25 Şubat 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

25 Şubat 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Hergün bir yazı Bir dişçinin muayene odasında... Hasta, iner çıkar dişçi iskemlesine oturduğu gibi... Öyleleri vardır ki ağızlarını sımsıkı kapayıp “Aman, acıtmadan dişimizi çek!,, diye yalvarırlar! Evde birisinin fena halde dişi tutmuştu. Okzijen, tentürdiyot, ko- lonya, hiç bir si kâr etmedi. Ağrı git gide çoğalıyordu. Öyle ki hasta yerinde duramaz hale geldi. Cez- beye tutulmuş dervişler gibi, eli gnesinde, sağa sola, öne arkaya Surmadan sallanıyordu. Ben de- dir ki: — Bu böyle olmıyacak... Dişçiye g delim! İlkin razı olmadı: — Kendi kendine geçer!.. Hels biraz tendürdiyot daha süzelim.. — Tendürdiyot kâretmiyor işte... ilâcuha ihracuhük. leme salonu, hasta ile dolu idi. Bi- ze, saatlerce sonra, ancak sıra gele cekti. Hasta, sabırsızlanmıya başladı, bayasıma türlü ilâç kokularmın sin- diği bu dişçi salonu, sinirlerini büs- bütün bozmuştu; ikide bir: — Fena o'uyorum. Mümkün de- öl, çektiremiyeceğim!.. diyip du- Derken, makinenin gıcırtısı baş- lâdı. Ama ne gıcırtı. . ne gicirti... Bir kaç bin diş, hep bir arada vr. cırdasalar, böyle müthiş bir senfo- ni vücude getiremezler, Yanı başı- mızda, yüzü sargılı bir hanım, du- rup durup İshak kuşu gibi bağırı- yordu: — Hay.. hay... hay.. bay.. hay.. Sanki başını saklıyacak yer arr- yordu. İki elinin arasına aldı olma- dı, Arkaya sarkıttı olmadı, oOöne olmadı. ün ağrır, o bağırır, derler. O- nüf gibi insanm neresi ağrırsa o- rası bağırıyor. Hasta uzuv, derhal | Belli ediyor kendini... Kısa boylu, ak sakallı bir adam.. Her halde emektar bir kalem efen- disi o'acak.. En ufak bir şikâyet sesi bile çıkarmıyor ama, belli ki müthiş ıstırabı var, Yan yana oturan şu iki hanım boynuna ama, hiç te Sanki Darülbeda- "Derken doktorun kapısı açıldı. Beğaz önlüklü genç bir adam köşe- deki ç'fte kumru'arı tatlı bir bakışla selâmladıktan sonra: -- Siz bir parça bekliyeceksiniz, dedi de kırıp döküldüler: İtalya himayesinde Avus- — İşiniz çok sürer mi? Genç diş doktoru, kar gibi yaz dişlerini gösterdi: — Hayır.. hayır.. yarım saat sür- mez bile... Doktor, insaflı bir adammmış. Küçük bir işaretimiz üzerine sinden evvel bizim hastayı çağırdı. Bir dişçinin muayene odası, ne kadar deri toplu olsa, gene insanın içine ürküntü veriyor. Hele o iner çıkar iskemle yok mu ? Lâteşbih Amerikalıların elektrikli idam san- dalyası gibi bir şey!.. Doktor bizim hastayı da bu is- kemleye davet etti: be- tekrarlayınca üdü. Fakat iskemleye bir türlü çıkmak istemiyordu. Kolundan tutup oturt- tuk. İskemle, gacir gucur yüksel. meğe başladı: — Açın ağzmızt.. Köşede bir kamineto, ince ince yanıyor, tükrük bokkasından acı a cı anliseptik kokular geliyordu. Mini mini b'r aynayı hastanım ağzı içinde doktor; ağ- rıyan dişi çar çabuk buldu. Fakat basta, doğru dürüst otur- muyor ki. m o korkusuile her tarafı zangır zangır titremek- te... parmağı yok mu? — A... Ne vakit çıkardınız bu nu? Doğrusu, elçabukluğu olursa bu kadar olurdu. Etrafta kerpeten a- rarken, çürük dişini eline alması, hastanın çok hoşuna gitti. Bizi büyük bir gaileden kurtar- dığı için doktora teşekkür ettik. Adamcağız dertyanmak için ve- sile arıyormuş: Bilmez misiniz, işimiz ne ka- ğırdır, dedi, her hasta, sizin. gibi olsa, hiç bir şey değil, Öyle- leri vardır ki, ağızlarını — sım sık kapar, sonra da “aman acıtmadan dişimizi çekin!,, derler. Saatlerce yalvarıp yakarmıya mecbur oluruz. Bazıları da eter ve tendürdiyot ko- kusundan, Fakat nezaketi mani oldu. Biz, kapıdan çıkarken, iki çifte kumru, başbaşa vermiş, inci gibi dişlerini göstererek çıtı pıtı fıkır. daşıyorlardı. M. SALAHADDIN turya Macaristanbirliğimi Fransız gazetelerinin endişeleri Piiz gazele or PARIS, 24. A.A. — Havas ajansı | bildiriyor : M. Suvich'in Macaristan s€- yahati büyük dikkat ile takip edilmek i- cabeder, Zira een möstekil olacak ve fakat onlar tarafmdan tasvip edilecek Bekili bir ik- tisadi teşe ki mesaiye isal o edecek olan alda.” 5 i > Petit Parisien netice olarak diyor ki: * Diğer her türlü telâkki, bizzarure 2- kamete mahkümdur.” Heimwehren'lerin reisi ne diyor? VİYANA, 24 (A.A.) — Gömböş — mükülemelerine dair Peştede çi- Suvch kan Universal Karrespondeniz gazete- zam, Çünkü bu Arastarya Prusyanın bir vilâyeti menzilesine ine- cektir. veAvrupada başlıyacak- Sovyet Rusyada Amerikan konsoloslukları PARİS, 24.A.A.— Matbuatı Amerika sefaretinde kabul eden M. Bulleit, Mos- miştir, Bundan başka M, Bu! makta olan Moskova sofaret binası hale- kında malümat vermistir, Binaya 1-534 tarihinde yerleşilecektir. MİLLİYET PAZAR | Bulgar kralı Pariste Fransız beşvekil ile Balkan misakını konuştu PARIS, 24. A.A. — Bulgaristan Kralı Boris dün öğleden sonra E- İysee sarayına gitmiş, bir sâat ka- dar M.Lebrun ile görüşmüştür Kral ondan sonra M. Doumergue i- le görüşmek üzere hariciye neza- retine gitmiş, M. Barthou tarafım- dan bizzat başvekilin yanına götü- rülmüştür. Hariciye nezareti tarafından neş redilen tebliğde, görüşmenin husu- si bir samimiyet içinde yapılmış ol- duğu bildirilmektedir. Kıl Boris hariciye © nezaretin- den, yanında müsteşarı M, Sava Ki roff ile 19,15 da ayrılmıştır. Kral, hareket gününü henüz ta- yin etmemiştir. Fakat yakınları bu- gün hareket edeceğini zanne:nek- tedirler. M. Doumergue ile Kralın görüş- milleri M. Barthou ile yaptığı gö- vüşmeler gibi, ber halde Balkan misakı ile Bulgaristan'nın misaka girmiyeceğinin sebepleri üzerinde olmuştur. Avusturya'nın vaziyeli * ve orta Avrupa'daki neticeleri de mevzuu bahsolmuştur. Görüşme neticesinde M. Bar. thou noktai nazar teatisine hakim olan samimiyet ve dürüstlükten do- layi memnuniyetini izhar etmiş, Bulgar K-alı tarafından gösterilen müsait vaziyetleri kaydetmiştir. Bulgar kralı ile görüşmedi vel M. Barthou, ayan hariciye ko- misyonunda Avusturya ve silâ bırakma meselelerine karşı hü metin vaziyetini anlatmıştır. Hari- ciye nazırı, Avrupa hükümetle i i- le Fransa arasında 1-26 danberi ya- pılan muhaberatı tahlil etmiş ve M. Eden ile görüşmelerini anlatmış tar. Komisyon, M. Barthou'ya bir sual listesi hazırlamağa karar ver- miş, sonra Fransa'nın bugiinkü şe- rait içinde, her zamandan fazla o- larak siyasetinin bir milli müda- faası olmak lüzumuna ve Fransa- nın harici siyaseti ile askeri kuv- vetleri arasında gittikçe artan bir rabıta tesis edilmesi lüzumuna ittifakla karar vermiştir. Bu fikirden mülhem olarak ko- misyon 8 azalık bir milli müdafaa tali komisyonu yapmağa karar ver- miştir. Tali komisyon azaları ara- #ında M. Berenger, M. Bougeus, M. Jouvenel ve M. Messimy olacak tır, Yeni Fransız kabinesi ve frank Pariş-Soir gazetesi maliye nazırı M. Germain Martin'in beyaratını ütalan ©- diyor ve bütçe muvazenesinin en yalın noktalarına varmak için hükümetin bü- i— bir azmi olduğunu, diğer taraftan gı bugünkü vaziyette tutmak için bütün kuvvetiyle çalışacağını yazıyor. Maliye nazırı. kabinenin proğramını kısa ve şayan dikkat bir formul ha'inde azimli bir lisan ie bildirmiştir. Bu for- mul şudur: “ Une ifilation” me de franıçın İiyme- Gini düşürmek fakat mali ve iktisadi var Ziyeti yeniden tesis.” Belçika kabinesi alelusul istifa etti BRÜKSEL, 24. A.A. — “Resmi ga- zete” atideki fıkrayı neşrediyor : Nazır Tar, müştereken krala istifalarını. ver- #meği vazife saymışlardır. Kıral Hazretle- Ti bu hareketin tazammun ettiği inceli- ö taktir buyurmakla beraber Nazırla- lar, makamlarma avdet etmişlerdir.” LONDRA, 24. A.A. — Prens de Gal- les, dün Brüksel'den döndü., Londrada tevkifler LONDRA, 24 A.A. — Temmann da hi Harry Pollitt gibi geçen hafta sövle- miş olduğu tahrik edici bir nutuk yüzün- den tevkif edlimiştir. Valvorth'da açlık yürüyüşü yapanla- ra bir nutuk veren ve bunların İskocya erabunu idare eden müstakil işçi mebus Mac Goveren, iki tahrikâtçi komünistin tevkiflerine karşı şiddetli protestolarda bulunmuştur. M. Cicio Pop Teessürle haber aldığı ön Romanya Balkan Bidiği elat ve 0 - sine bağlanmış bir adamdı. Balkan Bir- liğinin tabakkukuna doğru ilk adımm atıldığı bir sırada ölmesi bu mefküreye bağlı olan muhitlerde teessür uyandır. #maştar. HARİCİ HABERLER Stavisky'den Çek alanlar Fransız meclisindeki tah- kik komisyonu işe başladı PARIS, 24, A.A. — Staviski me- selesi tahkikat komisyonu dün bir ihzari toplantı yapmıştır. Bugün muhtelif tahkikat dosyalarını isti- yecektir. Komisyonun her şeyden evvel Staviskinin verdiği çekler. den istifade edenleri tesbit ile meş gul olduğu zannediliyor. Komis- yon cuma:tesi v& pazar günleri müstesna, her gün toplanacaktır. PARİS, 24 A.A. — Reisvekili M.Chamard'in riyasetinde ve ancak bir kaç mebusun iştirakile akted - | len kısacak bir celre esnasında me- busan meclisi, Staviski meselesine ve 6 şubat ve mütcakip günler ve- kayiine ait tahkik kom inin listesini bi Mecl sin gelecek içtima: çarşam- ba günü sabahleyin vuku bulacak- tar. PARİS, 24. A.A. — Staviski me- selesi tahkikalını yapmak için teş- kil olunan anket parlementer he- yeti reisliğine M. Henry Gernut'u reis vekilliğine M. Pierre Dignac'ı Kasavive Vallat'ı, nosyalistlerden M. Buliy'yi ve M. Fieyi intihap et. miştir, Heyet, bugün öğleden sonra muhtelif devairde bu mesele hak. kında şimd'ye kadar yapılmış o- lan idari tahkikatın bütün dosya- larını hükümetten istemeğe karar vermistir. PARİS, 24. A.A. — 6 şubat ve müteakip günler hadisatını tahk'k edecek olan anket parlementer he- yeli, reisliğ'ne sol cenah cümhuri- yetperverlerden OM, Bonnevoy'yi reis vekilliğinede, sosyalist M, Jen cezri sosvalist M. Jan- ntahap eylemiştir... " Memeldeki iki Alman fırkası dağıtıldı BERLİN, 24. A.A. — Alman istihba- rat bürosundan : Litvanya hükümeti Memel arazisinde bu'unan iki Alman fır. kasını bu araziyi Litvanyadan ayırmağa çalıştıkları iddiası ile her türlü siyari faaliyetten menetmesi üzerine, Alman matbuatı, Kovne hüki bu kara vını, Alman ekalliyetine siyasi haklarını veren Memel kanun esasisine sarih bir Fırkaların faaliyetini wen için ileri sürülen sebep tamamen ehemmiyetsiz- dir, Ve Litvanya hükümeti bu hususta hiç bir delil gösteremez. Zira, Memel Al. manları daima tam bir disiplin göster- mişlerdir. Mac Donaldın Hint siya- setine hücum LONDRA, 24. A.A. — Muhafazakâr müfrit sağ cenahın hükümetin hint si- yasetine şiddetli muhalefeti dün öğleden sonra, en çok sözü dinlenen a- zalarından Lord Lloyd. tarafından bir kere daha izhar edilmiştir. Lord Uoyd, bir klüp tarafından vs- rilen ziyafetten sonra demiştir ki » — Bu siyaset tehlikeli ve fenadır. Bu siyaseti hint milletinin bize olan itima dına bir suikast olarak telâkki ediyorum. Zira dünyada mevcut mufusun beşte biri mevzu bahistir. Eğer Hindistan'ı terkederseniz, vah- #etin avdetini kabul etmiş olursunuz ve bunun mesulyeti size sit olur. Zelesinde verilen karar bunun el ile doku- mulabilir bir ifadesidir. Almanyada ecnebi talebeler | BERLİN, 24 AA, — Alman istihbe- rat bürosundan : Ecnebi gazetelerinde tahdidinin ecnebi talebelere de şümulü olduğuna dair meşriyatın aksine olarak selâhiyettar mubafil bu tahditle ecnebi talebelerin alâkadar olmadıklarını bildir- mektedir. Mac Donald işsizleri kabul etmeyor LONDRA, 24 A.A. — M. Mac Do- nald, Londra üzerine yürüyen işsizlerin kabinenin tam olarak toplanarak ayın 27 sinde heyeti mürahhasalarını kabul etme- lerine dair taleplerini reddetmiştir. İşsizler, işsizlik kanunu lâyıhası nloy- hinde protestoda bulunmaktadırlar. Ve heyeti mürahhasaları bu protestoyu ka. bineye iblâğ etmek istemektedir. Hitlerin programını ilân ettiği gun BERLİN, 24. A.A. — Münich'te Hit- ler'in milli sosyalizm düsturunun 25 nok- tasmı ilân ettiği günün 14 üncü yıldö- nömü münasebetile gazeteler bu hadise- yi uzun uzun mutalea etmektedirler. “ Völkiseher Beobachter” gazetesi Hitler'in ve arkadaşlarının resimlerini meşretmekte ve başvekilin © © zamanki makalelerini ve beyannamelerini hatır. katmaktadır. bulunan bazı adliye memurlarının fa terviç ediliyo:du. Bundan sonra ler yapılmamasını adliye vekili lâ rimize gelebilmiştir. Buradan 19 da teahhurla hareket etmiştir. LONDRA, 24 (A.A.) — Hava mimiyet kaydedilmekle beraber bu lanma konferansına avdet edeceği olanmamaktadır. Almanyanın bin burada katiyen kabule şayan görül, MOSKOVA, 24 (A.A.) — Tas dunun on altıncı yıldönümü bayra; dirler, ATİNA, 24 (A.A.) — Atina Aja disine arzu ettiği her türlü Adliye memurları arasındaki nakil ler hakkında bir tamim ANKARA, 24 (Telefonla) —Harcirah almadan nakil talebinde hu tlepleri yinediya Müdür Şek di: hartirahtan feragat suretile nakil zım gelenlere emredilmiştir. Ankara - İstanbul treni ANKARA, 24 (Telefonla) — İstanbul treni saat on sekizde şeh- kalkacak Istanbul treni yasım saat Almanyanın 1000 tayyarelik hava kuvvetini İngiltere kabul etmedi ş bildiriyor: M. Eden'in Romaya ha reketi münasebetile burada Berlin müzakerelerine dair hiç te nikbin ol- mıyan bir bilânço yapılmaktadır. Berlin mükâlemelerine hâk'm olan sa ikâlemeler Almanyanın silâhsız- ni ümit ettirecek mahiyette telâkki tayyarelik bir hava kuvveti istemesi memektedir. Kızıl ordunun yıldönümü s Ajansı bildiriyor: Bugün Kızılor - mıdır. Kolkhozların fabrika ve ima- lâthanelerinde ordu efradı arasında takip edilmi şolan harsi sây ve ter- biye hareketlerinin yıldönümüne tahsis edilmiş mutantan merasim ya- pılmıştır. Bütün gazeteler, Kızdordu hakkında makaleler neşretmekte - Balkan misakı ve M. Venizelos nsı bildiriyor: Birçok gazeteler, ken malümatı vermeye âmade olan hükümete mü racaat edecek yerde Balkan anlaşma misakı hakkında malâmat almak üzere sefarethaneleri ziyaret etmiş olan M. Venizelosun bu hattı hare- ketini şiddetle tenkit etmektedirler. Başvekil İsmet Pş. nın teşekkürleri ANKARA, 24 (A.A.) — Başvekil İsmet Paşa Hazretleri, Halkev- lerinin açılış yıldönümü mü: graflarından dolayı samimi teşekki tavsit buyurmuşlardır. iyle her taraftan aldıkları tebrik tel- ürlerini iblâğına Anadolu Ajansını Şarki Türkistanda vaziyet Müharebeler devam ediyor Times gaze tesinin bir makale YENİ DELHİ, 24 (A.A) — Rew- | Yeni . Çin Türkistanı İİ) bni 6şubat emar ola Si go tn hiç bir müdahale olmaksızın Tas ajansı da bu meseleye dair şu malümati vermektedir. Muharebeler Küşgir şehri tahlis edil. Sovyet in Girariler şubat beri “e vuku bulan bakkın. da galseneden beri Kâşgırın kale- sini Yankişari işsal etmekte olan Mad- #lho'nun kumandasındaki Tunganların He üfreseri, Turfan'da jeneral Ma- çain'nin gönderdiği kuvvetlerle birlikte Küşgirı işgal ve yağma ve ve Hint tüccarlarından büyük bir kasını katletmiştir. Şehrin sakinleri mallarını bırakarak kaçmışlar ve dağlarda giz“ lenmişlerdir. ke Şehir civarında Özbeklerle Kırgız- ların teşkil etiği müfrezeler Kâşgıra hücum etmişlerse de bu hücum şiddetli : ei LONDRA, 24 A.A. — Times gazete” Karşılıklı korku Silâhların azaltılmasını mani oluyor muş LONDRA, 24 .A.A. — Plymouth de nutuk söyleyen M. Nevile Chamberlain ezcümle demiştir ki : “ Milli müdafaa bütçesinin taktirinde bir fazlalık görmeye ha- zır olmalıyız, İnşaatı tehir ederek (ve malze- memizi arileşt'rmek'e iktifa ede- ra tenzilât yaptık, Fakat böyle bir tedbir ebedi olamaz. Silahları bı- rakma hakkında hakiki müşkül Avrupa devletlerinin ve bilhassa Fransa ile Almanyanın, birbirle- rinden korkularıdır. Açlık grevi BOMBAY, 24. A.A, — Kalküte hapis hanesinde bulunan 19 siyasi mevkuf 15 şubattanberi açlık grevine başlamışlar. dır, Bunların maksadı kendilerine mek. tup kâğıdı gazete ve tünlet İevazı vermekler imtina eden hapishane idare sine protesto etmektir. si ve Ajansın notu si, Çin Türkistan: iğtişaşlarına tahsis miş inde İngiltere Hindistan hülcümetinin Nankin hüküme- gi bir şekilde teşçi etmekten tevakki e. Geceğiki ehaziüziyetlö kaydeylemaktadil Times gazetesi, bilhasın diyor ki » “'Kiğgr mahasara eden ordu, AB” kara, Delhi ve Tahrana © murahkaslaf göndermiştir. Bundan maksat Cümhuri- ları yegâne nasihat, vaziyet vahimleşme" den Nankin ile ihtilğflarını haletmek” ir.” Ajansın nolu ” Ayni günde bir ne vaki beyanatlarınzla bu meseleye 1€” muharririmizin ur” izahat talebi üzeri” mas eden hariciye vekilimiz Tevfik Rüf tü Beyefendi şarki Türkistanda Türki" yenin hiç bir mümessili, memuru ve kim” e ee imes'in bu yle keytiyei Ve de daha av ai ii Anadal Ağaner omre İngiltare Mançuriyi tanımıyacak Kuvvetli bir zelzele TIFLIS, 24. A.A. — Stepanokirt ve Gueriuseden bildiriliy0”” 22 şubatta kuvvetli bir zelzele hisseli. miştir. Maverayı Kafkas rasathamesindiğ alman malümata nazaran zelzelenin kezindeki kuvveti altı punvana baliğ 9“ maktadır. Bi Yeni bir petrol ea BAKU, 23, ALA, Apek il i | ndeki