30 Mart 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

30 Mart 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Türkiye dış ticareti milli ofis leri pazara işe başlıyor. Va- purlarda ikinci ve üçüncü p kamara fiatları indirilecek. Bahip ve Başmuharriri : FIYATI 5 KURUŞTUR İktısat vekâletinde Yeni teşkilât Yakın zamanlara kadar Iktı- sat vekâletleri hükümet mekaniz - ması içinde bir nevi lük telâkki ediliyordu. Cihan buhranı ve devlet (bünyelerinde meydana gelen büyük değişiklik bu vekâ- etlerin ehemmiyetini tebarüz et - tirdi. İktısat vekâletleri memleket iktısadiyatmın nâzımı olduğu gi - bi, harici ticaret münasebetlerinin İaresi de bu vekâletlere terkedil- di, Bu kadar büyük ve ağır vaz'fe ve mesuliyetler yüklenen bir vekâ- letin kuvvetli teşkilâtı olması tabi- idir. Mahmut Celâl Bey, İktısat ve- kâletine geçtiği gün karşılaştığı meselelerin biri de bu idi. Filhaki- ka İktisat vekâleti teşkilâtı çok za- yıf ve kısırdı. Esas itibarile Gül - hane hattının çizdiği hudutalr için de kalmış, yapılan yenilikler esa- sa taallük etmiyen bir iki yamaya inhisar etmişti. Mahmut Celâl Bey gibi kilât adamınm bu noksanları gö - rüp çarelerini aramaması kabil de ğildi. Vekâletin başma geçtiği gün den beri çalışmıştır ve bu çalışma- nın ilk semeresini, bayramdan bir gün evvel,iktısat vekâleti teşkilâtı xe Diş ticaret ofisleri hakkında Ana dolu Ajansına verdiği bir mülâ - kattan öğreniyoruz. Mahmut Celâl Beyin yeni teşkilât mesaisine ofis- lerle başlamış olması manidar ve kıymetli bir işarettir.Bu yeni idare- pin en modern ve milli iktisat icaplarına en uygun ve model bir teşekkül halini alacağı anlaşılmak tadır. Rasyonalizasiyon, İstandardi » zasiyon, Teylorazisiyon gibi keli « melerde devlet teşkilât ve edebi - yatma sanırız ki ilkdefa olarak Mahmut Celâl Beyin lisanile giri « yor. İktısat vekili yeni şeklin ka » rakteristiklerini sayarken, memle « kete yeni bir memur kalaba bütçeye yeni bir yük hissesi yük letmediğini söylüyor. Bundan an- yoruz ki betice muntazam bir iş bölür-ü ile temin edilmektedir. Mahmut Celâl Beyin vekâlete geldiği günden beri tahakkuk et - tirdiği veya harekete getirdiği fi « kirler çoktur. Memleketin iktısa - di politikası ve ticaret mukavele « 8i prensiplerinin tesbiti, Türkiye ik tısadiyatının mütehassıs bir heye- te tetkik ettirilmesi, altın ve pet. rol arama mesaisi, Türkiye maden servetinin kıymetlendirilmesi et - rafındaki çalişma, memlekette kü- çük kredi ve ihtikârma karşı ka - nun ve disiplin, Türk gemiciliği » nin doğum çağında rekabet ve bi- ribirini yemek vaziyetinden kurta rılması, beş senelik iktısadi ve si- nal program bunların en mühimle- ri olarak hâtıra gelebilir, Mahmut Celâl Bey Iktısat vekâletine dü. şen mühim, vazifeleri, sistematik bir saiy ve tetkik ile tasnif ettikten sonra bu işi görecek idareyi kuru. yor. Yani iptida iş ve sonra yapı - Jacak adam ve lüzumu olacak as . gari teşkilât, İktisat vekili, bugün milli iktısadiyatımızın icabatına €n uygun ve memleketimizin ida- re ve tekniği en yüksek milli mü- essesesi olan İş Bankasını kurar - ken ve inkişaf ettirirken yaptığı nı yapıyor: Plânlı ve ileri teknikli Çalışma. Türkün iktisadi istiklâl hücceti | olan Lausanne muahedesinin altın 'da imzası okunan Başvekil İsmet | Paşa, şüphe yoktur ki memleket'n iktrsadi ilerilemesinde en mühim Vazife ve mesuliyetler alan İktısat | vekâletini yeniden kurdurmak ij - $in kendisine mahsus isabet ve iyi intihapla kendi yüksek direktifle- Tini en iyi kavrayıp tatbik edecek en değerli arkadaşı bulmuştur. Ahmet ŞUKRU Rozvelt ayanda büyük bir hezimete uğradı Âyan,Reisicumhurun bir kanun hak- kındaki ret kararını reddetti Rozvelt veto hakkını istimal etmişse de Âyan l meclisi gene eski kararında ısrar eylemiştir VAŞINGTON, 29 A. A. — Harp malüllerile memurin maaşatının art tırılmasma dair olan ka nunun Reisicümhur M. Ruzvelt tarafından red- dedilmiş olmasını, âyan Nevyorklu milyoner Ven son Astor'un Nurumahal ismindeki yatında haber almıştır. Reisicümhur, bir Tor- pidonun İakip eylediği bu gemi ile Berfhut ada- larında balık avına çık- mış bulunuyordu. Muma ileyh, yanın bu kararı. a sikmeyi Ayan meclisinde mühim bir hezimete uğrayan İ Âyan meclisindeki Amerika Reisicümh uru M, Roosevelt krat ekseriyetin M. Robinsonun | rat, 33 cümhuriyetçi, işçi ve çiftçi gösterdiği itimat ile tearuz eden bu Kanun aleyhine rey vermiş olan 27 hâdise herhalde hayretini mucip ol « | azanm hepsi de demokrat fırkasma muştur. mensuptur, Kongrenin bu muhalif ha Reisicümhurun aleyhine rey verenler | veketinden hâsıl olan tesir, verilen ka- VAŞINGTON, 29 (A.A.) — Harp | verm şimdiye kadar misli geçmemiş bir süratle ittihaz edilmiş olmasile bir kat daha ehemmiyetli olmutşur. Filhakika, reisicümhurun kanunu redi deylediğini beyan eden Bamesinin i sa keyfiyeti ile-âyanm kararı arasın da 30 saat bile geçmemiştir. (Devamı $ inci sakifede) malülleri İle memurin maaşlarına ic- rası mutasavver zamları kat'ileştiren âyen meclisinin dünkü kararı, Reisi- cümhur M. Roosevelt için vahim bir hezimet olmuştur. isicümhurun aley hine rey veren âyan azasımın mikda- darı şöyle tadat olunur: 29 demok - Tayyare zabitlerimiz meçhul Yunan askerinin mezarma çelenk koyduktan sonra Atinaya giden tayyare filomuz avdet etti Hava zabitlerimiz Yunan Cümhur reisi ve Başvekili tarafından kabul edildiler » üzere Atinaya giden beş Hİ | tayyareden mürekkep fi 20 Atinadan ayrılırken Büyük Britanya otelinde sereflerine bir kabul ros mi tertip edilmiştir. Baş vekil M. Çaldaris namı- pa hava nazırı ve neza ret erkânı hazır bulun » muşlardır. Türk tayy: <ileri ayrılacakları gü - nün sabahı meçhul Yu - nan askerinin mezarma bir çelenk koymuşlar, es nik ve Dedeağaç yolunu takip etmişlerdi ün le avdet (o edeceklerdi Yunan tayyareleri muzu hududa ka. tmişlerdır. Tayyare - lerimiz o Atinada iken Yunan, cümhurreisi ve taraflarından lisesinden Ati- naya giderek şenliklere iştirak eden 77 izciden mürekkep talebe © kafilesi de pazar günü döneceklerdir. gün Selânik ha- Yunan cümburiyetinin onuncu yı- lını kutlulama şenliklerinde bulunmak | © Binci sene No.2920 CUMA 30 MART 1934 Siirt Meb'usu MAHMUT Başvekilin İzmir seyahati İsmet Paşanın İzmirde bir nutuk söylemesi muhtemel İzmirden bildirildiğine göre, Başvekil İsmet Paşanın İzmire gitmesine hususi bir ehemmi- yet veriliyor. İsmet Paşahın İz- mirde siyasi bir natuk söyleme- si muhtemeldir. Türkiye - Rusya M.Litvinofun Hüseyin Ragıp Beye telgrafı MOSKOVA, 29 (A.A.) — Tasa bil diriyor: M. Litvinof tarafından Tür- kiye elçisi Hüseyin Ragıp Be- ye aşağıdaki telgraf çekilmiştir: Türkiye cümhuriyetinin Moskova, setirliğindeki beşinci | yıldönümü mi hyan dostluğun inkişaf ve takviyesin- de ve milletlerimiz arasında yeni ilim ve hars bağları tesisinde mühim bir M. Litoinot Hüseyin Ragıp B. rolü olmuştur. Müstakbel semereli fa aliyetiniz için temenniyatımı kabul ©- diniz. Münir Bey İngiltere kralı nezdinde LONDRAR, 29 (A.A.) — Türkiye büyük elçisi Münir Beyle refikası kral ve sonra da kraliçe tarafından ka bal edilerek veda etmişelr M. Bartu Parise döndü PARIS, 28, A.A. — M. Barthou Brüle- selden dönmüş gece Parise gelmiştir. İnkılâp dersleri Nisan derslerine pazar günü başlanıyor vam edilecektir, Ni sanın birinci pazar günü ilk dersi eski Adliye Vekili Yu * saf Kemal Bey ve- recektir. Ertesi gün de gene Yuruf Ke - mal Bey ders vere: cektir, mal Bey inkılâbımı zın iktsadi tekâmül safhaları anlata > caktır. İnkılâp ta « | rihi it İ tedrisat Mayıs nihayetine kadar do » vam edecektir. 3 üncü sahifede : Danuncio'ya açık mektuplar Aka Gündüz 4 üncü sahifede : Haftalık siyasi icmal Ahmet Sükrü Sinci sahifede 3, Sinema ve haftanın filmleri, Tinci sahifede : Radyo haberleri ve haftalık programı Hindistanda bir takım mü- teassıp kimselerle polis kuv- İ vetleri arasında müsademeler olmuş ve bir kaç kişi ölmüştür Müdür $ 24118, Yaz Idare ve Matbaa £ Tel: ( Jhtiyar dolandırıcı ve 20 bin İngiliz lirasına kiraladığı Maiotis vapuru Müflis banker dün geldi fakat ne karaya çıkartıldı, nede kimse ile görüştürüldü Kiraile tuttuğu vapur dolandırıcıyı gök'le deniz arasında dolaştırıyor Romanyada İnsull'ün 5 sene oturmasına müsade mi edildi Birleşik Amerika hükümeti dahi - linde milyonlar dolandırdıktan sonra Yunanistana iltica etmi şolan meşhi banker Samuel İnsull Akdenizde ser- Meis adasında halk Be- lediyeye hücum etti Nihayet istifa eden Belediye reisi eski serserilerden bir türk düşmanıdır y Hadise nasıl oldu? seri bir halde dolaşırken nihayet tanbul sularına düştü, İnsull'ün dan beri geçirdiği macera hatırlarda» (Devamı $ inci sahifede) Gazetemizin çalışmadığı bayramın birinci günü mahabirimizden al- dığımız bir telgrafta pek yakın ve ha len İtalya idaresi altında bulunan Me- is adasında bir karışıklık çıktığı ha - ber veriliyordu. Telgrafta harışıklığın hakiki sebebi zikredilmemekle bera- ber, halkın belediye reisinin şahsına karşı bir nümayiş yaptıkları anlaşıl - maktadır. Telgraf şudur: KAŞ, 25 (Milliyet) — Meis ada - sında kadın ve erkekten mürekkep bir balk kütlesi bugün yeni bir nümayiş yaparak belediyeye hücum ettiler, İ- talyan jandarmaların süngü ile hal ki dağıtmak hususunda teşebbüsleri ne ticesiz kaldı. Nümayişçiler jandarma- ların elinden silâhlarını alarak bele- diye dairesine girmişlerdir. Burada masaları, mobilyeleri devirip parçala (Devamı 2 inci sahifede) Fr , Galatasaray - Çanhaya takımlarının > dün bir arada çekilen resimleri ve inti- kam maçından bir sahne , . Galatasaray takımı galip Galatâsaray: 3 Çankaya: 0 kabele etti. Galatasaraylılar da, biraz sonra, aralarında Beşiktaşlı Mehmet A» Hi ile Şeref olduğu halde gözüktüler. Galatasaraylılar şu kadroyu göste- V “irlinranın Çankaya takenmı, ilinci riyorlandı: Mebmet Ali — Faruk, Bürhan — (Devamı $ inci sahifede)