31 Ağustos 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

31 Ağustos 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Rusyada Atletlerimizin Aldıkları Maticeler Rusyaya giden spor kafilemizle se yahate iştirak eden atletlerimizin Rus- yanın muhtelif şehirlerinde altı müsa baka yapmışlar ve müteakip tren yolcu luklarmnın yorgunluğuna nazaran dalma muvaffak olmuşlar vo Türkiye atletizmi ni dost Rusyada çok müsait bir şekilde tanıtmışlardır. Atletlerimizin Rusyada elde ettikle- ri netice ve dereceleri tarih ve şehir sr- rasile aşağıya kaydediyoruz: 21 TEMMUZ - 933 - MOSKOVA. Mosko mahtelitiyle yapılan maç ne- ticeleri: 100 m. Semih birinci derecesi 10 sa- siye 9-10 200 m. Semih birinei derecesi 27” saniye 6-10., Mehmet Ali ikinci derecesi 22 sani ye 8-10. 400 m. Mehmet Ali birinci derecesi 53 saniye 3-10. 800 m. Besim birinci derecesi 2,6” 410. Yüksek atlama Haydar ikinci dere- cesi 1 m. 80. Birinci gelen Rus atleti 1 m. 855, at Tamiştar, 27 1EMMUZ 1933 LENİNGRAT Leningrat muhtelitiyle yapılan maç neticeleri: 100 m. Semih birinci, derecesi saniye 8-10., gy200 e Semih birinci, derecesi 22” 10... 200 Mehmet Ali birinci, derecesi 23” 10” & i > —ava | saniye 5-10.. Birinci gelen Rus Veysi, Lobord Disk atarken seyrediyor | saniye 4-10, « 200 m. müsabakasma iştirak eden Rus atletlerinin adedi fazla olduğundan iki ayrı küme halinde koşulmuştur.» m. Mehmet Ali birinci, derecesi 52 Mei 9-10. ör 800 m. Besim ikinci, derecesi saniye 8-10. Birincili yapmıştır. Yüksek atlama: Haydar Rus atletiy- 25» alan Rus atleti 2, 4” 4-10 Ke Ş, Stade Nautigse des Tourelles'de yapıla n yüzme müsabakalarında dünyanın en iyi atlayıcılarından olan Kurs, Simai ka ve Smith harikulâde atlayışların- dan birinde. 30 Ağustos zafer bayramı hertarafta coşkun tezahüratla tesit edildi (Başı 1 izci sahifede) yazıt meydanına gelmiştir. Resmi ge- çide iştirak etmek üzere toplanan Harbiye, Heybeli Deniz ve ihtiyat za- bit mektepleri ile Maltepe ve Kuleli askeri Hiseleri, efradı, Üniversitenin iç avlusunda yer almışlardı. Meyda- nn ortasma bir kü konmuş, söyle necek nutukların, dinlenebilmesi için radyo tertibatı yapılmıştır. Askeri merasime, tam saat on bu- çukta Kolordu kumandanı Şükrü Na ili Paşanm huzurile başlandı. Sert bir biyesi refakatinde olduğu halde, Mer n girerek Hazırol vi me — Merhaba! diye hitap etti. Yarının zabitleri mukabele ettiler: — Merhaba Paşam! Bundan sonra Şükrü Naili Paşa, st le Harbiye, İhtiyat zabit mektebi, askeri deniz, Maltepe, ve Kuleli as- keri iselerile kat'aları teftiş etti Kolordu kumandanı, her kıt'ann önüne geldikçe o kıt'anm muzikası ta rafmdan selâm havası çalarak s6- lâmlanıyordu. Askerin teftişi bittikten sonra, po- s, belediye memurları, itfaiye, ve ili Türk Talebe Birliği bayrağı al- tında toplanan Üniversite talebesi teftiş edildi. Bundan sonra, Şükrü Naili Paşa, Va li Bey ve diğer paşalar ve askeri er- kân kürsünün etrafında toplandılar. En kıdemsiz zabit çömea alay mü- lâziml, Şükrü Bey, kürsüye çıkarak çok heyecanlı bir nutuk söy- ledi. Şükrü Beyin nutku Şükrü Bey nutkuna: “Kumandanlarım; Sizler ki yüzünüzdeki her bir çiz- gi ve zaferin nişanesidir, o nişaneler ki, yarın zaferleri için bize itimat telkin eder. “Arkadaşlarım: 30 Ağustos zaferi ile sonu gelen Başkumandan muharebesi, harp sa» natının dünya durdukça ayakta du- racak bir eseridir. Bize ve bizden son raki nesillere en büyük bir ders ve ör- Dek olacak bu muharebe, yalnız bi- zim tarihimizde değil bütün medeni memleketlerin harp tarihinde hayret 5 hayranlıkla yer alacak bir eser- ir, Arkadaşlarım; Bir kol teşkil eden bu mücadele- nin, İstiklâl mücadelemizin kısa bir tarihçesini yapacağım. Bir çok haris emel sahipleri Türk milletine ve istile GRİL RE sevdasına o düşmüşlerdi. Türkiyenin verimli topraklarma rahat rahat yer- leşmek, oradan nimetlenmek istiyor- lardı. Fakat bu mübarek toprakların sahiplerini, onlarm göynünde yatan arılanı ve kanındaki cevheri hiç he saba katmamışlardı. Büyük harbin sonu bu fırsat düş- künlerine iş başıma geçmel bir ça erittikleri Türk vatanmm lokmala rı tatlı gelmişti, son kalan parçayı da yutmak için adeta çan çalınıyordu. Hep birden geldiler, bağrımıza bas tılar ve ağızlarını açtılar Fakat efendiler: Bu son lokmalar çok sert için her hamlelerinde bir dişleri kırıldı , böy. lelikle teker teker çekildiler, fakat en sona kalanın bu sert a dişini ağ knk SU Efendiler; Türk milleti çok. mütehammil ve çok sakindir, onu idare eden eller onu zebun ve âciz bıraktıkça her yediği darbeyi sükünetle karşıladı, fakat bu sabrın da bir derecesi olacaktı, nete- kim bu sükünet devam etmedi, sil- kindi, onu bağlayan ellerden kurtul du, kendi kendine onun benliğini de edecek ve onun coşan gayretine yol açacak eller ve başlar aradı ve buldu bu başların idaresinde köpürdü, kük- redi. Ona me duruyorsun diyenlere, işte buradayım dedi ve vatanın dört bir kö şesinden saldıran ( düşmanlara karşı cephe tuttu. Yer yer müdafaalar ve toprak mücadeleleri başladı.. Arkadaşlarım; Münferit kyvvetlerin her zaman ezilmesi değişmiyen bir kaidedir. Türk vatanı ve Türk milletinin bu ka ideye rağmetmek istemiyç> Ulu Gazi bu parlayan ateşlere bir mihrak nok- tı ve ve bu esas tayin ettikten sonra mun- tazam bir ordunun bu derde deva ola cağını pepimi ordunun teşkil Şimdi o e zaferin neticelerini yaşıyoruz. Dünyanın devletler manzu mesinde hür ve kuvvetli bir devlet bu Junuyoruz. Ordumuz bakınız. istediği miz kuvveti, istediğimiz silâhin teç- hiz etmetkeyiz. Diledizimiz verde lâ- zn olan kuvveti bulunduruyoruz. İk tısadi ve smai sahaya bakınız. Her NE meç aka MİLLİYET PERŞEMBE 3! AĞUSTOS 1933 le ayni irtifat aştığı için her ikisi de bi- rinci sayılmıştır. Derece: 1 m. 30 TEMMUZ 1933 MOSKOVA. Rusya muhtelitiyle yapılan maç ne ticeleri: | 100m. saniye 2-10, Birınci olan Rus atleti de ayni dere ceyi yapmıştır. Semih çıkışta geç kal İ mıştır. Yarışm sonlarına doğru hasmına yetişmiş se de geçememiştir. 200 m. Mehmet Ali ikinci, derecesi 22 saniye 9-10. Birinciliği alan Ruş atleti 22 saniye | 710 yapmıştır. Bu yarışta Semih üç hatalı çıkış yap | luğından koşu harici bırakılmıştır, İ Mehmet Ali 130 metreye kadar başta gitti ise de sonlarda Rus atletine az bir farkla mağlüp olmuştur. 800 m, Besim altıncı, derecesi 2' 6” atleti Semih ikinci, derecesi 11” 1 59 saniye 9-10 yapmıştır. Yüksek atlama: Haydar dördüncü, kazanan üç Rus atleti 1 m. 80 ik 4 AĞUSTOS 933 İVANOVO İvanova muhtelitiyle yapılan maç ne- tceleri: 100 m. Semih birinci derecesi, 11” saniye 3-10.. 400 m. Mehmet Ali birinci, derecesi 55 saniye 1-10. 800 m. Besim birinci, derecesi, 2 119 7-10.. Yüksek atlama: Haydar birinci, de- recesi 1 m. 70.. « Hava çok soğuk ve pist çamurlu halde olduğundan dereceler düşük > 8 AGUSTOS 933 GORKI Gorki muhtelitiyle yapılan maç ne- ticeleri: 100 m. Semih birinci, derecesi, 11” saniye 1-10, 400 m. Mehmet Ali birinci derecesi, 54 saniye, Yüksek atlama: Haydar birinci, der. recesi 1 m. «Müsabakalar osmasında hava soğuk ve rüzgârlıydı.n 13 AGUSTOS 1933 HARKOF, Ikranya muhtelitiyle yapılan maç neticeleri: 100 m. Semih birinci derecesi 11” saniye 2,10. Semih iki gündenberi rahatsız oldu- Buna rağmen yarışı kazanmağa muvaf- fak olmuştur. 400 m, Mehmet Alli birinci, derecesi, 52 saniye 3-10. Yarış çok çetin olmuş, Rus atleti son metrelere kadar başta gitmişse de Meh- met Ali kuvvetli bir Bitirişle bir metre- lik bir avantaj almış ve yarışı kazanmış 800 m, Besim ikinci derecesi 27 sa, yapacak vaziyetteyiz. Kendi toprağı mızm mahsullerini dünya iktısadiy. tmın bağları müsaadesine göre di rıda satabiliyoruz, sattığımız aldığı- mızdan daha üstündür. Velhasıl boy- numuz dik, alnımız açık mes'ut bir mil Jet olarak yaşıyoruz, hiç bir nimetle mükayese edilmiyen istiklâlimize, ben imize sahip yüce bir cümhuriyet halindeviz.. Efendiler; 10, 15 yıl evvelki kara günleri bilen ve hatırlıyan bizler için bugün- kü açık ve murlu günler ne büyük bir nimettir. Bütün bu güzel şeyleri, onu yara tan zaferin âmiri Ulu Çinziye ve büyük | milletin şerefli ordusuna borçluyuz. i bir ilimdir, fa onu yapmak büyük bir sanattır. Büyük Gaziye binlerce şükran.” Şükrü Naili Paşanın natku Şülerü Bey, nutkunu bitirdikten son ra, Kolordu kumandanın: ve diğer ku mandanları selâmladı. Şükrü Naili Paşa, Vali Bey genç ve aleşli za! brik ettiler. .Bundan sonra Şük rü Naili Pasa kürsüye çıkarak, şa nutku söyledi: “Arkadaşlar; Vs harbi o büyük savaştır ki çoğumuz, içinde bulunduk. Onu ka- zanmak uğurunda kanlarımızı, esirge medik. O harp, ordumuz için çetin bir imtihandı. Yürekli ve şuurlu ordumuz imtihandan zaferle geçmiştir. rün zaferin on birinci yıldönümü: Bayramınız kutlu olsun arkadaşlar. Milletimiz Türk milleti dünva yaratı lale hür yaşaya gelmiştir. yazdığı karnlardan daha le devlet kurulmuştur. asırlarca kendi yasası ve türesi almış, idare etmiş, nice cemiyetleri ve cemaatleri medenilestirmiş, doğudan batıya kadar eski dünyanın her yanı na ün salmıştır. Yabancı salgını neyi hesap etmişti? Böyle yüce bir varlığı yok etmesi mi? O varlığım yaratıcı eli silâhsiz bıra kılmakla mücsüz kaldı mr idi? Onun içindir ki İstiklâl savaşı Türkün yaşa- masından baska bir hesabın doğru ol uyacağını göstermiş, bir yüksek na- mus müdafasıdır. Bu müdafaa milletin benliğinden doğdu, fakat bu çosgunluğu başıboş bırakmak onu söndürmek demekti. Bu harbin tarihçesini anlatırken genç zabit arkadaşımızın dediği gibi bölün müş kuvvetlerin ezilmesi nasıl mukad derse başsız ve idaresiz kalan milli bir çoşmunluğun söndürülmesi de o ka dar muhakkaktır. Ne mutlu ki Türk milletinin çosgunluğuna Gazi gibi bir ale, bna lele. Oman Dünya ağır sıklet boks şampiyonasını kazanan Dev Carnera mini mini bir yavru ile konuşurken. Bu resim Carneranın bütün vücudu- nü gayet vazıhbir surelte göstermesi itibarile çok enteresandır. birinci gelen Rus atleti çok güzel bir ko şu yapmış ve mesafeyi 23” de katet- miştir, Yüksek atlama: Haydar ve iki Rus atleti 1 m. 75 aşarak üçü de birinci ol- muşlardır. “Atletlerimizin * her hafta Ükranya muhtetitile yaptıkları maç çok çetin ol ve idaresi altında toşkilâtlaşan yurt çocukları onun gösterdiği yoldan yü- rüdüler. Zafer kazandılar, iyi günlere kavuştuk. Arkadaşlar. Dâhi bir başkumandanın en imre- nilecek askeri sevgi ile anarken onu zabit ve kumandanmı da sevgi ile selâmla- rom. Böyle bir kuvveti en doğru ve en güzel kullanarak milletine şan ve sa adet yolları açmış olan Gazi bu top- rağın öz çocuğu, bu ordunun baş de- #eri, bu milletin de yüksek dâhisi Ga zi senin büyük adını taşıyan bu kut- lu günde senin önünde saygı ile baş eymek vicdanımın şerefidir. Arkadaşlar: Yurdumuz müstakil kalsın diye o kekcesine dökmüş mübarek şehitleri- yüce ruhlarına rahmet dilerim.” Tribünde.. Alkışlar, Üniversite meydanında u- Zultulu seslerle devam od. 1 marşını çalma; Büyük bir heyecan içinde dinle- nen marş bitince geçit resmine başlan mak üzere Üniversitenin cümle kapı- üne konulan tribüne gidildi. Tri ünde mebuslar, hükümet lunmakta ii > Bay kilerini aldıktan sonra, geçit resmine başlandı. Harbiye mektebi, sert ve metin a- kip ediyordu. Bundan sonra, temiz kı yafetleri ve çevik vücutlarile Deniz li , Kuleli, Maltepe askeri liseleri sırasile Topçu ve piyade kıt'aları ser best ve muntazam yürüyüşlerile geçit resmine iştirak ettilet, Bundan sonra, polis kıt'aları , polis ve belediye zabı- a memurlarının teşkil ettikleri müf. rezeler Darüşşafaka ve diğer mektep- ler talebesi, izciler ve itfaiye efradı geçtiler. Beyazıt meyda: omuz omuzu sökmez bir kalabalık teşkil eden halk resmi geçide iştirak eden kıt'alarımızı çılgınca alkışlıyor. “Yaşaym!. Varo- Tun?!,, sesleri Bazı ihtiyar kadınlar bu heybetli manzaradan coşarak gözyaşlarını zap Bu seferki 30 Ağustos ba; Milli Türk Talebe Birliği de bayrakları altında iştirak etmişerdi. Resmi geç'/e iştirak eden kıt'alar Beyazıt, Divanyolu, Belediye, Sultan» met, Alemdar, Salirmsöğüt, Sirkeci ve Köprü yolunu takip ederek Taksi- muştur, Ukrayna atletleri bu müsabalen lar için bir aydanberi kump hayatı yaşa» mışlar ve çok iyi hazmlanmışlardı. Bu suretle çok büyük muvaffakiyet- ler kazandıkları Rusya seyyahatlerini de atletlerimiz Horkeftaki son müsaba kasile tamamlamış oldular. Alay köprüden geçerken, Selimi- ye ve Beyazıt meydanlarından 21 er pare top atıldı. Limanda bulunan ge- beriş düdüklerini çalarak Türk ordu sunu selâmladılar. Güzergâhta, toplanan kalabalık halk kütleleri tarafından şiddetle al- kışlanan alay bu suretle yoluna de- vam ederek Şişbane ve Taksime ka- Beyoğlu İstiklâl caddesin- bir ki abalık toplanmıştı. y Taksime gelince dağıldı ve kıtalar kışlalarıma avdet ettiler. Bu suretle saat 13 te merasime nihayet verildi. Ankara'da ANKARA, 30, A. A. — Büyük zafer bayramı bugün coşgun tezahürlerle kut Yulanmıştur. Resmi daireler iş, her yer bayraklarla süslenmiştir. Merasime sabah saat sekiz buçukta başlanmış ve bu saatte sarrkışlada, farka karargâhında dokuz buçukta da büyük | erkâmsharbiyede tebrik merasimi yapıl- mıştur. Saat 10,30 da geçit resmi sahasında sim başlamıştır. Bu merasimde mil- erkânharbiye reisi Asım Paşa, şehri- sizde bulunan diğer bilumum erkân ve ümersi askeriye, zabitan & ve binlerce halk hazır bulunmuştur. Alayın en kiğemsiz bir zabiti ve bun- dan sonra fırka Liva kumandanı mira- lay Tevfik ve Halkevi nama Haşım beyler tarafından birer nutuk döylen- miştir. Büyü bir geçit resmi ile merasi- me nihayet verilmiştir. Geçit resmine piyade , süvari ve i ki taatı İle iki tayyare filosu © ve ayrica bir temsil alayı iştirak etmiştir. * Öyleden sonra saat on altıda halkevin 'de merasim yapılmıştır. e Burada baş- kumandanlık meydan muharebesini ve o günün hatıralarını anlatan hitabeler söylenmiş, şiirler okutmuş ve bir piyes temsil edilmiştir. Gece saat yirmide büyük bir fener a- layı ve bahçelerde tayyare cemiyeti menfeatine muhtelif eğlenceler tertip edilmiştir. ““ Şehir baştan başa ışık en So kaklarda bayram sevinci — ile, coşgun bir hayat ve hareket görülmektedir. Halk, kendisine yaşama ve istiklâl hak- ZONGULDAK, 30. A. A. — 30 ağus tos tayyare ve zafer bayramı emsalsiz tezahürlerle kutlulandı. İzmirde yedi tayyare IZMIR, 30 (A.A.) — Bugün tay- yare ve Zafer bayramı olmak müna- sebetile şehir baştan başa donatılmış, resmi ve hususi müesessat ve bilü- mum mesakin, kara ve deniz nakil va sıtaları bayraklarla süslenmiştir. Sn. Amerikan atletleri Fransada da galip /Fransızlar yalnız 3000 met- reyi kazandırdılar Amerikan atletleri | Fransada koştular. Amerikan milli ekibini teme sil eden sekiz atlet bir silindir gibi Avrupa atletizm. erip geçiyor lar. Son Fransa maçı da ü- zel bir misal | olmuştur. Gunnigham, Metea'fe, Laborde, Fugun, Anderson, Morüne, Clueky, Spikz'den teşek e den bu ekip fevkalâde bir şerait nl tında maçlarını yapıyorlar ve hes hepaini kazanıyorlar. Fovkalâde bir şerait şudur. Bu ate letler, bütün turnuva Oösmasmda hiç 'entreneman yapmadan programla; da bulunan her şehirde maçlarını ya- pıyorlar ve bemen öteki şehire hare- ket ediyorlar. Kafileleri iki menacer ve sekiz atletten müteşekkildir. Son Fransa maçında, da bu atletler yarışmışlar ve yalnız üç bin metreyi kaybetmişlerdir. Fransız takımı milli fora altnda çıkmamıştır. Fakat © Amerikalılarla karşılaşan, Fransız ekibi Fransız mile 5 takımını teşkil eden elemandan te- şekkül etmiştir. Bunların içinde, ilk defa olarak bir Türk £ te bulunmuş, ve Amerikalılarla © çarpışmıştır. Bu Türkün ismi Veysidir. Veysi İstanbul. da iken, gülle atma Türkiye şam, yonluğunu kazanmış ve son larda gülleyi 14,14 Oo metreye a* Balkan rekorunu iki santim kadar atmıştır. Veysi Frans” * lübe girmiş ve o kulüpten seçilerik üç en iyi atlet arasına kabul edilmiş | tir Fransız - Amerika atletizm, maçı Jean Bouis stadında, yapılmış, ve A- merikan atletleri, üç bin metre müs- tesna bütün diğer müsabakaları ka- le atlayış yapmış ve 1,96 metreyi ko- laylıkla iştir. Veysi meşhur La- bero ile atmış, ve tabii olarak on dan geri kalmıştır. & Ancak bu gene bir muvaffakiyettir. Veysinin bu maça iştirâk etmiş ol- ması kendi atletizm kabiliyetini tak- iye etmiş olmasmdan (dolayı, çok kârlıdır. Veysiyi tebrik ederiz. bahleyin saat 8 de Seydiköy tayyare karargâhmda yedi sayyapemlzi ad konma merasimi yapılmıştır. Bu yedi tayyareden dördü İzmire ait olup i- simleri: İzmir - Karşıyaka, İzmir - Bur nova, İzmir - Tüccar ve esnafları ve İz mir - Recberl, de ait oldukları kasabalara nisbetle Cine, Sarayköy, Manisadır. Ad konma merasimine İz- mirden birçok zevat iştirak i bi, Cine, Sarayköy ve Manitadan da heyetler gelmitşir. l'da Turgutlı TURGUTLU, 30 (Milliyet) — Za- fer ve Tayyare bayramı parlak ol- muştur, Gece fener alayı tertip edil. miştir. Jandarma Terfi listesi hamam ELİ İpe hifede) 1, BL K. İzzet, Kolpazarı 1. Bİ. J Ce- ii stajında Sabahattin, Ordu kita stajında Niyazi, Ordu kita stajmda Tahsin, Ordu kota stajında Sadık, Ordu kita stajmda” İ, ekin Meli Bİ, K.A, Rua, Kars Kenan, 2 ci J, mnt, K. Mül