25 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

25 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

an ği . Parke - Asfalt Ne garip, bizde şehir harici yol- lar, asfalt veyahut beton olarak ya | Palıyor da şehir dahili yollar inşa- sında parke kullanılıyor. Tabiidir ki asfalt ve beton yol- lar, hem temiz ve hem de rahattır. Bunu şehre sokmıyarak yürüyen- erin ayaklarını burkan, otomobille- ri zıplatan, araba tekerleklerinin çıkardıkları gürültü ile (o kafaları sersem eden, temizliği (güç, tozu amuru bol olan © parkenin şehir #okaklarında tercihindeki hikmet ve mânâ anlaşılamamaktadır. Bu, ödeta elimize aldığımız bir salkım Üzümün tanelerini atıp (o saplarını yemek gibi acayip bir harekettir. Bunda ihtimal parkelerin daha da- Yanıklı olması mülâhazası hâkim- dir. Yol demek, her (şeyden evvel tozsuz, çomursuz, temiz, düzgün bir mermer demektir. Bugün İstan- bul kaldırımlarını teşkil eden par- keler, müruruzamanla yamrı yum- Tu olmuş ve bir yoldan beklenen vasıfları çoktan kaybetmişlerdir. Sonra asfalt yolun gürültü çıkar- mamak, tozdan ve (o çamurdan âri bulunmak gibi parke ile kıyas ka- bul etmez iylikleri ve şehir ihtiyacı: ha kabiliyetleri vardır. Vilâyetin bu güzel parke ve be- ton yolları, şehirde yapmıyarak şe- hir haricine hasretmesinin. sebebi, “acaba bu yolların geçtiği sahalar- daki ağaçları, telgraf direklerini, tırtları, yamaçları, hendekleri, çu- kurları, böcekleri, serçeleri, karga ları gürültü ile bizar ve o çamurla elvis etmemek endişesi midir?,, iye Oinsanın pek haklıo- k soracağı (geliyor. Fil hakika şehir O haricindeki bu yolların daimi | sakinlerinin ve Yolcularının kargalar serçeler ol- duğu düşünülür, onların da iskar- Dinsiz ve fotinsiz dolaştıkları na- Zarıitibare alınırsa bu düz ve temiz Yolların şehir haricine hasrındaki Yüksek ve insani mânâ pek kola; İıkla anlaşılabilir. Eğer vilâyet, şehir haricine yap- ğı yolların yarısını şehir dahiline Yapmış olsaydı, Bugün İstanbulun Yürültüsü kısmen azalmış, çamuru '€ tozu ise yarıyarıya değilse bile dörtte bir eksilmiş olurdu. Neye neye yapmıyor?.. Hikme- inden sual olunmaz bir muamma !, Salâhaddin ENİS elli iymetli bir lâhit bulundu Fatihte Sarıgüzel semtinde Aymaliçeş mevkiinde yangın yerinde Mahmut isminde bir taşgı hafriyat yapa- hik ankaz nevinden taşları çıkarır e bar edilmiştir. Müzeler idaresi hafri - alline memurunu göndermiş, yapı tetkikat enticesinde İahdin yüksek bir eser olduğu görül eye naklettirmiştir. lâhdin çıktığı yerde di- *r bazı eserler bulunmasını kuvvetli al dahilinde görmektedir. Bu - Nan için burada hafriyat yapılarak yeni erler alınacaktır. ei Sarıyerde bir kaçakçı Çoktan beri takip edilen ve bir türlü geçirilemiyen kaçakçı Hamdi evvek. gün Sarıyerde inhisarlar takip #miri Bey tarafından yakalanmıştır. İne- ölulu Hamdi isminde sabıkalı ve azılı kaçakçı olan merhumun üzerinde ve endiği yerlerde de bir çok kaçak mad (lş Bankasından alınan cetveldir) 23 EYLÜL 1933 Akşam Fiatları 5 İstikrazlar Tahvilât x dahi 97, Elektrik —— ik izm 7) Tramvay —— , yolları (290$ Tünel —— yakla “İSO $ Rihum 170 7 ÖSO Anadehaf 45 1025 - '. #75 10,5 $ Mümessil 5128 ESHAM Bankası Nat Telefon 12 - Bomonti > Hamiline © 935 $ Terken A 2725 102 ie 25 48. $ İctimhe day, Ni Hisse 21800 Şark day 125 320Ğ Balya Zs 1625 İ Şark m ecim 285 ÇEK FİATLARI 1200 $ Prağ m? Viyana 72815 Rd sa 8297 245m5 , erdam 11708 67,1175 4 Moskova 1675 NUKUT (Satış) Kuruş e “5 ı ws$ 1 > ı j2» 42 maf 1 5-4 ğı 0 Suriyeye İhracatımız Yeni tarifelerden sonra ihracatımız artacak 30 Eylülden itibaren Suriye hükü » Türkiye müvaredatıan karşı Ce - ti Akvama dahil memleketler mü - uni er mü varcdatıma tatbik ettiği muameleyi tatbika başlaycaktır. Tarifelerin tatbiki, Suriye ye ihi tımızın artmasını mucip ola - in i edilmektedir. 10 kilo afyon daha Uyuşturucu maddeler inhisarı idaresi piyasadan 10 bin okka afyon daha satn almıştım; Bu suretle inhisar ideresinin şimdiye kadar satın aldığı afyon mikda- rı 30 bin okkayı bulmuştur. Kaplumbağa ihracatı İzmir taçirlerinden bazıları, Istanbul Ticaret odasından kaplumbağa ihracatı imkân ve mahreçleri hakkında malümat istemişlerdir. Bu tacirler, ihraç edilmek üzere hayli mikdarda kaplumbağa temin edebilecekelrini ilâveten bildirmişlerdiri. Altın fiatı VAŞINGTON, 24 (A.A.) — En son çıkarılan altın fiyatı 3İ,86 olarak tesbit edilmiştir. Bu fiyat cuma günkü piyasa- dan li cente fazladır. Türkiye iktısadiyalını tetkik İktisat Vekâletinde müteşekkil Tür- kiye iktısadiyatınm tetkik heyeti, Tica- ret odasından Ege mıntakası pamuk istih salâtı halkında malümat istemiştir. Dolar ve ingiliz fiatları Ihracat ofisi, Borsadan İngiliz ve do lar fiyatlarının temevvüçleri hakkında malümat almıştır. İngiliz ve dolar te - mevvücatı piyasamızda ciddi ve menfi tesir yapmamaktadır. Vilâyeite Açıktaki memurlar a Ay sonuna kadar diğer Vilâyetlere yerleştirilecektir Istanbulun son mali teşkilâtında beş yüz kadar memur açıkta kalmıştı. Bun lara açık maaşi verilmektedir... Fakat kanunen açık maaşı devam edemiyeceği gibi bunların da kendilerinin görebile- cekleri işlere tayinleri matlüp bulun - maktadır. Bu itibarla açıkta kalan me - murların, İstanbul harici, Adana, An- kara, Antalya gibi. vilây: siln- hallere tayinleri takarrür etmiştir. Ta- yin işlerinin bu ayın sonuna kadar ik- mal edilmesine çalışılmaktadır. Yalova kaymakamı Yalova kaymakamı dün vali muavini Ali Rıza Beyi ziyaret etmiştir. Ziraat sergisi Ziraat odası tarafından yapılmıştır. ie Polis müfettişliği Mülkiye mezulnarından Eminönü merkez memuru Kâmüran Bey terfian polis müfettişliğine tayin edilmiştir. e > Liman şirket umumi heyeti Liman şirketi heyeti umumiyesi bu- gün toplanacak, tahlisier inhisarını şir- ketten refi ;4 zünden mütevellit vaziyet görüşülecek, müeses bisse senetlerin d den eşhas elinde bulunanların satm alın ması karara bağlanacak ve müddetleri bi ten idare meclisi azasının yerine yeni- leri seçilecektir. İçtimada Maliye veli - İeti namına hazır bulunmak üzere nakit işleri müdürü Sırrı Bey şehrimize gel - miştir, ı Li Askeri hakim ve muallimler Heyeti Vekile, askeri muallim ve hâ- kim yetiştirilmesine ait yeni bir talimat- nameyi tasdik etmiştir. Bu talimalname i muallim ve hâkim sını- bitirmiş olanlar, aske- ri lise ve orta mekteplerle Harbiye ve muadil askeri mekteplerde tahsilde iken resmi arızası zabit olmaya elverişli ol - mayıp ta muallim ve hâkim sınıfında is- tihdama elverişli olan talebeler alıracak- tır, Talimatnamede askeri muallim ve hâkim sınıflarını mütehassıs dereceleri- ne girecekleri için ayrı ayrı yaş hadleri kabul edilmiştir. Bu suretle seçilecek ta lebe Harbiye talebesi gibi hukuka malik olup her sene ibtiyaç nisbetinde tesbit edilecek kadrolarla Harbiye mektebi kad. rosuna ilhak edilecek. Ve mensup olduk mektebe devam ettirileceklerdir. Meslek tahsillerini muvaffakıyetle bi renler ihtiyat zabitleri kanununa tevfi - kan ihtiyat zabiti yetiştirilmek üzere ih tiyat zabitleri mektebine gönderilecek- er ve mektebi ikmalden sonra 7 inci si- nıf askeri hâkim veya muallimliğe tayin olunacaklardır.. Ada eşekleri tarifesi Ada eşekleri ile tenezzüh fiyatlarını4 indirilmesi, öteden beri Ada eşeklerile alâkadar olan ve bu hususta müteaddit teşebbüslerde bulunan bir Ticaret odası nezdinde yeni bir tesebbüdü mu- cip olmuştur. Bu zat, Ada eşlerinin lüks bir tenezzüh vasıtası olduğunu, bu eşek lere binip gezmek havayici zaruriyek den bulunmadığını, bu itibarla beledi- yenin Ada eşekleri fiyatlarile alâkadar olması doğru olmuyacağını ileri sürmek tedir Adiiyad Yeni hapishaneler Adliye müsteşarının ga- zetemize beyanatı Adliye Müsteşarı Tevfik Nazif Bey dün de adliyeye gelmiş, Başmüfettiş- lik dairesinde adli işlerin tetkiki ile meşgul olmuştur. Ci Çocuk hastahanesinde pek mühün bir ameliyat, bu ameliyattan © sonra da ameliyat kadar mül bir tehlike geçiren Tevfik Nazif Beyin bir aylık son mezuniyeti bir hafta sonr te- cektir. Mumaileyh bir hafta sonra An- karaya gidecek ve bilfiil işe başlıya- caktır. z Tevfik Nazif Bey dün kendisini zi- yaret eden muharririmizin muhtelif suallerine cevap olarak demiştir ki: — İntihap Encümeni adli inzibat işlerine ait tetkikatını ikmal etmiştir. İntihap ve tayin işlerini de bir hafta- ya kadar bitirecektir. Münhallere şo veya bu zatın tayin edileceğini mek kabil de; Zikredilecek isim- ler yanlış bir talminden ibaret kala- caktır. “Türkiye dahilinde asri bapishane- ler tesis ve inşası yapılacak işlerin en başında gelmektedir. Bumm için ve- rümiş 500 bin lira da tahsisatımız var- dır. İlk elde iki büyük hapishane ya- pılacaktır, Bunların yerleri henüz tes- pit edilememiştir. En galip ihtimalle bu hapishanelerin Konya veya Bilecik- te yapılması mümkündür. Yer taay- yün ettikten sonra derhal inşa: baş İlanacak ve 1934 senesi zarfmda da im #aatın ikmaline çalışılacaktır. Hapis- haneler üzerinde tevakkuf o edilmesi icap eden en mühim ihtiyaçlarımızdan birisidir. Artık bunlar etrafında ilmi esaslar dahilinde çalışmak,mahpusla- rın ve mahkümların hallerini düzelt- meleri için ilmin icap ettirdiği tedbir- leri almak ve tesisatı yapmak zamanı değildir. Ancak bugünkü hapishane- lerden daha ziyade ikamete elverişli ve asrın şeraitine bir derece daha uy- gun bir hapishane olmıya elverişli bir bina olduğu görülmüş, tamir ve ıslah edilerek hapishane haline | ifrağına karar verilmiştir. Bu inşaat ay sonu- na kadar bitirilecek, © ağlebiibtimal teşrinievvelde de muhtelif hapishane. Terden muhtelif mahkümlar buraya nakledileceklerdir. Edirne hapishaı sinde bir de çocuklar dairesi buluna- cak çocukluk çağında bulunan, hal lerini düzeltmeleri matlüp olan ve bu- nun için büyük mahkümların yanla- rında bulundurulmaları özürlü adde- dilen mahkülar buraya nakledilecek- lerdir. “Edirne hapishanesi mahkümların MİLLİYET PAZARTESİ 25EYLOL 1933 diyede Yeni talimat —— Zabıtai.belediye talimat- namesi anketi zabıtai belediye talimatnamesi şimdiye kadar basılan kısım- ndarlara ve meclis azalarına gön derilmiştir. Alâkadarlar bu husustaki fikirlerini belediyeye yazacaklardır. Br) umumi bir anket şeklidne olacak ve ta- limatname bütün şehir ihtiyaçlarına uy- gun bir balde tanzim olunacaktır. Bilâ- hara proje üzerinde lâzım gelen tadilât yapılacak ve meclisten geçerek talimat- name hükmünü alacaktır. İtfaiye için yeni garaj Belediye, Usküdar itfaiyesi için Ka- racaahmet mezarlığında yeni yaptırmağa karar vermiştir. Şimdiki ga- raj iskele meydanında ve dar bir bir d ider meydanı yavaş yavaş genişletildiği cihetle bilâhara iskelenin yanındaki bu sahil binaları da kâmilen istimlâk edilecek ve rıhtım meydana çe karılacaktır. Modada çocuk bahçesi Modada açılacak çocuk bahçesinin inşaatı için çarşamba günü daimi encü- mende ihalesi yapılacaktır. Haliç gena doluyor z 'keti belediyeye müracata ede icin dolmakta olduğunu, seyrü- seferin müşkülâtla yapıldığını bildirmiş tir, Fahat bütçe müsait olmadığı için be- lediye Halici bu yakın senelerde temiz- Miyemiyecektir. samim hürriyetlerini tahdit eden bir müesse- se olmaktan ziyade bir darüssmaa o- lacak, elinde bir sanatı olan mahküm- Jar buraya nakledileceklerdir. “Memleketin muhtelif yerlerindeki hapishaneler uzun müddet ikamete müsait binalar değildir. Mümkün mer- tebe hapishanelerin islahı oo cihetine #idilmektedir. Bir çok © vilâyetlerde metruk binalar, tamir edilerek, hapis- hane haline ifrağ edilmekte, mahküm- ların oturtulacağı yerlerin elden gel- diği kadar sıhhi şartları ihtiva etme» si noktasına bilhassa dikkat edilmek- tedir. “Bugünkü hapishaneler devlet için maddi zarar tevlit eden müesseseler- den başka bir şey değildir. Asri pishaneler tesis masrafları bertaral edilecek olursa iratları masraflarını koruyan birer çalışma ve çalıştırma müessesesi olacaktır. Asri hapishane- lerde biç bir mahküm boş durmıyacak her mal kendi iktidarı ve bilgisi dahilinde hapishanel, çalıştırılacaktır. Bugünkü ierdeki bugünkü halin ve mahzurlu vaziyetlerin mutlak surette önüne geçilecektir.,, Mahkemelerde Bir liraya bir adam! Haziranın i haftasında Galata- da Arap camiinde raspacı Abdullabı öldürmekten suçlu Mustafanın muha- kemesine dün ağırceza mahkemesin- de başlanılmıştır. Suçlu maktul Abdullahla arkadaş olduğunu, vapurlarda beraber raspa yaptıklarını söylemiş ve demiştir ki: — Geçen yılbaşı gecesi bir arada olurup eğlenirken Abdullah benden bir lira borç aldı. Bilâhare bu parayı vermedi.. Vaka gecesi o parayı Ab- dullahtan tekrar istedim. Vermedi ve: O lira senin benden çaldığın pa- de etmem dedi. Ve çıktı gitti. Ben kahvede kaldım. Abdullah bir müddet sonra tekrar geldi ve beni dı- sarı çağırdı. Paramı isde edecek zan- nile dışarı çıktım, halbuki o: — Ben dışarı çıkınca sen o bana küfretmişsin, diyerek üzerime saldır. dı. Fenalık yapacağını anladım, ken- dimi müdafaa için ben de yanımda bulunan biçağı çıkardım ve ona ha- vale ettim. Ölmüş. Ben öldürmek kas- tile vurmuş değilim. Muhakeme şahitlerin celbi için baş- ka güne bırakılmıştır. Bir küstah; hakimlere ağır hitaplarda bulundu Mübadil olarak Yunanistanda bulun- duğu esnada İstanbulda bıraktığı zevee- si Zoiçeyi bir baba his ve şefkatile Ki - maye edip evinde besleyen dayısı Laml Efendiyi yaralamaktan suçlu Ürgüplü Nikonun muhakemesi ağır ceza mahke- mesinde bitiriliyiştir. Son celsede iddia makamını işgal eden Ahmet Muhlis Bey iddianamesini serdi demiştir ki; — Niko Yunanistandan! döndükten sonra zevcesinin yanına iltica ettiği da- yısı Lambo Efendinin evine gitmiş, uzun. müddet kalmıştır. Pek uzun zamanlar Zoiçeyi besliyen Lambo Efendi Zoiçe - nin kocasını da beslemeğe tahammülü ol mali takatinin buna yetmeyen ceğini söyliyerek Niko Efendiye karısını alıp gitmesini teklif etmiştir. Niko bundan muğber olmuş, kendisi burada yok iken zevcesine ve dolayısile kendisine pek büyük yardımları doku 4 nan Lambo Efendinin yolunu beklemiş ve onu öldürmek kasdile dört yerinden yaralamıştır. Hâdisede öldürme kasdi el duğu muhakkaktır. Muhakeme ve tahki kat safahları bu hakikati kati olarak or- taya koymuştur. Suçlunun 448 inci mad de ile cezalandırılmasını isterim. Bundan sonra maznun karısının da - yısına bir baba şefkatile değil, çok geni Arap camisi cinayeti niçin olmuş? Mahkeme beyet( müzakereye çekilmiş, bir müddet sonra gelerek kararını tefhim etmiştir. Bu ka- Tara nazaran maznun on sene hapse mah küm edilmiştir. Maznun karar tefhim edilince küstahilik etmiş ve Cümhuriyet hâkimlerine karşı tecavüzkürane bir li - sanla hitap cüretini göstermiştir. Bunun üzerine iddin makamını işgal eden Ah- met Muhl4 Bey ayağa kalkarak bir zabıt varakası, tanzim edilmesini talep etmiş, mahkeme bu talebi kabul ederek mahkümun hakkında yeniden takibat ya pılmak üzere bir zabıt varakası tanzim edilmiştir. ç Bir mütecavizin cezası 15 yaşını ikma! etmiyen Nahide Ha nıma tecavüz etmekten suçlu Selim Efendinin muhakemesi dün ağırceza mahkemesinde intaç edilmiştir. Selim Efendinin Nahide kıza teca- vüz ettiği sabit olduğundan bir sene 15 gün müddetle hapse konulmasma, 30 lira ağır para cezası alımmasma ve tazminat olarak ta 200 liranın kendi» sinden almarak Nahide Hanıma veril. mesine karar verilmiştir. Sahte senet davası Kaymak zade Hüseyin Avni Bey ta- rafından un tüccarı Cema! Beyle mu- basebecisi Rıza Derviş Bey aleyhine on bin ilarlık bir sahte senet tanzimi ve imza taklidi davası açılmıştır. , Bu davaya dün ağırceza mahkeme- başlanılmıştır. . Maznunlardan Cemal Bey hasta olduğuna dair mah- kemeye rapor göndermiş, yalnız Rıza Derviş Bey hazır bulunmuştur. Yapılan isticvapta Rıza Dervij Bey Hüseyin Avni Beyin bu senedi kendi- lerine borçlu olduğunu, mahza bu pa- rayı dolandırabilmek için b kendisine ait olduğu anlaşıldığını söy- lemiştir. Muhakeme diğer maznun © Cemal Beyin celbi için 15 teşrinievvele bıra- kılmıştır. Döverek mi öldürdü? Şilede İsmail Sıddık Efendi isminde zayıf bünyeli bir adamı döverek öl- 'dürmekten suçlu Yusuf oğlu Mehmet ile İbrahm oğlu Süleymanın muhak: melerine dün ağırceza mahkemesin- de başlanılmıştır. — Mehmetle Süleyman İsmail Sıddık Maarifte Ecnebi Profesörler geliyor Profesörler 3 senede türk- çeyi öğrenmeye mecbur.. Bu ay başında on beş ecnebi profesör daha şehrimize gelecektir, Kadroda mev cut 35 ecenbi profesörün hepsi teşrini evvelin ortasına kadar vazifeleri başın- da bulunmuş olacaklardır. Profesörler buraya gelirgelmez kendilerine evvelâ hususi muallimler tutarak türkçe öğreş neceklerdir. Viukaveleleri mucibince her profesör azami üç sene sonunda ve türk çeyi mükemmel bir surette öğrenip ders leri türkçe takrir o etmeğe mecburdur. Üçüncü sene sonunda Türkçeyi öğrenmi yen profesörlerin mukaveleleri feshedi- lecektir, Drs takririnde tercüme etmesi ortadan kalkınca tır . Üniversite idare heyeti) dün de Ihsan Beyin riyasetinde toplaanrak 15- lah işleri etrafında görüşmüştür. Aiganistanda Tıp fakültesi Aldığımız malümata göre sabık Da- rülfünun Trp fakültesi müderrislerin - den cildiyeci Reşat Bey Efganistande; bir Tıp fakültesi tesis etmek üzere da- vet edilmiştir. Hasan Reşat Bey Efgah hükümeti ile mukavelename yapmıştır. Kübilde tesis edilecek olan bu Tıp fa - kültesi için Istanbuldan daha bazı dok - torlar Efganistana gideceklerdir. Ha - san Reşat Beyde:( başka Darülfünun kadrosundan açıkta kalan daha bazı mü derris ve muavinlerin Efgahistana gide- cekleri & Hilmi Ziya Bey Üniversite Edebiyat fakültesi felsefe profesör muavi tayin edilen Hil- mi Ziya Bey önümüzdeki ayın en beşin- de Almanyadaki tetkikatını setirerek şe'f rimize dönecek ve vazifesine başlaya - caktır. j Karar yarın Vapurlara konulan kıymetlere vapur- cular tarafından vâki olan itirazları tet kik eden hakem birinci ticaret mahkeme- si reisi Osman Nuri Bey dün ra terki. katma devam etmistir. e Dün ehli vukuf Osman Nuri Beyin nezdinde içtima et- miş ve uzun müddet vaziyet, evrak, muh telif vapurlara konulan kıymetler ayrı ayrı tetkik edilmiştir. Tetkikata bugün de devam edilecektir. Yarın, olmadığ) takdirde öbür gün meselenin kat'i kara» ra raptedilmesi ihtimali kuvvetlidir. Kat'i karar bütün vapurcular celbedile rek aleni surette tefhim edilecektir. —— | Üsküdarda bir dispanser Sıhhiye vekâleti Üsküdarda Şemsipa şadaki Mihrimah medresesinde süt ve , mektep çocukları için yeni bir dispan - ser açılmasma karar vermiş, Sıhhiye mü dürü Ali Rıza Beyle belediye reis mua- vini Hümit Bey bugün Üsküdara geçe- rek yapılacak tadilâtı karar - laştıracaklardır. Efendiyi dövmediklerini, bilâkis baş- tarafından © dövüldüğünü kendileri tarafından kurtarıldığını söylemişlerdir. Muhakeme şahit cel- bi için başka güne bırakılmıştır. Evi kasten yaktılar mı? Beyoğlunda Minare © sokağındaki evlerini 9.5.933 gecesi, sigorta bede- iine tamah ederek yakmaktan suçlu Oskar ile zevcesi Olga, kardeşi Petro Albert ile Yani ve bu yangında eşya çıkarmak ve evvelce eşyayı boşaltmak suretile onlara yardım emekten suçlu hamal Kâmil ve yangını çıkarmaktan suçlu Kostakinin muhakemelerine dün ağırcezada başlanmıştır. Oskarla karısı ve kardeşi | kasten yangın çıkarmadıklarını, evin ve eş- yanın 25 seneden beri sigortalı oldu- ğunu, hamal Kâmil de evden eşya çı- karmadığını söylemiştir. , Okunan rapora göre, bu yangın ne- ticesinde ayni evle yanındaki ev ta» mâmen, karşımdaki iki ev de kismen Tm 0 uhal şahitlerin çağırılmaları ve sigorta bedellerinin ve tarihlerinin kumpanyalardan tespiti için 22 teşri. nBievvele bırakılmıştır, Para cezası verildi 27 okka kaçak tütünle yakalanan Ibrahim Ağa ie Mürüvesi? Harman muhakemeleri dün dokuzuney ihtu sinin cürümleri sabit olduğundan birer ay hapislerine ve 135 lira cezas vermelerine karar verilmiş Fethiyede maden suistimali mi? Fethiyede Domuüzalan O mevkiinde geniş mikyasta dığı mahalli cüj idare eden inabe suretile ifade elan müddeiu- mümi muavinlerinden Şefik Beydir. Vaki olan ihtara nazaran bu ocaklar metrük ve milli emvalden olup Fransız maden şirketi tarafından işletilmektedir. Ocakları idarelerine alanlar buralardan. gizlice bir buçuk milyon liralık maden maden çıkararak ihraç etmişlerdir. icra edilen tahki- a enem yani emri maden mü - endisi * Reşit ve jeometer Seyfi Beylerin de ifadelerinin alınmasına ye zam görülmüş, mumaileyhim şahit sıfa- tile müddeiumumi Şefik Bey tarafından dinlenilerek ifadeleri tesbit ediliştir. İfa- de varakları mahalli müddeiumumil, inde edilmiştir. rız. Bu bize gösterir ki ze bazı yeni prensipler tesir etmeğe ba; laraştır. Bu yeni teşkilât her yerde, ol. duğu gibi kâh muvaffak olur, kâh ok maz ve tadile uğrar. Son günlerde İstanbulun maliye teşk lâtımda da bir takım yenilikler yapıldı. ğını işidince bir vergi mükellefi sıfatiy. le memnun olmuştum. Umdum ki; bü yeni teşkilâtta biraz da mükellefe karşi kolaylıklar vardır. Lâkin ümidim maa lesef boşa çıktı ve bir kere daha müşahı de ettim ki; bu maliye teşkilâtı da bazı emsali gibi sırf idare makinesinin kon trolü ve memurların mes'uliyetleri ese sını daha iyi korumak için yapılmış vi mükellef yani asıl parayı veren adam di ünü iştir. Bunun böyle olduğum bana ilk gösteren şey yeni teşkilât işe başlar başlamaz, taraf taraf haciz mua meleleri yapılması oldu, Bir hükümetin halktan vergi isteme si, vaktinde vermiyenlere kanun bü. kümleri tatbik etmesi kadar meşru bal ve tabii şey olmaz. Lâkin halkın da bu vergiyi verebilmesi için verginin âdil, iyi tarhedilmiş, miktarı ve tahsil zaman ve tarzları mükellefe epeyce anlatılmış ve biraz da tahsil kolaylıkları gösteril. miş olmak ta şarttır. Halbuki; Istanbulda - başka vilâyetleri bilmi- yorum - Haziran başında tahakkuk €- den vergiler ikişer ay fasılalarla dör! taksitte alınır. Evvelce üç ayda bir ali nedi. İktisadi buhran arttıktan aksi olarak bu müddet iki aya indirildi. Şimdi ikinci ay sonunda vergisini verimi yenlerin malı satılır, kirası, maaşı hacze dilir. Bu da kanuni bir şeydir. Yine bir şey diyemeyiz. Lâkin bu vergi tahak- kukları her sene başka şekilde, her se ne yeni bir emre göre değiştirildiği için mükellef vereceği paranın miktarını bil. mez. Bizim gibi memlekette okur yazar ve balk ile hükümetin vazife haklarım birbirinden ayırt edebilir olanlar bile bu Bun miktarını ancak eline haciz kâğıdı gelince anlar, Zira meselâ: Evvelki se- enki vergiye buhran vergisi zammedil. di idi. Bunu bina vergilerinde keyfe gö- re kâh binayı irat addedip üçte tesbit et tiler. Kâh mesken deyip altıda bir zam ettiler, Geçen sene de böyle gitti, bu se- ne fazla bahçe vergisi diya bir vergi i- kardılar. Bakmaz; ılar diyorum. Çünkü geçen ve evvelki senelerde bahçe vergisi diye bir vergi tahsil edilmiyor. du, Bu sene böyle bir verginin ihdasma dair bir kanun da çıkmadı. Amma vergi bir emirle şubelerce tahakkuk et- tirildi. İşin fenası, bu fazla bahçelere tarhedilen senelik vergiler bazı sayfiye semtlerinde bahçenin iki senelik, üç se nelik kirasından fazla çıktı. Çünkü Bir gok memurlar fazla gayretkeşlik gös! rip yeni teşkilâta açıkta kalmamak ii azami miktarda tahakkuk yapmıya ça- ıştılar, Kıymet tayininde dehşetli mü- balâğa ettiler. Yeni teşkilât geldi bu ta yerden tuttular ve zorladılar. Şimdi bir bayli karşılıklar çıktı. Evvelâ Tahsili emval kanununda mü ke'defin borcumu bir cetvel ile görünür! bir yere asmak diye bir usul vardır. Bu mükellefe vergi miktarını tebliğten kur tarmak için memurlara kolaylık olsun diye ihdas edilmiştir. Bütün İstanbul mükeleflerine sorarım. Hiç kimse bu cetvelleri görmüş ve borcunu anlıyabil- miş midir? Hayir.. Çünkü bu cetvellerin nereye asıldığı belli değildir. Ben bunu son de- fa mensup olduğumuz tahsil şubesin- den sordun. Bilmediler.. «Eski memur- larm nereye astığını oruz.s dedi- Böyle nerede olduğu belli olmıyan getveli halk nerede bulur? Farzedeli ka dar oldu gibi sokak isimleri de bundan elli sene evvelkilerdir. O zamandanberi bir çok sokakların isimleri de mülk nu- ne vücude getirilmiştir. Yeni salonun küşat resmi cümhuriyet bayramında ya» pılacaktır, Ayancığın bir arzusu Ayancıkta bir panayır kurula. . den bs le Tirit ella mak üzere (komik şehirlerden) birinin de dahil bulunacağı bir tulüat kumpan- yasmın da Ayancığa gitmesi arzusu iz- har ştur, ni. iin