26 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

26 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Costes Eskişehire kadar gitti, yere inmeden dönmeğe mec- bur oldu. Belediye kömür de- polarını teftiş ettiriyor. Turizm ve Otomobil Seyahatleri Birkan evvel,Büyük Millet Mecli- sinde Tulam ve otomobil seyahatle- ri etrafında bir münakaşa oldu. Bu iş- lerde başka milletlerden geri kal mak lüzumu ü israr edil Buna benzer meseleler üzerinde faz- la hassas olmak; ber şey: evvel medeni seviyenin yüksel "Türkiyede Turing ve otomobil k Töbü tesis edileli, hükümet, Turizmi teşvik için her vesile ile yeni yeni ted- bir alıyor. Seyahat maksadile memle- ketimize çiren otomobillerin gümrük resmini depo süretile hudutlarda al- mak ve çıkarken iade etmek pe müşkül oluyordu. Bunun için Avrupa- da cari usullere göre Türkiye Turing ve Otomobil kulül beynelmilel kefaletile - teminat akçası depo edil- meksizin - göste- rir. evvel çıkan triptik kanunile eger edilmişti, Tabii ki, otomobillerin; sa- hiplerile gelmeleri şarttır. Tıpkı bu- nun gibi, seyahat maksadile den çıkan otomobiller de, Turing Jübümüzden aldıkları triptiklerle 6c- nebi memleketlere kolay kolay gire“ bilirler. Fakat bu da az çok külfetli oluyor. Her memleketin ayrı ayrı- riptiğini almaktanım Carnet depas sage denilen vesika ile (Beynelmilel Triptikler Mecmuası ile) seyahat da- ba kolay olacağı için Turing Kulüp bizde mütekabiliyet olm beynelmilel merkezden te müsaade almış ve tatbikata başla» sms. Gümrük vesikasından başka bir de beynelmilel otomobil kullanma vesi- kası vardır ki, bu seneye kadar bunu vermeğe mezun değildik. 14 Nisan 1926 da hükümetimizin Pariste imza ettiği mukavelename geçen sene Bü- yük Milet Meclisi tarafından kabul edildi, bir kaç gün evvel de Heyeti vekilece tatbiki şekilleri tekarrür etti. Bu muksveleye göre (teşkilüi belediyelerde verilen talimat daire- sinde tetkikat yapılacak ve neticede otomebil sahiplerine Turing Kulüp tax rafından beyanname ve verilecektir. Şubattan itibaren hiç bir Geni vesi- kası almaksızın, otomobillerin harice gidebilmeleri her suretle temin edil. miş olacaktır.. Otomobil seyahatleri- ne ait muameleler bu suretle ikmal edilmekle, acaba her şey halledilmiş sayılabilir mi? | » Mİ bu muameleleri yapmak lâ- haruri idi, Fakat Türkiyede #tomobil seyahatlerinin artması için es esaslı şey, yol meselesidir. Yolları- mızı bu seyahatleri kolaylaştıracak dereceye çıkarmağa mecburuz: Bu- günkü (o segari (| ihtiyacımız ; OE Mirte - baimubal - Haydarpaşa > - Asi kara yolunun teknik surette yapılma- sıdır. Bu yol yapılmadıkça; gandalarımıza ve muamelâtı kolays izm teşki- kalma mız mukarrerdir. v Bütün dünyada Turizme verilen ehemmiyet etrafında bu sütunlarda tafsilât vermeyi fazla buluyoruz. Tu- rizmin propaganda bakımından oldu- ju kadar iktisadi cephpeden olan te- sir ve faydasını kim bilmez? Avrupada yollarına en ziyade iti- na eden memleket, İtalyadır. Bu yüz- den Avrupanın her tarafında otomo- bil turizmi azaldığı halde - hatırımız- da kaldığına göre » Bu sene İtalyaya geçen seneden (500.000) kadar fazla otomobilli seyyah girmiş olduğunu resmi istatistiklerde görüyoruz. Otomobillerin o demiryollarına re kabet ettiği hakkında bazı Avrupa metbuatında zaman zaman tenkitle- ve tesadüf ediyoruz. Bu gibi mülüha- xalar, Türkiye hakkında varit ola- maz. mevzuubahs olan mese- le; eşya nakli ve muntazam yolcu 86- ferleri değil, gezmek maksadile Tu- rizm otomobillerinin seyriseferleridir. Bu cereyanı kolaylaştırmak sayesin- de gerek vat gerek senebilerin memleketimizi tanımalar nı ve gezmek (için o Türkiyeyi başka memleketlere tercih etmeleri temin ©- olan bir güzel yerlerimizi, şehir- erimi i birbirine bağlıyarak büyük, mama faydalar elde etmek müm- mürakabe edilmektedir. Hattâ geçen Selinik Balkan. konferansında bü ci- het yeniden tetkik — edilmiş, O memle- ketler arasnda » mümkün olduğu ka» dar - yeknasak bir nizam tesisi için; kongre, Turing kulübünden bir rapor İstemiştir. Torizm işi, hükümetimizi, bilhassa Dahiliye, İktisat ve Nafia Vekâletle- rimizi mühim surette alâkadar edi- Yor. Turing kulübümüzün raporu ü- zerine alınacak tedbirler, alâkadar. lar tarafından sabırsızlıkla bekleni- yor. Tekrara mecburuz ki, alınacak bütün tedbir ve kararların başında, Yol meselesi, yollarımızın inşa ve tan. Zimi gelmelidir. Siirt Meb'usu MAHMUT “FİYATI 5 KURUŞTUR ar ve Beyran, Siirt Meb'usu MAHMUT 8 yy sene $ Ne, 2954 SALI 26 KÂNUNUEVVEL | 1 < 3. Fransadaki tren kazası her yerde teessür uyandırdı. Ölü- lerin mikdarının iki yüzü bula- cağı zannediliyor. ve Matbanı 24310, Tel Ci Müdür: 24518, Yazı işleri müdürü: 24518. n Millet Meclisinde üç vekil izahat verdi Pal yangını, tramvaylar ve > sinemaların kapanma saatleri Zekâi B. yangın, Fuat B. tramvaylar, Ş. Kaya B. Yangında 4 milyon lira kıymetinde dosya yandı Mecliste münakaşalar oldu. Yangın mes'ulleri cezalandırı- lacak. Tramvaylar ve sinemalar meselesi. Gençliğe bir hitap ANKARA, 25 (Telefonla) — Mil. ü toplantısında Adiiye Vekâleti vekili Zekâi Bey ad- İiya yangnu hakkındaki sual takririne Nafia Vekili Fuat Bey tramvaylar hak kındaki suale, Dahiliye Vekili Şükrü Kayu Bey de sinema ve tiyatroların kapanma saatlerine dair verilen tak- rire cevap vermişlerdir. Zekâi Bey (adliye kmdaki (suale cevabında hâdi- senin < vukuunu müteakıp (tahki- kata başlanıldığını ve devam etmekis ©- lan bu tahkikatın henüz intaç edilme miş olduğunu söylemiş ve hadiseden il- sebeplerle yangını hak- ŞE endi elli kaydetmiştir. Yangın nasıl çıktı Vekil Bey izahatını devamla yangınm #mat sekiz raddelerinde ve hademelerden kapıcı Etem tarafından merdiven altına bırakılmış olan mangaldan sıçrayan kı- vılcımın (ahta perdeye ve oradan da boş sandıklara sirayet etmesi suretile çıktı. ğimı ve nöbetçi Mustafanın saat & de ve yangın termamen tevessü ettk- ten sonra ve alevlerini pençereden çı- karken görmek suretile yangından ba- berdar olarak arkadaşı Saim vasıtası ile saat 8,30 da Ayasofya polis merkezine malümet verdiğini ve saat 8,40 da çağ- Nafia vekili Fuat B. rılan itfaiyenin sekiz 45 de hadise ma- halline gelmiş bulunduğunu söylemiş ve nöbetçi Mustafa tarafndan yangının gö- öl itfaiyenin yetişmesi arasında > dakikalık bir zaman (geçtiğini ilâve ederek demiştir ki £ Tahkikat devam ediyor Gece bekçisi hademe £ Ahmet, Etem we bunlara vazifelerini (o öğretmek ve kendilerin takip etmek seriyi de- ruhte etmiş olan serhademe ile, dairece bu gibi işlerle tavzif edilmiş olan mü - meyyiz Tevfik Bey hakkındaki tahki- kat devam etmektedir. Tahkikatım ati- yen aldığı şekil yangın £ hadisesi etra” Mi ii ve terahiden ve vazifesini üsnü ifa etmemiş olmasından dolayı di ğer bir takım memurine de sual tevcihi ni icap ettirecek olursa bunlar hak- kmda takibat yapılacaktır. imzasız mektuplar Vekil e e yangını maütsakip İstan- bulda bulunduğu esnada vakanın ihdas go toessürden hasıl (olan tafsilâtla hakkında şikâyeti ihtiva Bn em e im bir tak m mek- tuplar aldığını ve bunları tahkikat i- le meşgul adliye müfettişlerine | tevdi ve vazifedar bulunan bilumum memurin arasında yangınla ne dereceye kadar â- lâkadar olursa olsun kusur ve ihmal o- lip olmad klarmın tahkikine memur e Bir tavzih Dünkü nüshamızda Hâlkmiyeti Milk ye başmubariri Falih Rıfkı Beyin maka- ri bahsetmiştik. Bu makalede mev zu bahsolan (Musa Dağ) kitaba bir Al man tarafından, fakat hem de Viyanada an bulunan bir ta bı evi vasıtasile Viyanada neşredilmiş ve oradan dağıtılmişlir. Esasen Alm? yadaki yeni idarenin bu kitabı bizim gibi nefretle karşılayacağına emin bulunduğumuzu Hakimiyet Mi ye izah etmekte ve o mezkür Almanyada efkârı umumiyeyi kir sine genç rejim İl larının meydan ye ümidini izhar etmekte - da Adliye vekil vekili Zekâi B. | dildiklerin söyleyerek bu cihetten yapı lan tahkikatın diğer takibattan ayrı © larak kusur ve ihmal sebebile bir takım mesuller göstermekte bulanduğunu ve heyeti teftişiyece tetkik edilmekte 0- lan fezlekenin ayrıca bir beyeti teftişiye tahkime devam edilmesine lü-| 932, 933 senelerine zum gösterdiğini ilâve eylemiş ve devam edecek olan bü tahkikata mesuliyetle ri taayyün edecek olanlar adaletin pen- gesine verileceklerdir, demiştir. Kaybolan evrak Zekâi Bey, yağında zayi olan ve kur- tulan hukuki ve icrai dosyaların adedi ve bunların ihtiva ettiği kıymetler halkım a da malümat vererek ağır ceza mah- | Dahiliye vekili Şükrü Kaya B. kemesine ait bir kışinı mevkuflu olmak üzre görülme me bağlanmış 21, üçüncü ceza mahke- mesinin muhtelif senelere ait olmak üze re Wödesya ve esas defteri ve 6 zimmet deflerile iki karar kartonu, zit m defteri, birinci ceza mahkemesinin 36 dosya, 16 esas ve zimmet defteri, yedinci istintak dairesinden ee yedinci hukuk mahkeme, ya, 25 altmer hakuktan elli altaş kadar dosya, yedinci t mahkemesinden bir dosya, ikinci ticaretten dört dotya (Devam: $ inci sahifede) üzre bulunan 132 ve hük Temaşa yerleri 23 te kapanınca.. Boğaz ve sevahili müteca- vire seferleri de değişiyor Sinema ve tiyatroların, çalgılı kah- ve ve, gazinoların sant 23 Te kapana” caklarına dair belediye daimi encümeni- nin verdiği karar dün belediye riyaseti tarafından Cümhuriyet müddelumumili- ğine bildirilmiştir. Bu müesseselerden i- tiraz edecek ve mahkemeyo müracaat €- decek bulunursa, müddetumumilik daha evvelden karara muttali olduğundan ona göre hareket edecektir. Maamafih şim diye kadar itiraz eden olmamıştır. Ev- velki akşam Şehir tiyatrosu, ansızın temsillerine saat 19,5 ta başladığı için, saat 21 ei ie geri dönmüştür. Dün itiba - ren sant 7,5 olarak gazetelere ilân ve - rildiğinden mesele her tarafa işan edil- (Devamı 2 inci sahifede) Costes inecek Yeri bulamadı Eskişehire kadar gitti ve inmeden geri döndü Bir propaganda seyahati yapmakta olan Fransız tayyareci Costes dün halefetinden dolar yı 1645 te geriye dönmeğe © mecbur tir, Costes Yeşilköy- den uçtuğu zaman kar göstermekte idi, Costes kadar gitmişse de tayyare mevdanını bulmağa muvaffak olama- mıştır. Bugün hav; ve müsait oldu- ğu takdirde Eskişehire gidecektir. “Bir meb'usumuzn Daha kaybettik Yozgat Meb'usu Ahmet Hamdi B. Yozgat Meb'usu Ahmet Hamdi Be- yin evvelki akşam Kadıköyündeki ©- vinde vefat ettiğini metli ve çalışkan bir meb'usumuzdu. tiyar denmiyecek bir çağda imü cidden bir kayıptır. zesi bugün saat 10 da Kadıköyünde tımanından. merasimle kaldırılarak aile Şükrü Kaya Bey Dahiliye vekili bugün Ankarâdan gelecek Evvelki gün vefat eden Dahiliye veli Şükrü" Kaya Beyin kayın pederi Arif Paşanın cenaze merasimi bugün öğ leyin yapılacktır. Cenaze, Modadan kal- kabri Ahmet Hamdi Bey merhumun cena Süreyya paşa sineması karşımdaki apar» Üniversite idare kadrosun da bazı değişiklikler oldu Hocaların maaşlarındaki ikiliğin kaldı- Evvelce çıkan bir kanun mucibince Üniversitede Darülfümundan devren va sile gören hocalar baremden yarım isti- #ade etmektedirler: Halbuki yeniden tn» yin edilen hocala ise (am olarak istifa- de etmektedirler. Bu vaziyet, Üniversi- tede yeni teşkilât kanunu tatbik edilin çeye kadar devam edecekilir. Üniversite hocalarının maşlarında böyle ikilik ol- ması teessürü mucip olmaktadır. Öğren diğimze göre bu ikiliğin atık ortadan kal dırılması hakkında (Maarif Vekâletine müracaat edilmiştir. İdarede tebeddülât Universite idare kadrosunda yeniden bazı değişiklik yapılmıştır. Talebe ve tedris işlerine bakmak üzere Rektörlüğe merbut bir kalem, idare ve mali işlere bakmak üzere de ayrı bir kalem vücude getirilmiştir. Birinci kalemin müdürlü - ğüne hukuk fakültesi mezunlarından Hi cabi Bey tayi i dürü Mehmed Ali Bey tayin Hesap işleri müdürlüğü de ikiye mıştır. Nakit işleri muhasibi mesul Ayniyat muhasibi mesullüğü. Nakit iş eri mubasibi mesullüğüne Remzi Bey, Ayniyata Nasuhi Bey tayin edilmiştir. Merkez binada bir merkez dahiliye mü- dürlüğü ihdas edilmiş ve buraya huluk dahiliye müdürü Hilmi Bey tayin edi. miştir. Hukuk ve Tıp dahiliye müdür - Tükleri şimdil'k münhaldir. Her fakülte hin besap işlerini tetkik için de fakülte lere birer hesap memuru verilmiştir. Yeni inşaat Universite inşaat işlerinde çalışmak üzere vekâlet Edip ve Affan Beyler it- ininde iki mimari rektörlük emrine ver- miştir. Pay 3 fakültesi dekanı Tevfik Salim ite umumi kâtibi Besim be” dün kz Genel 5 hastahnelerini gezerek buralarda yapıl- Gazianteplilerin günü sinemalara dair izahat verdiler! rılması için Vekâlete müracaat edildi Neşet Ömer Bey makta olan anfileri teftiş etmişlerdir. itmiştir. Yalnız elektrik tesisan İmiştir. Teşrihane binasının çürük o lap olmadığı hakkındaki tetkikât net'celenmemiştir. Tetkikat bitmedi çin bina henüz tesellüm edilmemişti kültelerde asistanların tayinlerine bajlam mıştır. Her fakülte meclisi bu asistan - ları seçmektedir. İnkrlâp enstilisünde künunusani başmdan itibaren tedrisata başlanacktır. Misafir köşkü bu hasus i- gin tefrik edilmiştir. Üniversite rektörlüğü itfaiye müdür. lüğüne müracata ederek yangın tehlike den em gesi ve su tesisatının yangın kâfi olduğunu ver- diz Bi ve raporla bildirmiştir. Dün Halkevinde toplanıldı, Antebin İstiklâl harbinde çok mühim rolü ve kahramanlıkla dolu mefahiri olan Gazi Antebin on ikinci kurtuluş yıldönümü vesilesile Gazi Antep gençleri tarafın - dan dün İstanbul Halkevinde büyük bir bepizati yapılmış ve bu kutlu gün yade- çe Sisi Anl gençleri Halkevinin kon ferans salonuna Gazi Antep kahraman hıklarını tesbit eden canlı vecizeleri ha- vi levhalar asmışlardı. Bunlarda: — Son Türk barikasınn nasıl bir Tetkik ve tehiş için ghrlnlze ge > len Tapu ve Kadastro umum müdürü Cemal Bey dün de tapu müdiriyetinde meşgul olmuştur. Öğleden sonra kadas- iro postalarında ifayi vazife eden tapu Jayrak bir içtima yapılmış, tapu ve ke- memurlarile Tapu baş memurlarını top * kurtuluş hatıraları anıldı dır. Gaziyi ancak Türk milleti doğurur. Gazi Antep yalnız Türk vatanında bu Mi Ve Antebi ancak Türk Gazi ya par.) , — Gazi Antep bir zafer kalesidir. Bu kale 11,000 yeğitin kemiğinden çatıldı. — Gazi Antep 400 milyon servetini yükselttiği şeref âbidesinin emeline gö- mdü. Bundan başka Gazi Antebin krokile ri vücude getirilmiş ve Gazi Antep köşe si yapılmıştır. Bu köşeye krokilerle be - raber Gazi Antebe ait resimler, bir al - (Devamı 6 ncı sahifede) gre işleri hakkında görüşülmüştür. Öğrendiğimze göre haziranda Istanbul tapu imüdiriyetinde | büyük bir teşkilât vücude getirilecek, İstanbul kazaların - da sicil muhafızlıkları ihdas edilecek ve mo ve Bursa i birleştiri.