26 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

26 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

25 Kânunuevvel.. Denize çıkma- ğa hazımlanıyoruz. Hava soğuk va tatsız.. Yağmur da yağıyor. Sırsık- | lam bir haldeyiz. Sabaha karşı saat 3,5 de henüz Ünöbeti. teslim etmiştik. Harp pos- İ tası, birden: © —Kıç güverte altma!.. Diye ba- | ğırdı. Ancak aşığı (o güverteye in- miştim ki kıçta şimşek gibi bir çiz- gi parladı. Siyah, yağmurlu gece yi delen bu ziya çizgisini hepimiz gördük. — Ateş!.. Projektörleri yakınız. ! Projektörlerimiz biranda müthiş ir ziya dalgası neşrederek önümü Rk ydınlattılar: Uzakta, iri gövde- li bir gemi, $“>he yok ki bir Rus gemisi bize doğru bütün süratile geliyordu. © Biraz sonra, harp gemisini teşhis © etmek mümkün oldu: Dostumuz Rostislaf... Kaybedecek bir saniye vaktimiz yoktu, Rostislaf'ın tek başına gel- miş olabileceğine ihtimal vermi- yorduk. Kim bilir, arkasında daha kaç gemi vardı. Projektörlerimiz baştaki Rus ge- misini iyice tespit (o ettikten sonra, © gemi ile aramızdaki mesafeyi kat'i | Suratte tayin etti. Bu mesafe, takri- | ben on iki hektometre idi. © Dört, beş mermi kadar patlattık. Rus gemisi, bundan fena halde mü- teessir oldu. Mermilerden bir çoğu © su hattına isabet etmişti. Rostislaf | kurmuzı başlâmbasile korkak bir su- | rette yoluna devam ediyordu. Mer- milerimiz biribirini takip etmekte idi, Öte tarafta, Ruslar hâlâ bir mer- mi atmıyorlar. Fakat projektörleri, her tarafa doğru aksediyor, Bu sırada torpidolar, ufukta gö- | ründü. Son süratle istikametlerini bizim prijektörlerin ziya huzmele- rine tevcihederek yaklaşıyorlar. — Projektörlerinizi kapaymız! Emri akabinde etrafımız, zifiri ka» ranlık içinde kaldı. egg er iki makinc azami kavetle © o Dümen kırarak süratle gecenin © Karanlığı içinde ilerliyoruz. Kruva- | zörümüz, bu halile bir kaç canava- Tı parçalayıp mahvettikten sonra Tr, yükünden ANKARA, 25 (Telefonla) — © Türkiye Cümhuriyeti ile Japonya İmparatorluğu arasında mür'akit tica- ret ve seyrisefain munhedesine müze. dair itilâfın tastiki hakkında hükümet bugün Meclise bir lâyiha sevketmiş- | tir. İktisat ve Hariciye Enciümenlerinde tetkik olunarak heyetiumumiyeye tev- di edilecek olan bu lâyiha meclisin kış tatilinden evvel müzakere edilecek ve kanuniyet kesbedecktir. Lâyühaya, Japonlarla akdedilmiş o- İnn muahedeye mü'kak olmak üzere Hariciye Vekâletile Japonya Sefareti arasında tasti edilecek ve yeni itilâf tespit eden takerirler merbuttur. Bu yeni itilâf mucibince © mezkür yam ye dan bir yıla indirilmiştir. Bu itilâfla Türkiye en ziyade müsaadeyc mazbar millet kaidesinin en ağır o yükünden kurtulmuş oluyor. Japonya Sefareti ile Hariciye Vekâ İeti arasında taati edilecek takrirlerin metni biribirinin aynidir. Bu münate- betle bunlardan Japon Sefirinin Hari- ciye Vekületine takdim ettiği takririn suretini bildiriyorum: Meclis hergü i ANKARA, 25 (Telefonla) — | meden evvel her gün toplanacaktı | Midilli'nin Karadenizdeki akınları Tercüme eden: Mehmet HALİT Yazan! Bahriye birinci mülâzımı “Doniç,, Talih Midilliye gülüyor Zonguldağa mayin dökmeğe hazır- © lanan Rus gemisi nasıl batırıldı? yuvasına çekilen bir kaplanı andı- riyordu. Gürünüse bakılırsa, Rus filosu- nun bir kısmını yakalamış ve arka mıza takmış sürüklüyorduk. Ros- tislaf biraz daha yaklaşsa mutlaka kıç tarafından bir torpil yiyecekti, Ri sure'le hic olmazsa bir gemi batırmış olacaktık. Sabah ortalik Ayulmanumzuan evvel, tekrar Rus- larla karşılaşmak muhtemeldi. Saat 6,50 de * uzaktan bir gemi göründü. Sert bir dümen kırarak döndük, son süratle ona doğru gidiyöruz. Bu mutlaka bir Rus gemisi olma- h idi. İşaret verdik: — Milli bayrağınızı gösteriniz. 1 Grandi direğine Rus bayrağmı çekmekten başka çare bulamadı. İs ter istemez bize doğru döndü. — Salvo ateş! Kumandası akabinde gemi iştial etti. Hemen işaret verdik: — Mürettebatımızı sandallarla gönderiniz! İki sandalı ağzına kadar doldu- rarak yola çıkardılar. Mürettebatın kısmıazamı tahlisiye simitlerile su- ya atılıyorlar. Biz de bu esnada ba- tan gemiye doğru gidiyoruz. İstop ederek denize düşen esirlerimizi buz gibi soğuk suyun içinde balık gibi avlıyoruz. Sandallarımız, bu kabarık deniz de müşkülât içinde çalışıyorlar. Ni- hayet uğraşa uğraşa, Rusların hep- sini ğa ve gemimize al- mağa muvaffak olduk. Sırsıklam bir halde £ güverteye çıkarılan Ruslar, Almanların ken- dilerini öldüreceğini zannederek soğuktan ziyade korkudan titriyor- Ruslar arasından bir tanesi, s0- ğuktan donarak ölmüştü. Cesedini bahri merasimle denize atmamız Ruslara emniyet vermişti. Ruslar biraz sonra, takım takım kamarala rına gönderildi. Batırdığımız Rus gemisinin, Zonguldak limanına ma yen döşemek için ortasındaki bu tesadüf, tam zama- nında ve yerinde olmuştu. (Bitmedi) Türk-Japon muahedesi , Yeni itilâfla Türkiye en ziyade müsa- “ adeye mazhar millet kaidesinin ağır kurtuluyor “İktisadi buhranıhâzırın geçirmek» I te olduğu fevkalâde ahvale mebni 15- ter ticari meselelerde, ister şarta mu- allâk, ister gayri munllâk mefhumlar. dan en ziyade mazharımüsaade millet muamelesinin faydalarından sarfına- zar etmek ve binaenaleyh Türkiyenin ber hangi zümre Japon ticari eşyasma karşı hiniithalde alacağı takyit veya memnuiyet tedbirlerine muhalefet et- memek hususunda Japon İmparator. huk Hükümetinin Türkiye Cümhurıye- ti Hükümetile mutabık kaldığını hü- ezalik Japonya © İmparatorluk 1 teşrinievvel 9530 muahe- ti inin bir sene hususunda Türkiye ile mutabık kalmıştır. 11 teşrinievvel 1930 tarihli muahedenin bu hususta müte- halif hükümleri mezkür muahede ile beraber ayni tedbiri ve ayni şürulü haiz olup onun tam bir cüz teşkil eyliyen ve mer'iyet şartlarına tâbi, bu- lunan işbu takrir muhteviyatının ta» lil edemiyeceği tabiidir. “İşbu nota mezkür muahe'le ile ay ni zamanda mer'iyet kesbat.nek üzere 11 teşrinevvel 930 tarihli munhede- nin tastiknamelerile ayni zamanda ve #vni tarzda taati edilecektir.,, Ilgazda zelzele devam ediyor t ILGAZ, 25. A.A. — Zelzele devam ediyor. sarsıntı olmuştur. Sarsıntılar şiddetli değildir. Bu gece yeniden üç n toplanıyor Büyük Millet Meclisi kış tatiline gir çıkan | tevzi edilecektir. Bu lâyihanın perşembe içtimaındı üşülmesi muh- r. Yalnız yarın fırka içtimat ola cağından devamlı içtimalara çarşamba günü Tönlinmmeki Encümen- den kazanç vergisi lâyihası basılarak çarşamba günü azalara ra temeldir. Ba m hetle Maliye Veri Akdi", ğer h MİLLİYET SALI 26 KANUNUEVVEL, 'HARICI HABERLER 1933 Fransadaki Müthiş kaza Her tarafta Noel yortu- ları pek hüzünlü geçti PARİS, 25 .A.A, — Lagny fac'asında kurban gidenlerin cesetlerinin teşhisin de 65 cesetin kime nit | olduğu anla şılmıştır. Bunların işinde sabık mazır'ar- dan M. Morel ile zevcesi vardır. Sebep anlaşılamadı LAGNY, 25.A.A. — Menu müddei umumi k "makamının tatkikatı dün bö- tün gün devam etmiş fakat iacimun ne şernit altında olduğuna dair yesi birşey bulunamamıştır. Ateşçi ne diyor? Le Petit Parisen gazetesi, bindiren tre nin steşçisi ile görüşmüştür. Bu ateşçi sekiz senedir hizmettedir. Ateşçi sis hakkında hususi hiçbir ta- limat almadığını ve mek nistle berabir yolun açık olduğunu bil-iren iklerini teyit etmi; ündeki trenin ke: Ateşçi ve msi di tr - mız. fenerlerini görmüşler, i.timi kesmiş İerdir. Fakat faciaya mani oaramşl:r ve (aclan.n vehamctizi ss yüzünden der 200 öl PARIS, 25. A.A. — Lanyi şmendöfer faciasında ölenlerin adedi 195 olarak tespit edilmiş ise de, 10 kadar yırnir nn halindeki vehamet hasebile, bu ra- kamın 290 ü tecavüz edeceği tahmin olu nuyor, Vesetlerden 50 tanesinin hüviyeti da ha tespit edilememiştir. Sabahlsyin, reisicümhur M. Lebrün, maiyetinde birçok mühim (| çahsiyetler bulunduğu baldı, Şark istari onuna gi- derek facia kurbanlarının casetlerini 80- lâmlamıştr. Dün öğleden sonra, çarpan katarın ağır vagonları alt ndaki korkumç et ve odun yığınının ara.ından , #ön ölüler de meydana tr. Bugün , lokomitifle vağonlar , Lanyi istasiyonunda bir kör hattın üzer.ne çe- kilmiştir. z Her iki yol, öğleyin , trenler'n işle- mesine hazır bulundarulacaktır. 100 ceset teşhis edildi PARİS, 25. A.A. — Cesetlerin teşhi- si ameliyesine devam ediliyor, Şimdiye kadar 100 ceset teşhis ed.İmişi Birçok yaralıların vaziyetleri ağırdır. Bu sabah hatta seyrüsefcrin başlıyaca- ğ: zannediliyor. Bu kadar insanın öldüğü bu faciadan dolayı Noel yortuları busene garip bir suretto hüzünlü olmuştur. Noel matemli geçti LONDRA, 25 .A.A. — İagny fascia- sı, Londra'da büyük bir ür doğur muştur, milli radyo merkezi yalın mi matem makamında bir da'likadur. durmak sureti:e efkâr: umutüiyenin his- siyatna tercüman olmuştur. Diğer tara'tan, gazeteler, neşriyatı pazardan çurşamba sabah'na kadar tetil edecekler iken, tatil günü neşriyatı ya pan ma'buat hususi tabder yaparak Fa- cin hakkında malimat vermişlerdir. Daily Mail, şunları yaz yor £ “ Noel yortularına derin bir hüzün veren bu müthiş kazadan dolayi bütün dünyanın samimi alâkası, Fransa üzeri- ne teveccüh edecekt r. Noel yertrİ.r:ndı, her türlü endişe ve düjünceleri bir müd- det için bırtaraf etmek telikkisi -d3 bu- lunan milyonlarca insan, yüzlerce &'l nin matem içinde olduğunu öğrendiler, bu şerait alında kim eğlenebi ir? tahkikat neticesine intizaren , Lagny' fa iasınn beşeri teyakkuza rağmen kad.rin bir cil- vesi olarak te âkki ed biriz, ” Cezalar görüldükten sonra af VASHİNGTON, 25. A.A. — Noel mü nasebetile M. Roosevelt, umumi harpte casusluk hiyanet, harbe iştirak aleyh tarlığı veya askerlik yapmaktan imtina gib cürümlerden ma'kim 1.590 kişiyi a'fetmiş ve medeni haklarmı iade etmiş- tir. AF, sadece cezalarını görmüş olan- lara ait ir. Bu mahk“mların ekserisi sulh perver nutuk söylemekten mahküm ol. muşlardı. Affedileni-rix biç birisi, havı hazırda hapiste değillerdi, Temaşa yerleri 23 te kapanınca.. (Başi 1 inci sahifede) miştir. Sinemalar saat ZI de gece seans larına başlamaktadırlar. Ve sant 23 te ssans bitmektedir. Sinema ve tiyatro - lar göce bitme saatlerini bu şekilde de ğ ştirdikleri için vesaiti nakliye şirketleri nin de tarifelerini değiştirmeleri icap et mektedir. Halbuki belediye evvelki akşam bütün şirketlere tebligat yaptığı halde, yalnız Akay idaresi sinema ve tiyatro Şıkış saatlerine göre vapar tahrik etmiş ve köprüden 12,5 ta bir vapur kaldırmış tır, Bu vapur tar'fede yoktu. Evvelki ak şam diğer vesaiti nakliye şirketleri tari- felerini değiştirmediklerindn halk müş « külât çekmiştir. Dün iş bu ha susta birçok şikâyetler vuku bulmuştur. $'nema ve tiyatiro çıkış saati olan 23 te ye bu saati takip eden bir saat içinde ber istikamette vapur ve tramvay sefer şebbüsatta bulunmuştur, Evve'ki akşam, birçek halk, saat 23, te sinemadan ve tiyatrodan çıktığı halde tramvay bula - mamış, saati 12 ye kadar, soğuk havada sokaklarda . ğ bazı pastahaneler belediyeye müracaat ederek saat 23 te kapanma kaydının . kendileri Miralay Macia Vefat etti Bütün Katalonya matem ve heyecan içinde BARCELON, 23, A.A, — Reisi hükü- met Macia bu sabah saat 11 e beş kala vefat etriştir. Ailesi efradı ile bir çok mühim şahsiyetler ve müteveffanm sa- dık dost ve mesai arkadaşları şair Ven- tura Gassol son demlerinde yanında bu- Tunmuşlardır. Katalonya hükümetinin tekmil erkâ- nı o esnada, evde toplanmışlardı. M. Macianın vefatı haberi ver'lir ve rilmez kadınlı erkekli büyük bir kalaba Uk evin ve reislik sarayının önüne birik miştir, Katalonya hükümeti müteveffa reisin ailesine boyanı taziyet etin ştir, Deniz kazaları LARACHE, 25. A.A. — Juana Nicto isimli ve Cas-b'ancadan Leli oya ge- len bir İspanyol yelkenlisini fırtma bir kayaya çarparak parç İnn ş dolcuz kişi” lik tayfasından beşi bozulmuştur. hakam Panamerikan konferansı MONTEVİDEO, 25. A.A. — Ameri- ka devlstleri konferan, salı günü öğle üzeri bitecektir. Kaçanma cel en: mik ti kom'syonu azalarının da- karar veri mi tir. haberleri Suikast tahkikatı ATINA, 25 (Milliyet) — Sufkast tah kikatını idare etmiş olan M. Corcakisi: azli ihtimal dehilindedir. Tahkikat! işi - nin bir başkasma verilmesi zaruri gö- rülmetkedir. Yunanistanda dahili çergin'ik hafifledi ATINA, 25 (Milliyet) — Dahili gerginlik biraz hafiflemiş gibidir. Mate- dilletin teşebbüsleri üzerine Başvekil M. Çaldaris, dün nâzırlar meelisinin verd ği kararlarda tadilât yapacağını bildir - miştir, İli günün vak'aları ecnebi mu - habirleri yakından alikadar etmektedir. Bunlar her hâdiseyi derhal gazeteler'ne telgrafla bildirmektedirler. Gazeteciler bugün Başvekil M. Çaldarise müracaat ederek, vaziyet hakkında malümat İste mişlerdir. Başvekil kenülerine teminat vererk, vaziyt'n tehlikeler doğuracak derecede vahim olmadığını, hükümetin her hâdiseye bâlim bir vaziyette bulun duğunu söylemiştir. ATİNA, 25 (Milliyet) — (Mecl salı çünkü içtimama kadar vaziyet vazzuh edeceği ümit edilmektedir. ATİNA, 25 (A. A.) — M. Çaldaris Havas muhabirine deveran eden şayi- arm aksine olarak, dahili vaziyet hiç bir endişe tevlit etmediğini kat'i surette bildirmiştir. Bugünkü heyecan tamamen sathi- dir. Esasen hükümet, muhalefet tarafın dan istismar edilen M. Venizelos sui- kasti meselesini süratle bitirmeğe kal i surette karar vermiştir. Bulgaristanda af SOFYA, 25 (Milliyet) — Bulgar Adi'ye nezareti, yeni sene ve Krm yor- tuları münasebetle af ilânı için, memle- ketin bütün hapishanel-rinden cetvelle- rin hazırlanmasını istemiştir. Af'edile- cek mahkümların adedi 120 kadardır. Bu'gar kralının Bükreş seyahati BÜKREŞ, 25 (Milliyet) — Siyasi mahaf İden verilen malümata göre Bul. gar kralmm seyahati, kânunüsaninin 20 - 23 arasında olacaktır. Bu ziyaretin şimdiye kadar tahkkuk edememesi, hü- kümetten vâki olan son tebeddüllerdir. Eulgar- Sovyet münasebatı SOFYA, 25 (Milliyet) — Çiftçi par Gsi gazeteler'nden 23 tarihli Pobeda, (Rusya ile tabii münasebatımızı iade © delim) diye yazdığı bir başmakalede di- kiz yor kiz Pratik hayat, bolşevizm ile bolşevik- lik propagandasınm beraber gitmed ini isbat etmiştir. Türkiye ile İtalva, Rus- yanın eski dostu oldukları halde mem - İeketlerinde biç bir bolşeviklik prona - gandası yoktur. Bu sebeple biz de, Rus- ya ile tabii münasebatımızı 'ade elmek- te bir mâni görmüyoruz. Hattâ bunun şimdiye kadar neden tehir edilmekte ol duğunu anlayamıyoruz. Bazı zirai mah- sulâtımız Rusvada güzel pazar bulabi - lirler, Rusya ile alış verişimiz, uyuşmuş olan ihraciımızı d'riltebilir. Medeni ha- yatımızda, edebi ve sanaat sahasnda Rus yadan istifde edebiliriz. Siyasi sahada da daha faaliyet göstermek imkinmı buluruz. Bu münasebetle biz; sanayi, zirant. Gcareli, matbuat, ve parti mü - messillerinden bu mesele hakkında fi - kirlerini açıkça söylemelerini istiyoruz. Bulgar-Yugos'av demiryollarının birleştiri'mesi BELGRAT, 25 (Milliyet) — Bulga ristanla Yugoslavya (© demiryollarının Kumanovoda birleştirilmes' hakkında, Yugoslav demiryolları müdürü İliç bu- günlerde buradan Sofyaya hareket ede cektir, M. İliç Yuzoslav hükümetinin ceva- bint götürecektir. Gümrük resminden muaf Kadıköy ve Haydarpaşa iskeleleri ANKARA 25 (Telefonla) — Akay idaresi Köprü üzerindeki iske- lesi ile Kadıköy ve Haydarpaşa iskelelerini modern bi; tarzda ve beton olarak inşa ettirmeğe karar vermiştir. Denizyolları idaresinin bütçesi ANKARA 25 (Telefonla) — Denizyolları işletme idareti Akay & daresile fabrika ve havuzlar idaresinin 1934 bütçe projelerini alâka dar encümenler tarafından seçilen raportörler tetkik etmişlerdir. Bu en cümenler yarın heyeti umumiye halinde toplanarak projeleri müza - kere eyliyecekler ve bütçeler kesbi katiyet edecektir. İskenderiye seferleri haftada bir ANKARA 25 (Telefonla) — Denizyolları işletme idaresi bu gün on beş günde bir kalkan İskenderiye seferini eskisi gibi haftada bira iblâğ edecektir. Yalovada dalgakıran yapılacak ANKARA 25 (Telefonla) — Yalovada iskelenin tebdili suretile bir dalgakıran vücude getirilmesi kararlaştırılmıştır. Yalova kaplıcala larının ıslahı maksadile buranın plân ve projeleri bir ecnebi mütehas- sısa yaptırılacaktır. Bunun için Viyanalı ve Parisli iki zatla muhabere edilmektedir. Hazineye ait alacakların affı ANKARA 25 (Telefonla) — Hazineye ait bazı alackların affi hakkında hükümetin Meclise vermiş olduğu lâyiha Bütçe encümenin - de müzakere olunmuştur. Esbabı mücbire ve zaruriye dolayısile takip ve tahsiline mahal ve imkân görülmeyen borçların silinmesi mali mü « şavere encümeninin mütaleast alındıktan sonra Meclise arzolunması muhasebeci umumiye kanununun 133 üncü maddesi iktizasından olup mevzuu bahsedilen metinler hakkında da ayni muamelenin tatbiki ta bü olmakla bu esas dairesinde muamele ifa etmek üzere lâyihanın hükümete iadesi kararlaştırılmıştır. Muhtaç zürraa arazi tevzi ANKARA 25 (Telefonla) — Şark mıntakları dahilinde mühtaç zürraa tevzi edilecek araziye dair olan kanunun 4 üncü maddesinin tef siri hakkındaki hükümelin tezkerct! Dahiliye encümeninde müzakere edilmiş ve bu iş hakkında hususi encümende tetkik edilmekte olan is « kân lâyihasında bir takım hükümler bulunduğu anlaşılmasına bina « en tezkerenin de mezkür encümene gönderilmesi muvafık görülmüş « tür, Istanbul üniversitesinin teşkilâtı ANKARA 25 (Telefonla) — stanbul Darülfunanunun ilgasına ve yeni bir üniversite kurulmasına dair ola n kanunu tadil etmek üzere Meclise gelen lâyiha Maarif encümeninde Maarif vekilinin huzurile mü zakere edilmiştir. Bu lâyihaya göre İstanbul Üniversitesinin teşkilât nın bir senede ikmal edilemiyeceğicihetle kanundaki bir senelik müdde tin üç sene daha temdidi istenmektedir. Bu temdit encümence muva - fık görülmüştür. Üniversitenin teşkilâtına ait kanun lâyihasını hükü « met en geç 1 Nisan 937 tarihinde meclise vermiş bulunacaktır. Sehit Kubilayın annesine maaş ANKARA 25 (Telefonla) — Menemen hâdisesinde şehit edilen Kubilâyın annesine maaş tahsisi hakkında hükümetin Millet Meclisi » ne verdiği kanun lâyihası Bü.çe encümeninde müzakere ve kabul edi lerek heyeti umumiyenin tasvibine arzolunmuştur. Bu lâyihaya göre merhumun annesi Zeynep Hanıma yaşadıkça vatani hizmet mukabili olarak maktuan 30 lira aylık boğlanacaktır. Ve Meneman hâdisesinin ceryanı esnasında pek büyük yararlık göstererek neticede şehit düşen bekçi Hasanın ailesinin de maaş şeklinde olmasa bile münasip mik « darda ikramiye ile taltifi Bütçe encümenince teemmül edilmiş isede mumaileyhin köyde bıraktığı zevcesinin adresi öğrenilemediğinden hü- kümetçe bu kadıncağızın adresinin tahkikile münasip mikdarda ikra - miye ile taltifi lüzumuna mazbatasında işaret elmeği encümen bir va- zife telâkki etmiştir. Divanı Muhasebat Reisleri ANKARA 25 (Telefonla) — Münhal bulunan Divanı Muhasel daire reisliğine namzetler tesbit olunmuştur. Meclisin çarşamba içti ında intihap yapılacaktır, Namzetler Divan azalarından Refik, Fevzi, Yusuf Ziya Beylerdir. Relik Beyin intihabı ihtimali kuvvetlidir. Amerikaya talebe gönderilecek ANKARA 25 (Telefonla) — Maarif veköleti merkez teşkilâtı ve vazifeleri hakkındaki kanuna zeylen tanzim kılınan kanun lâyihası Bülçe encümeninde müzakere edilmiştir. Halihazırda Amerikada altı Türk talebesi bulunduğu ve bu günlerde daha 12 talebenin gönderil - mesi mukarrer olduğu ve önümüzdeki senelerde Amerikaya daha fazla talebe gönderilmesi düşünülmekte bulunduğundan Amerikada bir mü - fettiş bulundurulmasında fayda tasavvur edilmiş ve lâyiha aynen kabul olunmuştur. Maddei infilakiye fabrikası ANKARA 25 (Telefonla) — Anadoluda petrofil yani emniyetli maddei infilâkiye fabrikası yapılması hakkında hükümet tarafından Meclise verile n lâyiha bütçe encümeninde müzakere edilmiş ve lâyi « ha kabul edilerek umumü heyetin tasvibine arzedilmiştir. Bulgar Başvekili ile Hariciye vekili: miz arasında teati edilen telgraflar ANKARA, 25. A.A. — Türk-Bulgar ticaret muahedesinin imza- sı münasebetiyle Bulgar Başvekil ve Hariciye nazırı OM. Muşanol ile Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey arasında aşağıdaki | telgraflar teati olunmuştur Türkiye ile Bulgaristan arasında ticaret o muahedesinin imzası haberi beni çok sevindirdi. Çünkü bu muahedenin imzasında iki mem leket arasındaki dostluğun yeni bir delilini görüyorum. Elde edilen neticeden dolayi memnuniyetimi ihzar ederken derin dostluk hisleri» min ifadesini arzederim Muşanof Lutufkâr telgrafınızdan dolayı zatı devletlerine teşekkür ederim ticaret muahedesi hakkındaki müzakerelerin mesut bir neticeye vardı ğını görmekle ben de sizin kadar bahtiyarım. Aralarındaki menfaat- lerin Türkiye ile Bulgaristan'ı birbirne bu sahada da yakınlaştırması lâ zım geldiğine katiyetle kani bulunduğumdan esasen bu neticeyi emni- yetle bekliyordum. Samimi dostluğumun hararetli ifadesini zatı alini ze teyit için bu fırsattan istifade etmekliğime müsaadenizi rica ede rim, Tevfik Rüştü i i Yunan heyetine ziyafetler ANKARA, 25. A.A. — Türk Yunan ticaret muahedesi müzakera tını idare eden Yunan heyeti ine dün iktisat Vekili Celâl 5<Y bugün de Hariciye Vekil Tevfik Rüştü Bey tarafından birer öğle ziyafeti verilmiştir. Ziyafetlerde Yunan sefirile hariciye vekâleti ve iktisat vekâleti ve Yunan sefareti erkâni hazır bulunmuşlardır.