28 Kasım 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

28 Kasım 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Tramvaylardaki harem selâmlık ! Aferin Şehir meclisine. Tram- vaylardaki harem, selâmlık usulü- nü kaldırmakla en doğru bir hare- kette bulundu. Cemiyet hayatında harem selâm- ık kaldırıldıktan sanro bunu tram- vaylarda ipka ve muhafaza etmek, esasen mânâsız ve abesti, Takrir sahibi her kim ise, kendisine sade- ce erkekler namma değil, adalet namına da teşekkür edelim. Cemiyet hayatında kadının eli- ni sokmadığı hiç bir iş kalmadığı- nı, hangi taşı kaldırsak altından çıktığını gördükten sonra ona tram vay arabasında erkeklerden ayrı, hususi, müstesna bir mevki verme- nin ne ile telifi kabil olduğu hayli düşünülecek bir meseledir. Nazmi Nuri Beyin, hasta ve ib- tiyar kadınların ayakta kaldıkları hakkındaki fikirlerinin, hakiki ha- yatta bir tatbik sahası bulmaktan çok uzak olduğu, her günkü meş- budatımızla sabittir, Biz, tramvay- larda ihtiyar (o kadınların ayakta kaldıklarını, fakat buna mukabil hotkâm ve sapsağlam 18 - 20 yaşın! daki hanım kızlarımızın ön iki sma da bacak bacak üstüne atıp keyifle | kurularak onlara yer vermeği hatır | larından bile geçirmediklerini gör- dükten sonra, bizim, kadınlar için tramvaylarda yer ayırmak gibi fikri müdafaa etmemiz,sadece sa- i değil,ayni zamanda Papadan fazla Papa taraftarlığı gi bi lüzumsuz bir gayretkeşliktir. Nile kim Cevdet Kerim Bey, bu noktayı kuvveli ve mantıklı mukabelesile pek güzel çürütmüştür. Yalnız bu müzakere esnasında bir noktanın gözden kaçmaması kabil olmamıştır: O da, kadınların aleyhinde olan bu takririn okun- duğu mecliste miktarı epeyce olan bu kadar hanım âzâlara rağmen onlar tarafından hiç bir itirazın çıkmamış olmasıdır. Bunu kadın hutkâmlığının bir (eseri olarak kaydetmekle bir hakikati tebarüz ettiriyorum. Kadın doktor, kadın o avukat, kadın zabite memuru, kadın işçi olduktan ve hattâ bununla kanmı- yarak kadın, asker olmak isediğini ileri sürdükten sonra aradaki far- kın, bir eteklikle pantalon farkın- dan başka neye inhisar ettiğini sormak isterim. “ Meydana düşenin sengi kı dan kurtulamadığı,, gibi erkekle- rin hakkına tesahüp etmeğe kal kanların da erkeklerin omuzları. nı büken külfetlere tahammül et. meleri en tabii ve mantiki bir ne- ticedir. Gül koklıyanın © dikenine tahammül etmesi gibi... Kadının cemiyet hayatına teşriki, umumi harbin işve işçi rosunda husule getirdi, doldurmak zarureti; tahsil olduğu halde kadın, hiç bir vakitte iyi bir müstahsil olma- Mmuştır. Hattâ bununla kalmıyarak ucuza çalışmak suretile bizzat işçi aleyhine cemiyetin muayyen ni ramı bozmuştur. Erkek işçinin yüz- de doksanı kazandığını akşam evi- ne getirerek çoluğile çocuğile pay- Jaştığı halde kadının yüzde doksa- mı, kazancını pudracının dükkânile terzinin tezgâhı veya (iskarpinci- nin mağazası arasında taksim ede- rek yuvaya eli boş dönmektedir. Bu mütaleamızdan çalışıp didine- rek kazancı ile evini besliyen ka- dmlar hariçtir; fakat muhakkak o- lan hâdise, kadının iyi üstah- silden fazla hakiki bir müstehlik olduğudur. Dünya kadını, halen cemiyet ha. yatınm her safhasına iştirâk etmek tedirler. Onlar bunu (kazanılmış bir zafer veya kazanç addeiyor- larsa, o halde bizim tahammül etti ğimiz külfetlere © katlanmağı da şimdiden gözönüne almalıdırlar. Anca beraber kanca beraber. Salâhaddin ENİS Gayrimübadiller heyeti Ankaradan döndü Gayrimübadillerin dileklerini Mali- ye Vekâletine arzetmek üzere Anka- raya gitmiş olan Gayrimübadiller Ce- raiyeti İdare Heyeti arasından Hüsnü Beyle Halil Paşa ve Umumi Kâtip Şa- hap Beyler avdet etmişlerdir. Heyet, Ankarada. emvmimiiknien namına yeni bono çıkarılması, mali- İdare Heyeti gelecek cumartesi gü- nü toplanacaktır, Hüsnü Bey, elde et- tiği neticeler hakkında bu toplantıda izahat verecektir. MİLLİYET SALI 28 ŞEHİR HABERLERİ Ekonemi Kara liste isim yazılmıyacak Ticaret odası Hukuk müşavirliği, ımumiye aleyhine harekâtta bu- lunacak ve hile yapacak tüccar icin tu- tulmak istenen karaliste hakkındaki mü talcasını odaya bildirmiştir. Müşavirlik, meni teftiş kanununun bir maddesine is tinaden, karalisteye herhangi bir tücca rm isminin derci, ancak mahkeme kara- rile mümkün olabileceği mütaleasmda bulunmuştur. Keyfiyet, oda idare heye - tince de bu suretle kabul edilmiş ve oda nın resen karalisteye isim yazmak için hakkı kazaya malik olmadığına karar ”. rilmiştir. Bir senelik takas Bir sene zarfında takas ihracat tet- kik heyeti tarafından 8 milyon liralık ih raç muamelesi yapılmıştır. Son zaman- larda yalnız takas suretile yapılacak it- hlâtla meşgul olmağa başlayan takas komisyonunca da bir buçuk ay zarfında 3,5 milyon liralık ihracat vesikası veril- miştir. Takas primleri yüzde 30 - 40 ara smda mütemevviçtir. Japon emteasmm. ithalâtna karşı primlerde yüzde elli al- tıya kadar tereffü kaydedilmiştir. Oda idare heyetinde Tienret odası idare heyeti dün haf- talık içtimamı yapmış ve odanm dahili gisi e yeni bütçesi hazırlıkları etrafın da görüşmüştür. Bu seneki oda bütçesin da görüşmüştür. Bu seenki oda bütçesin de, nasılsa oda memurları taavün sandı- İn için sermaye tefrik edilmemişti. Bu seneki bütçeye bu maksatla tahsisat ko nulacaktır. Almanyaya yumurta ihracatı Almanyanın yılbaşına kadar 37 bin kile yumurta kontenjanından | yumu: tacirlerimizi istifade edebilmeleri vaktim darlığı özür” dikkate aleakrek bazı kolaylıklar gösterilmesi takarrür et miştir. Bu cümleden olrak Almanyaya gönderilmek üzere vapura tahmil ve tev sik edilecek yumurtalar için ihracat ofi- si tarafından hemen vesika verilecektir. Bu suretle gönderilecek malların üzeri- ne konulacak mühürlerin Alınan güm - Tüklerinde tanınması için bu mühürlerin Alman gümrükleridne tanıması için bu ühürlerin numaraları Berlin büyük el- çiliş ilmiştir. Halen şehrimi- xe Anadoludan haftada vasati bin san- dık yumurta gelmektedir. Ancak Al - manyanın istediği evsafta olmak üzere sevkedilecek yumurtaların tasnifinde tüe İ car müşkülüta maruz bulunmaktadır. He nüz bu kontenjandan bilistifade Al yaya hiç bir parti mal sevkedilmemiş - tir, Buğday, Tiftik Tutulan bir istatistiğe göre, ensinde buğday rekoltesi 1,736,607,238 kile iken 933 senesinde 2,500,989,361 ki loyu bulmuştur. Geçen seneki 3.757,943 kilo tiftik rekoltesicn mukabil bu sene ki rekoltede 5,907,795 kilodur. Döviz alım satımı Bursada geçen hafta zarfında 11 mil- yon 420 bin 310 frangı Fransız frangı ve 6,293,409,00 ü diğer dövizlerin mu- kabili olmak üzere ceman 17,713,719,00 frank döviz alım ve satımı vuku bulmuş tar, Portakallarımız Sovyetler, henüz piyasadan portokal almağa başlamışlardır. Bir taraftan mak Mamul hale getirilen ham maddeler Mevaddı iptidaiyesi ham olarak hal edilip burada mamül halien getiril - dikten sonra ecnebi malı İmiş gibi eyya satışı yapılması etrafındaki tetkikata €- hemmiyetle devam edilmektedir. Tica - ret müdürlüğü, ha işi tetkik içi odasında teşekkül eden Akif, oda avukatı Mehdi Sait ve oda aza sından Refik Beylerden mürekkptir. Sa mayi müdürü Refik Bey Ankaraya git - miştir. Bu mesele için de vekâletle te- mas edeceği tahmin edilmektedir. Ko - misyon, Refik Beyin Ankaradan avde- tini müteakıp kararını verecektir. Bu şe kilde ecnebi malı satılnan eşyadan baş lıcaları en ziyade futbol topu, parlatıcı aşar sabun, ayakkabı ve kumaşlarda- ir. Son haftalık vasali piyasa Başlıca ihracat mahsullerimizin son hafta zarfındaki vasati piyasa fiytlrr a- şağıda gösterilmiştir. Arpa kilosu 2,19, yumuşak buğday kilosu 3,77, Sert buğday 3,07, kabuklu ceviz 10,59, İç ceviz 29,40, kabuklu fın dik 19,13, iç findik 41,65 Sisam 9,24, Af Belediyede Yeni bütçe Mahkeme kararı olmadıkça Hazırlanıyor Bütçe şimdiki vaziyete göre tanzim edilecek Belediyenin 834 bütçesi hazırlıkları ilerlemektedir. Belediyeler kongresi bu sene yapılsaydı, bu kongrede belediyeler bulunabileceği ğından belediye bütçeyi mevcut vaziye te göre hazırlamaktadır. Bütçe tanzim edilirken bilhassa oktruva açığı 7» 8 yüz. bin liranın yokluğu gözönünde tutulmak Taksim meydanındaki bayram tesisatı Şehir meclisinin geçen devredeki iç- timalarından birinde Etem İzzet Beyin verdiği bir takrir üzerine Cümburiyetin onuncu yılı kutlulayışının bir hâtirası ol mak üzere Taksim Abidesi etrafındaki tenvirat ve projöksiyon tesisatının ipka- sma karar verilmişti. Belediye, #neclisin şirketinden de yeniden tanzimine Yeni mezbaha resmi Mezbahada senebaşından itibaren mezbaha resmi etlerden kilo başından a- Imacak ve bugünkü şekil terkedileceleti. Yeni konulan otomatik kantarlar da 1 başlıyacağındn yeni şeklin elik daa uzun müddet kalacaktır, Hasekide yeni inşaat Haseki kadın hastahanesi yanında ye ni yapılmakta olan bir bina hemşir-ler- ve hademelere tahsis edilecektir. Şimdi bunların işgal etmekte oldukları kusim da 20 - 30 yataklı bir koğuş tesis e- dilecektir. ,Lân kuleleri yapılacak tığı anlaşma mucibince ilân anin yeni alacağı şekil hakkında tetkikata başla- mıştır. Şehrin muhtelif bulvarlarında Av rupadaki gibi ilân kuleleri yaptırılacak- tır. Diğer caddelere levhalar konulacak tar, Halin inşası faaliyeti taşladı Belediyenin keresteciler yangın ye- rinde yeni muvakkat hali yapmak için Faaliyete başlanmıştır. Hal arsasının et- rfı kalvanezli saçla tamamen çevrilmiş tir. Arsanm birtaraftan da toprk tesvi- yesi yapılmakta, Bulgar belediyecileri Yalo- vaya gitti Şehir işleri hakknda tetkikatta bu- Tunmak üzere şehrimize gelmiş olan Sofya Belediye Meclisi a lan M. Açkoff ve Sofya Belediyesi umurubay tariye müdürü M. Kalo noff dün Ya- Bulgar dostları- mız, Y;'ovada Millet (| çiftliğindeki fenni suthaneyi ziyaret edeceklerdir. Akıl hastalıkları ve gençlik Bugün saat 18 de Ha'kevinde ordi- naryüs Mazhar Osman Bey tarafından bir konferans verilecektir, Tıp Talebe Cemiyetinin tertip ettiği bu konferan- sın mevzuu “akıl hastalıkları ve genç- Tik, tü yon ince mal kilosu 655,88 Afyon kaba mal kilosu 639,57, kuşyemi 3,92, pamuk 34,71. Urfa sade yağı 120, Birecik, An- ten sade yağı 113, Mardin, Diyarbekir sade yağı 95,625, Erimiş Erzurum ve Kars yağları 85,75. erimemiş Erzurum. ye Kars yağları 75, tiftik 49,99 yağlı beyaz peynir teenkesi 539,9, yağlı ka - gar kilosu 46,67, çimento 50 kiloluk çu valı 146,50. birinci mal sabun okkast 26,50, ikinci mal sabun okkası 25,50. Trabzon yağı 87,50. Yumurta iri boy sandığı 2650, yumurta ufak boy sandı- ğı 1883,30. Zeytin karışık okkası 20 İcu- Tuş, Evvelki hafta yamurtanm iri mal san diğmda 1, ufak mal sandığında iki lira tereffü görülmüştü. Geçen hafta zarfın- da ufak boy yumurtaların beher sandı- ğında 3 lira kadar düşkünlük kaydedil miştir. Geçen hafta Italyaya 931, Fransaya 565, İspanyaya 313 sandık yumurta ih- rş olunmuştur. Sadeyağlarında Urfa ma kında 10, Diyarbekir malında 2,5, Erzu- ram ve Karş mallarında 5 kuruş lük vardır. Benzin, petrol, çimento, kahve, şeker, sabun ve pirinç piyasası durgundur. Lizol, naftalin Maden kömüründen katran, lizel, naftalin gibi bazı maddeler istihsal et « mek için Zonguldakta bir fabrika açıla- cağı kuvvetle söylenmektedir. İktesat vekili Celâl Bey, böyle bir fabrika hak- kında tetkikat yapılması için alâkadar- lara emir vermiştir. Kontenjan kalkmayor ANKARA, Zü — Kontenjanın kaldı rılacağına dair bir gazetenin neşrettiği haberin katiyen asıl ve esası yoktur. Hükümet iptidai maddeler hakkındaki muafiyeti kaldırmak niyetindedir. Mahkemelerde Mucip B.in tahliye Kararı refedildi Taharri memuru Remzi EF. serbest bırakıldı Serkomiser Mucip ve merkez memu- yu Hulüsi Beylere ait rüşvet tahkikatma ram edilmektedir. Her iki hâdisede de rüşvet işinde mu- tavassıt vazifesini ifa ettiği için hakkım- da takibat yapılan ve derdest edilmiş bu- İnan taharri memuru Remzi Efendi hak kında tahliye kararı verilmiştir. Müddei umumilik ağır ceza nezdinde bu karara itiraz etmiş ise de ağır ceza Feisliği bu itirazı varit görmemiştir. Rem xi Efendi tahliye edilmiştir. Serkomiser Mucip Bey hakkında da yö tahliye kararı verilmiş, fakat bu mişti. Binaenaleyh Mucip Bey. tahliye edilmemişir. Karmanyo'a mı? Yapısında çalıştıkları Lâtif Efendi isminde bir adamın tehdit ile ve sokak ortasında üzerine hücum ederek zorla paralarını almak istemekten suçlu Yu- mus ve Reşit Efendilerin mahkemelerine dü nağı cezada devam edilmiş, şahitler dinlenmiş, muhakeme karar tefhimi için başka güne bırakılmıştır. Bayram sokağı cinayeti Bayram sokağında Zeki Efendiyi öl. > Sait ile bu kavgada iştirakleri o- lan Murtaza, ve Muvaffer efem. dilerin dün ağır cezada devam edilmiştir. Mölüirile ie: kavgayı ların son af kanunundan istifade etmele- Yi icap ettiği için sabıkalarının sorulma- sına karar verilmiş, muhakeme bunun i- çin başka güne bırakılmıştır. 163 küsur liralık zimmet Darıca gümrük memüru iken 163 kü- sur lirayı zimmetine geçirdiği zannile işten el çektirilen ve ayrıca bazı eşyadan gümrük resmi almadan geçmesine izin vermeketen suçlu bulunan Sadri Efen- dinin dün mevkufen ağır cezada muha- kemesine başlanılmıştır. Sadri Efendi isnat edilen. cürümlerin hiçbirisini yapmadığını i i bunları vesaikle ispat miştir, Muhakeme bunun için başka gü- ne bırakılmıştır. Gimrük beyannamesini tahrif davası “Dürr Ağırceza mahkemesinde bir gümrük nizamnamesini tahrif davası rü- yet edilmiştir. Davanın maznunları ko- misyonu Danyal ve Nuri Efendilerle Sabık gümrük memurlarından Sadri E- fendidir , Evraka nazaran bunlar Perapalas ote- K tarafından Avrupdn getirtilen 60 « 70 pirinç karyolanın gümrükten geçirilme- si mut i esnasında beyannamelerde tahrifat yapmışlardır. Her üçü de bunu reddetmekte : (Biz sadece müamele yap tırdık, vezneye para yatırdık. Para; telin sahibi Müsbah Bey bizzat kı damile vezneye yatırttı.) demişlerdir. Muhakeme lahkikatn tevsii ve Mas- bah Beyin mami sıfatile mahkemeye cel bi için başka bir güne bırakılmıştır. Yeni icra memurları Yeni icra memurluklarına tayin edi- len hukuk mezunu hanım ve efendilere dün tebligat mrmşin Yeni memurlar cumartesi günü; itibaren vazifeleri- ne acaklardır. Folista Pıçaklı adam Beyoğlunda mahalle arasında şüp- beli vaziyette dolaşmakta olan Ada pazarlı Yusuf zabıtaca ç lerek üs- tü aranılmış, üzerinde Böyük bir pe çak çıkmıştır. Evde hırsız Fenerde Demirhun © mahallesind. Çıkmaztulumba sokağında 9 numar, iştiraki olan- hadığını iddia etmiştir. Elektrik cereyanı bir adam öldürdü Eyüpte İslâm çeşmesi yokuşunda 16 numaralı evde oturan Mehmet Lütfü Efendi dün Beyazıtta Elektrik Şir. ketinde çalışmak: 1 ken cereyana ka» pılmış ve ölmüştür. Esrarkeş Ortaköyde Pişmişoğlu — sokağında ek me oturan sabıkalılar- san Çavuşun karısı Şükrüye iki dirhem miktarında esrar ile bir nargile lülesi ve iki kamışı karakola teslim etmiştir. Yakalanan © Hasan Çavuşun üzerinde 6 dirhem esrar bu- lunmuştur. Sızan sarhoşun cebinden Beykoz fabrikasında çalışan Galip isminde birisi fabrika civarında arka- daşlarından Ahmet, İlhami, Yakup, Mustafa namında dört arkadaşı ile birlikte rakı öçmişler ve bunlardan Galip fazla sarhoş olarak (dışarıya sıkmış bir hendeğe düşmüştür. Arka- sından İlhami Galibi aramağa çıkmış kiden sızmış olan Galibin cebinden 40 lirası ile bi z Muhtar mı, Doktor mu? Bir ölü için defin ruhsa- tiyesi vermiş Yatacıkta bir Ermeni çocuğu ölmüş- tür, Cesedin gömülmesi için umumi hif zıssıhha kanunu mucibince mahalli dok torlarından defin ruhsatnamesi almması lâzımdır. Böyle yapılmamış, muhtardan bir ölüm ilmühaberi alınmış ve ceset 1s- memurlar hakkında vilâyetçe kanuni ta kibta başlanmıştır. Tavuk kolerası Şarköy kazasının Erikli ve Malkara- nın Danişment köylerinde çıkan tavuk kolorasının önüne geçildiği dü telgraf - la vilâyete bildirilmişti Takas işleri Takas komisyonu ithalât işlerile meş gul olmakt detnamelere muka- bil ithalât için dün otuz beyannameyi vize etmiştir. Tapudaki suiistimal Tapuda suüstimalden üç memur hak kında Vilâyete gelen evrakın idare heye ince tetkik edilmeğe başlanmıştır. Bu- günlerde karar verilecektir. Inhisarlarda Afyon alımı Eski mahsulden alış fiatları artırıldı Uyuşturucu maddele: resi, 23 teşrinisanide, mahı trmıştır. İdarenin yeni mübayaa fiat- leri şunlardır: 115 morfinli malların beher morfi- ni 62 kuruştan, Olkası 914 kuruş 66 santim, 12 merfinli mall, 64 kuruştan okkasi tim, > 12,5 merfinli mallar beher merfi- ni 65 kuruştan okkası 1041 O kuruş 62.5 santim. 13 morfinli afyonu beher (o merfini 67 kuruşunu â41v kuruş 62,5 santim, Maarlite İnkılâp enstitüsünde dersler Üniversite yeni inkılâp enstitüsünde tedrisata 1 kânunuevvelde başlanacak - tur. Enstitü tedrisatı iki kısımdan mü - rekkep bulunmaktadır. Birinci kısım ted riset konferanslar şeklinde olacak ve ilk devrede Sivas mebusu Şemsettin ve Ta bir Reyler konferanslar vereceklerdir. İkinci kısım tedrisat dersler şeklinde ola cak ve Yusuf Akçora Beyle Sadri Mak- sudi Bey ilk devrede ders vereceklerdir. Istanbulda okuyup yazanlar çoğaldı İstanbul mıtnakasında bu sene halk dershanelerine rağbet azdır. Halbuki memleketi nher tarafında halk dershane lerien bir tebacüm olduğu gelen malümattan anlaşılmaktadır. Yapılan tet kikatta İstanbul mıntakasında daha zi- yade okur yazarlar ve münevver kütle toplandığından okuma yazması olma - yanların zayıf bir ekalliyet teşkil etme- sinin bu neticeyi doğurduğu anlaşılmış- ” © Kalabalık iselerde Bu sene liseler çok kalabalık olduğun dan bazı liselerin ikinci devre muallim- Tiklerinde münhaller vardır. Bu münhal lere ekseriya muallim karosu müsait 0- len birinci devre muallimlerinin vekâlet etmesi lâzım godiği halde bazı mektep- lerde bu yapılmamaktadır. İstanbul kız lisesi ikinci devre riyaziye muallimliği de senebaşından beri mualliminin mezu- niyet almasından do'ayı münhal bulun- maktadır. Bu yüzden bu devre talebesi bazı şubeler tarafından müstesna olmak üzere riyaziye dersi alamamışları martı rif vekâletine müracaatta bulunmuşlar- Edirnenin bayramına iştirake gidenler Edirnenin kurtuluş bayrama işti- rak için gitmiş olanlar avdet etmişler dir. Heyet, avdetto Alpullu fabrikası nı gezmiş ve fabrikada kendileri izaz ve ikram edilmiştir. Fabrika, kısa bir zamanda çok te- vessüi etmiş ve eski Alpullu, şimdi bü- İdaresi, Anadolu sahilinde- iskeleleri tanir ettirmektedir. * Bu ay zarfında muhtelif esnaf cemiyetlerinin yeni idare heyetleri in- tihabatı yapılacaktır. * Ticaret Odası, limanımızın beş s6- nelik kömür faaliyeti hakkında vekâ- İete gönderilmek üzere bir rapor ha- zırlamaktadır. Kadınlar ve yol parası Her şey neyse ama yol parası ver- melerine razı değilim. Bir sabah ga- zetesi kadınlardan da yo! parası alın- mak tasavvurundan bahsetmektedir. Ben bunu doğru bulmam. Çünkü; er- keklerin bile vermesini do; mu yorum. Bu iş vaktile bedeni bir mec- buriyetti, Sonradan paraya tahvil €- dildi. Haydi diyelim ki; erkekler bu yapılan yollardan istifade ediyorlar, lâkin hangi hanımımız şebir hududu haricinde bir gdım atmıştır da ondan yol parası alacağız. Hem bu parayı dönüp dolaşıp gene erkekler verecek değiller mi?. O hal- de kadınlara yüklenen külfet bunun neresinde? Farzedelim ki; kadınlar yol parasını vermediler, jandarmalar yakapaça onları erkekler gibi yol yap mağa mı kler?. Bence bu ©- lacak şey değildir Çünkü yol yapma» ğa sevkedilen hanımların yerine neza- ket icabı erkekler çalışır, berikiler de manikür yaparlar. Vazgeçmeli efendim! e Kadın kismile uğraşmaktan vazg»çmeli. Çünkü pek tekin olmadıkları anlaşılıyor. Frenkle- Tin eski bir darbım»seli vardır. (Kadın parmağı aramalı) derler. Onlar her yere girer ve eklerini belli | etmezler. Bu yol parası meselesi dö muhakkak gene anların bir işidir. Bu suretle er- keklere çifte yol parası verdirecekler dir. Tramvay kazaları!. Dikkat ediyor murunuz?. Şu bir iki gün zarfında bir haylı tramvay kaza sı oldu. Belki tesadüf, belki | değil! Mahiyeti ne olursa olsun bu kazalar feci şeylerdir. Bunların sebeplerini — araştırı'ken insanm gözüne bir şey çarpıyor. Sa- bah, öğle akşam... İnsanların sehirde. ki seyrüseferleri U saatlerinde © büyi tramvay hatlarına şöyle bir bakınız. balarr azami yüz metre sıkışık tramvay servisine tesadüf et- medim. Şehirde halk çok! Yolcuya kliye Tâzrm. bir tek var, Otobüs gibi, metropeli- yler yWe!, Tramvay Şirketi gelecek kadar araba ça Vıştırmağa kalınca iş sıkışıyor... Ak- be şon dakika beklemek lâzım geli yor. Esasen sokaklar da dar dar sokak, bu kadar çok araba ve bu kadar az intizam olunca kaza vu- kuwna şaşmamak icap eder. Ama bü- Da bir çare aramak lâzım gelmez mi? Orası bize ait değildir. Bırakalım Rü- failer karışsın!... FELEK Üniversitede Lisan dersleri Nazari, ameli iki kısımda dersler başlıyor Üniversite lisan mektebinin matnamesi hazırlanmıştır. Bu matnameye nazaran mektep Edebik yat Fakültesine merbut olacaktır. 1 kânunuzwveldi tali. talebesi lisan bilgilerini takviye ©de3” be devam mecburiye ti vardır. İmtihanlarda kazanamıyan- lar bu kurslara devam edemiyecekler. dir. İki sene üst üste Tisan imtihanlar rmda muvaffak olamıyanların fakül. teden kayıtları silinecektir. Bu kısım da eski ve yeni lisanlar mak üzere iki kısımdır. Eski lisanlar kısmında yunanca ve | eski. lisanları tedrisatı yapılacak, ye- ni Tisanlar kısmında da fransızca, in- gilizce ve almanca bulunacaktır. (İş Bankasından alınan cetveli: 27 Teşrinisani 1933 Akşam F Tstikrazlar Hatlarazı dahili” 0650 1953 İmikrei 9780 Şark D. yolları 245 Şir. Hayriye Reji 1AZAS 656025 NUKUT Amsterdam Sofya (Satış)