24 Mart 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 7

24 Mart 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 7

ğ ğ Büyük ölüler günü (Başi “1 inci sahifede) ! Bu nutuktan sonra bir talebe, Ab- | dülhak Hömit Beyin bu ül sebetile birliğe bu okudu. Abd . mik Kemal Bey için diyordu ki: “.- Edebiyatta benim son üstadım Nar Kemaldir. Ondan evvel Recai zade Ekremi ve daha evvel de Şinasiyi zikredebilirim, Kemalin şöhreti kalemi: yesine muttali olduğum zaman ben 16 yaşııdaydım. 0,23 yaşmdzidi. O, İstanbuldan Avrupaya firar ediyordu, ben Tahrandan İstanbula avdet ediyor- dum (1285) . Bu tariblen bir çok 5e- neler geçtikten sonra Recai Zedenin hinmetile aramızda muhabere açılmıştı. Ben burada o Bahrimuhitin dalgalarını sayacak değilim, çünkü sayısızdır ve çünkü bir dalga büyükse yerine gele- cek olan dalga daha büyüktür. Onla- rın her biri gizli bir kasırga halinde esen bavayı hürriyetle coşan ve bir tuğyamı hamiyet ve hamasetle o um- manın haşmet ve azametini ilâm ederler. Aşa vatanla veran olan bu havayi hürriyet vatanın yalnız sabillerile da - hillerine değil, bem debütün âfak ve amakına müstevli olmuş idi. Evet, Na” mik Kemalin bu ilhamile bir çek Ço - cuklar, gençler, bir çok şekirtler, üs tatlar, bir çok ta benim gibi ihtiyarlar e tur! oem sam zekiları tenlih ederek istihdada ilini harbetmiş ve muzaffer olavaştur.. Elhasıl, aşkı istiklâl ve aşkı hürriyetle en kuvvetli münadı olan kalemden ne sanih olabilirse, Kemalin kaleminden o sünuh Bir Namık Kemal günü ( ihdasile Türkün tarihi mefahirine bir Tuzname daha ilâve etmiş olan lerimizi teb- rik ederim. O, ne girmek miş bir de onu karşılamakla müflehir bulamıyoruz. , Abdülhak Hâmit Beyin Ziya Gök - alp için yazdığı ta da şu satır lar varı “ — Ziya Gökalp'ın Türk gençli - ğine olan hidematı elbette tezekkür ve teşekküre şayandır ve onun gibi bir millet efradına milli heyecanlar il- ham ü gösteren ve büyük olduğu kadar da hayırhavah olan bir şahsiyeti o mille. tebcil etmesi pek tabiidir. Ni alp'ı taziz edenler arasmda bulunmak. ia zak tabii olarak ben de iftihar ede- rim. Her bir milletten yetişen, hu| susile bi İletin ilim ve irf: ef mensup oldukları büyüklü - ğünü temsil ederler, her biri manevi bir hekimdir. Eski zamanlarda öyleler namma putlar yapılır Ye onlara ta- pılırmış. İhtimal ki putperestlik biraz da ondan ileri gelmi Biz şimdi fakat büyüklerimizi inkâr veya tecahül etmek tariki sakimine de elbette sapmayız.,, İhtifale rahatsız olduğundan dolayı iştirak edemiyen Sami Paşa zade Se- zai Beyin gönderdiği mektup ta baş- ka bir talebe tarafından okunmuştur. Mektupta şu satırlar vardı; “e iğim için sizlerden ve sizler kadar kalbimden, ruhümdan ö- zürler ve aflar dilerim. Gençliğe ebe- diyet veya ebediyete gençlik veren Bü yük Gazi eseri dehasını sizlere net ediyor. Bir kavmin hayatı millisi olan dehâlar, büyükler de sizlere © - smanetten Nasık Kemali tebcil eden bir nesil tebeile kiyaklır. «ceği Ey münevver, gençler, gideceğiniz Jstikbalde eminim ki Abdülhak Hâ mide, Namık Kemale tesadüf edecek siniz Sami Paşa zade Sezai Bey, bu sa - tırlardan sonra Namık Kemale dair bir hatırasından bahsediyordu. Sezai B. Namık Kemali ilk defa mahbesinde görmüştü. Büyük valanperverin o si ralarda gene bir eser yazmakla meş gal olduğunu ilâve eden Sezai Beyin mektubu şa satırlarla bitiyordu: ir aşk ile vatanmı seven, bir uslâbü cihangirane ile sevdiren bu edihin yer yüzüne taallüku azdı. Va- tanımı cennetin, milletini yıldızların üs tüne çıkarmak istiyordu. Türk vata. nı Namik minnettardır.,, Bu mektupların okunması bittikten ve her biri ayrı ayı tan sonra ta Rüknü Bey bir nu- #ule söyliyerek, uzun seneler süren hür riyet bahsetmiş, tan ve hürriyet kelimelerinin lügatlar. dan bile kaldırıldığı bir sırada, yür bir sesini “Ne mümkün zulm ilc. istibdat ile ayi hürriyet Çalış, idrâki kaldır muktedirsen adı- il ilme Diye haykardığını ilâve e: son ra Ziya Gökalp'in Namik Kemal hak- kımdaki düşüncelerini söylemiş, Namık Kemalin: Vatanın bağrına düşman dayadı han- gerini baht kara maderini? Sualine, Büyük Gazinin muazzam bir cevap “olduğumu ilâve etmiş ve çok alkışlanmıştar. rsi Bundan sonra, edebiyat fakültesi dekanı Köprülü zade Fuat Bey tale- benin alkışları arasında kürsüye gel - miş, çok kıymetli bir konferans ver. miş ve iki etin de mücadelelerini, bitaraf bir gözle” tahlil etiniştir. Bu konferanstan sonra, şair Şükür fe Nihal Hanım Namık Kemal için yazdığı yüzel bir şilri Bizzat okumuş ve alkışlanmıştır. İsmail Habip Bey de, Namık Ke- mal ve Ziya Gökaln'ın hayat, mücadele ve i bahseden heyecani bir konferans vermistir. İsmail Habip Bey Namuk Kemalin çocukluğundan vefatına kadar giriş > tiği mücadeleleri, uğradığı mihnetle Yok mudut kurtaracak ti anlatmış, “eserlerinden parçalar oleu- muş, Ziya Gökalp'in hayatın da Na mik Kömale | müçabiheti olduğunu, hattâ her ikisinin de ayni yaşta öldük Muamele vergisi (Başi Linci sahifede) tabi olamaları bu itibarla bir adalet icabıdır. 2 — Şimdiye kadar her sınai müas sesenin 10900 liraya kadar olan cir: sunu muaf tutan kanun hükmü n ce itibariyle haksız ve nisbetsiz bir mükellefiyet farkı ortaya koyuyordu, meselâ yıllık muamelesi 20000 lira- dan ibaret olan müessesenin tal ta ve hakikatte vergi nisbeti 5 olduğu halde cirosu 2000000 liraya ba| © liği olan bir müessesenin vergi nisbet yüzde dokuzu geçtiği cihetle bu muafi- Yet haddinin kaldırılması muvafık görül- müş ve buna mükabil muharrik ku kullansın kullanmasın ufak hirfet mi kümleri arasına giren maddeler üzerin- de sanayi idaresiyle müştereken yapılan tetkik neticesinde iplik, tuğla , ve kire- mit fabrikaları imalâtı ve gümrük tarife kanunu veya diğer kanunlarla gümrük resminden muaf olarak olunan mad- rle bunların dahilde imal ve istihsal edilen muadil ve mümasilleri hakknda şimdiye kadar tatbik olunan o muamele vergisi muafiyetlerinin kaldırılması müz. kün ve lüzum olduğu kamaatı hasil ol muştur. Yeni istisna maddesi o buesas dahilinde yapılmış ve demir sanayiine ait imal ve tamir müesseselerinin vaziyeti de tehdit edilmiştir. 4 — Buzün meri olan kanunda sinai eşya i- müesseselerce yapılan mamul müştereken tanzim ve icra vekilleri he- yeti tarafından tasdiki lâzım gelen ve iptidai maddelerde tenzilit miktarını gösteren cetvel üzerinde sanayi idare- le müştereken yapılan tetkikte buşün- kü vaziyetleri itibariyle satış kıymetleri: nin tenzilâta tabi tu : ayrılması olmıyan bazı maddelerin diğerlerinin bir kere inamul eşyadaki ip- tidai maddelerin tayini sozra da bundan tenzilât icrası suretiyle matrahın iki he- sap ameliyasiyle tayini yeni yapılmakta olan tenzilât hadlerinin tutarı bulunarak ve yapılacak münmele daha basitleştiri- lerek yeni bir cetvel tertip olunmuştur. muayyen busualarda rah olması şekli düşünülmüştür. 6 — Ithalât eşyasında yahut mamul maddelerde kıymetin tayininde çıkabile- ücretin vergiye mat cek ihtilâflar mevcut | hükümlere göve birçok merasim takip etmekte ve hayli uzun o zamana © mütevalaf — bulum- makta idi bu gibi ihtilâfların deha salâhiyetli heyetler marifetile ve daha 27 #müddet zarfında balli çareleri aranmış ve lâyihaya bunu temin edecek surekte bükümler konmuştur. 7— Banka ve banketlerin yap- tıkları muameleler | dolayisiyle yuh telif namlarla aldıkları paralar arasın- da matrah nisbetinin tayini müşkül olan acıyonun binde bir olarak kabul ve hesa- ba esas ittihazı münasip & görülmüş ve bankalardan bir kısmınn hariçle yap- tıkları muameleler dolayisiyle aldıkları paraların da vergi mevzuu dahilinde ol- duğuna işaret edilmiş olmak üzere ka nun maaddesindeki fıkra bilumum mwame leler şeklinde tavzih olunmuştur. 8 — Verginin tahakkuk ve tahsilinde gerek ferdin ve gerek hazinenin hakla- rını siyanet edebilecek surette muhtelif yazivetlere uygun gelecek hükümler kon hada şu şekilde tespitedilmiştir: n işliyen sanayi, demir sanayii, dökümhe- neler demir tel fabrikalar sivri ve toplu iğne fabrikaları nal nalça ve mih fabri- Kaları, demir eşya fabrikaları, demir kar yola fabrikaları, ve demir fiçi fabrikalar rı yüzde yirmi beşer; deniz inşuatı ve por çin ve demir terazi fabrikaları yüzde yir- i, demir sanayiinden gayri maden işli- yen fabrikalar, bakır kap kurşun boru bakır tel fabrikaları yüzde yirmi beş te- heke ve teneke kutu sair maden eşyaları fabrikaları yüzde yirmi kova ve galvaniz- Hi kova sair teraziler harf dokunmu fabri- kaları yüzde on beş musluk fabrikaları yüzde on, toprak sanayii, çini ve mozaik fabrikaları yüzde yirmi, tahta | sanayii incir kasaları ve kutuları üzüm kutuları ve sandıkları fabrikaları yüzde yirmi beş ahşap deniz inşaası, doğrama marangoz ve mabilye ve ahşap araba fabrikaları yüzde on beş, kimya sanayii, İtriyat fab- rikaları hamızı karbon ve muvelli dülha- muza dericilik hülâsaları ve çilvit ve bo- ya fabrikaları yüzde yirmi, asfalt fabri- kaları yüzde on beş tıbbi pamuk ve her nevi sabun fabrikaları yüzde on, gıda maddeleri konserve ve sucuk ve gilk fabrikaları yüzde yirmi. biskuvit fabrika» ları yüzde on beş, kepek için tenzilât ka bul edilmemek şartile eleksiz un hem un hem makarna yapan fabrikalar yalnız wn kıymetinden olmak üzere yüzde on, dokuma id iş .. sanayii e pamuk ipliği fabrikaları yüzde yirmi dokuma kapat bezi ve alaca dokuma lu pestemal ve sair dokuma trikotaj 8e yunlu fanile pamuklu fanile pamuklu gorap yün çorap balı ağı şap ve keçe fabrikaları yüzde on beş, Krepdöşin on beş, krepdöşin fabrikaları yüzde on, sair krep ve ipekli kumaşlar fabrikaları yüz- de beş, konfeksiyon sanayii hazır elbise, gömlek, çuval, makara ve yumak fabri- kaları yüzde yirmi, kâğıt ve teferruatı sanayii kese kâğıdı fabrikaları yüzde yit- mi beş, deri sanayii kösele ve vakete fabrikaları yüzde on beş meşin ve sahti- yan kundura ve deriden maul sair eşya fabrikaları ve imalâtkaneleri yüzde on, müteferik sanayii kablo pil ampultör sır. ma ve kılâptan fabrikaları yüzde on beş lerini söylemiştir. , Bundan sonra talebeler tarafından Namık Kemal ve Ziya Gökalp'ın gür marşı söylenerek verilmiştir. toplantıya niliayet Dünkü kongrede Hilâlinhmer Cemiyeti Fatih mer- kezi kaza heyeti umumiyesi dün ka- za merkezinin bulunduğu Letafet a- parlımanında yapıldı. Saat tam 14 te kongre kaza reisi Vasfi Bey tarafından açıldı. Kongre riyâsetine Naci Bey intihap edildik- ten sonra Vasfi Bey kaza idare heye- tinin bir senelik faaliyet raporunu o- kudu. Hilâliahmere büyük yardımlarda bulunan zevata, müessesata, şehir hastahanelerine ve matbuata teşek- kürle başlıyan (bu rapor Fatih ka - zasındaki bir senelik Hilâliahmer fa- aliyetini etrafiyle göstermekte idi. Fatih kazası bir sene içinde kaza da- hilinde sekiz bin küsür lira varidat temin etmiş ve yüzlerce yoksula, ve- reme, hastaya, biçareye yardım edil- Rapor alkışlar içinde nihayetlen- dikten sonra yapılan teklif üzerine kaza heyeti reisi Vasfi Beyin seneler denberi Cemiyetin yüksek gayeleri i çin gösterdiği faaliyete heyeti umu- miye namma teşekkür edilmiş ve Vas fi Beyin bir takdirname ile taltifi i- | çin merkezi umumiye teklifte bulu- nulmasma karar verilmiştir. Bundan sonra cemiyete menfaat temini, Hilâliahmer gençlik teşkilât ve sair mevzular üzerinde görüşül. müş ve muhtelif kararlar alınmıştır. Bu esnada hastabakıcı hemşireler ta» | hazlruna, üzerinde | kırmızı | rafından, hilâl bulunan pastalar tevzi edilmiş” tir. Yapılan idare heyeti intihabında seçilen idare heyeti kura ile çıkan üç azanm yerine ge ne ayni zevat intihap edilmiştir. U- zun müzakereelrden sonra heyeti u- mumiye içlimaı nihayetlenince azalar diğer salona alınmıştır. Burada T. G. M. Gençleri tarafından o Vasfi Be - yin © yazdığı dört perdelik (Hilâliah - mer) piyesi temsil edilmiştir. AR YENİ NEŞRİYAT Ankara “Hâkimiyeti Milliyet” refikimiz Fransızça olarak haftalık Ankara iş minde bir gazete neşrine başlamış- ter. Dün gelen ilk sayısı özlü muhte- viyatı ile mevcut bir ihtiyaca tam bir mukabele teşkil ediyor, Tebrik eder ve muvaffakiyetler dileriz.. Deniz yolları İŞLETMESİ 1 Karaköy Köprübaşı Tel, 42352 — Sirkeci Mühürderzade Han Tel, 22740 Ayvalık Sür'at Yolu ANTALYA vapuru 24 Mart CUMARTESİ 18 de Sirkeci rıhtımından kalkacaktır. (1353) Su borusu odöşemi BEYOĞLU - Asrımırzın en şik KALORİFER - ASANSÖR - Sİ! İSTANBUL BELEDİYESİ « Sular İdaresinden: ameliyesinden BAHARİYE Caddesinin 31 Mart 1934 cumartesi sabahından 4 Nisan 934 Çarşamba sabahına kadar bütün nakil vasıtalarına kapalı bulunacağı ilân olunur. (1332) #- BRİSTOL OTELİ dolayı EYÜPTE - TEPEBAŞI ve temiz otelidir. (CAK SOĞUK SU - ve HUSUSİ BANYOLU ODALARILE Muhterem müşlerilerin istirahatını temin iatlar ehvendir. Telefon : 41262. gesi GEŞMNMN) MÜDÜRİYET Istanbul Ziraat Hnkarimdaliz |) EVKAF MÜDİRİYETİ İLANLARI İ 1 — Galatada Mehmet Ali Paşa Hanı alt katında 41 No. lu yazıhane . 2 — Galatada Mehmet Ali Paşa Ha- nmda 38 No, lu mağaza. 3 — Tophanede Topcular caddesinde 481 No.lu dükkân. 4 — Beyoğlu, Kamerhatun, sokağında 2 No. lu dükkân. 5 — Kadıköyünde Zühtü Paşa mahal- lesinde Bağdat caddesinde 2 No. lu hane. 6 — Kadıköyünde Zühtü Paşa mahal- Papatya lesinde Bağdat caddesinde 2 — 1 No, lu ahır ve arazi. 7 — Kızıltoprakta Tuğlacı Mustafa Ağa mahallesinde Cami sokağında 23 No. lu dükkân. 8 — Beyoğlunda Hüseyin Ağa mahal lesinde Zambak sokağında 4 No. lu dük- kân, Müddeti icar | 935 Mayıs niha- yetine kadar » 9 — Aksarayda Sofularda 1 No. lu iki 936. » oda. 10 — Şehremininde Arpa Emini ma- ” ” hallesinde Topkapı caddesinde 348 - 350 No. lu arsa. Balâda muharrer emlâk hizalarında gösterilen müddetler | hiye Merkezi Baş Tabipliğine müracaatları. - 16 nci tertip 6 nci keşide 11 Nisan mükâfat vardır. Umum Müdürlüğünden: ğ Yapılacak itlâfıfâr ameliyelerinde kullanılmak üzere as- | dari 30 azami 50 ton kükürt alınacaktır. Şartnamesini gör- mek isteyenler Ankara'da Umum Müdürlük Ayniyat Mu- hasibi mes'ullüğüne, İstanbul'da Galatada Istanbul Limanı | sahil sıhhiye merkezi Baş Tabipliğine, İzmir'de İzmir sahil 1934 tarihinde İstanbul Limanı Sahil Sıhhiye mübayaat Komisyonunca yayılacaktır. (1169) Biyik Tayyare Piyangosu | Büyük ikramiye 200.000 liradır. Ayrıca: 25.000, 20.000, 15.000, 10.000, 5.000 liralık ikramiye ve 50.000 liralık bir le kiraya verileceğinden müzayedeye vazolunmuştur. Taliple rin 2 Nisan 934 pazartesi günü saat on beşe kadar Evkaf Mü- dürlüğünde Vakıf akarlar kalemine müracaatları. (1134) 1471 İnşaat müteahhitlerine Müstamel kereste ile diğer inşaat malzemesi ucuz fiatla ace'e satıl ktır. Fındıklıda tramvay caddesinde 136 No.lı depoya müracaat 4784 1699 Sıhhat ve İçtimai Mnavenet Vekâleti Hudut ve Sahiller Sıhhat Ihale 8 Nisan Merkezindeki 1589 1934 tedir. 1598 Sira Semti Mahallesi Sokağı Cinsi Eml O No. su Hissesi No: sı muhammen kıymeti 872 Eyüp . Cezri Kasım Çömlekçiler Köâgir dükkân ve oda Tamamı — 800 T.L. 874 Kadıköy Caferağa" Mühürdar C. Kügir hane ve bahçe 1/5 62 8000 ,, 5 877 Beyoğlu Hüseyinağa Macar Arsa 3/7 < 3TeskiveM.300 |, 894 Samatya İmrahor Çıngıraklı bostan Hane Tamamı 2 900 5 898 Büyükad Yak Aslan Yü sa 13/64 11 MOL şe 901 Samatya Çırağı Hasan Çukur çeşme ve * Ahşapiki hane Tamamı o52-54 1800 ,, Merhaba köşesi j 903 Paşabahçe (| Paşabahçe Fenerli Ahşap hane 1/2 20 318 “e 905 Ayvansaray Atik Mustafapaşa Papas Si 48/108 3 6544 ,, 906 Edirnekapı (e Atikalipaşa Çakır çıkmaz Kâgir hane 2.8 18 350 *,, 907 Balat Abdi Subaşı Balat Ahşap |, 3/4 55 1050 , 908 ii Hacı Isa Işkembeci Kâgir dükkân Tamamı 8 600 ,, 337 Beyoğlu Hüseyinağa Mumhane Ahşap hane 2/3 25 665 Yüzde yedi buçuk pey akçelerile ihale bedelleri nakten veya gayrı mübadil bonosile ödenme küzere 'yukarıda yazılı gayrımenkullerden 337 sıra No. sı pazarlıkla ve diğerlerinin satışları uzatılmak suretile açık arttırma ile satışa çıkarılmı. LE İhaleleri 24-934 Pazart esi günü saat on beştedir. Müzayedeye iştirak ede ceklerin yevmi mezkürda saat ondört buçı kadar pey akçelerini yatırmaları lâzımdır. Senei haliye vergisile belediye resimleri müşteriye aittir. Şartname Bankamız kapısma asılmıştır. (1315) Istanbul Ziraat B ankasından: Sıra Semti Cinsi 7 Hisseye No. su $ Hissesi No, se (o muhammen kı 947 Galata Beyazıt Yenişehir ve Akçe Kâgir Hane ve Dükkân Tamamı 13-41 3500 T.L. 948 ö Kemankeş Top: Kâgir dükkân üstü oda 1/3 132 1333, yi 949 > çi Helvacı Kâgir dükkânlar ve üstü odalar 10/120 24,26,28 3000, ,, 950 5 m Havyar Hanı içi (o Kâgir mağaza ve Han Tamamı 73,73/1 20000), ,, 951 “ Beyazıt Topçular Kâğir mağaza üstü odalar 40/120 273,275 1667, 9E2: ie i Kâğir Fam W4 202. 1000, 93 |, Şehit Mehmet paşa Yelkenciler Küğir Mağaisla: 12 1,3 (1250, 5 956 Tophane Yahya Çelebi Acı Çeşme Arsa Tamamt 10 1000, ,, 957 Beyoğlu Hüseyin ağa s1 Kâgir Hane 17 31 5090, > 5 İstiklâl caddesi > Dükkân 1/8 45 875, Yüzde yedi. buçuk pey akçelerile ihale bedelleri nakten veya gayrı mü badil bonosile ödenme küzere yukarıda yazılı gayrımenkullerden 950 sıra Numaralı gayrrmenkul kapalı zarfla diğerleri açık arttırma suretile satışa çıkarılmıştır. Kat'i ihaleleri 19-4-934 Perşembe gü leri okunmuş, bep birlikte on Yil | çuğa'kadarpey akçelerini ve kapalızarfla siyle belediye resimleri müşteri ve aittir. (1260) inü saat on beştedir. Müzayedeye iştirâk edecekler yevmi mezkürda saat on dört bu- rını vermeleri lâzımdır. Şartname Bankamız kapısına asılmıştır. Senei | haliye verği-