2 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

2 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Deniz seferleri işi dün hü- kümete geçti. İhtilâfa rağmen vapur seferlerinde bir aksak- lık olmamıştır. FİATI 5 KURUŞTUR Silâhlanma Hazırlığı Cenevre silâhsızlanma konferan- amın açılması için hazırlık başladı. Fakat iki sene devam eden müzake- re ve münakaşadan sonra hiç bir ne- tce elde edilemiyen bu konferans- tan artık ümitler kesilmiş bir vazi- yettedir. Bilhassa Londra iktınat ve maliye konferanımın — akibetinden sonra silâhsızlanma konferansmdan bir netice beklemek hayal koşmaktan başka bir sey Konferans hakkındaki nik şimdiye kadar muhafaza eden sabık İngiliz Hariciye nazırı ve konferans reisi Henderson da son teşebbüsle- rinden sonra ümidini kesmiş olacak- tır ki tekrar faal politika hayatına avdet etmek üzere bulunuyar. Ha- tırlardadır ki Henderson İngilterede milli hükümetin iktidara geçmesine müncer olan intihabatta meb'u: #hap edilemedikten sonra politi hayatından çekilmiş ve bütüm » yat 'nsvre konferansına mesaisinin devamını temin Dak için bir aralık Henderson'a Lortlar bir nzalık verileceği ilen son'a lortluk nevre konferansında faal rol oyna- makta devami ve ve İngiliz 'si- yasi hayal olacaktı. Fakat Londradan “elen son haher- Jer, konferans reisinin Amele fırka- amzedi olarak meb'us intihap ©- dileceğini bildiriyor. Ve eğer intiha- batta muvaffak olursa, galip bir ih- olarak Amele fırkasının reis- liğine geçecektir. Bu vaziyette bel- ki de Cenevre konferansı reisliğin- den çekilecektir. Çünkü parlamento- da faal muhalif vaziyetinde gn bir politika adamı ir kon. İstemesi, olmadığını anlamış olmasma delâlet etse Yakında toplanacak 0- Jan içtimadan sonra devletler ara- sında yeni bir silâhlanma yarışmın başlaması beklenebilir. Fakat kara silâhları etrafındaki yarıştan daha tehlikeli bir yarış de niz silâhlarının artmaşma doğru baş- yan cereyandır. Son zamanların tarihinde dalma bu nevi yarış, bey- ne'milel münasebetlerin en. gergin safhaya girdiği vakitlerde görülmüş- ür ki de müncer oldu- 1 — 1921 Waşington mukavelesi büyül milerinin hacmi ve her devlete tah- sis edilen tonaj miktarı tesbit edil. miştir. Beş büyük deniz devleti ara- sında imzalanan bu mukavele ile İn- siltere ve Amerikanın beş nispeti- ne karşı Japonyaya üç, Fransa ve İtalyaya da bir ve üç çeyrek nispe- tinde büyük harp ii tonajı tah- sis edilmiştir. 2 — Londra mukavelesi ki bu mu- kavele ile krüvazör, küçük harp ge. mileri ve denizaltı gemilerinin petleri tesbit edilmiştir. Ancak İ Yale Pam anda eekavelerinin kuvvetlerinin arttırılması — yolunda kuvvetli bir cereyan başlamıştır. Ja- ponya, Amerikanın beş nispetine kar- şı üç ile iktifa etmek istemiyor. Ve 1936 senesi ir sinin müddeti bittiği zaman hiç bir baya ile mukayyet olmıyarak deniz silâhlarını arttıracağını İlân etmiş tir. işsizlere iş bulmak bahanesile Ame- rikaya iki mukavele ile tahsis edilen tonaj miktarının tamamını İnşa et. meğe ve bu mukavelelerin çerçevesi dışma çıkmıyarak bazı harp gemile- sadi kalkınma programını tatile et- mek için çok büyük bir tahsisat var- dır. Ve bu tahsisatı İstediği gibi kul lanmakta serbesttir. Belki meclis ken- disine tahsisat verirken donanmayi takvi ir gaye uğrunda sarfe- dileceğini düşünmemişti. Fakat"işsiz- Jere iş bulmak iktsadi kalkınma” pro- gramınm çerçevesi içinde olduğun- Macer zak yolda sarfiyat yapmaktan da menedilememiştir. Amerikanın deniz kuvvetlerini takviye yolundaki teşebbüsü İngil- tereyi tahrik etmiştir. İngiliz donan- masınm yeni baştan tensiki ve mu- kavele kayıtları kalkar kalkmaz, iş şanta germi verilmesi talep İngilterede kopan gürültü tıpkı yir. mi beş sene kadar evvel İngilizlerin Almanya İle deniz rekabetine girmek için yaptıkları hazırlıklara benzi- yor. Hatırlardadır ki bahriye' lordu Fişer bu hazırlık cümlesinden olmak Üzere İneiliz gemilerinin üçte biri- mi çürüğe çıkarmış ve yeni baştan 8 inci sene No 2716 EM ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT M. Çaldaris Yunan M: cl'- sinde Balkan devletleri ara- sındaki anlaşmanın ehemmi- yetini bir kere daha teyit etti. CUMARTESİ 2 EYLÜL 1935 Bazı ecnebi profesörlerin Arkara ziyaretleri davetinden vazgeçildi Maarifvekilvekili Yalovadan döndü Üniversitede bir senelik muv muvakkat kadronun vere- ceği neticeye göre hareket edilecek Dr. Refik B. Maarif vekil vekili doktor Refik > Yalovadan şehrimize dönmüş- “etik Bey bugün Üniversiteye ge- vakkat kadro ile idare olunacağı için tecrübe devresidir. Bu bir sene zar- fında ecnebi profesörlerden ve kad- roya yeniden alman genç elemanlar- dan ne derece istifade edilebileceği il Kendilerile kat'i mukavele yapılan ecnebi profesör- lerin adedi şimdilik beşi tecavüz et- memektedir. Kadroya evvelce alınan profesör muavin namzetlerinden daha bir kıs- mnın vazifelerinden çekileceği kuv- vetle söylenmektedir. Yeni kadroda muavin namzetleri- ne 45 lira asli maaş — verilmektedir. Bu, 126 lira tutmaktadır. Halbuki bilhassa Tıp fakültesine alınan yeni hariçte bu paranm > fazlasını kazandıklarını sö) irler. Tıp fakültesinde ilim: ha bir çok münhal muavinlik vardır. Fen fakültesinden, profesör Ke- rim Beyin de istifası üzerine yalnız bir tek profesör kalmaktadır. Profe- ör Ali Yar Bey ayni yama fakültesi reisi olduğu için, tenin kadrosu tamamen mü dedilmektedir. Evvelce tesbit edilen projede Fen fakültesinin bütün kür- sülerine ecnebi profesör getirilmesi mukarrerdi. Yeni vaziyette, bir kı- sım kürsülerin verileceği şayidir. versitenin esas kadrosu, hiç noksan- sız olarak ancak 1934 içindeki ders senesi - başında taayyün edecektir. Bu bir sene içinde muhtelif fakül- vekilerle telerde bir kaç idaresi dahi muhtemeldir. Dün posta nakliyatında hiç karışıklık olmadı Deniz yolları işletme idaresi hususi vapurların seferlerini de yoluna koydu Diğer vapurlar şirketin resmen teşekkülüne kadar yerlerinde bağlanacaklar Deniz yolları işletme inhisarı dün bil talimatı, deniz yolları işletme- siyle Türk armatörleri arasında teşkil © dilen anonim şirket tarafından yapılmak tadır. Fakat Anonim şirket vapurcular ara sında çıkan ihtilâflar yüzünden henüz te şekkül edemediği için Türk bandıralı vapurlardan Mine kadarına yalar i- İetmesi vaziyet etmiştir. İdare bütün ihtiyacı karşılamak üze- re şimdilik Sakarya, Samsun, Adnan, Asya, Nilufer, Kırlangıç, Ge- reza, ve Uğur vapurlarını Bunlardan ilk olarak deniz yolları işletmesi forsu ile Sadıkzadelerin Sa- Sadullah ve Sadettin B, ler karya vapuru dün saat 14 te İzmir Sür- lee url $ inci sahifede) Hitler tenkit istemiyor.. “Ve demokrasiyi, parlmantarizmi halk idaresinin karikatürü gibi görüyor! BERLİN, 1 (A.A.) — Wolff Ajan- sından: Başvekil 'M Hitler Milliyetçi Sosyalist kongresi münasebetiyle meşret bilhassa iş yerine üçüncü Alman devletini kurmak içi le bir değişikliğin » yapılmasını mümkün kılacak ilk şartları tanıtıp mey şte bölü be hallerden doliyidir ki, bütün milleti © yorulmak bilmez bir çalışma ile ele alarak bu mücadeleye gi vüğmmek içi Milica bbunckı b hnle'gel Her halde deniz devletleri müthiş (Devamı 6 wer sahifede) bir yarışa hazırlanıyorlar. Ve son asır tarihinden alman dersler karşı. sında bu hazırlanmanın akibetinden ne kadar endişe edilirse yeri var- dr. Ahmet ŞÜKRÜ Macar başvekili Ceneral Gömböş'te gelecek mi? SOFYA, 1 (Milliyet) — Bul- şar gazetelerine Budapeşte'den bil göre, Gömböş ve Hariciye Ve- ki deceklerdir. Sofya, 1 (Husu- si) — Bükreşten Zora garetesine bildirilğine göre, Romen © Hariciye nazırı Mösyö Ti- Macar Başvekili © tulesku'nun An- Ceneral Gömböş (karaya hareketi 15 eylülde olacaktır. Fakat Ramaya (Devamı 5 inci sahifede) Mali teşkilât İş başında Komisyon dün de geç vakte kadar çalıştı İstanbulun yeni maliye teşkilâtı bugünden itibaren işe başlıyor. Bu- gün İstanbul ma rma tebligat yapı. Muhakemat mü- yeni vazifele- dörü İsmail B. ri bildirilmiştir. Memur ve muavin kadrosu henüz tamam değildir. Ko- 'dün de bütün gün çalışmıştır. Küliye kadar kadroya Defterdarlık bum memurlarile mülkiye ve maliye #neslek mektebi mezunları al miştir. Lise, Hukuk ve Yüksel ticaret mektebi mezunlarından v. lenlere bugün tebli Teblirat pazar (Devamı $ inci sahifede) Arnavutlukta İtalyan harsi Kral şayanı dikkat bir kararname isdar etti TİRAN, 1. A. A, — Kral tara- fından imzalanan bir kararname- de Arnavutluk” mekteplerinde İ- talyan dilinin okutulup öğretilme- si ve yabancı yurtlara gönderile- cek talebeden yüzde sekseninin İtalyan ü Verilmeyen vergi Maliye teftiş heyeti de tetkikat yapıyor Eminönü Maliye şubesi - memurları- nın İstanbul kasapları şirketinde ortaya ları mektum vergi işinin zannedil İiğimden daha büyük olduğu anlaşılmak tadır. Söylendiğine göre, Kasaplar şir. ketinin vermediği verği miktarı 170 Bin lirayı bulmaktadır. Şirketin bu hususu kabul etmemesine ve itirazına rağmen araştırmalara devam olunmaktadır. Maliye teftiş heyeti de işe vaziyet et Bugün tetkikata devam oluna- “Aci patlıcan ” tefrikamız bitti. Yarın ESRARSIZ HAYAT sü ei abe rinm r okuj — Zamanımızm en maruf kadın romancılarından Avusturyalı VİCKİ BAUM'ın en güzel eserlerinden “Grand Hotel” müelli- finin bu eserinde EN SEVDİĞİNİZ SİNEMA ARTİSTLERİNİ başka isimler altnda bulacak- smız... Fakat onları sevginiz ve bayranlığınız derecesinde tanı- bilecek misiniz? Dün sporcular iki mühim spor hâdi- senini takip ettiler, Biri Veli Efendide- ki mevsim son at yarışı, diğeri de Trab yada Tokatliyan otelinin kortlarında oynanan tenis maçları. At yarışları mevsimin son müsaba- kası olduğu için çok fazla kalabalık bir seyirci kitlesi tarafından takip edilmiş- tir, Müsabakalar büyük bir intizamla cereyan etmiş ve neticede şunlar kazan mışlardır: Birinci koşu! Uç yemede ve yayini İnek Biz erkek ve dişi İkramiyesi 225 ira, metafos 1400 M. yedi hayvan işti Üş e KASI yaşta halis Sm İnel «ve kınrakları, İramsiye lira, mesafesi 1800 M, e byme şik etmiştir. Birinci: Prens Halin Beyin Akva- nin, Ikinci: Akif in Bekâr Üçüncü koşu: Cİ vi (Devamı 6 ser sahifede) «İkinci İnönü korusu), Tel; ( ilan pia Yaz mar sam İdare ve Matbaa: 24310. Dünkü at yarışları çok zevkli oldu Tarabya tenis turnuvası dömifinali bitti Birinci mükâfatı kazanan mülâzum Eyüp ve Cevat Beyler Perşembe gecesi Zincirli kuyuda esrarlı bir facia Fenerleri sönük bir otomobil bir jandarmayı çiğneyip öldürdü Otomobilin sahibi klişeci Alâettin Beydir Cümhuriyet müddelumumiliği dün denberi bir jandarmamızm ölümile neticelenen esrarengiz bir vak'anm tahkikile meşguldür. Perşembe gecesi saat 20 de Bey- oğlunda Tepebaşında Lala birahane- sine iki kişi giriyor. Bunlardan biri Ankara caddesinin tanmmış kil lerinden. Alkettin Beyli böleeei ağırlamakta mahir olan Lalanm gar. sonları bu iki zatı da bir masaya ©- turtuyorlar ve istedikleri içkiyi veri- “(Devamı $ inci sahifede) Yeni bir kitap: “Eski saat, Falih Rıfkı B. yakın yılların fikir, poli- tika ve sanat hayatını anlatıyor (Falih Rıfkının bugün yeni ari his tabı çıktı: “Eski Saat, v.. 600 fazla sahifesi olan ba kitabın S0 den fazla çeşit yazısı içinde o 1917 den 1933 e kadar geçen yılların fi- kir, politika ve san'at hayatından akisler bulacaksınız. Hepimizin uzak- tan ve yakından bildiğimiz şa ya- kın tarih içinde acı ile tatlmın, ka- ranlıkla aydınlığın Falih Rıfkının #alemi ile karşılaştırılmış olması, iyi yazı okumak ihtiyacımızı okşadığı kadar, edebiyat kütüphanemize yeni bir eser daha kazandırdı. Biz bu ki- taptan İki parçayı alıyoruz. Birinci- 4i inkiraz günlerinde İstanbulun me- yas ve bunaltıcı havası içinde ciğer- lerimizin > ıztıraptan burkulduğu xa- manlarda etrafımızda gördüğümüz dekordur. İkincisi de Milli Mücadele yıllarındaki gönül ve derinden ge- İen hamlenin ilhamıdır.) “Şehirde bağıranlar satılık cesa- (Devamı $ inci sahifede) Falih Rfkı B.