1 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

1 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

FİATI 5 KURUŞTUR İlk parti 235 çuval fındık İ N içi Giresunda. coşkun. teza- hürat arasında lendi. vapura yük- 8 inci sene No. Avusturya ordusunun ye- viden 10 bin kişi fazlalaştı- rılması muvakkat mahiyette olacaktır. Müdür. 24314, Yam müdürü 34316 İdari ve Matbanı 34310. Tel; Türkiyede Şeker fabrikaları Şeker sanayi Si ziraatimizi, hem de sanayiimizi alâkadar eden faydalı bir iştir. Pancar ziraatinin yapıldığı sahalarda halk refah bu- İuyor, emeğinin karşılığını alıyor. Bu sebepledir ki, hükümet, şeke: fabrikalarını yalnız bir mınalada teksif etmeyi değil, onları memle- ketin muhtelif muintakalarına da- ğıtmayı düşünüyor. Bu düşüncede ki isabet meydandadır. Hükümet; orta Anadoludan başlıyarak şarka doğru giden vilâ yetlerimize bu hoktai nazardan bir. az hayat ve refah vetmek kararın- dadır. Bunun için de dördüncü ş€- ker fabrikasının Sivasta kurulma- $ı düşünüldü. Daha geçen beri ekim tecrübeleri . yapılmağa mit verici bir manza gösteriyor. Halbuki pancarların. bu müsbet manzarası nihayete kadar devam etmiyor. Kemale geldiği zaman a- ranan bütün hassaları kaybediyor. Son günlerde Sivas ve havalisinde en son tetkik ve tecrübeleri yapmış olan fenni heyetin verdiği rapor, tamamen menfidir. 1260 rakımlı olan Siyasta ha- raret az, rutubet düşüktür. Sonba- barın ikinci teşrininde (başlıyan don, mart nihayetine kadar devam ediyor. Demek pancarm işlenme- den evvel donması tehlikesi dai- ma mevcuttur. Toprağın da pancar | ziraatine müsait olmadığı anlaşıl- mıştır. Sulanmış ve beş defa çapa lanmış tecrübe tarlalarındaki neti ce de menfi çıktı. Toprakta rutu | bir telgrafla bunların da bet olmadığı gibi fazla olarak ta tuz vardır. Bundan başka, merkezi Sivasta olacak olan bin tonluk bir şeker fabrikası için yüz kilometre dahilinde kâfi arazi bülunmamış- bir. Tabiatin fazla hırrçınlığı yüzün den burada nüfus anma olmama sı da ayrı bir met Yağmuru en e çök olan bu sene içinde, bahçelerde, teknisyen bir ziraat memurunun nezareti al tında yapılan ekim tecrübelerinin menfi çıkması, bu havalide verim li, memleket ve muhit için faydalı bir şeker fabrikasınm kurulamıya- cağmı göstermiştir. Hemen ilâve edelim ki, Sivas tecrübesinin menfi çıkması, dör- 'düncü fabrikamızı yapmağa Eri olacak değildir. F. ması için her şey hazırdır. Yalan tetkiklere nazaran Tokat, Amas- ya ve Turhal havalisinde aranan bütün şartları haiz mıntakalar mev cuttur, Tecrübe neticesinin menfi çıkmasında teessürümüzün Dama Sivas ve civarının - bir rikasınn ziraat ve İş Üre temin edeceği çalışma ve dolayısi- le kazanma imkânmdan mahrum kalışıdır. Fakat teessürümüzü ta- dil eden bir cihet var: Hükümet, Sivaslılar bu mahrumiyetini te- lâfi edecek bazı imkânlar arayıp bulabilir. Hükümetin bu havali ve halkına buna yollardan 'dım etmek istediğini bildiğimiz i gin bu ümidimiz kuvvetlidir. Siirt Meb'asa MAHMUT “Acı patlıcan” tefrikamız pek yakında bitiyor. Hemen arkasından ESRARSIZ HAYAT romancılarından Avusturyalı VİCKİI BAUM'ın en güzel eserlerinden biri. “Grand Hotel” müelli- finin bu eserinde EN SEVDİĞİNİZ SİNEMA ARTİSTLERİNİ başka isimler altımda bulacak- sınız... Bakalım kendile- rini tanıyabilecek misiniz 7. cek talimat bekleniyor Elde 2,5 milyon liralık vesika var Bazı safhalar'aki karışıklıklar da bu talimat ile ortadan kalkacak Takas gi bir şekle girdiği VE ; malümata na- leri muamele Bundan sonra neşredilen kararname vekâletlerle yapılan takas mukavelelerinin bükümleri ni ipka ediyor. Fakat umumi talaş i- çin hiç bir hükmü ihtiva etmiyordu, Şimdi böylece ortada bir çok müphem noktalar bulunmaktadır. Evvelâ bu ka- rarnamenin n. Iktısat Vekil vekili Muhlis B. durdurulmasını bildirmiştir. rine gayri Diğer taraftan vekâletin emri bazı bark itiberile pek te te Hakimli ve | vilâyetlerde yanlış anlaşılmış ve bu vi- âyetler ihracal Tie teikik heyetinden sıkmış fa- kat ticaret odası tarafından yalnız gürm- rüğe havaleleri kalmış bir takım talaş kâğıtları vardır. Iktısat vekâleti dün muamelesini tr. durdi . Bu- nun üzerine vekâlet ikinci bir tamim- le bu yanlışlığı tashih etmiştir, Vaziyet, yarın gelmesi muhtemel 0- lan talimetname ile tavazzuh | edecek” tir, Dünden itibaren limanda bağlanan hususi vapurlar.. Ba yimln itibaren posta nakliyatı devlete geçti Hususi vapurlara kıymet biçildi Şirket vapurları ne zaman çalışmaya başlıyacak- lar? - Takdir edilen kıy- metler? - Deniz ticaret müdürünün beyanatı. Müsteşar Bey, yeni tarifelerin tatbika tını yakından takip için cumartesi gü nü Yalovadan dönecek ve İktsat ve- kili Celâl Beyefendi Avrupadan gelin ce birlikte Ankaraya gidecektir. Ye- Vapurculuk şirketinin mukavelei © sasiyesi, dün İktsat vekâletine res- men takdim edilmiştir. Vekâlet, sürat le bunun tetkik ve tasdiki muamelesi ni ieteç adasakti, Bu ay bitmeden yeni şirketin resmen faaliyete geçme vi öneli edilmektedir. Müfit Necdet Beyin beyanatı Yeni kanunun meriyete girmesi mü İ © Deniz ticaret müdürü Müfit B. fe a ün De a den itibaren meriyete girmiştir. Ayni suretle tarife komisyonufca hazırla- İ man yeni yolcu ve yük tarifelerile li. | manlarımız arasinda tatbik edilecek | seyrüsefer programı da bugünden iti baren tatbika tır. Bugün li- man idaresince cuma olduğu halde, kanunun tatbikatına nezaret için ça İsşılacaktır. Tarife komisyonunun ii eri tamsamaen biğmiştir. Ba Jiibarla İk twat vekâlyeti kaputaj işleri müdürü Aystullak Bey yarın Ankaraya avdet edecektir. Deniz ve Hava müsteşarı Sadullah Bey de Yalovaya gitmiştir. nasebetile deniz ticaret müdürü Mü- fi t Necdet Bey, bir muharririmize â- tideki beyanatta bulunmuştur: Yeni kanuna nazaran, sahil- lerden muntazam posta nakliyatı de niz yolları işletmesile Türk armatör- leri arasında teşkil edilecek bir ano- nim şirket tarafından Kya er A- şirket henüz teşekkül edemedi İe muntazam posta umumi mü makalâtı şimdilik 'denizyolları işletme (Devamı 2 inci sahifede) Takas prüzlerini di. Üniversite kadrosu! Bir çok muavinler maaş azlığından çekiliyorlar Maarf Vekili Dr. Refik Bey bu sa- bah Yalovadan şehrimize döneceletir, (Devaiır 5 inci #zhifede) Romanya harciye Nazırının seyahati Bu seyahate Bulgaristanda büyük ehemmiyet veriyor Sofya, 29 (Hususi) — Gazi Hz. ile ve Türkiye ricali ile görüşmek üzere Romen Ha riciye Nazırı M. Titulesco, eylü lün ortalarında Solyadan geçe « cektir Bulgar kra lı cenapları da M Titulesco ile gö « rüşmeğe ehem - miyet verdiğin - den eylülün on Boris Cenapları ya dönecektir. Doğru değil! İtalya ile Arnavutluk ara- sında gerginlik olduğu tekzip ediliyor PARİS, 31 (A.A.) — Romadan Te- il ildiriliyor: Bir müd- ebi gazeteler İtalya i- le Arnavutluk ara sında bir gergin- lik olduğunu, Ro- gönderildi, zip, fakat ilki mem Jeket arasında me- cut ihtilâfları hal. letmek üzere mü- zakorata başlan - mış olduğunu tasdik etmöktedirler. (Devamı $ inci sahifede) Kardinal şerefine Dün ziyafetler verildi, ayinler yapıldı Şehrimizde bülunmakta olan Pa - Kardinal Luigi La- Kral ZOGO miştir Kardinal La vitrano evvelki gün şehrimizde O tiler yapmıştır. Öğ le üzeri iye da İtalyan sefare. inde şerefine bir ziyafet verilmiştir. Saat 17 de Papa- Tiğ İstanbul mü- messilliğinde bir resmi kabul yn muştır. Resmi bulde şehrimizde » ki sefirler ve kon- hazır ba- Tunmuştur Saat 18 de Saint-Esprit kli sesinde Kardina » lin huzurile bir â- yin yapılmış, bir çok rabip ve rahibeler Kardinalin eli- ni önmüsşlerdir. Saat 19 da Bevoğlun- da İtalyan sefaretinde bir resmi ka- bul yapılmıştır. (Teafsilât ikinci sahifemizde) Yeni mali teşkilât başladı Değişen çok memur var, fakat hepsine açık maaşı verilecek Açıkta kalanlar Ankaraya ve civar vilâyetlere tayin edilecekler - Tamamlanan kadroları yazıyoruz.. İstanbul defterdarlık teşkilâtı dün akşam ilga edilmiştir. Bugünden ii baren yeni mali teşkilât azami tevfikan mürakipler idaresi kurulmuş tur. Kısmen ikmal edilen kadrolar dün öğleden sonra memurlara bildi- rilmiştir. Muamelâtta bir karışıklık olmaması için bütün tertibat alınmış- ter. Komisyon dün mesaisine devam etmiştir. Açıkta kalacak memurların mikda wmin mühim olduğu anlaşılmakta ise de bunlara şimdilik açık maaşı verile- cektir. Dün bir yelıharririmiz komisyon. dan şu resmi malümatı al — stanbul mıntakam tahakkuk kadroları kısmen yapılmış ve bir ey- iâlde şubelerin faaliyetine halel gel memek üzere şubelere tebliğ edimiş tir. İkmalen tayini icap eden 60 kadar tahakkuk memuru ile o kadar muavin lik 35 baş memurluk henüz münhal. dir. Tahakkuk memurlukları ile mua. vinliklerine hukuk ve yüksek iktisat ve ticaret mektebinden mezun olanla rin salı gününe kadar tayinleri yapıla (Devamı $ inci sahifede) Orta tedrisat kadroları mekteplere tebliğ edildi En çok değişiklik İstanbul lisesinde ve müdürlüklerde.. Marif vekâleti orta tedrisat kadro- su alâkadar mekteplere tebliğ edilmiş- İstanbul teşkilâtını hazırlayan Maliye Vekâleti varidat umem müdürü Cezmi tir, İstanbul lise ve orta . mekteplerinde gerek müdürlükler, gerek maallimlik- yeni vazifelerine Muallimler arasındaki değişiklikler Evvelce orta mektep olan Vefa lise- ye tahvil olunmuş ve müdürlüğüne An ü müdürü Osman Bey tayin , Osman Beyden inhilâl eden lisesi müdürlüğüne o Adanadan edebiyat muallimi Necmettin Halil Bey getirilmiştir. Vefa orta mektebi müdü- vü Hidayet Bey Uluköyde yeni açılan orta mektep müdürlüğüne tayin olun- muştur, İstanbul kız İisesi müdürü Ze ki Bey ayni mektepte fransızca mualli- mi olarak kalmış, bu lisenin müdürlü- ğüne ceki Sıvas maarif emini Sabri Bey sesin tayin edilmiştir. İstanbul erkek li ne ilhak edilen Erkek Muallim mektebi müdürü Saffet Baş maal olarak İs- tanbul kız hisesine tayin edilmiştir. Mamafih Saffet Bey, Maprif veki- etine müracaat ederek ümumü müfet- (Devamı $ inci sahifede) Fuat Bey Daimi sergi mallarımıza rağbeti arttırmazmı? Ecnebiler için, yerliler için sergi! Ticaret odası, sanayi birliği, Tasarruf cemiyeti bu işe ne diyor? de la bir ehemmiyet atfedilmesi, kın iş Beyler şındakilere bir fikir verecek daimi bi" kurulması kabil midir? Her sergileri için “mis i, N. Nuri,