3 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

3 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Orta mekteplere ve ise- lere tehacüm başladı. Kad- roların şekline itiraz var mı? FİATI, 5 5 KURUŞTUR kata Buğday itilâfı Londrada otuz kadar müstahsil ve Mmüstehlik devletin iştirakile toplanan buğday konferansı muvaffakıyetle heticelendi. Son senelerin en ehe: yetli iktisadi anlaşması olan bu itilâf 1 — Dört büyük buğday müstabsili vlan Kanada, Avustralya, Amerika ve Arjantin, 1933 - 1934 ve 1934 - 1935 seneleri istihsallerini yüzde on tahdit ediyorlar. Bulgaristan, Macaristan, Romanya ve Yugoslâvya, mecmu ihracatlarınn senede 54 milyon buşeli geçmemesini 3 — Müstehlik memleketler, buğ- day istihsalini artırmamayı taahhüt 4 — Buğdayın beynelmilel fiati be- her kental için on iki altın frank, ya- ni beber buşel için altmış üç altın sent o- Tarak tespit ediliyor. Fiat bu vaddeye i de vaziyete uygun ta- tarifelerinde yeni - dilât yapmayı taahhüt ediyorlar. a mukavelesinin İşte Landi buğday 1 nin duğu le Ele "Londra cihan sat ve maliye konferansının bir çüzü olarak toplanmıştı. Binaenal ey ba rek mta toplanıp muza saman Lafla dağılan büyük konferansın müspet bir metice- si telâkki edilebilir. Londra cihan ik- tsat ve maliye konferansında buğ- day meselesi iktısadi komisyonun is- tihsaj ile istihlâk arasında bir muva- zene teminine çalışan bir encümeni tarafndan tetkik edilmişti. o Fakat bu sahada müspet bir neticeye var- mak için her şeyden evvel, dört büyük buğday müstahsili arasında bir anlaş- ma temini lâzrmgeliyordu. Bunun için- dir ki Kanada, Avustralya, Arjanti! ve Amerika murahhasları temasa &: Terdir. Buğday dünyanın en ehemmiyetli umumiyetle nin yükseltilmesinden kika buğday fiatleri çiftçiye mal olan fiatten de aşağı düşmüştü. Ve buğday ekilmesi bazı memleketlerde ancak devlet tarafından verilen prim ile ida- me edilebiliyordu. Şimdi tespit edilen beher kental başına on iki altın frank fiatin istihsal fiatine tekabül ettiği ve çiftçiye ufak bir de kâr bıraktığı bil- diriliyor. Filhakika bunu hesapla- mak hayli müşkül olmalıdır. Çünkü —— fiati her memlekete göre ve her memlekette seneden seneye lir. Bununla beraber, her halde sahihe en yakın vasati bir nisbet tes- pit etmek lâzımdı. için buğday mukavelesi kâi Fakat bu itilâf mantıki silsilesini kip ederse arkadan başka itilâflar idir. Buğday itilâfile müsteh- lik memleketler — ki İngiltere, Al manya ve İtalya gibi sanayi memle- ketleridir lemesi da ziraat memleketleri olan buğday müstahsillerinden bazı o müsaadeler beklemekte haklıdırlar. Ve iktısatçi- larm mazariyelerine göre, yi memleketlerinden eşya satın almak kudretini kazanmış olacak, Bu suret- le daimi devir tekrar dönmiye başlı yacaktır. Amerika Cümhurreisi Roo- sevelt'in Amerikada tatbik etmek is- tediği iktisadi kalkınma programının bir hedefi de budur. İşçiye para ve- Terek satn alma kabiliyetini artırmak Yani müsteblik yaratarak © istihsali tahrik etmek. Ancak bazan evdeki hesaplar çar. ya uymaz. Buğday mukavelesi de bir mukavele olarak iyi olabilir. Fa- kat acaba evvelâ bu mukavele tatbik edilebilecek mi? İkinci olarak ta aca- ba tatbikattaki tecellisi beklenildiği tekilde mi olacak? Nazariyelerin tat- ta aymmadığı bir zamanda Ae se çiftçiye emeği mu- inde bir kâr temin mi? Bugün Amerika ve Kanadanın elle- rinde mevcut olan 16 milyon ton buğ- day istoku fiatleri aşağı tutmak nok- Ağırlık yapmakta devam et- Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT 8 inci sene No. 277 Üniversitede yeni vaziyet nedir, istifalar var mı? Maarif Vekilinin Milliyete beyanatı Bren sefiri Cemal Hüsnü Bey Maarif Vekili mi olacak? Fen Fakültesin » den istifa eden Ke rim Bey profsör 0- larak tekrar fakül- tir. Üniversite kad- rolarının tetkiki de vam etmektedir. Kadroların tamam- lanması uzun süre» ceği anlaşılmakta” dır. Kadroların ala &ağı şekil hakkın - da alâkadar ve sa lâhiyettar zevat a- zami ketumiyet mu hafaza etmektedir. ler. Duyduğumuza göre Tıp fakültesin den açığa çıkarılan teşrihi maraz mü- derisi Hamdi Su- at ve kulak, boğaz; burun hastalıkları profesörü Ziya Nu» ri Paşa tekrar Üni- versite kadrosuna Oo Hükümet tarafından davet edilen Cemal Hüznü B. lunamami » Hukuk fakültesin- de okutulan o Tıbbi adli dersinin, Tip fakültesile müşterek okunması takar Herkes bir maske alacak!. vazifelere yalnız muavinler için mü- (Devamı 6 ane sahifede) İstanbulda zehirli gazden korunma mahzenleri yapılıyor Halk birer tane maske almaya mecbur edildi, talimat tebliğ olundu bileni Gb inmedi die kadınlar Müstakbel muharebelerde kulla- mlacak olan zehirli gazalardan şehirler Belediye şubelerine yapılan teblizatı izah eden Hömit Bey sual akla geliyor ki cevaplarını ancak hâdiseler verecektir. Bununla beraber, büğday mukave- i gibi Amerika, Avrupa Avustralya kıtalarındaki devletleri ve — Rusyayı halkını korumak için bütün devletler bir çok tedbirler almaktadırlar. Bu yanal iğ gez maskeleri, sığın mahzenler vardır. Geçen kış aireeei konferans salonunda bu mevzua dâir bir seri konferans veril- miştir. Haber aldığımıza göre hükümet ze birli gazlara karşı halkı kâfi surette icehhez kılmak için yalnız yeni ted bir alınmasını kararlaştırmıştır. bu talimatnameyi kayma kamıklara tamim etmiştir. Talimatna meye göre bir şehir halkmı zehirli gazlardan korumak vazifesi o şehir be lediyesine aittir. İstanbul belediyesi takbel bir harpte tayyare- (Devamı 6 mer sahifede) ki Londra. da bu, yapılmıştır. Neticeyi görmek için de beklemek lözimdir. Ahmer KÜKRİ) 3 EYLÜL 1933 Kaptanlar için Birşey yok! Bağlahan vapurların i işçi- leri ne olacak? Denizyolları işletme kanununun, Devlet Denizyolları işletme idaresi ta- rafından muntaza - en teşekkülüne ka- dar bu vaziyet de- vam edebektir. Şir- ketin tsşekkülüne kadar yolda bulu- pan hususi vapur. lardan avdet etmek üzere bulunanlar , Devlet Denizyolla- rı işletme idaresi he sabına dönmektedir ler. Diğer taraftan idarece kiralanan hususi . vapurlar - dan birkaçı daha dün muhtelif Jimanlara tahrik edilmiş vanır 6 ıncı sahifede) Başvekilin seyahati Türkiye aleyhindeki bir kongre menedildi Bulgar hükümeti seyahat prog- ramınr elçiliğimize tevdi etti SOFYA, 1 (Milliyet) — Bulgar ri calinden Gospodin Stoilov, İsmet P: şa Hiz. nin Sofya zi yareti hakkımda ha zırlanan. program Sofya elçimiz Tev fik Kâmil Beye tev di etmiştir. programın timiz — tarafından tasdiki beklenmek tedir. İsmet Paşa ile Hariciye vekili Tevfik Rüştü Bey 20 eylülde Sofya bulunacaklar. iğ mam bir trenle mi, ya hut Orient Expres Tevfik Kâmil B. ile mi hareket ede cekleri henüz ma- Bümdeğildir. Bu cihet İsmet Paşa Hz. nin vere--kleri cevaptan anlaşılacak» (Devamı 6 ıncı sahifede) M. Venizelos Bir darbei hükümet mi hazırlıyor? Sabık Başvekilin İsmet Pş.ya telgrafı Atinadan hükümet mahafiline mensup verdiği habere göre M. Ve Sadullah Bey ' (Devamı 6 zncr sahifede) | | Cinnet diyarında »İİ Birmasal, bir roman, bir uzun dir. Cinnet diyarında Sovyetlerle İtalya arasında bitaraflık've ademi tecavüz misakı dün Romadaimzalandı Tel: ( Klişeci Al Beyin otomobilinin kaybolmasına ve ay ni otomebilie Zin- cirlikuyu | yolunda Hasan isminde bir jandarmamızın çiğ nenerek şehit düş müş bulunmasma sit tahkikata dün de ehemmiyetle de vam edilmiştir. HA dise hâlâ esrarını muhafaza etmekte dir. Ölen jandarma 26 yaşında Malat- yalı Ali oğlu Ha - sandır. Başından ve sol böğüründen iki derin yara da al « mıştır. Tüfengi kı rılmaştır. Val vaz'ıyet eden müd- deiumumi muavini Salim Bey dün de geç vakte kadar Beyoğlu polis mer- kezinde çalışmış, tahkikatla bizzat meş- gul olmuştur. Tahkikat hakkında ciddi surette bir ketumiyet gösterilmekte ve İstanbulun yeni Maliye © teşkilâtı dünden itibaren bil fül işe başlamış bu- hunmaktadır. Bü - tün yeni tahakkuk ve tahsil müdürleri ile muavinleri ve memurları şubeleri ne giderek işleri devralmışlar, mua- elit bizzat ted- vir ile meşgul al « muşlardır. Kadro - larda halen noksan hık vardır. Bu nok- ne kadar telâfi edi leceği ümit edilmek tedir. Tehehikmk ve kemmel olarak devam ettiğini görmüş lerdir. Teşkilâta nezaret eden vekâlet varidat umum müdürü Cezmi Bey iki üç güne kadar Ankaraya dönecek burada iken hazırlanan iki talimatna meyi vekâlete srzedecektir. Alâkadar larla temas edilerek hazırlanan bu iki talimatnameden biri mürakiplerin vazi- fe ve salâhiyetlerine, diğeri de yeni teş kilâta ve memurların vazifeleri hudut- larına müteallik bulunmaktadır, i bunlar vekâlette tetkik ve tasdik edildikten sonra İstanbula iade edilerek tatbik ©- lunacaktır. Mürakıpliğe tayin edilen Size, şimdiye kadar tamamen || meçhul kalmış" bir âlemin içyü- dünü bütün aydınlığile aksetti- recektir. Cinnet diyarında serlevhası altında arkadaşımız Mahmut Yesarinin Bakırköy Em razı akliye ve asabiye haslaha- nesindeki ince, acı ve değerli İl müşahedelerini: Pek yakında Milliyet'te okuyunuz! ms: | Esrarsız Hayat İN Bazün başladı. 6 ncı sahifede | mak ve kaza Müdür: 243) üdürür 24510. İdare ve Matlma: 24310, Maslak yolu faciasının es- rarı aydınlanabiliyor mu? Alâettin Bey ihtilâttan menedildi Otomobilden inen 6 esrarengiz adam ve bir yalan: Yolda eşkıya var! İhtilöttan menedilen klişeci Aidetlin B. ler Alâettin Beyin üzerinde toplanmalı ta, m tan sonra « lindeki bir müracaatla zabıtayi zi (Devamı 6 ıncı sahifede) Açıkta kalan 450 memur maaşlarını alacaklardır Yeni teşkilâtta daha bir çok yüksek mektep mezunlarına yer var iki mürakibin dir. Üçüncü mürakip Kâzım Bey be. nüz Ankaradan gelmemiştir. Mumai- ürakipler bul, Beyoğlu ve Üsküdar | cihetlerine mahdut olarak taksim etmişlerdir. bilenin elayyen ginlmizğz KE en man mua; ir ara ya toplanıp müşterek kararlar ittihaz edecekler ve umumi muamelâtı göz“ den geçirecekirdir. Eski Defterdarlık maliye tahsil ve tahakkuk şubeleri tonik açık- ta kalan (Lütfen Dsileyi seviri iz) e galştrlnak için yetiştirilmek üzere Rusyaya gönderilecek ikinci hafileyi teşkil edecek efendiler, dün Sü- mer Banli'ta seçilmiştir. 30 kişiden ibaret olan bu kafile de ayın yedinci günü izden hareket hareket edecektir.