30 Ekim 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

30 Ekim 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

mii ps EE pa 2 Kuşdilinde ve Gazi mektebi rine verilen konferansları dinlemişler: Öğleden sonra saat 14 te ilk mektepler- de müsamereler verilmiştir. Müsamere- lere talebe velileri ve sair bi çok zevat gelmiş, cümhuriyet marşı söylenmiş, mil Ki piyesler temsil edilmiştir. İlk mek- tepler in kendi mmtakalarında sa- bahleyin geçit resimleri yapacaklardır. Üsküdar, Boğaziçi ve Anadolu sahilinde Üsküdardan itibaren Boğaziçinin Anadolu sahilindeki köyler de Cümhu riyet Bayramı şerefine nazirsiz surette süslenmişti. Sahilde Kandilli, Beylerbeyi, gelköy, Paşalimanında büyük r ferler inşa edilmişti. Çengelköy ispir- to fabrikası çok parlak surette bay- lenmiş, elektriklerle ten- imanındaki takızafer ni) tanziren inşa edil- mişti. Şirketihayriye, Üsküdar vapur iskelesini donatmış ve iskele önünde bir takızafer yapılmıştır. o Şemsipa- şada İnhisarlar idaresi binası önünde Gazi Hazretlerinin elektrik ampuile- rile yapılmış bir portreleri vücuda ge- tirilmiştir. Bu portre, denizden görün- mektedi Şemsipaşa sahasında, cümhuriyetin doğuşunu temsil eden ampullerle ya- pılmış büyük bir güneş vücuda getiril. mistir, Salacık ve Harem © taraflarından, denize nazır kısımlar, baştan başa €- lektriklerle donatılmıştır. küç çarşıboyunda, elektriklerd. Bankası kumbsarsı vücuda getirilmiş- tir. Yeniçeşmede, uncular ve fırmcı- lar tarafından mücessem, elektrikle aydınlatılmış büyük bir değirmen inşa edilmiştir. Usküdar fırka binası önünde kule halinde tak vücuda getirilmiş, fır- ka binasına fırkanm büyük | bayrağı iştir. Selimiye caddesinde bü- yük bir takizafer kurulmuştur. Üsküdar Tramvay ve Su şirketleri Bağlarbaşında bir takızafer kurmuş lardır. Kısıklıda da bir tak inşa edil. miştir. Çamlıca tepesine 25 metre uzunlu- ğunda ve 17 metre önünde bir bayrak konulmuştur. Bu bayrak, Oogündüz yalnız bayrak olarak görülmektedir. Gece ise bu ebatta yalnız aydınlık ay yıldız şeklinde görünmekte, Üskü: ve bütün Anadolu sahi- Jinde hususi ve resmi binalar da bay- raklarla süslenmiş, elektriklerle aydın Hatılmıştır. Halk, göğüslerine (fırka bayrağını takmışardır. Arabalar, tram vaylar bayraklar! süsenlmiştir. Üskü- drlılar, dün Cümhuriyet o Bayramını coşkun tezahüratla kutlulamışlar ve gece de tezahüratta bulunmuşlardır. İsmail Şevket Bey tarafından saat 19 da fırka binasının Doğancılara nâ- zır balkonunda halka hitaben bir kon- ferans veril Anadoluhisarı iskele meydanında, Şemsipaşada, Doğancılar fırka binala- rı önünde halk kürsüleri konulmuştur. Gece Bağlarbaşı Amerikan kız lise. sinde de bir temsil de verilmiştir. Kızkulesi de, gece, görülmemiş şe- kilde tenvir edilmi Beykozda Beykoz, Paşabahçe ve civarı Apado- Ta sahili de, çok parlak surette dona- tılmıştır. Beykozda biri hükümet ko- büyük tak kurulmuştu. Par- kın önündeki takın arasma Gazi Hz. Bin büstleri konulmuştur. Çubuklu gaz depoları ve diğer hu- sui ve resmi binalar da bayraklarla süslenmiştir. Beykozlular, Akbaba ve Deresel köylerinden Beykoza gelen mektepli- lerle Beykoz ve Paşabahçedeki mel tepler talebesi, dün bir alay halinde Cümhuriyet Bayramı şerefine tezahü- ratta bulunmuşlardır. Beykoz parkı önünde bir halk kürsüsü kurulmuş ve halktan istiyenler, Cümhuriyet Bayra» mındaki duygusunu bu kürsüden an. Tatmışlardır. Gece de, | Halk Fırkası mümessili Reşat Yılmaz Bey tarafın. dan bir konferans verilmiş ve bir fe. ner alayı yapılmıştır. Kadıköyünde va Anadolu hattı güzergâhında Kadıköy, Cümhuriyet Bayramını iç- ten gelen derin ve siz bir coş kunlukla tesit etmiştir. Köyün muhtelif yerlerinde 26 bü- yük takızaferler kurulmuştur. Bunlar. dan Kadıköy iskelesinden © çıkınca, biri İş s1 önünde, diğerleri fırka binası önünde, Rum kilisesi, Ermeni kilisesi önlerinde, kabzımallar önün- de, Kerestecilerde, eski iskele cadde- sinde, Su şirketi önündedir. & Moda Burnunda dört tak yapılmıştır. Sürey. ya sineması, Hale tiyatrosu önlerinde de birer tak inşa edilmiştir. Kızıltop- rakta Nahiye merkezi önündeki taka mücessem büyük bir levha asılmıştır. Bu levhada Gazi Hazretleri | başlıca g5. in41. 1 K- arada görünmekte dir. ) Suadiye Şirketi önün- Erenköyünd' -de ve Zingal Şirketi tarafından Suadi. yeyi geçince şimendif, Bunlardan başka Kadıköy mıntaka- sında irili ufaklı mütenddit taklar kur Fulmuştur. Bütün Kadıköy, | Altıyol ağzı çarşısı, Kızıltoprak çarşısı elek- triklerle tenvir edilmiştir. ö fırka merkezine 500 elektrik lambası konulmuştur. Kadıköy iskelesinden ki- Wise önüne kadar 6 bin lâmba vazo- Tunmuştur. Eski iskele caddesi ve yarında 500 iâmba yakılmıştır. İske. leden kumluktaki çocuk bahçesine ka dar deniz tarafından 40 mumluk 400 lâmba konulmuştur. Bu kadar güzel süslenen ve aydın. Vanan Kadıköyündeki | ilkmektepler talebesi, ekalliyet mektepleri de da) olduğu halde, dün saat | 10 buçu önünde es lerini temsil eden kamyon- larla geldikleri halde reket birinci ilkmektep, birer araba içinde cümhuriyeti temsil eden kızlarla işti- rak etmişlerdir. Hükümet konağ sönünde, fırka ida- re heyeti azasından Niyazi Tevfik B. serbest bir hitabe irat etmiştir. Alay, bundan sonri ka binası önüne git- » Orada iki bine yakın tarafından, m da iştirakile bir a- ğızdan Cümhuriyetin onuncu yılı mar- nı söy; nmiştir. Müteakiben fırka ka- za idare heyetinden Dr. İzzettin Bey tarafından cümhuriyetin onuncu yıl- dönümünü canlı bir surette anlatan bir hitabe irat edilmiş ve çok alkışlan- maştır. zzettin Beyden sonra Musevi va- tandaşlardan Yuşa Eferi serbest bir hitabe irat etmiş, onu takiben talebe- den Mufahham Müştak Bey serbest bir nutuk söylemiştir. Kadıköy Sürp Takfor kilisesi baş- papazı efendi de, Büyük Gaziye hita- ben yazdığı bir nesri okumuş ve çok alkışlanmıştır. Bu merasime saat 13 buçukta niha- yet verilmiştir. Müteakiben, Yad şıyı dolaşarak Erenköyüne r git- fırka tarafından intihap ü Bey, belediye önündeki ki ide halk bir konferans vermiştir. Saat 18 buçukta İzzi Bey tarafından Süreyya sinemasında bir o konferans verilmiştir. Ayrıca Kızıltoprakta, Ka dıköy iskele meydanında, halk kürsü- leri de kurulmuştu. Gece saat 21 de Kadıköy Süreyya sinemasında, Erenköy sinemasında temsiller verilmiştir. Gece Kadıköyünde büyük bir fener alayı yapılmıştır. Bursada bayram nasıl geçti? BURSA, 29 (Telefonla) — Cümhu- riyetin onuncu Yılını kutlulama mera- simi coşkun tezahüratla tesit | edildi. i .Cümhuriyet Mey- n itibaren on binlerce kişiden ibaret halk kütlesi tarafından dolmuştu. Merasime onda başlandı. Evvelâ ve rin, mekteplilerin ve halkın teşkil etti ği safları gezerek bayramlarını kutlu- Jadı. Halk ta teşekkür etti. İstiklâl marşını müteakıp askeri mi- zıkanın iştirak'ğ> Cümburiyet marşı söylendikten sonra © geçit resmine baş landı. Asker, jandarma, polis, esnaf cemiyetleri muntazam bi ralay halin- de birer birer geçtiler. Geçit resmine iştirak eden © bazı mekteplerle halk onun tertip e sene evvelki zamanlara Cümhuriyetin on yıllık lerini temsil eden tabloları umumi bir e takdirle karşılanmış, sonu a ar olmuştur. Geçit resmi iki buçuk saat devam et- miştir. Cümhuriyet meydanında kuru- lan kürsünün fırka vilâyet reisi Sadi Bey tarafından veciz bir hutukla kü- t resmi yapıldı. Bundan sonra muh- stılar, r balo ve- ük fener alayları yapıl- , Yeşil Bursa en mesut ve en heyecan- MW günlerinden birini yaşamaktadır. MEMLEKETTE Kemalpaşa, Gönen, Sungurlu, Ger- mencik, Beypazarı, Haymana, Nizip, Urfa; Çanakale, Samsun, İzmit, Srvas ve sair yerlerden aldığımız telgraflar cümhuriyetin onuncu yıldönümünün görülmemiş bir surette kutlulandığını bildirmektedir. Adalarda cümhuriyet bayramı, Adalar- da da canlı tezahürata vesile olmuştur. Güzel adalar, büyük bayram dolayısile baştan başa bayraklar ve elektriklerle süslenmiştir. Büyükada iskele meyda- nında, saat kulesi yanında büyük bir takı zafer kulmuştur. Ayrıca çarşıda da garşı esnafı tarafından güzel bir tak vücuda getirilmiştir. Hükümet, ve belediye konağı, bü- tün hususi binalar, köşkler bayraklar. Ja donatılmış ve gece elektriklerle do- antılmıştır. Büyükada rıhtımında bütün sütunlar gece elektriklerle tenvir edil. miştir. Fırka binasma temsili resim. ler, lâvhalar asılmıştır. Heybeli ve diğer adalar da ayni su- retle donatılmışi Dün sabah Büyükada iskele meyda- nında halk toplanmış, müteaddit ser. besi nutuklar söylenmiştir. Bu meyan. da Hamit Naci Bey, cümhuriyetin fe- einen bie Ermeni vatanda» gın mutlu onu takip etmiştir. Bu me- rasimden sonra mektepliler ve halk ta- rafından, ellerinde bayraklar olduğu halde büyük bir tur yapılmıştır. Saat 17 de Büyükada iskele meyda- nında Emin Ali Bey tarafından bir konferans verilmiştir. Emin Ali “ Bey, cümhuriyetin doğu. zahat vermiş ve ihsai malümat ile söy- lerini teyit ve cümhuriyetin mana- si, hikmet ve şümulü hakkında bösbihal edile ti , Dün gece saat 21 de Heybeli de- Ji isesinde de Yarım Osman ve ink Lise, bayram şerefine çok güzel tezyin ve tenvir edilmiştir. Heybeli iskele meydanmda da bir halk kürsüsü kurulmuştu, Kartal ve Pendikta Cümhuriyet bayramı Kartal, dik, Maltepe ve Samandıra nahiye mer- kezlerinde ve köylerinde de coşkun te- zahüratla kutlulanmıştır. Saat 9,5 ta halk ve mektepliler, Kar. talda yeni yapılan cümhuriyet meyda- nın! tamamen doldurmuştu. Saat 10 da Kartal kaymakamı Hamdi Bey, halkı kutlulamıştır. Halk ta mukabelede bu. İunmuştur. Kaymakam , müteakiben kürsü- rafın- halk, merasimde bulunan çimento fabrikası, gaz deposu müdiranı ve sair müesse- satı milliye erkânı tarafından takattüm- le dinlenmiştir. Müteskiben kaymakam Bey tara- fından heyecanlı bir hitabe ile cümhu- riyet devrinin on yıllık işleri anlatıl- mış ve bu nutuktan sonra başta as- ker, sonra mektej w ve halk tarafın. dan geçit resmi yapılmış ve hep bir a- Zızdan cümhuriyet marşı söylenmiştir. Geçit resmini müteakip alay Halk Fırkası önüne gitmiştir. Bu (sırada radyo, Büyük Gazinin Ankaradaki nu- tukların: naklediyordu. Alaya iştirak e- er, alkışlar ve yaşa sa: le U- Ta Gazinin mutuklarını. dinlemişlerdir. Bundan sonra fırka meydanında san- cak merasimi yapılmıştır. Çimento fab- rikası tarafından bayrağa büyük bir çelenk konulmuştur. Buradan sonra alay belediye önüne giti mektepler ziyaret edilmiş ve kutlulamaya nihayet verilmiştir. Dün Kartalda saat 16 da Halil Ni metullah Bey tarafından bir nutek irat edilmiştir. Gene sast 16 da Kartalda halka bir temsil verilmiştir. Kartalda hükü; konağı , jandar- ma ve belediye dai elektrikler ve bayraklarla çok gürel donatılmıstı. Bü- tün mücssesatı milliye, Hilâliahmer, Fırka, Gençler Birliği karadan denizden elektriklerle tenvir edilmiştir. Gaz deposu, bilhass: çimento fab- ikasınm bütün müştemilâte, bacalarına kadar elektrik ziyalarma garkedilmişti. Yalnız çimento fabrikasına 8 bin ampul konulmuştu. Kartalda belediye meydanında, C. H. Fırkası meydanında, Gençler Birliği ve İnhisarlar idaresi önünde bü; İar kurulmuştur. Pendik — Kartal a- rasındaki bakteriyolojihane de elektrik- lerle tenvir edilmiş ve önünde bir tak vücuda getirilmiştir. Şimendifer güzergâhında, köşklerde emsalsiz tezyinat görülmektedir. Pen- dikte de belediye, Cümhuriyet meyda- nı karşısında bir takı zafer kurulmuş- tur. Jandarma dairesi ile gümrük idaresi arasında da bir takı zafer yapılmıştır. Pendik belediyesi, Gençler Birliği ve diğer resmi ve hutusi mebani gece €- lektriklerle baştan başa aydınlatılmıştır. Dün gece Pendikte de bir fener a- layı tertip edilmiştir. Bakırköyde Cümhuriyetin onuncu yıldönümü bayramı Bakırköyde de pek parlak me- rasimle kutlulanmıştır. Halk, öğleden evvel Bakırköy ilk mektebi önündeki sahada toplanmıştır. Mektepliler de meydanda yer almıştı. Muzika önde olduğu halde teşekkül €- den alay, hükümet konağı önündeki büyük meydana gitmiştir. Orada mu- zika tarafından istiklâl marşı çalınmış ve müteakiben fırka kaza idare heyeti reisi Kemal Bey tarafından bir nutuk irat edilmiştir. Kemal Beyden sonra Okucuyan Efendi isminde bir vatan- daş, cümhuriyetin bütün yurttaşlara bahış ve temin ettiği fevaitten, cüm- huriyetin feyizlerinden bahsetmiştir. O- nu takiben bir hanım ve ondan sonra da kaza muavin müdürü Adil Bey birer hi- tabo irat etmişlerdir. Nutuklar bittikten sonra meydanı dolduran halk ve mektepliler, hep bir ağızdan onuncu yıl marşını söylemişler- dir. Hükümet konağı önündeki mera simden sonra alay Cümhuriyet Halk Fırkası önüne gitmiş, orada da müte- addit nutuklar verilmiş Alayda bir otomobil içinde gayet güzel giydirilmiş ve Türk bayraklara sarılmış hanım kızlar çok alkışlanınış- bır. Bu merasime saat 14 te nihayet ve- rilmiş, müteakiben fırka binasında ve ilk mektepte temsiller & başlamıştır. Temsiller saat (19) a kadar devam et- miştir. Gece de büyük bir fener alayı yapılmıştır. Gece saat 21 de fırkada Rifat Bey tarafından da bir konferans verilmiştir. Bakırköy istasyon köprüsü meyda. nında, belediye parkında, halkın duyuş- larmı serbestçe anlâtebilmesi için halk kürsüleri kurulmuştu. Bakirköy de, emânlsiz derecede do- Babılmış idi Halk Fırkası, hükümet konağı önlerinde, şimendifer caddesin- de, bez fabrikası önünde ve çarşı için- de büyük birer takı zafer kurulmuş, bunlar vecizeler yazılı lâyhalar, bayrok- lar, Gazinin resimlerile çok güzel süs- lenmişti.. Umumiyetle hususi ve resmi binalar da bayraklar ve elektriklerle ten- vir edilmiştir. Yeşilköyde Cümhuriyet bayramı Yeşilköyde de, büyük tezahürat ile tes'it edilmiştir. Yeşilköy, baştan başa bayraklar ve ta- kı zaferlerle söşlenmişti, | İstasyonda Sidna Tayyare şirketi gi- ifer kumpanyası tarafından, sahi- binin sesi gramofon acentesi tarafın- dan, Yeşilköy esnafı tarafından, Rum cemaati tarafından Ve ayrıca balıkçı es- mafı tarafından müteaddit büyük taklar "yapılmıştı. Cümhweyet Halk Fırkası binası önünde de büyük bir tak kurul muştur. Evler, dükkânlar, istasyon ve diğer mebani bayraklar ve etelktiklerle çok güzel donatılmıştır. Yeşilköyde saat 13 buçukta, köyde- ki beş mektep talebesini teşkil eden 400 çocuk, ayrıca civardaki yedi köy- den gelen 800 talebe ve köylülerle Hal- kalı Ziraat mektebi, Tayyare makinist mektebi, Yeşilköy halkı köyün meyda- nında toplanmışlardır. Merasime istiklâl marşile başlanmış, müteakiben fırka namına doktor Faik Bey tarafından bir nutuk irat edilmiş- tir. Bu nutaktan sonra meydanı doldu ran bütün halk ve mektepliler, hep bir em ömuncu yıl marşını söylemişler. Marşı müteakip Halkalı Ziraat mek- tebi muallimlerinden Necati Bey, ve on- dan sonra bazı talebe efendiler hitabe. ler irat ederek cümhuriyet bayramı kutlulanmış, şiirler okunmuştur. Merasimden sonra traktörler, itfaiye otomobilleri ve kamyonlarla köyün dı. şarısı dolaşılmış, kız ilk mektebine ka- bayrama ait duyuşlarını anlatmışlar. dar. Yeşilköyde gece de smat 22 de bir fener alayı yapılmıştır. Köyde bugün de pehlivan güreşleri yapılacaktır. Patrik Efendinin tebriki Rum Patriği Fotyos Efendi dün sa- bah vilâyete gelerek Vali Beyi ziya- retle Cümhuriyet Bayramını tebrik et- miştir. Hahambaşı vekili ve diğer rüe- sayiruhaniye de tebrikâtta bulunmuş- lardır. Gece nasıl geçti? Dün gece İstanbul Cümhuriyetin o- nuncu yılmı coşkun tezahüratla kutlu- ladı. Gece şehrin her tarafını dolaşan bir muharririmiz intibalarmı şöyle an- latıyor: Gece olunca şehrin manzarası büs- bütün değişti. Şehrin on ufak sokak- larına kadar süsliyen milyonlarca am- pul İstanbulu nura garketti. Hiç bir bina yoktu ki cephesi parıl parıl yan- masın. Büyük caddeler gündüz gibi di, Muhakkak ki İstanbul dün gece dünyanın en ışıklı şehri idi. Donanma- mız Boğazı süsliyordu. Akşam daha ortalık kararırken sokakların kalaba- lığı gittikçe artmağa başlamıştı. Bu kalabalık sast 20 ye doğru sokukları geçilmiyecek bir hale getirdi. Taksim ve Beyazıt meydanları belki şimdiye kadar bu kadar insanı bir yere topli- yamamıştı. Her nahiyede balk radyo hoparlörk “nin önüne birikiyor, An- karadan gelecek sesi bekliyordu. Saat tam 8,15. Hoparlörden bir scs çıktı: — Ale, alo.. Radyo Ankara, İstan: bul, Nefesler kesildi, on binlerce kişi bir tek insan gibi her hoparlörden çıka- cak sözlere kulak kesildi. Ankara radyosu işgalden Cümhari- yete kadar geçen devrin bir tarihçesi» ni yaptı. Bunda düşmanın vatana sal- dırışı, milli müdafaa, saltanatın hiya- neti, Büyük Mili i nin kuruluşu, zat hilâfetin ilgası, Cümh: h edildi ve bunu Cümburiyet Marşı takip etti. Cümhuriyet Marşı başlayın- ca bütün meydanları dolduran balk hep bir ağızdan bu marşa iştirak etti- Jer. Bu, bizde halkın ilk defa hep bir ağızdan söylediği marştı. Marş biter bitmez limanda bulunan filodan toplar atılmağa başladı. Saat tam 20:30... Bundan tam 10 sene ev- vel bu dakikada Türk Cümbhuriye! lân edilmişti. Gene şu daki huriyet ikinci 10 yılma gü ç Vapurlar düdük çalıyor, ati alkışlıyor ve bütün kuvve- tile Cümhuriyetin va rolmasını du. İlk top sesini nakil vasıtaları inkılâp uğrunda can- larını verenlerin yüksek hatıralarına sayg solmak üzere iyordı dakikaları başlamıştı. Fener alayları Bu esnada İstanbulun her tarafında toplanmış olan halk derhal kendilik- lerinden fener alayı için harekete geç iler. Taksimden hareket £ eden bir kafile asker, her sınıf halk ve mektep- liler marşlar söyliyerek ellerinde me- #aleler Ayaspaşaya doğru ierlediler. Buradan Dolmabahçeye ve oradan Ka raköyden, köprüden geçerck İstanbul tarafına, Beyazıta geldiler. Bunları başlarında Harbiye mektebi ve ban- dı an kalkan kafile de beledi- ,eçerek Cağaloğlu An takip ederek köprüden il Tak- simden ayrıca ellerinde elektrikler bir kafile de Dolmabahçeye inmişti. Bu kafilenin ba: İn Şehiryatı mekte- bi talebesi önlerindeki bir müteharrik motordan elektrik alarak hepsi elle- rinde direkli ampuller tutuyorlardı. Beyazıt, Taksim, Şemsipaşa, bele- diye önü ve Kızkulesinden havai fi şekler atılıyor, bayram candan bir coş gunlukla kutlulanıyordu. Haliç sahi'le rinde de yer yer muazzam fener al alı ılıyordu. Eyüpten kalkan bir layı da Balattan Fenere ve ora- dan da Sultan Selim tarikile Karagüm- rüğe, oradan Edirnekapı tarikile tek- rar Eyübe inmişti. Balo Dolmabahçe Millet sarayında de Va Wi Bey tarafından gece bir balo veril- miş ve balo büyük bi rneşe içinde sa- baha kadar devam etmiştir. Konferanslar.. Gece de gündüz olduğu gibi yer yer konferanslar veriliyordu... Taksimde Cümhuriyet abidesi önünde Şehir Mec lisi azasmdan gazetemiz Neşriyat Mü- dürü Etem İzzet Bey bir | konferans bull eek alkalen. Be vu ms lanmıştır. Bu yil ikale iylasi — da Mnieei şi tarafından doldurulmuştu. Diğer taraftan şehrin her tarafında konfe- ranslar veriliyor, on yılın — bilânçosu yapılıyor ve gelecekte yapılacak şey- İer anlatılıyordu. Mekki Sait Bey Büyükdere (Halk Fırkasında, Etem Akif Bey Beşiktaş Halk Fırkası balkonunda, Darüşşaf. ka Müdürü Ali Kâmi Bey Eyüpte, Ri- fat Bey Bakırköyünde, Mekki Hikmet Bey Saray sinemasında, İsmail Şevket Bey Türk sinemasında, Feridun Bey Süreyyapaşa sinemasmda konferanı- lar vererek binlerce kişiyel hitap edi- yorlardı. Temsiller Diğer taraftan Heybeliada Deniz lisesinde, Bakırköy Fırka merkezinde, Karagümrük 15 inci mektebinde, E- yüpte Fıkaraperver sinemasında, reyyapaşada, Erenköyde, (Kartalda, Şehir Tiyatrosunda, Beyoğlu , Fırka merkezinde, Alayköşkünde, Şehzade- başı Ferah tiyatrosunda halka mecca- nen temsiller verilmiştir. Halk dün gece sabaha kadar dsrave Ankara görülme- miş bir gün geçirdi (Baş: 1 inci sahifede) karşıladı. Burada çok kısa devam eden bir tevakkuftan sonra, reisicümhur baz- retleri gene yanlarında Büyük Ekânı Harbiye reisi müşir Fevzi Paşa hazret- leti bulunduğu halde otomobille sahaya geçtiler. Gazi hazretlerinin otomobillerini Çe- neral Voroşilof ile İsmet Paşanın bi: dikleri otomobil ve birinci ordu müfet- tişi Ahi Sait Paşa hazretlerinin otomo- bili takip ediyordu. G , kitastın başında top- Tu bir halde selâmlıyan ordu erkânı ümera ve 7aİ Jerini kabul ettikten sonra cileri, mekteplilerini ve halk teşekkül lerini teftiş ve hiç kesilmiyen alkışlar a- rasında kendilerine mahsus tribüne av- det buyurdular. Bu ende radyonun sesi, istiklâl mar- şrin çalınacağını ve onu Gazi hazretle- rinin nutukları takip edeceğini müjde- ledi. “İstiklâl marşı ayakta dinlendi. Herkes kulağını ve kalbini Gazinin sine vermişti. Memleketin her tarafın. dan dinlenen ve büyük bir heyecan ile ber cümlesi, ayrı, ayrı alkışlanan bu su tak, millete bayramını kutlulamakla kalmıyor, ona daha büyük ve daha par- lek yaşınlar vadediyordu . Bu nutku meydanda toplanmak bah- tiyarlığına erenlerin bir ağızdan ve tek bir kalp heyecanı ile söyledikleri cüm- huiyet marşı takip etti, z Nutku müteakıp büyük geçit res- mi başladı. Bütün takdirleri ve sevgi leri üzerine çeken kahraman askerle imizin geçişi, mütemadiyen alkışlarla karşılandı. Piyade, topçu, süvari kıtaları ile La mizin geçişleri takip etti, din en güzel tarafı, yeniden alay bayrakları idi. Cümhuriyetin onuncu yıldönümün- do kahraman ordumuza verilen o bı bayrakların askerlerimizin başları ü- zerinde dalgalanarak geçişi. Askerlerimizden sonra izcilerimizin geçişi başladı. En önde izci Türk kız- larının yer aldıkları bu geçişi, başta Ankara Hukuk mektebi ile İstanbul Üniversitesi ve yüksek mektepler mü» messilleri, Gazi Terbiye ve İsmetpaşa verilen ka ve Musiki muallim mektebi talebe- lerinin geçişleri takip etti. Bundan sonra en önde yüzlerce fır- ka bayrağının dalgalandığı | halkın yürüyüşü başladı. Cümhuriyet Halk Fırkası, Ankara dare Heyetinin ve Ankara Barosu ile doktorlarımız, eczacı! mız ve diğer milli (o teşekküllerimizin bulundukları bu geçişe Ankaranın bü tün esnaf teşekkülleri halkı, ve vi yetin bütün kaza, köy ve nahiyelerin- den gelen binlerce köylü, milli kıya- fetlerle yaya ve süvari olarak iştirak ediyordu. Bundan sonra sahay ıdolduran seyir- ci halkın alayı takip edişi başladı.Çok uzun devam eden bu geçiş esnasında Gazi Hazretleri mütemadiyen alkış- lanıyor ve mukabelede bulunuyorlar- Saat tam 2,30 da, 4,30 saat devam eden bu merasimi müteakip Reisicüm- hur Hazretleri merasim yerinden ayrıl dılar ve bütün yolları dolduran halkın yürekten gelen hürmet ve bağlılık te- bürleri arasnda Çankayaya avdet yurdular, Ceneral Voroşilef Hazretlerile re katlerirNeki zevat, gı i sicümhur Hazretlerinin takip etmişlerdir. Reisicümhur Hazretleri, merasimi müteakip Cümhuriyetimi: yılmı kultulama merasiminde Yunan Hükümet temsilen bulunan Yunan hava kuvvetleri kumandanı Ceneral Adamidis'e iltifatta bulunmuşlardır. Ziyafetler ANKARA, 29 (A. A.) — Cümhuri- yetimizin onuncu yıldönümü merasi. minde bulunmak üzere Macar Ayan zasından Kont Betlet'in riyasetin. Macar Meclisi Meb'usan Hariciye Em- cümeni Reisi Pekar, Baron P. ve Macar meb'uslarmdan 22 kişil bir heyet şehrimize gelmiş, Meclis Re- is vekili Hasan, mebuslarımızdan Re- şit' Saffet, Şükrü ve — Meclis Umumi Kâtibi Veysel Beyler tarafından kar- şılanmışlardır. Misafirler, trenden iner inmez otomobillerle doğruca | geçit mahalline gitmişlerdir. Akşam Meclis Riyaseti nama reis vekili Hasan Bey tarafından Macar isafirlerimize Anadolu Klübünde bir akşam ziyafeti verilecektir. Misafirler bu akşam © Cümhuriyet balosuna iştirak edeceklerdir. Macar heyeti, yarm meclisi ziyaret edecekler ve akşam İstanbula dönecek derdir. Bugünkü geçit resmini müti zi Hazretleri sahadan nada Macar Heyeti, Reisicümhur Haz- retlerini “Yaşa!,, diyerek selâm'amış- lardır. 100 Bin kişi ANKARA, 29 (Telefonla) — Geçit resminden Gazi'sile beraber (dönen halk saatlerce dolaştı ve onu görmek: ten aldıkları emsalsiz hazla sevinçten evlerine girmek istemedi. Kalabalık- tan sokakları geçmek © imkânsız bir hale geldi. Sokaklardaki bu balk küt- lesi © haldedir ki, denilebilir ki, Sa- karya Ankaranın cephelerinden ak- maktadır. Radyoların önü heyecan lanan, alkışlıyan, onuncu yıl marşını söyliyen, Yaşa Gazi, yaşa Cümhuriyet diye bağıran halk ile doludur. Evlerde hiç kimse kalmamıştır.Her- kes sokaktadır. Evler, dükkânlar, 30- kaklar görülmemiş bir nur içindedir. Sema bile mütemadiyen atılan fişek- Tarla avdınbilere Kaka A 6 Gazinin Doğduğu ev Yunan hükümeti bir levha koyuyor SELANİK, 29 (A.A.) — Gazi nin doğduğu evin üzerine hâtıra! larak bir levha konulacaktır. Hük metin tebriklerinden başka, M. Pi panastasiu da Balkan konferan reisi sıfatile Gazi, İsmet Paşa * Tevfik Rüştü Beye tebrik telgrafl rı çekmiştir. M. Painleve öldü (B: 1 inci sahifede) teatr'ın açı resmini yapmıştı. Ölü haberi yayılır yayılmaz ilim ve siyasi ölemine mensup bir çok şahsi, Painleve'nin evine giderek bir deftef! imzalarını koymuşlardır, derek hürmet vazifelerini yapmışlardı! Saat 10,30 da M. Albert Sarraut ai i «lerini bildirmiş Sabık hükümet reisinin cenaze meri simine ait henüz bir karar alınmış dö dildir. M. Painleve yetmiş yaşında idi. Mü tevazi bir ailenin çocuğu idi. Babası ref sam Litoğraf idi. M. Painlevenin parla) bir siyaset hayatı vardı Painleve daima cümhuriyetçi ve s0 yalist grupuna mensup kalmış olduğl meclisin mühim şimalarından idi. Ays zamanda Polytechnigue, Sorbon ve ni * hayet İstokholm üniversitesinde profe sörlük yapmış mühim bir âlimdi. Aerf dinamik hakkında birçok eserleri vardır Sonraları hava nezaretine geçecek olaf M. Painleve ilk uçuşlarını Wilbur Vrigi wri Farman ile yapmaştır. 1900 s6 mesinde ilim akademisine gi leve orada Eniştein'in velal M, Titulescu Bükreşe döndi BÜKREŞ 28 (A.A.) — M. Ti* tulescu maiyetindeki zevatla ber ber bugün Belgrattan buraya gel? miştir. 4 Romen darülfünununda | Türkiyat kürsüsü BÜKREŞ 28 (A.A.) — Romeri akademisi Türkiyat tetkikleri içi Romen darülfünununda bir kürsü ihdası için teşebbüsatta bulunma * ğa karar vermiştir. M. Mussolini'nin bir nutki ROMA, 29 (A.A.) — M. Mus” solini eski muhariplere söylediği bir nutukta İtalyanm karada, de * nizde, havada, amddede ve ruhts birinci olması lüzumunu teyit et miştir. Nablus hapishanesi basıldi| KUDUS, 29 (A.A.) — Kahire “| den verilen haberde bildirildiği gi bi filhakika halk Nablus hapishe” nesine hücum ederek zaptetmiştir: Dün Nablusta hiç bir karışıklık ok mamıştır. | Filistin kargaşalığında ölenler ve yaralılar KUDUS, 29 (A.A.) — Filistin de son iki günde muhtelif şehirle de yapılan hâdiseler neticesinde ölen ve yaralananların sayısı dah# ilân edilmemiştir. Fakat yapılan tahminler şudur: Üçü ağır on sekiz İngiliz polisi iki yerli polis ve on beş kadar halk) tan yaralı. Tezahürcülerden 25 ölü ve seksen kadar yaralı vardır» Otuzu ağır yaralıdır. ——— — ———-—-—< İSTANBUL BELEDİYESİ ilbedayi T: leri Bugün gündüz matine: saat 15 te maktadır. Halk vect ve heyecanı ta savvur edilemiyecek dereceye gelmiş” tir, Askeri kıtaat, izciler ve halk fener alayları yapmaktadır. Binaların bal konları, pencereleri ve bir çok yerler" de damları ha'kla doludur. o Ankara okaklarında dolaşan halk 100 bin ki"| şi tahmin ediliyor. Kalabalığın merke" zisıkleti bilhassa o Hakimiyetimilliye gere Mania kalabalık o ka" lar kesiftir ki, hal kkımıldanmağ. kân bulamamaktadır. Şu Ankaranın en kenar sokağı bile gün“ düz gibi aydınlıktır, Halk sevinç ve he; smeşbi Hâkimiyeti Milliyeye bir mektup ANKARA, 28 (A. A.) — Başvekil İsmet Paşa Hazretleri Cümhuriyetin nuncu yıldönümü münasebetile Haki" “Büyük bayramı Hakimiyeti Milli yeye kut'ularım. Hakimiyeti Milliye » dı millet ihtilâlinin ilk gününde büyük! Reis tarafından verilmiştir. Büvük kas