1 Ocak 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

1 Ocak 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 8

Hiç şüphe yok ki “Versay, muahede- | amesinin tahmil ettiği muvaffakıyetleri harfi harfine tatbik ev.nekle mükellef tu- tulmuş olan dünkü Almanya i'e bugünkü | Hitler Almanyası arasında, bakıştan, | büyük farklar vardır. | Bugünün Almanyasına havacılık nokta inazarından bakıldığı burada, çok lmış ve çok çalışılmakta olduğu gö- rü ür, Filhekika, geçen senenin 28 Nisanmda | ihdas edilen ve bugün, başında bulunan “Goering,in şahsiyetile, istikbalde mü- | him bir rol oynamağa namzet olan Hava Nezareti, Alman havacılığma bir hedef tayin ediniş ve o hedefe göre bir çalışma istikameti çizmiş bulunuyor. “Göering,in eseri olan bu hattıhareket programını şu suretle hülâsa edebi iriz. | haz edilmesi; 8 — Umumi ve hususi mahallerin ha- va taarruzlarına karşı muhafaza ve ma suniyetini temin için krediler açılması; 9 — Beynelmilel hatlarda çalışan Al man teşkilâtının bilhassa Şarka ve cenu- bi Amerikaya doğru inkişafları zemininin ihzarı; 10 — Askeri tayyareciliği alâkadar eden hususatta diğer milletlerle müsavatı te- min etmek. Harfi harfine tatbikine çalışılan bu so â: Hava Nezareti, Maliye Nezaretinin evvelce hava sanayiine etmekte ol- duğu nakdi muaveneti iki misline çıkar- miş;, yelken » uçuşları teşekküllerinin D.L.V. (Alman Hava Şirketleri Federas- 2 — Hava Nezareti ile aeroklüpler ve ; azanda teşkilâtları arasında tam bir hareket birliğinin e'de edilmesi; İnşaatın metotlu bir organizas- | yona ve kontrola tâbi tutulması; 4 — Mümkün olduğu kadar fazla rağ- beti celp için, hafi* tenezzüh tayyarele- tinin fiatlerinin ucuzlatılması 5 — Yeni pilot mektepleri, hava istas- yon arının tesisi ve iniş resimlerinin ilga- s5 6 — Yelken uçuşları teşekküllerinin Nezaretin idaresi altında, tevhidi ve bü- | tün milletin havalara © alışabilmesi için yeni uçuş kamplarının tesis; 7 — Halkın, milli Müdafaa Cemiyeti | 86 güre organize edi mesi ve bu organi” sasyonda: “Müdafanda da taarruzda da | evvelâ havacılık!,, prensibinin düstur itti- 933 Yılında Yaptığımız Ecnebi Temasları Türkiy e Futbol Şampiyonası yonu) nün idaresi altına © alarak tevhit etmiş; “Yunkers, “Dornier,, (Robrbarch) gibi tayyare fabrikalarını yaşayabilmesi için Nasyona! — Sosyalist fırkası namı- na siparişler verilmiş vesaire vesaire. Ancak sistematik bir çalışma ile bu kadar bir zamanda | temin edilen bu ilk neticeler Almanyaya “Versay, kabul et- tirmiş olanlar endişeye — düşürülmekten hali ka'mıyor. Tansyor?!.. Bu s#ualin basit olması lâzımgelen ce- vabı Almanyanın bazı komşularını üz“ mektedir. Yukardaki resimlerden birincisini Berlin civarındaki “Tempelhoff” ha- va istasyonunun gündüz ve gece iki görünüşünü; ikincisi Mareşal Hinden burg'un huzurile, kendi namına iza- fe edilen, bir üç motorlunun tevsim Acaba Alman havalarında neler hazır. | ! 1909 senesinde “Daily Mail” gaze | mak ve bunları tesi Manş denizini aşabilecek ilk uçu cuya 25.000 frankiik mükâfat vercce ğini ilân etmişti. Aradan çok geçmedi. O senenin Temmuzunda, Kale sa- hillerinde çadır kuran, üç uçucudan birinin — Louis Blöiot — 25 sabahı fecirle beraber havalandığı ve 32 da kikada 38 kilometre katederek Manş denizini aştığı görüldü. “Bldriot” nun bu 32 kilometrelik uçuşunun askeri tayyarecilik noktai nazarından büyük bir ehemmiyeti Bu ebemmiyet o kadar büyük idi ki, bunu basit düşünceli bir sahil bile anlamıştı. Manş zaf. dırdığı bu en de olduğunu anlayabilmek için Umu- mi Harbe ait hatıraları tazelemek i- cap eder. Umumi Harpie, Almanlar İngiliz topraklarına müteaddit hava hücum- ları tertip etmişler ve 280 ton bomba atmışlardı. İşte o taarruzlardanberi, İngil re kendisini — bahri kudreti dolayı- sile anane haline gelen — gayri ka- bili taarruz bir metropol addetmek- len vazgeçmişti: Bu yeni vaziyettir ki, İngilizlere: “İngiltere artık bir ada değildir” sözünü söyletmektedir. Son zamanlarda, İngilterede çok söylenmeğe başlanan bu söz nihayet İngil ün hava müdafaasının kifa- yetsiz! i ortaya attı, Resmi lisan- ların ehemmiyetle kaydetmekte ol- dukları bu kifayetsizliğin önüne geç- mek için ya hava silâhlarmın müşte- rek bir tahdide tâbi tutulması, yahut Büyük Britanyanın silâhlanması lüzu mu ileri sürülüyor. “Mauccester Guardiau” gazetesi son nüshalarından birinde bu mesele hakkında neşretiği bir makalede ez- cümle şöyle di; “.. Bugünkü halda harp & seyyar 00 tayyareye — kati adetlere malik ol- mamakla beraber — 400 tayyaresi yin etmek ister- »ck, altıncı gelmekte olduğunuzu gö- anya, 1925 ten bu gü- ne kadar, h. bütçesinin yüzde 6 nisbetinde tenzil etmiş; Fransa yüz- de 112, Amerika yüzde 108 nisbetin- de bu bütçelerini tezyit etmişlerdi a doğurabileceği fena aki betleri göz önünde bulundurmak ve bunları tahdide oğratmak için müşte rek bir çalışma Zernini hazırlamak lâ zımdır. Buna imkân bulunamadığı göstermektedir. takdirde, hava silâblarımızı , çoğalt- İngiltere ada mıdır, değil midir? Yazan: N. D. Itırken müdafaa kuvvetlerimizin he; nazarı itibare almak muvafık olacak tir. Bu halde, havaya ayrılacak bütçe | faslın, kara ve denize nazaran, her sene bir az daha kabarık olmasına ehemmiyet verilmesi icap edecektir. . Silâhların en genci olan hava silâlı tahsisat cihetinden deniz ve ka ranın hasedini celbetmektedir. Büyük Britanyanın müdafaasına taslluk ©- den bu meselede bu halin önüne ge- şilmelidir. Bunun için de bir çare gö rüyoruz: Kendisine deniz, kara, ha- va kuvvetlerinin idaresi verilecek bir müdafaa nezareti ihdas etmek. Öy- le bir nezaret ki, ihtiyaçları görsün ve istesin... Bir Alman hava silâhları iç vuç tayyare, her dare merkezini | s#keri mütehassısının, söylediği: “Bir a- ngi bir devletin i- kaç saat içinde ir.” Sözü kar yerinde Artık büyük ada değildir.” Fransada tayyarelerin yollarını şa şırmamaları için demiryolarında ray- lar arasına şehir isimleri yazılmış... lay aksi şeytan, yazıyı ters serererseaseresereaserereeeeeeseee 1927 senesinin 21 Mayısı idi. Nungesser ile Coli, Bourget (Pa- i Amerikaya doğru havaları * yolunda kaybolalı he- rmi gün olmamıştı. Bütün hava âlemi onların matemini tutuyordu. Çocuk denilecek kadar genç (25 yaşlarında) olmasına rağmen, beş senelik uçuş hayatında, yedi bin mil toplamış bir Amerikan pilotun: sızın Amerika'dan Avrupaya hi dığı görüldü. Bu hava adamı Lindberg'di. Linberg, otuz üç buçuk saat hava da kalmış, 3300 kilometre katederek “Bourget” de yere inmişti. Amerikayı Avrupaya bir kanat yazmışlar, okuyamıyorum. — Aman! Ne yapacağız?.. Biz ters dönsek acaba gene (o okuyamaz me s7 aamlesile bağlamak şerefini kazanan” bu adam, Büyük Denizden, “Num* geser" ile (Coli) nin intikamını al“ rarşta, Lindberg, bu zaferden sonra ras hatça bir kenara çekilip yan gelece" ğine mesleğini bırakmadı; bilâkis ©“ na daha çok sarılarak durmadan ve yorulmadan mütemadiyen uçtu. Son defn, Amerika ile Avrupa ara sındaki en müsait aştırmakı Avrupaya gelen berg” bir kaç gün evvel cenup yolu ile Brezilyaya avdet etmiştir. “Bathurst” ten Brezilya da (Nas tal) e kadar süren bu uçuşta Linde berg 16 saat havada kalmış ve vasas ti 200 kilometre süratle 3200 kilo” metre katetmiştir. Lindberg'in Cenubi Atlası tek mo- torlu bir tayyare ile aşamıyacağı hak kında, hava âleminde, bir çok sözlef i söylenmiş, bir çok dedikodular yapıl? mıştı, Uçuşun muvaffakiyeti bu dedizi koduların ne kadar yersiz olduğunu göstermekle kalmamış, bundan baş ka, Lindberg'in kıymet ve şöhretini bi kat daha yükseğe çıkarmıştır. Yukardaki resim, Lindberg'in bu seyyahatte bindiği tayyareyi göster“ mektedir. sasemereeeeeeereasaseeamamme Amerika hava silâhlarını arttırıyor Amerika “yeni bir silâhlanma pre- gramı hazırlamaktadır. Bu programa göre hem bahriye, hem hava kuvvet- leri artırılmaktadır. Bahriyede: 15 dretnot ıslah edilecek, 10 krovazör ile 70 bin tonu bulacak kadar dest- royer, tahtelbahir ve tayyare gemisi inşa edilecektir. H 1000 ibaret olan bahri hava kuvvetleri (1200 tayyare iblâğ edilecektir. Amerika donanmasının, geçenler« de, San - Fransisko açıklarında yap- tığı manevralarda alınan yukarıki re sim, Amerika'nın hava ile deniz silâh ları arasmdaki münasebete verdiği e bhemmiyeti göstermektedir. Resimde görülen “Macan” kabili sevkidir. Manevra esnasında bu ka- bili sevk, Amiral gemisi intihap edile miş ve ümera manevraları buradan idare etmiştir. Geçen Sene, Spor Hayatımız İçin Muvaffakiyetlidir Tenis Karşılaşmaları, Atçılık Hareketleri, Güreşte Şampiyonluğumuz.. Futbol 1933 yılı, kayma futbol te- verimsiz olmuştur. Ma- yrs içerisinde Bulgar Milli takımile yapılacak karşılaşma Bulgarların oyunbozanlığından kabil olmadığı gibi Yunanlılarla da muayyen bir tarih üzerinde uyuşulamamıştır. Bu yıl içerisinde, temmuz, ağus- tos 933 te, Halkevi takımımız Rus- yada yaptığımız beş maçın üçünü kaybetmiş, birinde berabere kal. mış, birini kazanmıştır. Memleketimizde 933 yılının ilk ecnebi teması İzmir; kulüplerimiz tarafından yapıldı. İzmirin ecnebi temasları 933 2 nci kânunundat oOMacar Nemzeti: 1 — İzmirspor: 3 933 2 nci kânunda:; Nemzeti: 7 — Altınordu: 2 933 2 nci kânunda Nemzeti: 8 — Göztepe: 3 İkincikânunun son haftasında İzmirde karşılaşan Atine ve İzmir- muhtelitlerinin (birinci maçı 5-5 beraberlikle ikinci maçı da İzmir muhtelitinin 0 « 3 kazanmasile ne- ticelenmişti Nisan ayı içerisinde İzmire gelen apn Apollon al ia rşıyaka, Göztepe telitile 1-1 berabere kalmış; (o Altay-İz- mirspor © muhtelitini 0.2 yenmiş, Altay - Altınordu muhtelitine 1 - yenilmiştir. Haziran ayında İzmirde Romen 'Tamışvar atletik kulübü ile karşı- laşan Altay takımımız bu maçı 6 - 7 kazanmış, Altınordu 1 - 4 yenilmiş Karşıyaka yaptığı müsabakayı 2-4 kazanmıştır. Gene haziren içerisinde Macar Kişpest takımı Altayı 1 - 5 yenmiş Karşıyaka ile 2 -2 berabere kalmış- tır, Gene bu akımla yapılan Altay Karşıyaka - Altınordu o muhteliti 0 - 1 kazanmış İzmirspor - Altmor- du Göztepe muhteliti maçı 1 - 1 be- raberlikle bitmiştir. Eylülün içerisinde Altınordu ta- ! kımı. Patrasın amy takı- mını 0-2 İstanbul ecnebi le Nisan içerisinde Fenerbahçe kulübümüzün kuruluşunun 25 inci yıldönümü münasebetile yapılan merasime iştirâk için İstanbula ge- tirilen Macar Bocskay : 3 - Fener- bahçe: 1 Bocskay 1 - Muhtelit: 2 Fenerbahçe bu kulüple yaptığı revanş maçını 1 - 0 kaybetmiştir. Haziran içerisinde İstanbula ge- len Yunan Apollon tâkımının Beşik taşla yaptığı maç Beşiktaşm 1-3 kazanmasile ve âyni kulüple Gala- tasarayın yaptığı o müsabaka 0-0 beraberlikle neticelenmiştir. Eylül zarfında Beşiktaş ve Gala- tasarayın İstanbula getirttiği Var- nanın Şipcenski Bulyar | takımile oynıyan Beşiktaş O - 2 ve Galatasa- ray 1 - 2 kazanmıştır. İstanbulun birincilik müsabaka- larında şampiyon çıkan Fenerbah- çe kulübünün gireceği Türkiye bi- rinciliklerine kuvvetli hazırlık ol. mak üzere eylül sonunda İstanbula getirttiği Viyananın birinci sınıf kulüplerinden Viener Spor ile yap- tığı birinci maç 0-0 neticelenmiş inci maçta Fenerbahçe 0-3 ye- nilmiştir. Teşrinievvelin ilk günlerinde İs- tanbula getirttiği kuvvetli bir Ma- car muhteliti de Fenerbahçeyi 0 - 3 kazanmıştır. Bu maçtan sonra teşkil © edilen Fenerbahçe - Beşiktaş muhtelit ta- Kımr bu çetin oyuncuları çok güzel bir oyundan sonra 2 ye karşı 3 sa- yı ile mağlüp etti. Eylül içerisinde resmen teşekkül eden Ateş - Güneş kulübünün teşri- nievvel sonunda Romen Tamışvar takımı ile yaptığı ilk ecnebi teması i anı. Mim selek rada on beş dakikalık bir paniğe uğraya- rak ilk devrede altı gol yiyen bu ta- kım, ikinci devrede de gol yaptır- madıktan başka iki de gol çıkara- rak varlık gösterdi. Teşrinievvel sonunda Beşiktaş ve Galatasaray kulübünün Yunan Et- nikos takımı ile yaptığı müsabaka. lar bu kulüplerin 2-3 ve1-2ka- zanmasile bitti. Ankarada yarım kalan ve İzmir- de tekrarlanan final maçı arasın. da İstanbula dönen (o Fenerbahçe Tamışvar takımını 1 - 3 yendi. Türkiye futbol şampiyonası : Federasyon tarafından gruplara ayrılan birincilik müsabakalarında galip çıkan takımlar | teşrinievvel sonunda Ankarada ( toplandılar. lendi. Maamafih ilk tecrübesinde | Ankara maçlarının neticesinde fi- nalist olan İzmirsporla Fenerbah- çenin Ankarada yaptığı müsabka yarıda kaldı. Teşrinisani içerisinde Vi; nadan final maçını O - 8 gibi ezici bir fark la Fenerbahçe Türkiye futbol şam- piyonu oldu. Atıcılık! 933. yılının şubat ayında Anka- Kıymetli Başvekili zahiri olduğu bu güzel teşekkül ve- rimli çalışmasına devam etmekte- dir. Temmuz ayı içerisinde İstanbul- da yapılan Türk - Bulgar konkur ipikleri iki gün sürdü ve umumi tasnifler yu neticeleri verdi: Birinci o ve ikinci i Türk. irinci Bulgar, ikin- Eyüp Bey. İkincin günün birincisi: Doğra- maciyef, ikincisi Cevat Bey. Teni: is, "Temmuz içerisinde İstanbulda yapılan Romanya - Türkiye tenis müsabakalarını 2 - 3 kaybettik. İki maçımızı da değerli tenisçimiz Su- at kazandı. Sofyada yapılan Balkan müsaba- kalarında kayda şayan bir varlık gösteremedik. Güreş! 339 mayıs ayı içerisinde Macar Vasutas kulübü güreşçilerile karşı- laşan güreşçilerimiz — birinci gün müsabakalarmı 2 puvan farkla kay bettiler. İkinci müsabakayı az fark- in daimi mü-| güreş müsabakalarının altıda dör” kazandılar. dünü Temmuz içerisinde futbolcular” mızla Rusyaya giden güreş taki” mımız Rusyada yaptıkları 42 mü” sabakanın 36 sını kazanmak sureti” le parlak bir galibiyet kazandılar» Eylül içerisinde İstanbulda İtak Mİ yanın en değerli güreşçilerile yap” lan karşılaşmama güreşçilerimiğ için yeni bir zafer vesilesi oldu. Bundan sonra Peştede Macarif" tanın en namlı şampiyonlarile mü* sabaka yapan takımımız çetin bif imtihandan yüzakile (memleket? döndü. Kânunuevvel içerisinde Bulgaf Yunan, Yugoslav güreşçilerile İs” tanbulda yapılan Balkan birincili” ği milli güreş takımımızın galebe” l sile neticelendi. Ve bu suretle li güreş takımımız ikinci defa kan şampiyonu oldu. Milli takım” Enızi teşkil eden yedi güreşçisi i den Yaşar, Saim, Nuri, Ahmet, v8 çoban Mehmet bugün Balkan şa piyonu ünvannı taşrmaktadırlsf 933 senesinden 934 senesine g: ken güreşçilerimizin bu ikinci piyonluğunu Türk spor | tarihi bir muvaffakıyet