26 Ağustos 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

26 Ağustos 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

İstanbulun yeni mali teş- kilâtı tamamlandı. Yeni kad- roya yüksek mektep mezunu gençler alındı. Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT Yunanistanda polis bir ca- sus şebekesini meydana çı- kardı, bunların çaldığı vesi- kalar ele geçirildi. FİATI 5 KURUŞTUR 8 İnci sene » Ne. 2109 CUMARTESİ Rusya seyahatinden Aldığımiz dersler Sovyet Rusya ile Cümhuriyet Tür- kiyesi arasmdaki dostluk — harpsonrası siyaset hayatınm bir an'anesi halini aldı. İki komşu memlekete mensup dev- kt adamları olsun, sanayi mütehassıs- ları olsun, sporcular olsun, temasa gel- dikleri zaman daima bu dostluğun #a- mimi tezahürlerine şahit oluruz. Geçen sene Başvekil İsmet Paşanın Sovyet Rusyaya yaplığı seyahatten ne derece güzel | intibalarla döndüğünü he- pimiz batırlarız. Bu ziymret iki komşu memleket arasındaki iktısadi münase- betlerin yeniden kuvvet bulmasına yar- dim etmişti. . Eski dostluğu tebarüz et- Gren yeni bir temas vesilesi de Cev- det Kerim Beyin reisliği alında Rus- yaya öden sporcular kafilesi olmuş- tur. Sporcularımız Sovyet Rusyada sa- süğmi bir all göcmüise vi BAE ES gerek Sovyet Rusyayı ziyaretleri cina- #mda memleketimize akseden haberler, grek kafilenin avdetinden sonra bü seyahate iştirak edenlerden işittikleri: miz, bu ziyaretin spor teşkilâtları ara- sındaki temaslarda gösterilmesi mutat olan masafirperverliğin mermi e Sovyet Rusya ve ri tebarüz ottiren bir tezahür şek- Bini aldığını göstermektedir. Yeni bey- nelmilel mü en devami dostluk, yalnız devlet adamarnın takip «ttilderi siyaset neticesi değil, mi letlerin de biribirini tanımalarile kuv- fakıyet derecesi bazılarımızı mernun etmiyebilir. Ancak bu, Türk sporcula- nının kendilerinden beklenen vazifeyi yapmamalarından ileri gelmiyor. Dai- ma ve her yerde ve muzaffer görmek arzusunun bir ifa- desidir. Bununla beraber; mız güreş gibi, atletizm gibi tek öyun- larında büyük 'muvaffakıyet göstermiş- lerdir, Mağlüp olduğumuz saha, futbol gibi toplu oyunlardır ki Sovyet Rusya- mın bü noktadaki kuvvetini teslim et mek lâzımdır. Her halde Sovyet spor- <ularile temasımız, spor hayatımızdaki zayıf noktayi tebarüz ettirmiştir ki bu, bizim için bir ibret dersi olmalı ve za- yif noktanın takviyesi için bu dersten istifade edilmelidir. Şunu da hatırlamak lâzımdır ki spor #müsabakalarında mutlaka karşı tarafı lâp etmek yalnız noktasından bir hedektir. Miletleri Biribirine tanıt. mak noktasından esas hedef teması te- min etmekten ibarettir. Ve tomas ta muvaffakıyetle yapılmıştır. Sporcularımızın bu defaki ziyaretle- rinin müstesna bir muvaffakıyet ih- vaz etmesinde Cevdet Kerim Beyin sem- patik şahsiyetinin de tesiri olduğu şü, hesizdir. Cevdet Kerim Bey, Cümhu- riyet Halk Fırkasının İstanbul reisi si- fatile şehrimiz spor ve gençlik teşki- ltnın tabii reisi olduğu kadar da şah- san halk içinden yetişmiş ve Türk gençliğinin bihakkin mümessili olan kıymetli ve sempatik bir inkilâp çocu- ğudur. Sovyet Rusyaya giden sporcu- ların kafilesine reislik için in- Usabında büyük isabet olduğu anlaşıl Onuncu yıl Bazı faşist ricalinin davet aa söyleniyor hariciye - komiseri Lim el Rus ricalinden din ğer bazı zevatın cumhuriyet Sayramın da Ankaraya gelecekleri yazılmıştı. Cümhuriyetin onuncu yıldönümü- Nü kutlulama merasimine son seneler- de memleketlerinde büyük inkılâplar Yapmış olan bazı devletlerin ricali de | davet editeceklerdir. Bu meyanda Fa- #ist İtalyanın mühim bir iki şahsiyı nin de davet olunacağı anlaşılmakta” İ ler, &. Türk milleti de sız kolonisi tarafm. Büyük taarruzun başla- dığı gün: 26 ağustos Onbir sene evvel bugün Türk milletinin kurtuluşun getiren taarruz başlamıştı 26 Ayer Bugün Türk tarihinin Yustosunda — Türk ordusuna verdiği &- mirle bugünün ye- Tünu açtı. Zaferle neticelenen bü sa vaş, harp tarihinde eşi nadir harikalar sahifesidir. Zafer © kadar kısa bir za- içinde tahak- «etti li, bütüm dünya şaştı. Hari- kulâde yaratılmış bir deha ve esareti tarihinde görmemiş bir millet için 26 Ağustosun vereceği Bu zaferin mutla- ka istihsal edilece- ğini herkesten ev- vel kestiren ve bu imanla milletin ba. sna geçen büyük adam tahminlerin. de hiç yanılmamış” kendini mutlaka istiklâle kavuşturaca ğ#ma emin olduğu o büyük insanı ta- “Gazinin eseri çeşitler içinde bir yekpareliktir,, M. Herriot Gazi Hz. ile yaptığı mülâ- kattan edindiği intibaları anlatıyor M. Eduard Herriot evvelki gün şeh rimizden Rusyaya hareket . ederken Ünion Françoise reisi -M. Pierre Le Goff'a şu mektubu göndermiştir; «istanbulu terketmezden evvel, ev- velâ, gerek tarafınızdan ve gerek Fran ben ve arka- leti allı seliminin şaşmaz olduğunu bir kere daha isbat etti. Onun yaşa; inak kabiliyetinden şüphe edenler için, Güzinin açtığı bu yepyeni tarih.en kerkin cevap oldu. Gazi “düşman” ana vatanım harimi ismetinde boğaca- ğa” dediği zaman, 28 Ağustosa daha | vakit vardı. 26 Ağustos bu sözü bir (Devâmı 5 inci sahifede) daşlarım hakkımda gösterilen dikkat ve ehemmiyete teşekkür etmek iste- rim, Ayni zamanda Fransaya gönderdi- #im beyanatımı da teyit ederim. Ha- yatımda en kuvvetli şahsiyet olarak (Devamı ir | Jâtm derlini fazlalaşması, ikinei Ithalâtta neden Fark var? Asıl ihraç mallarımız için mevsim yeni başlıyor üdürlüğünü, 3 senesi yedi buçuk ayma ait istatistik leri bu şene ticaret müvazenemizin ta kip ettiği seyri ortaya (o koydu. 933 başlangıcından ağustos on beşine ka- dar itbalâtımız 45.333.647 lira ihra- catımız 44.563.671 liradır. vaziyet gösteriyor ki 933 ilk ayında ticaret müvazene- miz İl t lehine 769,976 lira farklı- dır. ayina kadar vaziyet ta- mameh ihracatımız lehinde bulunu- yordu. Ba'ayda vaziyetin değişmesinin iki sebebi, vardır. Birincisi gümrük ta rifelerinde büz tadilât yapılacağı, ve kontenjan şekillerinin değiş- eceği hakkımdaki — şayinların tüc- avı fuzuli telâşa düşürmesi ve ith: racatımıza dolduran üzüm, incir, dikk gibi ihraç maddeleri için | De mevsiminin yeni başlamakta olması- dır. Geçen sene gene Ağustosün 15 in de ihalâtmmez ihracattan 2.623.790 li- ra fazla idi. Halbuki 932 senesi ihra- catrmız lehine büyük bir farkla kapan mıştır. Bu sene de ihracatımızın nor- mal şekilde cereyan ettiği müşahede edilmektedir. ali Yeni maliye Kadrosu hazır Yeni memurların bir kısmı vazifelerini alıyorlar İstanbul maliyesi teşkilât heyeti yeni kadroların hazırlığını ikmal et- miştir. Yeni şekilde İstanbul, Beyoğ- lu ve Üsküdar diye üçe ayrılan İstan- bul maliyesinde her memurun yeri ta- ayyün etmiş bulunmaktadır. Heyet dün de cuma olmasına rağmen çalış- maştar. Maliye vekâleti varidat umum mü- “ri Cezmi Beyin bugün şehrimize (4795 beklenmektedir. Bugün Cex- mileyin iştirakile kadro son bir de- ta tetkik ilecek ve İnra ya rın ve ö ün tebligat yapılacaktır. Perşembe günü memurlar vazifeleri basında bulunacaktır. Diğer taraftan mühim © şubelerde “işlerin aksama ması için bu şubelerde vazifedar bu- hıman memurlara idareten tebligat ya pılmıs ve bunlar çarşamba ve perşem başlamışlardır. Eminönü, Hocapaşa şubeleri bu ni teskilâtın on müdürlü; nin müdürleri ve muavinleri tayin e- dilmiştir. Yalnız mühakemat müdür- Jüğü üzerinde henüz bir karar verile- mem Yenicami, dürlüğüne Adana defterdar Talât, Beyoğlu tahakkuk müdürlüğüne Sam- terdarı Zevnelabidin, Beyoğ» müdürlüğüne sabık Bevoğ- rr Rıza, Üsküdar bak müdürlüğüne varidat mi 26 AĞUSTOS 1933 be günleri şube'ere giderek tesellüme | Yeni Istanbul tahakkuk mü | lerdir. mir, Üsküdar tahsil lürlüğüne Ma- | Jiyeden Şefik Beyler tayin edilmişler. dir. Fatih malmüdürü Mazhar Bey Eminönü şubesi tahsil baş memurlu- Malâl Gazilerin dünkü toplantısı Malül gaziler nihayet kongrelerini topladılar Dün eski idare heyetinden şikâyet ettiler ve yerine Malülgaziler cemiyeti azasından birçokları uzun lan beri kon- greyi bir türlü toplayamayan heyeti idareden şikâyet etmekte ve resmi ma kamlara müracaatlarda bulunmakta idiler. İstanbul vilâyetine müracaatla rında da fevkalâde bir kongre topla- mak istediklerini söyliyerek müsaade istemişler ve almışlardı. Dün bu kongre töplanmıştır. Ida yenisini seçtiler re heyetini teşkil eden zevat işe vilâ- yete tasdik ettirdikleri yeni bir nizam name ile dört sena kadar heyetinde kala caklarını iddin ederek, kongrenin hü kü gazetelere vermiş olduğu bir ilân- da İstanbuldaki bütün harp malülle- ri Üniversite salonunda yapılacak fev (Devamı 6 ner sahifede) sek tahsil 1 gi ep Aş memur Jön. Plâjlara rağl a rağbet Cuma ve seiklür birle- şince şehir boşalıyor Plâjda pijamalar Dün de mevsimin sıcak cumaların- dan bir gündü... Cuma ve sıcak, ikisi birleşince şehir boşalıveriyor, bütün pakil vasıtaları halkı kıra ve plâja dö küyor. Dün şehirde caddeler gene bom Tel: (i Müdür: 24318, Yazı müdürü: 24318. İdare ve Matbaz: YAS İRayveliliniiz dün seddi. Pendikte trenden inerek Hariciye vekili ile beraber doğruca Yalovaya gitti Başvekil İsmet Paşa Hazretleri dün sabah Ankaradan Pendiğe gelmişler ve orada hazır bulundurulan muş ile Yalovaya gitmişlerdir. Hariciye Vekili Tevfik Rüştü ve Pa ris sefirimiz Suat Beyler Pendikte İs met Paşa Hazretlerine mülâki olmuşlar ve birlikte Yalovaya gitmiş- İsmet Paşa Pendiğe muvasalet ve hareketlerinde bir çok zevat ta- rafından karşılanmış ve teşyi edilmişlerdir. Kürek teşvik müsabaka- ları dün Salacıkta yapıldı Tarabya tenis turnuvası oynandı Uzun mesafe yüzme yarışına iştirak edenler deparda, yarışı ikinci ola. rak bitiren Cemil, yarışı bitirmiye Bahçe kadın Dün sabahleyin Park gazinosu ö- nünde mıntaka kürek teşvik müsaba- kası yapıldı. Sabahleyin havanm bir az serince olması; yarışların gecikece Ç gösteriyordu. Netekim öyle oldu. fal leri alaca karanlıkta yep pia yaplan yaralar bik Dir si Bul teknenin iştirak ettiği bu yarışlar. da Gallen if peel sne ve birine olmuştur. Yarışlar şunlar- cü Haliç, netiöede Beykoz beş, Gala- tasary üç, Fenerbahçe bir puvan aldı. lar, Dirsekli iki çifte: Birinci Fenerbahçe, ikinci Haliç, ü- çüncü Galatasaray, Neticede Fanarbahçe bes, Haliç üçe Galatasaray bir puvan aldı İki çifte: Birinci emini ikin boştu. dönüşünde şen »ve sıhhatli insanların kalabalığı kahkahası içinde canlandı. Şehir di- şmda gezilebilecek, eğlenilebilecek her yer tıklım tıklım dolu idi. Bilhas- sa plâjlar bu sene fazla rağbettedir. Dü n öyle plâjlar vardı ki denize gi- renler yakın sahilde yüzecek yer bu- lamıyorlardı. Havalar böyle giderse plâj ve bahçe sahiplerinin şimdiye kadar kaybettiklerini »r zamanda çıkaracaklarıma şüphe yok. muvaffak olan altı yüzücü, Fener- kürek ekibi.. üç. Haliç bir puvan kazandılar, Bir çift: Birinci Galatasaray, ikin ci 2, üçüncü Altınordu: Netice- de Galatasaray beş, Beykoz üç, Altın. ordu bir puyan aldılar. Kıdemsizler: Bi çifte: Birinci Feherbahçe, ikin» ci Beykoz, üçüncü Galatasaray. Neticede Fenerbahçe beş, Beykoz üç, Galatasaray bir puvan aldılar. İkinci çift dirsekli: Birinci Fenerbahçe, ikinci Beykoz, üçüncü Haliç, Neticede Fenerbahçe be, Beykoz üç, Haliç bir puvan aldı. ir. İki çifte: Birinci Galatasaray, ikinci Haliç, üçüncü Beykoz. Neticede Galatasar ray beş, Beykoz 3, Haliç bir puvan al» dılar. Üç Çifter Birinci Fenerbahçe, ikinci Haliç. Bu yarışa dört tekne iştirak etmişti, Ancak sen ml ve Galatasaray tekne» leri start hattıma girmedikleri için dis kakiye limitin. Ne Neticede Fenerbah l vw Dirsekli iki çifte: üçüncü Haliç. N Beykoz beş, Fenerbahçe üç, Haliç bir puvan aldı. Bir çifte: Birinci Galatasaray, İkinci Fener- bahçe, üçüncü “Beykoz. Neticede Ga» latasaray beş, Fenerbahçe üç, Beykoz bir puvan al İli çifte: Birinci Galatasaray, ikinci Beykoz. (Devamı $ inci sahifede)