30 Ekim 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

30 Ekim 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

betile takdirlerle dolu sahifeler çıkardılar Rejimimizin büyük şeflerine dünya devlet adamlarından tebrik telgrafları geldi VİYANA, 29 (A.A.) — reisicümhuru M. Miklas, Ga: rine aşağıdaki telgrafı çekmi "Türk cümburiyetinin onuncu yıl- dönümü münasebetile zatı devletlerine şahsi sandetleri i mı takdim ve ya nin muazzam muvaffakıyeti için olan hayranlık ve takdirlerimi arzederim.,, Başvekil M. Dollfus İsmet Paşaya şa telgrafı çekmiştir: ”En samimi tebriklerimi kabul bu- yürmanızı rica ve Türkiyede. fevkalâ- de reisiniz ve onun yüksek arkadaşları tarafından son on sene zarfında yapılan parlak itili mesaisi için olan hayranlık ve takdirlerimi arzederim., M. Dollfus Hariciye vekili Tevfik Rüştü Beye aşağıdaki telgrafı çekmiş- tir: ”Cümhuriyetin ilânmın onunca yıl- dönümü münasebetile samimi tebrikleri- mi ve zatı devletlerinin saadeti ve mem- leketlerimiz arasında mevcut dostane münasebatm inkişafı hakkındaki en iyi temenniyatmı kabul buyurmanızı rica ederim., İngiliz Hükümetinin tetriki LONDRA, 29 (A.A.) — M. John Simon Türkiye Ha vekiline aşağı daki telgrafı çekmi “Türk cümhuriyetinin onuncu yıl- dönümü münasebetile birleşmiş krallık hükümeti namına zatı devletlerine en samimi tebriklerimi takdim ile mesru- Tüm, Türkiyenin bu son 10 sene zarfında mümtaz reisinin idaresindeki icraatı Sayesinde daima mütezayit bir refah ve #andete kavuşması samimi arzumdur.,, Londrada LONDRA, 29 (A.A.) — Rewter a- jansından: Türkiye cümhuriyetinin ilânının 10 uncu yıldönümü Türkiye sefaretinde üç gün büyük şenliklerle tes'it edilecek- tir. Bu şenlikler , bu neviden İngiltere-| de yapılmış olan tes'itlerin en büyüğü olacaktır. Üç gün Türk bayrağı sefa Tet binası üzerinde dalgalanacak ve sefa- ret bu müddet zarfında daimi bayram balinde ziyaretçilere açık bulunacaktır. | Oldukça yüklü olan program birinci | kısmanı telsizle Türk milli marşının neş- ti teşkil edecektir. Neşriyatı Türk şarkıları ve musi- kisi neşriyatı takip edecektir, İki res- mi kabul için şimdiden hazırlıklar yapıl- mıştır. Bunlardan biri öğleden sonra olucak ve Londradaki Türk kolonisine tahsis edilecektir. Diğeri gece yapıla cak ve üç yüzden fazla kimse bu resmi kabule davet edilecektir. Sefir ile zev- | cesi sefirler heyeti, kabine azasımı ve | mehtelif İngiliz içtimei | snıflarının liderlerini kabul edeceklerdir. resmi kabulün ve bilhassa i- | ünciinin > Terkalade muhteşem olduğu anlaşılmaktadır. Yakın şark ismindeki cemiyet te bir içtima tertip etmiştir. Bu içtimada Türk cümhuriyetinin muazzam eserleri- nin tarihçesi yapılacaktır. Teimes'in baş makalesi LONDRA, 29 (A.A) — Times | gazetesi bugünkü başmakalesini Türki- iiheriyetinin onuncu yıldönümüne etmiştir. ex diyor kir — “Mustafa Kemal inkılâbından beri e za sizi ieçen on sene, Türkiye B. M. Meclisi tarafından . Gazi hakkında gösterilen i- dın tamamile yerinde olduğunu İs- etmiştir. Gazinin şimdiye kadar yer yüzünde hiç tecrübe edilmemiş eserinde bu de- © rece muvaffak olması hayretle karşıla macak bir hâdisedir. Ve bu çok şayan: | dikkat şahsiyet önünde hürmetle eğil. mek lâzmder. Yapılan tslahat meya- | manda bilhassa cümhuriyet hüküm Türk köylüsüne halkı olan mevi Yen tedbirleri çok mühimdir Bu te: ler sayesindedir ki bütün millet servetlerinden tam manasile başlamıştır. Cümbhuriyet NR lala Gök perlak elerle sünme am e ei t 3 iğ e / © sinde suli © Türkiye cümhuriyeti bugü lina sela ve bire olilan Vi #niştar, Ti sıl olan değ , Türk milleti, cümhuriyet idaresi saye- ve emniyet emellerini fazla- | sile tahaliruk ettirmiştir. İ Türk milletinin sulh fikirleri ve vi. | yaseti Türkiyenin cenebi devletlerle ©- | İlan münasebetlerini şayanı hayret bir su- Yötte iyileştirmiştir.. Türk — Yunan mwekareneti bunun en büyük zaferidir. milletler kadmının va: uzvudur. Türkler realist bir tslahatçı, yüksek bir asker ve bir devlet adamı olan Ga- zi de tebcil edebilecekleri şefi bulmuş- lardır. Daily Telegraph gazetesi de "Şa yanı dikkat 10 senenin mucizeleri, ve | (Mustafa Kemalin dehasile yeniden bir doğuş) başlıkları altında bir makale meş- çederek, Türk inkılbenen avaffakıyok. | İsrini anlatmaktadır. Viyanada j « VİYANA, 29 (A.A.) — Cümhuri- yetin onuncu yıldönümüne başmakalele- | gre | ve idare edici kusretinden tayişle bah- setmrkte ve Türk milletinin Gaziyi bun- dan dolayı tebcil ettiğini yazmaktadır. | Gazsteler Tülkiyenin yenilik ve genç- | lik bayramını kalpten tebrik eden mil. | © Jetler arasında Avusturyanım Türkiyeye dostlukla bağlı olduğunu kay- sktedirler. emi başvekili ve inalâbımız | VİYANA, 29 (A.A.) — Avusturya muhabirine şu beyanatta bulunmuştur: ”Türkiye cümhuriyeti bugün hakki- le iftihar edebileceği rejiminin onun- cu yılmı tes'it etmektedi Türkiye zi- mamdarları tarafımdan istihdaf edilen gayelere erişmek için enerjik bir mesaj ve çetin müçadele lâzımdı. Avustu: Tükiyükln Su madara takip diğe en hararetli teveccüh ve muhabbetle ta- kip etmiştir. Türkiyenin gayretlerinin harsi ve ik- müşterek mesai birliği ruhile, ik mmuvaffakayetler kazandığını bü Je gördüm. Bu şataret inde Türkiyenin on sene iyasi ve harsi ve iktisadi saha- ün bu ıslahat mesai Türk milletile onun liderlerinin mülhem ol. dukları yaratıcı ruha ve Türk halkının hayatiyet kudretine fevkalâde hayran olan biz Avusturyalıların da be enn zi doldurduğunu söylemekle bütün A- vusturya halkma tercüman olduğumu zannediyorum. Sovyet Rusyada MOSi la 29 (A.A) — Tasa jansı bil, müne tahsis etmiştir. rahanm, muherrirlerden Türkiyenin iktisadi ve he ait makaleleri, bu yıldönümü, 0 dine ait hazırlıkları bildiren telgraflar vardır, Bu gazetede bir livhanın fotoğrafi- si vardır. Bu lâvhada Sevr muahede- Bamesi mucibince Türkiyenin nasıl tak- sim te olduğu ve milli kurtuluş harbinden sonra elde etmiş oduğu gim- diki hudutlar gösterilmektedir. İzvestiya, Rusya akademisinin, ilâh. Türkiye cümhuriyetine göndermiş ol- dukları tebrk telgrafnamelerini iktibas etmektedir. Rusyanın en iyi mubarrirlerinden Ni- koulin, yazmış olduğu bir makalede Tür- kiye cümhuriyetinin muazzam icraatı hakkında zengin tafsilit vermektedir. M. Nikosline, diyor kiz "Artık bir emperyalist seümessili Tür kiyede haremler, türbeler ccnebilere ait demiryolları ve ecnebi postaları bulamı- yacaktır. Muharrir müstehziyane devam edi- Gazi Hz.nin Hitabeleri (Başı 1 inci sahifede) larına sahip kılacağız. Milli kül- türümüzü muasır medeniyet se - viyesinin üstüne çıkaracağız. Bunun için bizde zaman ölçü- sü, geçmiş asırların gevşetici zih niyetine göre değil, asrımızın sü ve hareket mefhumuna göre üşünülmelidir. Geçen zamana nisbetle daha çok çalışacağız. daha az zamanda daha büyük iş ler başaracağız. Bunda da muvaffak olacağımı za şüphem yoktur. Çünkü Türk milletinin karakteri yüksektir. leti birlik ve beraberlikle güçlük eri yenmesini bilmi: Ve çün- kü Türk milletinin yürümekte ol duğu terakki ve medeniyet yo - lunda, elinde ve kafasında tuttu- ğu meşale müsbet ilimdir. Şunu da ehemmiyetle tebarüz ettireyim ki, yüksek bir insan ce miyeti olan Türk milletinin tarihi vasfı da güzel sanatları sevmek ve onda yükselmektir. Bunun i - çindir ki milletimizin yüksek karakterini, yorulmaz çalışkanlı- ğını, güzel sanatlara sevgisini ve milli birlik duygusunu mütema- diyen ve her türlü vasıta ve ted- birlerle besliyerek inkişaf ettir - mek milli ülkümüzdür. Türk milletine çok yaraşan bu ülkü onu bütün beşeriyette haki ki huzurun temini yolunda ken- dine düşen medeni vazifeyi yap- makta muvalfak kılacaktır. Büyük Türk milleti, On beş yıldan beri giriştiği - miz işlerde muvaffakıyet vade - den çok sözlerimi işittin. Bahti - yarım ki bu sözlerimin hiç birin- de milletimin hakkımdaki itima- dını sarsacak bir isabetsizliğe uğ ramadım. Bugün aynı iman ve katiyetle söylüyorum ki milli ülküye tam bir likle O yürümekte olan Türk milletinin büyük millet ol- duğunu bütün medeni âlem az zamanda bir kere daha tanıya - caktır. Asla şüphem yoktur ki Türk- lüğün unutulmuş büyük medeni vashı ve büyük medeni kabiliyeti bandan sonraki inkişafile âtinin yüksek medeniyet ufkunda yeni bir güneş gibi doğacaktır. Türk milleti, Ebediyete akıp giden her on senede bu büyük millet bayra - meni daha büyük şerefle, saadet lerle, huzur ve refah içinde kut- Tulamanı gönülden dilerim. 'Ne murtlu Türküm diyene. yor: "Eski Türkiyenin ba (güzellik) leri | Taca K dersler vardır. İde etmiş oluyorum. ! 36 saat durmadan kar yağmış, Ju- MİLLİYET PAZARTESİ 30 TEŞRİNİEVVEL 1933 Bütün dünya gazeteleri onuncu yıldönümü münase- ortadan kaybolmuştur. Çünkü artık or- tada eski Türkiye yoktur. Bütün bun- | lar, genç Türk sayesindedir.,, Diğer gazeteler de Türkiye dimhe-” riyelinin onuncu yıldönümüne ait N kaleler, tebrik telgrafları ve Türkiye cümhuriyetinin iktisadi ve harsi hamle- lerine müteallik yazılar yazmaktadır. Tar, MOSKOVA, 29 (A.A.) — Tas ajan- sından: Sovyet ulüm akademisi, Türkiyede cümhuriyetin onuncu yıldönümü müna- sebetile Türkiye Maarif vekilliğine bir tebrik telgrafı göndermiştir. Berlinde BERLİN, 28 (A. A.) — Volf Ajan- sından: Tekmil Alman matbuatı makalelerle Türk Cümhur” Duncu yıldönümünü hararetle k: İsmakta ve enerjik ıslahat mesai Yeni Türkiyeyi yükseltmeğe ve dı len kuvvetlendirmeğe ve cihandaki iti- barını çoğaltmağa muvaffak olun Mustafa Kemalin yüksek rgezii asan kayıt ve işaret etmek» Gazeteler bu on sene zarfmda da dostane olmakta devam eden Türk - Alman münasebatının son Alman - miş olduğunu Pariste PARİS, 29 (A. A.) — Le Journal gazetesi Türkiyeye tahsis — eti makalede diyor ki: “Gazi Mustafa Kemal'in ve İsmet Paşanm eserleri muazzamdır. Hazır- ladıkları yeni nesil büyük şeyler yapa- caktır, şefin idaresinde, Türki- ye vâsi arazisini tekrar ele geçirm mali istiklâlini ve siyasi şerofini temin, iktsadi buhrana galebe ederek devam | lı bir rönessansm ş0s€ ve şimendifer te | meilerini atmıştır. ! iye, Yunanistanla yaptığı par- le ve akdettiği müspet misaklarla en iyi şeyi Yapmış, büyük devletlere yeni bir ruh misali vermiş- tir. Bütün hu neticeler o Cümhuriyet Halk Fırkasının ve onun liderlerinin azimkârlığı ve büyük şefler etrafında pal lerin Mustafa Kemal Ti Varşovada VARŞOVA, 28 (AslA) — Kurjer başlığı altında bir mu Türkiyenin cihan harbinin ertesi gü sünden bezi yaptığı ve'Ahkarada balk çı cümhuriyetin ilânile tetevvüç eden kahramanca mücadelenin merhalele- rini kayıt ve Vistule zaferile Pilsuds- kinin Lehistana kazandırdıklarnı Ga- zinin Sakarya zaferile Türkiyeye te- min etmiş olduğumu yazıyor. Gazete iki memleketin asırlık dost - luğunu halihazırdaki teşrikimesaileri- ni ve Lehistanın Türk milleti tarafın - dan yapılan teceddüt eseri hakkında- ki hayranlığını hatırlatmaktadır. Mü. Leh gaezteleri, Gazi Must-/x Kemalin fotoğraflarile birlikte, Türk Cümhuriyeti tarafından on sene zar - fında yapılan harikulâde mesaiyi kay» deden makaleler neşretmektedirler. Atinada ATİNA, 29 (A. A.) — Bütün ga- zeteler Türkiyede cümburiyetin on 80- nedeki tekâmülü halinda makaleler Gazi Hz. Mecliste Kordiplomatiği kabul etti (Başı 1 inci sahifede) | Çocuklarına bütün güzellikleri ün büyüldükleri görmek ve ay- bütün sefaletlere acımak öretmektedir. “Ta inkılâbın hararetli ve imanlı bir yapıcısı sıfatile dünyaya açık yürekle, mekledir ki, memleekti. olan hisiyatımı en iyi bir tarzda ifa- M. Suriç'in natka ANKARA, 29 (A.A) — Bugün cümhuriyetin onuncu yıldönümü müna- sebetile B. M. Meclisinde reisicümhur hazretleri tarafmdan kabul buyrulan heyeti süfera namma Duvayyen Sovyet büyük elçisi M, Suriç tarafından irade dilen nutuk şudur; Reisicümhur hazretleri, Nezdi devletlerinizde ve Türkiye cüm buriyeti nezdinde bulunan sefirler he yeti namına, Türkiye cümburiyetinin 36 saat durmadan kar yağdı PARİS, 29 (A.A.) — Mulhousea ra ve Vosges dağlarını kaplamış - tır. p Bir kar fırtınası yüzünden Di - jon mıntakası trenleri çok gecik - İşaretler ve teller kırılıp iz | neşertmektedirler. Bu cümleden olarak “Katimerini,, gazetesi Türkiye Cümhuriyetinin aske- ri tanzimatı hakkında bir makale yaz- makta, gelecek günler için de o daha başka mevzular hakkında yazılar neş- ! inle Killi) Şa levhası altında “Atinaika Neâ" tesi Türk Cümburiyetinin ilânı senelerinin tarihçesini yapmakta, Diğer gazeteler yarın hariyetin yıldönümü içi sayıfa tahsis edecekli Türkiye Sefaret öğleden sonra parlak bir kabul resmi yapılacaktır. Pazar günü saat onbirde Atina Ticaret ve Sanayi Odasmda bir kabul resmi yapılacak ve Türk ticaret ataşesi Halil Mitat Bey on sene içinde cümhuriyeti nyapmış olduğu işleri İatacaktır. Eilkreşte BUKREŞ, 29 (A.A.) — Türkiye cümhuriyetinin yılı ü matbuntta büyük bir alâka tevlit etmiştir. İli gün- denberi Gazinin eseri hakkında çok 3€- nakâr makaleler gazeteler dün- kü pazar günü bu hâdiseye sayfalar tab- sis etmişler, cuma günü Türkiye elç Hamdullah Suphi Beyin idaresinde tip edilen Türk akşamında mütenddit mümtaz şahsiyetler tarafından konfe- ranslar verilmiştir. Hamdullah Suphi Bey, diplomatik ve siyasi mahafillere mensup bir çek zevat ile rmünevverlerden mürekkep bir kalabalık huzurunda yeni Türkiyenin terakkiyatını izah etmiştir, BÜKRES, 29 (A.A.) — Anadolu a- jansının Balkan hususi muhabiri bildi yor; Dün akşam Karol (Avrupa fikri) cem buriyetimizin omuz ne ilk içtima aktedi «sbak Nafia nazırı reşin maruf hatiplerinden M. Kuza cs- ki ve yeni Türkiye hakkında ve Tiyatro müellifi ve şair M. Viktor Estimyu ise at ve san'atine dair konfe- translar vermştir. müessesesinde i tarafından cüme yıldönümü şerefi- Gayet iyi hazırlanmış ve tevsik & olan bu konferanslar, kor diple- de dahil olduğu bütün salonu ayakta dolduran kalabalık ve te çilmiş dinleyiciler tarafından Türkiye le- hine nümayiş mahiyetini alen bir şe- kilde uzun uzadıya alkışlanmıştır. Bu gece ayni mücssesede Türk mu- hibbi darülfünun gençleri tarafından ter- tip edilen ikinci içtimada tsrih | profe- sörü M. Tiyreako, Romanyanın şimal den ve cenuptan gelen Türk kavimle- rile 1400 sene zarfında ihtilât ve mü- nasebetlerini ve bu münasebatın Romen cemiyeti ahlâle ve âdatı, lisanı sanayii, mefisosi ve aile isimleri üzerinde tesir. lerini uzun uzadıya ve büyi kufla teşrih ettikten sonra büyük mizin nasıl bir yeni Türkiye vücuda ge- trdiğini anlatmış ve Gazi hazreti, ince bütün salon, rci zun uzadıya ve sürekli coş- kilakla alias, Hatip konferansı bitirirken (tarih, coğrafya vaziyetleri her iki milleti inki- şaf edecek bir dostluğa davet etmiştir. Ankarada hariciye nazırımızın Türk zi- mamdarlarile imzaladığı dostluk mizakı taribi ve ahlâki bir istinatgâha maliktir.) Dedikten sonra genç Türk cümhuriyeti- | n8 ve onun banisi olan Mustafa Kemal ilemiştir.,, Yarırki pazar akşamı Bükreş elçimiz. Hamdullah Suphi Bey tarafından radyo- da 20,45 te cümhuriyetin onuncu yıldö- nümü münasebetile bir hitabe irat ede- | cektir. Gene yarın sabahleyin sefaret- | hanede koloniye bir resmi kabul yapıla. | cak ve ayrıca gece saat 22 de büyük ve mükellef bir süvare verilecektir. resmen ilânmın mutantan ve yüksek manah oucu yıldödmü günü münasebe- tile zatı devletlerine tebrikâtuniz: ve milletlerimizin tebriklerini arzetmekle gerefyabım. Ve bu tatlı vazifeyi ifa et- inekle bahtiyarım. Biz boruda bulunanlarin milletleri- yanın geçirmekte oldu. rana rağmen memleketimizin siyasi ik- tadi ve harsi sahalarda elde etmiş ol- duğu parlak muvaffakıyetlere şahit ol- duk. Bu muvaffakıyetler yalnız mem- ikkâr bir misal “Ben ve bütün arkadaşlarım son 4p- meler zarfında sizin basiretkâranc ve idaresi altında memleketinizin terak- ki yolunda şaşırmaksızın e yürüyerek ve sizin eseri ilhamınız olan ilk siyasi akitlerde çizilmiş olan gayeleri tahak- zarından ne suretle inki olduğunun canlı şahitle, “Manevi ehemmiyetlerinden k nazar bu muvaffakıyetledin milletler için maddi bi ken şahsım ve arkadaşlarım namına gerek Türk milletinin ve m maal e malz tarafından başlanılmış ŞA mmm AK NEŞA i Reisicümhur Hz. baloda Gazi Hz. Hariciye vekilimizin kerime- leri H.ın nişan merasiminde bu'undulaı ANKARA, 29 (Telefonla) — Ankarapalasta Cümhuriyet Halk Fırkası tarafından verilen balo bütün ihtişamile devam ediyor. Balo- ya iki binden ziyade davetli iştirak etmiştir. Gazi Hazretleri saat 23 te baloyu şereflendirdiler. Ve şerefli alkışlarla karşılandılar. Hariciye vekili Tevfik Rüştü Beyin kızı Emel Hanımla Hariciye ve- kâleti memurlarından Fatin Beyin nişanları baloda Gazi hazretleri ta- rafından yapıldı. Reisicümhur hazretleri her iki gence böyle tarihi bir günde nişanlandıklarından dolayt ne derece mes'ut olduklarını bilme- İleri lâzım geldiğini söylemiş ve onlara güzel bir istikbal temenni et- miştir. Bursada 762 mahpus tahliye edildi BURSA, 29 (Telefonla) — Af kanunu bugün öğleden sonra Adliye ye bildirilmiştir. Mahkâmların dosyalarının tetkikine başlanmıştır. Şim diye kadar 162 kişi tahliye edilmiştir. Tahliyeye yarın da devam edile- cektir. Tahliye edilenler (Yaşasın Cümhuriyet) diye bağırmaktadırlar. Edirnede Cümhuriyet bayramı EDİRNE, 29 (Telefonla) — Bugün saat onda mekteplerine ve mesleklerine mensup bayraklarile belediye önündeki meydanlığa topla nan 10 bin kişilik halk kütlesi Ulu Başbuğun müheyyeç bir hitabesini derin vecdi sükün içinde dinledikten sonra sönmüş zannedilen içli bir volkan gibi günün bütün bir yüksek şereflerile mütenasip şekilde pat- lamıştır. Vali Salim Özdemir Beyle Garp hudut kumandan bir alay eş hazırlanan tribüne geçmiş, konsoloslarla Amerikalı iki gazete ma habirinin tebriklerini kabul etmiştir. Fırka ve Halkevi reisi Akıncı oğlu İbrahim Bey toprakalma merasimi münasebetile “Bizi yokluktan çıka - ran ve şerefli bir hayata kavuşturan en büyük vatan çocuğuna bugün- kü bayram vesilesile yollanacak hediyenin vatan toprağı kadar yüksek bir kıymeti olabilir mi? Her zerresi bir kahraman kanile yoğurul - muş olan bu hediyelik toprak ancak Gazi gibi tarihin milyonda bir ya- rattığı eşsiz bir kahramana lâyiktir.” demiştir. (Yaşasın Gazi), (Yaşa- sın Cümhuriyet) dehşetli akisler yapmıştır. Geçit merasimi üç saat de - vam elmiştir. On bin kişilik halk sokakları doldurmuştur. Öğleden son ra Halkevi okuma odasının açılış merasimi yapılmıştır. Akşama kadar 25 hatip halk kürsülerinde söz söylemiştir. Halkevinde, kız maallim mektebinde lisede, Erkek muallim mektebinde müsamere verilmekte - dir. Belediyede resmi balo vardır. Bütün memleket elektrik içindedir. Sokaklar fener alaylarile Cümhuriyet marşı söyleyen halk kalabalığile doludur, Alpulluda tezahürat ve maç netices ALPULLU, 29 (Milliyet) — Alpullu şeker fabrikası heyecanlı te- zahüratla onuncu yıldönümünü kutlulamıştır. Müdür Ali Şefik Beyin 10 senelik iktisadi tekâmül safahatımı bildiren natkundan sonra muhtelil hatipler söz söylemiş, Cümhuriyeti temsil eden mektepli kızların dol - durdukları süslü bir kamyon bütün Alpullu sokaklarını dolaşmış, en ön- de mektepliler, hanımlar, usta, amele, memur ve âmirler bulandukları halde kurulmuş olan müteaddit taklar altından geçilerek geğit resmi yapılmıştır. İstanbuldan sureti mahsusada getirilen Galatasaray futbol takımile Alpullu spor birliği arasında yapılan maçta sıfıra karşı birle Galatasaraylılar kazanmışlardır. Birincilere muhtelif hediyeler verilmiş tir. Alpullu baştan başa elektrikle donatılmıştır. Bütün halk Cümhuri - yet marşı söyliyerek fener alayları yapıyor. Trakyanın her tarafında görülecek kadar büyük bir bayrak ampallerle süslenmiş olan fabrika bacasının en tepesinde dalgalanmak suretile on senelik iktisadi inkişa- fan rahunu gösteriyor. Meçhul askerin mezarına çelenk PARİS, 29 (A-A.) — Türkiye sefiri bu sabah meçhul asker meza - rına bir çelenk koymuştur. M. Gömböş Ti ürkiye hakkında ne diyor? Macar Başvekili Peştede de Kanya, dün öğleden sonra zırlar istasyonda vatanperver teşekküller tarafından hararetle karşılan mışlardır. PEŞTE, 29 (A.A.) — Başvekil M. Gömböş beyanatında demiştir ki: “Kardeş Türk ve Bulgar milletlerine minnettarım. Hakiki siyasi men - faatlerimiz , yalnız merkezi Avrupa meselelerile değil, ayni zamanda şarki, cenubu şarki Avrupası ve Balkanlar meselelerile de meşgul ol - maklığımızı icap ettirmektedir. Boğaziçi sahillerinde ve Balkan dağla- rının eteğinde oturan milletlerin kardeş milletler oluşu Macaristanın menfaatleri noktai nazarından husasi bir ehemmiyeti haizdir. Oralar- da yalnız kardeşçe hisler değil, Macaristanın hakiki menfaatlerinin e - peyce anlaşılmış olduğunu gördüm. Gazi Hazretlerile uzun mülâkatta bulundum. Bu sefer yolumuzu şark ve cenabu şarki istikametinde bul - duk, Bu yol, milli bir yol olarak menfaatlerimize en uygun bir şekilde genişletilebilecektir. Fransız ilim adamı M. Clamette öldü PARİS, 29 (A.A.) — Pastör enstitüsü ikinci müdürü M. Calmette saat 6,30 da ölmüştür. M. Calmette Fransız ilim (adamlarından büyük bir şahsiyetti. 1863 senesinde doğmuştu. Calmette 1920 senesinde Dr. Guerin'in yardımile “basil bilie Calmette Guerin, beg” yi bulmuştu ki bu, on beş sene mütemadi kültür neticesinde sirayeti azaltılmış ve ta ze bir uzva dahil bile olsa vereme karşı bir aşı kıymeti olan Koch ba- silidir. Bu münasebetle Lubeck faciası hatırlanmaktadır. Maamafih be faciaya sebep olan (beg) değildir. ME Calmette ilim akademisinde aza idi. © Bulgar Kralının nutku SOFYA 29 (A.A.) — Kral, dün Sobranyanın üçüncü alelâde iç- Uma devresini bir nutukla açmıştır. Kral, nutkunda bilhassa diyor ki: “Bu kabul, Bulgar milletine karşı olan sevgi ve muhabbetlerinin bir i- fadesidir, Yougoslavya Kral ve Kraliçesinin Oksinograd sarayında ziya- retlerini kabul etmekte büyük bir sevinç duyduk. Diğer taraftan Bul - gar hükümeti, iye Başvekili ve Hariciye vekilinin, Romanya Harici ye nazırının ve Macaristan Başvekilile Hariciye nazırının ziyaretlerini kabul etmekle bahtiyar olmuştur. Türkiye Başvekili ile Hariciye veki- İlinin ziyareti, iki milleti biribirine bağlıyan sıkı dostluk bağlarının ye- ni bir delilidir. Bu bağlar, dostluk, bitaraflık ve hakem muahedeşinin femadisinin temdidi suretile kuvvetlendirilmiştir. yeni terakkiler ve muvaffakıyetler el- de etmek suretile inkişafa devam ede- kat'iyetle kani o olduğumuzu arzederim. Eminiz ki, bu terakki ne- ticesi olarak Türk milleti zengin tari- alarak hahestms! te olduğu yüksek hars ve yüksek re- fah seviyesine çıkacakür. “Reisicümhur Hazretleri, bundan muvaffakiyetidevletleri, sıh- hatleri ve ifa etmekte olduğunuz fe- Yizli mesai için kuvvet ve afiyet te Mami