22 Kasım 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

22 Kasım 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

RE IN EE A Ma if a . rikalar direktif Başvekil Hz. Ankaraya gitti (Başı 1 inci sahitede) ler etrafında alâkadarlarla görüşmüşler ve bazı noktaların etüt edilmesini iste- mişlerdir. Feshanede tethikat Başvekil paşa refakatindeki zevatla birlikte saat 11 de Eyübe gitmiş ve Def- derek tetkiklerine devam etmişlerdir. Feshane fabrikasında Başvekil paşa ve refakatindeki zevat Feshane şirketi müdürü Mithat Recai Bey ve sair alâ- kadar zevat tarafından karşılanmıştır. Fabrikanın yapağıdan kumaşa kadar hor kramı gezilmiştir. Başvekil paşa be men hemen her tezgâh başında ayrı, ayrı izahat almışlardır. İsmet Paşa bil- hassa amelenin vaziyetile yakından a- lâkadar olmuşlar ve ne kadar kazançları olduğunu, hayat tarzlarmı sormuşlar. dir. Kumaşlar üzerinde tetkikat yapan İsmet paşa hazretleri köylü ve halk i- gin en ucuz yapılabilecek kumaş etra- fında uzun izahat almışlardır. Fabrikanın gezilmesinden sonra Baş- vekil paşa fabrikanın bürosunda alâ- kadar zevatı kabul ederek kendilerinden bazı izahat almı e iktisadi kalkın- mamızda yeni verilmekte olan veçhe et- rafında direktif vermişlerdir. Sanayiimizin yeni veçhesi Başvekil İsmet Paşa hazretlerinin son tetkik seyahatleri iktisadi mehafil. de büyük bir dikkat ve alâka ile takip edilmektedir. Bu tetkikat neticesinde iktisadi. sa- hada yeni hareketlere ve sanayilmize yeni bir veçhe verilmesine intizar edil- mektedir. Bu hususta şimdiden verilmiş karar- lar vardır. En eyi, en ucuz İsmet Paşa hazretleri dün fabrika- larr gezerken halka en sağlam kumaşı €n ucuza mal etmek lâzım geldiğine İ- şaret etmişler ve bu hususun temini için direktif vermişlerdir. Sümer Banka ait fabrikalarda bilhassa köylününen az bir para ile giyebileceği kumaş etra- fında en kısa bir zamanda bitmek üze- ve tecrübeler yapılacak ve alınacak ne- tceye göre derhal in geşilecek- tir. Hazır elbise fabrikası kası tesis elmeğe de karar verilmiş gi- bidir, Bu dikimevi Feshane fabrikası karşımda halen Müdafasi Milliye ve- kâletine ait olan dikimevi binasında te- Sis edilecektir. Bu suretle bir elbite çole ucuza çıkacak ve tabiatile böyük bir rağ- bet görecektir. Milli tip Türk nüfusunun en büyük kasmını teşkil eden Türk köylüsü için bir elbise şekli bulmak zarureti göz önünde tutul- maktadır. Bu kumaşın cinsini tesbit için fab. almışlardır. Kayseri Bünyan mensucat fabrikasının bu işle meşgul olmasına karar verilmiştir. Köy- lü için bir elbise şekli yapılmasına da karar verilmiştir. Bu milli elbise tipi ve mili: kumaş ileride halka da teşmil edilecektir. İplik ithalâtmın tahdidi hattâ tamamen men'i mukarrerdir. Türk yapağısından yapılmış, Türk ipliği ile yerli kumaş yap- mak başlıca gayedir. Amelenin bilgi Türk amelesinin bilgisini arttırmak için kabil olan her şey yapılacaktır. Mar kine başında çalışan ameleden Avrupaya kısa müddetler dahilinde staj yapmak i- yarbay ve gelecek. kazançla 1e- min edileceği kanaati vardır. Başvekil diyor ki. Dün fabrikaları gezdikten sonra Baş- vekil İsmet Paşa hazretleri intibalarını ve görüşleri hakkında şu beyanatta bu- hunmuşlardır: — İhtiyacımız ve meselemizi henüz tamamen temin etmiş bir mevkide bu İunmuyoruz. Yapılandan daha çok fazla yapacağız. Arkadaşların çeğ;ması, gördükleri- miz bizi çok teşvik eder ve yeni ted- birler almağa sevkeder mahiyettedir. Gördüklerim ve intibalarım çok kuv - Milliyet'in romanı: 69 Tevfik Rüştü Ve Recep Beyler Dün geldiler (Başı 1 inci sahifede) lesidir. Yugoslavya- halinde köylüye tevzi © öilmişti. Bu mesele senelerden beri mu allâkta kalmış ve balledilememiştir. Aldığımız habere göre son zamanlar- da iki hükümet arasmda vâki olan te gük parçi maslar ve Belgrat sefirimiz Haydar Beyin teşebbüsü neticesinde bu mese- Je hakkında da bir hal sureti bulun - mak üzeredir. Haydar Bey son zaman larda birkaç defa Ankaraya giderek bu hussuta vâki oları teşebbüsleri hak Tk bedeline mukabil, maktu bir para vermesi suretile halledilecektir. Tev - fik Rüştü Bey Belgratta bu mesele et rafmda Yugoslavya hülümetile gi tü Bey yar va purla Pireye hareket edecek ve pada iki gün kaldıktan sonra Selânik tarikile Belgrada ATİNA, 21 (A.A.) — Atina Ajan- sından: Gazeteler Tevfik Rüştü Beyin Belgrada giderken Atinadan geçece « ğini ve her iki memleketi alâkadar e- den meseleler hakkımda Yunan bükü- #hetile görüşeceğini bildirmektedir. Tevfik Rüştü Bey cuma günü Atinada ATİNA, 21 — Yunan hükümeti, Türkiye Hariciye vekili Tevfik Rüştü Beyin cuma günü buraya geleceğin - den resmen haberdar edilmiştir. Tev- fik Rüştü Beye samimi bir istikbal ha aırlanmıştır. Alina matbuatı Tevfik Rüştü Beyin seyahatinden bahseder- ken bu seyahatin M. Titulescu'nun te şebbüsü ile akdi tasavvur edilen dört İer misakı ile alâkadar olduğunu kay etmektedirler. Gazeteler, bu misak bekkında alâkadar hükümetler arasın da cereyan eden mükâlemelerden bah- sediyorlar. Recep Bey Cümhuriyet Halk fırkası umumi kâ tibı Recep Bey dünkü trenle Ankara” dan şehrimize geliniştir. Recep Bey öğleden sonra fırka vilâyet merkezi- ne gelerek yarım saat kadar meşgul ol muş ve Cevdet Kerim Beyden bazı izahat almıştır. Recep Bey perşembe sabahı Hariciye vekili Tevfik Rüştü Beyle beraber Alinaya hareket ede- cektir. Recep Bey bir ay Atinada ka- Irak istirahat edecek ve Atinadan Viyanaya giderek tedavi olacaktır. Balkan Birliği yolunna (Başı 1 inci sahifede) badema Balkan devletleri hariciye na zırlarının aralarında toplanarak Bal - kanlara taallük eden meseleleri rüşmeleri temennisini izhar etmiş Konferanıça kabul edilen bu teklif üzerine Yunan Hariciye nazırmn dev- letler nezdinde bu hususta teşebbüste bulunmalarma karer verilmişti. Ahi- ren Hariciye vekili Tevfik Rüştü Be- yin Atinayı ziyarete kavar vermesi, bu teklif ile alâkadar gibi görünmek- tedir. Dün bu hususta Hasan Beyin fikrini sorduk, Hasan Bey bize şu ce- vabı verdiler: — Tevfik Rüştü Beyin Atinayı zi- yaretinin bizim temenni ve teklifimiz dahilinde olmasını temenni ederim. Fa kat Yunan Hariciye nazırı Henüz bu hususta icap eden- teşebbüste bulun- mağa vakit bulamamışlır. Baikan misakı Hasan Bey, Balkan mizakı bakkın- da sorduğumuz suale cevaben de: fikri ilerilemek - tedir. Bu iki seneder: ; beri erinde çalıştığımız bir fikirdir. Temenni ede- riz ki hükümetler bu husustaki proje- yi tetkik etsinler ve ahval ve şeraiti vet verici ve iyidir.” Saracoğlu Şükrü Beyi ziyaret İsmet Paşa Hazretleri dün öğle ye meğini Tokatliyan otelinde Hariciye vekili Tevfik Rüştü Beyle yedikten sonra vekil oteline giderek rahatsız. bulunan Ad- beyle beraber Perapalas liye vekili Saraçoğlu Şükrü Beyi ziya- ret etmiştir. İsmet Paşa Şükrü Beyle bir saat kadar görüsmüşlür. ESRARSIZ HAYAT Hollywood'da sinema. yıldızlarının romanı Yazan: VİCKİ BAUM Aydınlık pencerenin karşısında in 4 dizisi gibi birbirine sıkışmış yağ- mur tanelerine baktı. Tobias evvelâ, ileri doğ:u adım atmadan ayağını ha vada tutarak tereddütle takip etti. Fakat yağmur taneleri tüylerine işle- yip derisini ıslatmağa başlaymca ne- seli neşeli hayladı. Gökten düşen bu ne olduğu belli- siz şeyi yutmağa çalışıyordu. Burası köpek için harikulâde bir âlemdi. Mister Colmore Drake'e: — Yaj sonra sazan balık- ları iyi yem kaparlar, dedi. — Benim hatırımda kaldığına gö- re yağmurdan sonra di yağmur- dan evvel, Mister Colmore gülümseyerek: — Hem evvel, hem sonra. Ci Terc:me: KAMRAN ŞERİF Drake eliyle ıslak yüzünü sildi ve ağzmı açtı. Nemli, weak, taze havayı yuttu. Her tivaftan sesler geliyordu. » — Yağmur harikulüde güzel, de- ” <> Meksikadan m geliyorsumız? — Hayir, neden? tan geliyorum. Orası da fazla kuraktır da... Bü- tün cenubagarbi sahilinde hava yeri Los Angelos”- zun müddet yağmur görmediği zaman anlar, — Evet. Hakkinız var. — Mister mma bir kere Meksi- | kaya bum emre Ay yağmur . Kakte ie Ceneureden bir şey çıkmıyacak (Başı 1 inci sahifede) 'du mevcutlarını ve kontrol mesele- lerini tetkike memur iki komisyon bir kaç defadır . toplandığı halde meşgul olacağı ciddi meselelere he- nüz temas etmemiştir. Ordu mev- cutlarımı tetkika memur komisyon ikinci toplantısında İtalya murah- hası M. Di Soranya, bu meselenin tabi tutulduğu müzakere usulünün İtalya heyeti murahhasası noktai na zarına tevafuk etmedi Italya heyetinin müşahit vaziyetinde bu- lunacağımı bildirdi. Ve komisyonu gayri faal bir hale soktu. Gerek İ- talya heyetinin müşahit kalışı ve gerekse diğer hükümetlerin murah haslari selâhiyetinin mahdut bulun ması müzakere imkânlarını fazlaca güçleşti il M. Henderson konferansa aza olan hükümetlere müracaat ederek ge- i iyetli murahhasların fa edeceğini bildirdi. Bununla be- raber ihdas edilen iki komisyon Almanların çekilmesi ve İtalyanla- rın müşahit kalması yüzünden ve beynelmilel diğer meselelerin karı- şıklığından vaziyetin tenevvürüne kadar çalışıyor gibi görünüyor ve kısa toplantılar yaparak umumi ko- misyon içtima tarihi olan 4 kânu- nuevvele kadar büyük: devletler a- rasında pek iptidai (şekilde olan müzakereleri teshil etmek istiyor. Milletler Cemiyeti muhitinde bü- yük devletler arasında başlıyan hu susi müzakerelerin en nihayet ce- miyet kadrosu içinde meticelendiri- leceği söy! iyor. Bürada umumi devletler arasındaki hususi müzakerat nasıl bir istika- lâhları azaltma esini istenilen şe- kilde ifa edemiyecektir Diğer taraftan m alyan konfe- rans muhitinde müşahit kalmasını M. Mussolininin öemiyet kadrosu haricinde ve büyük devletler ara- sında hususi bir müzakere teklifin- de bulunacağına dair bir delil gös- teriliyor. Yalnız bu teklifte bulun- mak için Mussolinin (o Alman- Fransız müzakeratınm alacağı ne- ticeyi beklediği ileri sürülüyor. Tebliğ CENEVRE, 21. A. A. — Dün ak- şamki içtima neticesinde büyük devletler mümessilleri, | şu tebliği neşretmişlerdir : ** Konferans reisi, dünkü müra- caatlarma devam ederi konfe- rans bürosünü günü öğ- leden sonra toplamağâ karar ver- miştir, ” Rusya ve Japonyaya bir teklif CENEVRE, 21. A. A, — Büyük devletler murahhasları dün saat 15 te M. Henderson'un riyaseti al- tında toplanmışlardır. M. Vilson, Sovyet Rusya ile Ja- ponyaya görüşme sahalarmı geniş- İetmelerini teklif etmiştir. Bu iki Fe de iştirak edeceği bir kon- ferans bürosu içtimai yapılmasına karar verilmiştir. Yeni bir konferans mı? CENEVRE, 21. A. A. — Havas Ajansı muhabirinden : En büyük meden evvel Amerika murahhası i- le görüşmüş İtalyan şehirlerinden birinde Milletler cemiyeti haricine yeni bir konferans toplanması ge- rek İngilzlere ve gerek İtalya tara- fından teklif edilecek olursa Ame- rikan hükümetinin nasıl bir vaziyet alacağını anlamak istenmiştir. Havas Ajansı M. Henderson'un heman ayni saatte (o Sovyetler i mümessili M. Dovgalevski" den bu yolda bir istimzaçta bulun- duğunu ilâve edebilecek vaziyette bulunmaktadır. Diplomatik mahfeller Cenevre- nin işgal ettiği mevkii bir İtalyan menfaattar olan M. Henderson'un bu yolda teşebbüslere girişebilme- sini hayretle karılamaktadır. Yeni konferansın toplanma tari- hi ve programı bahsa mevzu oldu- ğu gibi meçhullerle faraziye ve tah| minlerle karşılaşılmaktadır. Herhalde inceden inceye düşünü lecek olursa yeni konferansı — ha: kikaten toplanacak olabilse — gö- rünüşe göre sene sonundan önce ima edemiyecektir. Filhakika herkesçe bellidir ki bü yük devletlerin mümessilleri dün- da silâhları azaltma iplomasi tarikile” bir hal sureti aramağa karar vermişler- dir. Bunun ise bir gün yabut bir ay içinde yapılmausına imkân ol- madığı ortadadır. Dörtler misaki hakkındaki müzakereler bile bir çok haftalar sürmüştür. Silâhları a- zaltma hakkında yapılacak muka- veleye dair ceryan edecek müzake- relerin daha az süreceği düşünüle- mez. Yeni konferansın programına ge lince böyle bir toplantının — onu tertip edenlerin fikrince — silâhla- rı azaltma konferansınınkinden da ha geniş bir programla faaliyete geçmesi lâzım geldiği o hakkında bazı şayialar israrla dolaşmakta. dır. Yeni konferans —onu hazır. layanların düşüncesine nazaran — bir sulh konferansı mahiyeti alaca! tır. Bu da muahedelerin yeniden tetkiki ve değiştirilmesi teşebbüsü- ne muadil bir şey olacaktır. İngilte- re yahut İtalyaya bu husus hak kındaki düşüncelerini açıkça bil, medikçe program ( noktasına dair bir hüküm yürütmek mümkün ola- maz. Böyle bir konferansı toplamak düşüncesini ortada dolaşmakta ol. duğu şüphe götürmez bir hakikat. tır, bununla beraber bu projenin bir çok devletler, Bilhassa Lehistan ve küçük itilâf hükümetleri tarafın- dan şiddetli bir itiraz ve muhale- fetle karşılanacağı da ayni derece- de belli bir hakikattır. Gerek Lehis- tan, gerek küçük itilâf | Avrupayi mevcut muahedelerin deşiştirilme- si yoluna sokacak bir konferanstan bahsedildiğini duymak bile isteme- mektedir. Bu projenin bir kaç gün kadar bugünkü halile kalması, İn- gilterenin — bu husustaki tasavvur larında israr gösterecek olursa — yeni konferansın . müzakere mev- zuu hakkında gizliden gizliye bazı istimzâçlarda daha bulunması muh temeldir. İktisat vekili Vapurcularla Görüştü gp 1 inci sahifede) iriyetine şimdilik İon si edilmediğini söylemiş- tir. Bir aralık şirket haricinde kalan vapurculardan da bahsedilmiş, Ru - şen Bey, Ankarada takarür eden e - sasları kabul etmediklerinden onla - rn şirkete iştirak etmediklerini be - yan etmiştir. Müteakıben şirketin bazı temenni- leri Vekil Beyefendiy. arzedilmiştir. Bunları en başlıcası, şirketin yeni va- purlar mübayan etmek istediği, fa - kat Devlet şurasından çıkan son ni - zamnameye göre 15 yaşından yukarı vapur alınamıyacağı, Yunanistanda li. Vekil Beyefendi, gir ketin bu hussuet kâlete Bu hasbühalden sonr yandaki o- daya geçilmiş ve hazırlanan büfede çay ve pasta ile Vekil Beyefen di izaz edilmişti Celâl ov” * a feakayet te- mennisi ile ayrılırken şirket erkânr ta lar hakkında ANKARA, 21, (Miliyet) — 26-10.933 tarih ve 2230 numaralı af kanunun 16 mmcı maddesinin tatbiki hakkımda dahi- iye vekâletince hazırlanan aşağıdaki ta- limatname vilâyet ve kazalara tamim e dilmiştir 3 Madde 1 — 26-10-933 tarih ve 2230 numaralı af kanununun nüfus alâkadar eden 16 ıcı madde: Madde 2 — Bu maddedeki, leri nüfus s kül üklerine yazılmış bulunan- lar bunlardan çocuk doğmuş, olsun olma- sın gösterecekleri nizamname veya diğer vesikalar ve yahut köy ve mahalle muh- tar ve ihtiyar heyetlerinin verecekleri nikâh il leri üzerine idare heyeti karariyle nüfus kütüklerine kayt olunur. lar bu evlenmelerden doğup ta kayit €- dilmemiş bulunan çocuklar da köy ve mahalle muhtar ve ihtiyar heyetlerinin ve recekleri doğum veya müceddet kayit ilmuhaberleri üzerine babalarının yanma yazılacaklardır. Madde3-4 teşrinievvel 926 tarihinden 28-10-933 tarihine kadar her hangi bir süretle birleşip karı koca olarak yaşa- çocuk ister ölü doğsun ister canlı do- oçcuk ister ölü doğsun ister canlı do- ğup ta ölmüş bulunsun ister yaşamakta olsun bu karı koca yaşama hali mahalle veya köyünün muhtar ve ihtiyar heyeti- nin vereceği ilmuhaber ve idare heyeti- nin karariyle evlenme şeklinde kaytolu- nur eğer bu karı koca yaşayışımdan ço- cuk dünyaya gelmemiş ise bunlar evli o- azılamazlar, i erkeklerin 4 teşrini- sonra birleştikleri ikinci veya üçüncü kadınlardan © çocuk dünyaya gelmiş elan bile ikinci veye &- güncü kadınlarla evliliği yoktur. Ancak 4 teşrinievvel 926 töre den evvelki ikinci , üçüncü ve dördüncü evlilikler ikinci madde hükmüne tabidir. Madde 5 — Kanunda (erkek evli ise) denildiğine göre bu hüküm yazılış veya müracaat anındaki hale masruf olduğun- dan kayit esnasında kanunen tanımış başka karısı bulunmiyorsa birlikte ya- pelığı çoçuk, doğuran kadın hakkımda 3 hükmü tatbik olunur. Madde 6 — 3 4 5 inci maddelerde ya- zılmış bulunan bütün hallerde doğmuş bulunan veya 25-8-934 tarihine kadar do- ğacak olan çocuklar mahalle veya köy leri ve idare heyetinin kararı üzerine ka- yit olunurlar . Balkan haberleri M. Venizelosun bir makalesi ATINA, 21 (A.A.) — Muhalefet gazeteleri M. Venizelosun bir makale- sini meşretmişlerdir. M. Venizelos bu yazısında kendisinde müstefit olduğu af tedbirini Plastires hareketine hiç bir veçhile iştirak etmediğini herkesin gö- .z0 önünde isbat elmesinın önüne geç- mek hususunda hükümetçe beslenen arzuya atfetmektedir. M. Venizelos bu yazısınm sonunda li ki: “M. Çadaris Yunanistendaki iki bü yük fırkayı biribirinden ayıran uçuru rw - siyası huzur ve sükünu eski ha- Bine getireyim derken - bir kat daha de- rinleştirmiştir. Yunanistanda af ATİNA, 21 (A.A) —6 martta Plastiras tarafından yapılan harekete iştirak etmiş olan sivillerin affı ilân e dilmiştir. Bu af, bilhassa M, Venizele- su alâkadar etmektedir. Fik hizmette ihtiyatta bulunan veya mütekait olan bütün askerler aftan hariçtir. Yunan-Bu'gar meselesi ATİNA, 21 (Müyet) — Hükümet gazetesi olan Yunanistanla Bul garistan arasındaki mualiâk meselele rin halli için başlayacak müzakereler hakkında yazdığı bir maklede Yuna- nistanın bu hussutaki hüsnü niyetini kaydettikten sonra diyor ki: “Sofya Başpapası Stefanos Efendi bir kongrede Bulgaristanın Trakyasız yaşayabilmesine imkân olmadığını söy lemiş, Bulgaristanın şimdiki gayri ta - bii cenup hudutlarının tashihi lâzım geldiğini ilâve etmişti, İgaristanın arpzi üzerinde bu ne Nüfusa yazılmamış çocuk- Af kanununun 16 talimatname vilâyetlere gönderildi talimatname ncı maddesine dair Madde 7-1 kânunusani 934 tarihine den itibaren belediyeler hududu dahilime deki mahalle muhtarlıkları lâğvedilmiş 9 lacağından o tarihten (sonra yukariki maddelerde mahalle muhtarlarının ver- mesi lâzım gelen ilmuhaberleri belediye” ler vereceklerdir. li Madde 2 — Evlenme ve doğumun t€8 cili için 28-10.934 tarihine kadar müra caat müddeti bulunduğundan bu müllet içinde müracaat vaki olup olmadığı bi” linmek ve bu iş inzibat altında bulundur rulmuş olmak üzere her vilâyet ve kaza" da sırf bu kanun ve talimatın mevzuu olan müracaatların kaydına mahsus ol* mak üzere birer müracaat defteri tutu lacak ve müteselsil numara yürütülecek kam veya bunların tavzih lar tarafından resmi mühürlü ve imzali pulsuz birer müracaat pusulası verile” cektir. Bu müracaat defterleri tahriyat kalem lerinde tutulur. 4 Madde 9 — Kanunun (e) fılırasına göre 3. 4. 5. 6. 7 inci maddeler hükümle” ri dahilindeki işler için Vali veya kay» makamlara müracaat edilmek ve bu mü racaatlar üzerine tahkikat yapılarak ida“ ve heyetlerince bunlar bir karara bağlan mak iktiza eder, Müracaatların mahalle veya köy ihtiyar heyetlerinden getirile cek pulsuz ilmuhaberler üzerine sifahen de olması kâfi olup şifaben © müracaat | halinde müracaat defteri mülahazat hani sine müracaat edenin imza koyması lâ zarda, Madde 10— idare heyetlerinin kararla rını veya ikinci maddede köy veya max halle veya belediye ilmuhaberlerine ve bunlara istinaden yapılacak nüfus kayıt” larma itiraz edenlerin kanunun (g) fik“ Tasıma göre mahkemeye müracaat eylen? leri icapeder . Yapılacak kaytlar ancak mahkemeden gelecek karara göre tashih edilebilir. Madde 11 — Cezalar harçlar ve diğef resimleri kanun ef etmiş olduğundas bunlar hakkında ceza aranmıyacak harç alınmıyaeak ve yapılacak köy mahalle vi belediye evlenme ve doğum ve müced- det kayt ilmuhaberterine ve idare heye» ti mazbatalarına pul yapıştırılmıyacak ve istida ile müracaat halinde de istida” ları pulsuz olacaktır, Halkın azami derecede masraftan vi" kayesi matlup olduğundan müracaatlar rı şifahi kabule müracaat defterine imza konması tercih edilmelidir. H t cüzdanları meccanen ve pul memelidir. melidir. i Yeni profesörlerin telyazısı ANKARA, 21. A. A, — İstanbul Üs niversitesi yeni profesörleri maarif Ves kili Hikmet Beye şu tel yazısını gönder“ mişlerdir. : Maarif Vekili Hikmet Beyefendi bir retlerine £ ıslukdaşlarımız. Ii bir samimiyetle kabul mişlerdir. Ker dilerinin yanında istikbalin ümidi. olen münevver Türk gençliğini hazırlamakla bahtiyar olacağız. ye Jörkiyede yarattıkları en sanlı müet” re yüksek bir ilim ve insanlık kağ” çan güzel ve büyük Türkiyeye selâmla” yımızı ve fedakirliğımız: iblâğ buyur” malarını rica ederiz. | ü İstanbul üniversitesi prg yeni profesörleri Maarif Vekili Hikmet Bey ceva" ben şu tel yazısmı göndermiştir £ İstanbul Üniversitesi Rektörlüğüne Üniversitenin yeni profesörlerindef almış olduğum pek samimi tel yazısma 16 şekkür ederim, Tel yazısı Reisicümhur Hazretlerine arzedilmiştir. Çok memnun olmuşlar ve cümleye selâm ve teşekkür” lerini yüksek vasıtanızla tebliğini ten sip buyurmuşlardır. | Maarit Vekili — ——— ———— ge, pek sarihtir ki, bütün bunların Yu manistanda yaptığı akisler, bir Bulgar - Yunan anlaşması için ideal şerait tef şehrine kaptırmamakta her suretle | rafından teşyi vc. viden istihkak kidiaları avam atki > | kil etmezler: hie' bataklık orkmasgılan başka bir. | sin arasıra biraz dinlenmeğe hakir, lon ayaklarında kocaman çizmeler | çek ormanın içine gi Sey k. Dalma bir sise ve kininden | vardır deği miz Eh, Allah rahatlık | yardı. Çocuk olta ile balk | tatma koli, Yer yer, ufacı dolayı kulaklarda w Nihayst çıkar 'ya geldim. un mi? Her çıkmaz yağmur başlaması taraf inlükç sokak-kiği, yağma kli, kadınların ellerinde şemsiyeler, ayak- larda lâstil dum. Orta - Garbi iri yağına gününde; Chicago'da #o0s'uk olduğum Kadan bapatamda inaâe'ui “olduğum bilmiyorum. Bana yağmuru anlatma» yın. Kurak memleketten | gelen bir insan için yağmurun ne demek oldu- ğunu pekülâ bilirim, Los - Angelos o!- dukça kuraktır. pek farkında olmaz. Hakikaten çok kuraktır. — Eh, Allah rahatlık versin, Mis ter Drake, Gayet rahat uyursanuz. — inşailah, — Onda hiç şüpheniz olmasın. Bu: rada herkez çok rahat e Buray ede m sizinki ku» zuk'ur, Fakat bir kaç gün içim- de tanilmez bir helgeilirlağ. Herk.. versin, Mister Drake... İnşallah ho- roz sizi rehatsız etmez. Büyük horoz arsız değildir. Fakat küçüğü, dahı güneş drimadan yaygaraya başlar, Şimdi 3a1* daha üç buçuk. Yağmur tatlı bir zemzeme ile dökülüyor; çarşaflar temiz ve biraz nemli, İnsan udu ile birlikte ise nıyor. İnsan iyi Sonra küçük uyuyor. horoz ötmeğe ve Belin. Sonra güneş doğuyor. Dağın tepesi, geçerken tev- kif ettiği ilk ışıklarla © aydınlanıyor. Daha aşağıda, kalın ve beyaz bir bu- lut havada duruyor; gö Sis kalkınca gölde bai dışarı sıçradıkları gi sonra gülün taş tahtayı andırın sathında #ümmüsü bir yuvarlak ka r'or. Pence bir kı korimuş. or ve kelebek o halile ufcık yelkenli bir kayı andırıyor. Horoz-ölmesile uyanan Drake pence- reye gidiyor; sonra tekrar ys'ıp uyur. yor. Sant yeğ'de Georgie Cötenore geldi! Evsahibinin ikiz çocukla.ından biri i-, di. dimiden bir panta- bahsinde mütehassıs addolunuyordu. Üç günden beri bıyık salıvermeyi dü- şünen Drake traş olmakıan sarfınazar ediyor. Sabah duşunu da «n basil bir şekle sokmuştur. Yelkerbezinden bir rastâlön ve gömleğinin üstüne (de sveter giymiştir. Mühmel kıyafette gexsn insanların s1 ydukları 24 tadıyor. N« w . York gazının bir köşesinde tıklım tıklım el- Bunların öge dolu iki sandık varı, sahibi müracant etmemi; x Buru çoktan Atlas devizi 256 numaralı De mektun, telg- yere mürs-lünileyhleri- ni bekliyorlar. iç Drake dalgın bir halde“ ize Bari Jerry'ye haber vescm.., de- li Fakat bu işi daha sonrays bıraktı, Ve “Dört kardeşler, in yolunu tuttu, ek Jerry bir daha aklına gelmedi LE Dört kardeşler, yolu hep yokuş tur. Evvelâ orman bovemca yürümü- Yar, sonra ahşap bir köprü'len geçile- prıldıyor. Ağaçlar Geniş dallı kayınağaçln, pek sıkı değil. Fujerler, diğer bir ta* şeğnem dolu örümcek yuvaları İ âlif surette ıslak toprak kokan turu” cu başlı mantarlar. Yolun üstündü # urşuni sincaplar sıçray'yorlar, sonr# önayaklarını kavuşturup yere bakarak scrsiz duruyorlar. Yolu hilme liği hal de daima önde giden Tobias arasıra *f gene efendisini t* kibe başlıyor. Hâsılı bugün Tobias'1 en mes'ut günüdür. Köpek arasıra © emdisine gözlerini çevirip endişeli en” dişeli bakıyor: Ocoh, keyfi yerinde! Nihayet ırmağa geliyorlar. Irmak dil bir meyil takip ederek | sürati akıyor. Suyu da soğuk gibi. Rengi kur” (Arkası var,