24 Eylül 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

24 Eylül 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Gençlik ve Rejimler iklenmek için genç o bünyelere; taze dimağlara muhtaçtırlar. Ta- Tihin kaydettiği bütün inkılâplar etlerini gençlikten almışlar- dır, İnsanlar hayata karıştıkça ya- vaş yavaş ödetlere, göreneklere ©- #i olurlar. Hele yaşları ilerlemiş insanlarda itiyatlar o kadar mües- &ir olur ki en tabii bir hareket bile rahatlarını kaçırır. Bilhassa içtimai ve fikri inkılâp- lar yaşlıların kolay kolay hazme- demiyecekleri tekâmüllerdir. Fran- © sada yakın zamanlara kadar şato- larına çekilip papas hayatı geçiren Mütaassıp katolikler vardı. Belçikada yerleşen kral taraf- tarı Fransızlar içinde hâlâ eski asa- İet ve zadegânlık — devrinin tarihi #atafatını tahayyül eden Kontlar, Markiler mevcuttur. Her cemiyetin koynunda bünlardan bir kaç nü- munelik vardır ki onları tatlı ha- Yâllerine terketmek (insani bir va- tifedir. İnkılâp yürümek için sendelemi- Yecek, geri kalmıyacak genç, taze atlet vücutlar ister, Mösyö Mossolini İtalyan genç- İiğini bu kadar sıkı tutuyorsa sebe- bi yalnız budur. Yeni rejim dünkü er için değil, yarınkiler içindir ve Yarma en yakın olan nesil buzü- nün gençliğidir. Fon Hitler, bütün o ümidini AL man gençliğine bağlamıştır. Çün- kü onun hareketli, fırlayışlı prog- ramını heyecanla tatbik © edebile- ek kuvvet bu gençliktir. N Türk inkılâbı, bir tarih dönümü- dür, Türk cemiyeti yediyüz yıl kaynadığı asyailikten ayrılmıştır. Bu itibarla fikir ve cemiyet hayatı Siyasi teşekkülden çok daha mühim 'dir. Böyle inkılâplar bütün ağırlı. ğını en körpe omuzlara verir. Bi- Maenaleyh Türk gençliğinin inkı- İâp muvacehesinde kabul ettiği va- zife çok mes'yliyetlidir. Gençlik bu davayı siniri, kafası, #ti ve kemiği ile müdafaa edecek- tir. Her Türk genci Büyük “Musta- İa Kemal,in hitabesini (o her gün - doğuşunda tekrar etmeği bir vazi- fe bilsin! Burhan CAHİT Muammer Bey Bankası müdü: kil Ja Banka amam çün çekil takip ve li için dünkü trenle İs- lanbula gelmiştir. Harp malülleri birliği Türkiye Harp Malülleri Cemiyeti- Min geçenlerde yaptığı büyük toplantı da cemiyetin eski nizamnamesi ihti - Yaca uyun bir şekilde olmadığından İadiline karar verilmiş ve yeni seçi- idare heyetinin bu karara tevfi - kan tanzim eylemiş olduğu yeni nizam Ramenin cemiyet firması (Türkiye Cümhuriyeti harp malülleri i) İekline tahvil edilerek tasdik edilmek Üzere Vilâyete verilmiştir. Bankasından alman cetveldir) 23 EYLÜL 1933 Akşam Fiatları Şark m. ÇEK FİATLARI le 1206 4 Prağ 1589 Kin 53150 $ Viyana yeri in TENTE $ Mdr 1 ins Mal 3425 $ Berlin o, 19762 ilan #98 $ Zioti ağı NN 8297? Peste 38028 İinevre © © Zenan $ Belgrat Zİ 3479 Alara 117608 İ Bükreş © (© Tess Ya 67,1175 $ Moskova 1075 NUKUT (Sanş) Kuruş Kuruş 4 Frame V6Tİ ie An 20 İsterlin 858 $ 1 Pazeta 16 ula 138 İ 1 Mark 48 irsi a. 1 Zelati — £ Belçika YT İ 20 Ley 3 Peahmi 24 $ 70 Dinar s5— . İsviçre G8 İ 1 Çerneviş —— ava 1 Altın saz 1 Kur. Çek TİG İ 1 Meciliye © GAZ in . Banknot 252 İleri hareketler ve yeni fikirler |, Yolcu, navul Tarifeleri wn a Tütulan istatistikler alı- nacak neticeyi gösterecek Ikısat vekâletinin vulu bulan mü- racaatlar üzerine deniz nakliyatı ve yolcu navlun tarifelerinde bazı tadi - İât yapmak üzere tetkikatta bulundu. ğu yazılmıştır. Bu hususta dün bir mu baririmiz esaslı tetkikatta bulunmuş” tur, Buna göre: dilik tarifede tadilât yapılma- sı kat'i olarak mevzuu bahis değildir. Tarife iki cepheden yapılmıştır. 1 — Halkın ibtiyacını temin ede - cek şekilde mümkün olduğu kadar ehven, 2 — Yeni teşekküllere karşı hima- yekâr olmasıdır. İşte tarife bu iki mevcut malümata re göre tanzim edi Tarifede ufak tefek yanlışlıklar olması ihtimali vardır. Bunlar olsa dahi buzün rekabet zamanındaki ya- ziyeti beklemek doğru olmaz. O za- man fiyatlar gayri müstakar idi ve a- bormaldi. Bugün fiystların tesbit e- dilmiş olması başlı başma bir iyilik - tir. Maamafih alâkadar makamat, ge rek yük ve gerek yolcu tarifelerinin ve bunların her hat üzerinde adet ve pheden ve elde ve tecrübele- yeni tarifede tutulacak esas filen tahak - kuk etmiş, rakamlara istinat edeceği için yukarıda bahsettiğimiz iki gaye- yi daha iyi telif etmek mümkün ola- caktır. Fabrikalara getirilecek alât ve edevat 14859 numaralı kararname sana. bildirilmiştir. Bu ka- ve edevat hakkındadır. Makine, â'ât ve edevat evvelemirde memleket için iktisadi ve verimli olup olmadığı isi men tetkik edilerek rapor verilecek ve müteakıben Heyeti vekileden bu - nun gtrilmesi hakkında karar çıka - caktır. Avusturya ve Macaristana ihracat Ticaret odası idare heyeti dün top lanmıştır. Avusturya ve Macaristanla son yapılan itilfname üzerine bu mem leketlere ea edilecek mallara oda- da takdir edilmesi İzem gel diği vekiletinden Dünkü içtimada 21 eylülden itibaren müracaatların tevfikine başlanmıştır. Yeni kararname pacağı takas hakkındaki kısmı bildi- rilmiş ve tatbikata başlanmıtşır.. Trabzon borsasında TRABZON, 23 (A.A.) — Eylülün yirmi birinci perşembe günü Trabzon borsasmda okkası 65 bir va- gon fındık içi “hazır fop” 20 kuruş- tan 21,5 a kadar 11.000 okka yaş İzeç 29 buçuk © kuruştan 30.5 kuruşa kadar 18000 okka kuru fındık satılmıştır. Bugün 31 kuruştan, 31 buçuk kuruşa kadar 8.325 okka tom- bul fındık satıldı. Eylül sonuna kadar tahmil edilmek üzere 65 kuruştan bir vagon iç fındığa talip vardır. Piyasa Rus ticaret mümes- sillerinin izahatı Rusyanın buğday alacağı şayiaları nereden çıkıyor? Sovyet Rusya ile Türkiye arasnda yeni bir ticari anlaşma yapılacağı hak kında bundan birkaç gün evvel veri « len haber Sovyet mahafilinde hayret uyandırmıştır. Dün bu hususta Rus Sovyet ticaret mümessili Vorobiyeff ile görüşerek bu haberin doğru olup olmadığını sorduk. M. Verobiyeff bi- 20 şu cevabı verdi: — Türkiye ile yeni bir ticaret itilâ- fı akdedilecek değildir. Esasen buna lüzum da yoktur. Türkiye ile Rusya arasında mevcut ticaret muahedesi ih- tiyaca kâfidir. Bu sayede Türkiye ile ticari münasebatımız tanzim edilmiş- tir. Yalnız takas meselesinden müte - vellit bazı müşkülât vardır. Fakat bu müşküller, hemen de umumi olduğun dan mühim bir şey değildir. Biz esas itibarile bugünkü vaziyetten memnu- paz. — Rusyanın piyasadan buğday sa- tın almakta olduğunu duyduk, doğru mu?, — Hayır; bu haber de doğru değil- dir. Bu haber ellerinde külliyetli mik darda buğday bulunduran ve spekü- lâsyon yapmak istiyen bazı tarafından uydurulmuş olsa gerektir. Bunlar bu haberi şan ederek buğday mı yükseltmek ve bu vesile ile el'erindeki stokların bir kımı sat k istemişlerdir. Rusyada bu sene hsulât pek a Rus hariçi buğday mad gibi, harlee bağla, Bayram Hazırlığı On beş güne kadar ikmal edileceği anlaşılıyor .Cümhuriyetin onuncu yıldönümüm- de yapılacak merasim programını ha: zırlamak üzere çalışan komisyon dün belediyede bir içtima yapmıştır. An - karadaki yüksek kutlulama komisyo nunun ittihaz ettiği kararlar şebrimi- ze bildirilmiştir. Dün bu direktif üze rinde tetkikat yapılmıştır. Bayram ha zırlıklarının on beş güne kadar ikmal edileceği anlaşılmaktadır. O vakte ka dar da tâli faaliyet komiteleri prog- ramlerin hazırlamış o olacaklardır. On beş gün sonra son bir umumi içtima yapılacak ve bütün program bir kere daha gözden geçirilecektir. Sinemalarda yangına karşı tertibat Sinemalara verilen on beş gün müd det bittiği için belediye şubelere der hal bir tamim göndererek salonda ve makine dairesinde yangın tehlike- sine karşı yeni tadilât yapmayan mü- esteselerin kapatılmasını bildirmiştir. Fakat bir çok sinemalar henüz bu ta- dilâtı bitirmemişlerdir. Belediyeye mü racaat ederek mühletin bir hafta da- ha uzatılmasını istemişlerdir Belediye bir hafta daha mühleti uzatmıştır. Seyyar salıcılar Son zamanlarda seyyar satıcılar şehrin en kalabalık geçitlerini ve mey danlarını işgal etmektedirler. Evvelki gece yapılan âni teftişlere bir çok sey yar satıcılar belediye kamyonlara doldurularak merkeze sevkedilmişler ve haklarında zabıt tutulmuştur. Tecziye edilen tahsildarlar Yeni teftişler neticesinde yeniden 8 belediye tahsildarı tecziye edilmiş- tir. Belediye varidatının tahsilinin nor mal bir şekle girmesi için teftişlere de» vam edecek, her nevi varidat tahsili ne memur tahsildarlar mürakabe edi lecektir. Yeniden horlum alındı İtfaiyeye yeniden hortum alınmış- tır. Ramideki itfaiye yrupu takviye edilmiş, burada makineler için yeni bir garaj yapılmıştır. Kimsesizler yurdu bayramda açılacak bitmiş gibidir. bul edileceği hakkında bir de talimat- intihap edilmişse lambanın p şi art, ci Gi onuncu yıldönümünde — merasimle açı- Da Mahkemelerde Poliste TAR değil, İnsan ciğeri mi? Müteaffin paket Tıbbı adliye gönderildi? Posta paketleri içerisinde Man'ka- radan gelmiş müteaffin bir paket bu- lunduğunu ve mektup çantasına atı - lan bu paketin yolda patlayarak stra mıştık. Yapılan tahkikat neticesinde bu paketin Tıbbı adliye gönderilen bir insan ciğerini ihtiva ettiği anl mıştır. Paket Tıbbı adli müdürlüğüne verilmiştir. Fakat hakikaten insan ci- ğeri olup olmadığı tahlil ve muaye - nesinden sonra tahakkuk edecektir. e taraftan İstanbul posta idaresi bu müteaffin ve içinde ciğer bulunan paketi başka bir çanta ile gönderme- mektup çantasmın içine koyduğu için Tekirdağı postahanesini başmü - dürtük sazdinde şikâyet etmiştir. Sustalı çakı ile Rıhtım hamal bölüğü kesedarı Ah- met Efendi, evvelden beri arası açik bulunan hamal Mehmede saat 18 rad delerinde Küçükpazarda tesadüf etmiş ve aralarında bir kavga çıkmıştır. Ne ticede Mehmet kesedar Ahmet Efen diyi sustalı çakı ile hafif surette'ya- ralamıştır. Ahmet Efendi Cerrahpaşa bastahanesine kaldırılmıştır. Sarhoş Edirnekapıda oturan bakkal Abdul lah Efendi sarhoş olarak otomobille Beyoğlunda Meşrutiyet caddesinden geçerken nara attığından yakalanmış- tar. Şüphe uzerine. Kumbaracı yokuşunda Tercüman çıkmazında 6 numaralı evde oturan Cemil Efendinin “70 lirasını çaldığın- dan şüphe ettiği Abanoz sokağında Gevhan nammdaki şahsa gitmiş, fa- kat Gevhan Cemil Efendiyi başından hafifçe yaralamıştır. Butün garsonları karakola çağırtmak istedi Kemal ismindeki bir genç Belvü bahçesin# giderek bir müddet otur - muş, bilâhara gazinonüun sahibi İbra- We e tahkir ettiğinden müracaat etmiş ve bü- karakola gönderilme- istemiştir. Fakat memur garsonla rım hepsini karakola götürmek doğru olmıyacağını, söyleyince Kemal Efen- di, “zaten siz bir iş yapmazsınız” gi- bi sözletle hakarette bulunduğundaı a pla ea Sinop valisi mezunen geldi Yy ee Yarın Bursa ya gidecek ve bir müddet orada kala Eroinciler için emsaline müessir ceza istendi Paralı adamlardan muzır bir teşekkül Gayet vâsi mikyasta eroin kaçakçı lığı yaparlarken geçen Kurban bayra- mında gümrük muhafaza teşkilâtı tara- fından yakalanarak © tevdi edilen mühendis Kadri Beyle arkadaş- ları Bernard Jül Blümental, Niko Ca- madeni Yergi — Camadanit, Mircan, iri Dimitriyadis, Harildns, Estel yo ve Etendilerle Eleni Hanımın muhake- meleri dün bitmiştir. Mahkemenin dün- kü celsesinde iddin makamını işgal € den Muhlis Bey iddinnamesini serdet. 'Maklis Bey davanın mevzuunu hü- lâsa ederek, maznunların . vaziyetlerini ayrı ayrı anlatmış ve sonra iği bunların müşterek menfaat İerle ve bir şebeke halinde çalıştıkları. m tesbit etmiştir. rılmalarını tah. edilmiş olan Harilaüs ile mühendis Kadri Beyin de tekrar tevkif edilmele- rini eğer ğ Bu iddia karşısında müdafaa vekil. lerinden bir kısmı müdafaalarını hazır- lamak için istimhal etmişler, bir kısım avukatlar da bu arkadaşlarına" tabilyet- le müdafaalarımı tehir eylemişlerdir, muhakeme müdafan yapılması için teş rinievvelin onüncu günü saat on buçu- ğa talik edilmiştir. Köprü: cinayeti Köprü üzerinde Anadolu âjansı dak- tilolarından Mel, Süzanı öldürmekten ie Et msı telsiz memuru A- Dünkü muhakemede açılmaz müdafaa vekili Etem bu davaya sit tel ii edemediğini söyliyerek | istimhal etmiştir. Mahkeme bu istimhali müda- faa hakkma müteallik bulmuş ve istim- hali er etmiştir. Muhakeme 21 teş- rinievvele bırakılmıştır. Saf bir katil mahküm oldu — İki gün evvel. — Ölüsü nerede? 'ükende. Herkes hayret etti. Her suale müsbet sevap veren ve mihayet en ufak bir tesir altında bile kalmadan cinayeti ken- disi yaptığını itiraf eden bu başladı, edildi. Osman bir kaç lira alacağı için Maarifts Üniversite Teşkilât ka kanunu Proj oje medliğe verilmek üzere ikmal edildi Üniversite idare heyeti dün İhsan Beyin riyâsetinde toplanarak ıslahala dair bazı işlerin içtacma çalışmıştır. Üniversite yeni teşkilât kanunu proje si ikmal edilmiştir. Proje Büyük Mil. let Meclisinden geçtikten sonra kesbi kananiyet edecektir. Haber aldığımı” za yöre Edebiyat fakültesi reisliğinden açığa çıkarılan Ali Muzaffer Bey yük > iktisat ve ticaret mektebindeki kür killiğinin Ziraat vekili Muhlis tara- fından deruhte edildiği bildirilmiştir. Tıp fakültesinin eski binası Haydarpaşadaki Tıp fakültesi bina sının bir liste ittihazı için devir mua- melesine Heyeti vekilenin karar ver- mesi icap etmektedir. Binanm Maarif vekâletine devredildiğine dair Heye- ti vekile yakında karar verecektir. Haydarpaşa lisesinin ancak bir ay ka dar sonra açılabileceği tahmin edil - smektedi Müfetlişlere zam İstanbu ilk tedrisat müfettişlerinin maaşların azam yapılması için bir İie- te yapılmıştır. İstanbul Maarif müdür lüğü mntakasında 29 müfettiş var - — m. müfettişlerin zamları ri Erkek muallim mektebi Klm me değildir Dünkü Cümhuriyet gazetesi İstan- bul Erkek Muallim mektebinin lâğve- dilmesinin doğru olmadığını yazıyor- du. Evvelce de yazdığımız gibi krxek Muallim mektebi lâğveditmemiş, İstan bul Tsesile birleştirilmiştir. Bunun se- bebi de bina bulunamamasıdır. Muai- lim mektebine bu sene de yeniden ta» lebe alınmıştır. Ve lisenin içinde Mual Jim mektebi srmıflarını takip edenler son sinifta meslek sınıfına ayrılmak” tadırlar. Yeni kaydedilen talebeye aşı Öteden beri ittihaz edilen bir usu- le göre bir mektebe yeniden kaydedi- len bir talebenin mutlaka çiçek aşısı ile aşılanması lâzımdır. Ancak çiçek aşısının muafiyet müddeti beş sene o! #lanmaları münasip görülmüştür. Bu itibarla talebenin çiçek aşıları eski ol- duğu anlaşılırsa bunlar derhal yeni - den aşılanmağa O sevkedileceklerdir. Bundan başka bu sene arttığı görülen tifo vak'alarının önünü almak için yapılan aşıların büyük faydası görül- düğü anlaşılmıştır. Bu itibarla son za manlarda tifo vakalarının çıktığı ve arttığı semtlerde oturan talebeye de tif yapılması düşünülüyor. Bu tedbir ile mekteplerin açılması müna- sebetile tifo vak'alarının yeniden baş göstermesine imkân bırakılmıyacak - tir. Talebenin dişleri muayene edilecek İstanbuldaki Oo mektep (| talebesi diş tabipleri cemiyeti tarafından diş muayenesine tabi olacaklardır. Mek- tepler açıldığı için bugünlerde diş mu ayenesine başlanacaktır. Talebeden dişleri bozuk ve tedaviye ihtiyacı o - lanlar bakkında velilerinin nazarı dikkati celbedileceği gibi fakir olup ta velilerince tedavi ettirilmiyen ço - cukların dişleri cemiyet tarafından bakılacaktır.. Cemiyetin yaj acağı bu mesainin masrafı, vilâyet bütçesine ko man tahsisat ile ödenecektir. öldürdüğünü açıkça söylemişti. Tekrar sordular: Fakat suçlunun "sarihane ye safi- Yaen ikrarı, cezayi azaltıcı sebep adde- dilmiş, bunun için cezasının beş senesi affedilmiş, 10 senc hapse konulmasına, öldürdüğü ustasınm veresesine de bin lira tazminat yermesine karar verilmiş ir, Şehirlinin cigeri Paris Morg doktorlarından biri si hâtıratımı yazmış.. O arada de- miş ki: “ Otopsi yaptığım cesedin Paris. Hi olup olmadığını derhal anlar - dım. Çünkü Parislinin ciğeri sim- siyah kurum ve iş doludur. Fakat taşralı olanlarınki daha temizdir.” Büyük şehirlerde yaşayanların yalnız ciğerlerinde değil, kalbinde ve dimağımda da menfi tezahürat olduğundan şüphe etmemeliyiz. Eğer Paristeki doktorun eline geç sek, İstanbulda Tozkoparanda ©- turanların ciğerleri çamurlu, Kuru çeşmede oturanların kömürlü, Ci - bali ve Ayvansarayda oturanların unlu ve kepekli çıkar... Demek bu suretle bir cesedin küyiyeti değil- se de nerede oturan birisi olduğu- nu keşfetmek kolaylaşacaktır, Fen İleriliyörük kal ve dimağ üzerinde de bu nevi tetkikat yapı- labilse o zaman her birimizin sağ- liğımızda gönlümüzden geçen şey lerin bıraktığı bekaya, dimağımız- da tasarladığımız fikirlerin bırak- tığı tozlar ve izler şüphesiz bizim asıl hüviyetimizi meydana çıkara- caktır. Ben fethi meyit ilminin bu noktadan ilerilemesini pek arzu €- diyorum. o Böylece herkes hiç de- ğilse öldükten sonra kendi zami- rindeki şeylerin keşfedileceğinden korkarak böyle şeyleri aklına ge - tirmez ve gönlünden geçirmez. Lâ kin şimdi böyle bir şey yapmaya kalksak maazallah! dehşetli şey - ler keşfedilir... Terkos saatleri Belediyeye geçtikten sonra Ter- kos'un en evvel düzelmesi lâzım gelen tarafı demek saatleri imiş.. Bunun böyle olduğunu ben de an. lamıştrm. Çünkü geçen sene başın- da tamir edip koydukları bir saat iki ayda bir senelik sarfiyat yaz - dıktan sonra fazla sarfiyat kaydet meye başladı. Böylece su yüzün - den yandık. Kucak dolusu para verdik, hâlâ da veriyoruz ve vere- ceğiz... Yalniz korktuğum şey, ye- ni saatlerin eskileri aratması ihti- malidir... Hemen Allah korusun!. Talebenin dişleri Diş tabipleri cemiyeti tarafın - dan İstanbul mekteplerindeki tale belerin dişleri muayene edilecek ve bunlardan dişleri bozuk olan - lar fakir ise bedava tedavi oluna- cak, değilse velilerinin nazarı dik- kati celbedilecek ve fakir talebe - nin tedavi masrafları Vilâyet büt- çesinden tesviye edilecekmiş... Hayırlı işe ne denir? Yalnız ha tırıma bir nokta geliyor. Madem- ki; bu hayırlı iş yapılıyor. Mektep- lerdeki fakir çocukların dişleri dü zeldikten sonra biraz gıda alma - ları için de Maarif cemiyetinden mi olur, Vilâyet bütçesindön mi 0- lur biraz muavenette bulunulsa te- davi edilen dişlerin nasıl çiğnedi- ğini de görürdük. FELEK Madenciler geldiler Salı günü umumi bir içtima yapılacak Ankarada İktisat vekâleti ile te * cip. olmuş, de daha ziyade m çar si miştir. Bilhama yeni kararnameden sonra dokuz ay daha madenlere - yal memlekstle olmak şartile Sonrası için mz ayni takas hakkı verilmiştir. içtimada bu sene faaliyet ve madenie- rin vaziyetini tetkik ettikten başka, hükümetimizin himaye şekil ve umu leri hakkında görüşeceklerdir.. Balye - Karaaydın şirketi Hükümetimizin himayesi ile yeni den faaliyete geçen Ba'ye şirketi ey. lülden itibaren muntazam ihracata başlamıştır. Balye şirketi her ay iki bin ton kadar kurşun ve çinko ihra edecektir. Bu madenin normal zam, larda ihracatı senede sekiz - on ton arasında idi. Buhrana rağmen bu sene ihracatı asgari yirmi dört bin ton olacaktır ki fiyat dü fazlalığile tamamen edilmiş 0- iyor. Bu sene krom ihracatımızın künüu da seksen bin ton olacaktır.