25 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

25 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

İtalya ile iktısadi müzake- ratta bulunmak üzre Ankara- dan gelen heyet dün akşam İtalyaya gitti. FİYATI 5 KURUŞTUR. vE 8 inci sene No. 183 2830 Sahip ve Bam Siirt Meb'usu MAHMUT — PAZARTESİ... 25 'KÂNUNUEVVEL 1933 Fransada korkunç bir tren kazası oldu. Londrada Hitler aleyhine nümayiş yarıldı. Yu- nan hariciye nazırı Pariste.. Müdür: 24918, Yazı işleri müdürü: 24318 İdare ve Matban: 24310, © Telif Adliye Vekâletindeki hususi komisyon ilk toplantısını yaptı Ekmek fiatına niçin zam yapıyoruz? Buna ekmek vergisi değil, müstahsile yardım vergisi demeli.. En mühim iş, kanunu yapmak değil, yapılacak kanuna iyi bir tatbik şekli bulmaktır day işi bizim için de günün meselesi oldu. Köylü, geçen seneler içinde buğ- dayımı yok bahasına satmağa mec- bur oluyordu. Esasen buğday mahsu- lümüz, ihtiyaçtan fazla oluyor. Hari- ce satmak imkânı yok gibidir. Bey- pelmilel buğday fiati, o kadar düş- kün ki, rekabet yapmamıza . hiç bir suretle imkân yoktur. Daha evvelle- ri, buğdayımızı Yunanistana satabili- yarduk. Halbuki'son senelerde Po- İonya, burada şaşılacak bir ücüzlük” la buğdayını sürmektedir. Muhakkak ki, Polonya; kömür için olduğu gibi buğday için de maliyet fiati düşün- meksizin ihracat yapıyor. Esasen buğ- day işinde maliyet fiati; karışık bir meseledir. Türkiyenin Obir ziraat memleketi olduğunu söyleriz. Halbu- ki, bize yüz kile buğday veren bir tarla büyüklüğündeki yerden; ziraa- t ileri, toprağı verimli memleketler. de bunun dört mislini alıyorlar. Bazı yerlerimiz müstesna, umumiyetle va- sati Anadoluda toprağım kabiliyeti azdır. Eğer hariçten gelecek buğday üzerinden kilo başma (altı kuruş bir resim almaktan vazgeçersek, yani buğday himayesini kaldırırsak, buğ- dayımızm bir kilosunu bile dahilde sıtmak mümkün olmıyacak demek- *r. “O halde köylü buğday ekmesin Dü, istihsal yapmasın mı?..” Bunu ne temenni, ne de «imaz, Köylü, çok ucuz bile satsa, ancak buğday parasile | vergisini ve maişet lükle temin edebiliyor. Bu bakımdan, hükümet; çiftçinin mahsulünü almak, satışını temin et- mek mecburiyetindedir. Hariçte satış imkânı olmadığma göre hükümetin müdahalesi ancak dahili | satışlara” münhasır kalıyor. İşte bu vazifeyi, hükümet hesabına, Ziraat Bankası yapıyor. Ziraat Bankası, buğday mesele- sinde nazımlık vazifesini yapmakta- dır. Buğday kanununa göre, Zirant pri tayin edilmiş olan yerlerde, hükümetin tasvip ettiği fiat ü- Berisden çiftçiden buğday atın ala cak.. Eğer banka, bu muameleden za- rar görürse, bu zararı hükümet taz- min edecek... İşin zahiri şekli bu ka- dar basit olmakla beraber, tatbikatta gok güçlük oluyor. Buğday işinden dolayı Ziraat Bankasmı tenkit eden- ler haksızlık ediyorlar. Bilâkis bu miliâ müessesemizi himmet ve hiz- ağa dolayı takdir etmek lâ- Her memlekette olduğu gibi, buğ- > Ziraat Bankasının ve dola- yısile hükümetin buğday meselesine müdahaleden vazgeçmeleri nasıl bir netice verebilir? Bu neticeyi “felâ- ket” sözlerile ifade etmekte mübalâ- ğa olmaz. ei tesbit ettiği fi- at, esasen yüksek değildir. Halbuki hükümetin müdahalesi kesilirse, buğ- dayımıza, beğenmediğimiz o fiatin yarısını bile bulamayız. Bu sebeple, hükümetin hiç olmazsa bugünkü fia- ti olsun, tutması zaruri bir şey olu aat Bankasının elinde hâlen mü - buğday stokları var. Bunlarm hepsini ne dahilde, ne de hariçte sat- mak mümkün olmuyor. Bu buğday- lar vaktile ödenmiş, şimdi de donmuş bir para sayılır. Bir kaç ay sonra ye- lecek sene mahsulü de gelip çatacak... Tahmin edildiğine göre gelecek sene- geçen seneden daha faz- hükümet ve Ziraat i para ve in elinden satım a- vasıtalarla köylü; Tacaklar?.. Her halde buğdayın bugünkü fia- üni tatmak ve köylünün elindeki —— atın alma imkânını vermek müstehliklerin küçük bir fedar Kile hile" ds - gölecei Ziraat Vekâletinin hazırladığı bir ka- nun Jâyihasma göre ekmeğin kilosu- na bir kuruş resim konması düşünü! yor. Bu resimden temin edilecek dört tın almak Bankasının em- rine verilecek. Köylü, bu sayede ge- lecek senenin mükellefiyetlerini öde- mek kabiliyeti: dereceye kadar bulacaktır. Ekmeğin kilosuna bir kuruş zam- medilerek müstehlike yüldetilen kül- yütmemek lâzumdir. ekmek ve hayati yapmak çok kolay, buki asıl marifet, gelişi etmek değil, zaruretleri miktarlarm- ca tekdir etmektir. Ekmek narh ü- zerinden yirmi para ve hattâ kırk pa» ra derecesinde yükseltme ve indirme- Yi belediye veya umumiler bi- İe yapmaktadırlar. Müstehlikin | kat lanacağı küçük fedakârl li, dolayı miş olacak. Acaba hükümetin bu tedbiri ile buğday meselesini halletmiş olacak mıyız ?.. Buna ihtimal vermek, kenki aldatmak olur. Bu gibi tede muvakkattir. Nihayet için de bulunduğumuz senenin müşkülütini halleder ve getecek sene de ayni tarz- da işe devam imkânmı verir. Buda bir kazançlır. Esasen bugünkü şerait içinde, hiç bir memleket, gelecek bir kaç senenin müşkülâtını, istrapları- nı, buhranlarını tek bi diden halledemez. Her müşkül ile ayrı ayrı savaşmayı göze alan, tatbik ti len hükümeter, en zi- yade muvaffak olmuş sayılırlar, Hazırlanması mevzuubahs olan kanunun esas hatlarına temas etmiş olduk. Böyle bir kanuna en e şekli bulmak ayrı bir iş, mühim bir meseledir. öyle güzel ka - nunlar olur ki, fena tatbik edilmesi yüzünden fayda yerine zarar veriyor- Tar, Siirt Meb'usu MAHMUT | Tedbirler | komisyon içtima İ İstanbul müddeiumumisi Kenan vw i tal Bey tedbir ile şim- Âlinmesle Adliye Vekâletindeki hususi komisyon dün toplandı ANKARA, 24 (Telefonla) — İ etti, o Komisyonll geç vakıta kadar müzakeratta bu fl lunmuştur, İçtimaa bu sabah şehrimiz Tem yiz mahkemesi reislerinden Fuat Hulüsi, Kâzum, İstanbul birinci t-İl caret mahkem« Memduh, Bir muhtarlık bürosunda heyeti reisi baro namına Mekki Beylerle vekü- let erkânı iştirak etmişlerdir. İçtima dört beş gün sürecek, tir. Belediye teşkilâtı olan yerlerde muh tarlıklar 7295 numaralı kanın mucibin ce altı gün sonra kalkacak ve bu işler belediye teşk lâtı tarafmdan görülecek- tir. Belediye teşkilâtı olan yerlerde vedilen mubtar ve ihtiyar heyetleri va- siflerinin hangi dairlerce ifa olunacağı" na dair tanzim edilen nizamname dün vilâyet bildirilmiştir. Nizamname 37 maddeden ibarettir. İkişer kişi intikap edilecek Nizamnameye göre 20 cylül 924 ta- rihli intihabı mebusan kanunu mucib'n ee muhtarlara verilmiş olan vazifeler, her mahalle halkından belediye meclisle rinde intihap edilecek ikişer -k'şi tara - fından yapılacaktır. intihap encümenleri 1580 numaralı belediye kanununun otuz ikihci maddesi mucibince muhtarin va mevdu vazife, aşağıda gösterildiği veçhile ifa olunacaktır; > İsayyon zamanın hulülünde beledi - iirlürleri tarafondan her ma - allenin merbut bulunduğu mmtaka po Ks âmirliğine tezkere yazıları halleden belediye intihap halekmi haiz 6- Yünüma karşı Tedbirler Tapu idaresinde dün tetkikat yapıldı aeeameaneaeaeaaaeesaneaasenesmemensesamesamasee (Encümen dün kararını tes- bit etti ve tatbikata geçildi Tapu ve Kadastro Umum müdi Cemal bey dün şehrimize gelmi Cemal Bey dün tapu . müdüriyet giderek meşgul olmuştur. Tapu mü- Almanyada iftiralarla dolu çıkan bir kitap dürü Agâh Bey ve kadastro. postaları —— veisi Rüştü Beyle o görüşmüş tapu | Falih Rıfkı Beyin dikkate şa - ve kadasira işleri hakkında malümat : almamıştır. yan bir yağısı Aldığımız malümala göre, Cemal ANKARA, 24 (Telefonla) kimiyeti Milliye yarm sabahki sında Falih Rıfkı Be yin “Musa Dağ” 5 karşı ted- yangınında dosyalar arasında yanan tapu kayıt- larının açığa çıkarılması için müra caat edenlerin işlerinin bir an evvel görülmesi için ve kadastro ve tapu işleri hakkında da tetkikatta bulu- nacaktır. Adliye yangınında yanan dosya- (Devamı 4 üncü sahifede) Sahte beşi bir Yerdeler İZMİT, (Milliyet) — Şehrimizin vkiinde, bakkallık yapan Ce- mı O meşi Falih Rıfkı Bey bu yazısında Almanya - da bu isimle çıkan mektedir m “Musa Dağ vu dağını Muharrir tez a büyük harpteki Er- meni meselesini ele almıştır. Ön beş se- Falih Rıfkı B. ihtiyariyenin çalışma faaliyeti Halk işleri nasıl görülecek İİ Nüfus, ev nakli, askerlik, veraset, maaş, | adliye, tapu, taharri işleri: nasıl yapılacak , Memleketin her tarafında âltı gün sonra tatbik edile- cek olan yeni nizamname'dün tebliğ edildi İleesisiisi SAYS, dağlaşlağin seli nakli Sekiz sene evvel okkası 19,25 olan buğday bugün 3,80 kuruştur.. Hükümetin alacağı tedbir pek yerinde.. sahte beşibiryerde nmış, genişleyen tah- kikat neticesinde Cevadın saatçı Sa» lâhattin, kuyumcu Ahmet isimlerin- deki şahıslarla bu işi yaptığı anla» şılmıştar. Cevat, gümüş mecidiyeleri savat- lntarak, köylerde, mahalle aralarm- da asıl beşi biryerdenin değeri fiya- tından beş, on, on beş lira noksanma hal dikkati calbetmekten cx alâkadarlardan yedi kişiyi zannal- tma almıştır. İçlerinde iki de kadın vardır. neden bpri gazetelerde çıkan bütün şayialar, isnatlar, rivayetler ve iftira» Jar hepsine ayrı ayrı hayal hissesi ka- kımından ne kadar kontrol altında bulunduğu ve hattâ daha geçen sene Alman şehirlerinin meydanlarında baş lıca muharrir ve sanatkârların kitap- ları nasıl yakılmış olduğunu biliyo » ruz Ermeni davası sönmüş olan bir me sele idi, Bu meselenin hakikatten müta- rekeden sonraki Sosyalist Alman na- erleri olamazdı. Ancak gahsiy nasl tel mnek mümki in. değildir. Çünkü © za- manlar dünya gazeteleri başlıca me- seleler arasında Osmanlı ordusundaki (Devamı 4 üncü sahifede) EMELE ZA Serbest güreşlerde Hükümetin, buğday ziraatıni hi- maye için ekmek fiyatlarına bir kuruş zammetmek için alacağı tedbir iktı- sadi mehafilde büyük bir memnuni- yet.ve alâka ile karşılanmaktadır. Köylüyü himaye için bu şekilde a- nacak tedbirin vaziyeti ıslaha yarı» | Yacağı kanaati vardır. Son on sene | zarfmda buğday fiyatları memicke- timizde şayarı dikkat bir şekilde düş- Müştür. 924 senesinde şehrimizdo | buğdaym okkasi vasati 18,86 kuruş” ta. Bufiyat 1925 te 19,25, 926da 16,75, 97 senesinde 16,37, 928 sene- sinde 17,77, 929 senesinde 16,45, 9,95 ,931 senesinde 930 senesi ! 612, 932 senesinde 6,34 ve nihayet 932 senesinde yani bu sene kilosu 3,80 kuruşa kadar düşmüştü Bunun i muhteli şu bir Kac nokta #zerinde tenli (Devamı 4 üncü sahifede) Galip geldik (Dün gece Balkan güreş şampiyonlarına mükâfat verildi. Tafsilât 2 nci sahifemizdedir| Tevfik Fikret ihüfalinden bir i İhtikâr tuzakları Kuruluyor! Şiddetli hareket ve mesul- leri takip etmek lâzım Eski ölçü ve tartıların yenilerile de- giştirilmesi için ancak bir hafta müde det kaldı. 1 Kânünüseniden itibaren Türkiyenin her tarafında her nevi şey- ler metre sistemi ölçü'crile ölçülecek ve dartılacaktır. Fakat bu kadar az bir müd det kalmasına rağmen piyasada bu sa- bada mnormal bir hal vardır! Ölçü ve tartı ihtikârı alınış yürümüştür. Masma fih esnaf pahalı da olsa bulunca yeni öl güleri alacaktır. Lâkin vazivrt berakis- (Devamı 4 üncü sahifede) kur yazar ikişer zat istenir ve polis â- mirliğince de mahalledeki belediye ini hap hakkımı haiz zevat bir mahalle da - vet olunup aralarından iki zat seçmeleri ihtar olunarak bunlâr tarafından seçi - lenlerin cümlesi beled'ye dairesine veya şubelerine davet edilir ve bunlar arasında kur'a keşide edilerek intihap encimen - leri teşkil olunur. Ölçüler başmüfettişi Kudret B. Korkunç bir Tren kazası Fransada iki « ekspres çar pıştı, 180 kişi öldü Vagonlardan parça parça olmuş cesetler sarkmaktadır LAGNY, 24 (A.A.) — Dün akşam saat 21 de Lang'da, Pariwen 25 ki- lometre kadar bir mesafede müthiş bir tren kazası olmuştur. Sirazbı ekspresi, Paris ekspresi ile » çarpışmış, 180 kişi ölmüş, 200 kişi ya ralanmıştır. ber üzerine kanunun dokuzuncu madde si mucibince sicili nüfusa kaydolunur. maden belediye tarafından verilerle eni habr üzerin kanunun aa e 4 üncü s: (Devamı 4 üncü sahifede) yi KİRİ GİYİN e yele lee Sinema, tiyatro, çalgılı kahvehaneler ve gazinolar saat 23 te kapanıyor Şehir tiyatrosu dün akşamdan itibaren saat 19,5 ta başladı, sinemalar saat 21 de.. Vali R.in beyanatı Sinema ve tiyatro, çalgılı kahve ve gazinolar ve emsali gibi yerlerin ka- panma saatleri hakkında Dahiliye vekâ etinden gelen tamim dün öğleden sonra miştir. Vekâlet, bu 11 de kapanmalarınn halkın umizmi sıh hali noktasından muvafık olacağını bil direrek meclis encümenlerinin bu husus taki salâhiyetlerini istimal ederek bir ka rar vermelerini tamimde emrediyordu. Daimi encümen dünkü içtimaında bu meseleyi görüşmüş ve salâhiyetini isti - mal ederek kararını verm Zabıt belediye üalimatnamesinde sinema ve tiyatroların kapanma saatleri 11,5 ola- rak tesbit edildiği için, vekâletin emrile talimatname tezat teşkil ediyordu. Bu - nun üzerine zabıtai belediye talimatna- mesinin bu hususa tomas eden 289 uncu maddesi tadil edilmiştir. Madde tadil e- dildikten sonra şu şekli almıştır: “Tiyatro, sinema, konser, çal- gılı kahve ve gazino ve karagöz, orta oynu ve meddahlık edilen yer ler nihayet saat (23) te ve bar gi- bi zevk yerleri 2,5 ta kapatılacak- (Devamı 4 üncü sahifede) Gümrükten eme mahfazanın resmini Bae