26 Aralık 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

26 Aralık 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

İlgazda zelzele gaz, 25 (A.A.)-— Zelzele devam ediyor. gece yeniden üç sarsıntı olmuştur, Sar- sıntılar şiddetli değildir. 74079 İ7inc Yl * Buğday müstahsillerini himaye siyasetine devam Sayı : 5737 Yarı İşleri Teelonu dört, hattâ beş mislini bulmuştur! #€ne efkârı umumiyeyi meşgul et- | Netekim bundan dört sene evvel Miye başladı. Burun sebebi ek- ! İstanbul piyasasında on beş, on mek üzerinden kilo başına bir kus | altı kuruş olan buğday bugün üç Tuş almanağı ve hasılâtı ile buğ- | buçuk, dört kuruşa kadar tenez- day müstahsillerinin himaye olu. | zül etmiştir! macağı tarzındaki haberlerdir. | Şayanı dikkat olan cihet şu- Hakikat halde buğday mesele- | dur ki, buğday fiatlerinin bu de- vi memleketimizin en esaslı bir | recede fazla düşmesi hükümetin derdidir ve bu dert buğday fiatı- | himayesine rağmen oluyor. Hü- tim piyasada diğer (Obütün milli! kümet Ziraat Bankası vasıtasile mahswllerden fazla düşmesi sure- | memleketin muhtelif mıntakala» tinde tecelli etmektedir. e Meselâ | rmda büğday satın alarak piyasa Memleketimizin en mühim ihracat | üzerinde buğday fiatleri lehine te- maddesi olan tütünün kilosu, üç | sir yapıyor. Eğer bu himaye ol dört sene evvel yüz elli, iki yüz , masaydı bugün İstanbul piyasasın kuruştu. Şimdi bu fiat yarıya in İda buğday fiati belki de iki, üç ku miştir. Pamuk, üzüm, incir gibi ruşa kadar düşecekti. Yani fiat bazı mahsullerin fiatleri de üçte düşkünlüğünden dolayı buğday bir derecesine düşmüştür. imes Mehmet Asım ki buğday fiatindeki düşkünlük Gdecname 4 üne sayıfada) b i Son günlerde buğday meselesi Balkanlarda yeni başlıyan cereyanlar Türkiye ve-Sövyetlerin rolleri. — Bulgaristan ne olacak ? Viyana, (Hususi) — Balkan —mleketleri arasında aktedilen Misaklara, muabedelere, ve kral- arın, hazırların birbirlerini ziya- Tet etmelerine rağmen cenubi Yu- &oslavyaya düşen Makedonya me- selesinden dolayı Balkan devletle- ri arasındaki anlaşmanın bazı teh- likeli tarafları da vardır. Bunun: la beraber Balkan devletlerinin bir blok teşkiline teşebbüs © etmeleri sulh ve müsalemeti tarsin etmek hoktai nazarından bir ehemmiyeti aizdir, Romanya ile Sırbistan münev- Verleri Bulgaristanla münasebet- lerini iyileştirmeğe muvaffak olur- larsa ve Yunanistanla tamamen birleşmiş olan Türkiye de, Avrupa dan uzaklaşmış olmasına rağmen bu işlerde bir rol oynamakta de Yam ederse, o zaman Avrupanın Senubu şarkisinde © kuvvetli bir vücuda gelmiş olur. Avrupanın bu cenubu şarki nok tasmda henüz Fransa ve Italyan hüfuzları hâkimdir. Yeni bir Bal an devletleri ittihadının Fransa | tarafından istismar edilmesi ihti- mali kuvvetlidir. Bununla beraber alkanlarda büsbütün yeni bir ce Yeyan kendisini göstermeğe başla- mıştır. Bu cereyana nazaran Bal İki kişi ayni şeye bakarlar, fakat başka başka şeyler görürler Yunan hariciye nazırı M, Maksimos kanlılar yeni politikalarını Rusya ya göre tanzim etmek niyetinde dirler. Son zamanlarda ortaya çı" kan İslav ittihadı fikri bunu ima etmektedir. Hattâ Sovyetler itti- hadının Balkanlarda sabık Rusya çarlığı gibi bir rol oynamağa baş- lıyacağı şimdiden söylenmektedir. Balkanlılar garbm siyasi, harsi ve iktisadi nüfuzundan kurtularak kendi başlarına iktisaden siyase ten ve harsen birleşik bir Balkan vücuda getirmek istemektedirler. Krallar ve nazırlar tarafından son zamanlarda yapılan ziyaretler bu arzunun bir kat daha inkişafma (Devarm 16 wmen sayıfada) | SALI, 26 Birinci Kânun çi2imei ay) 1933 VAKIT Hediye kuponu No. — 8 Sayısı 5 Kuruş Idare Telelonu : 24370 Dün mecliste mühim müzakereler oldu i Adliye, Nafıa Ve Dahiliye Vekilleri sorulan üç suale cevap verdiler Adliye Neden Yandı, Mes'ul Keler ? Tramvay Şirketinden Şikâyetler haksız mı? Eğlence Yer- lerinin Erken Kapatılması Kararı Neden Verildi? Konya meb'usu sefik Sey ANKARA, 25 (Hususi) — Büyük Millet Meclisi bugün reis VekiliEsat Beyin reisliğinde top - lanmıştır - Celse açıldıktan sonra| reis, Yozgat meb'usu Hamidi Be -| yin vefat ettiğini bildirmiş, mer - humun hatasına hürmeten bir dakika susulmutşur. | Bundan sonra ( Milli müdafaa! Ankara, 25 (Hususi ): i—Reisicümhur Hiz.nin * yakında İstanbulu şe- reflendirmeleri muh- temel görülmektedir. Daktilo in Vazifelerinin erkek me- murlara gördürülmesi düşünülüyor ANKARA, 25 (Hususi) — Hükümet, bütçede tasarruf temini maksadiyle, mühim bir karar al » mak tasavvurundadır. Bu karar şudur: Resmi dairelerde . şimdiki halde bir çok'daktilo - hanımlar çalışmaktadırlar. Bunlarm yaptık- ları işlerin kadrolarda mevcut me murlara gördürülmesi imkân dahi linde görülüyor. Bu itibarla hanım nımlar Adliye Vekâleti vekili Zehhi gey Nafın vekili Dahiliye vekili Manisa meb'üsu Hilmi “ey Şükrü Kaya Bey Refik Şevket Bey Vekili ve Adliye o Vekâleti vekili | intaç edilmemiş olduğunu söyle « Zekâi Bey kürsiye gelerek, İstan- ! miş ve hâdiseden ihmal ve tesey- bul adliye dairesindeki (yangın! yüp ve sair sebeplerle mes'ul ol « hakkında, Konya meb'usu Refik | ması lâzım gelen admalram takip Beyin takririne cevap vermiştir. “| ve mes'ul edileceklerini kaydet » Zekâi Bey bu cevabında mües - | miştir. sif bâdisenin vukuunu Oo müteakip! Vekil izahatma devamla yargi tahkikata başlandığını ve devam | nin saat sekiz raddelerinde ve ha etmekte olan bu tahkikatın henüz Mucize yaratmak yalnız (Devam 3 nel aayıfada) Türke nasip olmuştur “ Gaziantep Sİ Küplulilğdğkdi on ikinci yıl dönümü dün kutlulandı Gaziantep kurtuluşunun 12 in | Mehmet Bey nutkunda demiştir ci yıldönümü dün saat 17 de Hal-/ ki: kevinde kutlulanmıştır. Kutlulas | ma merasiminde İstanbulda bu - tebin Gazi atlı bir kah ilik sembolü: halinde: tarihe dö- lunan Gaziantepli gençler ve aile» leri hazır bulunmuşlardır. Merasime İstiklâl marşile baş - | | vü niden doğüşünun 12 inci y ünü yaşıyoruz. Bu, büyük yramımızı bugün de « kutlula - daktilolarım gördükleri işler diğer memurlara verilecektir. Bunu te- min için, her memurun daktilo ile yazı yazmağa alışması - şimdiden bütün dairelere tamim edilmişti - tir him bir karar , Yüksek tahsil görmüş gençler ve askerlik ANKARA, 25 (Hususi) — Mülkiye ve hukuk mezunları gi- bi yüksek tahsil görmüş gençler askerlikleri tecil olması dolayısile memuriyete tayin edilemiyorlar « dı. Dahiliye Vekâleti bu gibi Ee bahtiyarlığı” içindeyiz: “Bu münasebetle -- günümüzü - yüksek (Devüzin 10 üncn 'süyıtadağ lanmış, merasimi tertip eden Ga- ! mi ziantep gençler birliği reisi Meh- met Bey bir nutuk söylemiştir. | inema ve tiyatrolarda Halk erken kapanma kararından gok memnundur Sinemalara ve barlara tebligat yapılırken Sinema ve tiyatrolarm geceleri) ro, bar, çalgılı gazino ve kahvele Erkek nasıl & © Kadıv sasi « görüyor... j gön bençlerin önümüzdeki mayıs için» | li de kapanmaları meselesinin de silâh altına alınmaları için te - | kat'i şekilde © halledildiğini dün şebbüslerde bulunmuş, askeri mas | yazmıştık. Belediye reisliği daimi kamlar bunu muvafık bulmuşlar- | encümenden karar alınca kayma» dır. kamlıklar vasıtasiyle sinema, tiyat re, meddah, orta oyunu mahalle « rine tebliğat yaptırmış, bu gibi mü essese sahiplerinden tebliğatı öğ“ rendiklerine dair imza almıştır. (Lötfen sayıfayı çeviriniz”