27 Ağustos 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

27 Ağustos 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Vecihi sivil tayyare mek- tebinde dün imtihanlara baş- landı. Talebe arasında bir de hanım var. FİATI 5 KURUŞTUR. Beynelmilel Konferanslar Ve Mussolini Beynelmilel münasebetlerin tanzinsi bir organ bulunamadı. Yüz küsür tene evvel, Metternich Avrupa devlet- leri arasındaki münasebetleri «Mukad des Mtifak» diktatorası idare et meğe çalışmıştı, Dinamik bir âlemi ol- duğu yerde bırakmak hedefine matuf olan bu büyük devletler kombinezonu, gittikçe kabaran ve tutuşan hocralizm hareketi karşısında asrm ortasma doğru Yılaldı gitti Metterrtich'in sistemini Bismarek'n itöfaklar sistemi takip etti, Bu da Av- rupayı iki zümreye ayırdı. İttifak ve itilâf devletleri arasındaki rekabet, miha- yet 1914 senesinde dünyayı kana boğ- du, Müvazane sisteminin bu feci akıbe- W karşısındadır ki harpten sonra | Mil etler Cemiyeti öözler bemelmilei parlamento ile münasebetlerin tanzimi- ne çalışıldı. Eğer Milletler Cemiyeti, doğuşunda iyi tanzim edilmiş | münase- betlerin idamesi gibi bir vazıfe ve mes'- vliyeti üzerine almış olsaydı, belki de mu vaffakıyetsizliği bu kadar bariz olmaz- dı. Fakat Metternich'in dikti dan dahn dar ve yarını görmi komhinezonun meydana getirdiği temin idamesi gibi bir vazife ile karşı- laştı ve tabii imkânsızlık içinde çırpın- dı durdu. “Esasen Milletler o Cemiyeti, bir taraftan devletler arasında müsa- vat prensibini kabul etmemesi, diğer taraftan da Amerikanın bu teşkilâta girmemesi ve Rusyanm da alınmaması yüzünden daha ilk adımda hakiki bir Ve banka ba büyük derilerin. Mi letler Cemiyeti çerçevesi dışında lay ki, siyasi ve il başlandı. Beynelmilel lünün de muvaffak olduğu iddin edile- mez. Bu içtimaların en büyüğü olan Londra cihan iktisat ve maliye konfe- ransı elim bir akıbete uğradı. Silâhaız- lanma konferansından da bir netice çık- muyacağı anlaşılıyor. Bu muvaffakıydt- sizliklerin doğurduğu sukutu hayal kar sısmda konferans usulümün iflâsı ilân ediliyor. Ve bu iflâs borusu Mussolini gibi bir devlet adamı tarafından çalın masaydı, belki de bu kadar kuvvetle işitilmezdi. Italyan Başvekili, bir ga- zeteye yazdığı makalede Londra kon- kapammasile tık siyasi hügatlerden silinmesi “lâzım geldiğini söyliyor. Eğer muhterem Italya Başvekili konferanslar sisteminin muvaffak olma. dığını söylemekle iktifa etse de muvaf- fakıyetsizliğin sebep ve âmillerini ka- konferanslar devrini ta- kip etmesi lâzım gelen yeni devrin ma- hiyeti hakkında kehanette bulunmasay- dı, kendisile kimse münakaşaya gir- Mmezdi, Ancak Mussolini muvaffakıyet- sizliğin âmilini, konferansların fazla kalabalık olmasında görüyor ve Lon- draya iki bin murahhas yerine bir dü- zina devlet murahhası gelseydi, anla” diyor, lstikbalde de beynel- imasebetlerin dört devlet ara- sında anlaşmalar ile tanzim edileceğini söyliyor ki bu noktalar izaha ve belli de tashihe muhtaçtır kanaatindeyiz. Filhakika gerek silâhsrzlanma kon- feransının, gerek Londra cihan iktisat konferansının — muvaffakıyetsizliklerin. deki ârmiller araştırılmca, bunların, i- kinci derecede devletler tarafından İh- das edilen müşkülât karşısında değil, büyük devletlerin dahi Mussolini'nin bahsettiği dörtlerin kendi aralırında anlı ından inkıtaa uğradıkları anlaşılır. Acaba Londraya 68 devlet Yerine sekiz devlet gitseydi, Roosevelt ransanın para hakkındaki Zarını kabul edecek mi idi? Ve bu kon- feransı yakmdan takip edenler bilirler ki müzakereler ve münakaşalar esasen altı devlet arasında olmuştur. Geriye kalan altmış devlet Londradaki dekoru teşkil Cenevre | konferan- sında büyük devletlerin bir araya gele. tek silâhsızlanma hakkında her hangi bir karara yarmalarına acaba ne mani #olini'nin fazla gördüğü kalabalık küt- le midir? Londra konferansı da sılâhsızlanma konferansı da bir metice Fakat bu menfi neticenin kabahati Se olan omuzlara yükletilmekte- ir, el münasebetlerin bundan olmaz, Bu, dev- arasında müsavat gibi prensip. İş Bankasını tesiste ve inkişafında mü- him muvaffakıyetler göst: İktısat Vekilimiz Mahmat Celâl B. Kuruluşunun dokuzuncu yıldönü- münü kutlulamak için İş Bankasının şehrimizdeki şubeleri müdür ve me- murları dün ailelerile bir deniz gezim- Bulgaristanla aramızdaki iktısadi münasebileri yeni şeraite göre tanzim için, Sofyada Elçimiz Tevfik Kâmil Beyin riyasetinde Ticaret Umum Mü- dürü Naki ve Şirketler Müdürü Cemal Ziya Beylerden mürekkep heyetimizle Bulgar murahhas heyeti arasında de vam eden uzun müzakereler mühim noktalar etrafında itilâfla neticelen- 8 /ncl sene No. 2710 Sahip ve Başmuhatriri: Siirt Meb'usu MAHMUT 27 AĞUSTOS 1933 M. Mussolininin Fransız, İngiliz, Alman hariciye nazır- Varinı Romaya toplaması Av- rupâyı meşgul ediyor. Müdür: 34318, Yası müdürü: 24319. İdare ve Matban: 24510. “İş Bankasına daha parlak muvaffakiyetler dilerim,, Gazi Hz. Celâl B. ve banka hakkında yüksek takdirlerini beyan buyurdular Bence bütün bu hizmetlerin fevkinde daha mühim olan bir hizmeti de bankacılıkta gençlerimizi yetiştirmiş ol- masıdır, en çok bu nunla iftihar ederim. tisi yapmışlardır. Banka memurlarını ve davetlileri hâmil olan Nilüfer va- puru dün sabah saat dokuz buçukta limanunızdan hareket etmiş ve doğru- ca Yalovaya gidilmiştir. Vapurda ay- nca bir caz heyeti de bulunmuştur. Gezinti son derece Bi Eğlenceye (300) ki: Öğle yemeği Yalovada Büyük otel- de yenildikten sonra bankanın İstan- bul şubesi Müdürü Yusuf Ziya Beyle diger müdürlerden mürekkep bir he- yet Gazi Hazretlerine arzıtazimat ey- içmiştir. Heyeti kabul buyuran Gazi Hazretleri bu milli bankamızın bir zaman içinde memlekstimiz e sadiyatına ettiği hizmetlerden bahis buyurmuşlar ve işin başımda bulunan muhterem İktisat Vekili | Celâl Bey hakkımda şu kıymetli beyanatı lütfet- mişlerdir: “ — İş'Bankasının dokuzuncu yıl dönümünü bütün mensuplarına tebrik ederim. İş Bankası mütevazı bir serma- ye ile işe başlamıştır, mütevazı 0- lan maddi sermayesi idi, fakat ma- nevi sermayesi çok büyüktü, çün- kü işin basında gayet kıymetli, ha- luk, sebatlı Celâl Bey ve onun ya- (Devamı $ inci sahifede) Bulgarlarla müzakereler muvakkaten tatil edildi Murahhaslarımız izahat vermek için davet üzerine Sofyadan döndüler Bulgarlar Başvekilimizi hararetle karşılamak için şimdiden hazırlık yapıyorlar miş ve yalnız ihtilâfi mucip olan bir prensip meselesinin daha kısa ve daha pratik bir şekilde halli «in zmival müstacelen Ankaraya çağrıldıkların- dan Naki ve Cemal Ziya Beyler dün- (Devamı $ inci sahifede) Dün geç vakte kadar içtima eden teşkilât | heyeti Defizrdarlık len bir eylülde tebliğ edilecek Memur adedi 1300 e çıkarıldı. 110 yüksek mektep mezunu kadroya alındı Eski memurlar ne yapılacak? Bir eylülden itibaren tatbik edile- cek olan İstanbul mali teşkilâtına ait hazırlıklar son şeklini almak üzeredir. Bu işe bakmak ve buradaki komisyo- nun kararlarına son şekli vermek üze- re Maliye Vekâleti Varidat Umum Mü dürü Cezmi Bey, dün Ankaradan şeh- rimize geli Cezmi Beyin riyasetinde dün Def- terdarlıkta geç vakte kadar devam e den uzun bir içtima yapılmış ve yeni kadrolarla yeni alınacak ve nakledile- cek memurlar hakkında tetkikat yapıl Varidat ve tahakkuk > Talât, Salim, Zeynelabidin Beylerle Maliye Müfettişleri ve diger aza bulun muştur, (Devamı 5 inci sahifede) mıştır. İçtimada Defterdar Mustafa lerin tatbik edilmediğini söylemenin başka bir ifade tarzıdır. Mussolini'nin bahsettiği diktatora esasen harptenbe- ri mevcuttur. Ve gayri tabiilik te bu- radadır. Bu vaziyet ancak devletler a- rasında müsavat prensibinin yani bey- nelmilel manada demokrasi mefhumu mun kabul ve tatbik edilmesile ıslah edi- lebilir. Ahmet ŞUKRU Boğazlar ve Yunanlılar Müdafaa hakkındaki ta- lebimizi terviç ediyorlar ATİNA, 26 (A. A.) — Hariciye Ne zarotindeki siyasi işler şubasi | sabık müdürü © M. Georges Türk - Melas, İ Yunan dostluğu halkında Elefteron Vima gazetesine bir yazı göndermiş- tir, M. Melas, bu yazısmda, Boğazlar hakkında Türkiye Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Beyefendi tarafından ile- ri sürülen tezi müdafa ederek diyor kiz “Şarktaki komşumuzla olan müna- sebetlerimizin en bariz vasfını teşkil eden ve bu münasebetlere asıl husu- siyetini veren doğruluk ve açık özlülü- ğe uygun bir surette hareket eden biz .Yunanlılar, silâhları azaltma konfe- ransmın, dostumuz olan Türkiye Cüm- ki haline ilme temin o edecek bir karar vermesini görmekten başka bir temennide bulunamayız. “Boğazlar hakkımdaki mukavelede Türkiyeye komşu hükümetlerin değil, fakat büyük devletlerin imzaları bu- İunmaktadır. “Şarki Avrupanm nihayetinde haki- ki bir sulh amili olan, karada, deniz- de münakalâtın serbestliği hususunun | çok dikkatli ve uyanık bir muhafızı o- Jarak anılan Türkiyenin haklı dilekle- rların yerine getirdikleri- Fas sultanı Halife mi olacak? Bu takdirde en emanatı mü- bareke ona verilmeli imiş Fas Sultanı Pariste Matin gazetesi yazdığı bir başma- kalede Hazreti Muhammet'ten beri »ecide kadar hilâfetin geçirdi- hülâsa ettikten sonra diyor yette bu yüksek © intihabın artı, Peygamberin mensup ol- ureyş kabilesine mensup Ol. maktı. Bugün ise Türkler hilâfeti etmiş vaziyettedirler. Fas Sultanı ise Hazreti Muhammedin kızından ve o- nun sülâlesinden bulunduğu | cihetle, halife intihap edilmek Şeyhislüm, kadı ve müftülerin kısmınzamının ken disini intihap edecekleri şüphesizdir.,, muharriri bövle bir intihap vaki olduğu takdirde Topkapı saraym. da Hazreti Muhammede ait bulunan kılıç, hirka, sakal, bayrak ve saire gi- bi emanatımübarekenin Fas Sultana gönderileceği ümidini de ızhar etmek- (Devamı $ inci sahifede) Başvekil Hz. Başvekil İsmet Paşa ilç vekiller he- müz Yalovadan avdet etmemişlerdir. ismet Paşa hazretlerinin daha bir kaç gün Yalovada kalacakları anlaşılmakta Alacak meselesinden cinayetler ça- Zalıyor. Dün de Kasımpaşada böyle bir vaka oldu. Yazısı iç sayıfamızda. | Fen fakültesi reisi Ali Yaver Bey oldu Kerim Bey çekildi. Mülkiyedeki eski hukuk profesörleri de istifa ettiler Maarif Vekili vekili Dr. Refik Bey dün öğleden sonra üniversiteye gel- miş ve geç vakte kadar meşgul olmuş- tur. Vekil Bey dünden itibaren kadro. | da münhal bulunan profesörler mese- lesi, getirilecek ecnebi profesörler mik ecnebi, Türk bütün profesörler liste halinde ilân edilecektir. Mevsukan öğrendiğimize gö Fakültesi Reisi Kerim Bey ahvalisıh- biyesine binaen istifa etmiş ve i namesini evvelki gün vekâlete takdim etmiştir. Vekil Refik Bey istifaname- yi kabul etmiştir. Fen Fakültesi Profesörlerinden Ali Yar Bey Fakülte Reisliğine tayin edil miştir. Maarif vekili Bey Ali Yar Be- Yi nezdine davet ederek mesel zun boylu anlatmız, Fakülte Reisliğini deruhte etmesi için teklifte bulunmuş” tur, Ali Yar Bey bu teklifi kabul et (Devamı 5 inci sahifede) Kerim Bey 14,000 malül büyük bir teşekkül Halle toplanmak istiyorlar.. Eski heyet mühürü ve evrakı gem vermek istemiyor mu Şikâyetler nereden geliyor? Harp Malülleri Cemiyetinin icraatı- | dır. Harp malâlleri arasındaki ibtilâ- na aleyhtar alanların, — evvelki gün il ü Dörüllümmen Hekfürene salcamda bap lanarak bir kongre aktettiklerini ve neticede idare heyetini iskat ve yeri- ne geçecek yeni idare heyeti azasını seçtiklerini yazmıştık. Bir kısım malül gazileri böyle cezri harekete sevkeden haklı sebepler var- güne kadar iş başında kalan ai nlar. larını idare heyetine seçmişlerd kat, bu idare heyeti arasma inilen (Devamı 5 inci sahifede) Bu sene mezuniyet imtihanına giren talebe mümeyyizlerle bir arada.. Türk kadınındanilk pilot! Sivil tayyarecilerin imtihanlarına baş- landı. İlk kafile bu sene çıkıyor Kadın pilot neler söylüyor? Memleketimizde sivil tayyareciliğe karşı rağbet artmaktadır. Bu sene Ve- cihi taş :ktebinden bir İse çiz iyinin eliakinnil MİM rin içinde birde hanım vardır. kad tem ar iye Haan da vardı. Hanım tayyarecilik için büyük bir sevgi duymaktadır. Mektebin bu ilk kursu altı aylıktır. Bundan sonra bir sene olacaktır. 45 ta- . » imti- Muam “o &yni zamanda bir İmelât BE Ae Beş burada talebesine tay- Mektebin karşısında deniz kenarın daki sahaya bir de hangar yapılmıştır.