6 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

6 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

FELEK Yangından sonra!.. Araba kırılınca yol gösteren çok 0- -. derler. Güzelim Adliye sarayı i- sinde kim bilir ne gibi yesik; İikte yandıktan sonra tabi günlük adliye vazifesi Teler düşünülüyor. i; bu çareler hemen tatbik edilebilir terler olsun ve hiç vakit kaybedilme - (Vakın bizim gibi dışında kalıp âfaki ler beyan etmek kolaydı itiraf etmeliyiz ki. bu We misli görül Memiş vaziyet karşısında Adliye erkânmın vaziyetleri güç oldu ğu kadar edilir şey değildir. Ak lah bir taraftan onlarm öte taraftan maslahat sahiplerinin yardımcısı ol san.) İşidiyoruz kiş Adliye binası ola - rak Tophanedeki eski müşirlik binast geliyormuş... Onun da tavan ve döşemeleri tahtadır. Uda yangına maruz bir yerdir. Ummam ki; bu ka- dar harap olan ve yangma eski bina maruz bulunan bir yere para #arfetsinler! Dikkat ediyor musumuz?. İstanbulda eskilerin yaptığı ancak üç karıda söylediğim dört resmi Şeyhislâm kapısı tamamen, Babrât Yarıyarıya yanmıştı. Adliye de evvelki gece gitti. Allah Üniversi! wn... Bu kadar büyük ye tarihi bir şe birde resmi binaların böyle birer bi - rer kül olmaları ve yerlerine bir tek taş konmaması acınacak bir şeydir. > bu iş doğruca pi meclisine dü - şer. Eğer hükümet yardım etmezse bu büyük şehrin küçücük bütçesinden ayrılabilecek paralarla deği adliye binası, o bükümet (o konağı hattâ hapishane bile güç yapılır. Bil- miyorum büyükler ne düşünüyorlar!. Bana sorarsanız şimdiki vilâyet kıs - mile birlikte Babıâli arsası üzerine mahkemelerile birlikte bir hükümet y ve lözumlu bir iştir. Bunun için veri- lecek para da bütçemizden yapılan Masrafların en lüzumlusu olur. Böyle Yüzumlu bir şeye tabii İstanbul şehir bütçesi de kaderince muavenet edebilir. Bir avukat dostumu dün sokakta do laşırken gördüm.. Sordum. — Ne o? Sokaklarda dolaşıyorsu - muz?, — Ne yapalım? dedi.. Ne dosya mahkeme yangı - nın silmesine müsaade etmemek doğ- ruluğunu, gösterecek ?, Bu, bizde bir nevi mertlik miyarı olacaktır. Güldü: — Öyleleri mahkemeye düşmez ki?... cevabını verdi. FELEK Elektrik parası sie Bu ay eskisi gibi 17 ku- ruştan tahsil edilecek Elektrik şirketinin yeni üç aylık tarifesini tesbit eden komisyonda okseriyetin beher kilovat için 16 kuruş 30 para azami fiyat vazettiği halde sirket 17 kuruş sirar etmiş- ti. Bu husustaki rapor, Nafia vekâlet: ne gönderilmiş ve elektrik şirketi di - rektörü M. Hansens de Ankaraya gi- derek şirketin noktaj nazarını izah ey lemiştir. Vekâlet, şirketin noktai na - zarını musip, ve teşrinisani, kânunuevvel ayları için fiyatın 17 ku - raş olmasını emretmiştir. . Aldığımız in indirmiş komisyonundaki ekseiyet, bunun irket masraflarında tenezzülü mucip olduğundan fiyatın 10 para in- mesi lâzım geleceğine karar vermiştir. Şirket ise, bu tenerzülün ancak kânu pasani ayında hesaplarında görülebi - tahsilât yapacaktır. Tramvay tarifesi de haftaya toplanacak komisyon ta - ye ücretlerinden de tadilât olmayacağı anlaşılmaktadır. m Kaçak para müsaderesi elen Romanya cularından Yorgi üzerinde yapılan p- ramada vize haricinde (o 4200 drahmi, 24 Turk lirası bulunarak müsadere e- dilmiştir. Ays vapur yolcularından Stoiyo üzerinde yaj aramada pa - saportunda verilen eden faz « la 9 Türk altını ve üç çift altın çey - rek liralık köpe ve 2i Türk evrakı nakdiyesi müsadere edilmiştir. Ayni vapur yolcularından Panayot Diya - mandi üzerinde sorap. en 170 Türk Tirası, 300 Ey ki adet çeyrek li- | Ekcmemi Yerli keresteler Mobilya imalinden evvel fırınlarda kurutulacak Bir müddet evvel Marangozlar ce - miyeti, İktısat vekâletine müracaatla yerli kerestelerin fırınlarda kurutul - ması eababının teminini rica etmişti. Vekâlet, bu işin kereste fabrikatörleri nin kendilerince düşünülmesi lâzımge len menfaatleri icabından olduğunu cevaben bildirmişti. Marangozlar ce - edikmektedir. — Kereslelerimiz kurutulmadığı için yap. am kısa zamanda hararet termin çatlıyor. Müşteriler, bu çatlayıyarı, sanatkârlarımızın fe - Ba iş sağıarak kordilerini aldattıkları- na hukmedizorim. Bu, yanlıştır. Bul garis'anda bile, mobilede o kuliamlar keresteler, kurutulmakta. ve üzerleri damgalanmaktadır. Bi: de bunun tat - bikı ve bı na kereste fabrikatörlerinin mecburi tutulmasını rica ederiz. Bu sayede, mobilyelerimizın uzun müd . det mukavemeti temin edilmiş olaca': tar” Balık ihracatında kullanılan fıçılar Ba'ık ihracatında katlanılan fıçıla. ecnebi mallarma mua ifevvik surette imal edil iğ edilmiş ve alâkadarlar ecnebi malmdan daha ucuz ve d Bıkhı fıçı imal edeceklerini iddia ey!3- in şlerdir. Bunun üzerine bu hususta i müdürlüğü memur 8- dümiştir. Bugünlerde sanayi müfettiş- | lerinden Daniş Beyin hrızurile âmiller, ie ve ecnebi fıçılarını mükayese ve vi isbat edeceklerdir. Bu tecrübeden al.racak neticeye göre verilecek adi üzerine kat'i bir karar verilece! Almanyaya verilec:k düriz müsaadeleri İhtiyacatı Gcariyeden maada Al - manyaya verilecek bilümum döviz mü saadelerinin Cümhuriyet Merkez ban kası üzerine verilmesi takarrür etmiş ve aybaşından beri bu yolda muamel $ ifası Maliye vekâletinden İstanbul kaca iyo müdürlüğüne etb'iğ edilmiştir. Cümhuriyet Merkez Bankası, rayş mark ile rejisirmark arasındaki farkı yüzde 16 olarak tesbit etmiş ve bu far ka göre muamele yapmakta bulun - muştur. Almanyadan maada diğer ecnebi memicketlerde bulunan talebemizın tahsisatı da devlet bankası vastasie verilecek döviz münandeleri sakin gi zi alükndar ların istedikleri bankalar üzerine ve - rilmektedir. Kabzımal ücretleri Ticaret odası kabzımallık ücretle - ri hakkında tetkikat yapmaktadır. O- daya kabzımalıık ücret.erinm çok pa balı olduğundan öteden beri bir çok şikâyetler yaprimaktacim. Bu itibarla Oda kabzrmajlık ücretlerinin indiri! - mesinin kabil olup olmadığını tetkik etmekle: Kabzımallar İstanbulda satışmı yaptıkları bir küfeden içinde ne bulunursa bulunsun. kıymeti ne Tarsa olsun 50 - 80 kuruş almakta. lar, Bir çuvaldan da gene ayni şerait içinde 70 - 80 kuruş alınmaktadır. O - da müsbet bir hareket yapmak için ev velâ kabzımal denilen esnafın tellâ| mu yoksa komis; tırmaktadır. gerçevesi içine girerlerse Oda bendi leri için bir tarife yapacaktır. İzmirde kabzmmallar sattıkları malın kıymeti üzerinden yüzde bir mikdar komisyon almaktadırlar ki en adil usul olarak bu bulunmaktadır. Eeynelmi'el konşimentolar Beynelmilel tevhit edilmiş konşi - mentolarm Türk gemilerinde de kı lanılması ve tatbik şeklini tetkik et mek üzere Ticaret odasmda bu hafta içinde bir komisyon toplanacaktır. Yeni ölçülere damga Yeni ölçülerin damga ve damgala- ma talimatnamesi asâkadarlara tebuğ €gilmişür. bu tatimatnameye naza - ran damgalama işleri mıntaka mufet- tişlerile belediye r memurlarının yahut binlerce salâhiyet verilen vazi- fe sah.bi memurarın ya kendileri ta- raf.nuan veya hezarstimi anda ya- pılacaktır. Yapılan muayeneler ayni zamanda tescil edilecektir. Uzunluk ölçülerinin muayenesi neticesinde yar damgaları ölçünün başlangıç bitimine vurulacaktır. Akıcı maddeler ölçülerinde de damgalar ölçünün kı narının tam altına vurulacaktır. Kı taneli maddeler ölçülerinde damga tesmiyenin yukarısına ve kenarın tam altına vurulacaktır, Ocaklarda kulla- nılan nakliye vasıtalarının ilk muaye- ne damgası üst kenarlarını, rulacaktır. Tartıları damgi da ilk münyenede âyar boşluğu olan tartılar âyar (ıp luksuz tartılarda ise tartının üst yü- züne vurulacaktır. Hassas teraz'lerin damgalanmasında hususi bir itina gös — Talimatnamede areomet- MİLLİYET ÇARŞAMBA 6 KANUNUEVVEL 1933 Sıhhiyede Frengi mücadelesi Sekiz sene evvelki talimat- name tatbik ediliyor Sıhhiye vekâleti hıfzıssıhha umum müdürü Asım İsmail Beyin şebrimiz - de tetkikatta bulunduğunu yazmıştık. Sıhhiye dürü Ali Riza Bey bu hu- — Bundan sekiz sene evvel yi halen tatbik edilmekte olan frengi te- davi talimatnamesinin yeniden tel ki için altı mütehassıs dokordan mü - rekkep bir komisyon teşkil edilmiştir. Komisyon talimatnamenin tadil edile- cek yerlerini tetkik etmektedir. Heyet Profesör Hulüsli Behçet, muallim Ta- Bt, Dr, Ali Rıza, Dr. Cevat Kerim, Dr. Naci ve Dr, Saim Bey gibi maruf altı cildiye mütehassısından mürek- keptir. Komisyon © talimatnamenin bazı cihetlerinde ve ameli tatbik saha sında bazı noksanlıklar görmüştür. Fennin mütemadi terakkiyatı da pa - zarı itibara almarak bu talimatname- nin de tadiline lüzum görülmektedir. Yeni tanzim edilecek talimatname ile bü Hıfzıssıhha umum müdürü Asım İsmail Beyin riyasetinde ve sıhhiye mü | dürü Ali Riza Beyin de iştirak etmek- te olduğu frengi talimatnamesini tadil komisyonu dün sabah sıhhiye müdiri- yetinde üçüncü içlimamı yapmış! e a ELA. Üç aylıklar Malmüdürlükleri bugünden itibaren ENİ baş.ıyor yere İrklarınm verilmesine mal müdürlük - eri tarafmdan bu sabah O başianacak- tır. hiamüdürlüklerinden maaş lar mensup oldukları mal müdü: lerinin esi lanlar mülkiye eytam maaşları mal mü dürlük binasındaki merkez masası dan, mikeri eytam masşı da malmü - Emlâk ve Eytam Bankasi da yarın dan itibaren cüzdan parası vermeğe layacaktır. Bankaya evvelce cüz - ed .. Deck sürette tertibat almıştır. Banka- günü tesbit edilmiş olanlardan vi — kimseye tediyat Banka mart, nisan, mayıs 934 ayları - . 3 ait maaşları iskonto edecektir. Karadeniz-Barselon hattı Türk vapurculuk şirketine girme - yen vapurculer nana İzpanyaya gi den Yelköncizade Lütfi ve Mütercim zade Hakkı Beyler İspanyada Parite geçmislerdir. Lütfi ve Hakkı Beyler, Karadenizle Barselon arasında posta ve şilep nakliyatı için bir hat tesisini tetkik etmişlerdir. Ayni maksatla Mar silya ve Hamburga da uğrayarak şeh rimize döneceklerdir. atlerinin nasıl damgalanacağı vardır. Lıman şırkatindan yapılan Şisâyet reddedudi Şehrimizdeki ambar ve ticaret ev eri şirket ve sahup.eri, tahmu ve tah- liye işicrile uğraşanlar müşlerexca Liman şirketinden şikâyet ecerek Yi- caret odasına müracaata etmişlerdir. ine âyar boş- | Liman şirketi son zamanlarda dahili tahmil ve tahliyeyi de üzerine almıştır Anbarcılar ve tahmil, tahliye işi ya - bu bareketi- dirler, Oda bu meseleyi miyetle tetkik etmiş ve bu iddiayı va- rit görmemiş ve reddetmiştir. Liman şirketi de esasen bu işlerin nizamna - mesinde bulunduğunu, fakat şimdiye ağ istifade edilmediğini bildirmiş. Anarilahlar bizden içki alıyor Bir Amerikalı Türkiyeden mubtelif meilerdim içli içki almak için Ti- caret müracaat etmiştir. Oda lâzım gelen malümatı ve inhisarın bir > Amerikaya göndermekte « Yeri mallara ecnebi damgası vuranlar Yerli malların ecnebi malı şeklin- de satılması işini tetkik edecek ko - misyon bugün Ticaret odasında ilk top lantısmı yapacaktır. Milli Tasarruf ve iktısat cemiyeti de bu işle yakından alâkadar olmuştur. Mili il sarraf. cemiyeti memnuniyet yonda cemiyetin de temsil edilmesini istemiştir. Bugünkü toplantıya Sanayi üdürü Refik Bey riyaset edecek v Vilâyette Ziraat işleri Bü sene çiftçiye daha bü- yük yardımlar yapılacaktır İstanbul vilâyeti ve kazalarda son senelerde ziranta büyük ehemmi- yet verilmeğe başlanmıştır. Bilhassa vilâyetimiz dahilinde bağcılık, yemiş çilik, zeytincilik, sebzecilik büyük bir inkişaf görmektedir. Bir kısım arazi de hububata çok elverişli bir halde bu lunmaktadır. Arıcılık ta revaç bulmuş tur. Hayvan yeliştirmeğe de ehemmi yet verilmektedir. Ziraat müdiriyeti ve Istanbul Ziraat odası köylerimizin bu çalışmalarile yakmdan alâkadar ol maktadır. Bu itibarla bu sene köylere daha büyük yardımlar yapılacaktır. Köylülere ve bağcılara iyi fidan ve asma çubükları verilecektir. Arıcılık fenni bir şekilde ilerilemesi usulleri de köylülere öğretilecek, bunlar için ameli konferanalar verilecektir. Bun dan başka hayvan neslinin de ıslahı i- çin baytar müdürlüğü çalışmakta ve damızlık hayvan yetiştirilmektedir. Mülkiye müfettişleri Mülkiye baş müfettişi Hacı Hüsnü Bey Adana mmtakasma teftişe memur edilmiştir. 35 damızlık boğa alınacak Köylülere verilmek üzere vilâyet namına Bulgaristandan 35 damızlık boğa almmasına karar verilmiştir. Ya kında Ziraat vekâletinden ve vilâyet ten birer mütehssıs baytardan mürek kep iki kişilik bir heyet Bulgaristana giderek boğaların alınmasına nezaret Hukuk ve Mülkiye mezun- ları arasında fark Yeni mali teşkilâtta kadroya alı - nan yüksek mektep mezunlarına kıs - men 3 bim; kısmen de 2500 kuruş asli maaş verilmişti. 3 bin kuruş maaş ve rilenler Mülkiye mektebi mezunları - dır ve bunlar memur olarak tayin edil mişlerdir. Yeni teşkilâtta hukuk ve ti- taret mezunlarma 2500 kuruş maaş verilmiş ve memur muavini tayin edil mişlerdir. Bundan dolayı hukuk me zunları vekâlele müracaat ederek ken dilerinih mağdur edildiklerini bildir - mişlerdir. Hukuk © mezunları hariçte başka iş buldukça Maliyedeki vazife- lerinden i Silinecek vergiler Yıkılmış veya yanmış evlerin tenviriye ve tanzifiye resimlerinin kayıtları defterlerden çıkarılmadı- ğı için boş arsalara resim tahak- edilemediği anlaşılmıştır. Bu gibi yerlerin vergi kayıtların silinme- $i için şubelere tamim edilmiştir. Mürekkep'e yazılacak Tahsildarların makbuzları kur- şun kalemle doldurdukları için bil- âhara bu yazılar silinmektedir. Makbuzların badema mürek- keple doldurulması şubelere tamim edilmiştir. Ayasofyada tamiret Ayasofyanm bazı bozuk ve a- kımtı yapan. yerlerinin tamirine tır, Ayasofya camii adliye yangı- nmdan müteessir olmamıştır. Fırtına yavaşladı Malca, insanca zayiat tahminden fazla Gelen malümata nazaran Karade- nizdeki fırtma kısmen sükünet bul - muştur. Maamafih fortma zaman, za- man geldiğinden endişe berdevam - dır, Alâkadarların yaptıkları tahmine Bazaran son fırtmalarda Karadeniz » de oturan ve batan vapurlarla, yel - kenliler, takalar ve kayıkların kıyme- ti milyonlarca lirayı bulmaktadır. E - lân akibetinden hiç bir haber alınma- yan yelkeniiler ve takılar vardır. İn- #anca zayialın maa'esef yüzleri geç miş olduğu anlaşılmıştır. Dün limanı - mızdan Karadenize vapurlar hareket etmiştir. Kavakta fırtmann durmasını bekleyen vapurlar da çıkımışlardır. Bir Rus gemisi battı HOPA, 5 (A.A.) — Samsuna giderken fırtınaya tutularak Ba- tuma dönmek istiyen Sovyet ban- dıralı bir nakliye yelken gemisi Hopa iskelesi civarmda karaya o- turmuştur. Altı kişilik mürette- batından üçü boğulmuş üçü kur- tarılmıştır. Dört bin teneke gaz ve dört bin teneke benzinden ibaret olan kısmı Poliste Tahtakale yangını Kast olup olmadığı tahkik ediliyor Tahtakalede kutucularda Küçük Mustafapaşa hanındeki boya fabrıka sndan yangın çıktığını ve hanın kâ - milen yandığını, han ve eşyanın 14 bin liraya sigortalı olduğunu yazmıştık. Yangmda kasıt olup olmadığı hakkın da zabıtaca tahkikat devam etmekte- dir, Tahkikatın bugün netcelenmesi muhtemeldir. Elbise hırsızları Zabıta memurları sabıkalı Rama- zanla arkadaşı Mustafayı Yenicami - de yeni elbiseler satarken yakalamış- lardır. Umumi aftan istifade ederek hapishaneden çıkan bu â sahıkalı hemen yakalanmış, sorguya çekilince eşyaları Beyoğ'unda Madam Gardo - nun evinden, üç kardeşler apartıma - ında oturan Alekonun dairesile y. anlaşılmıştır. Eşyalar tamamen sadere olunarak sahiplerine iade edil miştir, Kalp sektesinden Yedikule deri fabrikası amelesin - den Rizeli $. Efendi isminde bir zat Hasköyde Abdüsselâm mahallesin de Üç kardeşler sokağında oturan ak rabalarından Zehra Hanımın evinde misafir bulunmakta iken, üzerine fe - nalık gelmiş ve kalp sektesinden öl - tür, Tutuşan baca Evveik inkşam saat 19 da Beyoğ - lunda Meşrutiyet caddesinde 43 nu - maralı Osman Nuri Beyin otelinin bacası tutuşmuş, derhal yetişen itfa - iye tarafından söndürülmüştür. Jilet bıçağı ile. nan Nibadı jilet bıçağile sağ bacağım- dan yaralamıştır. Çarpan otomobil Şoför Abdürrahman idaresindeki 0- tombil, Şişhanede bir çocuğa arpmış, başından yaralamıştır. Kundura hırsızı Sabıkahlardan Haydar Mahmut - paşada kunduracı (OMığırdıç OEfendi- nin dükkânmdan iki çift lâstik çal - per kaçarken venin Mığırdıç Efendi balanin Sa iyce ÇEİMMİNSİ sustalı çakıyı ve de yetişen po lis memurları tarafından yakalanmış- tır, Huylu huyundan... Son günlerde Cihangir ve Firuza - ğa taraflarında sık sık bırsızkklar olu- yor, fakat bunu yapan cüretkâr: tut- mak yümkün olmuyordu. Firuzağa po- Vs karakolu mürettebatı geçen akşam bütün bu civarı sıkı bir kontrol altına almışlar ve nihayet bu esrarengiz hır. sızı ele geçirmişlerdir. Bu adam, af ka nununundan istifade ederek geçenler de tahliye olunan maruf sabıkalılar- dan Ramazandır. Bu azılı sabıkalı birlikte, buna yataklık eden üç kişi de yakalanmıştır. Apartımanlara dadanan hırsız Son günlerde Nişantaşı ve civarın- daki apartmanlara dadanan bir hır - sz meydana çıkarılmıştır. Bu açıkgöz kendisine bakkal çırağı ve saire süsü verip apartımanlara girmekte ve kapı aralarında asılı bulunan palto, man- to ve sair eşyayı aşırmaktadır.. Zabı- tanın takibi neticesinde hırsızın Süley man isminde birisi olduğu anlaşılmış” lanarak adliyeye verilmiştir. | Küçük” haberler £ Çoçuk bakıma — Tep feküles profesörlerinden İhsan Hilmi Bey ya- rın fakölte konferans salonunda ço - cuk bakımı hakkında bir konferans verecektir. * Muhlis Etem Beyin konferansı — Ergani bakır madenleri hakkında İk- tısat doçenti. Muhlis Etem Bey yarım- akşam Halkevinde bir konferans ve - recektir. Bu konferansa Ergani ba - kır madeninin ehermmiyeti ve iktisadi vaziyeti hakkında bazı izahat verile - cektir. * Türk musiki sanatkârları cemi - yeti tarafından bu gece Saray sine - Biasında bir konser tertip edilmiştir. * Harp malülleri cemiyeti heyeti * Etibba odası heyeti idaresi dün reis Doktor Niyazi İsmet Beyin ri ti altında toplanmış ve mesleki bazı ka rarlar verdikten sonra bu ay içinde yapılacak olan ikinci senelik kongre muştur. Evkaf müfetlişlerinden mü - rekkep bir heyet dün öğleden sonra Rüştü Beyin yanında toplanmış ve Evkaf işleri görüşülmüştür. $ Sofyadan verilen bir habere göre Holandanın Ankar amaslahatgüzarı Baron Von Harixma, ayni zamanda Holandanın n Sofya maslahatgüzarlığı Bardak Karilerim serlevhaya bakarken bezirgânlığa özendiğimi zannet- mesinler, İktisat Vekili Celâl Beye: fendi beş yıllık sınai proğramı has zırlarken memleketin bir köşesin- de bir kâğıt ve şişe fabrikası kur- mayı da düşünmüş ve bu kararını programa ilâve etmiş. İktısat denince ilmi nazariyeler- le bin dereden su getiren ukasamız çoktur. Sanatten bahseditince yük- sek eserlerin kıymetinden demvu- ran üdebamız lüzumundan iazladır Ve bütün bunları bastıran bir sınıf daha vardır ki inkulâp, yeniik, he le pek sinirime dokunan O asrüik keiimelerini sakız gibi ağızlarında çürütür, kaldırımsız, fenersiz s0- kaklarda lusirın iskarpınıe Kum- ba oynarlar. İnkılâbı kılık kıyafette, asriliği züppelikte arayan bu sınıra bardak ve çanaktan bahsetmek &yüp Şul- tanda salyangoz satmakla müsavi- dir. Fakat çok şükür ki « memleket davasını ana yollardan haxetmeğe çalışan aklı başında iş ve devlet a- damlarımız var. Şu bardak ve çanak fabrikası nine zamandanveri kurcalarım. Mükemmel likor fabrıkaarı yap- tık. Fakat yaptığımız ıçkıyı Koy- mak için Avrupadan şişe asyoruz. Ne güzel şarap çusarıyoruz. rakat şişesini Avrupauan getutıyoruz, Şehirlerimizae elektrik var. rakat "lürkiyenin yuzac yetrmişıni teşkil eden köy ve kasaba haikı petrol Jâmbası yakar. Bunun ıçın re Av- rupadan cam lâmba ve şışc alırız. Ve on altı milyon insan evimizde Prag fabrikalarının tabaklarmı, İ- * talyan mamulâtı bardakları kulla- nırız. Bütün vu kırılan, dekülen, daima yenilenen ve yenilendikçe yudum yudum, Yavaş yavaş para- mızı çekip götüren harcıaleın şey” leri yapacak bir fabrikamız yok- tur. Lüks ihtiyacımızı temin eden müesseselerimiz, ipekli fabrıkala- rumuz, İikör fabrikalarımız müxem mel. Fakat bunlar mahaut bır zum renin ihtiyacına revap verir. Dü- şünmeli kı bir su O bardağınmen hücra vatan köşesindeki bır köy- den en zengin bır apartıman bule- sine yeri ovardır. Gözleri medeni ihtiyaçların lüks taraiile kamaşanlar boyle bir tabrikanın İüzumunu hissedemezler, Unlar i- çin asri olmak şık olmak demek- tir. Bu şıklığı da sovaniı yannınin üzerine tikor içmek, altı kol iskam- bili onutup (brç) oynamak zan- mederler, Likör, briç, dans iyi şeyler. dir. Fakat bunlar tok ve olgun bi, cemiyetin tabii ihtiyaçlarıaır. Mik * ki erin ın, yn devletçiliğin ğı devirde yapıtacakf? e Şek tılacak her temel cem. * ın tabakalarını tatmin &- Dk mahsul verebilmelidir. İktisat Vekili Celâl Beyefendi. nin teşebbüsü bu maksad cevap. verecektir. Milli sermayeyi milli gayeler hesabına ete getir» “ mek cümhuriyetir iktisat politika- sına serlevha olmuştur. Celâl Beye fendiye teşekkür edelim. z Burhan CAHİT (la Bankasından alman cetvelidir) 5 Kânunuevvel 1933 Akşam Jetilerarı dahili 56.50 İstikerazı dahili 94.25 50 Fiatları israr Berlin Belgrat ta gam | Bükreş 025 İ Menkova N vk UT. (Satış) 2 #1 Kur. Çek. 4 Florin