26 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

26 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

MILLIYET SALI 26 KANUNUEVYEL 1933 “Zekâi B. yangın, Fuat B. tramvaylar, S Kaya B. sinemalara dair izahat verdiler (Başi 1 inci sahifede) iflas memurluklarından dokuz iflas defteri, ve bütütn icra dairelerine ait olmak üzere 9796 dosyanın ve icra muhasebesine sit 38 vezne, 12 hesabı cari ve 45 yevmiye ve muavin defter- lerinin kurtarıldığını söylemi i dairelerine ait dosyaların mi nu kaydetmişti Kasalardaki paralar Vekil Bey beyanatına devamla bu kurtarılan dosyalardan başka halen en kaz altında bulunan icra dairelerile diğer mahkemelere ait kasalardaki se- etler, dosyalar ve nakit paranın za- rara uğramadığı tahmin edilmekte ol- duğunu ve mütehassısların ifad. de bu merkezde bulunduğunu söyle- miş ve bunların ihtiva ettiği kıymetle- rin miktarı hakkında şu izahatı vermiş tir. ” Birinci ticaret mahkemesine ait 3 bi lık nakit ve 1600 liralık senet- le, miktarı tayin edilemiyecek miktar- da sair evral icaret mahkeme- sine git 500 liva nakit ve 100 lira kıy- metine evrak ve senedat, birinci hukuk mahkemesine ait 110 lira nakit ve bir buçuk milyon liralık evrak ve sonedat üçüncü hukuk mahkemesine ait 130 tra nakit ve vesaik, beşinci o hukuk mahkemesine ait 200 bin liralık sene- dat, altıncı hukuk. ve dava vesaiki, birinci iflas dairesin- liralık ilmühaberi birbuçuk milyon liralık evrak ve sene - dat ve mühim vesikalar, ikinci iflâs dai- resinde 268 liralık nakit bir buçuk mil » yon liralık evrak ve senedat, mahakim veznesinde 2164 liralık nakit 3581 liralık pul, 50 adet 5 er liralık Osmanlı bankno tu, icra dairesinde kırk bin liraya yakın nakit ve 1920 liralık senedat ve bazı mü cevherat, Sultanahmet sulh mahikemele. vi kasasında 770 Kiralık nakit ve mik » darı belli olmıyan makbuzlar ve senet - Yanan dosyalar Yanan dosyalara gelimce, birinci Gca ret mahkemesinin 12 bini mütecaviz dos yası yanmıştır. Birinci ve ikinci hukuk mahkemelerinin 9700 dosyası yanmıştır. Birinci ikinci hukuk O mahkemelerinin 9700 dosyası yanmıştır. Bu dosyalrın ih tiva ettiği kıymet dörü milyon lira tah min olunmaktadır. Üçüncü hukuk mahkemesinin 1300 i derdesti muhakeme ve mütebakisi dava ları görülmüş eski dosyalar olmak üzere 500 bin dosyası yanmıştır. Ahkâmı şah- siye ile meşgul bulunan beşinci ve al- tnct hukuk mahkemelerinin gayet cüzi bir kısmı görülmemiş dosyalar üzere B35 bin dosyası yanmıştır. Bu dos yalar mahakimi şeriyeden devredilerek dosyası ile Sultanahmet mahkemesinin 16.969, icra dairelerinin 150 binden faz la dosyası ve ağır ccza, asliye, sulh ceza mahkemelerinin istintak daireleri dahil olmak üzere 41 bin, 649 u, geçen #enele re, İl bini yeni dosyaları, mü iş nezaretne ait olup bidayet ve islinaf mah kemelerile mahkemei temyize ait evrak defterler, kuyut yanan evrak meyanında bulunmaktadır. Haklar zayi olmıyacak Vekil Bey, yanan dosyalardan dolayı haldarın zayi olmaması için davalaın tes bit edilmesi ve yanan senetlerle diğer vesaik sahiplerinin haklarının kolaylıkla nasıl elde edilebilmelerinin mümkün ola cağı hakkında vekâlet temyiz mahkeme leri de dahil olduğu halde alâkadar kim- selerin mütalcalarını almış ve sormuş - tur. Tedbirler Bütün bu mütalealarla bundan birkaç temyiz mahkemesi reis ve azalarının bir kısmının işürak ettiği yüksek bir komis yonun tetkikcata başlamış olduğunu ve gok kısa bir zamanda bu mevzu ile alâ- kadar bir lâyihanın mecl'se arzedileceği ni söylemiş ve buna intizaren şi adliye dairelerince ve Adliye vekiletine hakları ziyaa uğramaması için alınmış tedbirler bulunduğunu bunların hükme raptedilmiş mevkuflu, hükme raptedil - memiş derdestirüyet işler olduğunu söy- lemiş ve demiştir kiz 287.933 tarihinden sonra işlenmiş suçlar af kanunundan evvel yapılmış da affe dahil bulunmayan suçların dosyala- rının toplanrak davaların yeniden ba » kılması için temyiz mahkemesindeki ka yıtlar da alınmıştır. Vekil Bey, bu gibi hâdiselerin teker rürüne iekân bırakılmamak için lâzen gelen tedbirlerin alınmış bulunduğunu söyliyerek sözlerine nihayet vermiştir. Refik Eeyin tenkitleri ANKARA, 25 (Telefonla) — Mil hakkındaki Jiye Vekâleti vekili Zekâi Beyin ves di hattan sonra takrir sahibi Re- ki cümle demiştir ki — Muhterem Zekâi Beyin sualleri- min birinci fıkrasına verdiği | cevabı meselenin ehemmiyeti noktasından tas vipkâr bulmadık. 84 sene evvel teme- İi atılan ve talihi icabı bin bir hadisa- ta sahne olan bu büyük ü bi nın yanmasının hakiki sebepleri ve bu nun üzerinde tedbir almıp alınmaması keyfiyeti, alınmışsa ne için tatbik edil- mediği sebepleri izah buyurulmadı. Hakiki mes'üller “Milyonlarca servetin, yüz binlerce hakkın mahvini intaç eden bu facia- nın hakiki mes'ülleri yalnız pabuççu Etem, kapıcı Ahmet, odacı Saimden ibaretse sade bu misal ,yal cianın hakiki sebep için kuvvetli bir delil sayılabilir. (Bra- vo sesleri). Zarajların azameti “Arkadaşlar, Vekil Beyin erkama İstinat eden izahatını dinlerken o bu yangın afetinin vukua getirdiği zarar- ların azameti karşısında vicdanım tit» redi, tüylerim ürperdi ve hiç şüphesiz muhterem heyetiniz de ayni tıra! beraberce çektiler (Şüphesiz sesleri). getiremeyiz. İstanbul 'ürkiye adliye işlerinin bel | ki yarısı demektir. İstanbul adliyesine uğrayanlar ve İstanbul icra dairesini görenler orada kaynaşan, ihtiyaçları» nı tatmin için günlerce koşan, uğraşan bilhassa sahipsiz, kimsesiz, i dul kadınların manzarasını gözönüne getirebilirler. Bunlar nihayet alacak- ları 10 - 1$ lira gibi az bir para ile, az bir nafaka ile kendilerini ve belki yetim çocuklarını, vücutlarını ısıtacak Jar, karınlarını doyuracaklar, İstan- bul adliye yangın: milli bünyede çok derin elemler, sarsıntılar yapmıştır; yapmakta devam edecektir. Üç zavallı “İzahattan aniadım ki, bu kadar ©- heramiyetli bir dairenin içinde her han gi bir afete, yangın tehlikesine karşı üç zavallı adamın orada ,aretmiş. Çok defa kilkat hülâsası bun- ri İtfaiyenin tetkikatı Oraya bir çok müfettişler ve arası- gitmişlerdi. Onlar bir gelecek bu kazayı dü- Nitekim İstanbul itfai- ne karşı muhaf kikat yapmış ve ayrı ayrı raporlar ver miştir. Bilhassa bu binada yaptığı tet kikatta çalı ara, İn kereste ve evrak yığınlarına tesadüf etmiş, koridorlar- da serpilmiş kâğıt kümeleri görmüş ve daha bir çok mahzurları bir raporla merbut olduğu makam vasıtasile İs- tanbul adliyesinin mercii neresi ise 0- ya bildirmiş! Hattâ, eğer doğru bu raporların bir köşesinde demiş 'ki: “Bu kadar tehlikeler içinde bu binalar nasıl olup ta şimdiye kadar yanmadı?,, Bu rapor alındıktan son- ra bilmiyorum, bunda gösterilen $ey- lere olsun ne dereceye kadar dikkat edilmiştir. Bunun cevabı bu facia gö- zönüne gi ilmekle anlaşılır. Tedbir alınmamış “Bu anlaşılan şey açıktır. Hiç ehem miyet verilmemiş, tedbir alınmamış, nöbetçiler konmamış, mes'üller de ta» yin olunmamıştır. Ve nihayet (50) ku Tuş ücretle gece nöbet! zerine alan zavallı pabuççu Etemin üzerine mes'- uliyet bırakılmıştır. Papuççu Etem “Milyonların ve yüz binlerce vatan- daşı alâkadar eden bukukün siyaneti pabuççu Etemin üzerine birakılmıştır. “Arkadaşlar, milli seryetin, (milli hakların çok esaslı bir sürette sarsın- tum meydana getiren bu faciaya ve bu Jâkaydiye sebebiyet verenlerin a- yanmasını ve biç dej emsalini tez- hip edecek; mil milli hayatı, kendi malı, kendi canı gibi koruması nı bilmiyecek insanlara ibret verecek şekilde takibatı süratle intaç etmesi- ni bilhassa Vekil Beyfentiden rica ©- diyorum (Bravo sesier). “Linç edilip...» Rasih B. (Antalya, — Ceza, yan gm esnasında zaktı. Müsebbipler Tinçedilip ateşin içine atılacaktı. (Bra- vo! sesleri). B. (devamla) — İşaret ede- bildiğim lâkaydiler yangın başlayıncı- ya kadar olanlardır. Bir de o yangın başladıktan sonraki aalgalılar dır. Vekil Beyefendi derPa!, milli kümetin gösterdiği şiddetli alâkanm kıymetli bir misali olarak zitti, leye vazıyet etti. Bittal dinlemiştir. Eğer kendi dinledikleri arasında'bu arzedeceğim şey de var- sa çok acınacak bir şekildir. Rey burada bir şey söyledi yanlış zaptetmedimse itfaiye Başladıktan (25) dakika sonra gelmiş tir, dediler,,, Rasih B. (Antalya) — İtfaiye ha- berdar edildikten beş dakika sonra gelmiştir. Zabıt kâtibini takdir - Refik Bey, bundan sonra, itfaiye- nin aldığı tedbirlere temas etmiş bu münasebetle, zabıt kâtiplerinden Mu- zaffer Beyin fedakârlığını tebarüz et- tirmiştir. Muzaffer Beyin mensup oi- duğu mahkemenin dosyalarını kurtar mış olmasına karşı Meclis (bravo ses- lerile) takdirini izhar etmiştir. Refik Bey, bundan #onra yangının devamı müddetince hiç olmazsa icra dairesinin dosyalarmın mühim bir kıs- mınm kurtarılmasının mümkün olabi- leceğine işaret etmiş ve demiştir ki: 40 bin lira... '— İcra dairesinde, kasalarında 40 bin lira nakit, bir hayli mücevherat ve evrak vardır. 40 bin liranın kasada bulunmasının sebebi nedir? Bunu an- lıyamadım. İstanbul gibi müteaddit bankaları ve her türlü emniyetin oldu- ğu bir memlekette bu kadar çok bir paranm tutulması elbette büyük bir yanlışlıktır. Eğer her hangi bir kasıt yoksa, ki bu resmi defterlerde görülen 40 bin lira kasalardan çıkmazsa, o vas kit yangının nereden ve nasıl başladı- ğı hakkındaki düşüncelerimizin istika meti elbette değişecektir. Elem duyulacak vaziyet “Yangın başladıktan sonra dahi o- raya bir tabur asker gitmiş, 200 polis getirilmiş ve o kadar jandarma bulun- muş, adliyenin hademesi mübaşiri ve mensupları gelmiş, öyle bir yığın adam bulunurken itfaiye müdürünün evrakı kurtarmak için yaptığı tavsiyelerin ya pılmamış olması elem duyulacak biz vaziyettir. Sonra adliye binasının ö- nünde benzin deposu yaptırılmış ve benzin konmuştur. Dahili bir tehlike teşkil eden böyle her hangi bir sebep- le iştinle müsteit şeylerin şehir içine, bahusus İstanbul hayat için pırlanta gibi kıymetli âsârıntika ve camileri; bulunduğu büyük Adliye Sarayı önün- d e. v0 Ahmet İhsan B. (Burdur) — Adli- ye sarayı da âsârıatikadır. Benzin deposu Refik Bey (sözüne devamla) — Bu benzin deposu meselesinin tahk'kat a- rasında ehemmiyetle derpiş edilmesi lâzmgeleceğini söyliyerek; o Viyana Adliye Sarayının yanması üzerine A- vusturya Hükümetince ittihaz edilen tedbirlerin tetkik ettirilmesi lüzumunu ifade etmiş ve icra kasalarında beyan edilen paralar çıkmadığı takdirde bu- nun tazmininin hükümete düşeceğini ilâve eylemiştir. Bundan sonra Refik Şevket (Mani- sa) Beyin sual takriri okunmuş ve Na- fin Vekili Fuat Bey cevap vermiştir. Nahıa Vekilinin cevabı Fuat Bey bu cevabında tramvay şir keti ücretlerinin mukavelede musar- rah formüle tâbi bulunduğunu ve bu- gün alımmakta olan paranm bu formü le müsteniden hesap edilerek tayin e- tara muvafık bulunduğunu ek alman ücretlere dair rakam teniden malâmat vermiştir. Vekil Bey, esasen takri teşkil eden Talebe Birliğinin tinde de sarahaten alınan mukavele haricinde olmadığı hususu- na dikkati ce'bederek şikâyetin, mu- kuvelenin fiat cetvelini tesbite esas teş kil eden maddelerin bir çoğunda de- Hişiklikler olduğuna ve bunların bu- yerine birin- tahrik etmek sure- halkın izdihamma sebebiyet ver- diği meselesi etrafında şirketin mev- cut birinci ve ikinci mevki vagonları ve bunların cihet ve günlük servisleri etrafında izahat vererek ikinci vagon Jarm tasarruf etmek suretile birini mevki vagonları hizmette bulundur. manm şirketçe maddeten imkânı bu- funmadığını ve halkın sıhhatine taal- lük eden noktanın Nafiadan ziyade eye ait bulunduğunu söylemiş ve sözlerine nihayet verirken demiş- Talebe Birliğinin mektubunda #kâyetlerinin sonunda garip bir cüm- ie vardır. Tramvay Şirketinin — şahsi menfaat uğrunda himaye gördüğü ka matinde bulunuyorlar. Eğer böyle bir müesseseyi biliyorların söylesinler o- mw hakkmda da takibatı kamuniye, bulunur, icabını yaparız., Tramvay derdi Vekil Beyin cevabından sonra Refik Şövket Bey kürsüye gelerek: Memelkette bir İstanbul tramvayı d rdi olduğunu, gazetelerdeki neşri- yattan bunun her.vakit görüldüğünü, İı şikâyetlerin ve şirketin mukavele a'ıkâmına ne dereceye kadar riayet © & 5 etmediğini mes'ül bir makamdan li sorduğunu Beyin verdiği İutuumumiyesinin doğru olduğunu an lamakta bulunduğunu, mukavelenin zamanındaki şeraitle şimdiki şeraiti arasmda azami fark bulunduğunu, bundan halkın istifade etmesi ve etti- rilmesi lâzemgeldiğini ve Vekil Fuat Beyin yeni şeraite göre mukavelelerin halkın lehie tadil i hakkımda ted- senet ittihaz ettiğini, sabahları 4 mevki bilet pârası veremiyecek mevkide olanların uzun müddet tramvay beklediklerinin vaki olduğu: de nfazla müşteri bindiğinin de çok doğru bulunduğunu, İstanbul tramvay ları hakkında bir makale yazan bir meb'us arkadaşının makalesinin vekâ- let tarafından okunup tetkik edilme- sini rica ettiğini, şirketin üniversite ta» lebesine karşı istisnai bir © muamele yapmamasının doğru olmadığını, muka- velede buna ait bir kayıt olmasa bile bütün dünyada tatbik edilen bu usu- lün berayinezaket şirket tarafından da tatbik edilmesi lâzımgeldiğini ki detmiş ve bu sualine vesile veren genç» lerin mektuplarınm sonundaki panyaya karşı müsaadenin, kumpan- yadan hususi menfaat takibinden De- şet ettiği hakkındaki fıkraya naklike- lâm ederek aynen şunları söylemiştir: Gençlere hitap. . . '— Bu mütaleaya iştirak etmiş de- ilim, Memlekette gençlerin hayatıu- mumiyeye ve menafiiumumiyeye Usal lük eden işlerde alâkadar olmalarını candan İsteriz. Memleket hayatıumu- miyesine lâkayt kalan gençler, genç- Jiğin namımübecceline lâyık olmadığı” na ka Hayat ve hareket, canlılık alâmetidir, şiarıdır. Fakat gençlik söy ledikleri sözlerde muhataplarının genç ruhuna, namuskârlığıma söz verdikle- ri adamların dahi ahlâkına o hürmet göstermelerinin ayni zamanda lâzım olduğunu bildirmek mecburiyetinde- yiz. (Bravo sesleri). Cereyana tâbi olmuşlarsa... “Binaenaleyh arkadaşlar, mektup ya: rençlerin meccani pa- s0 mı inde halkın rahatsızlığını kabul edecek derecede tezellül göster diğine vâkıf oldukları adamı biliyor- larsa, işte makam buradadır. İhtar ct- sinler, Türk milletine lâzımyelen hiz- met! yapam'ar, Eğer bunu bılmiyerek, arlamıyarak kahve köşelerinde şu ve- ya bu cereyana tâbi olarak söylemiş- Jeres Len, kendilerini, bu cereyanlara kaptan bu kabil gençleri bu kürsü- den şiddetle teessür ve teessüfe lâyık görürüm, (Bravo sesleri). Dahiliye Vekilinin cevabı Sinema ve kahvelerin kapanış saatleri ne dair alınan kararlara dair dahil'ye ve kapanış saatlerinin yer yerde ayni ol madığını bazı yerlerde sabah bire kadar devam ettiğini işaret ederek buralar gi decek bir ailenin ve aile rcisinin böyle geç saatlere adar İstanbul sokaklarında Boğaziçinde, Kadıköy yollarında bulun masının elbette doğru olamıyacağını söy lemiş ve demiştir ki : Vatadandaşlardan iş bekleniyor Gece serseri dolaşmak hayatı belki bir zemanlar yer tutmuştu, fakat Cümhuri- İ yet on senede bir asırlık iş yapmıştır. Ve vatandaşlarından beklediği daha bir i on günlük in, hesabaız mücadelelere sahne, olan bu dünya haya tında milletlerin yaşayabilmesi | için, böyle çalışmak mecburiyeti vardır . O- un sihbatini korumak mecburiyetinde- yiz. Bu mecburiyet neticesidir ki, biz bunları saat 23 de kapanmay o mecbur tuttuk. Vekil Bey, bu direktif verilirken her yerin ayrı ayrı hususiyetleri nazarı iti- bara alındığını ve bunun düşünülelerek verildiğini, ve her yerde ayni suretle tat- bik olanacağını söylemiş ve alkışlan- mmaştar, : Daha çok çalışılmalı Şükrü Kaya Bey beyanatına devamla bir çok sebepler dolayısila | halkımızın başka memleketlerden daha çok çalış mak fedakârlığında — bulunması İğzim geldiğin ve bu itibarla Türk vatındaşı- si yapılan işlerden biri bu olduğunu söy lemiş ve Türkün en büyüğünün Cümhu riyetimizin onuncu yılındaki direktifine temas etmiş ve demiştir Büyük Gazinin hepimizin her gün tek rar etmekte olduğumuz bir kaç sözünü tekrar edeyim : “Yurdumuzu dünyanın en mamur ve en medeni memleketlerin seviyesi» ne çıkaracağız. Mileltimizi en geniş rahat ve refah vasıtası ve kaynaklara sahi pkılacağız. Bunun için bize za- man ölçüsü geçmiş asırların gevşetici zihniyetine göre değil asrımızın süra't ve hı et mefhumlarına göre düşü- nülmelidir.,, Sinema ve tiyatrolar Bun:lan sonra sincma ve tiyatrolar hakkındaki Refik Bey (Konya) in sual takriri okunmuş ve Dahi Şükrü Kaya Bey cevap vermiş! kil Beyin cevabından sonra Refik Bey (Konya) söz alarak halkın ha; sıhhatine taailük eden ciddi a' Mersinde Mesudiye MERSİN, (Milliyet) — Beş kâ- nunusani Adana, Mersin ve mülha- katının kurtuluş bayramıdır. Her sene olduğu gibi bu sene de bayram kutlulanacaktır. Kutlulanma programını hazırla- mak için bugün belediye salonun- e Yeni ölçüler hakkında bir konferans ÇANKIRI, (Milliyet) — ölçüler Müfettişi Galip Bey şehrimize ge- lerek dün akşam Halkevinde ölçü- ler ve istimali hakkında bir konfe- rans vermiştir. Konferans saat 7 de başlamış ve herkes Halkevine toplanmıştır. Çankırıda yeni ölçülerin istimali balkı biraz sıkacağı için konferans la bütün halk yakından alâkadar olmuştur. Çankırı vilâyet kongresi ÇANKIRI, (Milliyet) — Halk Fırkasının vilâyet kongresi cuma günü açılmış, mahalle (heyetleri Halkevinde toplanmış, avukat Ra- uf Beyin riyaseti altında şehrin ih- tiyaçlarını tespit etmişlerdir. Umu- mi şehir mahallelerinin kaldırımla- rmın yapılması üzerinde reyler top lanmıştır. da caddelerinde geçmek (imkânı brrakmamıştır. Her taraf (o baştan başa çamurdur. Geçilecek yer yok tur. En büyük ihtiyaç yalnız Çan. kırı caddeleri yaptırmak olmalıdır. İzmitte millet mektepleri İZMİT, (Miliyet) — İzmitte Mil let mekteplerine dehşetli bir akın var. Maarif Müdürlüğü takdirle karşıla nan çalışmaları arasında Milet mek- tepleri içinde dikkate de; denilmekti mak için hoca tutmıyarak, mağaza- larını kapamışlar, yüzlerce fakir, fu- kara bu kara kışta aç, sefil kalmış- büyük bir memnuniyetle karşıladığını de Cümhuriyet Hükümeti. hayatın her safhasında her vesile ile gösterdiğini bu vesile ile te- barüz ettirmek maksadile sorduğunu kaydederek bunun tatbikinin faydala- 10 vazi- propnganda ve telkin vasıtaları halini almıştır. Sinemalarda en çok halkın hangi tabakasınm ve hangi kısmını de bizlere meçhüi deği dir. Müşterilerinin yüzde sekseni gençler teşkil etmektedir. O gençler k. muhakemeleri benüz ilerlememiş- tir. Hayatlarının en coşkun zamanla» rını yaşamaktadırlar. Gösterilen film. ler umumiyet Burada bunu, biz, kanuni müeyyide i- le teyit ettik. Ve bir kanun yaptık.So- ruyorum: Bilhassa Dahiliye o Vekili Beyefendi için meçhul değildir, bu ka » mun ne dereceye kadar tatbik edilip edilmiyor mu, aranıp sorulmuyor mu? Sonra bu müesseseli anlar daha çok para kazanmak itiyadındadırlar, tandaş para kazanacak diye i mukadderatı bunlara uluorta ta- sarruf etmeğe ne zamana kadar bıra- kacağız?. Bunlar ne zamana Okadar milli, ahlâki, milletin maneviyatı istis- mar edecekle, Elde bulunan ka- Bunların harfiyen tatbik © edilmesini Dahi Vekili Beyden isteriz. bilhassa filmler üzerine her zaman ya- pılması, aranması icap eden ciddi kont rolün ehemmiyetle takip ve tetkikin! daima hassas olan, milli işlerde çok müteyakkız, çok müteşebbis olduğu» na inandığım Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Beyefendiden bihakkin bekleriz ve isteriz. (Bravo sesleri, alkışlar). Müli sinemacılık Refik Beyin sözlerini müteakıp tek rar kürsüye gelen (o Dahiliye V- Şükrü Kaya Bey, çocuklarımızın al ki terbiyevi filmler seyredebilmele ri için sinemacı vatandaşların fedakâr Hktan çekinmiyeceklerini ümidini 12- har etmiş ve her filmin yapı'dığı mem Jeekt propagandasını gözönünde bu- lundurması tabii bulunduğunu ve mem leketimizde milli sinemacılık doğun- cıya kadar bundan içtinap mümkün olmadığını işaret ettikten sonra buna mâni olabilmek için alınan tedbirleri izah ederek bu vesile ile memleketi- mizde yapılan filmlere temas etmiş ve demiştir “Son açık iki sahn, maalesef memle ketin ihtiyacını tatmin edecek bir şe- kilde çıkmamıştır (Bravo sesleri). Bu nu resmen kendilerine bildirdiğimiz i, Millet Meclisine de areztmek is- teri Bu bizde vesaitin noksanlığın- dan ileri geliyor, bu, yapanların ileti- darsızlığından değildir. Çok temenni ederim ki, bundan sonra milli filmler, bizim hassasiyeti- mize daha muvafık olacıktır.,, (Te- şekkür ederiz sesleri, alkışlar). Hariçte tütünlerimizi satmak için Bu üç suni takririne Vekil Bey tara fından verilen izahatı müteakıp ruz- namede bulunan maddelerin müza- keresine geçilerek hariçte tütün ticareti için bir Lim! teşkiline dair kanun lâyil müzakeresi yapılmış ve kabul edilmiş tir. Bundan maada Yüksek Mühendis mektebi ve Milli Müdafaa Hava büt- çesinde münakaleler yapılması hak- kındaki kanun lâyihaları kabul olun- muştu senebaşı tatilinden evvel müza kere edilecek kanunlar bulunduğu ci- hetle çarşamba günü de içtima edilme- sini teklif etmiş ve bu teklif kabul e- dilerek toplantıya nihayet verilmiştir, Ahmet Hamdi Beyin hatırasına hürmet ANKARA, 25. A.A, — B.M, Meclisi bugün reis vekili Esat Beyin riyasetin de toplanmıştır. Celsenin açılmasını mü teakip makamı riyasetten Yozgat me- busu Ahmet Hamdi Beyin vefat et irilmiştir. Ve hatırasına hürmeten dakika süküt edilmiştir. Gümüş paralar ANKARA, 25 (Telefonla) — Gümüş paraların üzerine konacak sembolün ta- yinini Maliye vekâleti heyeti vekileden istemiştir. Bu sembolün Avrupada mü: tehassıslarına mı, yoksa memleketim - de mi yaptırılacağını da Vekiller heyr i tayin edecektir, ği bir aammaanananaeaieanananaaimanananaama. mamaanaankksikkakkkanenseken MEMLEKET HABERLERİ Mersin kurtuluş bayramına hazırlanıyor sr da büyük bir toplantı yapılmış ve toplantıda bayramda yapılacak iş- ler müzakere ve münakaşe edilmiş- tir, Bayrama, köylerden de mümes- siller davet edilecektir. Bayramın çok güzel bir şekilde tesidi için çalışılmaktadır. Kadını düğünden götürmek isteyen adam AYDIN, (Milliyet) — Vilâyeti- mizde eski bir teamül ve itiyat var. dır. Herkes ramazandan evvel ev- leniyor, bu itibarla bir kaç haftadır bir çok çiftlerin düğünleri yapıldı. Dünkü perşembe günü ise yalnız bir köyde dört düğün vardı. Bu arada Çinenin Kara Gullar kö yünde çarşamba akşamı feci bir hadise olmuş, bir gencin ölümile neticelenmiştir. Bu köyün muhtarı İsmail efen. dinin damadı Mehmet, çok sarhoş olmuş, ve sarhoşluk saikasile dü- ğünde çalğı çalan uygunsuz bir ka- dını yakalayarak zorla götürmek istemiştir. Kadın gitmemiş, Meh- met elinden yakalamış ve sürükle- meğe başlamıştır. Mehmet kadını çekerek arka arkaya giderken ar- kasmdaki kuyuyu görmemiş ve ku- yuya yaklaşınca eli kadının elin- den kurtularak kuyuya düşmüş ve boğulmuştur. Sİ zayi cesedi ölü olarak sa: leyin kuyudan çıkarılmıştır. Muhtar İsmail ef. Çinede imiş ve boğulanın damadı olduğundan bihaber, zabıtaya bizim köyde bir adam kuyuya düşmüş diye malü- mat vermiştir. Bu işte kast olması ve kadının Mehmedi kuyuya iterek düşürdü. ğü de söylenmektedir. İşe zabita el atmış tahkikata başlamıştır. Darenda Malatyaya bağlandı SİVAS, (Milliyet) — Sivasa mer- but Darende kazası oba kere Büyük Millet Meclisinin kararile Malatyaya bağlanmıştır. Bodrumada Köy faaliyetleri İlk defa köy bütçesi tetkik ediliyor BODRUM, «A.A. — Geçen sene den beri Bodrum'da 111 kilometre yolu yapı'muştır. Bir çok köylere oto mobil işlemektedir. Kaza dahilinde bu sene ilk defa ola- rak köy bütçesi tatbik edilmiştir. 27 kö yün bu seneki bütçesi 11 bin 12 liradır. Masraf kısmında hep köylünün menfaa tine konan maddeler vardır. Zeytinler kemale gelerek sıkılmıştır, 100 bin okka zeytin yağı istihsa! edil. miştir. Bu yağ 509 bin okka zeytinden . Yağın 30 bin okkası adala ra sevkedilmiş mütebakisi dahilde istih Hk olunmuştur. Bu sene 150 bin okla tütün istihsal &- dilmiş, bu mıktardan 80 bin olkası sa- ez Fiyatlar 50 den 70 e kadar- istihsal edilmiştir. Bunun 500 bin okkası a kola elverişli hurda, mütebakisi | natureldir. İncirler kâmilen satıldı. Fiyatlar hurda nin 3-4 kuruş natureller 5-6 arasındadır. 120.000 okka da palamut is tihsal edilmiş ve kümilen satı mıştır, dk emeli Be Make Ee a İm. Bu sü vasati olarak sekizer liradan kâmilen satılmış- tır. Süngercilik günden güne inkişaf et mektedir. Bu sene bir buçuk milyon man delin istihsal edilmiştir. Manda inlerin danesi İstanbulda 2 buçuk kuruştan 8 satılmaktadır, etmektedir. Yeniden yapılmakta olan mandalin bahçelerinden 5 sene zarfında 15 milyon mandalin istihsal edi eceği tahmin ediliyor . İzmitte apartmanlar 25 İZMİT, (Milliyet) — İzmitte bü- Yük bir imar faaliyeti var. Yer yer, yeni yeni binalar, dükkânlar, hattâ v yapılmaktadır. Şehrin e ar bir renk, yoğ ren inaları, o apartımanlaı zenginlikleri bir türlü iye doktorlar, eczacılar yaptırmaktadır. Aydında şehir telefonu AYDIN, (Milliyet) — Posta, telgraf ve telefon müdüriyeti Ay- dında bir şehir telefon tesisatı yapmak ve telefon işlerini kendi sandıralnda idare etmek üzere tetkikatta bulunmaktadır. Posta telgraf idaresi ayni zamanda İz- mir ve bitişik diğer vilâydilerde de telefon muhaveresini temin e- decektir. Aydında bugün telefon muha- beratı jandarma santıralından ya- pılmaktadır. Telefon işlerinin tel- graf ve telefon idaresince ele alın ması telefon abonelerini çok mem nun edecektir. ür