- maslar ve içtimalar yapılmıştır. Bun- ları swrasile yazıyoruz: Trabzon mebusu Hasan ve Rize me- busu Fuat Beyler, birkaç gün evvel iki tarafın da ileri Yalova ya çağırmışlardır. Orada bazr'anlaş- ma esasları bulunmuş “olmakla bera- ber müsbet bir netice hâsıl olamamış- tar. Hasan Bey, geçen hafta Trabzona giderken anlaşma tavsiyelerini tekrar etmişti. Vapurcuların deniz ve hava müsteşarı Sadullah Bey tarafından davet edildiğini gören Rize mebusu Fuat Bey, dün sabah Sadullah Beyi ziyaret etmiş ve müteakıben bütün firmaları temsil eden on dokuz vapur cu da Sadullah Beyin nezdinde toplan mıştır. Sadullah Bey, vapurculara hü- (Devamı 2 inci sahifede) Sergide dünkü vitrin ve dekor müsaba kalarını kazanan Sümer Bank pavyonu Milli temsil || Akademisi Münir Hayri B. Avrupada- ki tetkikatını anlatıyor Maarif vekâleti tarafından dilmeşi mukarrer olan temsil akade- —isi hakkında Av- rapada tetkik seya hatine çıkmış olan İsmet Paşa Kız ens ötüsü müdürü Mü- nir Hayri Bey Ro- manya vapurile şeb rimize dönmüştür. Münir Hayri Beyi bir muharririmiz vapurda görmüş ve tiki temsil akademisi - Münir Hayri Bey nin teşkilâtı bak * kında hazırlanmış olan bir projeyi dünyanın bu sahada tanınmış otoritelerile görüşmek ve baş ka memleketlerdeki buna benzer mü- esseseleri ve tiyatroları tetkik etmek direktifile yola çıkmıştım. Brlinde, Prağda, Viyanada, Peştede, Milano- da, Rbmada ve Atinada kalarak tet- kikatta bulundum. Vekilimizin proje- si hemen her tarafta fevkalâde takdir. (Devamı $ inci sahifede) M. Holstad'a nişan Haber aldığımıza göre, Muhtelit Mübadele Komisyonu Reisi M. Hans Holstad'a Norveç hükümeti tarafın - ve çalışkan bir zat tir. Ve bütün tanı- yanlara kendisini sevdirmiştir. Bu ni san şüphesiz doğ- vu ve dürüstlüğü - nün ve çalışkanlığı meni haklı bir mü - kâfatıdır. M. Holstad'ı bu vesile ile tebrik ederiz. M. HOLSTAD “” AĞUSTOS | 1933. Irak askerlerile çarpışan ve zayiat veren Asurilerin teslim olduklarına dair ha- berler tahakkuk etmedi. Tel: ( Müdüri 24318, Yası İdare ve Matbaa: 24310, Ankara Üniversitesi de yakınlarda açılacak Bir ecnebi müderris daha geldi Telif ve tercüme heyetinin bir kısım azası daha taayyün etmiştir. Bu zevat Tıp fakültesinden Hüseyin zade Ali, E- debiyat fakültesinden Ahmet Refik, Ha- lil Nimetüllah, Avram Galanti, Naim, Ferit Beylerdir. Heyetin diğer azaları Islahat komitesi dün ecnebi profesör lerin mukaveleleri ile meşgul olmuştur. İki istifa Dün âkjam geç vakit tereşşüh eden bir habere göre Üniversite e mini Neşet Örer Beyle Edebiyat alim gi rislerinden mp dün Bar ark (Devamı 5 inci sahifede) İtalyan tayyareciler mem- leketlerine kavuşacaklar Ceneral Balbo seyahatini anlatıyor “Bugün biten seyahat yarın için eskimiş olâcak- tır. Daha iyisini yapmamız lâzımdır” LIZBON, 10 A.A, — Ceneral Balbo, M. Maseolini il bili filosunun seya- bati i - Osts yolunu tesbit Fi le e hareket edecek- tir, Çünkü tayyareci İl ae zem sürek GET cap eden tertibatı bizzat almak fikrinde dir. Ceneraj Balbo gaztecilere beyanatın- — Asor adalarında tayyare limanı vü- cude getirmek lüzumunu ehemmiyetle kaydetmitşir. Bu limanı muhtelif mem- leketlerin hava tayyare kumpanyaları ya- parak kullanmalıdırlar. Seyahat nasıl oldu * LISBONNE, 10 A.A. — İstirahat ettikten sonra jeneral Balbo, gazetecile- ri kabul etti ve bir saat süren görüşme esnasında seyahatin teferruntından bah- seti, Açores adalarında kazaya uğrıyan tay 24 tayyare ile geçtiklerini Lisbonne'a, dedi, 23 tayyare ile geldik. Bu iyi bir n. Balbo, bundan sonra geülezım Sagun, ga'nın cesedinin Lisbonne'a bir İtalyan 13 AĞUSTOS YAKLAŞIYOR Jeneral Balbo harp gemisi ile getirileceğini ve muame- lenin barada biritileceğini söyliyerek şunları ilâve etti: — Bu şerait altında filo ancak cumar- (Devamı $ inci sahifede) —— a Türkiye birinciliklerinden evvel yüzücülerimizin kuvvetlerini yakında 13 Ağustos pazar günü Moda banyo- sundaki yarışımız için bir gün kalmış tr... Klüpler yarıf- lara girmek için fevkalâde çalışmış- olabilmesi için ga- zetemiz her şeyi te min etmiştir. Müsa bakaların talihine gazetemiz çok kıy kupa ve- , Yarışları kazanan birinci vr ikincilsre madalya verilecektir. Bus” dan başka Moda deniz banyoları sa- , bir daha göreceğiz hibi İhsan Bey 4x200 bayrak yarışı” na verilmek için bir icupa hediye ede- (Lütfen sahifeyi çeviriniz) e vi iel Miele: