2 Ekim 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

2 Ekim 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Fuhuş yavruları Aşk, kaldırımlara düştüğü gün- den beri yalnız kıymetini değil, a- saletini de bıraktı. Otuz kuruş yevmiyeli amelenin metres tuttuğu, köy delikanlıları- nın müşterek sermaye ile şehirler- den umumi kadınlar getirip (o bir haftalık, bir (o aylık mukaveleler yaptığı bir zamanda fuhşa karşı almacak tedbirler normalden yük- sek olmak lâzım geliyor. İstanbul zabitası son zamanlar- da duvar kenarlarma, kilise ve ca- mi kapılarma terkedilen aşk mim sullerini toplamakla (o meşgul, Bu öyle bir vakradır ki üstünkörü mü- cadek kökünü bulmak münr- kün değildir. Viranelikleri mesken tutup kal- dırımları aşk pazarı haline getiren sefil kadılar bu alış verişten ka- zandıkları mahsulleri hiç bir ana- lık heyecanı duymadan gene kal dırımlara bırakıyorlar. Bu yavru- lar bir çiftin behimi telâkisinden hayat bulmuş mahlüklar değil, bir istihale devrinin hareketinden sız- mış firelerdir. Fertlerin bu şekildeki günahı ce-! miyetin sayılır. Çünkü umumi ha- yatın hududu şek! değiştirmiş. Maişet çerçevesi bir kıskaç gibi a- ile yuvalarını sıkıştırmıştır. Anadan, analık duygusunu esir. giyen, babadan babalık zevkini si- İip süpüren hastalık işte harpsanu nesline ârız olan bu çürüyüştür. Bütün cemiyetlerde bir tereddi var, Avrupanın ahlâki bünyesi en sağlam cemiyetlerinde ayni teh İike görülüyor. Ahlâk, telâkki, aile mefhumları çözülmüştür. Bunları toparlayıp yeni ve makul bir mec- raya sevkedecek kuvvet medeni teşekküllere henüz hâkim olama- mıştır. Her şeyde istikrar kalmadı- ğı gibi bu dava da istikametini bu- lamamıştır. Şimdiki halde tehlike- ye karşı almacak tedbir bu istihale devrinin kurbanlarını kurtarmak tan başka bir şey olamaz. Avrupada harpten evvel de mev. cut olan bazı müesseseler tarzında sokaklara terkedilmiş aşk mahsul- lerini toplıyacak bir yurt açmak lâzımdır. Bu müesseseler bir do- ğum yurdu şeklindedir. Her ana buraya gidip mahsulünü bırakır ve hattâ orada doğurup çıkar ve hiç kimse ona bu mahsulün menşe- ini sormaz. Çocuk cemiyetindir. Şunu da hemen kaydedeyim ki bu metrük çocuklar arasında in- sanlığa çok hizmet (etmiş, ilim, fen, edebiyat âlerinde yer tutmuş büyük şöhretler bile yetişmiştir. Demek ki kaybolan çocuklar cemi- yet için hakiki bir zıyadır. Sefil analara şefkat © hislerini avdet ettirinciye kadar, günahkâr babalara evlât sevgisi duyurunca- az kadar ve nihayet cemiyet ahlâki Yesini temizleyip kıvamını bu- 1035 .m 10,38 $ Mümessil ESHAM Arada Hisse Mi ze re m. vera 15,25 ÇEK FLATLARI Berli Ze” Peyie Moskova (Satış) 1083.80 NUKUT seen 2D Franz 3 İntern” 1 Dolar Liret 20 Belçika 2 3 bine İsvkere BL Ha, ae 653 139 223 ) Şii, OAv 2430 1 Pozeta 16 1 Mark 48 1 Zeleti 20 Ley Kuruş | Sanayi heyeti İktısat vekilile temas için bugün gidiyor Milli Sanayi bi heyeti bugün Ankaraya gidecektir. Heyet, mevad- dı iptidaiye ile fabrikaların yedek eş- yasının Heyeti Vekile müsaadesi a - İmmadan ithaline verilmesine ve sanayie müteallik diğer işlere dair te şebbüsatta bulunacaktır. Trabzon - İran transit yolu Trabzon Ticaret odası kâtibi umu- misi ile birlikte bir heyet, İktısat vekâ- leti tarafından Tral — Tebriz tran- sit yolunun tetkiki için İrana gönde rilmişti, Bu heyet vekilete bir rapor göndermiştir. Buna nazaran İrana tran- sit eşyası için gümrük kanunlarında bazı tadilât icrası lâzım Bu hususta gümrük ve inhisarlar velek- İetince tetkikat yapılacaktır. Kuru möyva ihracı İktisat Vekili Celâl Beyefendi, Av İ rupada iken meyvelerimizin kurutu- larak i neticeyi te bir raporla bildirecektir. Fındık, hurma Pariste bir Ticaret evi, mizden on vagon hurma almak istediğini ihracat ofisi- ne bildirmiştir. Tacirlerin de fikri alınıyor Yumurtalarımızın gerek toz halin- ve ne suretle kuvveden fiile çıkarıla- cağı tesbit edilecektir. İngilterede mali vaziyet LONDRA, I (A.A) — Dün akşam tarafından gene. istatistik- ayını esli smüküm bir iyilik kaydetmektedir. di Bu devre içinde varidat 275,736,842 İira , yani 1932 - 33 devresine naza- pe api lira fazladır. Masraf ise 4,326,997 ra, yani geçen devrey: re Me lira eksiktir, ei adak 48,500,055 ira açik bir çok kaydedilen m açığın en azı. Elektrik sarfiyatı çoğalıyor Memleketimizde sanayi inkişaf et- tikçe elektri kaarfiyatı da artmakta - dır. Tutulan bir istatistiğe göre, 925 senesinde İstanbuldaki fabrika ve ima lâthanelerin elektrik sarfiyatı 20 mil- yon kilovat iken 932 senesinde sarfi. yat mikdarı 40 milyonu bulmuştur. İstanbulun kurtuluşu Teşrinievvelin 6 mer cuma günü İstanbulun kurtuluş bayramına tesa- düf etmektedir. Kurtuluş bayramının tesidine ait program alâkadar heyet tarafından o hazırlanmıştır. Bu sene kurtuluş bayramı cumaya tesadüf et- üiğinden mekteplerle beraber bütün res mi, hususi müesscesler de tabintile kapalı bulunacaktır. Ruhsatsız faizciler Borç veren mücsseselerden 82 si yeni kanuna tevfikan ruhsat almışlar» dır. Bunların işlettiği sermaye mikda- rı iki milyon lira kadardır. Ruhsat alk muyan faizci müesseselerin tesbit, için sıkı bir kontrol başlamıştır. Takas talimatnamesi Tltısat veköletinden alâkadar şeh- rimiz makamatına gelen bir telgrafta, takin şüretile ihraç edilecek epya kay- rep takdirinde, yeri takas ko- miryonu arasından birinin her halde bulunması emredilmiştir. Yeni takas talimatnamesi de tebliğ edilmiştir. : bere Sir George Clerk gitti öy büyük elçiliğine tayin edil miş olan İngilterenin sabık Ankara se- firi Sir George Clerk dün alışamki trenle Brüksele hareket etmiş ve is - tasyonda şehrimizde bulunan sefirler ve konsoloslar tarafından teşyi edil - milşir. Sefir buradan Brüksele uğra- yacak -». oradan Londraya gidecektir. Yeni sefirin ancak se: do şehrimize geleceği tahmin edilmekte- dir. O zamana kadar sefaret müsteşa- rı M. Mergen maslahatgüzar sıfatile sefaret işlerine bakacaktır. Aas eği rengi değişti de etrafı e izale çizilmiş ke5 muzı zemin üzerinde iki tarafında be- yaz birer (A) harfinden ibarettir. e vapurunun nda değiştiri! ki eek diyim rünmekte » Takas komisyonu Dün toplanılamadı, müra- caatler kabul ediliyor Takas işlerini tetkik eden komisyon dün toplanamamıştır. Komisyonda ti- carat odasının murahbası olan Kara Os- man zade Suat Bey”biraz hasta oldu- Kundan yerine başka bir zat bekacak- tar. Bununla beraber müracaatların dün- den itibaren kabulüne başlanmıştır. Müi- racaatlar mektupçuluk kalemine ve mek- tapla yapılmakta ve vesikalar buna bağ- lanmaktadır. Kalemde bunun için bir masa teşkil edilmiştir. Komisyon bu- gün toplanarak müracaatları tetkike baş- hyacaktır. Ticaret müdürü Muhsin Bey dün va- Wi muavini Ali Rıza Beyi ziyaretle bu işler halkında görüşmüştür. Takas talimatnamesi de dün gel. miştir, Açıktaki memurlar tayin ediliyor Istanbul yeni mali teşkilât kadro- sunda açıkta kalan memurların diğer vilâyetlere tayinlerine başlanmıştır. E- minönü o kazanç (tahakkuk O memu- ra Mehmet Al Bey Lülebur. e na tahakkuk memuru Bahri Bey Şeydişehir malmüdürlüğüne, Küçükpa- zar kazanç tahakkuk memuru Yakup Hilmi Bey Kemalpaşa malmüdürlüğüne, Eminönü tetkik memuru Mustafa Şev- ki Bey Kocaeli merkez müdürlüğüne, tetkik memuru Rüştü Bey Taşköprü smalmüdürlüğüne, Kumkapı tahakkuk memuru İbrahim Etem Bey Divriki mal- müdürlüğüne, Divanyolu tahakkuk me- muru Niyazi Bey Çivril malmüdürlü. ğüne, Mercan tahakkuk memuru Ab- dullah Lütfi Bey Haymana malmüdür- Kiğüne, Fener kazanç tahakkuk me muru Ahmet Galip Bey Köylükhisar malmüdürlüğüne, İbrahim Fethi Bey Polatlı malmüdürlüğüne, mülga def terdarlık varidat mümeyyizi Asaf Bey Mazgirt malmüdürlüğüne, tetkik me muru Ali Kemal Be; Tokat malmüdür- Jüğüne tayin edilmişlerdir. Maaş verildi Teşrinievvel umumi maaşı dün ve- Belediyede Dünkü içtima İlkmekteplerde merasim nasıl olacak? İstanbul «ilk tedrisat müfettişleri dün öğleden sonra Maarif müdürü Haydar Beyin riyasetinde bir içtima yapmışlardır. Bu içtimada Cümhuri - yetin onuncu yıldönümünde tatbik e- dilecek merasim programı konuşul - muştur. İlk mektepler talebesinin me- Tasime sureti iştiraki hakkında tali - matname hazırlanmaktadır. İlk mek- tep taleebsi küçük olduğundan umu - mi geçit resmine merasime iştirak et- miyecek mmtakalarda mahalli mera- sim yapılacaktır. Her mektepte üç gün müsamere verilecektir. Müsamerelerin hazırlıkları başlamıştır. Ankaradaki büyük geçit resmine şehrimiz mektep lerinden iştirak edecek lere başlamışlardır. As ci gidecektir. Vapurcular çalışıyor Vapurculuk şirketinin teşkiline sit faaliyete devam edilmektedir. Heyeti faale, ve bazı yapurcular, hemen her gün toplannrak, bu işlerle meşgul al. maktadırlar. Vapurculur birliği faali- yetine nihayet vermiş gibidir. Birliğin şilepçiler birliği olarak devamı faaliyeti için görüşmeler vardır. Yeni şirketin Karadeniz, Akdeniz ve Marmarı havzasındaki ecenteleri de tesbite başlanmıştır. Vapurcuların, tak- diri kıymet hususundaki hakem karar larına itirazdan o vazgeçtikleri anlaşıl- maktadır. ri Şirketin başıma mütehassıs ge örileceği bir refikimiz tarafından yazıl imiş ise de, şimdilik buna mevsimsiz nazarile bakılmakta ve şirketin, idare meclisi tarafından seçilen iki murahhas aza tarafından idare edileceği | anlaşıl- maktadır. açılacak, 12 de öğle tatili yapılacaktır. Bir saat öğle paydosudur. Öğleden son- raki çalışma saati 13 — 17 ye kadar. der. Valiler arasında değişiklik Dahiliye vekâleti bazı valilerle kay- makamların nakil ve becayişleri etrafın da tetkiklere başlamıştır. Bu hususta hazırlanacak kararname yakında yük- sek tasdike arzedilecektir. Sayfiyeler tesbit edildi Bina yaptırmak isteyenler için son vaziyet anlaşıldı Yeni yapı ve yollar kanununda bina inşaatı için bir çok takyidat var- dır. Belediye halka kolaylık olmak ü- zere bu hususta bir de talimatname hazırlamıştı. Buna rağmen müşkülât azalmamıştır. Şubelerde inşaat müsa- adesi isteyen bir çok arzuhaller bek- lemektedir. Yapılan tetkikatta işlerin uzamasının sebebi halkın henüz yeni kanunu ve talimatı iyi öğrenmediğin - den ahkâma muarız müsaade isteme- sidir. Yeni talimatnamenin bir mad - desinde İstanbul sayfiyelerinde inşa © dilecek köşklerin azami 9 metre irti- fada olacağı yazılıyor. Son zamanlar- da sayfiyelerde, sayfiye civarı ma - hallerde inşaat yaptıranlar bazı te - reddütlere düşmüşlerdir. Belediye say fiyelerde 9 metreden fazla binaya mü #nade etmemekte inşaat sahipleri ise üzerinde inşaat yapacakları mahallin sayfiye olmadığını ileri sürmektedir - ler. Bu tereddütler üzerine belediye İstanbulun nerelerine sayfiye denile- bileceğini tesbit etmiş ve bunu şube diği bu tamimde eskiden sayfiye ad- 'dedilen bazı yerleri sayfiye olmaktan çıkarmaktadır. Meselâ bu meyanda Bakırköy ve Beykoz vardır. Belediye buraları birer şehir olmuş addetmek tedir. Belediyeye göre İstanbulun say- fiyeleri şuralarıdır: İstanbulu çeviren surların haricin - de kalan yerler; Anadolu kıyısında Kuzguncuktan ve Rumeli tarafmda da Bebekten başlamak üzere bütün Boğaziçi; Beyoğlu tarafında ise şeh - rin dışmda fakat belediye hududu i - çinde kalan yerler (Mecidiye köyü ve civarı) ; Üsküdar tarafında da Bağ larbaşından Çamlıcaya ve biraz ileri- sindeki Bulgurlu köyüne kadar olan kısım, Kadıköy cihetinde de Kurbağa lıdereden ötede kalan kısımlar, deniz sahili ve şimendifer güzergâhı; Büyük ada, Heybeli, Buryaz ve Kınalı ada - ları; Belediyenin tesbit ettiği İstanbul de yapılacak inşaat $ metreden yük- sek olmiyacaktır. Zührevi hastalıklar için Belediye Yüksekkaldırımda zühre- vi hastalıklar tedavisi için yeni bir dis panser açmıştır. Dispanserde tedavi meccanen yapılmaktadır. Zührevi has talıklar tedavisi için daha ili yerde Yeni zabıtai belediye talimatnamesi Yeni belediye zabıtası talimatna - mesi projesinin bir kısmı daha ikmal edilerek forma halinde neşredilmiş - tir. Talimatname projesi 80 madde kadar tutacaktır. Şimdiye kadar an- tesbit edilmiştir. Şehir meclisinin teşrinisani içtimama kadar projenin ikmaline çalışılacaktır maktadır. Hesap işleri müdürlüğ! tetkikatta bulunmaktadır. Fazla para mı alınıyor kında belediyeye vaki şikâyetler üze- rine tetkikata başlanmıştır. Belediye ik- bsat müdürlüğüne bu hususta ibraz €- dilen bazı makbuzlarda kilovat ücretle- rinin 17 kuruştan fazlaya geldiği anla” şılmiştır. Belediye şirket nezdinde te- şebbüsata girişecektir. Cuma tatili ve bir tamim “Cuma tatilinden istifade eden mües- lerin de ruhsatname ala Neşriyat davası Hâkimin hükmü hilâfına neşriyat rm yapıldı? Ağır ceza mahkemesi görülmekte olan Yeniköyde Bristol otelinde Mehli- ka Hanımı öldürmekle mazmun Arife ait muhakeme (#afahatını mahkeme kâra rı hilâfina neşretmekten dolayı Son Pos- in gazetesi aleyhine açılan davaya dün Sultanahmet sulh cezasmda başlandı - Mahkemede Som Posta sahibi | Ali Ekrem ve neşriyat müdürü Halil Lüt- fi ve vekil olarak ta eski adliye müste- şarı Ferit Bey bulunuyordu. Okunan dava evrükmdan anlaşıl- dığma göre, #örr ceinda mahkemeye başlanırken gazete fotoğrafçıları resim almak istemişler bunun üzerine maz- nunun talebi üzerine fotoğraf alınma- #ma fakat safahatının meşredilmemesi- ne söz birliğile karar verilmişti. Evvelâ ifadesine müracaat edilen Ha- Wi Lâtfi Bey yazılan yazıların bu ka- rarın verilmesinden evvelki kısımlara ait olduğunu söyledi. Ali Ekrem Bey ise bir muharrirle- rinin getirdiği bu yazı hakkında izahat aldığı zaman mahkeme kararını yalnız okunan bir rapora ait olabileceği şek- Binde tefsir ettiğini söyledi. Ali Ekrem Bey buna rağmen ihti- yalı davranılarak karardan sonraki kı- sımların gazeteye konulmadığını söyle- di, Vekil Ferit Bey de kararam ancak müteakip mahkeme safahatını istihdaf edebileceğini öne sürerek bir defa ka- rar suretinin getirilmesini İstedi, Hâkim Reşit Bey bu esnada kara- rını şu şekilde bildirdi: Sultanahmet sulh ceza mahkemesi bu davanm rüye- tini salâhiyeti haricinde bulmuştu. Da- va ceza mahkemesinde görülmek üzere inde edilecektir, Başka güne kaldı Geçen sene Beyoğlunda Madam An- tuvanet'i parasına tamaen katletınekle mazmun Sokrat ve bu işte yardımı do- kunmakla maznun Toderinin muhake- mesine dün ağır ceza mahkemesinde devam edildi. Dünkü muhakeme safahatını tahki- katm ikmaline sit kısımlar işgal etmek- te idi, Neticede mahkeme bazı tahki- kat noksanlarınm ikmaline ait bazı hu- susat için başka bir güne kaldı. Ayvansarayda Yahya kaptanm kı- zak mahallinde 30 — 35 ton büyüklü- ğünde bir yelkenli devrilmiş ve altım- da kalanlardan İbrahim ölmüş ve Halil de yaralanmıştı. Bu vak'nın hâdis olmasına sebep olmakla maznun bulunan Yahya ve Ha- san oğla Halilin muhakemelerine dün ağır ceza mahkemesinde başlandı. Yahya ve Halil sorulan suallere yel- kenliyi kızağa kendileri çekemedikle- rini, vak'a esnasında da orada bulün- madıklarını daha ziyade kabahatin ve- fat eden İbrahime ait olduğunu söylü- yorlardı. sinde Yahya ve Halilin suçlarım gör- mediğinden beraetlerine karar verdi. Sahte şahadetname Dün ağır cezada bir sahte şaha- detname tanzim etmekle maznun Se- lim Efendi isminde birinin davasına bakılmıştır. Selim Efendi duruşma - sında evvelce Eyüp orta mektebin - de okuduğunu numarasının 311 oldu- | ğunu oradan Karşıyakada bir mekte- be devam ettiğini söyledi. Neticede Karşıyaka mektebi müdürünün istina- be suretile şahadetine müracaat edil- mesi için dava başka bir güne bıra - kıldı. Diyamandi. Ef. inin muhakemesi) İli sene hapse ve bir sene sürgün nakza itiiba edilerek bazı şahitler din- lenmiş ve muhakeme başka güne bira- kılmıştır; miştir. Bu gibi llskğleşile tesbiti i- gin şubelere tamim edilmiştir. Kontratlar muayene edilecek Belediye resmi, hususi bütün mües- seselerin O kontoratlarını muayene için dünden itibaren teftişlere başlamıştır. Kontoratları müfettişlere ibraz edemi- yenlerden para cezası alınacaktır. Be- İcdiyenin kontorat resmi senede İki yüz bin lira olarak bütçe tesbit edil miştir. Fakat bu miktar hör sene tah- sil edilememektedir. Varidatın sık sık teftişi, diğer ke sımlarda faydalı olduğu anlaşıldığından bundan sonra bütün belediye varidatı daimi bir mürakabe alında bulundu- Meşhar dolandırıcılardan Yani de yakalan" mıştır. Yani kendisine Amerikalı süsü vererek bir çok kimselerden 965 lira, dolandırmış ve ortadan kaybolmuş - tu. Zabıta izlerini araştırarak yakalamış ve Adliyeye veri Dolandırıcılardan aranmakta rap Sabri ve Ahmet te yakalanmıştır. Bundan başka limon tüccarlarından Sabri Efendiyi bir ev almak suretile dört bin lirasını dolandıran ve Sabri yanında çalışan Nuri, Ali | Rıza ve İhsan da yakalanmıştır. 3 Rezalet yapmışlar Galatada Necati Bey caddesinde bakkal Talât Efendinin dükkünı ö de Mehmet ve arkadaşı Hasan Mehmet sarhoş bir halde ahlâksız dınlarla rezalet yaptıkları dükkân s2 bibi tarafından polise bildirilmiş v6 her ikisi de yakalamıştır. Hırsızlıklar Beyoğlunda ve Pangaltıda muhte: Hf yerlerde bir çok evlerde hırsızlıki lar yapılmakta idi. Zabıla memurları bu harsızlığı yapanları takip etmekte iken Beyoğlunda bir otomobil garajı” na girerek korna ve bazı otomobil â- lâtı da çalındığını öğrenmiştir. Yapı" Jan tahkikat neticesinde Ahmet oğlu Celâl namında birisi yakalanmıştır. | Bu adamın diğer hırsızlıklarla da alâ- © kası görülmüş ve şimdiye kadar çal mış olduğu bütün eşyalar sakladığı yerden alınmıştır. Yangın başlangıçları Remil vE Lİ Efendinin evinde düşen cigaradan min derler tutuşmuş ise de söndürülmüş » tür. Fenerde aşçı İsmail ustanın dük. kânındaki soba borusundaki korum » lar tutuşmuş ve söndürülmüştür. Kurşun hırsızı Zabtıa Ethem isminde azılı bir kur şan hırsızın: cürmü *meşhut halinde yakalamıştır. o Geçenlerde Abdullah isminde bir adam Eyüpte bir türbe » nin kubbesindeki yakalanmıştı. Evvelki gün yakalanan Ethemin de Abdullah ile beraber çar beşe öle ban lam Me ea sızlıklar o yaptıkları ar, bıta tahkikata devam ediyor. İmzasız iane toplayanlar Arnavutköyünde Taksa Hari klise si papaslarından Anastas Efendi ya- 4 kurşunları çalarken © | nında kilise bahçevanlarından Luka © olduğu halde su serpmek ve dua et - Fotiden iane topladıkları görülmüş tür. Bu hareket cem'i ianat kanununa | muhalif olmasından dolayı hakların » da takibat yapılmaktadır. Şakanın sonu Dün Samatyada şaka yüzünden kanlı bir kavga olmuş bir kişi ağır surette yarlanmıştır. Samatyada o'u- ran Ali ile Hüseyin bu iki ribirlerile lâtife etmekteler iken larında birden bire bir kavga çi neticede Ali büyük bir bıçakla Höne: © seyini koltuğunun altından ağır Tette yaralamış ve Ali kaçmış bilâhara yakalanmış ve yaralı yin de Çerrahpaşa hastahanesine darulmaıştar. Kamyondan düştü ramın idaresindeki kamyona yolda giderlerken, fazla sarsılma cesinde Panayot kamyondan düşe başımdan tehlikeli sufette yaralan tar. Panayot hastaneye kaldırılmış, kı etrafında tahkikata başlanmıştır. inhisarlarda Bir musademe takibat memurları evvelki gün Ü darda yeni bir kaçakçı şebekesini dana çıkarmışlardır. Usküdarda Koruluktan olan inhisar takip memuru dört Bunların kısmen bırakmış oldu rı torbaların içinden 219 adet mumlu kibrit, 1 şişe kokain, 11 ter kaçak sigara kâğıdı, (198) çakmak taşı çıkmıştır. Eşyalar dere edilmiştir. Dün de Mudanyaian gelmekte © Bursu vapurunda 5397 adet se bulunmuş ve paketler mü 3