3 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

3 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

> İtalya - Arnavutluk ihtilâfı nereden çıkıyor? İtalyan elçisi Romaya gitti italyanın Tiran elçisi Mösyö Koch zamanlarda | Arnavutluk maya gelmiştir. İhtilaf maliye ve meseleleri- ne dairdir. İtalya 1926 senesinde Ar- navutluğn büyük bir teşebbüsatı pafin şirketi vasıtasile 50 milyon altın frank İliraz etmişti. 1832 senesinde senede on milyonu verilmek üzere tekrar 100 milyon altın franklık bir istikraz akte. Reve mili wüdetanye salmilik bazı enasrafn karşılık gösterilmişti. Fakat 1926 istikrazı smai mahiyette ie olup faiz ve amortisman tediyesi lâzım gelmekte ve Arnavutluk yp ayyen zamanda ödeyememekte idi. Bu sebeple İtalya bu meselenin hal- Bini istemekte idi. Mektepler meselesine gelince; Arna- yutluk maarif nezareti, Armavutlukta bulunan ecnebi mekteplerin Arnavut i- daresi altımda bulundurulmasına karar vermişti, “İtalya bunu kabul etmemiş ve mektepleri kapayarak muallimleri ge- riye gelmiştir. Bu mesele, muallim kad- kâfi olmıyan Arnavutluk ghükü- düşündürmeğe ve telifibin çare- lerini aratmağa başlamıştır. Bulunacak tesviye suretine doğru ilk adım olarak Arnavutluk hükümeti tarafından, mek- teplerde İtalyanca tedrisatın mecburi olarak okutulması olacaklır, Verilen habere göre Mösyö Koch Ro- maya bir itilâf projesi ile beraber gel- miştir. Avcılar yeni bir birlik “ yapmaya çalışıyorlar Yalnız burada iki bin avcr var Merkez Ankarada olacaktır, av aylarının tahdidi isteniyor İstanbul avcıların: bütün Türkiyede şubeleri olan bir cemiyetin etrafında toplamak ve bir avcılar kongresi aktet- mek maksadile geçenlerde Varnadan avdet eden Aka Gündüz Beyin önayak i Ave miyeti avcıların alikadar olmamış,.aza adedini arttırma» ğa çalışmamış ve bu suretle de kendi- liğinden infisaha uğramıştı. Bundan sonra, Yeşilköyde ve diğer bazı yerlerde, ufak tefek bazı cemiyet- ler kurulmuşsa da bunlar da tutumamı- yarak dağılmışlardır. İstanbul avcıları arasnda yeni bir cemiyete olan ihtiyaç kendisini hisset- tirmektedir. Belli başlı avcılar, teşek- ein miktari (2000) den fazladır. Şehrimizin av sahalarmdan başlıca" ları şunlardır: Yeşilköy, Kalitarya, Kü- gükçekmece, Safra ve Avcılarköyü hava- lisinde bıldrrem, sarı asma, övcik, -be- kaşı ve ördek mebzulen bulunmak- tadır. Tavşan avmın en çok tesadüf edil- diği yer, Silivri mıntakasıdır. Kemer. bargaz, Çulluk yatağıdır. Üç senedenberi, bu güzel âdet te ortadan kalkmış. Ve kalktığı günden- beri de avcılar arasında yabancılık baş göstermiştir. Istanbulun sayılı avcıları arasında, Galata hamallar kâhyası Osman reis, Küçükçekmecede dalyan sahibi Safi, Ka- iltaryada Ali, Yeşiköyde Refik, ve Pi- pador, Sarıyerde Kâmil, © Çekmecede Mustafa, Erenköyünde Hasan Beyle rin isimleri zikredilmektedir. Lala birahanesi sahibi Lala Efen- di, dektor Hasan Kenan, doktor Atıf, Beyler de meşhur avcılardandır. İstanbul avcılarınm başlıca şikâyet- lerini bir kaç moktada hülâsa etmek ka- bildir. 1 — Avcılar, birinci derecede av va- ima olan Koporlarm (Av köpeği) ciz- si salah edilmesi lüzumunu i tedir. Yeniden kurulacak cemi vazifesi, > av köpeği yetiştirip ucuz fiyatla avcılara dağıtmak olmalıdır. Zi- ra, cins av köpeği irki, giltikşe bozul- makta ve mevcut iyi cins çok pahalıya satılmaktadır. Avcıları müşkülâta düşüren işlerden biri de av fişeklerinin pahalılığıdır. Söy- lendiğine göre, bazı köylüler, fişek al- mağa kudretleri olmadığı için köyleri ne uğruyan avcılara akşama kadar hiz- met ederek mukabilinde üç beş tüfek atmak müsaadesini alabilmektedirler, Köylünün av ihtiyacını tatmin ede- mediğine hu iyi bir misaldir. Dumanlı barut fişeğinin tanesi 5 ku- Yeşilköy sahasında bir si bin töfelli- nin ayni günde avlandıkları görülmüş- masında bütün avcılar, Fil sinde toplarıp av bayramını tes'it eder- erdi. kânlarda av fişeği satılmasına müsaade edilmesini istiyorlar. Görüştüğümüz avcılardan birisi de- Dün de toplanıldı kalmıştır. ralar için muhtelif vilâyeterdeki uğ 'dan tayinler o yapılması, kımma da hukuk ve mülkiye mezun- ei sayin edilmesi muhtemeldir. Bu Dr tertip etmiştir. İtalyan izcileri geliyor Önümüzdeki perşembe günü Cesa re Battisti transatlantik vaptırile şehri- in tarihi tı va yerlerini gezetekler, cima günü de vapurla avdet edöceklerdir. “ MİLLİYET PAZAR, 3 EYLOL 1833 HARICI HABERLER Şarki Avrupanın aziyeti Bulgar kıralı Fransız Başvekili ile görüştü PARİS, 2. A. A. — Havas A jansından : M. Daladier'dün dün Bulgaristan'ın Paris sefiri M.Ba- taloff ile beraber bulgar . kralını kabul etmiştir. Görüşme saat, 17 den 18,15 e kadar gayet © samimi bir şekilde oldu. Kral ile başvekil, şarkı Avrupanın muhtelif siyasi vaziyetlerini tetkik ettiler. Kral M. Bataloff ? un da huzuru | ile M. Paul Boncour ile görüştü. Reisicümhurin ziyafeti PARİS, 2 .A. A. — Buçcünlerde se yahat suretile Pariste bulunmakta olan Bulgar kral: Boris ile zevcesi bü seya- | hatları müddetince riayet ettikleri, teb- dil gezme” usulünden büzün ayrılmış. lar, cimhur reisi M. Lebrün ile zevcesi tarafından Ramboulled şatosunda şeref İerine bugün verilen öğle ziyafetinde bulunmuşlardır. Bo ziyafeite Bulgaristanın Paris elçi- si M.Batolif ile karısı, başvekil ve barbi ye nazırı M. Daladicr, Hariciye mazırı M. Polbonkör, Ceneral | Dumade ve ; ze Fransanın Harici siyaseti Başvekil teftişatı hak- kında izahat verdi PARIS,2. A.A. — Havas A. jansı bildiriyor: Kabine'dün, M. Daladier'in şark hududundaki tef- tişi hakkında verdiği izahatı dinle- di. Kabine, M. Paul Boncour'un harici siyasette Fransanın tezi ve bu arada alman hududu üzerinde muhtelif noktalarda olmuş olan ha diseler hakkındaki uzun beyanatı nı müttefikan tasvip etti. Kabine iktisadi ve ticari mese- leleri uzun uzadıya gözden geçir- di. 1.1033 den itibaren itbaline izin verilecek kontenjanın taksi- mi meselesi ile meşgul oldu. Bununla beraber ananevi ticari ceryanları daba geniş bir mikyas- ta tutabilmek için her kontenjanın dörtte biri evvelce tatbik "eğilen kontenjanın taksimi serbestisini almak istemekiğdir. Havada kasırga LA HAVANE,2.A.A. — Cu- ba'nın şimal sahilini iki yüz mil kadar takip ettikten sonra, geli- şinden çok korkulan © kasırga La Havane üzerine inmiştir. 80 mil hızla esen rüzgârın sokak kapıla- rını kırıp damları uçurduğunu gö- ren halkın ödü kopmuştur. Sahil şehirlerinden gelen nadir ;haber- ler, bir deniz yükselişinden büyük zararlar olduğunu — bildirmekte- dir. Matanzas'da bir çok evler ve | itfaiye binası yıkılmıştır. ) Meksika su altında MEKSİKO, 2. A.A. — Vera Cruy hükümetinde Paso del Ma- <ho irmağı kıyılarında, da oynayan çocukları olduğu hal- de çamaşır yıkamakta olan kadın- ların üzerine etraftaki dağlardan ani surette muazzam bir sel inmiş ve on beş canın mahvolmasına se bep olmuştur. Meksiko'un diş mahallelerinin hemen hepsi su altında kalmıştır. Küçük ahşap evleri su alıp me müştür. Yüzlerce insan Açlık yo'cuları ba LONDRA 2 (AA) Özlürimle hando:müzika, üzerlerind. bej veni göcmeklere, mili içzler e. Bibi ime 008 kişi dün Ağızlı ö05 va Londradan ayrılmışlardır. Bunlar Brightona yayan olarak gi ekitedirler. Oral Tende Ulnar kongresine bir istida versceklerdir. Bu yeni <Açlık yolcuları» Means tesi usulünün yani tazminat alan işsizlerin geçim vasıtaları hakkındaki tahkikatın kaldırılmasını, büyük nafin işleri yapıl. masını, mecburi iş tesisini, ücretler a- saltılmadan 40 saztlik iş Baftası yapıl masını istemektedirler. Paraguay - Bolivya harbi ASSOMPTİON, 2 (A.A,) — Har biye. nezaretinin bir tebliğine Herrera mmtakasında o Paraguay'lılar, Bolivyalları mağlün ederek, Platani. losa çekilmeğe mecbur etmişlerdir. Al Capone'un kardeşi tevkif edildi CHIKACO, 2 (A,A.) — Meşhur haydut Al Capone'nun kardeşi Mat #hew Capone tevkif edilmiştir. Polis kendisinin prensip itibarile tevkif edil diğini söylemiştir. Bir İngiliz gemisi battı a MAM, 2 AA) lrndat olan İngiliz şilebi eli İtalyan - Rus Misakı imzalandı Misak bir takım teahhüt- leri ihtiva etmektedir » ROMA,Z.A, A.— Sovyetler birliği İle Italya arasında yapılan dostluk, ade- mi tecavüz ve bitaraflık misal bugün öğle üzeri imzalanmıştır. Bu misak, iki memleket arasındaki dostça münasebetleri kuvvetlendirmek te, her iki memleketin karşılıklı surette birbirlerinin dahili işlerine karışmıya- caklarını teyit eylemekte, bı İeketin iktisadi muamele ve İ lerinde diğerlerine göre kendilerini aşağı mevkiye düşürecek bir fark gözet ri halini karşılıklı surette bertaraf ct- akit taraflardan berhangi birine verebilecek mahiyette beynelmi- irak ihtimelini - ortadan akta ve ademi tecavüz hakkında — mutaarızı terif etmemekle beraber —5ir takım teahhütleri havi bulunmak tadır. M. Hitlerin bir Nutku daha Fransanın Sofya elçisi M. Cambon ha. |“ Nazi'lik sulhculuk telek- bulunmuşlardır. kilerine muhaliftir,, 'NÜRENBERG, 2. A. A. — Dün 17,25 te baçvekil Hitler kültür meselelerini tetkik komisyonunda bir mutuk söyledi ve bu arada dedi ki : — Nazi'lik her sahaya tatbik edilebi- len bir felsefedir. Nazilik kalıramanane ymeti, irk, şahsiyet ve seçme erine kurulmuştur. Beynel sulhculuk ve demokrat telâkki i surette muhaliftir. Mühim etnik ve irsi unsurlar bugün anlaşılmağa başlanıyor. Nazilik tarafın. dan başlanan yeni devre bu suretle açı- iyor. Vazifemiz, Almanyayı — Veimar devresinin maddeciliğinden çıkarak da ha yüksek bir şekle eriştirmeketir. Eğer kültür sahasında bir inbitat ol- muşsa, bunun sebebi halkım milli kökle ri ile temasını kaybetmiş olmasındadır. Yahudi ırkı gibi sanatta yaratıcılı meziyetlerinden tamamen mahrum ol- madikça, her irkin kendisin mahsus bir sanatı vardır. Hitler, bu sözlerden sonra fikriyat sa hasında emniyetsizliğe varan liberalizm hakkında hükümler yürüttü ve dedi ki: — Siyasette olduğu gibi sanatta da, marksizm mihilisttir Nazilikte bir sanat #önesansının bütün esaslı şeraiti vardır. Artisti, liberal devrenin daimi endişele- günden ancak e kurtarabilir. Yani sanattan bahseden Hitler söyledi — Sadece üsri almak Kaygasile sanat ta zirzopluklara kaçanlar, eğer samimi iseler timarhanelere malıdır. Bi- Mâkis, eğer istismar fileri ile hareket et- imişlerse, dolandırıcılıkla ittiham edi rek mahkemeye sevkedilmelidir. Şimdi devlet Nazi'lere aittir, Ve Miberal devre artistleri için söz söylemek hakkı yok- M. Herriot Moskovada meki Z.A.A.— Gazeteler makalelerini M. e muvasala- Tl timadının sarsıl sediyor. Hiç bir zaman bugünkü kadar büyük olmamıştır. İstikbal dostane oldu MOSKOVA, 2. A. A. — M. Herriot da'M. Alşband ve Krestinski, M. si reisi MA Meegmnine, Sovyet asya ile ecnebi memleketler arasındaki harsi münasbeteler cemiyeti e maş Lermer ve başlarında sefarat müsteşarı M. Payart olmak özre o bütün fransız sefareti erkânı, hariciye komüserliği ve Sovyet matbuatı ile ecnebi matbuatı mü messilleri tarafından karşılanmıştır. İs- tikbal pek parlak ve dostane olmuştur. Bulgar kadın muallimleti işten çıkarılıyor mu? SOFYA, (Milliyet) — Bulgar Maarif nezareti buhran sebebile bir seneki muallim kadrolarından bir çok kadın muallimleri çıkarmıştır. Bunla- rın yerlerine mali vaziyeti fena ve. ai- İlesi kalabalık olan erkek muallimler tayin edilecektir. Bulgarlarca, Yugos- lavya hududuna yakın mntal şerait, kadın muallimler için müsait MN nlan'be BE gelme yal erkek muatlimler tayin Bilhassa, memleketin erkek Hselerim de tek bir kadın muallim barakılma- yacaktır. Disipline dahaziyade ehem MM vermek noktasından da erkek terviç olunmaktadırlar. “Sovgaller. ve Lehistân İzmir rıhtım şirketi sabık dnnisei İsviçrede hapishanede öldü ANKARA, 2 (A.A.) — İzmir Rıhtım şirketi suiistimalinden dola. yı kaçmış olan eski Nafia komiseri takip ediliyordu. e Maznun İsviçre hükümeti tarafından Owchy'de yakalanarak tevkif edilmiş ve memle- ketimize iade olunmak üzere iken Bern ha, ishanesinde ölmüştür. Fevzi Pş. Hz. nin teşekkürleri 'ANKARA,2. A. A. — Büyük erkânı harbiye reisi Müşür Fevzi Pa. şa Hazretleri yüksek zaferin yıl dö nümü münasebetiyle almış oldukla- rı resmi ve hususi tebriklere ayrı ayrı cevap vermek mümin olmadı. ğından bilmukabele samimi tebrik ve teşekkürlerinin iblâğına Anadola Ajansını tavsit buyurmuşlardır. Eskişehirde kurtuluş bayramı ESKİŞEHİR, 2. A. A. — Kurtulaşunun 11 inci ydöünümünü ya- şıyan Eskişehirliler bu güzel bayra mı parlak tezahüratla kutlulamakta- dılâr. Sabahleyin on bir sene önceki kurtulus hadisesi aynen tesit edil- miştir. Halk sevinç içindedir. Karadeniz Akdeniz şimendiferleri dün biri birine bağlandı ANKARA, 2. A. Â. — Kayseri - Ulukışla demir yolü bugün ta mamlanarak Karadeniz Akdeniz şömendilerleri birbirine bağlanmış > e. Samsunda dehşetli bir kasırga SAMSUN, 2 (Milliyet) — Deheştli bir Karayel rüzgârı esmeğe başlamış ve onu takiben bir kasırga olmuştur. Limanda Gülcemal va purile ufak tefek vapurlar çaparlar ve yelkenliler vardı. Rüzgârın yük soltteğu tow'e dereceyi bulmuştur ki İmesdekt ne ulusu, via düşülen dileri görmek mümkün olamamıştır. Bir aralık Samsun - Sivas zahire ambarı olarak yapılmakta olan gümrük civarındaki yeni depo iskeleti gürültüler arasında yıkılmıştır. İa anca li yoktur. Şayanı şükran- dır ki toz şehri değil de ekseriye e denizi istilâ Yi işe rünen kısmı bembeyaz dalgacıklarla örtülmüştür. Başka biner yoktur. T.D.T. Cemiyeti İSTANBUL,2(A.A.)—T,D.T. Cemiyeti umumi “kâtipliğinden: T. D. T. Cemiyeti amumi merkez heyeti bugün saat 14 te umumi kâ- tip Ruşen Eşref Beyin reisliği altında Dolmabahçe sarayında toplana- rak karşılıklar klavuzu için ankete gelen cevaplar üzerinde tetkikata devam etmiştir. Umumi merkez heyeti pazartesi günü saat on dörtte gene toplanacaktır, Avusturya İsmet Pş. Hz. Ordusu kuvvetli | arei'zünü Vizenin serinin sie cekler ve ağlebi ihtimal ayni günün ak- Ankara; seklerdir. Orduya 8 bin k kişi ilâve A Cumhuriyet merkez banka edildi, İhududa asker gönderiliyor! Sene. —— ubesi - PARİS, 2. A: A. — Petit Parisien İ yet Merkez Bankasının Mersin şubesi hedesini imzalayan hükümetlerle Avus- turya arasında geçen cuma günü bir an- laşma yapılmıstır. Bu anlaşmaya göre Avusturya hülcümeti — ordusunun bu- günkü mevcuduna altı ay müddetle s6- kiz bin gönüllüden mürekkep bir yar- dımcı kuvvet ilâve edebilecektir. Askeri yardımı kıtaatı VİYANA,2.A. A. — Journal Offi- tihabatı yapılacaktır. Yorgancılar ce- miyeti intihabatı yapılmış ve riyascte Seyfettin Bey seçilmiştir. 400 kilo kaçak esrar Gümrük muhafaza teşkilâtı tara- immtakasından 400 Amerikalı iülaliükiş çalışıyor Gümrük ve İnhisarlar vekâletince bir sene müddetle getirilmiş olan A- ere #wütehassmı Mıstır 'ortildin şehrimize gelmiş ve İstan Derhal Askerleştirilecek.. Bir Fransız gazetesinin Fransız bahriye nazırı öldü PARİS, 2 (A.A) — Havas ajansı Bahriye bildiriyor: nazırı M, Laig ve fat etmiştir, Beii 4S S#8EŞEE SESEESEŞ ELERSSSREREŞE ya “PPEPYEE #rri iş