30 Aralık 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

30 Aralık 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

b | © Düşman tuzağından kurtuluş ! atmamak için yapılacak ilk iş kaç- pk Midilli de onu yapıyordu. W aşağı alev ve mermi yağmuru yağ- © dıran düşman gemilerini göremi- yere gidiyordum. Bir an önümden geçen bir mermini inden kav- ruluyorum sandım. Midillinin üs- MW tünden, köprüler arasından, direk- Jer ve bacaların üzerinden mermi- er vızır vızır uçuyor, başımıza a- deta ateş yağmuru yağıyordu. İÜ Bin bir müşkülâtla karanlığmi- çinden seçebildik: Düşmanın beş hattıharp gemisi çok çok bin metre ilerimizdeydi. Tam bir isabet bizi mahvedebilirdi. Yapılacak tek kaçmaktı. Biz de onu yaptık. | İki makine de azami kuvvetile çalışı- yor, son süratle ileriye gidiyorduk. 2 i sarsıntı içinde ve otuz altı bin bey- gi? kuvvetini ihsas ede ede gidiyor- di. « Üç dakika zarfında on beş mil- den yirmi yedi mile çıkmıştık! Açıkgöz ve gayyur ateşçimiz için üç ük (Yaşa!) sadaları yükseli- yor! Bu suretle bir bomba seyri ve gü- W rültüsü ile sis tabakaları arasın. dan geçiyorduk. Ayni zamanda en müşkül an da hulül etmişti. Kısa endahtlar o ka- dar yakınımızda duruyordu ki, su sütunları geminin üstünden geçiyor ve göverteyi rlatıyordu. Ve elâr bir isabet vukubulmuyordu. Bu esnada biz, güzel ve uzun bir vakit, iyi bir hedef veriyorduk.Biz her dört istasyondan birden lâyen- kati bir telsiz le yağ gibi konu- şuyor, tli seyirden dolayı Grandi ilmini eş ve gemi ü- zerinde bir ateş örtüsü gibi duran © Tercüme eden: Mehmet HALİT Yazan: Bahriye birinci mülâzımı *Doniç,, du. Umumiyetle parlıyan mermilerin adedi azalıyor, havadaki cehenne- mi gürültü ve ıslık sesleri susuyor- du. Bunlara rağmen etrafımızda ha- vayinesimi hâlâ ayni gürültüleri ya şıyordu. Biz bir büyücü kuvvetile önümüze doğru seyrediyorduk. Kuvvetli ve sert hareketimizle mukabil rüzgâr direklere ıslık ça- larak çarpıyor, her şey | çarpıyor, gemi sallanıyor, kaptan köprüsü tit riyor: Gemimiz şimdi, kendi hü- cum şarkısını teganni ediyordu. Tarassut kulesinden hâlâ bizi a- rayan muhripleri görüyoruz. Fakat bir kaç saat sonra onlar da gözden kayboluyor, ve biz gene yalnız ba- şımıza kalıyoruz. Artık tekrar eski istikamet seyri- üzerine avdet ettiğimiz zaman ıyoruz. Ve ni imiz vakayı ciddiyet- le düşünmeğe vakit buluyoruz. Biz, makinelerimize o medyunu şükran olduğumuzda müttehidülef- kârdık, Biz, Ruslara karşı hakiki ve ya- kın bir kapan içine doğru koşmuş- tuk. Onlar bizim seyrimizi yakala- malıydılar. Her halde daha evvel- den Kırım sahilinde karadan görül müş olmalıydık ki Ruslar bütün fi- lolarile dışarı çıkmış, ve bizim Bo- ğaziçine doğru giden © yolumuzu kesmek istemişlerdi. Bilâhare sis arasında buluştuğumuz vakit, muh- ripler bizi görümşler, ansızın ateşe , arkasından da hattı- gınca süratimiz, o mütemadi hedef değiştirmemiz bizi en küçük bir tehlikeden bile korumuş ve tek- rar Karadenizde hürriyetimize ka- vuşmuştuk ! (Devamı var) Yeni Adliye sarayı Bir Alman grupunun teklifi tetkik ediliyor İl aikte be deren. Fal ler. vel yanan ndliye dsirelerinin o zamaha kadar rahat çalışabilmelerinin temini ile iştigal edilmektedir. bir yere nakli , yer altından geçen büyük een bağlan hir yere MİR en be bir milyon hıraya mütevakkıf olduğu kadar sekiz, on ayılk bir zamana da ihti; .- termektedir. BA Diğer taraftan verilen malümata iy bir alman grupu altı yedi ay içimed ikmal edilmek üzre adliye saraymı inşa etmek icin bir teklifte bulunmuştur. Şimdiki mide e bu teklif üzerinde tetkiket yapıl — Ylbaği Barlar sabaha kadar açık kalabilecek mi? Yarın gece, yılbaşı gecesidir. Bar- ların yarın gece sabaha kadar açık durması için yapılan teşebbüs, bugün bir karara bağlanacaktır. Belediye daimi encümeninin, bu- günkü toplantısında, bu hususta ve- rilecek karar derhal alâkadarlara teb İiğ edilecektir. Barların, yüksek re- şim mukabilinde yılbaşı gecesi saba. ha kadar açık bulunmalarına müsaa- de edileceği anlaşılmaktadır. Bir lâyemut daha ölüyor PARİS, 28. A.A. — Muharrirlerden ve Fransız akademisi azasından Pierre De- İagorce ihtizar halindedir. Kendisi 88 yar şındadır. İtalya kralının büyük kızının çocuğu öldü TORİNO, 29. A.A. — © Kont Palvi ve Kont Bergolonun köşkünde Kraliçe, Veliaht ve prenses de Savoie hazır oldu. Zu halde Italya Kralının büyük kızı Kon- tss Jolande'in yeni dünyaya gelen oğlu Pierre François Calvin'n vaftiz merasimi Yapılmıştır. Küçüğü © vaftiz anneliğini prenses Marie yapmıştır. Amerikada soğuklar NEVYORK, 29 (A.A.) — Amerika nm büyük bir kısmında şiddetli soğule hüküm sürmektedir. Minnesata ve Vermont'un bazı yer- lerinde sıfır altında 47 ve 30 dereceye kadar kaydedilmiştir. OTTAYVA, 28, (A.A.) — Kanadada e şiddetli bir soğuk vardır. Doğru- ruya in gel çok kimsele- rin vi öldkçünü hik Kalım bir ai Ek trenlerin se» ferlerini güçleştirmektedir. İkinci beş senelik plânın ikinci senesi MOSKOVA, 29. A.A. — M, M. Staline, M. Molotof, M, Kemerli ve Moskovanın amele teşkilâtlarnın mö- messilleri hazır oduğu hade merkezi ic fa komitesinin adi içtima (devresini aç- muştar. Bu merasimde sefirler heyeti, Sov yet ve ecnebi matbustı mümessilleri ha- zır bulunmuşlardır. M. Molotof ikinci öz öcnklik pi devrenin Bici bömesi olan 1934 senesinin milli iktisadiyatın at geniş bir plan okumuş ve etrafir izahat vermiştir. ğe Pariste grev PARİS, 29 (A.A.) — Rühtum işçileri federasyonu 24 saatlik bir grev yapılma sını emretmiştir. Emir Saint Nazaire'de tamamen, Bor dean ve Dunkerene e'de kısmen tetkik e ii, lavre, Ccherbourg, Sete Dieppe de hiç tatbik edilmemiştir. iğ MİLLİYET CUMARTESİ 03 KANUNUEVVEL 1933 .HARICI HABERLER Fazla okumuş İstemeyorlar Almanyada ortamektep mezunları çırak olacak BERLİN, 29.A.A. — Volf€ ajansından Dahiliye nazırı bir kararname © meşret- miştir, Bu karanameye göre kız ve erkek, or ta tahsillerin olan tslebeden 1934 senesi için yüksek tahsillerini yap- mak iateyenlerin sayısı 15,000 olarak tes- ersite ve yüksek mekteplerde kız talebenin sayın tesbit edilmemiştir. Fa- kat erkek talebe sayısının yüzde onunu geçmeyecektir. Yüksek tahsil yapmağa mahdut mik- tarda gencin almması kârarı ile beraber alınmayacak gençlerin pratik mesleklere girmelerini temin için yardım ve gayret ler de yapılacaktır. Bu gençler hiçbir veçhile ötekilerden aşağı telakki edilme» melidir, Bütün iktisadi maha"“ |, gele- cek baharda orta mekteperdcu li ma alacak gençleri iktisadi and bo hazır lamak üzre çıraklık vazifeler hazırlama- arı için müracaat edilmiştir. Bu tedbir. lerden maksat yüksek tahsil müessesele- rinin fazla yüklü olmasına mani olmak- tar. AR Roosevelt'e göre sulh VAŞINGTON, 29, A.A. — M. Roos- velt, söylemiş olduğu bir nutukta dünya sekenesinin yüzde doksanının arazi hu- dutlarından memnun olduğunu geri ka lan yüzde onunun ise arazisini gen gayesini takip etmesinden endişe edil. mekte bulunduğunu ve batta bu yüzde 0- nun diğer milletelr si tahdit et- seler bile tahdide mütemayil olmadığmı ve cihanda hakiki sulha kavuşmak için bunları teemmüle davet etmek ve hayal pesinde koşmamağa ikna etmek lâzım geleceğini söylemiştir... Tokyo bayram ; yapıyor TOKYO, 29.A-A. — İmparatoriçenin dünyanın getirmiş olduğu erkek çocu- ğuna Tsugunomiya (o akibite ismi veril- miştir. Bu münasebetle muazzam mera- sim yapılmıştır. Kara ve deniz kuvvetle. ri bu merasimi top atmak suretile se Bimlamıştır. Bütün millet, şenlik yapı- yor. Tolyonun cadde ve sokaklarıbay- raklarla donatılmıştır. Büyük fenerleri hamil olan alayar fevç fevç imparatorun sarayına doğru gitmektedir. Tren kazasında ölenlerin cenaze merasimi PARIS, 29. A.A. — A.A. — Lagay kurbanlarının cenaze merasim Paris ve vilayetlerde bilhassa şark mntakasın- da büyük tezahüratla yapılmıştır. Bir çok halk censzeleri takip ederek mili matemi teyit elmişerdiri. Muhteif yerlerde sapamilea, imabiyeler toplu olarak ik Jgtir etmemi Bingazide “Kableltarih medeniyet eserleri ROMA, 29.A.A. — Alman profesörle- rinden Frobenius bir gazete muhabirine Bingazide Kablettarih bir medeniyete ait mühim bakaya keşfetmiş olduğu suretin- de beyanatta bulunması üzerine İtalyan alimlerinden ve Bingazi İtalyan heyeti a- zasından Camporiacco (gazetelere bir mektup göndererek bu keşfi Italyan he- yetinin yapmış ve heyetin alman profe- e nm EM muvaffakiyetli bul olduğunu ve bulunan asarm — İtalyaya nakledilmiş bulunduğunu ve bali hazar- da Forensadiki antrepoloji müzesinde bildirmiştir. Cenubi Âmer Amerikada rahatlık yok BUENOS AİRES, 19. A.A, — Lana sion gazetesi, polisin bir İsyan hazırla- maya çalışan altmış kadar şahsi tevkif et bildirmektedir. Rosarioda ir olduğnu bl takım kargaşalık çıkaran viye prefektürlüğü binası esiri pedi kışlası ele geçirmeye tetebbüz esip. lerdir. Zabıta arbedenin önüne geçmiş ve bu esnad bir kaç kişi maktul düşmüştür. İspanyol Cezairi TETOUAN, 29. A.A. — İspanyol ce Zairinin yüksek komiseri istifa etmiştir. Er 1934 senesinin ilk 3 ayi bütçesi: Bin en cezairinin iktisadiyatı i- zararlı olacağı ve istenilen kredile- Dün toplanan genç tıbbiyeliler ve bir Birlik yapmak isteyen Niğdeli talebeler Silâh isteyen Almanya Leh Hariciye nazırı vazi- yeti nasıl görüyor? PARIS, 29. A.A. — Paul Boncour Leh bariciye nazırı M. Beekden şu telgrafı almıştır £ Berlinde yeniden silahlanma (hususu münakaşa edilirken Cenevrede silahların tahdidi hususunun müzakeresi (o bittabi mümkün olamazdı.Böyle bir hal Alman- yanın yeniden silahlanması ile doğrudan doğruya veya dolayisile alâkadar olan bütün devletlerin sinhları bırakma kon- feransından çekimelerin muh.k gösterir- di . Romada ve belki de olndrada Al manyanın kismen silahlanması ve Fran- sanın kısmen silahlarını bırakması şek- lide bir uzlaşma sureti derpiş edilmiş ol- ması muhtemeldir. Bu suretle ordu mev cudu ve harp malzemesi miktarında zahiri müvazene vücuda getirilerek Almanya» ın teslihat müsavalı prensipi tatmin ©- dilmiş olur. Fransa hükümeti Avrupa" nın emniyeti için tehlikeli olabilecek 0 lan vaziyeti tenvir arzusunu izhar etmiş tir, Fransa, gizliden gizliye | beynelmi- İsi ukut heafa silahlanmayi bir emriva- kı gibi kabul etmek niyetinde değildir. PARIS, 29.A.A, — M. Paul Boncour dün Fransanın Berlin sefir M. François Poncet ! yi kabul etmiştir. M. Bonnet bir nutuk söyleyecek PARİS, 29.A.A. — M. Bennet 2-134 de Dordoğne radikal komiteleri tarafın- dan verilecek ziyafette mali vaziyet hak- kında bir nutuk söyleyecektir. e Mütareke suya mı düşüyor? MONTEVİDEO, 28, A.A. — Paragua yın Bolivya ile mütarekeyi temditten im- tina etmiş olduğu söylenmektedir. Bo- ivya , yarın müddeti bitecek © olan bu mütarekeyi 14 Kânunusaniye kadar tem dide muvafakat etmiş idi, İngiltere nota göndermiyor LONDRA, 29. A.A, — İngiltere hü- kümetinin silâhları bırakma (O müzake- yeleri hakkında Almanyaya bir nota gön dereceğine dair Pariste çıkan sayin, sa- lâhiyettar bir membadan tekzip edilmek tedir, Sir John Simonun seyahati D ROMA, 29. A.A. — İngiliz. sefiri M, Sir John Simona M. Mussoininin bir mek- tabünu götürmüş değildir. M. Musoliniye teşekkür ROMA, 29. A.A. — Faşist fırkası mil- Ti direktörleri, Duceye bir telgraf gönde verek faşist fırkasının merkezini yeni im- paratorluk caddesine naklettirmek ve bu suretle eski Romanım şerefli abidelerinin yanı başındın faşist medeniyetinin yeni hudunu tecelli ettirmek için vermiş oldu- ğu karardan dolayi hararetle teşekkür et miştir. Fransa - Belçika ticareti PARIS, 29 (A.A) —'M Laurent Eynac dün M, Hymans ile Fransa - Bel gika iktisadi münasebetleri hakkında u- zun uzun görüşmüşlerdir Bu görüşmede Belçikanın Paris sefi ri de bulunmuştur. Bundan sonra Belçika ticaret heyeti murahhası ile Fransız meümessilleri ara sında bir ilk temas yapılmıştır. Bu gün görüşmeye devam edilecek. ir, Almanyanın kaderini tayin eden sene BERLİN, 29. A.A. — Volft Ajansın. dan : * Milletin kaderin tayin eden 86- ne” isimli bir makelede milli sosyalist far kasi matbant pürosu yeisi M. Dietrich başlangıcına işaret ettiğini söylemekte- dir. 12-11 tarihinde yapılan reyiamma mü- racaat büyük dahili kurtuluş eserini tet- viç Milli sosyalist Alman. ya, İtayan faşizminin vücuda getirmek için senelerce çalışmış (olduğu eseri birkaç ayda yapınıştır. Romanyada âyan intihabı BÜKREŞ, 29. A.A. — Komun ve de- partman kollejleri hükümet fırkasından 65 ve muhalefet fırkasından 6, ayan aza- $ intihap etmişlerdir. Mı müstakil muhafazakirlardan, üçü de we Ti çifçi frkasındadır. Kolleje dahil olan müntahiperin eski hükümet ze inthap edilmiş olduğu ve yon hükümetin katiyen bu kollejleri feshetmek yoluna gitmemiş bulunduğunu ehemmiyetle kay dedilmektedir. Beynelmilel üniversite federasyonu kongresi PARİS, 29, (A.A.) — Milletler Ce- Mmiyeti için beynelmilel Üniversite fede resi dün Sorbonne ici siyaset meselelerini tetik için bir komisyon teşkil etmiştir. congre Yugoslavya murahhas M. Vorkapiteh'in Balkanlardaki vaziyet ve mal devletlerinin sulhen tenisi ve teş n Ül Öğleden torra Paris Belediyesinde bir kabul resmi yapılmıştır. Meclis reisimiz bugün geliyor ANKARA, 29 (Milliyet) — Büyük Millete Meclisi reisi Kâzem Paşa hazretleri İstanbula hareket etti. İstasyonda veki ü mebuslar tarafından teşyi edildi. Meclisin tatil kararı rine bir kısım mebuslar da ayni trenle haveket ettiler, Serseri bir hoca mı, yoksa... İZMİT, 29 (Milliyet) — Burada topal Muharrem isminde bir a- dam emniyet müdürlüğü tarafından yakalanmıştır. Kendisibazı delilik alâmetleri göstermektedir. Hakikaten deli olup olmadığı anlaşılmak üzere Muharrem, İstanbul Tıp Adliyesi ne gönderilecektir. Bu Muharrem denilen odamın serseri bir hoca olduğu söyleni- yor, Bir deveci soğuktan dondu KUŞADASI, 29 A.A — Şiddetli soğuklar devam etmektedir. Bir deveci soğuktan donmuştur Soğuklar gittikçe şiddetleniyor SAHİLİ, 29. A.A. — Kasabamızda soğuklar bütün şiddetiyle de- vam “etmektedir. Salihliye gelen beş yolcu soğuktan yolda donmuş- tar. Bu müthiş soğukların devamı fakir vatandaşları pek müşkül va- ziyete düşürmüştür. Himayeletfal cemiyeti 60 fakir ailenin beş günlük iaşesini temin etmiştir. Yakında fakirlere kömür ai Balkan haberleri M. Maksimos'un temasları Fransız politika adamları ile bilhassa Balkanlardaki son vaziyeti görüştü ATİNA, 29. (Milliyet) — Paris- ten Atina ajansına gelen malüma- Yunan hariciye nazırı M, Maksimos, Fransız Başvekili M. Chautemps, harbiye nazırı M. Da- ladier ile görüşmüştür. Bu temas- larda umumi sifasi vaziyet, bilhas- sa Balkan işleri etrafında fikir tea- ti edilmiştir. Yunanistanın fransız hamillerine olan borçlarında ayrı- ca temas edilmiştir. Yunanistanda belediye intihapları ATINA, 29. (Milliyet) — Baş- vekil M. Çaldaris belediye intiha- batın tehirine ansızın ikinci kâ- nunun 18 inde yapılacağını bil. dirmiştir. Bulgar kralı rahatsız SOFYA, 29 (Mülüyet) — Bulgar krah, bir kaç gündenberi rahatsızdı. Hastalığı hafif olduğundan doktorlar, yalnız istirahat etmesini tavsiye et- mişlerdir. vi Bulgaristanda arıcılık SOFYA, 29 (Milliyet) — Mebu- san meclisine verilen bir lâyihaya gö” re, Bulgaristanda kovan başıma arı cılara 5 kilo şeker verilecektir. Bununla beraber arıcılar, beledi- ye vergilerinden muaf tutulacaklar» dır. Bir Bulgar mektebinde grev SOFYA, 29 (Milliyet) — Pernik sesinin on ve on birinci sınıfları grev ilân etmişlerdir. Talebeler, mektepteki taksit ve üc- retlerin indirilmesini ve üç muallimin de azledilmesini istemektedirler. Di- ğer sınıfların da grev ilân etmeleri muhtemeldir. Mektep idaresi, grevin yatıştırıl. ması için zabıtayı çağırmış ve bir kaç talebe tevkif edilmiştir. Bunun üzerine talebeler, bahçede toplanarak tahrikâmiz nutuklar söy- lemişlerdir. Bunlarm arasından bir üniversite talebesi çıkarak yüksek tak sitlerle maarif kanunu aleyhinde bir nutuk irat etmiştir. Hâdise mahalline yetişen polisler, havaya bir kaç ol silâh boşaltmak sw- retile nümayişçileri dağıtabilmişler. dir, Yunan Hava nazırı çekiliyor ATINA, 29 (Milliyet) — Hav ip leri nazırı Mösyö Rallis rf tifa ederek, ö tihabatında Atina belediye reisliği i- çin namzetliğini koyacağını söylemiş- tir. Yuyoslavya - Bulgaristan ticaret müzakereleri BELGRAT, 29 (Milliyet) — Bul- garistanla ticari müzakerelere könu- #Musaninin İl inde başlanacaktır. Murahhaslar, Belgrat ve Sofya e miryolları idareleri müdüriyetlerind. intihap edileceklerdir. Toplantı ei burada olacaktır. Bulgarları, demir- yolları şeflerinden İv. Tilkov temsil edecektir. Bulgar operasının 25 inci yıldönümü SOFYA, 29 (Milliyet) — Şubat ayında Bulgar operasının 25 inci yıl ee tes'it edilecektir. Bu sebeple milli tiyatroda büyük şenlikler yapılacaktır. Belgrat opera müdürü Hristiç te ve gelerek şenliklere iştirak ede- cektir, Vaşington elçimiz 100 senelik sergide Vaşington Büyük Elçimiz Ahmet Muhtar Bey geçen Teşrinde Vaşingtondaki “ Bir asırlık beynelmilel terakki” sergisini ziyaret et- miştir. Elçimiz sergiye geldiği zaman askeri merasimle karşılanmış” tır, Muhtar Bey, kendisine serginin resmi madalyesini veren reis M. Rufus C, Dawes'u insan elinden çıkabilecek eserlerin en mükem- mel nümunelerini gösteren böyle bir serginin vücude getirilmesi mu vaffakiyetinden dolayı tebrik etmiştir. “