24 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

24 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Sevilir amma soğuktur.. Ve en büyük kusuru da budur. Eğer kar biraz sıcak olsa idi, dünyanın en 85- vimli şeyi olurdu.. Sevilir amma su- lanır... Eğer sulanmasa da olduğu bi kalsa, ne güzel şeydir... Yere dü- şer sertleşir... Dikkatli yürümeli,.. A- yak allna düştü di; görmeye gelmez.. Adamın ayağını kaydırır. Kar politikaya benzer. Fırtınası, tipisi adamı boğar, vapura, trene yolunu şaşırtır ve nihayel umulma- dık zamanda adamın ayağı kayar. Beyazlığına, pamukluğuha inanma- malı... Almanyada kısırlık! Almanyada kısırlık kanunu diye bir kanun çıktı.. Deli, sağır, Bai lıklı elhasıl çocuğuna geçecek bir il- li olanları kısırlaştırıyorlar. . i illetler gelecek nesi yecek, Böyle bir kanun lâzım mı de- ğil mi diye düşünmek bize düşmez. Çünkü Almanya buna karar vermiş, #imdi tatbikatına geşiyor.. Gazetele- rin neşriyatma bakılırsa Almanyada böyle kısırlaştırılacak 400,000 kişi varmış. Dehşetli bir şey! Bunların i- çinde zengin olanları da vardır ci- bette.. Onların yakın akrabası şim» di ve hayli sevinirler... iyon nüfus içinde 400,000 işinin kısır olması bir tehlike teşkil etmez değil mi yal.. Yalnız eh büyük tehlike Almanyada bu kısırlaştırma kanunu korkusile bir fikir kısırlığı başlamasıdır. Bu olursa Almanla, yazık olur. Kısırlık kanununun manyadaki tatbikatı bundan mu sat hastaları mı, fikirleri mi laştırma olduğunu gören gösterecektir. Gece, meyhane, hapishane ! gözlere raz edeceğim. O da b: kadar açık olması ve isterlerse ağır vergi vererek sabaha kadar da açık kalabilmeleridir. Ben buna bütün kuvvetimle mutaarızmm. Barlar, on birde kapanması istenen sinema ve kahvelerden daha mı az zararlıdır) Sinemada ve kahvede gece yarısma kadar kalanlar nihayet uykularmı kaybeder biraz dedirgin olurlar. Bir müddet sonra o da itiyat haline girer; tesiri olmaz. Lâkin bar, yani meyhane böyle midir? Oraya alışan- ların ilk istasyonları hapisanedir. Bence meyhaneler, barlar yani içkili eğlence yerleri gece yarısından sonraya kalmamalıdır. Bu, aile ha- yatı mamma, cemiyet hayatı namma muzırdır. Zaten halkın şikâyetlerini anlamak için şarkılarma £ bakma! yaz “Köşebaşı meyhane, asmadandır kapısı. Ben gözüme aldırdım, on beş sene Diyen şarkı meyhanelerin, ların İnsanları mereye sürüklediğini gösterir. Sinemaları, tiyatroları, kah- veleri on birde kapatıp barları ikiye kadar açınca gecelemek istiyenler kahveden çıkıp meyhaneye, bara gi- derler. Bu daha mı izde gece eğlentisi denince maa- lesef şimdi bar ismini almış olan ka- dınlı meyhaneler cevap verir. Bura- ları da pek amma pek az istismasile baştan aşağı çirkef, sefahat ve cü- rümle âlüdedir.. Barlarm yüksek vergi verince sa- baha kadar açık bırakmadaki hik- meti bir türlü anlıyamadım... Barlar rın kapalr olması bir zabıta işi, bir umumi sıhhat işi ve bir halkın isti. rahati işidir. Bunlar aleyhine ola- pk sabaha kadar Gece, meyhane ve hapishane... > biribirini takip eden karanlıklar» hapinhaneye gitmesine de mani olmuş oluruz. FELEK (İş Bankasından alıhan cetvelidir) 23 Kânunuevvel 1933 Akşam Fiatları Tekvir Tünel Rtn ı .. konan Mümessil ESHAM Telefon İN Bomonti Terkon Kuponsuz İmento. İkuhar dey. ka Şark'm, vena ÇEK FİATLARI 890 « Hamiline $45 we Müesis 108 Tramvar #15 Anadolu Hisse 7780 Hayriye is 300 2429 1,1709 65.44, Cenevre Amsterdam Sofya NUKUT Kuruş Moskova (Satış) 1 ille Av. 1 Pezeta 20 £, Frans 1 İsterlin Ekenemi YİeL cisi Tiftik ticaretimizi koru- mak için bir tedbir Ticaret odası tiftik ticaretimiz hak - kında geniş bir tetkik yapmıştır. Oda bu tetikikatı neticesinde tifik istihsalât ve tearetimizi korumak için senede bir gün (Tifük günü) yapılmasını ve o gün Gftikten mamül kumaş sarfiyatının teş - viknı hükümete teklife karar vermiş - tir. Tiftik ihracatının tokasa tâbi tutul. duğu anlerde memlekette 40 bin bal: stok üft k bulunmakta idi, Takas bü bu tftüklerin satılmasını ve piyasanın ha fiflemesini temin etmiştir. Fakat bu ha fiflik tekasın tesirile olduğundan gayri tabii telâkki edilmektedir. Takasın kali masile, senelerin geçmesile ve istihsalâ- tn artmasile stok mikdarı yen'den ar- tacakir, Oda bunun için tiftik sürümü- Bü temin edecek tedbirler aramaktadır. Sovyetlerin Yunanistandan mübayaatı Yunanistanla Sovyet Rusya arasında Gcaret anlaşması üzerindeki çalışma - lar şehrimiz ik isadi mahaf linde büyük bir alâka ie takip edilmektedir. Bu an m ihraç eşyumuz üze « rinde yapabileceği tesirler hakkında muhtelif tefs rler yapılmaktadır. Rus - lar Yunanistandan in üzüm, zeytin. yağı alacaklardır. Hamal'lardın şikâyet Şehrin bazı kısımlarmda. çalışan hammallardan Ticare! odasına yeniden şikâyetler vâki olmuştur. Oda bu Şikâ - yetlerin hepsini toplıyarak esnaf teşek- küllerine bakan t'caret müdürlüğile te- mas eÜneğe ve bu işi kökünden hallet- meğe karar vermiştir. Viyana panayırı Viyana panayırı bu sene 11 Martta açılacak ve 18 Marta kadar devam ede cektir. Ticret odasına panayır idaresi - nin gönderdiği bir mektupta bu sene panayma 72 milleğin iştirak ettiği bil- Oda butçasi Ticaret odası idare heyeti dün fev- kalâde bir içtima daha yapınış ve 834 bütçesinin masraf kısmını tetkik etmiş- dir, Oda meclisi çarşamba günü topla - narak bütçenin müzakeresini yapacak- Yeni ölçü ders'eri Kocamustafapaşa Ha'k Fırkası 28 in «i ve 29 uncu ilk mekteplerde yeni öl - çü kanununu halka ve etrafa öğretmek için dersler açmıştır. Derslere dün ak - şamdan itibaren başlanmıştır. Ihracat yapılmadığı halde fiat artıyoa Ticaret müdürlüğü İktisat Vekâle- tine portakal ticaret'nin son günlerde aldığı vaziyel hakkında dün bir rapor göndermiştir. Bu raporda son hafta zar fında İstanbula 30 bin sandık portakal geldiğini ihracat yapılmadığı halde fi - yatların bir hafta içinde sandık başma 5 kuruş yükseldiği ve vaziyetin ehem- miyetle tetkik edilmekte olduğu yazıl. maktadır. Aydın pamuk reko'tesi tehlikede AYDIN, (Milliyet) — Vilâyeti- mizin her tarafında şiddetli ve rekli yağmurlar devam etmektedi Bu yüzden son defa toplanması lâ- zım gelen bir çok kozalar toplana- m Eğer havalar açar. ve birkaç iderse bunların bir kıs- pe kurtarmak kabil olacaktır. Ak- si takdirde tarlalarda mahvolacak'ar ve bu suretle pamuk rekoltesi yüz- de 25 noksan elde edilmiş olacaktır. Aydında tahvil satışı AYDIN, (Milliyet) — Vilâyeti- mizin her köşesinde Ergani tahvi büyük rağbet or. Herkes A ter- tibinde aldığı numaraların B tertip- İerini de almaktadırlar. Ziraat ve İş Bankalarının 30 ku- Tuş İniz alarak taksitle tahvil satıns- ları tahvillerin daha çabuk satılma» sında büyük fayda temin etmiştir. AA tertibi tahvillerin satışında Zi- * Bankası taksitle muamele yap- madığma ve vilâyetimizde Nazilli- den başka bir yerde İş bankası şu- besi olmadığından A tertibi tahviller. itle mus yapan bankalar © ay için Z lira fahiş faiz ve ko- misyona almışlardı. Bu defa bu ko- laylığı yalnız Zirmat ve İş bankaları göslermekledirler. Aydında afyon AYDIN, (Milliyet) — Vilâye- timizde evvelce afyon ekilmezdi. Dört beş senedir Sırbistandan hic ret ederek Aydın ve köylerinde yerleşen yurttaşlarımız, vliâyeti- mizde afyon ekimini tamim etmiş lerdi. Vilâyetimizde yetişen af- yonların, morfin derecesi itibarile İzmir ve İstanbul pazarlarında iyi bir mevkii vardı. Son kanun üzerine vilâyetimiz de de afyon ekimi menedilmiştir. MİLLİYET PAZAR 24 KANUNUFVVEL Komünistlerin Davası bitti Çoğu mahküm oldu, fakat aftan istifade ettiler Ağır ceza mahkemesinde muhalkeme edilmekte olan komünistlerin muhake- mesi ikmal edilmişür. Bunlardan Şev- ket oğlu İsmail Hakkı, İzzet oğlu A - ziz Al, Mehmet oğla Hazil, Halil oğ Hüseyin, Rıza oğlu Kadri üçer sene dör der ay ağır hapı: mahküm olmuşlardır. Bunların 3 senesi af kanunu ile affedil miş, mütebaki dörder ayını yatmış ol - dukları için tahliye edilm şlerdir. Ma - Kadri oğlu Hasan, Do- Dr. Hikmetin annesi Münire H. da dör der sene ağır hapse mahküm olmuşlar - dır. Bunların da 3 senesi affe tâbi tutul- mu, birer sena bağa larına ka rar e r. oğlu Mehmet, Re- akya oğlu İzzet fe cü türleri sabit olmadığından bermet et - mişerdir. Emin Vafi Bey Ankara caddesinde iki sene evvel vu kun gelen bir otomobil kazası neticesin de bir yavrucağızın ölümüne, bir kadı - nın da ağır suretie yaralanmasına 8© - bep olan Emin Vaf Bey uzun zaman devam eden bir muhakemeden sonra a- ğir ceza mahkemesi tarafından iki bu - çuk sene haps» mahki edilmişti. Emin Vafi Bey bu karara itiraz etmiş ve ka- rarı temyiz eylemişti. Bu arada af kana nu çıkmış, Emin Vafi Beyin mahk'imi- yet de af kanununun şümulü dahilin - de olduğundan temyiz mahkemesi taki- batın devamına mahal görmemitşir. Karakolır'la hazır'ık tah'dkatı Ceza mahkemelerinin yanan dosya « larının yeniden tesisi için polis karakol larında yapılan bazırkk (takie'ktı ikmal edilmek üzere: Hazırlık üskk'katı bi- terek istntak hâkimlerine sevkedilen es ki davalardan 6 5- 70 kadarnın ilk tah- kikatr da ikmal edilmiş ve bunlar mah- k-melere sevkediimek üzere hazırlan - mış balunmaktadır. Yalnız meviuflara ait olan ve hazırlık dahkikatı yeniden başlayan davaların adedi beşyüzden faz ladır. Ağır ocza mahkemesinin esas def- teri hiç noksansız olarak yeniden tesis © dilmiştir, Neşriyat davaları Cereyan gazetösi aleyhine açılan müstehçen peşr'yat davasına dün üçün- cü ceza mahkemesinde dvam edileceki, Fakat neşriyat müdiriyetine tebligat ya pılamadığı anlaşıldı, ihzar edilmesine karar verilecek muhakeme başka güne barakıldı. Üçüncü cozada davalar Dün üçüncü ceza mahkemesi 120 ye yakın davaya bakmıştır. Bu davalar- dan 12 kadarının duruşması yapılmış, mabtelif sebeplerle başka güne bırslol mıştır. Mütcbakis'nin de yangın günü ve yangından sonraki günlere muallak davalar olduğundan yeniden günleri ta yin edilmiş ve alikadarlarına yeniden celp varakları kesilmiştir. Kızıitoprak cinayeti Kımltoprakta Karakaş İbrahimi öl düren Karanfil oğlu Rifatın muhakeme sine dün ağır ceza mahkemesinde de « vam edilmiştir. Rifatın sabıka kaydı 80- rulmuş, fakat henüz cevap gelmediği anlaşıldığından tekit müzekkeresi ya - Zılmak üzere mahkemesi başka güne bi- rakılmıştır. Hırsız hizmetçi Yanımda çalışmakta olduğu Ziya Bey isminde bir zatın 100 lirasını çalarak Trabzondaki köyüne kaçan Saniye ismin deki hizmetçi köyünde yakalnmış, İstan bula gg ra Adliyeye teslim olun - Kabahat t vapurda Köprü hem hasara uğradı, hem geç kapandı Cuma günü köprünün yeç kapan- dığı hakkında bazı şikâyetler vuku bulmustur. Istanbul Deniz o Ticaret e müdürü Müfit Necdet Bey, dün kerdinile gö- rüşen muharririmize şu beyanatta bulunmuştur: “— Köprünün son zamanlarda tam zamanmda açılıp kapatılmasna yret edilmektedir. Cama gününe gelince, köprünün tam kapatılacağı sırada, evvelce izin kâğıdı almamış bulunan (Şerefnur) vapuru, Halice girmeğe teşebbüs etmiştir. Bu sıra- da köprü dubası da kapanmek üze- duboya hasara uğ- ramasma, hem de 20 dakika geç ka- patılabilmesine sebep olmuştur. Hilâfı usul ve merasim bir şekilde Halice girerek köprünün geç ka- panmasma ve hasara uğramasına se- bebiyet veren vapur hakkında liman. kanunu mucibince taki kanu- niyeye tevessül edilmiştir. Köprünün Suma günü geç kapanması, bundan ö- Teri gelmiştir.,, 1933 Belediyede Yeni Belediye Talimatnamesi Muhtelit encümen dün ilk içtimamı yaptı Yeni zabıtai belediye talimatna- mesi projesini tetkik etmek üzere tefrik edilen mubtelit encümen dün belediyede ilk içtimamı yapmıştır. Dünkü içtimada projenin heyeti umumiyesi itibarile tetkikine başlan- muştır, Proje alâkadar bir çok mües- seselere gönderilerek fikir ve müta- leaları alınmıştı. Gelen bu cevapla, dan da istifade edilerek proje edilerek umumi meclise sevkoluna- caktır. a tartan aletler ölçüler kanununun kânunu- sani eml itibaren tatbikine başlan- ması dolayısile bir çok ölçü âmille- ri piyasaya çeşit çeşit ayar ve ölçü aletleri çıkarmaktadırlar. Yapılan ib- barlarda bunlardan bazı nm mok- san ve eksik tarttıkları bildirilmiştir. Belediye müfettişleri bu hususu tet- kik etmeğe başlamışlardır. LEME kai Tütüne renk Bir Ermeninin bulduğu mayi tecrübe ediliyor Apik efendi isminde biri çürük tütünlerden, tütüne renk verecek bir mayi elde etmeğe muvaffak olduğu- nu beyan ederek İnhisarlar Umum müdürlüğüne müracaatla bunun kabu Tünü İstemiştir. Yapılan tecrübe meticetinde bu mayiin tütünlere ayni zamanda ar- su edilmiyen bir koku da verdi laşılmıştır. Bunun mahzurlu görüm mesi üzerine Apik efendi ayni mayi- in kokusuz olanmı da imal edebile- ceğini söylemiştir. Apik efendinin imal edeceği yeni mayi matlâba muvafık görüldüğü takdirde tetkik edilecektir. Hüsnü key gilti İnhisarlar Umum müdürü Hüsnü Bey dün akşamki trenle Ankarayu gitmiştir. Hüsnü Bey Ankarada inhisarlara ait işler hakkında İnhisarlar ve Gür- rükler vekâleti ile görüşecek ve vu meyanda Amerikalı mütehassısların tavsiyeleri üzerine inhisar'ar idaresi- nin tatbik edilecek değişikliler hak- kında vekâletle temas edecektir. Maarifta Hukukta Sınıfta kalanlar Harçlarını verirlerse kayıt- ları tecdit edilecek Hukuk fakültesinin muhtelif s- nıflarında bir kaç sene kalanların ka- yıtları, yeni teşkilâtta terkin edilmiş- &, sınıfta kalan talebe ya devamsız. lık ederek imtihana girememekte, ve- ya imtihana girerek muvaffak ola mamaktadır. Bir defaya mahsus olmak üzere bu gibi vaziyetle olan talebeler için muvakkat bir talimatname vücuda ge ürilmiştir. Talimatname ahlâmma riayet etmek şartile, kayıtları terkin edilen talebenin tecdidi kayıtları ye- ni sene başma kadar yapılacaktır. irinci smıfta iken fakülteden kaydı terkin edilmiş olan talebe, li- ü ktep mezunu ise, girdiğinden kaydının ter- kim edildiği zamana kadar olan harç- ları ödemek şartile yeniden kayde- dileceklerdir. İkinci ve üçüncü sınıflarda 1927 senesinin isanisinden sonra ka- yıtları terkin edilen talebe de keza, birikmiş bütün harçlarını ödemek şartile kayıtlari yenilenecektir. An- cak bu gibiler, fakültede yeni ihdas edilen bütün derslerden imtihan ol- mak mecburiyetindedirler. Halbuki 1927 senesinden evvel c içüncü smıftan kayıtları terkin edilen talebe ise birinci sm fa tekrardan kaydedilebilecekler birikmiş bütün harçlarını ödeyecel lerdir. , 1932 - 1933 ders senesi içinde birinci sınıfta dönen talebenin de yıtları silinmiştir. Bunların tecdidi kayıt muameleleri bu muvakkat ta- limatnameye göre yapılacaktır. ,Bu suretle tecdidi kayıt muame- lesi yaptıracak olan talebenin mik- tarı (500) kadardır. Bu muvakkat talimatnamenin tatbik edilmesindeki gaye Hukuk fakültesindeki talebenin tasfiye edilmesidir. Avrupaya tahsile gidecek talebe Tahsil için Avrupaya gidecek 65 lise mezununun şehrimizden hareket etmeleri halkında dün Maarif ve- kâletinden emir gelmiştir. Talebeler seyyahat hazırlıklarını ik- mal ederek üç gün sonra muhtelif Avrupa memleketlerine hareket ede- ceklerâir, Köymekteplerinde yıltaşı tatili m mektepleri erken imtihanla- Tüğü tarafından köy mekteplerine ta» mim edilmiştir. Adliye meslek mektebi mezunları Adliye Meslek Mektebinden me- zan olanlar cemiyeti dün senelik kon- grelerini halkevinde yapmışlardı. Kongrede bir senelik faaliyet ra- poru okunmuş ve yeni idare heyeti Fatihap edilmiştir. likmekteplerde sıhhi muayene Maarif vekâleti, Maarif müdürlü. pe gönderdiği bir tamimde bütün talebelerinin sıhhi mua- ii ak tutularak o meticelerinin süratle bildirilmesini tebliğ etmiştir. Sıhhiye müfettişleri mekteplerde muayenelere başlamışlardır. Çocuk» ların, bilhassa göz, kulak ve Anneler Biri liğinin faaliyeti Himayeietfal cemiyetine bağlı Anne» ler birliği azası geçen hafta verdikleri bir karar mucibince, süt damlasi ta rafından annelere verilen sütlerin ço » cuklara içirilip içirilmediğini tetkik için bazı evleri dolaşmıştır. Birlik pazartesi Zünü mütat içtimaını yapacaktır. Milli emlâk Dosyaların tasnifine devam edilmektedir Yeni teşkil edilen milli emlâk mâdür Hüğü milli emiske ait bülün dosyaları tasnif etmektedir. Milk emlük idaresi bu işleri bitird'kten sonra bir kısmı sa- tılığa çıkaracaleır. Bundan başka milli emlâk müdürlü. ğüne öteden beri bazı metrük emlâk ol- duğu da ihbar edilmektedir. Bunlar hak kında tahık kat yaplırılmaktadır. Bunun la beraber bazı ihbarlarm aslı çıkmamak tadır. Metrük emlikten ve bilhassa men kul olan eşyadan bazı eşhasın elinde bu hunduğu da haber verilmektedir. Bu gi- bi eşya aranmaktadır. Mülkiye teftişleri Mülkiye müfettişleri poisteki teftiş- erine devam etmektedir. Veznedar Şük- rü Bey Mülkiye müfettişliğince görülen lüzum üzerine vilâyet! emrine alımınıştır. Yerine beşinci şube başkâtibi Nuri Bey vekileten ve Nuri Beyden münhal ka - lan beşinci şube başkâtipliğini de muha sebe başktibi Cahit Bey vekâleten ida- re etmekiidir. Fuhuş ış yerleri İstanbulun dört dört semtinde açılması muhtemel Zührevi hastalıklarla mücadele ko misyonu perşembe günü Sıhhiye mü- ü Ali Rıza beyin riyaseti altında ikinci içtimamı yapacaktır. Geçen içtimada verilen karar mu- cibince emniyet müdüriyeti umumi evlerin açılacağı yerleri tetkik ettire- rek komisyona bir rapor verecekti. Umumi evlerin henüz nerelerde açı- lacağı malüm olmamakla beraber, ikisinin Beyoğlunda, birinin Kadıköy- yünde ve birinin de İstanbul cihetin- de olmak üzere dört umumi fuhuş mahalli ittihaz edileceği söylenmek- tedir. Zabıtai ablâkiye memurları züh- revi hastalıklar'a mücadele nizam- namesi mucibince umumi kadınlarla mücadeleye devam etmekte ve giz- li randevu evlerini meydana çıkar mak için sıkı bir faaliyette bulun- maktadır. Halen mevcut umumi evlerin ev- velce olduğu gibi kadınlar muayene- ye sevkedilmektedir. emre e Tifo, difteri EL Söylendiği gibi, ziyade- leşmiş değildir Şehirde tifo ve difteri hastalıkla” rının ziyadeleştiği söylenmekte idi. Bu hususta Sıhhiye müdürü Al Rıza bey diyor ki: — Tifonun fazlalaştığı doğru de- ğildir. Ancak tek tük vak'alar gö- rülmektedir. Hastalık görülen civar. larda vasi miktarda aşı tatbik ediyo- ruz. Hastalık olmadığı halde tifo mikrobu taşıyarak temas ettiği adam- lara hastalığı bulaştırması ihtimali bulunan. portörleri araştırıyor ve bun- lunduruyoruz. Bu icraatımız hastalığın azalıp çoğalmasma tabi değil rette takip ettiğimiz bir işimizdir. Difteri ise; şayanı zikir bir dere- cede olmamakla beraber, elimizde - gibi mühim bir koruma vasıtası bulunduğundan, ilk O mekteplerde mümkün mertebe fazla talebeye aşı yaptırmaktayız. Hastalıkların önünü almak Aklar ebe icap olesmmalami mz racaat ederek lâzım gelen işleri yapr | trmağa çalışıyoruz.,, Ölçüler kanununun tatbi- kına başlanırken... Yeni sene başından itibaren yeni ölçülerin tatbikatına başlanacak. Şimdiden yeryer müfettişler tayin edilmiş ve tatbikata geçilmek üzere her şey ihzar olunmuştur. Buraya kadar işlere diyecek yok. Yanlız anlayamadığımız bir nokta var ki, & da bu müfettişlerin vezifelurbilii kanunün her tarafta tatbikini müs rakabe mi, yoksa bu arada halkın gafletinden istifade edecek olan bazı açıkgöz esnafın hilelerinin de ayni zamanda önüne geçmek midir? Bu işin, halk alışana kadar açık göz esnaf elinde bir hile vasıtası olmasına asla tecviz ve müsamaha edilemez, Çünkü bugün okkası 30 kuruşa satılan bir pirinci esnaf, ok- kanım kiloya tahvilinden bilistifade 29 kuruşa vermeğe kalkarsa bu ae rada halkın menfaati bariz surette baleldar olur. 400 dirhemi 30 ku- ruş olan bir pirinci 312,5 dirhemi kaç kuruş tutuyor ise, okkanın kilo- ya tahvilinde satış fiatının bu olma: sı lâzımdır ki, halkın menfaatini, bir takım açıkgöz esnafın elinde- | velev müvakkat bir müddet için de olsn. - baziçe olmasın. Ticaret âleminde mazbut tacirler olduğu gibi havadaki nemden ve gökteki buluttan ve hülâsa (her fırsattan halkım aleyhine olarak kabaca isti- fade eden bir kısım esnaf ta maa lesef mevcuttur, Meselâ benim bakkalım, bugün patatesin okkasmı 10 kuruşa verir. ken, yarın satışın kilo ile yapılma- ğa başlandığı zaman, onun müba- yaa fiatı ancak 7 kuruş 30 para olabilir ki bunda esnafın aleyhine ve halkın lehine Obirkaç santim fark vardır. Ölçüler kanunu tatbik sahasma geçtiği zaman, envai bu kadar müteferrik olan havayici za ruriye fiatlarmımn bugünkü iştira bi delleri kimin © hatırımda kalabilir ki yarın hileye sapmak istiyen e$- nafın bu hareketine mâni olunabil. in? Bunun hatırda kaldığını bir as için farzetsek bile aramızdan böyle santimi santimine bu işi hesaplıya- cak kaç babayiğit çıkabilir?.. İşte bu gibi noktalarda, bu gül gapraşık işlerdedir ki halk lehine devlet ve belediyenin mürakabe ve müdahalesi bir zaruret hükmünü a lr. Ölçüler kanununun tatbiki ari- fesi sırasında ğ sadece faydalı değil, bulduğumuzu söyleriz. Salâhattin ENİS isti © Süvari polis İstanbul dışında süvari polisler vazife görecek Istanbul emniyet müdürlüğü teşkilâ- tmda süvari polislerden azami istifade jandarmalar vzife görüyordu. Süvari po İis teşkilâtr ilk defa 300 kişilik bir kad. ro ile işe başlıyacsiir. Lüzum görülür. se bu kadro genişletilecektir. İlk pole toşklitmm Hindiye pa Sarıyer, civa rı, Mevlânekapı, T: Edirnekapı, Kazlıçeşme civarı Elk ü özhan ve Bakırköy civarında kullanıla cağı anlaşılmaktadır. Bir hırsız kumpanyası Jana, Kör Haşan, Osman isminde kurdukları üç kafadar bekesi meydana çıkarılmıştır. Hararzların üçü de yakalanmıştır. Adliyeye verile, Bir ev yandı “Roma sefirimiz geldi, Romaya gitti Roma sefirimiz Vasıf Bey radan şehrimize gölmiş ve dün şamki ekspresle Romaya bareket miştir, N