27 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

27 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Adliye yangını münasebetile hazırlanan kanun lâyihası yarın Meclise verilecek ve tatilden evvel çıkarılacak. FİYATI 5 KURUŞTUR iz Lord'ların ıslahı İngilterede Lord'lar Kamarasının “ıslahı” gene günün & meselesi oldu. Kırk seneden beri bu meclisin tensik ve ıslahı otrafında Yapılan teşebbüs- lerin her biri bir mülâhazaya dayan: dığı gibi, bu defaki teşebbüs te iktida- rın tekrar Mesai Fırkasınm eline geç- memeği it Bunun için de kral'ın Lord'luk tevcih etmek hususundaki salâhiyeti elinden alınmak isteniyor. Lord'ların sosya. inde kralın nüfuz Ayam Kamarası bir asır evvel, Lord" Jar Kamarasile mücadelesinde kralm Lordluk tevcih ve tayin etmek husu- sundaki salâhiyetinden istifade ede- »ek Lord'lar Kamarasma karşı gali biyeti ihraz © etmişti Hükümet ve Avsm Kamarası (tarafından kabul «dilen ıslahat kanununu tastik etme- mekte ısrar eden Lord'lar Kamarası- Ba bu islahatı kabul ettirmek için © zamanın hükümeti; kralın salâhiyc- tini istimal ederek, bir çok Lord'luk- lar o ihtas etmeyi o kararlaştırmışlı. Lord'lar bu suretle ekseriyetin ellerin. den gideceğini gördüklerinden ıslahat projesini tastik etmişlerdi. O zaman- dan beri o Avam Kamarası Lord'ler Meclisi üzerine | hâkimiyeti bulunuyor. Filhakika şimdiki göre, kral, hükümet ve Avam Komarasınn — salâhiyetlerine kajşı Lord'lar âciz vaziyettedirler. Naza- riyatta kralın serbest olarak salâhiye- tini istimal etmesi o mümkün ise de İngilteredeki siyasi teamül kralla; mahsus salâhiyetin Hükümet Reisi ta- rafından kullanılmasını istilzam et- mektedir. Hükümeti (tayin edende vam Kamarası olduğuna göre, bü- tün kuvvet ve salâhiyet Avam Kama- rasında toplanıyor. Avam Kamarası- teski tarda Lord tayin edebiliyor. Mesai Fırkası tekrar iktidara gel- diği zaman bir takım radikal tedbi Jar, meclisi hükümetin ve Avam Kamarasının tahakk kurtarmağa karar vermişlerdir. Yani Lord'lar kamarasını tedricen yüksel- mekte olan sosyalizm dalgalarına karşı bir set yapmak istiyorlar. “le- İahat” namı altında teklif edilen ted- birler de şunlardır: 1 — Lord'lar Kamarasınn bugün 734 âzaya bi olan mevcudunu 320 ye indirmek. Bunların 150 azâlığmı ak bırakmak, diğer azâlıklar için de yeni bir intihap şekli tanzi baik. Lord'lar Kamarası bu yeni şek- linde kralm ve dolayısile hükümet ve Avam Kamarasının nüfuzu altından kurtarılmış olacaktır. 2 — Lord'lar Kamarasının veto sa- lâhiyetini takviye etmek, Şimdiki ş€- kilde Lord'lar Kamarasının veto sala- hiyeti binnisbe mahduttur. Lord'ların itirazıma hedef olan bir tedbir Avam Kamarası tarafından iki sene zarfım- da üç defa kabul ve tastik © edildiği takdirde mer'iyete geçer. o Teklife göre, Lord'ların itirazlarına hedef o- lan bir lâyiha, onu teklif eden hükü- met değişmedikçe tekrar müzakere ve kabul edilemez. o Yani dolayısile Lori tekrar iktidara gelmesine karşı hazı hiklı bulunmaktır. Muhafazakâr İn, lizler, radika! cereyanlara karşı Lord” lar Kamarasını bir firen olarak kul- lanmak istiyorlar. Şimdiki teşkilât bu firen çok zayıf olduğundan takvi- ye etmeyi düşünliyorlar Ancak böyle bir teklifin kabul edil- Çünkü İngüiz asının muzaffer olma İngilterede çok kıymet verilen demok- Tasi prensipleri namına büyük bir ka- zanç addedilmişti. Şimdi Avam Ka- marasına karşı i bi ilizler böyle bir tedbirin hürriyetleri için tehlike teşkil edeceğine kanidir. ler. Sonra böyle bir teklif İngilterede Milkfazakdır Fırka O hâkimiyetinin 'daimileşmesine | sebep olabilir. Bir fırkanın iktidarda bulunduğu bi da bu iktidarı daimileştirecek şekilde Kanunuesasiyi etmeğe çalışması el siyasi teamülüne uygun deği lir. Bunun içindir ki Lord Salisbury'nin teklifi Lord'lar Kamarasında müzake- Ye edildiği zaman, Lorü'ların da iti- razlarıa hedef olmuş ve hükümet te bu teklifi benimsememiştir. Teklifin müspet bir netice verip vermiyeceği henüz malâm değildir. Belki bu defn ki mlahat teşebbüsü de kırk seneden beri muhtelif vesilelerle ve mülâhaza- larla ileri sürülen tekliferin âkıbetine uğrar. Yani Lordlar ıslah © edilemez. Ancok ıslahat tasavvurları, İngiltere- deki siyaset ve fikir cereyanlarınm le istikameti ve bunun muhafazakâr ilde husule getirdiği intiba gös İli itibarile dikkate değer bir hâdisedir. Ahmet ŞÜKRÜ se ve Bamileeeriiz Siirt Meb'usu MAHMUT 8 inci sene » No. 2832. ÇARŞAMBA: 27 KÂNUNUEVVEL 1933 Fransadaki son tren kaza- sında ölen 195 kişinin cena- zesi bugün Pariste mera- simle kaldırılacak.. Müdür. anl, Yan bri müdürü 4318. Adliye yangını meselesi Fırkada da görüşüldü Ecnebi vapurcuların da saltanatı kırılacak Bunlar tröst halinde çalışıp, ihraç mallarımız için gönüllerinin istediği nakil pahasını biçiyorlar Vekâlet mukabil tedbirler aldı Celâl Bey ANKARA, 25 (Telefonla) — İtal - |İ yan vapur kumpanyaları memleketimiz | ihracat emteasmı bilhassa Triyeste tari | kile merkezi Avrupa memleketlerine | sevkedilen mallarımızın deniz nakliye ücretlerini yüksek tutmaka ve bu hal bu mallalımızın Avrupa piyasalarında de aleyhimize bir netice vermektedir. Aşa Hıdaki navul mükayesesi lalyan vapurla rının nalıiye ücrelerinin ne derece yük- sek olduğunu bariz bir surette göster. Şimal Limalarına Marsilyaya Triyasteya Kk K. İzmirden ö- süm ve İncir Karadeniz li- mnanlarından Fundık İzmirden bü 724 850 1150 1200 1.100 tün Bamirden ha h 3.605 2.800 5.513 Loyit Triyestino kumpanyasmın Tri» (Devamı $ inci sahifede) 128,5 o 1500 1575 ANKARA, 26 (A.A.) — C.H. fırka 8 grupu idare heyetinden: C. H. fırkası grupu öğleden sonra re is vekili Ali Beyin reisliğinde toplandı. 1 — Bolu vilâyetinde bazı kazalarda haşhaş ziraati hakkında Bolu mebusu Ts mail Hakkı Bey ve arkadaşları tarafın- dan verilen takrir olunarak İktısat vekâ Mae — Cebelibereket mebusu Hasan Bas çi Beyin beri bedeli maki oradan mizde kalacak, tetkikat yapacak Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Bey, kayın pederleri Arif Pina merhumun ce nazesinde hazır bulunmak üzere dün sa bah şehrimize gelmiştir. Şükrü Kaya B. istasyonda vali Muhittin Beyle vilâyet ve belediye erkânı tarafından karşılan » muşüir, Bir müfreze polis tarafından se- Tâmlanmiştır. Vekil Bey istasyondan doğ ruça Modada Arif Paşa mörhumun evle rine giderek cenaze merasiminde hazır bulunmuş ve öğle vakti İstanbula inerek Tokatliyan oteline gitmiştir. Şükrü Kaya Bey bir iki gün şehrimiz de kalacak ve muhtelif işler üzerinde tetkikatta bulunacaktır, Arif Pş. nıri cenazesi kaldırıldı. Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Beyin kayın pederi Arif Paşanm cenazesi dün Modadaki evinden merasimle kaldırılmış ve Karacaahmet mezarlığına defnedilmiş tir. Cenaze merasiminde Dahiliye veki hi Şükrü Kaya Bey, vali ve belediye rei- si Mubitlin, şehrimizde bulunan mebus lar, fırka vilâyet idare heyeti reisi Cev- det Kerim Bey, kaza kaymakamları ve #air birçok zevat hazır bulunmuştur. Cenazede lâzım gelen merasim yapıl- mış, asker ve polis bulunmuştur. “Fırka grupunda mühim meseleler görüşüldü Adliye yangını, 19 nevi yeni vergi hak- kındaki takrir ve muamele vergisi lim ve terbiyeleri ve hizmet müddetleri ve inşe usulleri hakkında verdiği takrir okunarak Milli Müdafaa vekâletine ha- valesine, 3 — Kütahya mebusu Hacı Mehmet Beyin 19 nevi yeni vergi matrahları hak takriri okunarak kendisi tarafın dan verilen izahattan sonra bir grup en cümeninde tetkik edilmesine ve neticesi- nin fırka grupuna bildirilmesine karar (Devamı 5 inci sahifede) Şükrü Kaya Bey İlay davpaşida hatşlnığet Dahiliye vekili dün geldi Şükrü Kaya Bey bir iki gün şehri- Dahiliye veki rini iniyor Adiiye yangını İ Yeni: hazırlanan lâyiha Meclise verildi Lâyiha perşembeye heyeti umümiyede görüşülecek ANKARA, 27 (Telefonla) stanbul adliye yangınında an'eviak hakkında tevessül - sek muamelelere dair | hazırlanan anun Jüyihasmı hükümet yarın sa- sah metlise tevdi edecektir. Adliye encümeni öğieden oplanarak lâyihayı tetkik ve mü :akereye başlıyacaktır. Encümen iç | imana lâyihayı hazırlayan komis- von azaları da iştirak edecekler. dir. Lâyiha perşembe günü heyeti u- numiyede görüşülecektir. zayi evve Muallimlerin Terfileri Meclise yeni bir kanun teklif edildi ANKARA, 27 (Telefonla) — Mer- sin meb'üsu Süleyman Fikri Bey ilk ve orta (tedrisat muailimlerinin ter fi tecziyeleri hakkındaki kanu- mun 16 ıcı mad- derinin değiştir. kür maddenin a ide tadili 1 — ik ve or. ia tedrisat mual- limlerinin terfile rinde esas kıdem- Je beraber vazif. terindeki muvilfakıyet ve devamdı Bir derece kıdem müddetini ikmal simi? bulunanı bir muallimin daha dereceye terfi edebi ime- Süleyman Fikri Bey iş raporları ve maarif müdür- lerinin müsbet mütaleasile veya kı- dem müddetinin tenzilini mucip bir ceza almadan vazifesi başında bu müddeti ikmal edenlerin müfettişler ve başmuailimler ve maarif müdür- leri rapor ve mütaleaları arasmda bir tezat hasl olursa, bat komisyonunca muallimin de mü- dafaa ve mütaleası alındıktan sonra verilecek müsbet karar il B — Orta tedrisat muallimleri: Müfettiş rları ve tayini sicilleri ile bunlar nda tezat hasıl olur- sa vekâlet inzibat komisyonunca mu- alimin de müdafaa ve mütalcası da alınarak verilecek müsbet kararla, Kibritlerden İkramiye çıkacak Bunun için alevi yeşil kibritler hazırlanıyor ANKARA, 26 (Möiliyet) — Kibrit inhiserm işleten şirket, kibrit satışları: nın yükselmesini temin maksadile bir ik ramiye ihdas etmek tasavvurundadır. Bu Uasavvura göre, bazı kibrit kutuları. na konacak hususi kibritler yandığı za- man yeşil bir renk iktisap edecek ve bu ikramiyeli kibrit çöpü şirkete veya şir- ketin göstereceği bayilere ibraz edilince kazanılan ikramiye alacaktır. Diğer ta Taflan şirket civar memleketlere kibrit veya inhisarmı aldığı ayni maksada hâ- dim diğer maddeleri ihraç edebilmek i- çin bazı tedbirler almaktadır. Hülüme- Hmizle olan mukavelesine göre şirket ih raç bususunda da inhisar halkını haiz- dir. İhracat yaptığı takdirde şirket, bü VE an ela yüzde on ve- recektir. Mütecavizin tarifi Tevfik Rüştü Beyle M. Litvinof arasında teati edilen telgraflar ANKARA, 26. A.A. — Mütecavi- zin tarifine dair olan Londra muka- velenamelerinin B. M. Meclisi tarafın dan tasdiki münasebetiyle Ha Vekili Tevfik Rüştü Beyefendi yet Rusya hariciye halk komi Litvinoff cenapları aratında ki telgraflar teati edilmiştir : Zatı devletleri ile Londrada imzala- mak şerefine nail olmuş ölduğum mü (Devamı 2 inci sahifede) İtilâfnameyi imza eden murahhaslar Ankarada sh hangi esas- larda anlaştık? Sanayiimiz ve harici ticaret siyasetimiz için daha geniş bir plân hazırlanıyor Pesmezoğlu gelecek ay geliyor Yeni Türk — Yunan Ticaret mus kavelesinin Ankarada imza edildiği- yan müzakerat samimi bir hava içine de her türlü müşkülâttan azâde bir surette cereyan etmiş ve nihayet mu- kavele imza edilmiştir. Türk — Yunan ticaret mukave- lesinin bu kadar az bir zaman zar- fında imza edilmesi, iki memleket. arasında mevcut dostluk ve samimi teşriki mesai bir defa daha bariz bir surette isbat etmiştir. Mukavele müzakeratına memur edilmiş olan Yunan heyeti murahhas fas, 75 senedenberi ündye manistan arasında ithalât ve işleri yapan ib. Gazetemize beyanatta bulunan Mösyö Fufas Bin ana hatlarını, işlerin hangi nek- talarda takılıp kaldığını bilen ve bu hususta fikirlerinden istifade edilen (Başi $ inci sahifede) Daktilo hanımların işten çıkarılacağı doğru değil! Maksat, bütün memurların makine ile yazabilmelerini temindir.. Haber Ankarada da istanbulda d > tekzip ediliyor Resmi. daireler deki o daktilo ha- nımların vazifele- rine, tasarruf mak- Bihayet ve- rileceği haberi, u- mumi bir endişe u- yandırmıştı. Fa - kat dün, Ankara muhabirimiz vası - tasile © yaptığımız mütemmim tahki - kat bu haberin a- sılaz O olduğunu meydana çıkarmiş - tr. Hükümetin bu husustaki o arzusu şu şekildedir: Bütün © devlet memurlarının dak - tilo öğrenmeleri şa- yanı arzudur. Binaenaleyh daktilo hanımlar vazifelerinden çıkarılarak yerlerine erkek memurlar ikame edi- lecek değildir. Ancak, bu şekilde Devairde çalışan daktilo hanımlardan bir grup bütün memurlar daktilo bilecekleri için, münhal vukuunda hariçten dak- tilo hanım alınmıyacaktır. Kadrolar- (Devamı 2 inci sahifede) Dön de bir kamyon gene bir evin içine girdi ve parçalandı. Resmimiz bu girişi ve parça lanışı gösteriyor