21 Ocak 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

21 Ocak 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Tarihi tefrikamız: 6 Napolyon imperatoriçe Jozefin'i nasıl sevdi? — Napolyon'un ikbal devri ve aşk macerası— Yazan: PAUL REBAUX. Tercüme eden: H. TAHSİN KURTULUŞ Bu suretle matbuat, vaziyetin | ken vaziyeti kendi kendine muha- | zahiri görünüşünden ziyade, gü- nün kahramanına, ittihaz edeceği kararların husul bulmasına yar- dım edecek bir şekilde sadakatle taraftar olmağı tercih ediyordu. 3 Mayıs 1798 de Bonapart, ya nmda Jozefin olduğu halde Lük- senburg sarayda Borras'ın husu si mirafiri sıfatile ziyafete davet edilmiş bulunuyordu. O gece Fran sız tiy: meşhur Talma Makbeti oyniyordu. Ziyafetten sonra bu piyesi alkışlamağa gide- ceklerdi. Bonanart gece yarısı, tiyatro- dan dönüste, refakatinde Jozefin, Zugöne de Beakarnais — yani Jozefinin ilk kocasından olan oğ- İu — ve daha bir iki kişi olduğu halde yola çiksvordu. Boursosne ile Prodence arasm Oix'de vukua gelen bir hâdise baskınmandanm az kalsın zaferini yarıda hırakmağa sehebivet vere- cekti. Vakıt kazanmak icin tuttuk ları kestirme bir yol üzerinde, yol cular uyumağa calıstıkları bir rr- rada. araba siddetli bir sademe ile durdu. Yolcular birdenbire tıçra- yarak arabadan atladılar. v Ne olmuştu? Yolun üzerine düşen katın bir ağaç dalı hayvanların ayaklarına dolaşmış ve arabanın arka teker- lekleri arasına girerek bir frw va zif görmüs, arabayı böyle bir denbire drdurmuştu. Bonanart: ” — Aksi dal! diyerek, havdi yo İumuza devam etmekte geçikmiye Tim. emrini vermisti. Fakat bu sırada etrafr çıakn arabacı z — Cenern'ım, büyük bir tehli- | ke atlattık! Meğer şehrin üstünde ki kö yıkılmış ve bu kestirme vol pel ek olmadığı icin bunu kimse görmemis. Eğer yolumuza || devam etmis olsavdık. şimdi hepi miz suyna içine dökülmüş buluna o caktık. dedi. k Bu xw bir kaç ağaç dalı, Mısır fatih'iğine namzet olan ada mı ucurumun kenarmda, tam ke- narında tevkif etmiş oluyordu. Mısıra doğru Akdeniz kıyılarında hüküm sü Üren şidedtli bir fırtına İngiliz do- U nanmasımı perisan ettiği ve Tolun | açıklarında Nelron'un bulunduğu Amiral gemisini hasara uğrsttğt sırada, Bonapart denize açılmağı münasip buluyordu. Hollanmi ayrılış pek hazin ol muştu. Acap onu bir daha ne za- man görebilecekti? Belki artık hiç görü kabil olamıyacaktı. Bo napart Jozefinle geçirdiği bu ron gece, puselerine nihayet veremi- yordu. Ceneralın deniz seyahatine çı» kacağı, şehirde derhal yayılmıştı. Bu Mayıs süneşi altında rıhtım bovu seyircilerle dolmuştu. Tek- mil pencereler, balkonlar, bina damları, rıbtımboyu, hattâ sehir etrafındaki tepelerde bile halk toplanmış bu'unuyordu, Sema le- 'kesiz, martı kuşları ile dolu idi. Mavi Akdeniz, mevzun bareket- lerle çalkalanıyordu. Kaleden bir top sadası işidildi. Gemi gü'leleri, buna cevap veri yordu. Sehirde azim bir tü koptu. Yüz yirmi toplu ve içinde Bonapartın o bulunduğu Orient (Şark) gemisi yelkenleri çekti.. © Jozefin, levazım dairesi balko- nundan bir dürbinle kocasını gör. meğe çalışıyor. Bonapartın Malta da erzak alıp alamıyacağına dair malâmat istinyordu. Acap Türk. lerle harbetmeğe mecbur olmadan karaya asker çıkarabilecek ? Jozefin helecandan elleri titriye rek dürbünü ile Ceneralın silueti- ni görmeğe çalışıyordu. Bu sırada fırtına artmıştı Filo İnun bazı gemileri körfezde bat- mak tehlikesine maruz kalıyorlar- dı. Orient histedilecek derecede yana yatmıştı. Fakat derhal muva- zeneyi temin edebiliyor, geçilmesi güç olan noktayı atlatabiliyordu. Şimdi muzika sesleri arasında, tekmil bu kalabalık tarafından ha raretle selâmlanan bu filo, hudut- uz mavi bir deniz üzerinde Mısır yolunu tutuyordu. Jozefin dürbünü bırakarak, ya vas yavaş kücülen ve uzakalsan yelkenlileri gözlerile takip eder- tetkike keme ediyordu. Bonapart hakkında ne düşünü yordu? Bunu o da katiyyetle kesti remiyordu. Bazan Bonapart, tabi- ati iktizasr olarak gösterdiği şid- det tesirile Jozefini yorar, usandı- rırdı. Bazan bütün bunlara muka- bil, Jozefin işi şakaya bozar ve mütehammil olmağa çalışırdı. Fa- kat günün birinde kocasından bo- şanacak olursa kendisinin ve ço- cuklarının istikbali meçhul bir â- kıbete düşeceğinden korkardı. Bu , nunla beraber bu müfteris Bona- partla nasıl geçinebileceğini de düşünüyordu. Haris arzularını fili yat sahasında tatbik edebilecek mi idi? Yoksa yarı yolda mı kal. mağa mahküm olacaktı? Binaen- alehv bu adam bir serseri mi yok- sa bir hâhi miidi? bat, şahsma hükmedebilmekten mütevellit büyük bir memnuniyet hissetmeğe başlamıştı. Kocasınm yanımda bulunduğu zaman, onun nüfuzu altında kalmaktan bir tür lü nefsini kurtaramıyordu. Bu kü- çük boylu adamda öyle büyük bir kudret membas, öyle zaptedilemez bir irade, öyle kahir bir şiddet var dı ki, onun karşısında itaat etmek ten, ona hayran kalmaktan ve hat tâ en ince kadınların bile mukave met edemedikleri bir aşk ile bağ- lanmaktan başka yapılacak şey kalmıyordu. Balkon hadisesi Jozefin Tolundan avdetinde Plambicres banyolarma uğradı. Bu banyolarda bir müddet kala- | cak olursa, Ceneralın mütemadi- yen izhar ettiği, bir çocuğu olma- arzusunun husul bulacağını kendi sine temin ettiler. Plambieres'de mutantan bir su rette ve resman misafir edildi. Şe refine ziyafetler, balolar verildi. Jozefin, dostlarından bir kadınla bulunuyordu. : Hyppalyte Ckar'es'in de gelmesi mukarrerdi, Artık kocasının kıskanç takihatın dan kurtulmustu. Havattan müm- kün odluğu kadar büyük bir zevk almağa calısacaktı. Bununla beraber harpte döğü- sen bir zabi karısa yakışacak bir tarzda müteessir görünmek- ten de geri kalmıyordu. Jozefin korktuğu dereceye de- Zil, fakat her halde sukut etmek üzere idi?.. X Banyo yerlerinde eğlence vası- taları pek mahdut o'duğu icin, bir gün Madam Cenerali, sokakta ge- çen püzel bir köpeği göstermek ü zere balkona çağırmıslardı. Maiye tinde bulunan tekm'i kadınlar, Jo zefinle beraber köpeği görmeğe koşuştular. Bu kadar seyircinin ağırlığına tahammül edemiyen balkon bir- denbire çöktü, Kadınlar müthiş bir feryat ile birbirinin üzerine yı kıldılar. Bu hâdiseden bilbassa kahraman askerin karısı mütees- sir oldu. Günlerle belinden ve diz lerinden muztarip, yerinden kal- kamıyacak bir hale geldi. Doktor air, yakında iyileşeceğini temin e diyorlardı. Tedavide katiyen ku- sur edilmedi. Buna rağmen, vücu dünden akan kanı gören Jozefin, artık öleceğine hükmetmişti. Bir çok ilâçlar yapıldı. Arnika otu su yu içirildi, banyolar, lâvmanlar yaptırıldı, şarap suyundan kom- presler, suda pişmiş patatesten ya kılar konuldu. Civarda bulunan tekmil hekimler bu kadar büyük bir alâka uyandıran hastayı teda- vi etmek için birbirine rekabet e- diyorlardı. Bitmedi —S a Prens George Afrikaya gidiyor SOUTHAMPTON, 20, A.A: — Ken İn en küçük oğlu Prens George, ccnuli Afrikaya gitmek üzre vapura binmiştir. Orada kralın mümessili sifatile 17000 millik bir seyahat yapacaktır. Carnera Amerikada NEVYORK, 20.A.A. — Meşhur bok sör Primo Nevyork'a gelmiş- tir, Karnera, 12 şubatta Miami'de kartıla #acağı Lunahıram'ı mağlup edeceğinden emin olduğunu gazete muhabirlerinden biri ile görüştüğü sırada söylemiştir. MILLIİYET PAZAR 21 KANUNUSANIİ 1934 HARICI H Almanya Cevap verdi Almanya son mitralyozunu bırakabilir, fakat... BERLİN, 20.A.A. — Volff ajansın- dan : Hariciye nazırı dün Fransiz sefi- rini kabul etmiştir. Nazır -kânunusani 934 de silâhları brakma meselesi hak- kında verilen fransız muhtrasna Ak manyanın cevabını tevdi etmiştir. Hariciye nazırı Fransız sefirinden son- ra İngiliz sefirini kabul ederek 20-12-933 | il cevabı vabı uzlaşıcı mahiyettedir ve iki taraf- tan da izhar edilen anlaşma arzusunu ko- laylaştıracak mahiyettedir. Cevap. yapıl- mağa başlanmış olan moktai nazar tea- sinin derinleştirilmesi ve devamı İehi- ne mütemayildir. Alman gazeteleri ne diyor ? BERLİN, 20.A.A. — Volff Ajansı bildiriyor : Berlin gazeteleri OFiunsız muhtarasına Almanyanın verdiği cevap hakkında uzun uzadiye mütalaalar yü- rütmekte devam ediyor. Vorlkiseher Veobathter gazetesi, Al manyanın elinde bulunan az miktarda bir parayi silahlanmak için harcamağa hiç te mütemayil olmadığını tekrar ve şu ciheti ehemmiyetle kaydediyor * *“ Başvekil M. Hitler, Almanyanm en son mitralyözünü bile bırakmak derece sine kadar ileri vararak silahlarından tecerrüde hazır bulunduğunu, ancak bu nun için diğer devletlerin de ayni za- manda ayni suretle hareket etmeleri şart olduğunu — tekrar söylemiştir. Hal buki hiç kimse, böyle | davranmadı- Zandan mesul mevkide olanlar, bizler değiliz. Fakat başkalarıdır. ” Deutsche Zeitung gazetesi de şu fi- kirleri ortaya atıyor ; “ Eğer mükâlemelerin yalnız Avrupa nin değil, fakat bütün dünyanın istedi- ği neticeyi yani Almanya ile komşuları arasında dostça münasebetler tesisi ne- ticesini vermesi lâzumsa, mükâlemelere karışan başka tarafların da bu konuşma | İarı ciddi bir surette ve bir ga ulaşmak hususunda iyi niyet ile takip etmeleri icap eder.” Sir John Simon Londrada LONDRA, 20. A.A, — Hariciye na- zarı Sir John Simon, hava yolile Londra ya gelmiştir. Nazır silah kewvvetlerini azaltma me- selesine müteallik Fransız muhtırasına Almanya tarafından verilen cevap hak- kında kabine azasile müşavere etmek i- sin geldiği öğrenilmi; Avusturyanın İstiklâli Dolfuss hükümeti Alman- yadan teminat istedi LONDRA, 20. AA. — İyi haber a- lan mebafilde deveran eden şavilara gö- re Avusturyanın Berlin sefiri M. Taus. €hitz, çarşamba günü Almanya hariciye mezaretine giderek görüşmüştür. Bu görüşmede Avusturya sefiri, Al manyadan, Avusturyanm istiklâlini kat'i surette tanıdığını o bildirmesini ve A- vusturyanın dahili işleri; ğ hakkında teminat vermesini felan” Sefir, bu talebe müsbet - bir surette cevap verilmediği takdirde milletler ce- miyetini malümattar edeceğini bildir. miştir, M .Dollfuss'ün perşembe günü söyle diği nutuk bu vakrayı (teyit eder ma- biyette görülmüş! Havanada vaziyet düzeliyor LA HAVANE, 20, A.A. — Komünist temayüllü iş umumi federasyonu umuü- LA HAVANA, 20, A.A. — Hükümet Pusların derhal tahliyesini emreden kir bütün memloicet dahilindeki siyasi mah. kararname meşretmiştir. Reichstag davasından beraet edenler LEİEPZİG, 20.44. — Marksist ve komünist menbalardan Dimitrof”'un ha- pishanede ölüm vaziyetinde Tarneff ile Popoff'un da fena munmelelere maruz bir halde olduğuna dair çıkarılan şayiz- ları tekzip eden Reichstag yangını da vasında Bulgarları müdafaa eden avukat ber üçünün sihatte oldukları iyi mua- mele görüp, iyi beslendiklerini ve kimi isterlerse, onları kabul ettiklerini söyle- miştir, Dimitroff, muntazaman yalan ak- rabaların ıkabul etmektedir. Avrupanın en mühim komünist merkezi DANTZIG, 20. A.A. — p p dan : Dantzig kl ykm a amm şehrinde Avrupanm en mühim bir ko- münist merkezi keşfedildiğini bildirmek tedirler. Bu merkez Polonya, Fransa, İ- İskandinavya ve orta Avrupa nem rinde | fanliyette bulunmaktadır. Büyük miktarda beyannameler yakan miş ve merkezin iki reisi olan Polonya tebaası iki yahudi tevkif edilmiştir. ABERLER Uzak Şarkta Harp kokusu M. Mussolininin bir yazısı, Amerikanın Moskova elçisinin bir sözü ROMA, 20.A. A. — Popolo d'italia gazetesi, Başvekil O M. Moussolininin “Uzak Şark” başlığı altındaki bir yazı- sin sütünlarına geçirmiştir. M. Moussilini, bu yazısında M. Lit- vinoff'un beyanatına ve Uzak Şark'ta- ki vaziyete nazaran bir harp tehlikesi mevcut olduğunu söyledikten sonra di- yar ki : “ Bu ihtimal, yalnız Rusvaya ve Ja- ponyaya tealluk etmiyor. Çin'i, Ameri» kayı ve daha barka devletleri, bilkassa Fransayı, İtalyayı ve eFlemengi de şid- detle alâkadar ediyor. Japonya, bir emperyalism devresi ge- giriyor. Bayaz ırkın Uzak Şark'ta atisi Çin'in bu asır içinde | alacağı vaziyete bağlı bulunuyor. YE Bu sözlerden sonra M. Mowsselini, Çin | ile Japonyanm Avrupa ve Amerika a- | leyhinde olarak, bir anlaşma yapmaları- na da ihtimal veriyor, ve şunları ilâve ediyor : “ Japonya, Rusyaya saldıracak veya Çinde daha başka yerler ele gecirmeğe kalkışacak olursa, yalnız Rusya ile Ame rikanın Japonyayi mağlup etmeğe kâ- fi gelecekleri zannına kuvvet verecek, ortada hiçbir hal mevcut değildir. Japon- ket edecek ve iki medeniyet şekli arasm da müşterek bir rabıta ve tavassut rolü ifasına girişecek olurlarsa, “Sar: Tehli- ke” bir masal olmaktan ileriye gidemiye- cektir, Roma, münakalât ve muhaberatın a- kıllara hayret veren süratinin kolaylaş- tracağı bu nazik ve mühim vazifeyi de ruhta edebilir. ” FILADELFİA, 20.A.A. — Ticaret odası tarafından çekilen bir ziyafet cena #inda ve altr yüz kadar iş adamınm hu- zarunda, Amerikanın yeni Moskova bü- yük elçisi M. Bullit, Amerikanın Sov- yetleri tanımış olmasının ilk faydalı ne- ticesi olarak iki memleket arasında tica i mü in iyileşece; temel bir harbe karşı bu il müşterek bir set teşkil edeceklerini söy- lemiştir, Bahri muhiti kebir ufukları karartan harp tehlikeleri, M. Bullit'in beyanatna nazaran, Sovyetlerin ileri yürüyü şünü ve bilnetice borçlarının ifasını tehir e decektir. amin UM LE Haydutların kaçıracağı banker SEEN POL, (Amerika) 20.A.A. — Bu aym on sekizinde haydutlar tarafın dan kaçırılan banker Bremer'in mükad- deratı hakkında endişe ediliyor. Mümai- lehin metruk otomobili, üzerinde kan le kelerile bir tarafta bulunmuştur. Zabita, hadisenin vukubulduğu saati 10 olarak tesbit etmiştir ki bu saat, M. Beremerin, kızmı mektebe götürüp bı. raklığından biraz sonradır. Bankerin ailesi, kurtuluş bedeli verme ğe hazırdır. Ancak haydutlardan henüz ses seda çıkmamıştır. Yahudi komünistler VARŞOVA, 20, A.A. — Polis yahudi Ücmünist komitesi azalarının evlerinde ve talebe yurdunda taharriyet yapmıştır. Birçok beyannameler ele geçirilmiştir. 20 kişi tevkif edilmiştir. Hindistanda yeni zelzele BOMBAY, 20.A.A. — Muzafferpurda yeni bir zelzele olmuştur. Biraz zayiat vardır. Fakat yeni hiç bir ölü yoktur. İ “EN BENARES, 20.A.A. — Gece yarısı yeni bir zelzele olmuştur. Halkın kıs- miazamı geceyi dışarda geçirmiştir. ei Üç değil, elli cinayet BERLİN, 20.A.A. — Berliner Tageb- latt'ın bildirdiğine göre Esien'de bir ci- nayet muhakemesi esnasında suçlulardan birtsi, birdenbire reisi ç olduğu çetenin Vestphalie havalisinde elliden fazla ci- payet işlediği söylemiştir. Dava sadece 3 cinayet üzerine açıl- meş, Von Hindenbourg rahatsız BERLİN, 20, A.A, — Volff ajansın ü isi von Hindenbour, sız olduğundan, | ni iptal etmiştir. Bu süretle geri kalan kabul vosimleri gelecek hafta başlangı- cnda yapılacaktır. ———— Bir tayyare kazası LE BOURGET, 20.A.A. — Bu sabah Londradan Brendiziye hareket eden ve Amy Mollison'un rekorünü kırmak ar- zasile Kap istikametinde uçuşunda de- yam niyetinde olan | Hintli tayyareci (Mohen-Sink) Perries civarında, Girisel- lesde kazaya uğramıştır. Motöründe hasıl olan bir arıza dolayı sile bir ormana inmeğe mecbur olan Mo- hen Sink'in bu esnada sok bacağı kırıl- dığı gibi, bütün vücudu zedelenmiştir. Tayyaresi ise burda haş olmuştur. Nelson'un seyahati İktisat Vekilinin Ege mıntakasında tetkikatı Dün İzmirde bir toplantı yapıldı, görüş- melere bugün de devam edilecek İZMİR, 20 (Milliyet) — İktısat vekili Celâl Bey şehrimizde tet « kikata devam kumandanlığı, etmektedir. belediye Vekil ve C. Halk fırkasını ziyaret etmişler. Bey bu sabah vilâyeti, dir. Celâl Bey vali Paşa ile bir saat kadar görüşmüş, Ege mıntakası - rın ihtiyaçları etrafında malâmat almıştır. Vekil Beyin telkikatı şu noktalarda hülâsa edilebilir: Ege mıntakası iktisadiyatının koopera - GHleşme hareketleri, beş yıllık pro grama gö: tulma ameliyesi, ayni havzada he ndir sana; Mendresin kuru in inkişaf etmesi için çuval fabrikası inşası, Torbalı civa rındaki demir madenlerinin tetkiki. Kooperatifleşme hareketinde üzü mcülük birinci derecede gelmekte - dir. Tetkikat yapılırken İzmir teşk ilâtını normalize etmek ve mevcut ihracat müesseselerinin facliyetini de ârtzaya uğralmayarak bunları da kooperpatif teşkilâtile müvazi ve mütesanit çalıştırmak imkânları bulurlacaktır. Bu meyanda 9 Eylâl panayırı da gelecek yıldan itibaren beynelmilel şekle konulacaktır. Ve kil Bey bu hususta müzaheret vadet miştir, İktesat vekâletine merbut $ ubeler müdürlerile Ziraat Bankası umum müdürü Kemal Zaim Bey, v ali Kâzım Paşa ve bankacıların işti- rakile bugün öğleden sonra Gazi k onağında bir toplantı yapılmış ve üzüm meseleleri görüşülmüştür. Müzakerelere yarın da devam edile cektir, Öğrendiğime göre Vekil B. vali Paşa ile birlikte salı sabahı Kü çük Mendres kazalarını gezecek, hafta içinde Aydın ve Manisaya gi- derek tetkikatta bulunacaklardır. Vekil Bey Manisada üzüm işlerini tetkik edecektir. İZMİR, 20. A.A. — Şehrimizde bulunmakta olan İktisat Vekili Mahmut Celâl Bey, bu sabah devair ve mekamata yaptıkları ziyaret- lerden sonra Ziraat ve İş Bankalar ına dahi gitmişler ve Belediye reisi birlikte dokuz eylül sergi mahallini gezmişler ve serginin gelecek sene beynelmilel olması için Vali Kâzim Paşa tarafından vaki olan teklif ve ricayi kabul etmişler ve mali yardım vadederek talimat vermişler dir. Vekil Bey öyleden sonra Vali Kâzım Pasa ile banka müdürleri ve iktisat vekâletine mensup müdüran ve müessese mümessillerinin iş- tirakile yapılan toplantıda üzüm < vaziyeti ve ihracatile zirai koopera- tifli işlerine ait Fikirler üzerinde tetkika tta bulunmuşlardır. in hazırladığı satış kooperatifini ve bunların yapacağı ihracat Mahmut Celâl Bey yarın dahi tetkikatlarına devam edecek ve bazı müesseselerle bü- yü ik, küçük mekteplerin bir kaçını Vali Paşa ile birlikte ziyaret edecek lerdir. Pazartesi günü Vekil Bey şehrimizdeki ihracat birliği heyeti- ni kabul edeceklerdir. Vekil Bey, beraberlerindeki zevat ile birlikte salı gü. gidecekler ve akşam Aydında kala caklardır. Çarşamba Ödemiş - Bayındır ve Torbalı kazalarını ziyaret edecekler ü Aydına günü / Tire ve geceyi Ödemişte geçirecekler, perşembe | günü avdet edeceklerdir. Siloların inşaatı ikmal ediliyor ANKARA, 20. A.A. — Siloların inşaat faaliyeti devam elmek- tedir. Eskişehir silosu bitmiştir. Konya üçüncü katını, Ankara ikinci katını ve Sivâs da birinci katınt bitirmek üzredir, Bütün banların inşaa tı da 934 haziranı nihayetine kadar ikmal edilmiş olacaktır. Buğday anbarlarından Denizli inşaatını ikmal etmiş ve Balıke- sirde makine tesisatına başlamıştır. Akşehirde ve diğer yerlerdeki anbarların inşaatı da onbeş güne kadar bitecektir. Çankırıda şiddetli souklar ÇANKIRI, 20.A.A. — Müthiş souklar devam ediyor. Bir hafla- danberi sıfırın altında olan souk, dün gece sifırın altında on sekize düşmüştür. Souk zeriatı durdurmuştur. Her taraf don ve buzdur. Polis Nuri Ef. nin katilleri İzmirde İZMİR, 20 (Telefonla) — Aydın - Nazilli hududunda yakalanan Polis Nuri Efendinni katilleri bu akşam ire getirildiler. Ekmek buhranının önüne geçildi ANKARA, 20 (Telefonla) — Hükümet merkezinin büyük fırınla- rından o biri ve belediyeye fırının oda haber cezaen olan Yabanâbatlıların vermeden belediye tarafından kapatılması bu gün farını sahibinin kapanpması arzusile ve diğer şehrimizde; bilkama Karaoğlan ve cidarında ekmek bukranının baş - göztermesine sebep olmuştu. Bu civarda ekmek satan dükkânlarda ek mek bulamayanlar daha uzaklara Hamampapzarı ve Hacıdoğan semt lerine giderek ekmek temin etmek istediklerinden buhran oralarda da kendini göstermiştir. Belediye âcil tedbirler almış ve mahallelerdeki farınlaradn arabalarla ekmek getir terek ekmeksiz bunları sattırmıştır. Gazinin Yozgat ve Antal- yaya armaganları ANTALYA, 20. A.A, — Büyük Gazi nin Cümhuriyet Halk fırkası ile Halke- vine beya ü ve ev salonlarının ihtiram mev dün ri maştur. Bu münasebetle yapı: lan merasimde Gaziye karşı çoşgun ser gi tezahüratı yapılmıştır. Hatipler tara- İmdan Gazinin büyük eserleri minnet ve şükranla yadedilmiştir. Atalya mebusu Rasih Bey, Gazi Haz retlerinin onuncu yıldönümünde Türk milletine olan hitabelerinden cümleler alarak dünya milletlerinin o gıbta ve ö- nek yaptıkları Gazi inkılâbından bahset miş ve bu mutuk şiddetle alkışlanmıştır. YOZGAT, 20. A.A, — Büyük Şefin Halk fırkasıma ve Halkevine | gönder dikleri yüksek armağanları dün büyük merasimle fırka ve ev salonların iht Tam yerine konmuş, merasim emsalsiz. tezahürata vesile olmuştur. Merasimde hatipler büyük şefe olan sevzi bağlılık- larını heyecanla ifade etmişler ir Nizami Bey bu merasim için yazdığı bir şiri okumuştur. Merasim fevkalâde te- zahürat içinde nihayet bulmuştur. Gireson hapishanesinden kaçan mahkümlar GİRESUN, 20. A.A. — İdam mah- | kümlarmdan Karayılan © diye tanınmış Tirebolulu Şükrü, katil ve soygunculuk- tan mazmun Alücre'li Hüseyin, karısını POTSMOUTH, 20. A.A, — İngiliz Polonyada çalışan 2.000 komünist me) kruvazörü “Nelson” dün Antil adaları- imurün bir listesi de bulunmuştur ma etmiştir, boğarak öldürmekten suçlu Keşanlı Sü- leyman, hapishanede bulundukları oda- İ | kalan mahallerde Robert Colleg'liler M. Venizelosu ziyaret ettiler ATİNA, 20 (Milliyet) — İstanbul daki Robert Kollej talebesi, burada - ki mektep arkadaşları ile birlikte düm M. Venizelosu hanesinde ziyaret etti- ler ve kendisile uzun müddet görüştü” ler. Pek samimi geçen bu konuşmalar esnasında M. Venizelos, Robert Kol » lojlilerin ilim ve medeniyete olan his- metlerinden bahsetmiş, kendisinin kü çükken Robert Kollejde tahsil istediğini, fakat bu ar) usuna o vakit iritte çıkan ihti Ni olduğunu söylemiş! Borç vermeyenlere para yok VAŞINGTON, 20.A.A. — Reiticüm- bur M. Rozvelt, harp borçlarını ödemek” te teallül eden devletleri , Amerikada istikraz aktetmek £ teşebbüründen men etmekte olan ceneral Constanun bir pr tetkike başlamıştır. çamaşır iplerini birbirine ekliyerek dar” dan aşağı sarkmak suretile kaçmışlardı” Derhal takiplerine çıkarılan jandarı” müfrezelri, Keşan civarında Dilberoğlu, Süleyman tesadüf etmiş ve bu firarileri ill günden yataklarile birlikte yakala" aşar. Tirebolu cirarmda oldukları tesbit © dilen diğer iki caninin de yakalanmaf" için muhtelif © istikametten çıkarılan jandarma müfrezeleri şiddetle takibat bulunmaktadır ğ