2 Nisan 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

2 Nisan 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Nafia Vekâleti imtiyazlı şirketlerin mukavelelerini şa- mil bir şekilde tetkik ettir- meye başladı. “ FIYATI 5 KURUŞTUR Kadın Meb'uslarımız 19 ay sonra onları Millet Meclisinde göreceğiz. ANKARA 1 Nisan Cümhuriyet, Türk kadınma ai- lede ve cemiyette lâyık olduğu mevki verdi. Ve Türk cümhuri- yeti on birinci yaşma girerken 0- na köylerde iktiyar beyetlerine gi- rebilmek hakkı da verildi. Memle. | ketimizde bugün hemen her cep- | bede kadın erkeğin malik olduğu haklardan istifade & etmektedir. Yalnız henüz meb'us seçememek- te ve seçilememekte, yani teşri hayata karışamamakta ve bir de asker olamamaktadır. Kadmları - mızın teşrii hayata girebilmeleri kısa bir zaman meselesidir. Şefler bunu müteaddit vesilelerle ifade etmişlerdir. Ve kuvvetle ümit et- mek lâzımdır ki, Büyük Millet Meclisi 1935 senesi haziranında bu devrenin son toplantılarını ya- parken; kanunlarımızda da lâzım gelen değişiklikleri yapmaya te - vessül ederek, Türk (kadınının 1935 meb'us intihabatına karışma- sını temin edecel Bu beklenilen karar bizim için tabii bir hâdise olacak, fakat dün- ya kadınlığı ve efkârı bu hâdise- | de Kemalist Türkiyeye karşı duy- dukları hayranlık ve takdiri bir defa daha izhar etmek vesilesini bulacaklardır. Esasen Türk kadı nmın Türk cemiyetinde aldığı mev. | kü, dünya matbuatr her fırsatta | resimler ve yazılarla karilerine bildirmekte hususi bir zevk duyu- yor. Son senelerde sık sık tesadüf | olunan bu nevi neşriyat, bize bu kanaati vermiştir, Millet ve memleket işlerini tam bir salâhiyetle gören Büyük Mil - let Meclisi srralarmda yer alacak olan kadmlarımız, - Türk kadınlığının millet kürsüsünde sesini duyura- caklardır. Türk kadmı, ailede ve cemiyette zekâ, çalışkanlık, tasar- ruf fikri ve yurt sevgisi ile tema- yüz etmiştir. Anaların da en gü- zeli olan kadınımızın mecliste iç- timai meseleler konuşulurken isa- betli görüşlerinden istifade oluna- caktır, temsil edec leri fazilet Kadınlarımızın askerliği işine gelince, zaman zaman münakaşa edilen bu mevzu bir karara bağ - lanmış değildir. Sulhun hakiki bir taraftarı olan Cümhuriyet Türki- yesi bugün ordusunu her hangi gizli maksatlarını münasip zaman- da tahakkuk ettirmek maksadile taarruz için değil, sadece yurdu ve inkılâbı korumak için muhafa- za etmektedir. Ve Türk kadını orduda bilfiil vazife almış değilse bile, memleket müdafaası işlerin- de her vesilede nurlu yüzünü ve aziz vücudünü vatan emrine ver- mekten geri kalmamıştır. Bilhas- | sa dünya tarihinin en şerefli sa - bifelerini işgal eden Türkün kur- tuluş cidalinde Türk O kadınınm Yaptığı hizmetler onun — içindeki mukaddes ateşin kudret ve dehşe- tini bir defa daha göstermiştir. Daha sonra Türk kadını, kendini; Gazi Mustafa Kemal gibi eşsiz bir milli şefi dünyaya getiren Zübey- de Hanım gibi büyük bir ananın kına mensup görmekle ne kadar iftihar etse hakkı vardır. Önümüzde az bir zaman kal dı. Kadın meb'uslarımızı ön ie ay sonra Millet. Meclisinde göre- ceğiz. Mecdi SADRETTİN Lİ İş bankasının Kumbara İkramiyesi Dünkü keşidede ka- | zanan talihlilerin nu- | mara ve ikrâmiyeleri 7 inci sahifemizdedir Kh Heyeti vekile dün akşam mahkemenin kararını tasvip etti ve M flis banker mevkuf İnsull'ü li M. Insull ra bir roman Günlerce « h iazre | ni toprağa bastı, F & İ lenmek, İstanbulun güzel havasma ak için değil, İlk ayak bastığı e- | ike Pİ İnsali karardan sonra.. şik mahkeme kapısı, Aydın ötelede GüN ber sonra da | Sabah kahvaltısında M. İnsuli | M. İnsull persembe gününden beri Kız kulesi açıklarında demirli bulu lan Maiotis vapurunda hümmali ve heyecanlı bir hayat sürüyordu. Ge uykusunu bozuk, korkulu rüyalarla asabi geçiren ve 100 milyon sahibi, fa” | kat bir karış toprak yoksulu banker dün sabah ta tatsiz bir gecenin #onu- | Du güçlükle getirdi ve erkenden ka- marotlara emretti: — Kahvaltıda havyar ve şampan- ya istiyorum! Bunu maroti — Emredersiniz.. Dedid, çıktı. Vapurda şampanya ptana haber verildi. pek te tabii karşılayamıyan ka —— n Amerikaya teslimine ka Sahip ve Başmuharriti : Siirt Meb'usu MAHMUT 8 inci' sene No.2923 PAZARTESİ 2 NISAN 1934 M. İnsall polis nezareti altında mahkemeden çıkıyor. M. İntull mahkemede hakkındaki #hamnameyi tetkik ediyor mahkeme- ye nasıl çıktı, kabine kararını nasıl verdi Bütün dünyanın gözlerini dün İstan- bula ve Ankaraya çeken bir karış top- k yoksulu bankerin bütün hikâye- sini ve dünkü hadiseleri bu sütunlarda kuyu nuz: gidin, acente M. Çelebidis'i bulun. Havyar, şampanya, da Beler istiyorsa alm. Ve biraz sonra. motör Galata rıhtımının yolunu tutun, Doya doya bir kahvaltıdan sonra Mösyö İnsull'ün kahvealtısı ve şaum- panya içişi uzun sürdü. Bu bir kahve- altıdan ziyade dünyayı, kederi, olup bi- tenleri * bir iki saat unutmak ve ken - | dinden geçmek arzusunun hâkimiye - | tinden ileriye geliyordu. Ve.. bem içiyor, hem de uzun uzun düşünüyordu. En çok , en çok değil tek merak et- tiği çey içini yiyen kurt mukadde- ratmın ne olabileceğini öğrenebilmek. ti. Bunun içindir ki, perşembe günün- denberi yalnız kaptana değil vapurda her karşısına çıkana soruyordu: — Acaba beni Amerika bükümeti - ne teslim edecekler mi? Bu sorgusu şampanyalı kahvealtı - nın sonunda bütün bütün arttı ve şi- marık tayfalar bile: — Pinpon bunadı galiba. Diye kamarası içinde çocuk gibi do- laşan ihtiyar ve herkesten bir şey s0 « van mü alay etmeye başladılar, Fakat , milyonlarının bir an içinde sıf oluşu karşısmda hiç te vaziyeti ve a- kibeti böyle görmiyen hin - dolmmdıriat şampanyanın da asabına verdiği ger » ginlikle “bütün bütün. çileden çıkıyor. Saat 11 i geçiyordu. İnsull gözü « Dün önünden ayrılmasına dayallamıyan - İçmez misin?.. iin şampanya kadehini uzaktı, s0n- ra sordu: Telsiz mühürlü Kaptan; — Maalesef kabil değil. Vapuru « muzun telsiz dairesi mübürlüdür.. Cevabmı verdi. Müfls milyonerin yüzü buruştu; — Öyle ise bana kâğıt, zarf bulduru- nuz. Bir kaçmek- tup yazmak istiyo < rum.. dedi. Kaptanı a — Herrayt... Diye milyonerden ayrıldı. M. lasull kâğıt ve getirildikten sonra oturdu, uzun zarf uzun mektuplar yar dı, Hattâ bazılarını zarfladı bile. Fakat, sonra ne düşündü, ne düşün- medi, Yazdığı mek tuplarm hepsini yırt te yırttı ve denize Bu esrarengiz satırlarla dolu olan kâğıt parçaları denizde uçuşurlarken İnsuli hiddetli hiddetli güverteye çıktı. Güvertede asabi asabi dolaşıyor ba- yanındakilere, Tstanbulu, carnileri attı. göstererek — Ne güzel liman, ne mükemmel şe hir? Diyordu Bu esnada, bir polis motörü vapura yanaştı, Si ir serkomiser acele aco- İ le merdivenlerden çıktı. Güzel ingilim etti, Mösyö İn etince im, Vapurda ra « Ankara postası Bu muhavere cereyan oeder« ken Birleşik Amerika hükümetleri An İ kara büyük elçisinin hükümetimize tevdi ettiği adi evrakta o posta ile | İstanbul Cümhuriyet müddeiumumi - liğine tevdi edilmişti. Müddelumumi * lik evrakı tetki ketmiş ve müflis ban kerin cürmünün mahiyetinin tayini, hüviyet ve tâbiyetinin tesbiti talebile asliye üçüncü ceza mahkemesi riya » setine tevdi eylemişti. İ (Devamı 5 inci sabifede) | & Heyeti hâkime M. İnsull'ün verdiği izahatı dizliyor.. rar verdi - Mü | hal ve şartları tetkik Japonya Çine yapılacak ik- raZ meselelerinde Çi ponya himayesine girme in” Jap la- zım geldiğini açıkça söylüyor. M. İnsall heyecan içinde heyeti hâkimenin kararımı dinliyor... Enstitüsünde Yusuf Kemal B. dün milli İnkılâp ve Ma iflis Banker Amerikaya Teslim Ediliyor! - iktısadiyatımızın geçir- idiği değişiklikleri anlatt dın insani unsuru nedir “Büyük muhare- İ bede üç milyon İ Türk kaybettik, | bir.imparatorluk yıkıldı. . İstiklâl harbinde 37 bin 8 Türk şehit ver-| dik, hurriyet kazandık.. ,, ai ıkşam başladı. Dünkü dersi seki Adliye Vekili Yusuf Kemal Bey verdi. Yusuf Bey yeni Türk rejiminin iltısadi iyetlerimizde yaptığı değişiklikleri anlattı, İktesadi faaliyetin insanı muhit a ye inde durarak tini izah etti. hastalıklı işlerini nilli devletin nüfus Nüfus artmasi faaliyetin mücadeleyi, sıhhat ve etinin anlattı, Yusuf Kemal Beyin dünkü der ini aşağıya yazıyoruz: P Yusuf Kemal Bey n dersi — Bundan evvelki derslerimizde eski ettik. İltrsadi fa- idi?. Milli iktsat birer alıp tetkik e- ktısatlarla da müna- Sonra Osmanlı İm- Büyük Millet Mec- Bugünkü konuş- sebetlerini aradık. atorluğu yıkıldı çalışmıya başlad mamızda, yeni Türkiyenin iktısadi ba- yatında ne gibi deği kler oldu? bunu araştıracağız. Eski ve yeni şartları tet- kik edeceğiz. Türkün yapıcı ve yaratıcı kudreti eski şartların yerine neleri koy- du? bunları arr z > İktisadi faaliyet bir muhit içinde olur. Bu muhit muhtelif noktalardan tetkik edilebilir. Hukuki, insani, fiziki mubit İli | | Yurt Kemal Bey kürsüde olarak tetkik olunabilir. İhtiyaçları giz dermek için çalışmanın yani iltesadin, kendilerine tabi olduğu şartlar muhittir, Hukuki mehiti alıp bu şartları iktisat gözü ile tetkik edertek ne görürüz? Evvelâ esas davlet teşekkülünü kik etmel Türk milleti kendi kendi, ne kaldığı vakit, kendini bütün bağlaf- dan azade gördü. Her şeyden kurtulduk) Millet o zaman bumu söylüyordu. Evves devlete şekil verdi. du. Devlet şekli ile iktisadi gok büyük alâkası vardır. Faal sir eder. İktesadi faaliyet deyince, yalı niz insanın iktısadi tabistinin faaliyeti demek değildir. Ahlüki tabiat te vardır. Biribirinden ayrılamaz. Burada ahlâki tabiat manevi tabinttir. İşte iktsadi mü bit budur. Yoksn s menfai mıza göre, kemi sadi faaliyet gözömü kurdu. Büyük Millet Meclisi idaresi big halk idaresi idi. Yı iyetti Büyük © tarihimiz (Devamı 3 inci sahifede)