14 Ağustos 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

14 Ağustos 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Tarihitefrika: 83 DAYE UN Gir | Yazan: S.N. Mübareküssabah | Hor hakka (Milliyet) indir. neler yapmıştı? Mübareküssabah Türk ir alaşağı etmişti. — Tedip. — Pa- dişahın iradesi. — Tevil, Mübareküssabahın İngilizler hesa- bina isyana cüret ettiği muhakkaktı. İngiliz terbiyesile yetişmiş, o hattâ kardeşini bile Londrafa okutmuş o©- lan bu adam senelik muayyen bir pa- ra mukabilinde İngilizlere hizmet diyordu. İhanetini gizliyebilen bu ha» in asi; ayni zamanda Osmanlı Hükü- metinin Küveyt Kazası Kaymakamlı- ğmda bulunabiliyordu. Tam, Bağdat demiryolunun Basra- ya varması, daha doğrusu Basranm değil, Küveytin son imtiyar merhalesi olması Sultan Hamitle Kayser Vilhelm arasında kararlaşmak üzere iken bu adamın hükümet konağın balkonun- kümetine açıktan açığa isyan bayrağı açımaktı. Sultan Hamit bu haberi getiren şif- reli telgrafı okuduğu zaman fena halde müteessir oldu. Bu teessür ax zamanda büyük bir hiddete inkılâp et t. Kalım kaşları çatıldı, almı karıştı, derhal Serasker Rıza Paşayı ve Mi yetiseniye erkânrharbi Şakir Paşayı — İşin siyasi ciheti sonra düşünü- lür, şimdi en yakın zamanda en yakın yerden Küveyte tedip kuvreti sevke- deceksiniz! dedi. Bu ferman üzerine seraskerle Şakir ” Müzakereler neticesinde Ba dan Ferik Muhsin Paşa kuman: de sekiz tabur piyade asker sevkini kararlaştırdılar. Bu kuvvetlere dört topçu bataryası da iltihak edecekti. Abdülhamit bu kararı muvafık bul du. Derhal harekete geçilmesini em- B Sultan Hamit böyle acele ve mühim. işleri daima ü zırlar, emirlerini hemen verirdi. Sadrazam vasıtasile meclisten veya vükelâ encümeninden mazhataları a- lr ve itina ile saklardı. Gerçi 1293 Kanunuesasisinin bir maddesi onu mukaddes (1) ve gayri- mes'ül (12) addediyordu. inaenaleyh o böyle hir harekete mecburiyeti yoktu. Fakat o daima harekâtmın hesap- larmı verebilecek vaziyette bulunmak Mübareküssabah isteğinde idi. Seri gelirse: — Ben, vükelâyidevletin dedikleri- ni yapıyorum, söyledikleri gibi key- | fimle iş görmüyorum! diyebilmek is- terdi. Mazbataları da bu iddiasını ispata yarıyacak birer delil olabiledek! hesap”ederek saklıyordu. Nitekim hürriyetin ve meştvliyetin ilânmda resmi ve hususi beyanatında | bu şekilde hareket etmişti. Fakat ma- | lâm netice biçarenin bu zahmetlerinin pek boşa çıktığını ispat etti. Küveyte mskerle-in sevki ve manraf- | ların tesviyesi iradesi tebliğ olundu. Ve Arap İzzet Paşa, mabeynihüma- yunda Basra Nakibüleşrafının oğlu bi sülüleitâhirelerinin derkâr olan kema- lisadakat ve merbutiyeti müstemirre- | lerine ve seyyüma zatıâlileri hakkm- | itimadrmülükâneye şebüsatı gayrimaraziyede bulunduğu anlaşılan Küveyi Kazası Kaymakamı üssabah,, Paşanın ahkâm ve i mucibince vesayayiha- sene icrasile daircirıza ve salâha ircar zamnında hemen Küveyte — azimetle mumaileyh ile görüşerek telkinat ve vesayayimesnunede bulunmaları ve ba delmülâkat meticesinin © müsaraaten arz ve inbası ferman buyurulduğun: valim oalâmetizam #llülah; ile tebliğ ederim efendim.” Nakibüleşraf zade bu irade üzerine Mübareküssabaha gitti ve kendisine lâzmgelen nasihatleri icap eden şekil. de verdi. Mübareküssabah ona: — Ben padişaha dâima sadıkımdır. Yalnız civar kabilelerin efradı bana | karşı ötedenberi husumet beslemekte- irler, bu itibarla onlara bu şekilde bir hareketle görünmek benim için ar- tık zaruridir. dedi. Bayrak meselesini de: ış telâkki edilmiştir. ingiliz gemisi süvarisi hükümet kona- ğmı ziyarete gelmişti, gemisine işaret vermek üzere de filâmasını gösterdi. Cahiller filâmayı bayrak zannettiler, ildiğiniz şekilde tefsire Nakibüleşraf zade mülâkatını İ- tanbula bildirdi. Abdülhamit bu zırva tevili yutmadı. Üstelik te mevzuuba- (Bitmedi) | neler yapmıştı? 2 3 Mübareküssabahın aktettiği ittifaklar. — Muharebede göstö- rilen yararlıklar. — Netice ve A bdülhamidin kullandığı siyaset. Varnadan mektuplar Varnada av maçları Varnadaki yerli ve ecnebiler maçları merakla takip ediyorlar VARNA, 8 (gecikmiştir) — Mi sabakalara bugün 9 da başlandı. Zira» at Nazırı ve diger nazırlar, misafir ler, Varnayı dolduran ecnebi ve yerli- ler büyük bir merakla takip ediyor. lar. Avcılığın değerini, me demek ol- duğunu, beynelmileldeki manasını bugün anlamış bulunuyorum. Hakem heyeti: Ceneral Pintsf, Bul gar Erkâniharbiye Reisi Hiristo Am- tonof, Türk murahhas Refik Tevfik, Sırp Çeoviç, doktor Konstantin, Ro- manya ekâbirinden o Murat ve Luka Dorosiyef, Evvelâ pijon darjil (sun'i gövercin) müsabakalarına başl; ndı. Münferit a- tuşların bepsi güzel, İlk serilerde Ro- manyalılar çok muvaffak oluyorlar, Bulgar şampiyonu Yorgi İliyef neşeli bir atıcı kendisine gövendiği belli 0- luyor. Ve hakkı da var görünüyor. Canlı ve sun'i güvercin müsabakala- rı saat 13.30 da bitti. Plâklar için üç makine çalışıyordu. Yunan eki bugün de gelmediğine göre artık işti rakten tamamen vazgeçtiği anlaşıldı. Bu gelmeyişin müspet, menfi bir tesir ğı hissolunuyor. Müsabakalar ik bir neşe ve samimiyet içinde yerd. jen darjilin Bop serisinde tek atiş itibarile Bulgarlardan 50 de 47ile Yorgi İliyef birinci, Yuşoslâvlardan Lubiç 45 ile ikinci ve gene Yugoslâv- lardan Orel 43 ile üçüncü oldular Birinci gelen Bulgar İliyef sağ gözü #nkat ve bizzarur solak atmasına rağ- meh çok güzel ve teknikli attı. Üçün- cü gelen Sırp Orel de takdir edildi. Birinci ikinci, hattâ üçüncü seri atış- larını çok yüzel yapan Romenler iki seride sinirlendiler. Bu yüzden kaybet | tiler. Macarlar girmedi. Bütün bu güzel atışlara rağmen e | timin aldığı isabet puvanınm cetveli şudur: Yugoslâvya timi 170 ile birim- &i, Bulgar timi 154 ile ikinci ve Ro- men timi 139 ile üçüncü oldu. Müsabakaya giren timlerde hemen | bemen fena atan hiç yok gibi idi. Canlı güvercin müsabakalarına dört kutu çalıştı. ercinlerin bir kısmı ehli, ev güvercini oldukları için zoren nemi Er ce komik sahneler "aldu.. Bir güvercin üç defa vurulma dan kaçtı. Üçünde de dönüp dolaşıp gene çıkarıldığı kümesin üstüme kon- du ve zorla kendini yurdurdı Bu müsabakaya Macar diplomatlar» rndan Baron de Kish te büyük bir | meye ile ve etrafını şenlendiren bir gü- venişle girdi. Fakat biribiri arkasma iki mankeden sonra çekildi. Bulgarlar | çok sinirli attılar ve mankelediler. Maç Yugoslâvlar, Romenler arasmda kızgın bir şekil aldı. Fakat genç Ro- men alıcısı Storiç enfes kular yaptı. Netice: 10 da 9 isabetle Romen Storiç birinci re ez Vartumâki ikinci, Ro men Putilesko üçüncü oldular. Saat e da kaçan geyiğe atış müsa- bakaları ile karabin ve pistole atışları yapılacaktır. Kaçan geyiğin atış mesa fesi 75 metredir. Geyik işaret anım- dan itibaren 24 metrelik bir sahada 4 saniye müddetle görünecektir. Bu müddet zarfında vurmak © gerektir. İnsan bu atışları seyrederken futbolün gol atışları aklına bile gelmiyor. Türk gençliğinin bu işe ehemmiyet r ve — artık bunu milli vazife, vatan vazifesi bilmelidir, | M. A. Balıkesirliler döndüler BALIKESİR, 13 (ALA) — Çanak» kale harp şehitlerini yörmek ve Canak- kale Haliçevi ile bir temas yanmak üre. ileri gece bir İ beynelmilel demokrasi M. Shurci da mühim ifşaatta bulundu MİLLİYET PAZARTESİ 14 AĞUSTOS HARİCIH Radikal demok- i ratların kongresi iM. Herriot kongrede teza- hürlerle aikışlandı SOFYA, 13 (A-A.) — Bulgar Â- jansı bildi : Demokrat ve Radi- kal fırkalar birliği kongrosi, dün saat 16 da milli tiyatroda reis M. Berend- .n « Danimarka - tarafından açılmiş- tır. Bulgar murahhası M. Kaleddroff söz alarak ecnebi murahhaslarâ hoş İ geldiniz demiştir. Mumaileyh M. Her riol'nun bulunmasının delâlet ettiği manadan bahsetmiş ve mumaileyhin hareketleri deki büyük hizmetlerini ehemmiyet. le kaydeylemiştir. M. Herriot kongrenin kendi hak. kındaki iyi kabulünden dolayı teşek- kür etmiş ve Bulgar milletinin bari? vasıfları teşkil eyleyen meziyetletini sa) mıştır. Mumaileyh bundan sonra kongrenin pek ağır olan vazifesini izah etmiş ve demokrat t ve faaliyetleri ve beynelmilel ün esası olan emni a Bırakma Zakidelşei » bakkmelakk ml. binliğini izhar etmiştir. M. Herriot şid detle alkışlanmaştır. M. Herriot'dan sonra M. Vassilieff uzun bir mutuk ile celse; Reis, hazirunu M. Herriot'yu ve bey nelmilel demokrasiyi alkışlamaya da- yatroyu dolduran dinleyiciler şi alkışlar koparmışlardır. Hazirun ara Başvekil M. Muşanoff, kabine nı ve ecnebi memleektler mümes illeri bukmayorda. Başvekil büyük. bir ziyafet vermiş ve bunu bir resmi kabul! takip etmiştir. Nasıl karşılandı? SOFYA, 13 (A.A.) — Eski Fra Başvekili M. Herriot dün sabah İ lingrad istasyonuna gelmiş ve Hari ye nezareti mümessili tarafından kar- şılanmıştır. Filbe istasyonunda muma leyh Başvekil M. Mouşanof ile mahal hükümet erkânı ve bir çok mebus. ve azim bir halk kütlesi tarafından selâmlanmıştır. Gerek burada M. Her rist ve gerek ingartdan Sofyaya kadar bütün istasyonlarda biriken halk eski Fransız başvekilini hararet- le alkışlamıştır. M. Herriot kendine uzatılan elleri sıkıyor ve çocukları ö- | püyordu. Sofya istasyonunda M. Her- riot Kralın mümessilleri, hükümet aza 41, mebuslar tarafından karşılanmış- tır. Büyük bir halk kütlesi istasyonu ve civarmı doldurmuştur. Kararlar SOFYA, 13 (A.A) — Radikal ,de smokrat itilâf kongresi bu sabah ikinci celsesini #aat 10,30 da ilim akademisi salonunda Fransiz murahhası M. E: Borele'in riyasetinde akdetmistir. Kön” gre, bu celsesinde bütün heyetlerin iç- sizlik ve sümrük inaniaları hakkında ver miş oldukları raporları dinlemi, ğunu ehemmiyetle kaydetmizler ve güm rük manialarınn ortadan kaldırılması lehinde bulunmuşlardır. Celse smat 12,30 da tatil edilmiz alp öğleden sonra saat 15,30 da tekrar açi- lacaktır. Almanya Silâhlanıyor mu? bir nutkun- LONDRA, 13 A.A.) — 6 Eöseex kontluğu dahailinde verdiği bir sutukta M. Wuiston Churchill şunları söylemiş” tir: « Buzün Almanya ancak kısmen si- lâhlıdır. Fakta daha şimdiden kendisin den zayif komşuları, Avusturya, İsviçre, Belçika, ve Danimarka derin bir endişe duymaktadırlar. Filveki Almanyanın si lâhlanmakta ve muahedelere rağmen silâhlanmakta olduğuna inandıracak cid | di sebepler var. M. Wuiston Churchill buzünkü Av- rupada sulhün başlıca istinatgâhı olan Fransız ordusu ile İngiliz donanmasını zayıflatmak istiyen siyaneti ifşa ve mah küm etmektedir. Müstakil büyük gazetelerden «Sün day Referre» bu hafta «Almanya ordu- larını silâklandırıyor.» başlığı altında yazdığı hir makalede mühim bir dosya yı ifşa etmektedir. Bu dosyadan, Al manyanın bütün kuvvetlerinin Nazi re- jimi tarafından barbe hazırlık sayesi &* gasna sevkedildiği açıkça anlaşılmak- tadır. Gazete, Almanyapyı gizlice silâhlan masına müsaade edifğiği takdirde bun. dan tehlikeli karısıklıklar çıkacağını & lâve etmektedir. Geçit resmi BERLİN, 13 (A.A) — Bu sabahı Doeberitz'de karargâh kurmuş olan hu- susi kıtalardan 10.000 kişi manevra mey danından Berline gidecekti Sant 13 te, Berlinde Erkân harbiye reisinin huzurunda, yüzbaşı Roehm'in hücum kıtaları ile hususi kıtalar uman danı Himmler'in kıtaları bir geçit resmi yapacaklardır. Cumartesi yünü Prens Aguste Güil- Kont Helldorf, Post in ve bir cok şahsi buzurlarile bir tecrübe geçit resmi yapılmıştı. Gece mec vakit, Dom | bit'de hararetli bir askeri hayat geçiril fırkaların | 1933 ABERLER “Tehlikeli bir Teşkilât, Bir üzreyE ii göre Millet- ler Cemiyeti Birliği.. LONDRA, 13 (A.A) — Birçok #ahsiyetlerin bulunduğu | Millet ler Cemiyeti birliği, Milletler Cemiyeti- ne dahil devletler ile Japonya arasında | siyasi ve iktisadi münasebetlerin kesil- mesi lehine şiddetli bir propaganda yap | maktadır. Çin - Japon ihtilâfında 16 smcı mad- denin tatb ki aleyhinde bütü muhafaza. kâr matbuat ile neşriyatta bulunmuş olan | Evening Standard gazetesi, Milletler Ce miyeti birliğini CTehlikeli bir teşkilât) olarak gösteriyor ve şunları yazıyor: « Kaç defadır, Japonyanın İngiltere ile imperatorluk piyasasında rekabet et mesine müsaade eden iş şraiti ve az Üc“ rt tehlikesini haber verdik. Bu, Japon hükümeti kanuni menfaatlerini Mançu- ie müdafaa için lâzım elen tedbir- ler aldı diye Japon ticaretini sulh mamı- na vurmamızı icâp ettirmez. ——— Sulhperverlerin konferansı BONFF ALBERT, 13 (A.A) (lakoçya) On memleketi, yüz elliden münasebetler Konferanı on beş gün sürecektir. Codos ve Rossi şerefine MARSILYA, 13 (A A.) — Ajanst bileiriyor. Dün Codos ziyafet verilmiştir. Bütün Belediye azaları Amerika « As ya uçuşu kahramanlarına Marsilya şeh- ti aamma sümüş bir madalya vermişler dür. Belediyeden çıkınca, tayyareciler hal karşılanmışlardır. Proven kendilerine bir Havas Rossi'nin şerefine iki çok demetler vermislir Hitlerin Halefi teşkil etmiye karar verdiğini bildirmek- tedir Bu heyetin adı, #Fırka âyan vaseli olacak ve Hitler'in en yakın arkadaşi rından terekküp eedesktir. Hitler bu meclise, öldüğü zaman kendisine halef olacak adamın ismini kapalı ve mühür- Yâ bir zarf içinde şimdiden bildirecekt Sabık Fransız sefiri ROMA, 13 (A.A.) — Fransız sefiri M. de Chambrun itimatnamesini buğün öğleden sonra sant 17 de Krala verecek —— Lindberg gene uçtu COPEH GUE, 13 (AA) — Lind- '£ dün tayyaresile | Yuliamehanbden Anzmaçısalik'ya gitmiştir. Uçuşa bu- etmeni Harkov'da maç Burada da yaptığımız maçı 3-2 kaybettik HARKOV, 12 (Gecikmiştir) — Bu gün Ukranya muhteliti ile mac yaptık. Mutat merasimden sonra saat on seki de maç başladı. Hakemin bir gölümi zü saymamasına rağmen, ilk devreyi 1 - 0 bitirdik, Ikinci devrede onlar 3, biz 1 gol yap tik. Birinci devrede biz 1 göl yaptık ve oyunu 3 ,2 kaybettik. Birinci devrede biz, ikici devrede onlar ağır bastılar, Takımımız esas itibarile güzel ve beğe- bir oyun oynadı Ma;ta bir çok yüksek resmi zevat vardı. Stadyom tiki tiklum dolu idi. Yarın atletizm ve güreş vâr. Ayın on yedisinde Odesadan İstanbula ba” rekat edeceğiz. Rusyadan avdet edecek sporcuları mızın büyük merasimle "istikbaline hazırlanılmaktadır. Sporcularımız, Cümartesi sabahle- yin saat 8.5 ta şehrimizde bulunacak lardır. Fırka teşkilâtı da istikbal me rasimine iştirak edecektir. yiz ig ii ELE Ke zanın sebebi ne imiş? BRÜKSEL, 13 (AA) — Le Soir gazetesine göre Siratorfere cıkan balo- oun patlamasına sebep, bir Alman fab- rikasının yapmış ve vermiş olduğu Ca- nada malzemedir şer taraftan tecrübelerde tazyik e- dilmiş havadan evvel, su kullanmak 5 cap ettiği halde sınai esaslara muhalif olarak hareket edilmiştir. a len Havanada karışıklık HAVANA, 23MAA) — Macha- do kabinesi isti A HAVANA, 3 01 — Machado tayyare ile kaçmıştır. Halk sarayda tahribat yapmış ve bazı şiddet ha ektlerinde bulunmuştur. Bunun neti: si olarak 20 kişi ölmüş ve 200 kişi ya- | M Cespedes vekâleten | | alamımışter. Başvekil Ankaraya dönüyor ANKARA, 13 (Telefonla) — Ziraat Vekili Başvekil ile beraber e dün giden Sıhhiye vekilimizin salı veya çarşamba gü- hareket eden nü İsmet Paşa ile beraber avdetleri beklenmektedir. Akdeniz sahillerimizde kaçakçı- lığın önüne geçilecek ANKARA, 13 (Telefonla) Adalarla Akdeniz sevahilimiz ara- sında kaçakçılık meselesini konuş mak ve anlaşmak üzere Yunanistan gümrük umum müdürü eylülün or talarına doğru memleketimize gele- cektir. Samsunlular Çarşamba hattının Termeye uzatılmasını istiyorlar SAMSUN, 13 A.A. — Bugün Samsun Ticaret Odası ve mıntaka- nın Ticaret Odaları kongresi müşter eken yapıldi. Kongre açılmadan ev- vel fırka reisi doktor Nazıf Bey tarafından kongrenin mahiyeti ve bütün dünyada iktisadi işlerin iktisap eylediği ehemmiyeti izah eden ve kon. greye muvaffakiyet dileyen bir nutak söylenmiştir. Müteakiben Ticaret müdürü tarafından kongre açılarak müzakere. ye başlanmıştır. Müzakerede mühim olarak çarşamba hattının Termeye hadar temdidi, Samsun limanının bir an evvel yapılması ve ihracat eşya- sına git na kinaları tevzi hususları vardır. iyat tarifelerinin biraz daha tenzil ve köylüye kalbur ma- Bulgar - Yunan hududunda hadise SOFYA,13 A.A. — Matbuat hudut hâdisesinden bahsedi; r. Yazman askerleri, Bulgar topraklarında bulunan bir Bulgar devriy-3i üze, teş açmışlardır. Fakat komisyonun yaptığı tahkikat Yunanlıların ikomi- teci zannederek ateş ettikleri neticesine varmıştır. Pirede büyük bir yangında 360 muhacir evi yandı ATINA,IZ A.A. Pirenin muhacır mahallesinde çıkan bir yangın da 360 baraka yanmıştır. 250 aile açıkta kalmıştır. Zarar on beş yirmi milyon drahmi tahmin ediliyor. Bir çok yaralı vardır. Dün gece bir köşk yandı Dün gece saat 23 e doğru Kuz guncuk üstünde Münir Paşa mahal- lesinde Aziziye sokağında Kuleli mektebi riyaziye muallimi Osman Beyin köşkünden ateş çıkmış, derhal yetişen Kadıköy ve Usküdar itfa- iyeleri yangın genişlemeden sön. ürmüşlerdir. Köşk yanmıştır. İngilterenin yeni Ankara sefiri ANKARA, 13 A.A. — İngiltere Sergi yarin Kapanıyor Temdit edileceği rivayet- leri doğru değil. sergisi evvelce arın yani 15. ağustos 933 salı günü akşamı kapana" caktır. Son günlerde sergide eskisin- den daha fazla satış olmıya başlamış- tır. Halk bir kaç gün sonra hepsini bir arada ve kolaylıkla bulamıyacağı yerli mallarına büyük bir rağbet gös- termektedir. Dün sabahtan akşama kadar sergiyi gezenlerin miktarı 30 bini geçmiştir. Bilhassa akşam üzeri sergi bahçesi bir mahşer manzarası arzetmiştir. Bunda dünün pazar olma- sı da âmil olmuştur. Dün halk ve ser- giye iştirak eden firmalar arasında ser. ginin beş gün daha temdit edileceği sayi olmuş ve bazı pavyon sahipleri serginin temdidi içim tertip heyeti ri- yasstine müracaat etmişlerdir. Tertip heyeti buna imkân görmemiştir. Şişli gençler Birliği bu akşam Gala- tasaray konferans salonunda bir kon- ser vereceğini evvelce ilân etmiştir. Halbuki Cümburiyet Gençler Birliği mahfili de sergiye iştirak eden firma- Bu münasebetle Şişli Gençler Birliği konserini 19 ağustos 933. cumartesi. gü e tehir etmiştir. Sergi tertip heyeti riyaşetinden: Serginin bir kaç gür dit edileceği hakkında bazı şayinlar 'deveram etmektedir. Sergi tertip he- yeti buna imkân görmemiştir. Beşinci yerli mallar sergisi 15 ağustos | salı günü akşamı kapanacaktır. Husulü- malümat zumnmda ilân olunur. Maliye ve Dahiliye vekilleri YALOVA, 13 (A.A). Tedavi mecburiyetinde bulunan Mustafa Ab. dülhalik Beyin 4vdetine kadar Nafia ili Hilmi Beyin Maliye Vekâleti ve killiğine tayini Reiscümhur Hazretleri- nin yüksek tasdiklerine iktiran etmiştir. IZCAA) — Tedavi Vekâleti vekilliğine ta; Hazrtlerinin yüksek tasdiklerine ikti- ran etmiştir. Ali Rana Bey Gümrük ve İnhisarlar Vekili Rana Bay Tekirdağı şarap fabrikasını tet- kike gitmiştir. TEKİRDAĞ, 13 (Milliyet) — Güm. rük ve İnhisarlar vekili Rana Bey bu- gün öğleden sonra gümrük muhafaza gemisile şehrimize geldi. Vekil Bey vapurdan iner inmez için daha tem- hükümeti Ankara büyük elçiliğine Mısır fevkalâde komiseri Sir Perfy Loraine'i tayin etmiştir. Muhlis B. Yalovadan geld! Zirasit Vekili ve Utısat Vekâleti ve: kili Muhlis Bey, refakatinde Sümer Bank umum müdürü Nurullah Esat B. olduğu halde, dün Yalovadan advet ot- miştir. Vekil Bey, öğleden sonra Sümer Banka giderek Anadoluda kurulacak fab rikalar için Rusyadan getirtilecek maki nelere ait proje ve plânların tetkikatiyle meşğul olmuştur. Konya valisinin tetkikatı KONYA, 13 (A.A.) — Valimiz Ce- mal Beyin riyasetinde fırka ve Hal. kevi azalarından mürekkep bir grup Bozkur, Beyşehir, Seydişehir, kazala- rnda bir tetkik seyahatine çıkmışlar. Firari Kürtler Beruttan yazılıyor: 1925 Kürt isya- nında ve Ağrı harekâtı esnasında Süri- yeye hicret eden Kürtlerden bin kadar nüfus Beruta yerleşmişti. Son günlerde Lübnan hükümeti bir kararname ile Lübnanlı olmıyan bu kürt lerin Ağustos ayı sonuna kadar Lülman hudutları haricine çıkmalarını emretmiş tir. aliye olak Lamel tabiyeime gi receklerini bildirmişlerdir. Fakat ne nüfüs dairesi ğer makamlar bu talebe cevap verme mişlerdir. Müşkül bir vaziyette kalan Kürtle iin ne yapacakları merakla beklenmekte ir. HALEP, — Burada çıkan (Vahdet) gazetesinin yazdığına göre Arapça ga- zetelerin (Hoybon) cemiyetinin kendi- iğinden dağıldığı hakkımda verdiği berler üt etmektedir. Cemiyet bir kısmı Süriyeyi terk için tadır. zasından uslüyandmükezml e vs0s09v09es0n00n0naNAY0U00S1o00gaBaNm çıkarılmış olan Vickers - şirketinin mümessili Londraya dönerken Pariste çekilen bir resimi. Sİ msoesasme Bane se — Bed au Meumundassusu