5 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

5 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Adliye yangını Bu felâketin genişliği nedir? maddi zararın mikdarı nedir?. Bu- nu şimdi değil keşfetmek, tahmin etmek bile mümkün değildir. Bel- ki yarım asır bu yangın sızıları hissedilecektir. Ben İstanbulu çok seven bir şe- hirli sıfatile Adliy binasınm yan - masından çok müteessir oldum, Lâ kin içindeki dava evrakınm yanma sından hissedilmesi lâzımgelen te- €ssürün derecesini bilemediğimiz için, hattâ sinir manzumemizin bu teessüre tahammülü olmadığını bi tayin edememekteyiz. Şimdi kendi kendime bir takım #ualler soruyorum : — Günde dört defa sinamaları kontrol eden itfaiye memurları a- caba resmi daireleri teftiş etmeli - miydi?.. İtfaiye mütehassısı diye glen zat bu resmi daireler hakkın- da bir rapor vermedi mi? o rapor- lar nerede? , .. — Halk ve maddi kıymeti ha iz senet, ilâm, hüccet, elhasıl mül- ke taallük eden vesikaların saklan Ması için taş bir mahzen veya de- mir dolaplar var mıydı?, Varsa yan dığı söylenen evrak nasıl kül oldu? — Tramvay arabasında sigara içilmesini menedebilen kuvvet, dos ya memurları, gece bekçilerini si — Adliye binasında - zannede - rim - yangına karşı ve binanın muh telif kısımları arasında yapılmış demir kapılar vardı. Onlar ne ol - du? — Resmi binalarımızın selâme- tini muhafaza için bir hükümet teş kilâtı var mıdır?, Bu binaların mu hafazasından, harabisinden ve üm ranından kim mesuldür? — Yüzbinlerce davanm yanmış dosyaları ne ile ve nasıl telâfi edi- lecek? imdiye kadar Türkiye tarihin de tesiri bu kadar şümullü bir yan gın olmadı.Mahalleler,semtler yan dı,Çırağan yandı, bunlardan hiç bi ri Adliye yangını derecesinde mü- him değildir. Biliyorum: Şimdi,her dairede evrakı muhafaza için bir takım tertibat almacak, belki de- mir dolaplar, yahut demir kapılı kâgir odalar | yaptırılacaktır. Lâ- kin ne fayda 1 “İş işten geçtikten sonra, Bizim res mi binalara ait tertibatımızın en fena ve zayıf tarafı da dairelerin geceleri gayrimesul ve beceriksiz 20 lira maaşlı odacılara emanet e- dilmesindedir. Rivayete nazaran Adliye yagını itfaiyeye pek geç haber verilmiş ve ilk önce odacı - lar söndürmeye çalışmışlar, tabii önüne geçememişler... Şimdi kimi yakalayabiliriz? Kaç milyon değerinde oldu- ğunu bile bilmediğimiz bir takım evrakı, vesikaları ve bi- sayi teslim ettiğimiz ihatası ve kud reti en dar ölçülerde bile ancak bir kesirle ifade edilebilen odacı - dan böyle anlardan ne beklenebi- ir 2... Bir musibet, bin nasihattan yeğ- dir. derler. Aksaray, Çırçır yangın ları bize bir itfaiye lüzumu ım. da ders verdi. Adliye yangını bize resmi dairelerin oradaki vesikala- rın selâmetine ait tedbirler alınma sını tavsiye ediyor. Bu dersler çok etlidir. Lâkin pahalıdır, dik. kat ediyor musunuz?. Esasen İstanbulda böyle yarı kâgir denilen ve yalnız dört duva- rı tuğladan, ve kat bölmeleri tah - tadan yapılmış olan büyük binalar vardır ki; bunlar « eğer ciddi ve mi mari tedbirler alınmazsa - hep yanmaya mahkümdur. Bu binalar yanmaya Çırağı il Rami kışlası, Gü eski Erkânı Harbiye dairesi, ve ni hayet İstanbulun en güzel âbidele rinden Adliye Sarayı yandı. Şimdi ayni tehlikeye maruz olan ve be - nim hâtırıma gelen binaları saya- yım, Bunların başında şimdiki Üni versite binası ve ona mülhak Zey- nep Hanım konağı, Selimiye kış - lası, eski hastahaneler, şimdiki lâyet (eski Bâbiâli) ve belediye bi naları... Bunlar da bir ufak ihtiyat sızlık ve kaza neticesinde kül maya mahkümdurlar. Çünkü içleri tahtadır. Bu yangın üzerine hatırıma gel di. Acaba resmi binalar sigortalı mıdır?. Birçok kimseler bana bu - nun aksini temin ettiler. Demek resmi binalrı ekseri üzerlerindeki (Ya Hafız) levhalarına emniyet ediyoruz.. Ben bunu da sakat, hem çok sakat elâkki ederim. Sigorta hususu mülkler için artık beheme- hal lüzumlu bir masraftır. Neden beylik mallar bu lüzumdan müstağ © ni kalsınlar. Bütçe mülâhazası ile © mi?. Ya börle vanınca bütce mü - Ecnebi malı diye.. Yerli malı satanlar mah- kemeye verilecek Sanayi Müdürü Refik Bey Ankara- dan g inden, ham madde halinde hariçten getirilip burada mamül hale kalk eğiieini sone Günel minin İniş gibi satışa arzedilen eşya hakkında- ki tetkikata memur komisyon, muma- ileyhin de iştirakile, mesaisini süratle intaca çalışmaktadır. Bu şekilde sa! lan bütün maddelerin ne suretle im edildikleri tespit ve nümuüneleri celbe- dilmiştir. Komisyon bir kaş güne kadar rapo- runu ihzar edec: Halkın iğfalini mycip olan bu ha- reketten dolayı bütün alâkadarların mahkemeye sevkine lüzum görülmek- tedir. sonra meşru rekabeti ihlâl eden bu halin devam etmemesi i- çin de tedbir alınmaktadır. Şirketlerin sermayeleri ve kârları Ticaret komiserlerinden Remzi Sa- fa Bey tarafından neşredilen bir esere göre, memleketimizdeki anonim ve li- mited şirketlerin sermayeleri 14 mil- yon 949 bin liradır. Anonim şirketle- rin 932 senesine ait kârları 829 bin, limitedlerin ayni senedeki kârları 65 İzmirden balık ihracatı İzmirden Yunanistana san on gün içinde 5 bin okka balık ihraç edilmiş - tir. Yunanistana domuz ihracatma da hazırlanılmaktadır. Yunanistan seyyar sergi tertip ediyor Yunanistan, bir seyyar sergi tertip etmektedir. Seyyar sergi, o Mısırdan sonra İzmire ve limanımıza da gele- cektir. Almanyada Uzüm'erimiz Almanyada Türk üzümleri biraz pahalı olmakla beraber, halk tarafın- dan en makbul olanıdır. Üzümlerimi- zin ambalâjine ay yıldız konulduğu i- çin Almanyada yaş moyva satan dük- kânlarda, diğer üzümlerden kolayca tefrik edilebilmektedir. Yunanistana gönderilen malların bonoları Yunanistana sevkedilen mal bedel- Jerinin bir kısmı mukabuinde alınan bonoların bir tröst tarafından yüzuc 10 dan yüzde 18 e kadar eksik fiatle almmakta olduğu hakkındaki şikâyet- ler ve neşriyat Mıntaka Ticaret Mü- dürlüğünce nazarıdikkate alınmış ve ehemmiyetle tetkikata başlanmıştır. Dokuz aylık türün ihracatımız 1933 senesinin ilk dokuz © ayında memleketimizden muhtelif memleket- lere 13,017,472 lira kıymetinde o 16 milyon 168,273 kilo tütün ihraç edil. mişlir. 9İZ senesinin ilk 9 aymdaki tütün ihracatımız ise 14,022,906 lira kıymetinde 14,368,430 kilo idi. Bu 8€- neki 9 aylık tütün ihracatımız, geçen seneden miktar itibarile 1,799,843 ki- lo fazla olduğu halde, kıymet itibarile 1,005,434 lira eksiktir. Nevyorkta bira ve şarap sergisi Yunan şarap tacirleri, Amerikada içki memnuiyetinin kalkması üzerine önümüzdeki şubat aym 19 unda Nevyorkta açılacak bira ve şarap sergisine iştirak için lanmağa başlamışlardı Türk-Yunan Ticaret muahedesi Yunan murahbasları ge- lecek hafta geliyorlar Türkiye ile Yunanistan arasında aktedilecek ticaret münhedesi müzake- ratına memur edilmiş olan Yunan mu - rahhas heyetinde hazı değişiklikler ol- duğundan dün beklenen zevat gelmemiş ÜN ğrendiğimize göre muahedenin & - saslarını hazırlamak üzere şehrimize ge lecek olan teknik komisyon azası; Hari- diye vekâletinden M. Papanasilio, Tica ret odası reisi M. Kiristilis ve şelirimi- ze bir hafta evvel gelen M. Fufas ile M. Zapraidis'den mürekkpt'r. Bu heyet iki aya kadar muah:denin €sas'arnı Ankarada yan caktır. Muahedeyi imza için bulahara Yunan İktisat nazırı ve M. Argiropulos Ankaraya gslecekl:rdir. Değişikiik yüzünden Yunan murah- hasları gelecek çazar günü şehrimize ge Iccekler ve müzaksrata baş'amak Ankaraya gideceklerdir. lâhazası olmuyor mu 7. Üniversitede güzel birkaç ünvan Yeni Üniversitede | bazı yeni ü vanlar türedi. Bunlardan bir ikisi gözüme ilişti. Meselâ: Târihi - İlmi | » Hadis Ordinaryusu İsmâil Hakkı BF. Edebiyat enstitüsü dekanı, or- dinaryus Profesör Doktor Köprülü zade Fuat B. İnsanım bu kadar kalabalığa biz- de yer yok diyeceği geliyor... Bu ne kolay ünvan böyle!,. FELEK MİLLİYET SALI 5 KANUNUEVVEL 1933 Vilâyette İskân işleri Yeni kanunla bazı memur- luklar kaldırılacaktır Vilâyet İskân Müdürlüğü mevcut dosyaları kâmilen tanzim etmiştir. Bu dosyalardan ekserisi tapuya devrolum- maktadı Yeni iskân kanunu çıktıktan sonra bir çok iskân müdürlüklerinin kaldı- rılacağı anlaşılmaktadır. Maamafih İstanbul bir transit muhacir yeri oldu- ğundan burası kalacaktır, Şile tahkikat Jandarma Kumandanı Binbaşı İz- ile cinayetini tahkik için Şi- e Eskişehir fabrikası bugün açılıyor Eskişehir şeker fabrikasının bügün yapılacak küşat resmine şehrimizdea davet edilen zevat, dün akşam husu- si trenle Eskişehire hareket etmişler» dir. Gidenler arasmda mahalli | cr. kün, Ticaret Müdürü ve tanınmış bir çok zevat mövcuttur. Eroin ihbarı var mı? Eroin ve esrar kaçakçılığı ile meş- gul bazı zenginler hakkında 9 uncu ihtısas mahkemesine imzasız bir ihbar yapıldığı ve bunun 8 inci ihtısas mah. kı tevdi edildiği yazılmıştı. Se- ihtsas mahkemesinde böyle hbardan ademimalümat beyan €- dilmektedir. Vapur satmak isteyenler Iki Alman Şirekti, vapur satmak i- çin Vapurculuk Şirketine teklifte bur Tunmuştur, Küçük esnafa yardım Esnaf Bankası dar kadrolu | yeni şeklini aldıktan sonra eski pürüzlü he sapların hepsini tasfiye etmeğe muvaf- fak olmuştur. B borçları he- men tamamen ödenmiştir. Muhtelif n.iesseselerden alacaklar da tahsil &- dilmiştir. Esnaf Bankasmn bilhassa küçük esnafa yardım edebilmesi için bazı yeni tedbirler düşünülmektedir. Banka, muamelâtını billinssa bu saha- ya hasredecektir. Giden Macar misafirler teşekkür ettiler Cümhuriyetin 10 uncu yıldönümü merasiminde bulunmak üzere şehrimi- ze gelmiş olan Macar Meb'usan ve a- yanından ve tüccardan mürekkep he- yet burada ve Ankarada gördükleri büsnükabulden çok memnun olmuşlar dır. Peşte Ticaret Odasından Turing Klübe gelen bir mektupta gösterilen musafirperverliğe teşekkür edilmekte- dir. Deniz ticaret müdürü Ankaraya gitti Deniz Ticaret Müdürü Müfit Nec- det Bey, İktisat Vekâleti tarafından çağırılmış ve dün akşam o Ankaraya gitmiştir. Evkatta Ramazan geliyor Bütün camilerde şimdiden hazırlık başladı. . Ramazanın yaklaşması üzerine Ev- kaf Müdürlüğü ve Müftülük camiler- de icap eden vaizleri intihap etmeğe başlamıştır. Evkaf Müdürlüğü de ca - ihtiyacı olan süpürge, | faraş, yağ ve saire gibi eşyaları temine ça- lışmaktadır. Büyük cammılere güzel ses li imam ve müezzinler tayin edilmek- meşhur ai Hai fendi Ankara camilerinden birine vâ- iz ve imam tayin edilmiştir. Kadro harici kalacak camiler Evkaf Umum Müdürü Rüştü Beyle Evkaf Umum Müdürlük Encümeni Re- isi Ibrahim Sâbir Beyler Evkaf daire- sinde meşgul olmaktadırlar. Haber aldığımıza göre Rüştü Bey kadro harici kalacak camilerin listesi ve hademei hayratın kadrolarile meş- gul olmaktadır. “Söz bir, Allah bir,, filmi gayri ahlâkı mı? Şehrimizde bundan bir müddet ev- vel gösterilen “Söz bir Allah bir,, i- simli türkçe operet filminin Ankarada geçmesi alâkadar makamlar nazarı dikkatlerini celbetmiştir. Dahi Maarif Vekâletleri, Istanbulda filmle- ri kontrol eden eheyetten bu filmin kontrol edilip edilmediğini sormuştur. Vekâletlerden gelen tezkerelerde filmin bazı sahnelerinin mucibiârü ha- yâ ve gayriahl, olduğu zikredilmek- tedir. Mevzuubahis olan filmin bazı kısımları Ankara Vilâyeti tarafından kesilmiştir. İstanbulda filmleri (o kontrol eden heyet Erkâniharbiyei umumiye, Dahi- liye Vekâleti ve Maarif Vekâleti namı. | na birer mümessilden teşekkül etmek- tedir. Yaptığımız talıkikata (Ogöre kontrol heyeti bu operet filmini de görmüş, fakat kesilecek bir tarafını bulamamıştır. Vilâyet ve Maarif Mü. dürlüğü bu film hakkında yeniden tah kikat yaparak vekâlete bildirccekler- dir. Kontrol heyeti son bir buçuk sene içinde 961 film kontrol etmiş ve bun» İardan 16 filmi reddetmiş, 14 filmi bas 21 tadilâtla kabul etmiştir. Gümrüklerde İki bin paket sigara Gümrük muhafaza memurları tara» fından dün vapurunda ya- pılan aramada iki bin paket köylü ci- garası bulunmuştur. Seyfi Bey mezuniyetini bitirdi Bir aydır mezun bulunan İstanbul Gümrükleri, Başmüdürü Seyfi Bey va» zifesine avdet etmiştir Başmüdür Be. ye vekâlet eden Memduh Bey de Ga- lata Gümrüğü Müdüriüğü vazifesine dönmüştür. Fırtına tekrar şiddetlendi Vapur seferleri intizamını kaybetti. Ka- radeniz sahillerinde yeni tahribat var Karadenizde yıldız poyraz fırtınası yeniden başsamıştır. Eğe ve Dumlupınar vapurları fırtı- nadan Vona limanına, Sakarya va: Şan Sinoba ilucaya mecbur olmuşlar- ir. Samsun ve Orduda tahmil ve tahli- ye yapılacak vesait kâmilen parçalan. mış gibidir. Civar limanlardan Sam. sun ve Orduya gönderi'mek üzere me tak mil ve tabliye vesaiti ihzar ve tedarik edilmektedir. Orduda batan Rus bandıralı Gelin- cik vapuru mürettebatından yedisi bo- ğulmuş, on üçü Samsunda boğulanların adedinin tespitine çalışılmaktadır. Denizin şiddetinden limanımızda da tahmil ve tahliye yapılamadığından evvelki akşam hareket edecek Sadık p ri tehir edilmiş ve vapur dün akşam git- miştir. Fırına devam ederse geceyi Boğazda geçirecekti. Havaların muhalefetinden dolayı Denizyolları idaresinin yarn Karade- nize harekeli mukarrer bulunan vapu- runun da tahriki, gene Deniz Ticaret Müdürlüğünün müsaadesile tehir edil- ri Fırtmadan vapurlar seferlerine in- tizamla devam edememektedirler. Pazar akşamı gelmesi lâzımgelen Viyenna vapuru da, fortmadan ancak dün gece limanımıza muvasalatı bek- leniyordu. Bu vapurda, Türk - Yunan ticaret müzakeratı içm Ankaraya gi- decek olan Yunan heyeti de ( bulun- maktadır. Bir vapurun direği kırıldı Limanımıza gelen Roraanya bandi- Yalı Karpat ismindeki vapur e) vk Yorgi İstelyonun üzerine düşerek ada mın ayağını kâmış ve muhtelif yerle- rinden a femme İki vapur çarpı, Karadenizden gelen İngiliz bandı- rah Kalarisarofkif vapuru, Harem ö- ünde demirli İtlayan bandıralı Mar- dire vapuruna çarpmış, iki vapur da basara uğramıştır. Kınalı sahillerinde bir mavuna ve bir kayık batmıştar. Liman idaresine gelen son haberler İdaresine gelen ya düşerek parçalan::n sefain miktarı soktur. Yapılardaki mürettebatın ço” ğu bağulmuştur. tori bir yelken gemisi fırtmadan ka, a düşmüş ve ankaz haline gelmiş- elle, — Karaya düşen Gelincik motoruna, fırtınanın şiidetinden yak- "aşı'amamaktadır, Kaptan Nika'a ve 12 tayfası kurta- gılmıştır. Bir ceset bulunmuştur. Fatsa. — Giresunlu olduğu anlaşı- Kai ei 2 motor demirli iken yelkenli batmış, dört tayfa- sı boğulmuş, reis kurtularak aa. iltica etmiştir . Amasyada kar AMASYA, 4 (A. A.) — Evvelisi ge es başlıyan kar dün de devam etmiş- tir. Atinada item ığmurlar lale ve Atinada büyük zararları mucip olmuştur. Pire- de muhacir mahallesindeki tahribat bilhassa fazladır. 500 den fazla maha gir evi çöküp yıkılmıştır. 2000 kişiden fazla insan açıkta kalmıştır. Atinada bir çok Böneler ve İmati deeri ii İmei Muallimler odası Bazı zevat Birliğin kaldı- rılmasını istediler Son zamanlarda Muallimler Birliği” nin faaliyet gösteremez bir hale gel- mesi üzerine, bir kısım muallimler, Birliğin feshedilerek bir Muallimler Odası tesisi fikrini ortaya atmışlardır. Bu hususta bazı müteşebbis rauallim- ler lâzımgelen alâkadar makamlara etmek üzere | hazırlıklara dır. Muallimler Odasının gayesi ayrı olacak, Etib- ba Odası, Ticaret Odas: nizamnamele- rindeki hüküm ve kayıtlara müşabi bir veçhe etrafında hareket edilecei tir. Hukuk fakültesindeki devam meselesi Üniversitenin yeni teşkilâtmda Hu- kuk Fakültesinde öğleden sonra da dersler ihtas edilmişti. Tedrisata baş- lanalı bir ay olduğu halde (öğleden sonraki derslere talebenin muntazam bir şekilde devamı temin edilememek- tedir. Öğleden evvel de talebenin de - vamı muntazam bir (şekilde kontrola o başlanmamıştır. Öğleden sonraki derslerin kaldırılarak bu ders- lerin arı okutulmasının daha müsmir olacağı anlaşılmaktadır. Ders programlarının bu şekilde tadili için tetkikat yapılmaktadır. Çapadaki Kız Muallim mektebi bi- kit Kız Muallim mektebi için Haydar. paşadaki eski fakülte binası en müsa- it yer olarak gösterilmektedir. iki tılıyacağı ihtiyaçlar hakkında üniver- sitedeki bütçe komisyonu mufassal bir iste ve bir rapor hazırlamağa başla» muştır. Bilhassa ecnebi profesörler, sa lim bir şekilde çalışabilmek için yeni- den bir çok alât ve edevata ihtiyaç bulunduğunu Fakülte Dekanlarına bil- dirmişlerdir. v— meşguliyeti; üşerek Fakültesi Dekanı Tahir Beyin mezu- niyet müddeti bitmiş ve vazifesine baş Tamıştır. İstatistik . müdürlüğünün istediği malümat İstatistik Umummi Müdürlüğünün Maarif Müdürlüğünden Di ihaai malümat hazırlanmış ve dün akşamki posta ile Ankaraya gönderilmiştir.Gön derilen raporda mektepler üç kısım- ül Resmi mektep- ler, ecnebi ve ekalliyet & mektepleri, maarif müesseseleri, kütüphaneler ve okuma odaları. Bütün bu müsssesele- rin vaziyeti hakkımda mufassal © iza hat tespit edilmiştir. Enflasyon ve Deflasyon rn İktisat ordinariusu Odada bir konferans verdi Istanbul Üniversitesine tayin olunan Profesörlerden iktisat Ordinariusu Pro- fesör Dr. W. Röpke 3 birincikânun ta- rihinetesadüf eden pazar günü saat 16 da Ticaret ve Sanayi Odası içtima salo- sunda “Enilaiyon ve, Detlasyonu mev. zuu üzerinde bir konferens vermiştir Alman Profesörü Almanca, İngilizce ve İsveç lisanında intişar eden eserle rinde müdafaa ettiği tezine istinaden cihan buhranını başkca sanayi memleket- lerde tecelli eden Deflasyon hâdisesi o larak görmektedir. Bu Deflasyon hâdise- i banka muamelâtmın “Banka hesapla- Tı,, daralması suretinde tezahür etmekte ve kesafet artmaktadır. Konpünkturun, yani iktisadi vaziye- tin düzelmesi, eskiden olduğu gibi, ban- ka kredi ve ciro hacımlarınn genişleme- sile mümkündür. Bu kredi Ekspansiyonu göktan başlaması kabildi. Iktisaden kuv- vetli olan devletler otomatik bir kredi tevessüünün önüne geçen âmilleri orta. dan mı, bilhazsa Amerika birleşik devletler iki sene evvel dahili bir kredi tevsi il dı bir çok e beynelmilel âfetlerin İmer geçerlerdi. Amerika birleşik dev. len dolayı yor- Profesör konferansının sonunda kredi Ekspansiyonunun vaziyeti iktisadiyenin düzelmesine başlıca şart ve etass oldu- ğuma tokrar işaret ederek kredinin ye- işlemesini Enflasyonla karıştırılmama. sanı söylemiştir. Profesörün tezine göre ne Enflasyon ne Deflasyon yapılmalıdır. > yona gidilmelidir. Kredi tevsiine âmil olacak bu siyaset iktiradıyatm kaybolan elestikiyetini tekrar temin © edecektir. Beynelmilel ticaretin — serbestisine bil. hassa bundan dolayı lüzum vardır. Ahmet Haşimin mezarı Türk şiirinin en büyük üstatla- rmdan olan ve ayni zamanda dü- rüstisi,namusu, fazilet ve feragati- le de ekmel bir insan Oo nümunesi bulunan Ahmet Haşim'in ölümü üstünden epeyce zaman geçti. Şim» di bu satırları yazarken, onun ta- butunu, ikametgâhından ta kabri- ninin kenarina kadar takip ettiğini günü ve o günün ağır ve matemli saatlerini birer birer hatırlıyorum. Haşim, aziz hayatını Türk genç- liğinin harsına ye irfanma hasret- miş bir insandı. İrak onu o kadar. çağırdığı halde burada mütevazi muallimlik mesleğini, İrakta kendi sini bekliyen yüksek ikballere ve hattâ servetlere tercih etti. Ölün- ceye kadar buradan ayrılmadı, bu- rada can verdi ve burada gömül- dü, Yalnız esefle haber alıyoruz ki bugün onun üstünde yükselen toprak çıkıntısı, her gün biraz da- ha inhitat ede ede dümdüz bir hal almaktadır. Hayatını bu memlekete, bu mem leketin gençliğine, harsma, irfanı- na hasreden ( Haşim'e, Haşim'in şahsında insanlığın o ekmeliyetine karşı bugün memleket, vicdani ve vatani bir vecibeyi ifa etmek mec- buriyetile (O karşı karşıyadır. Bu mecburiyet, onun kabrini ayaklar altında kalmaktan kurtarmaktır. Gün geçtikçe dümdüz olan buçı kıntı, zamanın ihmal ve nisyanı- na terkedilirse, onu gömen arka- daşları bile bir müddet sonra onun yerini tayinde imkânsızlıkla karşı, Jaşacaklardır. Haşim'in ölümü önünde İstan- bul şehrinin tertip (ettiği ihtifal, nasıl yüksek bir kadirşinaslık esc- ri ise, bugün onun mezarını ayak altından kurtarmak ta ayni kadi şinaslığın icabı olan bir borçtur borcumuzu ödemek suretile kadir. şinaslığımızı tekmil edelim. Salâhattin ENİS En büyük transatlantik İstanbula gelecek mi? Türkiye Turing ve Otomobil klübü- ne gelen habere göre bu sene İstanbu- la geçen seneye nispetle biraz daha fazla seyyah gelecektir. Bu meyanda Fransız gmpanie Gönirale de Transatı e kumpanyası da büyük vapur. lardan birile limanımıza bir ceyahat tertibine karar vermiş ve bu maksatla” Taring Klübe müracaat ederek şehre | ait resimler ve sair mmalümat i z bir vapur in- yanın en büyük Transatlantiklerinden biri olacak olan bu vapurun inşaat yakında bi Kumpanyanın limanımıza te: ceği seyahat için bu vapuru tahsis ei.» mesi muhtemeldir... sıl Konservatvarın ilk konseri | Konservatuvar muallimleri dün mev simin ilk konserini vermişlerdir. Kon-| ser çok muvaffakıyetli olmuş ve mu sikişinaslar alkışlanmışlardır. Konser. vatuvar idaresi bu sene dördü beşi mu » Profesörün bu siyaseti takip etmeleri» ni istediği devletler bilhassa il Almanya, Fransa ve İngilteredir. Yumurta sandığı içinde.. Yemişte Sâadet vapurunda İsmaii Efendiye ait yumurta sandıkları için. de 1200 paket köylü ciyarası ele ge allimler,, mütebakisi de talebe taraf-a dan olmak üzere sekiz on konser ver- meğe karar vermiştir. Konserlerin kincisi on beş gün sonra talebe tars fından verilecektir, ğ Konservatuvara rağbet günden gü- e meme — 3 serisi kız iki tülekeki ml 7 1 keş 2 e MA KOR (iş Bankasmdan alman cetvelidir) 4 Kânunuevvel 1933 Akşam Fiatları İstikrazlar. ş Tahvilât Tetikeramı dahili 9425 $ Fiektrik 1883 İstikramı 9750 D. yolları 245 Üniti 20,05 Gümrükler Sayd mahi Bağdat T. askeriye ma ” Hamiline 980 208 Anadolu Hisse zi Şir. Hayriye Reji — dey. Her m. emi ÇEK FİATLARI Prağ Viyana Madrit Berlin Belgrat Zet Peşte Bükreş Moskova (Satış) Paris Londra Nüyork Milano Brünel As Censvre Amsterdam Sofya 11725 6,0025 NUKUT Kuruş 206 Fransız. 166 12 e 1 Şile. Av, İnterlin mii 53 22 a.” 24 818