24 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

24 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Yeni kontenjan kararna- mesi &'i tasdikten çıkmıştır, Resmi gazetenin. pazartesi nüshasında neşredilecektir. FIATI 5 KURUŞTUR Rayhştag yangını Almanyada eipzie. zig. yüksek mah- sinin merak bir davanın te yabatın 27 nci pazartesi gali sızın yangın çıktı. Hitler arkasi Milliyetperverler kânunusani ayından beri iktidarda bulunuyorlardı. Ve bu intihabat Hitleristlerin iş başma ge çer geçmez Rayhştag Meclisini fes hetmeleri üzerine (o yapılmakta idi. Rayhştag binasındaki yangin üzerine Hitler Fırkası Cümhurreisi Hinden burg'a bir beyanname | imza ettirdi Rayhştag yangınmın, bütün Almanya- daki resmi daireleri ve hükümet adam- larının husus mak, memlekette bir terör (o idaresi kurmak ve hükümeti ele | geçirmek gayesini istihdaf eden büyük bir ko- münist plânının bir parçası (olduğu etmeğe başladılar, nın merkezini işgal Tiderleri rapılan intihabata © komünistler edemedi leristler kazan- muhakeme ediyor: Rayhştaz binasında yangın çıktığı zaman bina içinde yakalanan Van der Lubbe nammda Holandalı bir komü- niit, Komünist Fırkası Meclis gtupu reisi Togler ve üç Bulgar komünisti: Nazi Fırkası Raykıtag yangının ko: #nünistlerin çeeri olduğunu iddiada ısrar etmekle beraber, diğer taraftan. ke. siyasetine başlamak için Nazi Fırkası erkânı tarafından hazırlanmış sile olduğunu söylemektedirler. Bina» enaleyh Leipzig mahkemesinin tetki- ke başladığı dava, bir binanın yakıl- ması teşebbüsü gibi alelâde bir ceza davası olmaktan çıkıyor da Nazi” hen 27 şubat tarihinde Almanyada ka; fevkinde bir idare > betir — etmekte haklı olup, ıkları hemmi- yetli bir siyasi o mesele halini alıyor. Ve dünya efkârmın Lcipziz davasile olan yakın alâkasının sebebi de bu- dar, Filhakika Rayhştag yangını etra- fında şimdiye kadar yazılan yazılar bu hâdise etrafındaki esrar perdesi- ni açamamıştır. Mesele» hakkında yazılan bir çok gazete makalelerin: den maada bir kaç cilt eser de meşre- dilmiştir. Fakat ayrıl. İleri arasında bir ihtilâf mevzuu halini aldı. Nazi Fırkasının ithamlarını baklı bulanlar maznunların şu noktalardaki nazarı dikkati o celbediyor- kemane vale lekette komünistlerin hükümet idare- sini ellerine geçirmek için tertip ettik- leri hükümet darbesi ananesine | ta- şmamile uygundur. Van der Lubbe âdeta cürmü halinde © yakalanmıştır. Ve Komünist Fırkasma mensup olduğuna göre, bunu fırka teşkilâtının. emrile yapmış olması tabiidi 3 — Yangın üzerine Komünist Fır. kasınm merkezinde yapılan teftiş ve muayene, fırkanın bu yangın ile doğ. rudan doğruya alâkası olduğunu gös- terecek rın © ele geçmesine yardım etmemekle beraber, her hal- de bir hükümet darbesi teşebbüsünün tasavvur edildiği Diger taraftan kaları olmadığını ve ı— iii yangını © günkü va- ziyet ve şartlar altında âncak Nazi Fırkasına yardım ed. Komü nistler bu yangından hiç bir © fayda bekliyemezlerdi. Nasil ki bu, filiyat ile de sabit olmuş bir hakikattir. 2 — Van der Lubbö, nisan 1931 inde Komünist Fırkasile olan alâ- b, değe görüldü. 3 — Toşler'in alâkasını gösterecek hiç bir emare yoktur. Grup Reisi, ko- münistlerin yangından dolayı / suçlu olduklarmı göstermek için © maznun yaziyetine konmuştur. 4 — Uç Bulgar kömünü ya sokulmalarına sebep te beynel İel komünist teşkilâtının — alâkasını göstermek maksadma matuftur. 5 — Rayhştag binasmın muhafa- zasından mes'ül makamların malüma- adan bu kadar çok kundağın ilmesine imkân yoktu. Bi- naenaleyh Nazi Fırkasının mürakı besi aldında bulunan binaya | giren kundaktan fırkanın malümatı olmalı. dır. Bu da Nazi Fırkasının yangınla alakasını gösteriyor. lar ki Leip. hüküm ne olur: m, bu karara iti: dır. Çünkü bugün- Almanyada bir menin serbest hüküm vermesi- Bunun içindir ki da bir hususi mahker teş- kil edilmiş ve Leipzig mahkemesinde 8 inci sene No. 2738 Heyetimiz Dün Tırnovaya vardı Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT “PAZAR 24 EYLÜL 1933 Küçük itilâf nazırları yarın Sinayada toplanıyorlar. “Bu defaki toplantıya ehemmiyet veriliyor.. >». Tel: ( Müdür 24316, Yakı müdürü: 24318, İdare ve Matban: 24310. Heyetimizin Sofya ziyareti, tam zamanında ve yolunda olmuştur | İktisat Vekili dün geldi i Celâl Bey şehrimizde iktısadi ve ticari vaziyetleri yakından tetkik edecek Resimler: İsmet Paşa Hz. M. Muşanov ile beraber — Tev- fik Rüştü Bey refikasile birlikte — İsmet Paşa Ha. ve M, Muşanov sefarethanemiz önünde. — İsmet Paşa Hazretle- ri kendilerini tezahürlerle karşılayan zevatı selâmliyer... Bulgarlar içinçıkar yol hangisidir? Ergeç Türk-Yunan kom- binezonuna girecekler.. Yugoslavya ile uyuşmak taraftarları ekalliyettedir.. 23. A. A. — Hususi muha Başvekil İsmet Paşa Hazretleriyle Ha riciye Vekili Tevfik Rüştü Bey ve diğer murahhaslarımız bu sabah saat 10 da hu #usi trenle Sofyadan ayrılmışlardır. Başveli M. Muşanov, maarif ve dahi- İsmet Paşa Hz.. otomobile biniyorlar, Türk ve Bulgar Başvekilleri bir arada liye nazırları, şimendüferler ve emniyeti umumiye müdürü umumileri, teşrifat u- mum müdürü kendilerine refakat etmek tedirler. Tirende Türk ve Bulgar gaze- tecileri de bulunmaktadır. emsalsiz bir muhakeme görüyor. Fa- kat muhakemenin en aykırı — tarafı sudur: Müddelumumi © mazmunları, kundakçılık ve rejimi cebir ile değiş- tirmeğe teşebbüs etmekle itham edi- yor. Hangi rejimi? 27 şabat 1933 çoktan beri arkada kaldığına i değiştirmiye © muvaffak yukarı ayni şeyi yap: mıya teşebbüs edip te muvaffak ola- diye başkalarını mahküm et- Ahmet ŞUKRU için istasyonlara dolmuşlardı. Tren saat 4/45 te Tsrnovaya muva- salât etmiştir. Turnovanın şayani tema- $a yerleri gezilmiştir. Trende bir dine ve rilecektir. Tren sabah saat dörtte Vâr« naya hareket edecektir. Şumnuya bir saat mesafede vE muhafili ve Türk dostluğu SOFYA, 23 (Hususi) — Bura - daki Bulgar mahafili, Türkiye ile olan dostluk muahedesini kendile- ri için bir emniyet âmili telâkki e« diyorlar, “Türklerin sözlerine gü- venilir. Onun için dostluklarının da kıymeti vardır.” diyorlar. Türk Başvekilinin bu muhitte bıraktığı güzel tesir, Türk heyeti, buradan ayrıldıktan sonra bile zail olacak gibi değildir. Zofya ziyaretinin tam zamanın- da ve yolunda olduğu şimdi daha iyi anlaşılıyor. Siyasi fırkaları, si- yasi emelleri bu kadar çok ve biri- birine aykırı olan memleketlerde büyük politika kararları kolay ko- lay verilemez. Yugoslavya ile te: raftaları Bulgaristanda ekalliyette dirler. Çünkü, Yugoslavya Bulga- ristana hâlâ pek yukarıdan ve mü- tehakkim bakıyor ve Bulgarlarla teşriki mesaiyi kendisine bilâ kay- dü şart'tâbi olmak mânasına alı - (Devamı 6 ıncı sahifede) Ray hadisesinin içyüzü Hadisede kasıt yoktur, hat bekçisi bu işi ikramiye koparmak için yapmıştır aki Geçen pazarte mı Gebze ile Diliskelesi ari imendifer yolunda raylardan sökülen civata- lar tahkikatı son safhasına girmiş- tir. Tahkikat için Ankaradan cu- ma günü İzmite ve oradan vak'a mahalline gelen Emniyeti umümi- ye müdürü Tevfik Hadi Bey iki gün orada meşgul olmuş ve icap edenleri dinlemiş, tahkikatı geniş- letmiştir. Gebze ve civarında ya - pılan bu tahkikatta Kocaeli valisi Eşref ve Devlet Demiryolları işlet- me müfettişi Abdullah ve muavini Ferruh Beyler de bulunmuşlardır. Civataların herhangi bir suikast için çıkarılmış olmasi ihtimalleri, kuvvetten düşmüştür. Emniyet umum müdürü Tevfik Hadi Bey dün tahkikatı bitirmiş- ve akşam üzeri şehrimize gelmiş - tir. Tevfik Hadi Bey bu hususta kendisini gören muharririmize sa- dece: “Tahkikat hitam bulmakta- dır” demiştir. Tevfik Hadi Beyle birlikte Abdullah ve Ferruh Bey- ler de gelmişlerdir. Tevfik Hadi Bey tahkikattan sonra geç vakte Emniyet umum müdürü Tevfik Hadi B. kadar Dahiliye Vekâletine malü - mat vermişti. IZMIT, 23 —“Gece yarı — (Hu- susi) — Ray hâdisesi üzerini örten esrar. perdesi tamamile © kallımıştır. Hüdiseyi hat bekçisile bir kaç amele. nin ilvâmiy& koparmak maksadile yap- tıkları “fen raporlarile ve tahkik heye. tinin tahkikatı neticesinde kat'i olarak Deniz yolları tarifelerinde gi ülen bazı müşkülât burada ei ecektir Eskişehir şeker fabrikasını teftiş den Iktısat vekili Mahmut © Celâl dün sabah şehrimize * gelmiştir. Ayni trenle Sinop mebusu Recep Zühtü, İk- imat vekâleti kalemi mahsus müdürü Cahit Beyler de gelmişlerdir. Mahmüt Celâl Bey Haydarpaşa is- tasyonunda Siirt mebusu Mahmut, İk-; bsat vekâleti, Deniz ve Hava müste- #arı Sadullah B. ler ile bir çok zevat ta- rafından ayle Fehmi, da polis müdürü ik Banlı İlana şubesi müdürü Yu- suf Ziya, Sümer Bank mü Narul- | lah Esat Afyon İnhisarı müdürü Ali Ticaret müdürü Muhsin, Ofis Cemal Beyler de vardı. is müfrezesi de resmi selâmı Mahmut Celâl Bey, kendisini karşı- lamağa gelen zevat ile görüşmüş ve İs- tanbula geçerek biraz soğuk alğınlığın- dan muztarip olduğu için istirahat et (Devamı 2 inci sahifede) ANKARA, 23 (Telefonla) — Millet l Meclisi binasında yapılan ilâyelerin ay başına kadar ikmaline güyret edil. mektedir. İnşaatın ikmalini müteakip mecliş kütüphanesi fırka binasından, yeni binada yapılan kütüphane dairesir ne nakledilecektir. Büyük Millet Mec- lisinin e toplantı zamanı yaklaştığından bükümet muhtelif lâyiha ve işleri mec- lis bürasma tevdi etmeğe başlamıştır. Bu meyanda bugün meclise sevkedilen Celâl Bey Haydarpaşa islasyonunda.. Meclis açılması hazırlık- larına başlandı.. Dün, ilk içtimalarda çıkmak üzere Meclise 5 lâyiha verildi Yeni lâyihalarda neler var? Demiryollarında çalışa- cak zabitlere nekadar taamiye verilecek? lâyihalar şunlardır: 1 — Türkiye ile İsviçre arasında müteaddit mücrimlerin im ve cezai mevadda karşılıklı adli müzahere- te müteallik mukayelename, medeni ve ticari mevadda adli münasebetleri tan- zim eden mukavelename ile uzlaşma, adli tesviye ve hakem muahedesini ta- dil eden protokolan tasdiki hakkında ki Büyiha, (Devamı 2 inci sahifede) Italyan gençleri Cüm huriyet âbidesi önünde.. İtalyan Üniversitesi tale- besi şerefine ziyafet.. Faşist gençler abideye çelenk koydular Şehrimize gelmiş olan İtalyan Fa- şist Darülfünunluları dün sabah Tak- sim Cümhuriyet âbidesine giderek bir gelenk koymuşlardır. İtalya Ceneral konsolosu ve İtalya kolenis'nden ileri ler merasimde hazır buunmuş - şerefine bir resmi kabul tertip etmiş- lerdir. Resmi kabul pek samimi ol - muş, Türk ve İtalyan gençleri bi lerile tanışmı e. Dün gece, Türk gençleri, İtalyan gençleri şerefine Da- İtalyan gençlerinin şeh- gelmesi pek dostane tezahüra- ta vesile olmuştur. İtalyan dostlarımız rıhtımda Türk Üniversite talebesi rafından karşılanmıştır. Ve kendileri miştir, İtalyan diye bağırdık 'ürk gençleri de İtalyanca Ni ) diye bağırmışlardır. ei mektepleri müdürü Dr. İtalyan maslahatgüzarı eml ura gençlere hitaben boş geldiniz ma kamında yazdığı beyannameyi oku - muştur. Bundan sonra Türk talebesin- den Zeki Bey türkçe bir mutuk söyle. miş ve'bu nutuk Türk gençlerinden fından İtalyancaya tercüme alyan seyyahlarından M. anca söyledi türkçeye tercüme edilmi dostlarımız bu akşam şehrimizden ay» rılacaklardır.