24 Mart 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

24 Mart 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

| j Nİ e diler şehrin görülecek yerleri gezildi . Akhisarlılar Bergamada Iki kasaban ın gençleri müsamere ver- Yukarda Akhisarlılar Bergama Halk Fırkasında, aşağıda Bergamada bir maç yapan Akhi ar Gençler Birliği AKHİSAR, (Milliyet) — Bergama Halkevinin daveti üzerine kazamız Genç- ler Birliği bandosu, spor ve temsil kolla- in iştirakile bir seyahat buradan hareket edildi. tertip — © Bergamaya muvasalat edilince gece Hal- kevi salonunda (Çölde bir İstanbul kızı) piyesi verildi. e Ferdas gün de iki kaza Zençleri bir maç yaptılar. Her ilei tarafın çalışmasına rağmen irinci ve ikinci devreler beraberlikle ne- tcelendi. Maçtan sonra gençler kafilelerle ayrı- larak Bergamanın tarihi abidelerini ve &ski eserleri, şehrin görülecek yerlerini gezdiler. Gece (Kahraman) piyesi alkış- İar arasmda yaşatıldı. Geceyarılarma ka- dar devam eden iki müsamerede de salon Bergamanın mümtaz halkı tarafından yi gençliğe karşı alâka göste- Bergamadan samimi bir şekilde ayrılan Akhisarlılar Soma, Kırkağaç ve Süley- manlı köyü halk fırkası ve gençleri tar: fından hararetle karşılanarak şerefi verilen çay ziyafetlerinden sonra tezahü- ratla Akhisara avdet ettiler. Pehlivan güreşi: Türkiyenin başpehlivanlarından Mani- salı Rifat, Mülâyim, Karaali ve diğer peh- Tivarların iştirakile bir bayır sarle. dilmek üzere bu cuma günü Gazi mekte- bi behcesinde ciddi güreşler yapılacaktır. Yol faaliyeti: Kazamız köylülerinin işsiz zamanı olan bu günlerde hummalı faaliyetle yol inşa- atına deyam edilmektedir. Bir çok köyler rin yolları hitama erdi. Maarif hareketler Ortamektep binasının tadilâtma başlan di. Önümüzdeki yıl senesinden talebel-r yeni binada tedrisata başlıyacaklardır. Ka zamız köylerinde mevcut olan on mekie- be ilâveten diğer köylerde de on mektebin emel atma merasimi yapılmakta v Beyin maarif ve yolculuğa gös- terdiği alâka ve faaliyeti © Akhisarldarı memnun etmektedir. —————.m.. | Giresonda Reşit Galip ihtifali Si İRESON, 23 (Milliyet) — Bu ak- a ik Silin mualkimler, dok- torlar ve bir çok zevatın iştirakile Re- git Galip ihtilali yapılmıştır. Posta ve Telgraf sandığı SIVAS, (Milliyet) — Şehrimiz Posta ve Telgraf memurlarının ken. din aralarında kurdukları bir san- dıkları var. Bu sandığın adı Sivas Posta ve Telgrafçıları yardım Sandığıdır. Sandık bu umumi içti hanı aledederek hesaplara bakmış Ye yeni sandığı idare edecek mesai arkadaşlarımı intihaptan sonra iç- timaıma nihayet vermiştir. Gireson hususi bütçesi İRESON, (Hususi) — Mali 934 senesi bütçesini (468362) lira olarak kabul etmiş ve Daimi En: Süme: için vilâyet m De lane üzere Tirebolu, Görele, $. Karahisar ve Aloçra kazslarından İber mümessil seçerek mesaisini bi- tirmiştir. > Bütçede, sıhhiyeye 27,329 mafinya 181.268, maarife 133.069 ilra taksi: tat ayrılmış ve İtalyada | fındıkçalıl tahsilinde bulunan Halkalı Ziraat eker Ma- mezunlarmdan 00) yi Mekt hir Beyin tahsil masrafı da “larak kabul edilmiştir. Umumi Meclisi 200 bin lira açık- la verilen bütçenin tevazünü için Yol Parası 4 liradan altı liraya çıkarı” Muş, gene 68,749 lira açık kalarak Varidat içsmında kesri munzamlara Ve satılacak ömlâm bedeline zam ve lediyeden de bin lira muavenet Süretile bütçe tevazün ettirilmiştir. Meclis, encümeni daimi azaları Men tahsisatı şebriyelerini yüz lira Ye umumi meclis azalarınm yevmiye- lerini de sekizer lira kabul etmiştir; Afyon Halkevinde AFYON, (Milliyet) — Afyon Halke- her on beş günde bir konferans , Son konferans (Türk in- medeniyetinin telimi Terilmektedi kılğ i gelübenm cih Coğrafya muallimi Dr. Bey tarafmdan verilmiştir. Umumü | olan tesirleri) mevzuu üzerinde Li- | Osman Nuri | Konferansı | konuştu. konser takip etmiştir. Yüzlerce halk | pazartesi e e limmişin de Hafik'in çok yarinde bir işi | SIVAS, (Milliyet) — Hafik ka ! zasınn bir piyango tertip edeceği- ni evvelce hebar vermiştim. Kaza- nın kıymetli ve çalışkan kayrmaka- mı Celâl Bey bir kaç günden besi burada... Piyango biletlerinin tev- zii için uğraşıyor bu piyango hasi- latile kazaya su getirilecektir. Bundan başka bir de hamami ya- | pılması düşünülüyor. Piyango bilet- leri hararetle satılıyor... z ve bilhassa ikramiler ko- . Tarla.. Pulluk, . — gibi piyango 30 nisanda Hafik © beledi; noler huzurunda çekilecektir. Kadının eski dostu iki delikanlıya kıydı Amasya 12 — Zağre nahiyesinin köy- ceğiz kariyesinde Bayram ve Mustafa i- simlerinde iki genç, o yanlarına Münire isminde bir kadın alarak evde eğlenirler. ken, birden kapı açılmış ve ayni köyden Hasip isminde biri içeriye girmiştir. Bir zamanlar Münirenin dostu olan ve ka dınm iki erkekle eğlendiğini haber alan Hasip kadını almak istemiş, ötekiler de vermemişlerdir. Bunun üzerine Hasip ta- bancasını iki delikanlının üzerine boşalt. Buştur, Bayram ve Mustafa ölmüşlar, ka- tl de üç gün sonra yakayı ele vermiştir. Bir hakaret davası GİRESUN, (Milliyet) — Vilâyet Maarif Müdürü Rifat Necdet Bey aleyhine — Giresun Ticaret Odası başkâtibi Osman Nuri Bey tarafın dan bir hakaret davası açılmıştır. Osman Nuri Bey Himayetietfal Ce- miyeti balosunda bilâsebep kendi- sinin tahkir edildiğini takibatı ad- liyeye mesnet ittihaz etmektedir. Aydında Reşit Galip ihtifali AYDIN, (Milliyet) — Halkevimiz Köycüler şubesi komite heyeti Türk in- kılâbında ve Türk köylüsünün yüksel. mesinde büyük hizmet ve yararlığı görü- len meb'usumuz merhum Dr. Reşit Ga- tip Beyin admı taziz için bir ihtifal yapıl rası İlare heyetine teklif etti. İdare heyeti fevkalâde toplanarak ba lifi Ve ihtifalin martın 19 uncu günü yapılmasını kararlaştır. Akşehirde Spor hareketleri « AKŞEHİR, (Milliyet) — Şehri- miz gençler spor yurdu tarafından önümüzdeki kurban bayramına bir müsamere verilmek için mezkür gurdun temsil grubu tarafından şim diden hazırlıklara - başlanmıştır. Şehrimiz gençler birliğile bayramın dördüncü günü burada Uşak genç- ler birliği arasında bir maç yapıla- cağıda söylenmektedir. Yurdun ğayyur reisi avukat Mustafa Şük- rü Bey ve idare heyeti arkadaşları çok şalışmakta, gençliğin ahlâkan | ve bedenen kuvvetli ve temiz olma- | in haftanın muhtelif günlerin- de yurt müntesibine güzel mevzu- lar etrafımda konferanslar veril- mekte ve muntazam bir proğram dairesinde sabah ekzersizleri yapıl maktadır. Havalar güzelleşli SIVAS, (Milliyet) — Uzun za- mandan beri yağan kar erime ğe başladı. Caddeler çamur içerisin de! Belediye caddelerin çamurları nı temizlemeğe çalışıyor. Belediye- prabaları durmadan çamur! taşıyor- tar,, Bu suretlede bol, bol dolaşmak gezmek zamanı gelmiş olacak. Si- vasta artık bahar kokusu iyiden i- yiye hissediliyor!... Çamurlar kuru- yor.. şehrin en iyi caddelerinden istasyon yolunda dolaşmalar baş- iadr.. Kışm (kasvetli ve karanlık günlerimden usananlar, bu cadde - ye döküldüler, Bahar Sivasta muş gibidir. Akkızı kim kaçırdı? AYDIN, (Mill'yet) — Nazilli- nin Kuyucak nahiyesinin Yora kö yünde oturan Köken aşiretinden İbrahim kızı 15 yaşlarında Akkız, köy yanlarında deve güderken Sü- leyman oğlu Musa ve arkadaşı Hasan oğlu Süleyman tarafından cebren kaçırılmıştır. Akkızım ana babası zabıtaya işi bildirmişler, zabıtaca da Akkız. ve kaçıranlar aranmağa başlamıştır. şimdiden başla- Babasinın evine tomta alan oğlu Rizeden riliyor: Camidağ köyün- 'de Sadik oğullarından Ahmet ağa isminde bir ihtiyarm evine bomba atılmıştır. Ah- met ağa ile zevcesi ağırca yaralanmışlar- der. ikat! neticesinde bir para mese- İcsinden münfail olan ovin oğlunun bom- bay: öttiği anlaşılmıştır. Düğün evi Kana boyandı AYDIN, (Milliyet) — Geçen Perşembe günü Karacasu kazası- nın Çiftlik köyünde bir düğün eğ- lencesi 17 yaşında bir genç kızın ölümüne sebep olan bir cinayet olmuştur. : Bu köyden Halil İbrahim kızı Cem'lenin düğününde ev önünde köy delikanlıları ve civar köyler- den gelen davetliler toplanmışlar. ! Dvâullar çalınmış, herkes oynama İğa ve köy düğünlerinde âdet olduğu üzere rakı şişeleri de elden ele do laşmağa başlamış, bu meyanda kafayı iyice tütsüleyen helvacı Ali oğlu 23 yaşlarında kasap Hüseyin oyuna kalkmış ve oyun esnasında aşka gelerek silâh atmak hevesine düşmüş, belinden tabancasmı çr- karış, parmağını tetiğe takmış lâhı havaya kaldırıp teti keceği yerde silâhının ağzını seyirci lere doğrultarak çekmiş ve çıkan kurşun oyunu seyredenler arasın- da bulunan Ayşeye isabet ederek kızcağızm ölümüne sebep olmuş- tur, Biraz evvel heşe ve şevk içinde inliyen meydan bu feci vaka üzeri ne bir matem yerine dönmüş, da- vulun nağmeleri yerine henüz gün görmiyen yavruları kaybeden a- na ve babanı, teyze ve halaların çığlıkları kaim olmuştur. Vaka mahalline yetişen jandar malarımız vakayı müteakip kaçan suçluyu yakalıyarak Cümhuriyet Müddeiumumiliğine teslim etmiş- lerdir. Sıvas ihtısas mahkemesinde * SİVAS, (Milliyet) — Sivas ih- tisas mahkemesi burada teşekkül | ederek büyük faaliyetlerle davala- rını ikmale çalısıyor. 934 Şubat a- Yı içerisinde adli ihtisas mahkeme sin'n 24 davası netilecelenmiştir. Bu davalardan 35 maznundan on üçü beraet ederek diğerleri mahküm olmuşlardır. Cezalananlardan ve teşekkül halinde kaçakçılık yaptıklarından dolayı Şarkışlanm Gemrek nahiye sinden Mehmet oğlu Salih, . Halil oğlu Hüseyin; Hüseyin oğlu Bekir, Yusuf oğlu Hasan, Tokadın Pazar nahiyesinin Oacık köyünden Mus tafa oğlu Sarı Hüseyin, ikişer sene ve geriye kalan 17 kişi de muhte lif cezalara ve bundan başka da 6013 kuruş ta para cezasına mah- küm edilmişlerdir. Elâzizde Lirinci ilkmektepte küçük bir ÇELAZIZ, (Milliyet) — Vilâyetimizde bir meteoroloji istasyonu vardır. Geçen günkü soğuk ve karlr havada hem havan vaziyetini öğrenmek ve hem de meteoro- loji istasyonunu görmek için istasyonun bulunduğu birinci ilkmektebe gittim. İs- tasyonu idare eden muallim Şahabettin Bey beni nezaketle karşıladı ve istasyon- daki âletleri göslererek lâzımgelen izaha t verdi İki sene evvel Ankara Meteoroloji Ens- titüsüne devam ederek umumi ve mâzari ders gören Muallim Şahabettin Bey bu vazife ile dört senedir — uğraşmaktadır. Geçen sene Ankaradan gelen arkadaşı mız uhdesine verilen bu yeni vazifeyi can In baş'a başarmaktadır. Memleketimizdeki bu istasyon üçüncü sınıf istasyonlardandır. Şahabetin Bey yalnız hava teressübatının miktarını tinde Ankaradaki meteoroloji enstitüsü, ne bildirir, fevkalâde hâdiseleri de zama- nmda merkeze haber verir. en Beyin mektep talebesile Bu levhaya güni vasatı yazılır. Bu işleri seçilen beş kişiden müteşekkil ti görmektedir. Rasat heyeti gününri satlarının vaktinde taksimniı deftere ya: yy 4 razılıdır. Müfredat programında muhtelif sinuf larda ayrıca ders mevzuu teşkil eden me- teorolojik hâdiseler üzeri; zerinde zaman Z4- meteoroloji istasyonu çalışıyor Meteoroloji istasyonunun bulunduğu ilkmektep binası, muallim Şehabettin Bey ve günlük meteoroloji levhası. man meşgul olan talebe müşahede ve dik- kat kabiliyetlerini bu suretle inkişaf et. tirmektedirler, Muallim Şahabettin Bey sınıf seviyesini nazarı itibare alarak 2 - 3 sınıflar için müşahede takvimi hazırlamış. ter, Bu takvimde hava vaziyetine göre (yağmur, kar, dolu) bir takım işaretler vardır, Bundan başka günün tarihi, ayı mevcuttur. Havanın vaziyetine göre ta- lebe bu işaretleri takvim üzerinde değiş- tirmektedir. Bu sayede henüz mürekkep olan bazı mevzular tâmâsnen kavramıva. olan müşahede tal ibarile de çok değerli Şahabettin Bey yalnız bununla kalma: muş diğer . mekteplerde de bu işlerin başarılması için günün. hâdiselerini ya zar taksimatlı vasat levhalarının yapılma- sema arkadaşlarını teşvik etmiştir. Bugün mekteplerimizde iyi bir (şekilde hava hâdiseleri kaydedilmek suretile talebe (Başı 1 inci sayıfada) nen Beşiktaşın Galatasaray ihtiyatla rından mürekkep bir takımla berabe- re kalışı, hep ilk ağızda aykırı sanı lan şeylerdir. Biz bunlara “benlenmiyen neti celer” demekle beraber bu netice- leri hiç te anormal görmiyoruz. Çünkü biz biliyor ve görüyoruz ki, İstanbulun birinci küme takım- larında klas farkı iş ve yahut ta bu fark asgari bir hadde inmiştir. Eğer bu farkın kalkması ikinci derecedeki takımların oyun tarzlarmıda birinci dereceye yük- selme şeklinde olsaydı, futbolu- muz hesabma memnun olmak lâ- zım gelirdi. Halbuki bu farkın kalkması, birinci dereceki takım. ların ikinci derecedeki takımlar seviyesine düşmesi şeklinde olmuş tur. Bunun içindir ki, maçlardan bir çoğunda, mahalle arasx futbo- lunu andıran gelişi gü suz bir oyun tarzı nun içindir ki, Galatasarayın ihti- yat oyunculariyle berabere kalan Beşiktaş, ihtiyat oyunculardan mü rekkep takımı seviyesine düşmüş bulunan Galatasaray birinci takı mil&'de ayni beraberli rapmış 0- luyor, Gene bunun içindir ki, her hangi bir maçta şansı; teknik ve taktikten fazla rol oyniyor ve bun dan dolayı beklenmediğini zannet tiğimiz, halbuki her zaman beklen mesi icap eden sürpsiz şeklinde neticeler maydana çıkıyor. İşte dünkü neticeler, er iyeti hakkın- izt yukarda kı- saca hülâsa etmeğe yeni bir vesile oldu. Taksim Stadında.. Büyük bir kalabalık yok... Ge- len seyircilerden birçoğu da, ge- genlerde Beykozu 7 : O yenen İs- tanbulsporun her halde yenilmiye ceği kanaatini besliyor. İstanbulapor ve Vefa - Kumka- Pı takımları her zamanki kadrola- rile sahaya çıktılar. Oyun geçen Beşiktaş - Galatasaray maçını ida | re eden Ahmet Beyin hakemliği altında başladı. Rüzgârı lehine “lan İstanbul. spor başlangıçta on beş dakika kadar üst üste hücumlarda bulun: du. Fakat Vefanın sıkr müdafaası karşısmda bir şey yapmağa muvaf fak olamadı. Bu ilk hücumlar geç- tikten sonra Vefalılar, yavaş ya- vaş tevazünü temin ettiler ve bir karışıklık arasmda şu şekilde bir gol yapmağa muvaffak oldular: O vurdu, bu vurdu, top döndü, do laştı, gene o vurdu, bu vurdu top tesadüfen kaleye gitti, kaleci bu topu tesadüfen elinden kaçırdı. Ka le içine düşen topu hemen bir mü- dafi kaleden çıkardı. Bu vaziyet hakemi şüpheye düşürebilirdi, fa- kat hakem golü görmüştü. İlk devre 1 - O İstanbulspor a- leyhine bitti; İkinci devrede rüz- gör biraz hafiflemişti. İki tarafta da kati bir hâkimiyet görünmiyor- du. İstanbulsporun tol açığı Reşat beraberliği temin etti. Oyunun sonlarma doğru da Gaziden aldı- ğı bir pası iyi kullanan Vefa sol içi Enver Vefanın galibiyet sayısı- nı yaptı ve maç 2 - | Vefanın ga- lebesiyle bitti. Kadıköy tarafında. Beşiktaş - Beykoz birinci takım ları dün Fenebahçe stadında epe- yi bir kalabalık inde Suphi Be yin hakemliği altımda karşılaştı. lar, Beykoz kadrosunda bir değişik lik görülmemesine mukabil Beşik- taş oyuna Feyziyi merkez muavin, her zaman merkez muavin oyni- yan Nuriyi sol haf, her zaman sağ iç oyniyan Hakkıyı sol iç, her za- man sol iç oyniyan Şerefi sağ iç mevkilerine getirmiş olarak oyu- na başladı. Bu tecrübe gene Beşiktaşın has mmı hafif ve zayıf görmesinden ileri geliyordu. Bu aefer de Beşik- taş az kaldı bunun cezasını bir mağlübiyetle çekecekti. Bereket bir enstantane. versin ki, hatasını anlıyarak takı. mını eski vaziyetine getirmekle ikinci devrede ancak beraberliği temine muvaffak oldu. İlk devre 3 - O Beykoz lehine bitti. Beşiktaşın bu yanlış hareke- ti ve Beykoz muhacimlerinin çok atılgan oyunu neticesinde ilk golü sol iç Mustafa kafa ile, ikinci ve üçüncü golleri de sağ iç Rıdvan attı. İkinci devreye Beşiktaşlılar, vaziyeti telâfi edeceklerini göste- ren bir emniyetle başladılar ve ilk on beş dakika her beş dakikada bir gol yaparak beraberliği kur- tardıktan sonra gevşediler. Bu gevşeyiş, sonradan gösterdi ki, Beşiktaş ayni hızı muhafaze et miş olsaydı galibiyet sayısınıda çıkarabilirdi. Birinci ve ikinci golleri Hakkı, üçüncü golü Nâzım yaptı. Bu bera berlikten sonra tarnifte Fenerbah çe ve Beşiktaş ayn puvanla birinci gelmektedir. Sadun GALİP Fenerbahçe stadyomunda: Günün ilk maçı, Beşiktaş - Beykoz B. takım- ları arasnda yapıldı. Bu maç 2—0 Beykozlular tarafından kazan İkinci kümeden Topkapı - Kasım. paşa takılarını karşılaştıran ileinei müsabakayi Topkapı 2—i1 kazandı. Taksimde ilk maç İstanbulspor - Ve fa : Kumkapı B. takımları arasında ya- pıldı. Ve maçı İstanbulspor 7—0 kam zandı İkinci maç, ikinci kümeden Hilâl « Beylerbeyi arasmda idi. Murvaffakı- yetli bir oyan oynıyan HiMİ talerme 6—0 gibi büyük bir farkla galip gel - di. Dün toplanan Kongreler Cumhuriyet gençler mahfeli kongresi Cümhuriyet gençler mahfeli sene- Hik kongresi dün mahfelin Beyoğlu Halk Fırkası binasındaki merkezinde saat 10 da yapılmıştır. e Kongreye mahfel umumi kâtibi Müçtaba Salâhat- tin Bey tarafından okunan idare be- yeti raporile başlanmıştır. Raporda bir senede mahfelde yüz el liye yakın temsil verildiği ve tem- sillerin 20 bin kişi tarafından temaşa edildiği, bundan başka muhtelif cemi- yetler, fırka menfaatine muhtelif semt lerde muvaffakıyetli temsiller veril - diği, halk lisan dershanelerinin büyük bir rağbet gördüğü ve 200 talebesi ol duğu, biçki ve dikiş kursunun yeni başladığı. zilredilmekte ve yüksek hi- mayesinden dolayı Cümhuriyet Halk Fırkasma teşekkür olunmakta idi. Raporun okunmasından sonra ge « gen senenin heyeti idaresi ipka eği- lerek kongreye nihayet verilmiştir. Eyüp fakirleri koruma derneği kongresi o“ Eyüp fakirleri koruma derneği 4 nelik kongresi dün cemiyetin Eyüp- teki sinema binasında yapılmıştır. Okunan idare heyeti raporunda geçen seneye kadar âtl bir halde bulunan bu hayir cemiyetinin bu seneki faali- yetinden bahsedilmekte, bu meyan - da sinema binasının fevkalâde bir şe kilde yapıldığı, aza mevcudunun akt- mıştan 300 e çıkarıldığı, fakirlere ya dım işinin tanzim edildiği zikredil « mekte © ve cemiyetin yeni tasavvurla- rından bahsedilmekte idi. Rapor hazır bulunanlar tarafından tasvip olunduktan sonra heyeti ida- re intihabma geçilmiş ve geçen sene- ki idare heyeti aynen ipka edilmiş - tir. Aydın mıntaka kongresi AYDIN, (Milliyet) — Aydın spor man taka kongresi martın 23 üncü cuma gü- mü toplanacaktır. Mıntakaya dahil bulunan Aydın, Söke Çine, Karapınar, Germencik ve Koçarlı Kulüplerine de mıntaka umumi kâtipliği tarafından tebliğat yapılanıştır. Hanımefendi, Kaydediniz... YAKUT 1651 'etanbul