28 Kasım 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

28 Kasım 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Üniversite lisan kısmı ya- kında tedrisata başlıyor. Es- kişehir şeker fabrikası kânu- nuevvel başında açılacak. FİYATI 5 KURUŞTUR 3 inci sene No. 200 kere ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT SALI Nr TEŞR'NİSANİ 1933 Yemen imamının ordusu İb- nissüudun üzerine yürümek- tedir. Bir muharebenin önüne geçilmesine çalışılıyor. 24318, Yazı işleri müdürü: 261 Matlı 24310. Tafsilât Son Haberlerde.. İsmet Paşanın Nutukları Başvekâlet * Yazı İşleri Müdürü M. Riza Bey, inkılâp ve cümhuri- yet tarihine büyük bir hizmet yap- tı: Muhterem Başvekil Paşanm nutuklarımı toplayarak güzel bir cilt halinde neşretti, İsmet Paşa- nn 25 Eylâl 1920 tarihin de Erkânıharbiyei umumiye reisi sıfatile meclis huzurunda söyledi- ği nutuktan başlayıp ta cümhuri- yetin onuncu yıldönümü münase- betile bazı mecmualara (yazdığı mekalelere kadar nutuk ve yazıla- rını bir araya toplayan bu eser inkılâbımızın belli başlı bir tarihi- dir. İsmet Paşa Büyük Şefin en ya- kın arkadaşı ve gerek milli müca- delenin, gerek inkılâp tarihimizin en ehemmiyetli simasıdır. Tarih, askerlikte, diplomatlıkta ve dev- let idaresinde temayüz etmiş şah- , siyetleri kaydetmiştir. Fakat aske- Ti ve siyasi hayatın her safhasında €n yüksek kabiliyet göstermiş şah- siyetler nadirdir. İsmet Paşa böyle tarihin nadir kaydettiği bir şahsi- yettir. Milli mücadelemizin Omu- vaffakıyetle başarılmasında Oen mühim amil olduktan sonra kılıcı- nı kmma koyarak mütarek: yap- mak Mudanyaya, sulh mak için de Lausanne'a kı ETE met Pş'dır.Bundan sonra kal, Pa- şa Büyük Şefin rehberliği altında başlıyan inkılâp ve devlet kurma mesaisinin daima ön safında bu- lunmuştur. “İsmet Paşanın nutuk- larında,, bu büyük işin nasıl başa» rıldığını okuyoruz. Ve inkılâp ta- bir defa daha yaşıyoruz. İsmet Paşanın, bu kitap içinde toplanan nutuklarm: hepimiz de vaktile okumuş veya dinlemişizdir. Fakat ayrı ayrı dinleyişte ancak © günün siyasi vaziyetini izah eden bu nutuklar, şimdi tarih gözü ile tekrar tetkik edilince daha derin manalar ifade ediyor. Nutukların her biri güzel bir eserdir. Fakat beyetiumumiyesi Gazi inkılâbı gi- bi biribirinden ayrılamıyan ahenk- tar bir küldür. 25 eylül 1920 tari- binde mecliste “Bursada kisveiu- lemadan bir takım bedbahtlar Yu- nan vürudunun halâs ve necat ge- tirdiğini söylemişlerdir.,, sözlerini söyliyen İsmet Paşa, bize yakın istikbaldeki inkılâp haberini veri- yordu. Sonra 23 ağustos 1923 ta- rihinde “191; senesinde infilâk | eden Harbiumumiyi Türkiye için tasfiye eden muahedename ve se- nedatı düveliyey: o huzuruâlinize takdim ettiğim, sözlerile başlıyan nutkunda salâhiyettar ağzile bize Lausanne' anlatıyor. O gün ma- jistral bir nutuk olan bu sözler, bei ne büyük bir tarih © eseri- y” İsmet Paşanm, diplomat İsmet Paşanın, devlet adamı İsmet Paşanın, nutukları zemine ve za- mana göre değişir. Fakat hepsi- nin de değişmiyen hususiyeti mil- İiyetperverlik ve o vatanperverlik- tir. Filhakika nutukları okuyup ta kitabı kapadıktan sonra İsmet Pa- yayı temayüz ettiren bu hususiyet- ler biribirine mezcoluyor ve karşi- mızda dağ gibi (o yükselen büyük Yatanperver ve milliyetperver İs- met Paşa görünüyor. Bu nutuklar Türk milleti için © yollarımızı ây- dmlatan ve hedeflerini gösteren birer ışık kaynağı halinde tarihe İntikal edecektir. Ahmet ŞUKRU Türkiye - İran hududu Türk - İran tashihihudut komisyonu İran hududu dahilinde Makü'de top- olup — muntazam surette çalış” maktadır. Komisyona birinci © umumi müfettiş Yik başmüşaviri Fazlı Bey riyaset et- ektedir, Rüştü Beyi kabul etti Türkiye - Yugoslavya misakı Balkan- larda muahedelerin tadili ümidini bütün bütün ortadan kaldırıyor Hariciye Vekilimizle dost memleket Hariciye Vekili arasında, ibtilâfları tasfiye eden uzun mülâkatlar.. Yugoslavya Kralı Alexandre Hz, BELGRAT, 27. A.A. — Türkiye Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey ya nında kezi hariciye vekâletinden bir müdür oldu- ğu halde dün akşam buraya gelmiş, is- tasynoda hariciye nazırı Yevtiç ile hraiciye nazaretinin yüksek memurla» rı, Arnavutluk, Yunanistan ve Lahis- tan sefirleri, Türk sefareti erkânı ve diğer bir çok zevat tarafından karş lanmıştır. Gazeteler muahedelerin ehem- miyetinden bahsediyor BELGRAT, 27. A. A, — Yuğoslav. © ği vermiştir. ya matbuatı Tevik Rüştü Beyin Belg- rat'ı ziyareti dolayısyile bugün ; im- zalanacak olan Türk-Yuğoslav misa- kına uzun makaleler tahsis etmekte dirler. Gazeteler bu misakın Balkan- Jarda sulhun tarsini, Balkan milletle- rinin mulsareneti ve nihayet mevcut muahedelerin tadili ümitlerini kati 0- larak ortadan kaldırmak © hususundaki mühim manasını kaydetmektedirler. Kral Tevfik Rüştü B. i kabul etti BELGRAT, 27. A. A. — Türkiye Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey bu sabah Yugoslavya hariciye nazırı M. Yevtiç ile ilk mülâkatını yaptıktan sönra Kral tarafından kabul edilmiş ve müteakiben baş vekil M. Srehkiç'i ziyaret etmiştir. Saat 13,30 da M. Yevtiç, Tevfik Rüş tü Bey şerefine hususi bir öğle yeme- Ziyaretler ve ziyafetler BELGRAT, 27 .A.A. — Türkiye Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey bu (Devamı $ inci sahifede) vi Yugoslavya hariciye nazırı M. Yevtiç Cinayetin olduğu odanın Bnünde biriken halk.” Bir adam, karısını ve kaynanasını vurdu Karısının aldığı yaralar tehlikelidir “Yaralılar - hastahanede Evvelki akşam Tophanede Lüleci- lerde bir seyyar boyacı, (o öldürmek Me piçakla iki kadını yaralamış- anla 12 sene evvel Kürt Aptül- baki ii de biri Yozgatlı Cemile na- mında bir kadınla evlenmiştir. Bunla- rın İZ yaşmda Mehmet ve 8 yaşında Kadriye isminde iki çocukları vardır, Aptülbaki bundan 6 sene evvel karısı Dı terketmiş ve erkek çocuğunu yanı» pa almış, kız çocuğunu da validesinin yanında bırakarak İstanbuldan ayrı!- rnıştır. Bundan üç sene evvel İstanbu- | la gelen Aptülbaki karısınm bundan bir buçuk sene evvel İrani Ahmet na İ mında birisile metres hayatı yaşadığı» nı öğrenmiş ve Ahmedi bir defa i tehdit etmiş ve hattâ muhtelif yerle rinden yaralamıştır. ye kefalete rüple. dilmesini istemişler, o zamandan iti- baren de kadınlar biraz daha müste- rih gezmeğe başlamışlardır. Bundan iki gün evvel Aptülbaki 23- ki kayınvalidesini ve karısını ( evine davet etmiş, kadınların halen oturduk- ları Tahtakalede Paçacı sokağında 24 numaralı evden Tophanede Lüleciler- deki Aptülbakinin evine gitmek iste- mişlerdir. Fakat korkuları olduğu için Galatada Salıpazavı civarındaki kara- kola müracaat etmişlerdir. — Bizi evvelce tehdit eden Aptül- (Devamı $ inci sahifede) Kral Alexandre Hz. Tevfik! Fransız kabinesi Teşekkül etti Yeni kabinede hemen he- inen ayni simalar var Yeni Başvekil M. Chautemps PARİS, 27 (A. A.) — Fransız kabi nesi M. Châutempe'm riyaseti altında kat'i olarak teşekkül etmiştir. Kabine hemen hemen münhasıran Radikal - Sosyalistlerden mürekkeptir. M. Chau- temps yeni sosyalistlerden başlıyarak sol cenah cümhuriyetçilerine (o kadar bütün grupları top'ıyan bir hükümet teşkilini düşünmüşse de yeni sosyalist- lerin doğrudan doğruya hükümete gir- mek istememeleri yüzünden bu fikri — ve Radikal » Sosyalistlerin bütün cümhuriyetçilere hitaben vâki müatenit bir hükü met il eylemiştir. nasıl teşekkül etti ? PARİS, 27 (A. A.) ) ve Dahiliye Nazırı M. Cimutemps; Adiiye M. Raynaldy, Has M Paul Boncour, Müliye Mi. Hava M. Cat Ziraat M. Gucuille, İş M. Lamourcu, Müstemleke M, Dalis nier, Tekaüt M. Ducos. Posta, telefon ve telgraf M. Mistler, Sıhhat M. İsras el, Ticaretibahriye M. Frot, M. Herriot Milletler Cemiyeti | murahhası PARİS, 27 (A. A.) — Sıhhati pa zünden kabinede bir vazife kabul ede- (Devam: $ inci sahifede) Maarif tayinleri Ortatedrisat Umum Müdürlüğü Orta tedrisat Umam Müdürlüğüne Hasan Âli Beyin tayini emri âli tasti- ka arzedilmiştir. Aldığımız malümata nazaran Yük Hâmit ve Salih Zeki Beyler sek tedrisat Umum Müdürlüğüne eski müsteşar Salih Zeki Bey getirilecektir. Maamafih Halkevi Reisi Hâmit Beyin de bu makama tayini kuvvetle muh- Nsfiz Bey tayin edi- lecek; eğer Rıdvan Nafiz Bey kabul etmezse Almanyade buh talebe müfettişi Cevat Bey bu vazifeye tayi edilecektir. Adliye Vekili Zekâi Bey Vekâlet vekilliğine başladı ANKARA 27 (Te lefonla) — Adliye gö ie İlk beş aylık tahsilât e Maliye Vekâleti geçen sene ile mu- E kayeseli tahsilât cetvelini to:5it etti ANKARA, 27 (Milliyet) — Maliye Vekâleti, içinde bulunduğu- İ nihayetine kadar olan ilk beş aylık an neticeyi geçen senenin ayni ait miktar ile birlikte, müfredatlı ve mukayeseli olarak bildiriyorum: 1932 senesi s muz mali senenin teşri tahsilâtr tetkik etmiştir. Al Vergilerin envar Mahkeme harçları Pasaport. . . Mülga vergiler. Satılacak emlâk Fenerler rüsumu. Askerlik bedelleri geçen önüeiiki" (71,197,000) bu senekiler 66,518,000) lirayı bul- 1,359,000 larına 1933 senesi 1,214,000 977,000 812,000 8,683,000 7.876,000 4,956,000 5,405,000 210,000 170,000 16,994,000 13,811,000 4,719,000 4,965,000 801,000 1,698,000 116,000 96,000 338,000 237,000 2,411,000 5,342,000 birlikte umumi yekânları mm Vilâyet baytar müdiriyetince Dolma bahçede eski has ahırlarda perşembe gü nü açılacak olan ehh ha; a! sergisinde, dün, vilâyet baytar müdürü Etem Beyin Ehli idi sergisi lacak Dün bir heyet; hayvanlar üzerinde tetkikat yaptı, hazırlıklar bitiriliyor riyaseti altında kolordu baş miley > Mn lay Muzatfa, hayvan hastahanesi #nüdi rü Ali Razi, belediye baytar müdürü E- (Devamı $ inci sahifede) Polisteki dahtilos- kopi teşkilâtına git iki köşe 2330 numaralı af kanununun tatbika tu lüzumlu bir teşekkülün zaruri oldu- » Af kanunu sa Adliyede bütün memleke- "te şamil bir sabıka teşkilâtı İlk tecrübe hazırlıklarına başlandı tadır, Bunun için mahkemeler maznun- (Devamı 5 inci sahilede)