6 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

6 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Yeni dalgalarda vaziyetimiz Dünya radyoları birliği fen heyeti re- | Mr. Braillard Parise son i €snasında “Spir... gazetesinin bi rine 15 kânunusani 1934 ta baren her merkezde icra olunacak dalga | teboddülüt hakkında © şayanıdikkat bir beyanatta bulunmuş demiştir ki: Lücerne ve Amsterdamda beynelmilel tespit edilmiştir. Bu kon- rkezlerine Yeniden birer dalga tayin edilerek rad- Yolar yeni dalgalarile 14 kânunusani ge- | €e yarısı saat 24 ten itibaren çalışılmak mecburiyetindedirler. Her merkez tayin edilen dalga ile | çalışıp çalışmadığını Brükseldeki beynelmilel kontrol istasyo-' hundan maada ayrıca 10 yerde» kontrol mmtakaları var ların değişeceği Ecce merkezlerin nereleri olduğu kontrol mahallerince anlaşılabilmesi için her merkezden muayyen şarkılar neşredile- sektir. Meselâ Paris merkezi için “C'est Paris,, Londra için “Tipperary Marsh, gibi şarkılar tespit olunacak ve merkez» İcre bildirilecektir. 1000 metreden aşağı tulde çalışan merkezler kendilerine veri len dalgalar ile çalışmayı, Lücerne mua- hedesinde imzaları bulunmasa bile kabul ettikleri anlaşılmıştır. Bin metre ile ikin bin arasmdaki dalgalara gelince elân ba- Zi ihtilâflar mevcuttur. Çünkü bu tulü mevç dahilinde dalga alan merkezlerin hükümetleri kendilerine verilen dalgalara itiraz etmişlerdir. Biz buna da bir çare bulduk. Kendilerine gösterilen dalgaları kabul etmiyen milletler bizzat tayin ede- <ekleri beynelmilel bir heyet tarafından Yeni bir taksime lüzum kalmıyacağı zan- Bındayım. Şüphe etmem ki Lücernede tespit edilen dalgaların yüzde 95 şi ka- bul edilmiyecek olsun. Her halde bu dü- rüst taksimata iştirâk etmiyen yüzde 5 hispetindeki merkezlerin de bir müddet | sonra bu plâna dahil olacaklarını kuvvet- le ümit ederim. Mr. Brsillarrd'ın dürüst yapıldığını iddia ettiği taksimatta diğer merkezleri bir tarafa bırakıp biz kendi vaziyetimi- Zi tahlil edelim. Lüksenburg bu sene başında dalı bize pek yakın kuvvetli merkezi etmezden evvel kış mevsimlerinde İstan- bul merkezi bütün şimal memleketlerin: den işitilebilmekte Lüksenburgun favkalâde yüksek bir kuvvetle çalışma» 51 İstanbul merkezini şimali ve merkezi Avrupadan işitmek şöyle dursun, Anka- rn, Samsun, Balık: İzmir gibi pek mette olan işitilmesine sebebiyet vermekte: Resmi makamlarca gerok Lüksenburg ilel radyo cemiyetine telgraf ve tezkereleri gönderilmesine rağmen Lüksenburgun | bu yolsuz hareketine mani olunamamış- tır, Yakında yeni dalgalar ile çalışaca- ğımızdan Lüksenburgun bizimle bir al kası kalmıyacaktır. Fakat 15 kânunusa- nide kullanacağımız yeni dalga Lüksen- burg ile şimdiki vaziyetimizden daha fe- nadır, Bize verilen 261 metrelik dalga ile aynen Londra ile ismini şimdi hatır. | lıyamadığım bir ikinci kuvvetli merkeze | daha verilmiştir ki bunların anten kud- retleri 60 kilovattan fazla bir enerjide- dir. Ankara merkezinin dalgası da Mad-| ritte çalışacak ve hali imalde bulunan 100 kilovatlık pek kuvvetli bir istâsyon- la birdir. Bu şerait dairesinde ne İstan- bul Sofya gibi yakın bir yerden ne de Ankara Eşkişehirden ve İzmirden i lemeyip büyük tacizata maruz kalınacak- Istanbul ve Ankara merkezlerinin kısa ca dalgalarda çalışılması bizim lehimiz- dedir, Çünkü kudreti az olan merkezler 'ükçe (dalgalarda daha uzaklardan i dinlenmektedir. Yalnız aramızda di- ğer merkezler ile bi irinden asgari ayır ma kabiliyeti bulunmak lâzımdır. Yoksa Mr. Brail 'm haklı olarak dalga tak- simatından bahsolunması en büyük hak- sızlık olur, Bu dalgalarda her iki merkez lerimizin de çalışamıyacağını gayet tabii görürüz, Bütün büyük ve küçük Avrupa milletlerinin on, on beşer radyo istasyon- ları olduğundan bu devletlerin bazı rad- yo merkezlerine verilen müşterek dalga ların diğer uzak Oo merkezlerle bir tülde çalışmaları nihayet bir kaç merkezlerin uzaklardan dinlenilmemesine sebop olur. Halbuki bizim Ankara merkezimiz şim- diki balde Avrupaya esasen uzak bulu- nup ve erken sani şriyatını bitirdi- ğinden, memleketimizi uzaklara dinleten bir İstanbul merkezimiz vardır, Bu tek | merkezimizle ayni dalgadı kuvvetli Avrupa merkezi çalıştırılmasile istasyo- numuzu tamamile körletmiş oluyorlar. Bizce bu dalga kabul edilemez ve Tel siz Telefon Şirketinin bu dalgayı kabul | etmesine imkân vermiyoruz. m EN 2 Macar kısa dalgalı istasyonu Macaristanın Szekesfebervarer | kısa dalgalı merkezi gündüzleri 21,92 metr ile, geceleri de 43,86 metrelik dalga ile ve 20 kilovatlık bir kudretle © progri neşreder. Bu merkez & Nosl yortusunda Cenubi Amerikaya mahsus bir progr hazırlamıştır. MİLLİYET ÇARŞAMBA © KANUNUFVVEL 1933 e iT 8-12.933 cuma umumi konsere Viyana merkezinde 8-12-933 cuma akşamı bir konser neşredilecek Avustur- ya sanatinden ibaret olan bu konser bir gok merkezler tarafından nakledilecektir. | Konser Fransız Schubert, Hugo Wolf, | Josef Marks ile Fransız Schmidt lerinden terekküp edecek ve esas le snda sanatini gösterecektir. Sel bert ten D « Dur senfonisi terennüm edilecek: | tir, Bu eser | sanalkârlşrin gençliğinde | bestelenmiş olup ilk defn memleketi 0- | lan Avusturyada çalınmayıp İngilterede | © zamanım musiki üstadı Sir Georg Grove un idaresinde dinletilmişti. Bu eserde sedilir, Konsere Hugo Wolf ile Josef Marks'ir şarlalarile devam edilecek. Bunlar opera muganniyesi Lotte Lehmann tarafından söylenecektir. Hugo Wolf (bestelerini Wagnerin opera eserlerine benzetmekte misel ayrıca kendine has bir hususiyeti vardır. İstanbul radyosunu taciz eden Lü Eskişehirde açılan şeker fabrikası (Başı 1 inci sahifcde) dörtte üçünden fazlasını temin etmek tertir, Tesirler Seher sanayiinin memleketimiz ik- tısıdi hayatında yaptığı tesirleri bir- kaç rakamla arzetmeme müsaadenizi rica ederim; 1 — Bu sene 200 bine yakıri çiftçi hulk 500 bin ton mikdarında pancar iş, bu ziraata mahsulü mu - habilinde 6 buçuk - yedi milyon lira almıştır, Bugün mevcut şeker fabrika: larımız 50 bin tondan fazla yerli ma - den kömürü kullanmak suretiyle kö- mür havzası faaliyetimize yarım mil yon liralık fazla bir satış imkânı vermiştir. 3 — Şeker fabrikalarımız mühtaç oldukları yarım milyon kadar şeker sandığını dahilden tedarik suretiyle kereste sanayiimize yeni bir faaliyet sahası açmışlardır. 4 — Şeker fabrikalarımız 700 bin tonu bulan nakliyatlariyle muhtelif de miryolu şebekelerine milli vapurlarımı za, muhtelif nakil vasıtalara bir bu çuk milyon liradan fazla yeni bir iş yaratmışlardır. bir milyon yevmiyeden fazla iş bul - mnalardır. & — Şeker sanayiine bugün yatırıl- »e'5 olan mi ilyon li - sayı geçmiştir. Şeker sanayiinin ikti sadi hayatımızda temin et ket ve faydalar yalnız bundan ibaret değildir. Bu sana; fes yer ehemmiyetli tesirleri bu saydıkları" mızdan hariçtir. Geçen sene bu vakit Muhterem beyfendiler, Geçen sene bu vak't burada dikili bir taş bile yoktu. İlk kazma ancak şubat ayında atılmıştı. Türlü türlü hava tesir- leri ve mücbir sebepler hesabedilirse ça- lişma zömanımız alli ayı geçmez. Bir ta raftan inşaat vaziyeti makinelerin inşa temin etmek diğer taraftan riyeti hazırlamak zarureti kar- ne geniş bir teşkilât ve faaliyet programı dahilinde yürümek icap etti. ğini elbette iaidir bıyurursunuz. bu mesai ve faaliyetimizde başta devlet merkezimizdeki hükümet erkânı dahil o'duğu ba'da viliyetçe, as- keri makamleren, Cümhuriyet halk fır- kasınca, belediyece ve b has halkınca müessesemize gi olaylık ve yüksek alâkayı zurunuzda minnetle arzelm kardeş bir müs rikasmın zir ve muva'fakiyetle yü nek, diğer sa- halarda elinden gelen yardımı yı suretiyle gösterdiği hususi diğer milli fabrikamız ola Alpullunun muhtaç olduğumuz teknik personelleri- ni bize vermek kendi personellerimizi | bu fabrikamızda stajyer olarak yetişir. mek ve mevcut kuvvetli teşk'lâtmdan bir Iısmını ayırıp müessesemize vermek suretiyle gerek Alpullu ve gerek Uşak fabrikaların maddi ve manevi her tür- lü yardımlarını burada hususi bir | minnet ve şükran ils ifade etmeyi de ©- saslı bir vazife sayarız. Uç milli müessesemiz Muhterem beyfendiler, Eskişehir şeker fabrikası © üç milli mülessesemize, Ziraat bankası, Sümer. bank ve İş Bankasına, a'ttir. Bu milli bankalarımız tarafmdan konulan serma- yenin miktarı üç milyon liradır Bura- da bugün gördüğünüz tesitat v. Şeker sanayi Muhterem beyfend ler, Başta Büyük Gazimiz olduğu halde #ziz Başvekilimiz İsmet Paşa Hazretle- riyle hükümetlerinin memleketi sanayi leştirmek hususundaki büyük azim ve kararlarını hepimiz biliyoruz. Şeker sa- nayimiz bu azim ve kararın © yedi sene gibi nisbeten kısa bir devrede tehakkuk eden feyizli bir neticesi övünmeye de- yer misali oldu. Memlekette hiç tanımı Yan pançar ziraatini geniş Yaşayan köylülerimize öğretmek;tarla ha zırlığından ve tohum tedarikinden baş- suretiyle ipiidai maddesini biz- zal yetiştirmek gibi idari güçlülerden başka esasen büyük çapta ve kar şik bir kimya işi olmak mahiyetine rağmen şe- | ker sanayiinde elde edilen bugünkü ne tice memleketimizin bundan sonra giri. | seceği diğer sanayi teşebbüslerinde de ayni derecede muvaffak olacağına kud etli bir emniyet vermekte, Daha bir çok fabrikalar Aziz Başveki'imiz, Bugüne kadar siyasi, idari ve içtimai sahalarda bir çok kurtarıcı eserler ya- rattmız. Şimdiden hepimiz inanıyoruz ki kurduğunuz bu sağlam temeller üs- tünde yeni hamlelerle bu fabrika gibi daha bir çoklarını pek yakın bir gelecek te bize göstereceksiniz. Asıl o vakittir ki, iktisadi istiklâlimizin & dokunulmaz bütünlüğünü kazanacak (ve duyacağız şimdiden o güzel günlere mu'lâka ka- Vuşacağımızdan emin olarak istikbale minnet, emniyet ve iftiharla bakıyoruz. Muhterem Reis Paşa Hazretleri, muh- terem mebuslarım 2, emizin davetine lüfen icabet buyurdunuz. Bizi ihya ettiniz. taflan i lerimize, sizlere müestese- miz ve arkadaşlarımız namma sel sayılarımızı sunmama mü adenizi dil Ismet Pş. Hz.nin Nutku (Başı 1 inci sahifede) rüyoruz. Makine ve fen itibarile de işletmek, yaşatmak, muhafaza et- mek için çok himmet ister, Bu fab- rika altı ayda kuruldu. Böyle bü - yük bir müesseseyi temelden başlı- yarak kurmak ile teşkilât kuvveti » miz itibarile İyi bir imtihan vermiş olduk. Bu tesisatı vücude getiren, bu tesisatın başında çalışan iş ve i- dare adamlarını, müdürü umumi Recep Zühtü Bey arkadaşımızı tak dir ve tebrik ederim. Arkadaşlar, şeker © memleketleri her yerde içerde pahalı şeker yiyor lar. Diğer memleketlere ucuz şeker gönderiyorlar. Bu hareket yalnız sa bayi hayatında doği! o memleketle. rin zirai hayatında büyük fayda ve inkişaf temin ederler. Yeni bir ziraat memleketi kurul muş oluyor. Köylere teşmil edil er fabrikaları kurarken çeki miz sıkıntıyı tasavvur edemezsiniz Fakat sebat ile o fabrikaların her biri mahsulünü tamamen verecek hale gelmişlerdir. Ve bu yeni mües seseyi teşvik etmişlerdir. Umitbahs bir misal Arkadaşlar, şeker fabrikası bü - yük sanayidendir. Onu muvaffakı- yetle başarmak © ümitbakş bir misaldir. Sanayi ilk kuruldu: man hazineye vereceği müşkülât yi zünden vatandaşları sureti mahsu- sada dikkat ve sebatlarını icap et trir. Yoksa davadan vazgeçmek lâ zımdır. Yüksek hayat yaşamak istiyen milletler bu davadan vazgeçemez- ler ve geçemiyeceklerdir. (alkışlar) telr ailesi içinde lâyik olduğu yüksek mevkü tutmak için sanayi behemahal karması lâzımdır. Memleektin her tarafından bura ya top'anan güzide arkadaşların gösterdikleri heyecan azim ve ka- rar sanayimizin kurul çin ye- ni bir teminattır. Sizleri tebrik ede rim. Şimdi hep beraber fahr' ile, zevk le bu güzel eseri gezelim, iel rün, Gazi Hazretlerinin direktifi Maruzatımı büyük şefimiz Büyük Gaziye olan minnet ve şükran borcumu pr Mozart ve Haydn'e andıran kısımlar his- 2 ME M3, Lg iştirak eden Viyana fürirmonik takımı | Konserin ikinci kısmı Fransız Schmidt in Es - dur senfonisine © hasredilmiştir. Bu meyanda J. Marks'in sada şiiri tabir Kabasta ile konsere iştirak edecek Vi- yanalı muganniye Madam Lotte ehmann edilen şarkıları da söylenecektir. Konse- ri Profesör Oswald Kalbasta idare ede- burg mer, umumi görünüşü Ergani | (B) tahvilleri (Başı 1 inci sahifede) 21 tahvilleri, diğer tahvillerle hiç bi rinde bulunmayan imtiyazlara malik ve her nokai nazard Halkımızın, tasarruf edilmiş milli İarımızın, milli iktesadımızın inkişafı ve milli refah ve sandetimizin artma- İ se yolunda kullanarak hem memlekete hem de kendi menfaatlerine hizmet €- deceklerine şüphe yoktur. Daha şimdi- İ den 423 kilometre imtidadında olan Ergani hattınm 913 kilometresi inşe bulunmaktadır. Pek yakında idrak edecek ve milli vücude getirilmekte olan ili eser karşısında göğüslerimiz ifüharla kabaracaktır. Ticaret odasmda yarın Ergani da- hili istikrazı hakkında Oda namına bir konferans verilecektir. —————— —— za oda etmekle nihayetlendirmek isti- | yorum. Bu üç sene evvel ulu Gazi Alpullu fabrikasının defterine yazdığı sa tırlarda ; * Memleketimizin her müsait mnta- kasında şeker fabrikalarının çoğalması ve bu süretle memleketin şeker ihtiya» Gınrn Gemini mühim © hedeflerimiz sera- sında tanınmalıdır. ” Yolunda bir direktif vermişlerdi. Mil- | Ni müesseselerimiz işte bu direktilten mülhem olarak şu eseri kurdular. Bu- gün de Eskişehir fabrikamızın defteri- adarları taltif ve takdir öil hepimize yeni bir direktif olmak Dadak pek mühür il ve değerli olan şu sözleri yazmışlardır: | © “Eskişehir şeker Fabrikan milli ülkü ye derin alâkanın yükselmiş değerli vesikasıdır. Memleketin şeker ihliya- cını tatmin yolunda mavaffakıyetli son adımlarından biridir. Ve şeker ih- tiyacının temini hedefine varılmak zere olduğunun ümit yolu müjdecisi- dir. Bü yüksek milli eseri yarım yıl gibi pek az bir zamandı şebbüs ve himmetinde müesseselerimizi takdir ve tebrik ey- lerim., Eserin filen vücut bulmasında bizzat çalışmış olan heymetli arkadaş» ları ciddiyet ve yorulmaz faaliyetleri- ne hassaten teşekkür ederim. Eskişe « hir şeker fabrikası gibi modern bir sa nayi ocağı vücude getirmiş olmakla teşebbüs ve himmet sahipleri memle ketimizin bütün ihtiyaçlarını karşıla « | yacak sanayi müesseselerini kolaylı İa ve az zamanda yaratmak #nümkün olabileceğini de gözlerimiz önünde fi | len ve maddeten isbat etmis btluma - yorlar, Türkiye cümhuriyeti böyle sa navi müssseseleriyle zenginleştirenler güzelleştirenlere minnet. Gazi M. KEMAL Aziz Basbuğumuzun bu yeni ihtar ve iradeleri hiç şüphe yek ki bundan sonraki çalışmalarımız için yeni bir e nerji ve heyecan kaynağı olacaktır. Radyo Şirketine açık mektup Bandırma karilerimizden aldığımız 36 imzalı bir mektupta Istanbul radyo- 8u kış neşriyatınm mühim bir kısmının alafranga ile plâk neşriyatna hasredil- diğinden teessüf ile babsolunmakta ve programda yer alınayan eski artistle- rimizden Münür Nurettin Bey, Safiye H. ve Eftalya Hanımların tekrar rad- yoya getirilmelerile alaturka neşriya- tın fazlalaşmıası temenni edilmektedir. Karilerimiz — ellerindeki O mükemmel dyolarla arzu ettikleri ande Avru- panın her yerinden en mükemmel bey- nelmilel musikiyi dinliyebilecekleri be yan etmektedirler. Bu vesile ile muhterem karilerimize fikrimizi arzetmek isteriz: En tanınmış artistlerimizden Münür Nurettin Bey ile Eftalya Hanım (her hafta radyoda konserlerine devam e diyorlar. Diğer bahsettiğiniz bazı ar- tistler senelerce radyoda işitilmiş ve simdi değişiklik olmak üzere yerleri- ne başkaları getirilmiştir. Rardyoda muayyen üç, beş artist daimi olarak angaje etmek doğru olmaz. Arzu ©- dilen artistler münavebe ile her halde gene radyoya davet edilirler. İnsan yemeği her gün ye- mekle bıkarsa en güxide artistleri de senelerce dinlemekle, bıkmasa bile es- ki tesiri kalmaz. Bunun için her haf- ta ayni programı takip eden telsiz te - lefon şirketi ara sıra artistlerini değiş- tirmekte pek isabet ediyor. Alaturka musikinin azlığı meselesi- ne gelince biz bu iğiliz. Çün- kü radyo her hangi bir musiki müesse- sesile mukayese edilemez. R» “romu: zun beynelmilel radyo şerr itine uyma- 81 her noktadan doğru olur. . Bütün medeni memleketlerde olduğu gibi, bizim de alaturka musikimizi anladı- Zımız gibi beynelmilel ve milliyet çer- çevesi haricinde bulunan yüksek mu- sikiden zevkalmamız, hiç olmazsa ye- ni neslimizin bu büyük zevkten mah- rum kalmaması lâzımdır. o Bununla beraber tabii alışılmış olan alaturka muşikiden vazgeçileme. Her memle- ketin bir milli musikisile kalbinden doğan halk şarkıları mevcut olduğu» na şüphe yoktur. Fakat her musiki düşkünü bunlar kadar © beynelmilel mahiyette olan yüksek musikiden de hoşlanır ve ayni arzu ile bunu dinle- meği istei Halkın da daima milli o musikileri beynelmilel ınusi radyolar. dört, Maarilts Köprülüzade Fuat Beyin konfaransı Ordinaryüs profesör Köprülü zade Fuat Bey dün akşam saat 17,5 ta halkevinde “Türk edebiya- tında hekim edip ve şairler, mev- zulu bir konferans vermiştir. Konferansta bir çok muallim ve talebe hazır bulunmuştur. Tıp Talebe Cemiyetinin tertip ettiği konferans serisi dün akşamki kon- feransla hitam bulmuştur. Yeni idare heyeti önümüzdeki kış için yeni bir seri konferan- $ı hazırlayacaktır. Halil Halit Bey Maarif vekâletinde vuku bulan son tebeddülât dolayısile milli ta- lim ve terbiye dairesinde bazı aza- lıklar inbilâl etmiştir. Galatasaray lisesi riyaziye mu- alimlerinden Halil Halit Beyin talim ve terbiye dairesinde mün- hal azalıktan birine getirileceği söylenmektedir. Tıp fakültesine alınacak asistanlar Tıp fakültesine yeni almacak asistanların müsabaka imtihanları dün fakültede yapılmıştır. Müsabaka imtihanlarına (30) kadar talip girmiştir. Henüz im- tihan evrakı neticelenmediği için kaç kişinin muvaffak olduğu belli değildir. Evrakı imtihaniye bir haftaya kadar tetkik olunacak, netice belli olacaktır. Mühendis mektebinin tetkik seyahati Nazari olarak okutulan ders- lerin bilfiil tatbikatını görmek ü- zere yüksek mühendis mektebi son smıf talebeleri profesörlerile bir- likte Anadoluda bir tetkik seya- hati yapmağa karar vermişlerdi İnşaat talebesi sehire'lik ve mi- mari profesörü M. Debes'in neza- reti altında Ankaraya hareket e- | decekler, hava müsait olduğu tak- | dirde oradan Kayseri, Konya ve İzmire giderek orada eski şehir ha- rabelerini gördükten sonra İstan- bula geleceklerdir. Su şubesi talebesi, Ankaradaki | Cubuk bendini görecekler, avdette Eskişehir şimendifer deposunda | cer tecrül İ | esi yapacaklardır. | Seyahate perşembe günü başla Bacaktır. Avusturyada siyasi neşriyat Avusturya radyolarında mahi- yette verilecek olan konferanslar evvelâ Avusturya Ticaret Nazırı M. Stockin- gere verilip mumaileyh tarafından tetkik edilecek ve icabında bunlar üzerinde tas hihat veya ilâveler yapılacaktır. Müna» sip gürülmediği takdirde neşri menedile cektir. Evvelce bilikaydüşart siyasi hits belerde bulunulabilmekte — iken bunun menedilmesi ve tarassut altma alınması sebeplerinden biri geçenlerde İngiltere- de vukun; siyasi gaftır. Budapeşte radyasunun küşat resmi Budapeşte artık daima 120 kilovat am ten kudretile çalışacaktır. Merkez son bü kaç hafta mütemadiyen tecrübe neşri tina devam etmişti 2 - 12-933 akşamı sant 22 yi 10 geçe mezkür merkezin merasimle küşat resmi icra edilmşitir.. Reşmiküşat münasebeti” le Macar Başvekilile (o diğer iki Macar Nazırı radyoda birer çeyreklik birer hita bede bulunmuşlardır. İngilterde tutulan hırsızlar İngilterede radyo aletlerile mücehhez polis otomobillerinden biri vazife halin. de dolaşmakta iken bir otomobilin çalın- edilen semte ilerleyip çalınan olomelilin yolunu kesmeğe muvaffak olmuştur. inim beşte biri nis; inde programa dahil edilmiştir. Halbuki İstanbulun şimdi. ki programı bunlardan çok daha la alaturka musikiye hasredilmiştir. Bir haftanın programi şöyledir. On bir saat alaturka, üç saat o orkestra, on bir saat gramofon plâğı, bir saat ders ve kırk beş dakika temsil, Plâk- ların yarıya yakımı da turka oldu- ğuna göre programın da büyük bir kıs mını alaturka teşkil etmiş oluyor. Haftalık programın mecmun 26 sas at olduğuna göre daha fazla tenevvü olabilirdi, Fakat alaturkanmn azlığın- dan şikâyet etmek bizce doğru değil dir. Çünkü küçük aletleri olan (o bir çok kimseler mükemmel Avrupa rad- yolarından istifade edemediklerinden bu gibi aboneleri tatmin etmek te icap eder, Mardinde Davut Besim Beye: Mektubunuza posta ile cevap tak- dim edilecektir. Memlekette Aydın ölçü müfettişliği AYDIN, (Milliyet) — Aydm Belediyesi ölçüler müfettişliğine Zeki Hayrettin Bey tayin olun- muştur. Zeki Hayr&ttin Bey tizaret- hanelerde ve yol işlerinde çalış- mış değerli gençlerimizdendir.. Amerikada tahsil ELAZİZ, (Milliyet) — Iki ay evvel Gaziantep'ten vilâyetimize gelen ve burada bulunduğu kısa müddet zarfında ortamektebe pek büyük hizmetleri dokunan ve ken- dini muhitine sevdiren ortamek- tep müdürü Naşit Bey tahsil için Amerikaya gitmiştir. Mumaileyh altı ay evvel Maarif Vekâletinin açmış olduğu imtihana girmiş ve gelen emir üzerine hemen hare- ket etmiştir. Ortamektep talebesi böyle kıy- metli bir müdürden ayrıldıkları çin çok müteessirdirler. Köylerde temsil AYVACIK, (Milliyet) — Cüm- huriyetin onuncu yılı şerefine ka- zamızın bir çok köylerinde temsil» ler verilmiştir. Kasabaya iki saat mesafede bulunan © Behram köyü gençleri tarafından yarım Usman piyesi temsil edilmiştir. Cümhu- riyet meydanı bayraklar ve yeşil- liklerle süslenmişti. Köy gençleri evvelce hazırladıkları milli temsili çok iyi muvaftakıyetle başarınış- lar ve civar köylerden gelen hai- kın memnuniyetini kazanmışlar- dır. Mektep talebeleri milli şarkı larla coşkun © tezahüratta butun- muşlardır. Türk köylüsünün can- dan sarıldığı feyizli Cümhuriyeti yolunda sarsılmaz bir azimle çalış- tıklarını bu suretle bir kat daha is- pat etmişlerdir. 5 Tabancalı sarhoş TOKAT, (Milliyet) — Vilâyet merkezine iki saat mesafede Ibıbse köyünde icra kılınan sünnet düğü- nüne davetli Ismail oğlu 58 yaşla- rında Tokadın sarı günlük mahal» lesinden dülger Hacı Ibrahim ile gene Tokatlı 30 yaşlarında Şükrü oğlu Arif eğlence gecesi içmeğe başlamışlar, Arif tabanca atmak üzere iken Hacı İbrahim mani ol mak istemiştir. Bu sırada Arifin elinde birdenbire ateş alan taban- casından çıkan kurşun Hacı İbra- himin göbeğine isabetle adamcu- ğızı öldürmüştür