27 Ağustos 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

27 Ağustos 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

, Tarihi tefrika: 96 DAYE LZ i Yazanı" $.N. Her hakka (Milliyet) indir. Serasker Rıza Paşa Tapan emziren Slm bakılırsa! — Seraskerlik tarihi. — Serasker Mehmet Rıza Paşa, 1261 senesinde . Validesi lohusa döşeğinde hastalanarak kırkıncı günü vefat etmiştir. Anadan öksüz kalan nevzat Rıza Beyi büyük validesi ha- nım bağrma basarak bakmıya, kendi kederini, torununa bakarak avutmıya çalışıyordu. Lohusanın vefatmın İkinci günü ha- nımninenin memelerine süt geldiği ve yavrusunun yavrusunu emzirmiye baş- ladığı şayi olmuştur. Bu, görülmedik, duyulmadık hâdi- s6, o civarlarda ve za“ manm padişahı olan Sultan Abdülme- cidin kulağına kadar giderek emzikli nineye, kaydıhayat şartile beş yüz ku» ruz maaş bağlamış ve seksen yaşmda vefat eden büyük hanım, ölünceye ka dar bu maaşı almıştır. Büyük hanım, o tarihte 64 yaşların- daydı. 64 yaşlarında bir kadınım böyle tabiat kanunları haricinde, kendi do- #urmaksızın tornunu emzirip besliye- cek kadar sütlenmesi aklın ve fennin güç kabul edebileceği hadiselerdendir. Bu hârikayr Sultan Hamit, Rıza Pa- sayı İkinci Orduda fırka kumandanlı İma tayin ettiği sada işitmişe — Hamdolsun, kendisini pederim büyütmüş, ben de hizmetime alıyorum memmun oldum! Diyerek düa ettiğini Rıza Paşa merhum hikâye etmişti. Eluhdetü aler- râvi? Sırası gelmişken seraskerliğin tari- hinden de kısaca bahsedivereyim: 241 şevvalında Yeniçeri ocağı ba» ölduğu halde orduyuhümayun müfre- | zelerine kumandan olanlara “teras- | ker,, dahi denirdi. Hattâ 1152 ve 1182 ve 1202 harplerinde Vidin ve Mora ve Hzonail skeri © olmuştur. Bu ağalık bedeline © asakiri #ahinneye “serasker,, ünvanile bir za- bit tayini münasip görülmüştür. Yeni- Ağalarmdan termemekle (Rusçuklu Hüseyin Pa- 4) ya ihale edilmiştir. “242 zilendesinde (Mehmet Hüsrev Paşa) serasker oldu. 252 cemazilevve- İinde (Halil Rifat Paşa) oldu. Bu ara- ünvanı ihyan buyuruldu. sinde (Salt Paşa) ya iki seraskerlik naapla, 1256 rebiülevvelinde azille (Fethi Pa- #2) kaymakam olarak (Serkâtibi Mus ) Serasker getirildi. 288 re- in Cebelilühmana memur olmakla (Hafız Mehmet Paşa) kay. makam seraskeri olmuştur. “Mak i, riki (Ahmet Fevzi Paşa) ya müşürlük ihaanile hassa müşürü maspedilmişti. Sonra mansure feriki (Vâsf Paşa) yerine dahi müsarünileyh (Sait Paşa) 251 salinde mansure müşürü olup iste bu iki müşürlük Anadolu Seraskerli Hile birleştirilmiz. badehu 255 sali den aaa (Rza Paşa) bazen mir ve badehu © (Darbahor Reşit fatile ihale edilmişti. 259 şabanında asakirisahancihassa ve mansure biri- birine kalole (Rrza Paşa) Serasker | ve (Resit Pasa) hassa müşür kayma» kamı oldu. Orduyuhümayunlar teşek- kül ettirildi. 261 şabanmda (Sülev- man Pasa), 262 muharreminde (Hüs- rev Mehmet Paşa). saniyen serasker oldu. 263 muharreminde saniyen (Sa- it Pasa) ve 264 cemazilâhirinde tek- var (Rszn Pasa). 265 rahiülevvelinde “Cihan seraskeri” i zilhiççede (Gazi Osman Paşa) Haz- , Paşa, zamanında, beynelavam “Cihan Dörtler Hariciye nazırları — Riza Paşanın kendi rivayetine ” Riza Paşa. | | (Mehmet Ali Paşa) ve 267 recebinde | (Rüştü Paşa), 269 şabanında (Meh- | met Ali Paşa) saniyen, 270 cemazil-| evvelinde (Rıza Paşa) salisen, 271 ra mazanında (Rüştü Paşa) saniyen, 272 rebiülevvelinde we aşa) rabian, | 273 zilhiççesinde o (Mehmet Kâmil | Paşa), on dördüncü ünü (Rüştü Pa) şa) salisen, 274 rebiülevvelinde (Ri- za Paşa) hamisen naspedilmiştir. “İşte bu senelerde bassa, Dersaadet üdar ve İstanbulda ola- | Hassaya Reşit, Rüştü, Mahmut, Selim | Vasıf Paşalar, ikişer üçer defn naspla | Dersandete dahi ekseriya © Darbhor | (Reşit Paşa) müşür olmuştu. I “1277 zilhiççesinde hassa müşürü olan o (Namık Paşa) -serasker oldu. 78 rebiülevvelinde (Rüştü Paşa) ra- bian serasker olup kaptan mi Ali Paşa) kaymakam oldu. Bir mahta | serasker vusulbuldu, 79 recebinde ve- | zaretle (Haci Raşit Paşa) ve ——| cı günü (Fuat Paşa) sadrazam dahi oldukta (Halil Paşa) mühimmatıhar- biye nezaretile serasker kaymakamı olmuştur. 80 rebiülevvelinde (Hüse- yin Paşa) serasker kaymakamı oldu. 82 şabanında kaymakamlığa (Apti Paşa) tayin edildi. 83 muharreminde | göre Japonya, uzak şarkta, barp- hassa mi iğünde sevvalinde (Rüştü Paşa) hamisen se- | rasker, 84 şevvalinde (Namık Paşa) saniyen naspla Bağdattan gelince (Ö- mer Paşa) kaymakam oldu. 85 şevva- | linde (Hüseyin Paşa), 88 cemazilev- | velinde (Esat Paşa), zilkadesinde İ (Apti Paşa) olup Anadoluya gelince | (Alyanak Mustafa Paşa) ve cemazil- evvelinde (Yaver Paşa) ve sabanda | (Esat Paşa) ve zilhiccede o saniyen (Hüseyin Paşa oldu. 90 âhirinde sada | ret inzimamında (Apti Paşa) kayma- | kam oldu. 91 zilhiccesinde maalveza- re (Ali Saip Paşa) Hazretleri kay- | makam oldu. 92 rebiülevvelinde Kay makam Paşa, serasker oldu. Recepte (Hüseyin Paşa) salisen, ramazanda de (Dervis Paşa) Hazretleri serasker olup on dört günde saniyen (Nadir Apti Paşa), haftasmda (Hüseyin Pa- şa), rabian, cemazilevvelde (Apti Pa şa) 'salisen, şabanda (Redif Paşa), 94 cemazilevvelinde azille, (Mahmut Paşa), kaymakam oldu. Zilhiççede (Rauf Paşa) kaymakam ve sonra sörasker oldu. 1295 evallinde (İzzet Ps.) ve cemazilevelde (Mahmut Pş.) müteakıben (Mustafa Pş.) saniyen, retleri serasker oldular. “1297 şabanında tensikatı cedidei- askeriye olarak "Seraskerlik,, saniyen ilga edilerek (Harbiye Nezareti) te- şekkül edip maalvezare (o (Hüseyin Hüsnü Paşa) olmuştur. o Zilhicçede (Osman Paşa) saniyen, 99 muharre- minde (Hüseyin Hüsnü Paşa) sani- yen, müteakıben (Osman Paşa) sali- sen ve ünvanı iadeten serasker naspla 1302 zilhiççesinde (Ali Saip Paşa) saniyen serasker olmuştur. 309 vefa- tmda rabian (Gazi Osman Paşa) haftasında (Mehmet Rıza Paşa) ba- rütpeivezaret müsürü naspedilmisti.., (Sicili Osmani: cilt 4 - sayda 779 - 780 - 781) Seraskerliğin ihtasından sonra s6- iz kere o makamı ihraz eden Rıza Seraskeri,, namile anılan (Hasan Rı- za Paşa) dır. İstanbuldaki Rıza Paşa yokuşu, Ka ” Mühürdardaki Rıza Paşa mahallesi merhumun konak ve köşkle- rinin bulunduğu mahallerdir. Kadıkö- yünde Rıza Paşa mahallesinde (Cihan Seraskeri sokağı, Serasker sokağı, Ri- za Paşa) ilâh.. gibi sokaklar, hep o- nun hatırasına İzafeten konmuştur. Abdülhamidin sevgili Seraskeriza- ferpeykeri — (Mehmet Rıza Paşa) merhum, son Seraskerdir. (Arkası var) | Yarın: Ahmet Ârâbi Paşa Şeyh Ahmet Ârabi kimdir?-— Mısır, Mısırlılarındır. — Arada is tifade eden İngilizler! — dadı. Sıddık Tevfik Paşanın saraydan istim- HANANAA AAA MEAL UA KALAMAR EAA AZ DİL ANKETİMİZ Osmanlıcadan T. C. nin çal türkçeye karşılıklar klavuzunu hazırlamakla uğraşan T. D. cemiyetin açtığı büyük dil anketinin verimlerini sağlam- laştırmaktadır. Bu değerli çalışmaları elimizden geldiği kadar kolay'laştırma- ya bayacmaza bop hilkiz. Bunun için “Milliyet, kendi bakımından bir anket açmıştı. Anketin üçün- cü Bein de aşağıya koyuyoruz: FİKİR, 2 — MEFHUM, 3 — RUH, 4 — MULAMHAZA. İl bunları karşılıyabilir sözler de şunlardır: 1 —İDEE, 2 — PENSEE, 3 — ESPRİT,4 — AME, 5 — CONCEPT. Meselâ “bu hususta benim bir fikr im var,, sözünü Fransızlar «ai uns i'den diye söylerler. Mantık ıstılahınd dö e,, fikir, «concept» mefhum demektir. “Pensöe,, de «fikir» dir ama, düşünce manasına. uh,, sözü — Bisikolojide | söme> ile tercüme olunur. Fakat bir çok yerlerde “Esprit, ye kartılık olur. İşte bütün bu ince farkları gözete rek bu sözlerin her birine öz türkçe karşılıklar arıyoruz. Okurlarımızın bu değerli işte de gazetemize düşündüklerini, bildiklerini * bildirmek lütfünü esirgemiyeceklerine ii Gelen cevapları gazetemizde basmakla beraber T. D.T.C. nede yönde- receğiz. Cevaplar, gazetemizde anket mem urluğu namma gönderilmelidir. Zem mmm many nini mem ml mmm kimdi . | yandırmıştar. MİLLİYET PAZAR Romada yeni Bir toplantı tekrar toplanacaklar mı? LONDRA, 26. A. A. M. Mus- solini'nin teşrinievvelde Romada Fransız, İngiliz ve Alman harici- ye nazırlarını toplamak niyetinde olduğu havadisi, Londrada uzun u zun görüşülmektedir. Böyle bir toplantının yapılmak ihtimali siya | si mahfetlerde büyük bir alâka w- | Bu toplantı fikrinin Berlinde a- leyhtar bir şekilde karşılanmadığı da kaydediliyor. Diğer taraftan, M. Bennes'in Ro | maya bir seyyahat yapmak tasav- vüru Londrada iyi karşılanmıştır. Zira bu seyyahatte küçük itilâf ile İtalya arasında daha iyi bir müba sebet manası görülüyor. Kuvvetli Japonya Japonya donanmasını daha kuvvetlendirecek $! BERLİN, 26. A. A. — Vossis- che Zeitung gazetesinin yazdığına ten evvel İngiltere'nin oynadığı ro | lü oynıyacaktır. Ve bu rolünde tu- tunabilmek için, İngilterenin de o zaman yapmış olduğu gibi, harp ve ticaret donanması inkişaf ettir mek için kuvvetini ve parasını sar fetmekten çekinmiyecektir. ler Cemiyeti muahedesini yerek hareket serbestliği temin et ti. Uzak şarkta Japonyanın yegâ- | ne muhtemel rakibi Çindir.Japon- yanın Çin'i bugünkü zail vaziye- tinde tutmak ve ancak hakiki bir kuvvet olabilecek bu memleketin siyasi kuvvetlenmesine mani ol- mak istemiyeceği muhakkaktır. Kaçak banker ATİNA, 26. A. A. — Amerikan bankerlerinden İnsul, yeniden hile lâsla suçlandırılarak tekrar tev | kif edilmiştir. VAŞİNGTON, 26.A.A.— Şi- kago müddei umumisi Samuel İn sull aleyhine yeni bir ittiharmda bulunmuştur. Bu yeni ittihama ii tinaden Amerika hükümetinin, Yu nanistanda teşebbüslere ( buluna- rak Samuel İnsull hudut haricine | çıkartmak istediğini teyit ediliyor. VAŞİNGTON, 26. A. A, — Adli ye nazareti Samuel İnsull'un , Yu- nan topraklarından hakkında Atina hükümetine bir mü nunlarının alli maddesidir. Adam kaçırıp salıvermi- yenler idam edilecek ALBANY, 26 (A.A) — hükümeti valisi, adam kaçakçılarının, muhakemeleri bitmeden evvel kaçırdık- larını bırakmadıkları tekdirde idama | mahküm edilmeleri hakkındaki kanunu imzalanmıştır. Bundan başka kaçırılma vak'aları için müebbet kapis cezası ve- rilecektir. Türk inkılâbı Lyonda nasıl görülüyor? M. Herriot'nun Türkiyeyi ziyareti münasebetile Lyon'da çıkan Lyon re- publicain gazetesinin yazdığı bir baş- makaleyi iktibas etmiştik. Ayni gatzte ikinci bir başmakale daha meşretmiş- tir. Bu makalenin özünü alıyorüz: “Ayni sulh hislerile mütehassis bulu nan, sulhun muhafazası uğrunda ayni endişeyi taşıyan bu iki millet arasında | ki mukarenet gerek hislerin, — gerek menfaatlerin zaruri bir icabıdır. Tü kiye 922 den beri Balkan misakı le deki müsmir faaliyetleri ile Avrupa sulhünün istikrarnda esaslı bir amil olmamış mıdır? Bunu Fransa ile Tür- kiye arasmda mütekabil bir anlayışla debiliriz. fetin ilgası Türk tarihinde ye- Bi bir devir açmıştır. Eski d yesi menşei dine dayanan, mi ve itiyatlara uymuyan kanunları pat ederdi. Sarih bir adliye çerçeve: nin mevcut olmaması memleket fı ya felee uğratıyordu, 1922 de Ga: ei kanunumedenisini kabul giti. “Saltanatın ilgasından evvel Türki» | yede kadının hali hiç te şay: hiyetindeydi. Yüzü kapalı idi ve na- | musu peçesinin kalınlığı ile ölçülürdü. | Bir parmağını göstermesi boşanması- na sebep olabilirdi. Genc kız evlenme- den evvel kendisine intihap edilen er- keği göremezdi. “Gazi, kadına da hakkını verdi ve ona ananevi faziletlerile lâyık olduğu | mevkii verdi. Bugün bir çok meslek- ler, en geniş medeni ve siyasi hakları- nı iktisap eden Türk kadına açık» Mm 27 AĞU STOS .HARICI HABERLER Mançuri hududuna İ ile Hengtao'ya hücüm eden çin gö | Maşması konferansı, tadil edilecek tarifeler tat- | sında yapılacak Berlin - 1933 Rus süvarilerinin akınları protesto edildi HARBİN, 26. A, A. — Reuter a- jansı bildiriyor : Mançuko hükümeti Harbindeki Sovyet ceneral konsolosuna bir no ta vererek Sovyet suvarilerinin hu dut üzerinde akınlar yapmasını pro testo etmiştir. Protestoda, bu a- kınlar heman durmaz işe çok ciddi | vahim akibetleri olacağı bildiril mektedir. HARBİN, 26. A. A. — Suifenbo nüllüleri ile Mançuri kuvvetleri a- rasında sürekli ve şiddetli müsade | meler olmuş ve gönüllüler ağır za yiat vererek çekilmişlerdir. Buğday anlaşması Anlaşma dün Londrada imza edildi LONDRA, 26 (A.A) — Buğday am LONDRA, 26 (A.A.) — Buğday bik edilmeden evvel geçecek olan dört ây için buğday fiyatım 36 altm cent olarak tesbit etmiştir. Bu fiyat Kali forniyanın Stanford Food Resereh ensti- tüsü usulüne göte hesap odilmişbir. Ayın beşinde enstitü tarafından tes | bit edilen son Fiyat 53 ve 54 altın cente idi. Binaenaleyh tarifelerin tadilinden evveli için tesbit edilen fiyat on altın cenis yükselecektir. LONDRA, 26 (A.A.) — ihracat ve itbalât yapan alâkadar devletler ara- sında yapılan anlaşmanın, hükümetle. rinin tasvibine taliken imzası celsösi bir buçuk saat sürmüştür. Cehse, ihtiyat kayıtlarını vermek hükümetlerinin hangi şartlarla Uklif e dilen &amlaşmağı kabul edeceklerini bildiremnir istiğem bi: çok imarakhaslarin müdahalelerine sebep olmuştur. Bilhassa Sovyet murahhas, o anlaş- manın tatbikinde mensup olduğu mem. leketin menfaatlerini korumak ve Sov- yet hükümetinin iktısadi siyasetinin nazarı dikkate alınması lüzumuna işaret etmiştir, Bir çok hatipler, sabahleyin bildir- dikleri noktainazarlarını tekrarlamış- lardır. Sonra konferans reisi M. Ben- net, alınan neticeden ve anlaşmayı imzalıyan devletlerin teşrikimesai ni- yetlerinden memnuniyetini bildirdi. Canada mümessili, bu anlaşmanın dünya inktısadi kalkınma işinde birin- | ci muvaffakıyet olduğunu söylemiş ve: Her “demiştir, müşte. rok menfaat için fedakârlıklara razı oldu. Bana kalırsa bu uzlaşma, kat'i olmasa bile, refaha dönüş için kuvvetli bir unsurdur. Amerika murahası M. Murphy, bu kadar müspet bir neticeye varılabildi- İinden dolayı memnuniyetini ve bunu cihanşümül mahiyette sadi bir tec- rübe olarak telâkki edilmek icap etti- Hini bildirdi ve dedi “— Bu ilk muvaffakıyet, yakın bir | — zamanda daha bir çoklarının olacağı" nı hissettiriyor. ,, Amerikan murahhasının sözlerin- don sonra celse kaldırıldı ve buğday konferansı Şimdi, ihracat yapan ( devletlerin 1933 - 34 senesi içi catm miktarını tespit kalıyor. Konferans tarafından teşkil edil- miş olan istişari buğday komitesi ilk defa olarak Londrada 18/9 da topla- narlir İMİLLİYET: Buğday meselesi hak- kında yarınki nüshamızda çıkacak tet- kik makalesini okuyunaz.). Almanlıktan ihraç BERLİN, 25 (A, A.) — Alaiye etrafında tayyare turu BERLİN, 26. A. A. — Volff a- jansı bildiriyor: Almanya etrafında tayyare ile devir suretinde yapılması kararla- san tezahür programının o dünkü “kapalı devir” kısmma iştirak 6- den tayyarelerden 22 si ü dilmiştir. Bu tezahürün ikinci gi kapalı deyrini yapmak için bu'sn- bah yalnız 102 tayare havalanmış- tur, Tanınmış sporcu tayarecilerden Poss ile arkadaşı Veirich, bugünkü devir uçuşuna iştirak ederek Bran deburg eyaletinde Neustaldt üze- rine geldikleri sırada yere düşmüş ler ve hemen ölmüşlerdir. Fransız hava nazırı Moskovaya gidiyor PARIS, 26 (A.A.) — Hava nazırı M. Cot'un eylülün ilk haftasında tay ile Moskovaya yapacağı seyahatte Üüldisime beninel balondan Haçonsme ile Dekaeyaar, karman» anneand. Bahriye mülâzamı Nuel ve yüzbaşı Ala; micbel refakat edeceklerdir. Zeppelin hareket etti PERNAMBOUC, 26. A.A. — | Graff - Zeppelin, Avrupaya Green vich saatile 0,30 da harşket etti, Müthiş bir haydut yakayı ele verdi DİYARBEKİR, 26 (A. A.) — Altı seneden beri halifirarda bulu. nik yimmiyöiaüde isil ipi ii leşi bilesin cik ai işliyen, son günlerde Haniye giderken mualim Ali Ulvi Beyi kurşunla İ yaralıyan Licenin Kali mahallesinden Yusuf ve Kedist köyünden Hüse- yin ve Mehmet oğlu Hüseyin Diyar bekirde, meşhur şaki Şeyh Abdur- yin ve Mehmet oğlu Hüseyin Diyareyt Piran nahiyesinde yakalanmış tır. Afyon mıntakaları ikiye ayrıldı ANKARA, 26 (o (Milliyet) — Uyuşturucu maddeler inhisarı hak- kındani 2253 sayılı kanunun beşinci madesi mucibince İktısat ve Ziraat Vekilliklerince seçilen bir heyet tarafından memleketimizde afyon ek- me mıntakalarını göstermek üzere tertip edilen liste Vekiller Heyetin- | ce tastik edilmiştir. Bu liste ile afyon ekecek mıntakalar ikiye ayrılmaktadır. | Birinci mıntakaya Ankara Vilâyetinin Beypazarı, Nallıhan kazalarile Afyon- harahisar ve Burdur, Bursanın Orhaneli, İnegöl, Yenişehir Kazaları, Bilecik, Denizli, Eskişehir, Isparta, Konya ve Antalya dahildir. İkinci mıntaka; Amasya, Çorum, Tokat ve Malatya Vilâyetlerini ihtiva etmektedir. Bu mıntakalarda geçen sene 113 bin dönüm afyon e- kilerek 1,172,329 kilo mahsül alınmıştır. Yeni Brüksel maslahatgüzarı ANKARA, 26 ( nla) — Peşte Elçiliği Başkâtipliğine Vekâ- det İktısat İşleri Müdi e Behçet Şefik Beyin, Brüksel Maslaha& güzarlığına da Vekâlet ikinci daire işlerini tedvir eden Emin Âli Beyin tayinler tastik edilmiştir. Mısırlı doktor ve gazeteciler şerefi- ne dün Ânkarada ziyafetler verildi ANKARA, 26 (Telefona) — Mısırlı doktor ve gazeteciler bu sa- bah geldiler. istasyonda Ankara gazetecileri, Turing Klüp azası, Sıhhi- ye Vekâleti erkânı, Vilâyet ve belediye mümessilleri tarafından karşı- tandılar, Misafirlerimiz Ankarapalasa indiler ve saat on birden sonra şehri gezmiye başlamışlardır. Kendilerine eski ve Yenişehir tamamile göste- rilmiştir. ısırlılara bundan sonra şehirdeki bütün sıhhi müesseler, Himaye. i Etfal ve Hilâliahmer teşkilâtı da gösterilmiş, şereflerine Şehir lokan- tasında bir ziyafet verilmiştir. Ziyafet samimi olmuş, Mısırlı gazeteciler memleketimiz hakkındaki dostane hislerini anlatmışlardır. Mısırlılar Keçiörende Himayei Etfalin Anakucağı müessesesini de ziyaret etmişlerdir. Hakimiyetimilliye gazetesinde şereflerine verilen çay ziyafeti çok samimi olmuştur. Ziyafelte hararetli nutuklar söylen- di. Mısırlı gazetcilerden Fuat Ferruh Bey nutkunda Türkiye ve Türk in- kılâbını bir dost millet ferdi sıfatile anladığını göstermiştir. Misafirler yarın ondan itibaren diger müesseseleri gezecekler, şe- reflerine Sıhhiye Müsteşarı tarafından bir ziyafet verilecektir, Mısırlılar akşam trenile İstanbula döneceklerdir. İlkkuruüzüm Almanyaya gönderildi İZMİR, 26 (Mülliyet) — Üç bin küsur kilo ilk kuru üzüm mahenlüi Hoca Zadeler tarafından bugün mer .. ni“ o Hamburga © gönderilmiştir. Bu ilk üzüm mahsulünün sevki çok heyecanlı olmuştur. Vapura üzümle- ri götüren şat bayraklarla süslenmişti. Şat limanımızda bulunan vapur- Süreli ieren ii bazi Sel se rasyla Yayenlz seylme Mp lar patlatılmış ve bir çay ziyafeti verilmiştir. Afyon kaçakçısı Çinliler yakalandı İZMİR, 26 (Milliyet) — Bugün Ankor vapuruna binmek üzere bu- lunan iki Çinli üzerinde dört buçuk okka afyon yakalanmıştır. Çinliler tevkif edilmişlerdir. T.D.T. Cemiyetinde ISTANBUL, 26 AA) —T. D. 1. Cemiyeti umumü merkez heyeti saat 14 te umumi reis vekili Ib- Gizli bir dosya DESS, 26 (A.A.) — Anhalt aba tası komünist bir bunun götürdüğü yk mina görür. Bu yazlar bir gok Ve cephanesinin ortaya kete konulmuş olan arapça ve : sözlere gelen karşılar üzerine Osmam- lıcadan (türkçeye karşılıklar kılavuzu komisyonunun hazıradığı ral tis- telerini müzakersye devam etmiştir. Umumi merkez heyeti ne gö nü tant onda tekrar toplanacaktır. 4000 Ton mazot ANKARA, 26 (Telefonla) — Elek- M. Chamberlain Napolide.. NAPOLI, 26 (A.A.) — Sabık In- giliz iye Chamberlain, ir. M. Cham- Rodd'a i trik Şirketile bazı ziraat mmtakaları- nın ihtiyacı için munzam olarak 4 bin ton mazot ithaline Heyetivekilece mü- sande edilmiştir. Deniz konferansının bir kararı OSLO, 28. (A.A.) — Deniz konfe- yansı ekseriyekle şa karari vermiştir: Açık derinde bir çarpışma olduğu hemi bir geminin kaptan ve tayfası be arpışmadan dolayı idari ve ceza tar kibatıma ancak kaplanın tabi olduğu veya çarpışma esnasında geminin taşı dığı bayrağa göre hangi devlete ait ie © devletin mahkemelerinde. takibata uğrayabilir. Romadan Napoli; berlain, Ingiliz di M. misafir olmuştur. Hitler denizi MEL RA ea lezyadakı küçük © Sozedrsik arazisi dahilinde sun'i bir göl ap ismi ile anılacaktır. Amerikada tasarruf VASHİNGTON, 28 (AA) — kümet ve ticaret hariçte pan ferdi sarraf maktadile vaz Girmiştir. Bu havadis Amerikada &ik- tısadi siyasette mühim bir değişiklik 0- larak karşılanmıştır. ya- tm bil- .