3 Nisan 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

3 Nisan 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Ticaret muahedesi müzakera- tı için bir Macar heyeti geldi. Adliye sarayının veniden in- şası için birlâyihahazırlanıyor FIYATI 5 KURUŞTUR M. Muşanof'un Beyanatı Bulgaristan Başvekili M. Muşanof, geçen gün Mecliste Hariciye bütçesi- nin müzakeresi vesilesile Bulgaristanın e Bünamnal lar mizn yeni bir malâmat ilâve etmemiştir. Bununla beruber, Başvekilin bu de < fahi sözlerinde daha büyük bir aara- hat vardır. M. Muşanof diyor ki, misakı imza- lamadık; çünkü imzalasaydık, mua < hedelerin tadilini istemekte devam edemezdik. Bulgaristan Nevilly mua- hedesile çizilen hudutalrı ve bu mua hedenin bazı hükümleri, dil etmek yen muahedelerin tadil edilebileceğini ka- bul ediyor. Eğer misakı imzalasaydık, bu maddeye dayanarak muahedenin tadilini isteyemiyecektik. Bulgar Başvekilinin bu sözlerinde” ki kıymet samimiyetindedir. Bulgaris- tanm N ini tadil ettir liği linen bir seydir. Gerek M. Muşanol ve gerekse selefleri birçok defalar bu arzuyu iz- har etmişlerdi ve herkes biliyor ki bu, Bulgar harici siyasetinin mihveridir. Ancak şu da muhakkaktır ki Bulga i ru emelini yalnız sulhpervera- ne vamtalarla elde etmek ister. Bü - tün Bulgar deyelt adamları bu işin si- lâhla değil, siyasi vasıtalarla elde e- dilmesi emelini mükerreren izhar et- mişlerdir. Bu sulhperverlik, bizim an- ladığımıza göre, Bulgar harici siy; tinin Neviliy muahedesinin linden daha az mühim olmayan bir temeldir. Bu, böyle olunca, Balkan mitakı - mn, Bulgaristan tadil noktadan muhalif olabileceği Bülmek lâzımdır. Balkan misakı, Bal- kan devletelri arasmda silâhlı bir çar- pışmayı ortadan kaldırmak oşasma müstenittir. Balkan devletlerinin ken- di aralarında anlaşarak arazi veya hukuk itibarile biribirlerine karşı ba- zı imüsandelerde bulunmalarına mi- sak mâni değildir. Filhakika Bulgar Başvekilinin işa ret ettiği gibi, Milletler Cemiyeti-mi - sakının 19 uncu maddesi tatbik edi - lemiyen muahedelerin tadil edilebi - leceğini yazıyor. Fakat bir müahedes nin tatbik edilebilip edilemediği nasıl tayin olunur Bu cihet henüz beynel- milel kat'i ve umumi bir usul ile tes - Akvam misakınn derpiş eylediği tadiller ittifakr âra ile kararlaşacaktır. - Bir tadilde ittifak hâsıl olmak de mek, tadil edilecek muahedenin | hinde ve aleyhinde bulunduğu dev - ketlerin de muvafakati inzimam et - mek demektir. Böyle bir muvafakat temin edildikten sonra muahedenin tadiline Balkan misakı da mâni ola- Şu hale göre Bulgaristanm Bal kan misakma İştirakten imtina etme- ini tadil için ica- imkânme elde bulundurmak gayesine mi müsteni tir? Bulgaristann öteden beri hane vasıtalarla metalibini i; ettir. mek esasına gösterdiği «kı bağlılık i- #ibarile buna da ihtimal verilemez. Bizim görüşümüzce Bulgaristan kendi arzulara uymaz gördüğü mu- abede hükümlerini dostane ve musli- hane bir yolda tadil ettirmek için Bal kan misakına girmemeklen ise, gir. mek ve böylece husule gelecek siki yakmlıktan istifade ile milli arzu ve ihtiyacını komşularının ve müttefik - Jerinin samimi dostluğuna istinaden istihsal etmek yolunu tutmuş olsay - dı, duha emin ve daha ümit verici bir siyaset takip etmiş olurdu. M. Muşanofun nutkunda Türk mat buatma ait olan bir fıkradan da bah- li #eçemiyeceğiz. Bulgari: - Türkiyenin samimi dostluk ve komşuluk münasebetleri her letin yüksek iradesinin mah, gar Başvekilinin şikâyet e ründüğü bazı Türk gazeteleri Bulgarist. karşı biraz galeyanl, lisan kullanmışlarsa, emin olmalç zımdır İki bunun ilk sebebi karşı ân raftan. gelen bazı nümayişlerdir. Biz de eminiz ki Razgrat'ta, Müstafa Paşa'da yapılan nümayişler Bülgar devlet adamlarının arzu ve teşvikına müstenit değildir. Ancak bu yeni nü- mayişlerin vukuu Türk efkârını sar- sacağı ve bu sarsıntının gazetelerde inikâs edeceği de Sofyanm meçhulü olmamak lâzımdır. Herhalde Balkan misakma girsin girmesin, Bulgari Ja Türkiyenin ileride daima samimi Ye biribirininin hukukuna tamâmile Piayetkâr iki dost ve komşu kalacak- im İhtiyar dolandırıcı Amerikalı müflis banker Samu- el İnsull'ün şehrimizde geçirdiği ilk güne ve geceye ait bütün tafsi- lâtı dünkü müshamızda, hiç bir noktasını kaçırmadan vermiştik. Müfls banker, dün sabab, altı buçukta uykudan uyanmış ve ban | yo almak istediğini söylemiştir.Ken | disine, otelden, banyo takımları - nın odasına getirilmesini arzu & - dip etmediği sorulunca banker, yir mi beş yaşında bir genç gibi: — Hayır! Ben kendim giderim.. demiştir. Aydın otelinde banyo dairesi en üst kattadır. M. - İnsull bu kata, hiç kimsenin yardımını bekleme - den çıkmış ve orada yarım saat i- çinde banyosunu yapıp tekrar oda sma dönmüştür. Otel müdürü Os - man at enleri bü sırada; — Nasıl efendim, geceyi seçirebildiniz mi? diye em ” e çalana güler yüzlü görünme: ir Rahat ettim.. Fakat hava sr- iz Uyuyamadım. demiştir. tirilmişe DE €snada kahvaltısı ge Mokul banker son serbest gününde; Tevkifhanede Pe man X şiyor, ayakkabısını boyattıktan sonra biniyor, bir baska hütün . | Amerik İnsut dolandırdığı dolarları birer birer bozdarup Türk parasına çevi- riyor., İnsüll, mahkemenin kara- rına ve tevkife itiraz etti! Yunan hükümetile aramızda müflis banker için hiç bir ihtilâf yoktur nasıl tevkif edildi? Sahip ve Başmuharriri; Siirt Meb'usu MAHMUT Kahvaltıdan sonra... Bu kahvaltı, tereyağı, reçel, süt lükahve ve birparça kızartılmış francaladan mürekkepti. İnsull Londra otelinde tevkif edildikten sonra otomobile götürülüyor. 8 inci sene No. 2924 SALI 3 NISAN 1934 #| o Müflis banker, kahvaltısını işti. ba ile yemiş, sütlü kahvesini içmiş, ve üstüne bir de uzun yaprak siga rası tüttürdükten sonra, yarım sa- © at kadar arka üstü uzanıp dinlen. miştir, kendisini ziyarete gelen Maiotis vapürü kaptanı Mosoris ile vapur armâtörünün avukatı M. Mango ve acente Çelebidis Efendi ile biz sid det konuşmuşlar ve saat ona doğ- ru hep birlikte “Galatada, Billâr harinda avukat Ahmet Esat Be - | yin yazıhanesine gitmişlerdir. yenerin kendisini ziyaret edecö - ğinden haberdar olduğu için ken- disini merdiven başında karşıla mıştır. M. İnsull doğruca avukat Esat Beyin hususi yazıhanesine girmiş ve burada Çelebidis Efendi ve vapur kaptanı Mosoris ile Beyoğlu altın. cı noterlik dairesinden bir kâtip huzurunda Ahmet Esat Beye, hukukunun mü dafaası için vekâlet vermiş ve ve- kâlet, usulen noterlik kâtibi tara - fından tasdik edilmiştir, böylece vekâletini deruhte ettik - ten sonra, M. İnsull'ü teşyi etmiş ve kendini bir müddet yazıhanede İnsull sabah saat dokuza doğru Avukatın yazıhanesinde Ahmet Esat Bey, Amerikalı mil lerilen Beyle mülâki amanda, K. İnel, Avukat kararı temyiz ediyor Ahmet Esat Bey, M. İnsull'ün 4Devaini 6 mer“ sabifede) s | Muahede tasdik edildi Amerika ile imza edilen iadei mücri- min muahedesi Mecliste kabul edildi Hariciye vekilinin beyanatı A e eriği kam ANKARA,2.AA. — Büyü Millet Meclisi bugün reis vekili E- sat Beyin riyasetinde toplanmış- tır. Celsenin açıl- masını müteakip Kastamonu me- b'usluğuna seçi. © “© len Muhtar Beyin i intihap mazbata- sı okunarak ka- bul edilmiş ve ruznamedeki mad delerin müzake- resine geçilmiştir. Zehirli gazlerle bu gazleri kullan: Tevfik Rüştü B. maya mahsus vasıtaların Türkiye- ye sokulmasını ve bunların Tür- kiyede yapılmasını mencden ka- nunun birinci müzakeresi yapıla- rak kabul edilmiştir. Kanunun maddelerine göre bu gibi gazlerle kullanma vasıtaları- lüzum ve ihtiyacı olan vekâlet- ler icra vekilleri heyetinden mezu- niyet almak şartiyle bunları hariç- ten celp veya memlekette imal et- tirebileceklerdir. Zehirli gazlerle bunlara sit alet- "lerden ne gibi madde ve Yasıtala- rım ithal ve imalinin memnu olaca. unun neşrinden itibaren üç | ay içinde bu maddeler ve vasıta- lardan elinde bulunduranlar, bun- ların cins, nevi ve miktarlarmı gös- terir bir beyanname . ile mahallin en büyük mülkiye âmirine teslime mecburdurlar. Hükümet beyanna- melerde tespit edilecek bu madde- ler ve vesaiti; maliyet fiyatı üze | rinden satınalacaktır. Beyanname haricinde bırakılan | veya teslim edilmeyenler kaçak addedilecektir. Bundan sonra Türkiye Cümhü: riyeti ile Fransa hükümeti arasın. da, Türkiye-Rusya hududu üzerin- deki demiryollarınm işletmesi tar. | zma dair mukavelenin tasdiki | ©“ k memle- hakkındaki kac | Kefir Seine, gerekse nunun müzake- | dahilinde gizli olarak resine geçilmiş | pasıl çalıştığı ve Mes- tir. rutiyetten sonraki icrâ | Bu münasebet- | atının hangi fikirler - | Ie söz alar Sır! | den ve'maksatlardan Bey (Kocaeli) İ- | goğduğu anlaşılama « | Ç ranın Türkiye ü- , Bunu tamami - zerinden yapıl | ş. meydana çıkarma » makta olan tran- çalışmak beyhude, İtalya ile Yunanistan arasında Arnavutlüğün nüfus mıntaka- lira taksimi için gizli bir an- laşma yapıldığı bildiriliyor. Müdür : 24316, Ya, İdare ve Matbem & leri müdürü : 24310, 0. Tel: ( alı Müflis Tevkifhanedel Müflis banker nihayet muharrer âkıbeti olan tevkifhanedeki yerini al- maya gidiyor . nkılâp Enstitüsünde Yeni Türkiyenin nüfus politikası nasıldır? Nüfusumuz günden güne artmaktadır Kilometre murabbaı başına kesafet 18 dir. Bu rakam birçok büyük ve medeni mömleketlerdeki nüfus kesafetinden yüksektir. Eski Adliye Vekili Yusuf Kemal Bey dün inkılâp tarihi enstiüsünde dersine devam etmiştir. Yusuf Ke- mal Bey dünkü dersinde milli ik- tısat faaliyetinin insani unsurunu anlatmakta devam etmiş ve bundan sonra da fizik muhiti anlatmıştır. Yusuf Kemal Bey insani unsuru i- zah ederken memleketimizdeki ve diğer memleketlerdeki nüfus hare- ketlerine dair şayanı dikkat istatis- tikler okumuştur. Okuduğu rakam- larla memleketimizde nüfusun gün- den güne artmakta olduğunu ispat etmiştir. Yusuf Kemal Beyin dünkü dersini aşağıya yazıyoruz: i Suhhati koruyan kanunlar — Milli iktisadın nüfus unsurunu zikrederken sıhhat ve muaveneti (Devamı 7 inci sahifede) Yusul Kemal Bey —— Bahaeddin Şakir Beyin bıraktığı vesikaları yarın- dan itibaren neşrediyoruz Tefrikamız Nedir, Neyi Anlatıyor? İlk söz. i Gi Dİ “İttihat ve Terakki” | cemiyeti hakkında son bir iki sene zarfında birçok yazılar yazıldı. Fakat bütün bu neşri yata rağmen Jön Türk İüğün ve İttihat ve Te | rakkinin nasıl doğdu | ilânı meşrutiyete © işin peşinden koş- mağa benzer. Çünkü Bahaeddin Şevki Bey merhum meşrutiyelten evel ve sonra Abdül- | sonuna kadar İttihat ve T: