28 Ağustos 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

28 Ağustos 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

İstanbulun yeni mali teş- kilâtma ait kadrolar rilmek üzeredir. tayinler yapıldı. FİATI 5 KURUŞTUR Kendi eseri İş Bankasının yı ü müna- sebetile, Büyük Gazi, bu milli mü: essesemizi yeniden taltif buyurdu- | lar. İş Bankası ailesi, büyük şefin bu teveccüh ve iltifatlarından derin bir tehassüs ve heyecan duymakta- dır. Bu meselede, Gazi Hz.leri; kendi eseri karşısında hayranlığını ifade eden bir yaratıcı mevkiinde bulunuyorlar. Çünkü Cürohuriyet Türkiyesinde muvaffak -olan her iyi ve güzel iş gibi, bu milli mües- sese de kendi eserinden başka bir sey değildir. Bundan on sene evvel, Büyük şef, Türkiyede milli bir banka kur- mak istediği zaman ona dediler ki: “Bir banka kurmak © için, yalnız karar ve hüsnüniyet kâfi değildir. Hattâ bu işte sermaye bile büyük bir rol oynamaz. En mülüm şey, böyle bir müessese için muhtaç ol- duğu elemanları bulmaktır. Halbu- ki,yüksek bir ihtisas ve tekhik is- tiyen bu elemanları memleket ço- cukları içinden bulamayız!,, Ona bu sözleri söyliyenlerde fena bir niyet aramak O günahtır. Onların samimi kanaatleri bu idi. Yalnız memleketi, muhiti ve bu muhitte yaşayan saklı istidetları sezmiş ve görmüş değillerdi. Ha- tırlardadır ki, Mili o Mücadeleye karar verdiği © günlerde de Gazi buna benzer mütalealar dinlemişti. Fakat o tuttuğu işi iyi bildiği kâ- dar, nihayete kadar bu işin kuvvet ve heyecanını da yaşatmasını bil- mişti, Banka kurulduktan sonra onu ire ve ileri götürmek bir mil. İi izzetinefis meselesi oldu. Buraya ken- dini ücretli bir memur gibi deği öz malı gibi, vatani vazifesi gi derinden İşte bugün o Türk gençleri, bu fe ragat ve mesainin mükâfatmı; Ga- zinin takdirkâr sözlerile duymak- tadırlar. İşlerinde muvaffak olmuş insan- lar için en büyük mükâfat, hizmet- lerinin halk tarafından, muhit tara“ fından tâkdir edildiğini görmek- tir. Büyük Gazi halkın ve muhitin en haklı ve canlı bir mümessili o- larak, İş Bankasının kurulmasın- da ve yükselmesinde Mahmut Ce- İl Beyin hizmet ve tesirlerini ye- niden hatırlatıyorlar. Büyük Rei- sin bu iltifatı; Celâl Beye, yalnız Bankasındaki mesaisi noktasın- dan değil, gene Gazinin ve İsmet şüphesiz, devamlı bir kuvvet ve mu kavemet sermayesi olacaktır. İlâveye hacet yok ki, Gazinin yoktan varettiği muhteşem Türki- ye Cümhuriyeti eserinin içinde, İş ancak küçük bir fasıl iş- gal ediyor. Fakat bu eserde inkılâp ve Cümhuriyet Türkiyesini yâratan ve yaşatan çalışma metot- ları, görüş ve seziş kabiliyetleri, ira de ve takip fikri, feragat ve sami- miyet kararı, başlanan işe ve onun Mmuvaffakiyetine inanmak hassası gibi bütün âmiller ilk bakışta gö- ze çarpıyor. İş Bankası tecrübesi bir daha göstermiştir ki, Gazinin derin ,. ve varır. a a çk müessese gibi İş Bankasının da mil Hi hayatta pek derin, pek fe | Yizli tesirler bıraktığına kimsenin şüphesi yoktur. Dünya buhranının gelecek seneler için ne gibi müş- külât sakladığını keşfetmek güç- tür. Ancak Gazinin yeni iltifat ve- teşviklerinden yeni kuvvet ve ce- saret alacak olan bu milli müesse- timal dahilinde olan her müsşkülü behemehal . yenmeğe az- metmiş bir haldedir. Unutmamalı: ki, iktisadi ve mali her yeni mües- tese dünya buhranmı karşılamak ve buhran mücadelesinden - sâğ- lam çıkabilmek için sağlam bir bünyeye malik © olması lâzımdır. ş Bankası, şükran ile söyliyel bu mücadele imtihanı bir ta) tan bünyesindeki iş kudreti, diğer taraftan gene Büyük şeflerinin ve Yaratıcılarının müzahereti sayesin- '€ atlatmıştır. salırlarımızı okuduktan son- Ta:“İş Bankasının hizmet ve mu vaffakiyetlerinden bu kadar heye- yanla bahsetmek, bu müessesenin zmelesine düşmez!,, diyecekler, belki bulunabilir. a verece- biti- Dün de yeni 8 inci öene No. 2711 Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT © PAZARTESİ 28 AĞUSTOS 1933 Almanyadan kaçan Yahu- diler hemhudut devletler için bir mesele oldu. Milletler ce- miyeti müdahale edecek mi? Tel: ( Müdür: 24318, Yazı müdürü; 24319. İdare ve Matbamı 24310. Büyük izan hudut- larında askeri faaliyet var Fransız Başvekili de cephedeki milli müdafaa teşkilâtını teftişe gitti İtalya ve Rusyadaki manevralar! Dünya sulhünü nizamında tuta! Daha bir çok büyük küçük devletler- pk işin bir çok faaliyetler sarfedilir. | de fan: yet var. ken diger taraftan da büyük devletle. Ve.. bütün bu askeri hazırlıklar, rin son zamanlarda gösterdikleri as- | günden güne artan faaliyet “Kuvvetli keri faaliyetler göze çarpıyor. sulb, harbe hazır devletlerin kuvvetile italyada büyük askeri manevra'ar | tecessüs eder..,, nazariyesine, yahut milli müdafaa prensiplerine istinaden | yapı yapıldı. Rusyada düşman baskınları- pa karş büyük hava müdafaaları yar pıldı. . Şimdide Fransız Başvekili Lo- ren cephesindeki milli müdafan teşki- İâtmi ve tahkılmatını teftişe gidiyor. ıpılıyor. Dün bu yolda aldığımız telgraf ha- berlerini berveçhiati iyoruz: (Devamı 5 inci sahifede) Hususi vapurlar cuma gü- ü demirleyecekler! Yeni kanun tatbik edilmeye başla- nıyor, tarife imzalandı ba hafta son seferlerini yapmaktadır. Devlet Denizyolları işletme idare- si, 1 eylülden şirketin teşekkülüne ka» dar posta nakliyatını yalnız başına te- (Devamı 5 inci sahifede) teki v8 taci tlkmezye yesi ve ta kadar, hususi vapurlar, cuma gününden itiba ren demirliyeceklerdir. Bu vapurlar, Düyunuumumiyeden o naklolunan eşya m meydanında. . ğimiz cevap basittir: Biz, İş Ban- kasını, Gazinin ve Cümhuriyetin bir eseri diye alıyoruz. Bu mües- sesede çalışanların en büyük şerefi ve zevki; iş ailesine karışan talili- ler arasında bulurmaktır. Yıldö- nümü münasebetle, Gazinin tak tak» Dn yeniden celbeden MAHMUT Asuri isyanı Hududumuza yapılan taarruz defedildil Mütecavizler elli kadar maktul bıraktılar İraktaki Asuri isyanı meselesi günün meselesi olarak devam e- dip gitmektedir. Bağdattan ge- len malümata göre İrak hüküme tihe karşı isyan çıkarmış olan Asuriler işi son günlerde daha garip şekiller almaktadır. İrak hükümeti tayyareler va (Devamı 5 inci sahifede) Yapılamıyor? Fen heyetinin verdiği rapor Sivasta kurulması düşünülen şe ker fabrikası için pancar ziraatine yarayan sahaları tetkik ve tesbit i- çin fenni bir he- yetin o havaliye gittiğini yazmış - tık. Bu tetkikat yapılmıştır Sivas mıntakasınm pan car ekimine mü- sait olmadığı hak kında Uşak şeker fabrikası ziraat amumi müfettişi Ferit ve Alpullu Şabrikasi umumi | müfettişi Şefik B. | ŞEFİK B. lerin imzalarile verile raporun bu mevzua temas eden ilk kısmını bugün dördüncü sahifömizde neşrediyoruz. Tetki- kat neticesinde verilen hükme gö- re Tebrikanın Turhal'da tesis edi- İccöği anlaşılmaktadır. Devam mecburiyeti Yeni talimatname hazır- lanmaktadır Maarif Vekil vekili Dr. Refik Bey dün öğleden sonra Üniversi- teye gelerek ak» şam geç vakte kadar meşgul ol muştur Vekil B. kadro münhalle dir. Bir kaç gü- pe kadar tam kadro ilân edile cektir. Üniversi- te idare heyeti dün Neşet Ömer Beyin riyasetin- de toplandı Dün kü içtimaa yeni Fen fakültesi reisi Ali Yar Bey de iştirak etti. İdare heyeti Üniversi- te talebesinin inzibatına ve devam mecbüriyetine dair bir talimatna- me vücude getirmektedir. Tıp fa- kültesine ait bazı lâburatuvar eş- yasının dün de nakline devam e- dis iştir. Neşet Ömer B. Sporcularımızın Muvaffakıyetleri İsmet Pş. Fiz. Cevdet Kerim Beye memnun kaldığını bildirdi Evvelki gün Yalovaya giden Cevdet Kerim Bey dün akşam (şehrimize dön- müştür. Cevdet Kerim Bey Ge İsmet Paşa hazretlerini ziyaret ederek ” Rusya seyahatine iştirak eden heye- tin tazimatımı arzetmiş ve seyahat hak» kında uzun izahat vermiştir. Cevdet Kerim Bey, bilhassa, Mösyö Kara Hanım ve diğer Sovyet erkânı- min İsmet Paşa Hazretleri ve hüküme- (Devamı $ inci sahifede) m. Londra Buğday Konferansı 'Orta tedrisat kadrosunda ühim değişiklikler var! 3 orta mektep bire indi, 8ilk mektep daha Kabz; leyli talebe?.. Avrupa imtihanları — Lise, orta ve ilk mekteplere alınacak talebe — Muallim değişikliği. Bu seno memleketin muhtelif yerle- rinde yeniden bir çok lise ve ortamek- top açılması dolayısile, Orta Tedrisat mua'lim kadrolarında mühim değişik- lik olacaklır. Orta Tedrisat Umumi Müdürü Fuat Bey yeni kadroları hâmi len yarım Ankaradan şebrimize geli- yor. Kadrolar burada Maarif Vekil i Dr. Refik Bey tarafından tas- ilecektir. Yeni kadrolarda İstan- buldan Anadoluya nakil ve tayin edi- lecek mualiimlerin adedi 40 kadardır. Anadoluda bu sene yeniden 15 orta- mektep, 4 İise açılmaktadır. Bu sene kadrolara Avrupadan tahsillerini ik- mal ederek dönen 50 kadar genç te almmaktadır. Bundan başka, orta tedrisat muallimliğine olan fazla ihti- yaç dolayısile eylülde üniversitede or- ta tedrisat muallimliği için bir ehliyet imtihanı açılacaktır. İmtihanda kaza- nanlar vekâletin tayin edeceği yerde asgari iki sene hizmet etmeğe mecbur tutulacaklardır. İmtihanlara eylül or- tasında Bu sene Maarif Vekileti şehrimiz- de yeniden bir lise ve üç ortamek- açmak kararını vermişti. Ancak mekteplerin binalarını hususi idare in edecekti. Hususi idare bu mek- tep binalarından ancak bir tanesini (Devamı 5 inci sahifede) Yeni kadrolarla beraber yarın Anha- radan gelecek olan Orta Tedrisat Umumi Müdürü Fuat Bey Zabıta için yeni tedbirler Polisler telgrafçılık, fotografçılık ta bilecekler. Kıyafet değiştirme ve makyaj için de i dersler açılıyor — Polisliğe kimler tercih edilecek? Zabıta mesleğine giren memurların yüksek ihtisas sahibi olarak yetişmele- Tini temin için Emniyeti Umumiye mü- meyen bir poli» mektebi inşa a edi Mektep, leyli meccani (olacak- telli ve telsiz Siğni gelmesi öğretile cektir. Polis mektebinde, kıyafet | değiştir. | lis mektebinden mezun olacak zabıta tır. er Simdiye kadar ri og mekteplerind. okunulmayan mesleki dersler, burada okutturulacakıtır. Bu meyanda daktiloskopiye bilhas- sa ehemmiyet verilecektir. Ankara po- memurl <mülâj» , fotoğraf işle- olacak, larımız, rinde ibtisas sahibi lâboratuvar- (Devamı $ inci sahifede) icn inelim en Dünkü yüzme yarışlarındaki kaza esasında fotoğraf muhabirimizin mu- vaffakıyetle tespit ettiği intibalar: Motor gidiyor, devrildikten sonra denize müsabakada dökülenler, birinci, ikinci üçüncü gelen hanımlar; Dünkü yarışlarda motör devrildi, 21 kişi denize döküldü Dün Süadiyede Cumhuriyet gazete- Mn ya si tarafından tertip edilen kadınlar ara- | za olmuş, hakem i hamil sende (1500) metrelik yüzme müsa- | motör devrilmiş ve Zi kişi lak dö- bakasında büyük bir facia ile netice (Devamı 5 inci sabifede)