5 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

5 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Eskişehir şeker fabrikası bugün merasimle açılacak. Karadenizde fırtınaların tek- rar başladığı bildiriliyor. FİYATI 5 KURUŞTUR Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT Romada M. Litvinoff ile M. Musolini müzakereleri devam ediyor. Almanyada şiddetli bir soğuk dalgası var. lr ANKARA, 4 ( harriri- mizden, telefonla) — Büyük Gazi iç sene evvel Alpullu şeker fabri- kasının defterine şu sözleri yaz- mışlardı: o “Memleketimizin her müsait noktasında şeker fabrika- larının çoğalması o ve bu suretle 'memleketin şeker ihtiyacının temi- mi mühim hedeflerimiz sırasında Manınmalıdır.., | Büyük Şefin bu sözleri © vakit Millete ve hükümete kat'i bir di- irektif olmuştu. Bu iradeden ilham alan milli bankalatımız bugün ,Eskişehirde muazzam bir fabrika. ıBin açılma merasimini yapıyorlar, (Gelecek sene bu vakit te Turhal'. in ayni kabiliyet ve büyüklükte «ördüncü şeker fabrikamızı aça» £ak ve işletecekler. İ Reisicümhur Hazretleri bugün kendisine arzedilen Eskişehir fab- srikasının hususi defterine odeşu #shemmiyetli, dikkate değer direk- İtiflerini kendi elyazıları ile kaydet- İmişlerdir: “Eskişehir şeker fabrikası Jmilli ülküye derin alâkanm yükselen değerli vesikasıdır ; İmemleketin şeker ihtiyacını İtatmin yolunda muvaffakıyet- Mi son adımlardan biridir; şe- ker ihtiyacının temini hedefi- ne varılmak üzere olduğunun mit dolu müjdecisidir. Bu yüksek milli eseri yarım yıl gibi pek az bir zamanda ba- #armak teşebbüs ve himme- tinde bulunan milli müessese- lerimizi takdir ve tebrik eyle- | rim. Eserinfilen (vücut bul- masmda bizzat çalışmış olan kıymetli arkadaşların ciddiyet ' ANKARA, 4.A.A. — B. M. M. bugün reis” vekili Rafet Beyin riyasetinde top- lanmıştır. 1933 mali senesi muvazeneyi umumiyesine dahil daireler bütçelerinin muhtelif fasıllarından 109 bin 457 lira tenzil edilerek 106 bin 957 lirasının ay hi sene bütçesinin tertiplerine ilâvesi ve 2500 lira başvekâlet bütçesinin âli ikti- sat meclisinde kullanılacak muvakkat mütehassıslar namı altında yeniden a- Şılan 71 inci fasla fevkalâde tahsi olarak konulması hakkındaki kanun oku Barak reye konmuş ve kabul edilmiştir. Hayvan sağlığı küçük sihhiye me- ecek yem bedeli hakkın- da kanunun ikinci müzakeresi yapıl- mış ve kabul edilmiştir. Vazifelerini suiistimal eden güm- rük memurları smiyenlere yapı A (Devamı 5 inci sabifede) Di meli ipi başında, bu darmadağın kâğut yığınının içinden nasıl çıkacaklarını düşünüyorlar — İtfaiye sabahleyin de çalışıyor ve yorulmaz faaliyetlerine hassaten teşekkür ederim. Es- kişehir (o şeker fabrikası gibi modern bir sanayi ocağı vücu- da getirmiş olmakla, teşebbüs ve himmet sahipleri memleke- R timizin bütün ihtiyaçlarını kar | şılıyacak sanayi müesseseleri- ni kolaylıkla ve az zamanda yaratmak mümkün olabilece- ğini de gözlerimiz önünde fi- len ve maddeten ispat etmiş bulunuyorlar, Türkiye Cüm- huriyetini güzelleştirenlere minnet.. Gazi M. Kemal,, Büyük Gazinin sözlerinde mem- leketin inşa ve sanayi programının istinat etliği prensipleri açık açık ifade eden bir mana va; söz“ lerde yalnız şeker sanayii için de- gil, memleketin © muhtaç olduğu her türlü sanayi faaliyeti hakkın- da da kat'i, canlı bir direktif mev- cuttur. Muhterem İsmet Paşa Hü- kümetinin memleket için beş sene- lik bir sanayi faaliyet © programı hazırladığı şu günlerde Devlet Re- isi tarafından ızhar edilen bu ar- zu ve iradenin ayrı bir kıymet ve hususiyeti olmak lâzımdır. Şurası muhakkak ki Gazi'nin bu yeni ira- deleri de şeker sanayii için olduğu gibi, diğer sınai ve iktisadi. faali- yetlerimiz için de resmi ve hususi bütün alâkadarlara yeni bir direk- Hf olacak, bu sahalarda devletçe, milletçe takip edilecek yolları ay- dınlatacaktır. Sürt Meb'usu MAHMUT Bahşiş alan gümrük me- murları işten çıkarılacak Ayni suretle bahşiş veren komisyoncu- lara gümrükte iş gördürülmeyecek Gümrükler ve İnhisurlar Vekili Ali Kana Bey Gazi'nin yeni direktifi | Büyük Reisin iradeleri sınai ve iktısadi faaliyetlerimiz için devletçe, milletçe takip edilecek yolların aydınlığıdır böyle sanayi mües- | seseleri ile zenğinleştirenlere, | I , | Sabahlevin iş saatında binalarını, oda ve defterlerini yanmış bulan ve ne yapacaklarını şaşıran memurlar Âdliye sarayı önüne birikmiş bir haldeler — Iki memur yanğından ( kaçırılabilen evrak ve dosyaların Müdür: 24318, Yazı işleri müdürün 24318. Idare ve Mai 24310, İstanbul adliye makinesi yeniden nasıl kurulabilecek?—İcrada halka ait maddi zarar yoktur, icra dosyaları kurtarılmıştır.. Yangında kasıt yok — Nezaret altına alınanlar — Ateş içinde kalan paralar — Yangındâ ölen ve yara- lananlar — Dün sabahki toplanmalar — İcra, Ceza, Hukuk, Ticaret mahkemeleri ve işleri ne olacak? — Sabahleyin Vali Muhittin Bey yangın yerinde Emniyet Müdürüne talimat veriyor Dünkü müshamızda teessüf ve tees- sürle haber vermiştik. Istanbul Adli- ye sarayı ynadı. Bu büyük binanın an- Adliye Sarayı yanarken kazı dün gündüz gece de sabaha ka- dar yanmakta devam etmiştir. İtfaiye yangın yerinden ayrılamamış, tahrip bombalarile bazı duvarlar yıkılarak tehlikenin önüne geçilmeğe çalışılmış. tar. Adliye sarayının yanışı İstanbulda Bugün 4 üncü sahifede Cevat Nizami Beyin İhracatın bir elden idaresi adlı makalesi gok derin bir teessür uyandırmıştır. Bu teesvürün en canlı şahidi de fevç “| fevç bu muazzam binayı görmeğe ge- İ | len halkın ankaz yığını karşısında ız İ | har ettiği teessür ve telehhüftür. Yangın nasıl çıkmıştı? İstanbul Adliye sarayı vilâyet hu- dutlari dahilinde kışlalardan sonra ge | len en büyük bina idi. o Abdülmecit zamanımda ve-Reşit Paşanın sadareti Sanatında Hükuk Mektebi olarak ya- pilsn;(bir aralık Matiys Nezareti, Ade liye ve Evkaf Dairesi, Meclisi Meb'u- san tarafından işgal edilen bu binad tam 217 salon ve daire vardı. Bina Müddeiumumü Kenan Bey sabahleyin tevkifhanede yapılan toplantıdan çıkıyor 80 odalı bir i Han yandı! iBir fabrikatör ve üç adam nezaret altına alındı İstanbulun son günlerde garip bir talisizlik midir? nedir? Dün de mühim bir yangın çıkmış, koskocaman bir han- la bir kundura boya fabrikası yanmıştır. Hâdiseyi anlatalım: Tahtakaled> foto - cular da Paçacı sokağında 9 numaralı küçük Mustafapaşa hanı isimli bir han vardır. Bu han 80 odalıdır. Bu odalarda, (Devamı 6 iner sahifede) Mfaiye Tahtakaledeki yangını — * söndü: çalışıyor. I Tahtakalede de | Hangi dosyalar kurtarıldı, hangileri yandı? — Herhangi bir hakkın ziyaı ihtimali var mı? Müddeiumumi Kenan Bey Adliye Vekâletine gönderilecek tahkikat raporunu muavin Sabri Beye dikte katlı ve gayet yüksek olarak inşa edil- mişti, İstanbulun bütün adliye daire- lerini bir araya toplıyabilen bu binada maalesef, emniyet tertibatı pek nok- sandı, Muhafaza kadrosu binanın bü- yüklüğüne, muamelâtnın ve işlerinin ehemmiyetine rağmen hemen hemen hiç denecek bir haldeydi. Binada her gece bir tek gece bekçisi kalıyordu ve maalesef bunu iki yapmak kabil ola- ettiriyor muyordu. Yangın çıktığı gece de binada on cak bir tek gece bekçisi vardı: Ahmet Ağa. Buna, bekâr oldukları için gece Adliye dairesinde yatan odacılar ve ha demeler ilince koca bina- yı, yüz binlerce, hattâ milyonlarca lira kıymetindeki evrak, dosya ve senetle- ri muhafaza edenlerin miktarı ancak (Devamı 6 ıncı sahifede) Mülkiye mektebinin 57 inci senesini kullulayan Mülkiyeliler En eski ve kıymetli irfan müessesemizin yıldönümü Mülkiyenin 57 nci senesi dün hararet ve heyecanla tesit edildi Hüseyin Şükrü Beyin nutku ve Türk inkılâp rejimi otoritesi bakımından Mülkiyenin rolü Memlekete senelerden beri kıymet- Hi idareciler ve mümtaz şahsiyetier ye» tiştirmiş büyük bir irfan oöağımız olan Mülkiye mektebinin 57 nci yıldönümü dün, bütün Mülkiyeliler . tarafından büyük bir heyecanla kutlulandı. Yıldızdaki Mülkiye © mektebinin len sonra saax dörlte, ülkiye mezunla” Salona her giren eski mezunlprı ve hocalarını | genç talebe şiddetle alkışlıyorlardı. Hüseyin Şükrü Beyin nutka Merasime, bando tarafmdan çali- nan İstiklâl marşile başiandı. Vs tale- be bundan sonra hep hir ağızdan o- lı marşını söyle Baban Zade sinin şiddete çıkarak davetlilerine ve talebes'ne hitaben şu (Devamı $ inci sahifede)