3 Ekim 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

3 Ekim 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Cumhuriyet bayramı tah- sisatı artırılacak. O gün bir çok müesseselerin küşat re- simleri de yapılacak. FİATI 5 KURUŞTUR Cenevredeki Faaliyet Milletler Cemiyeti Meclisinin ve umu- mi heyetinin içtiman başlamasile Avru- pa siyasetinin siklet intikal etti, merasimden ibaret kalacaktır. Meclis ve umumi heyet bir iş görmek için toplan- mıyor. Toplanmamak elinden gelmedi- i içindir ki içtima ediyor. Filhakika umumi heyet içtimamda Norveç Baş- vekili M. Mowenckel, tarafından sö) lenen nutuk; “Mülletler Cemiyeti teşki tnim ağır bir ithammdan başka bir şey değildir. Norveç Başvekili Cenövre sulh | teşkilâtınm, umumi. kitabet kadrosuna münhasir burokrasi şeklini aldığını ve ce- miyetin büyük sulh ve siyâset | işlerile meşgul olmadığını söyledi. Bu itibarla dir ki Milletler Cemiyetinin yu veya bu sahada müsbet bir iş görmek hoktasından ziyade devlet adamlarının bir araya gelmelerini temin etmeleri ba- kunmdan faydalıdır. Ve bünün içindir ki Cenâvre müzakerelerinin harici cep- hesi değil, içyüzü enteresandır. Cenövrede bu aralık temaslara hâkim olan meselenin mahiyeti hakkında tah- minde bulunmak müşkül değildir. Esa- sen Cenâvre içtimaları başlamazdan ev- vel, Pariste İngiltere Hariciye Müsteşa- rı M. Eden ile Fransız Başvekili ve'Ha- riciye Nazıri arasındaki temasların mev- zuunu da ayni mesele teşkil ediyordu. Silâhsızlanma konferansınm reislik di“| yanı ayın on dokuzunda, umumi heyet te aym an altısmda coplanacaktır. Hatır- lardadır ki Silâhsızlanma © konter Mac Donald'ın maruf projesini mi re etmiş ve devletler © arasında yirmiye | yakım ihtilâf tebarüz ettikten sonra da- ğilmışti. O zamanki karara göre konfe« ransın yaz içinde “toplaması lâzınd. Ancak araya Landra Cihan Iktisat kon- feransı girdiğinden Silâhsızlanma kon- | feransının da tehiri lâzım geldi, Konferans müzakerelerini tatil ettiği zamandanberi vaziyet, silâhları azaltma noktasından daha sz müsait bir şekilde» dir, “Mac Donald'm proj lâhların «hemmiyetli nisbetlerde azaltılmasını istilzam ediyordu. Orta Avrupa vaziye- tinin yeni şekli karşısında artık silâhla- rı azaltmak mevzuubahis değildir. İn- giltere, Fransa ve Amerikanın bügünkü şartlar altında silâhların azaltılamıyacağı noktasında anlaştıkları bildiriliyor. An- çak Fransızlar bununla iktifa etmiyor. lar. Mevcut silâh veziyetinin beynelmilel mürakabe altına alınmasını istiyorlar, Fransızların bu noktainazarları Almanya» Bın silâhlarını artırmasına mani olmak arzusundan mülhem (Olduğu sarihtir. Fransiz noktainazarma göre, beynelmi- kl bir teşkilât altr ayda bir, her devletin silâh vaziyetini mürakabe ederek bu hu- sus hakkında bir rapor hazırlıyacaktır. Paris müzakerelerinde İngilterenin, ta- yin eölesk Ki müddetin > nibayatnd ttiği bildiriliyor. Binaenaleyh © şimdiki Cenevrö müzakerelerinde görüşülen me- ez şudur: faza edi 3 larda ne Şimdiki vaziyet ne kadar muha- ? Bu zaman geçtikten sonra silâh- gpplmcak — tenzilât — derecesi Görülüyor ki, bu ili ki kararı, herhalde kanan TAE raya bırakmak, silâhuzlanma mesel tamamile sonraya bırakmak > demektir. Eğer Almanyanm vaziyetinde bir bunu; siyet olmasaydı, belki silâhları si gibi bırakmakta bir tehlike melhuz de ğildi, Fakat kendilerinin silâhlardan tec. Tit edildiğini iddin eden Almanlar, diğer devletlerin de silâhlarmı azaltmalarını beklediklerini — söyliyorlar. Ve bu müsavat hakkı © Almanyadan esir- gendikçe Almanların manevi silâhla- ri artıyor, Manen silâhlanmak ta madde- ten silâhlanmak kadar tehlikelidir. Bina- | ga bu silâhsızlanma işinde Avrupa Bi gıkmazdadır. Almanyadan o müsavat akkı esirgendikçe, Almanlar asabileşi- yorlar ve wiitecaviz bir vaziyet alıyorlar. Müsavat hususundaki hakları tanınsa, Avrupa için bir tehlike teşkil edeceğin. den korkuluyor. Avrupa hem Almanların Tüsavatını tnımak, hem de müsavattan oğacak tehlikeleri bertaraf etmek mü- #mmasını hâlâ halledememiştir. imei Ahmet ŞÜKRÜ M. Ti tulescu Ayın on beşinde şeh- rimize geliyor ANKARA, 3 — Mahallinden gelen van nazran memlektimize gele - olan Romanya Hariciye nazırı ayın on beşinde İstanbulda, on altısında da bulunacaktır. Ayın on sekizin memleketine dönecektir. hakkını do nazır Sahip ve Başmuharriri: Sirt Meb'usu MAHMUT 8 inci sene No. 2747 o SALI Kral Hz.nin gelmeleri yarın sabaha kaldı Kral Hazretleri Varnada Bulgar Kralı Hazretlerile görüşecekler Belgrat, Bükreş kralın seyahatini ve son politika faaliyetlerini büyük bir hassasiyetle takip edivor Dün Dolmabah » çe önünde demir toahhi ve Kraliçe bugün Varnadı, Bulgar Kra- lı Boris Hazretlerile görüştükten sonra Dubrovnik torpidosu ile hareket edörek yarın sabah şehrimize vâsıl olacaklardır. Dubrovnik torpidosunun Boğaz açıkla- rından karşılanması mukarrer olduğun- dan Haydarpaşa açıklarında bulunmakta olan Yavuz zırhlısı dün sabah Dolma - bahçe önüne gelrek demirlemiştir. Kral Hz. bugün Varnada VARNA, 2 (Milliyet) — Yuzoslâv- ya Kralının Varnayı ziyaret © etme: münasebetile, Romen - Bulgar hudu- du dün saat 12 den itibaren kapan muştur, Yugoslâvya Kralı ve Kroliçe Haz- (Devamı 6 ıncı sahifede) İstanbul Spor Teşkilâtı başsız kaldı! Dün akşam geç vakit Mıntaka Merkez Heyeti istifa etti İstifaya âmil olan takrir nasıl hazırlandı, lik ne olacak? münakaşalar yapmıştır. İçtimada zik- redilen sebeplerle bu işin bir alâkası olmadığı noktasma Yarılmıştır. Bu müzakerat esnasında Mintaka İkinci Reisi Fethi Tahsin ve * Merkez Heyeti azasından Avni Beyler bu şe- rait altında çalışmanın çok yüç oldu- (Devamı 6 rner sahifede) Er ARİ Eski İngiliz Sefirinin ihtisasları M. Venizelos'un en yeni bir resmi M. Venizelos Perşenbeye gidiyor Dün Amerika sefirinin zi- yafetinde hazır bulundular Muhterem misafirimiz M. Venize- İos dün.sabah refakatinde Dr. Sgonr- deos bulunduğu halde © Cerrahpaşa hastahanesini ziyaret etmiştir. M: Ve- nizelos oradan Beyoğluna geçerek Hü- (Devâm: 6 inci sâhifede) “İktisat Vekili Perşembe günü Samsuna kadar sürecek bir seyahate çıkıyor Celâl Bey 4 üncü şeker fabrikast- nın temel atma merasiminde de hazır bulunacak ANKARA, 2 (Telefonla) — İktisat Vekili Mahmut Celâl Bey, bugünlerde Kayseri ve Sivas üzerinden Tokat ve A» 'masyayd “hir seyahate çıkacaktır. Seya» hain muliirrer programına göre Mah- mut Celâl Bey önümüzdeki | perşembe günü hareket edcek olan Sivas trenini alacaktır; İktısat Vekilimiz, Turhalada kurulması kararlaştırılan dördüncü şe - ker fabrikamızın temel atma merasimin- de bulunduktan sonra Samsuna gidecek ve oradan tekrar Ankaraya dönecektir. Turhala şeker fabrikasmın temel inşaatı bu sene yapılacak, gelcek sene bu aylar- da fabrikanın bitmesi ve işleme; i kür, Bunun için de Tahir Bey mezuniyet aldı Üniversite Hukuk Fakültesi Reisi Tahir Bey son zamanlarda fazla meş- guliyeti olduğunu beyan ederek me- zuniyet İztemişi Tahir Beye Kâi nuevvel > başında bitmek © üzere iki ay mezuniyet ve- rilmiştir. Tahir Be- ye maliye profesö- rü İbrahim Fazıl B. vekâlet edecek» tir. Üniversite İdare Heyeti dün — İhsan B.in riyasetinde toplanarak ıslahat işleri görüşülmüştür. Üniversite kad- (Devamı 6 zer sahifede) Tahir Bey “| Memleketimizden muhab- Yeniromantakdim ediyor Mıntaka Reisi İbrahim Kemal Bey Dün akşam İstanbul Mıntakası bir pi ve çok hararetli olan bu bul Mıntakası Merkez He- le bütün heyetlerin is- neticeye vardı. imalarıdır. Muhtar Bey, Galatasaraylı arkadaş- larile beraber tanzim ettikleri takri miş ve İstanbul Mıntakası kongresinin toplanması arzusu izhar olunmuştur. Bu takrir üzerine İstanbul Mımta| sı Merkez Heyeti fevkalâde bir içtima aktederek takrir üzerinde uzun boylu | bet ve takdirle bahsediyor Evvelki gün şehrimizden Brüksele hareket etmiş olan İngilterenin sabık George Clerk Türkiye tisasl, — Yedi genelik bir ikametten sonra (Devamı 6 iner sahifede) Muhterem karilerimiz yarın- dan itibaren arkadaşımız Bur- han Cahit Beyin sizin için ha: ladığı yeni bir romanını Milliyet A takibe başlıyacak: lardır, Burhan Cahit Bey Hakiki bir maceranm kaneva- sına göre yazdığı bu eserde boz- gun yıllarının ahlâki tereddile- re yol açan vâkıalarını derin bir romancı kalemi ile tahlil et- mektedir. Kır çiçeği şimdiye kadar bu vadide yazdığı romanların en ü en özlüsüdür. Yazılarını ve seve (o okuduğunuz muharririn bu romanı sizin edebi ihtiyacmızı tatmin ede cektir, Fransada bir abide önünde Fransız ve İngiliz Başvekilleri görüştüler. Hindenburg siyasi hayattan çekiliyor. 3 TEŞRİNİEVVEL 1983 Müdüre 34318, Yam müdürü 24318, İdare ve Matbaa 24910, | Hindenburg siyasi hayat- BERLİN, 2 (A. A.) — Havı İ sı muhabirinden; çok şayinl rada Milli Sosyalist mah. ile münasebetleri var gibi . görü! (Behemia) . isimli . Çek - gazetesini: teyit ettiğine göre Hindenbourg, İmpa- ratorluk Reisicümhurl İmparatorluk Reisini çin bir proje hazırlamaktadır. Yalnız İmparator Reisinin Faşist Meclisine benzer bir meclisi ö- lacaktır. Ve azalarını bizzat İmpara- tor Reisi seçecektir. Bu lisin fili reisi İmparatorlu- inci şahsiyeti, ve gazetenin söylediğine göre M, Goering olacak- tar. Hindenburg 86 yaşında BERLİN, 2 (A. A.) — Wolff Ajan- sı bildiriyor: Doğumunun 86 ncı | yıldönümünü şarki Prusyada Neudeck'deki malikâ- nesinde bügüü kutlulamakta olan Re- isicümhür von Hindenbourg, nazınlar- dan; Milliyetçi Sosyalist milis kıtaları erkâ Teisinden, tanınmış bir çok yüksek kimselerden ve hususi fertler. den tebrik telgraf ve mektupları al- miştir, Başvekil M. Hitler, bugün öğleye doğru Neudeck'e giderek von Hinden- bourg'a tebrik! sunacaktır. MN # tançekilmeğe karar verdi Yerine gelecek zat imperatorluk reisi olacak ve kendisinin seçtiği bir meclisi bulunacaktır. Ihtiyar Hindenburg Milliyetçi Sosya'i is efradı ile Çelik miğferliler teşkilâtı ve muhtelif cemiyetler von Hindenbourg'un bu gece bir fener alayı yapacak» EN Be e Gelen takımın üç en kuvvetli uzu u. Soldan sağa: Hungaryadan Bihami Belâ. On sekiz defa beynelmilel olmus ş, soliç. Uypest'ten Sol açık. Kispest'ten Belsik, Macar takımı geliyor.. İlk maç cuma günü Fenerbahçe ile Fener stadında yapılacak Gelen oyuncular arasında 18 defa şampiyon olmuş futbolcular var Bu sene futbol mevsimi çok (| canlı hareektlerle başladı. Bu cuma günü de Macarlarla bir maçı seyredeceğiz. İstanbul futbolcuları ve futbol werak- lıları hiç şüphe yok ki, Macar futbolü- nü yakından tanırlar. Cuma günü şehrimizde oynryacak olan Macar takımı da içinden seçilmiş ve milli temsil hakkını haiz 0- lanlardır. Macar temsili takımı, şehrimizde ilâ maç yapmak üzere gelmektedir ve Fenerbahçe ile konturat yapmışlardır. Takım nasıl bir teşekkül olduğu- mu. karilerimize daha vüzih bir su- rette anlatabilmek için, bütün sporcu- lar tanıdıkları Dr. Fodol'dan gelen telgrafı aynen koyuyoruz: 6 - 8 teşrinievvel için 4200 İsviçre frangı mukabilinde birinci köme pro- fesyonel muhtelitinden on bir — milli milli oyuncudan müteşekkil bir takım hazırdır. (Atila) maçlarile meşgul- dür. Acele cevap, Zira bu muhtelit ta- kım aksitakdirde Bükreşe gidecektir.,, Dr. FODOL Macar futbolünün en yüksek uzvu olan bu zatın sonra gelen mektubun- da gelen takımın çok kuvvetli olduğu Tunyogi Gyula. sol haf, Sekiz defa milli formayı taşımış olan ve çok iyi oynıyan s0! bek Biro Sanda, ve milli formayı temsil © hakkına d& malik bulunduğu yazılıdır. ' Bu hususta tamamen mutabakat hâr (Devamı 2 inci sahifede) Yarın çıkıyor: Türkiyenin en büyük, en zengin mündericatlı ve en özlü fransızca gazetesi.