17 Nisan 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

17 Nisan 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

(Başı 1 inci sahifede). vakitki cemiyeti umumiyei bele - rak takarrür ettiriliyor . i Bu sırada belediye iktisat iş- leri müdürü Faik Beydir. Faik B. Almanyadan yeni gelmiş 30 yaş - larında genç bir iktısat doktoru - dur. Bankanm tesisi, bu işte en salâhiyettar olarak kabul edilen Faik Beye havale ediliyor. Niha- yet banka, 3 teşrinievvel 1925 se- nesinde büyük merasimle açılı - yor, Bankanm kâfi miktarda ge- niş bir memurin kadrosu ve teşki- âtı vardır. gd “ Banka, esnaf işlerile uğraşma- ğa başlıyor. Bankanın tesisinde, Sermayesi 100 bin liradır. Bele - diye bu paranın (11) bin lirasını vermiştir. Yani (2344) hisse se- nedi almıştır. Ticari işlere girişiliyor — —— Banka müdürü Faik Bey, Al - manyada olduğu gibi, yalnız es - nafa yardımla iktifa etmiyerek ser best sahalarda bazı ticari işlere gi- rişmek kararımı veriyor. Banka meclisi idaresinin ve en büyük his- sedar belediyenin reyi muvafa- katini alıyor. Bankanın giriştiği ticari işler, hep mühim işlerdir. Bu işler, sıra- sile şunlardır: işi, / 3 — Daktilo makineleri ticare- ti, 4 — Piyango bayiliği, 5 — Heykelin 6 — Memba suları işi, 7 — Asansörcülük işi, Nihayet , banka şimdi çok kü- çük kalmış sermayesile yalnız, ida reji iye memurlarına, maaş » larına mahsuben avans verebili - yor. © Yukarıda sıraladığımız iühiba ticaret işlerinin hiç biri müsbet bir netice vermemiştir. Süt işi aağl i Süt işi, süt şirketinin iflâsı ü- zerine altüst ol » Bankanın 28 bin lirası müflis şirket zimmetin- kalıyor, Bu süt işi meselesinde beledi- yenin de ayrıca, (Esnaf Bankası delâletile verdiği 32 bin lirası he- ba olmuştur. O vakit Süt Şirketi Müdürü olan Alâiyeli Mahmut B. Esnaf Bankası Meclisi İdaresinde mut Bey, şimdi, Bakırköy Çimen- to Şirketi Meclisi İdare Reisidir. B2 bin lira öylece kalmış, bu ait > mış bin lirayı ödeyecek mes'ul bir d hıs veya şahsiyeti hükmiye bu- Daktilo makineleri ticareti Esnaf Bankası bundan sonra dak tilo makineleri ticaretine başlıyor. "Richard Volf isminde bir Alman bankaya müracaat ederek daktilo nakineleri getireceğini ve banka file müştereken bunların satışa çı - gi karılmasını teklif ediyor. Bu tek - 4 Şok muvafık görülüyor. Banka, manyadan daktilo makineleri “Üğzetirmek üzere (Richard Volf) a (90) bin lira veriyor, Bu para veri- irken, mukabil olarak bir teminat ınıyorsa da, teminat şekli kanu- tekemmül yollarını ikmal etme- diği için fayda etmiyor. o Çünkü olf'tan alınan on beş kuruşluk Ilu adi bir senettir. & Richard diye içtimalarında da konuşula - | Bankadan daha kuvvetli bir temi- nat istemiştir. Esnaf Bankası te - minat veremeyince, altıncı tertip- | ten sonra, piyango idaresi bayiliği başka bir müesseseye © vermiştir. Bunun üzerine Piyango Müdürlü- ğü, Esnaf Bankasından (80) bin lirayı almak için (o birinci ticaret mahkemesine müracaat ederek bir dava açmıştır. Bu dava üç seneden- beri devam etmektedir. Fakat Es- naf Bankasının burada bir iddiası var: Esnaf Bankası muhtelif tâli bayilerden, bilet bedeli olarak (69) bin lira alacağı olduğunu iddia et. mektedir. Bankanın bayilerden alacağı Filvaki, bankanm © vaziyetini tetkik eden, Şehir Meclisi azaların- dan mürekkep heyetin verdiği ra - porda eldeki vesikalara göre, bayi İsmail Efendi ile şeriki Nazmi E - fendinin bankaya (40) bin ira borçları olduğu kaydediliyor. Gene ayni raporda bu zevatın aparlıman- lar yaptırdıkları, bu malları refika- larının üzerine çevirdikleri ilâve o- İunuyor, İsmail Efendi halen çalışmakta dır. Evvelce İsmail Efendinin şe- riki olan Nazmi Efendi dışarıda bu lunmakta ve bir iş yapmamaktadır. İsmail Ef. ne diyor? Efendi bu mesele hak - kında dün bir muharririmize şun. ları söylemiştir: — Dört sene kadar evvel Esnaf Bankasından bilet alıyorduk.Çün kü yüzde bir fazla iskonto yapıyor. du. Esnaf Bankasile değil (40) bin liralık, (100) binlerce liralık iş yaptık. Banka, borcumuz oldu- ğunu iddia ediyor; doğru değildir. Elimizde o Banka Müdürünün ve muhasebecisinin imzasını taşıyan makbuzlar ve defterlerimizde de kayıtlar vardır. Biz ne kadar bilet aldıksa hepsinin parasını ödedik. Banka bizi dava etti. Mesele bi - rinci ticaret mahkemesindedir. E- ğer borcumuz olsaydı, dört sene - denberi bu parayı alabilirlerdi.,, İsmail Ef, nin mektubu bir mektup göndermiştir. Mektup ta şudur €ndim, Muhterem gazetenizin bugünkü nüs- hasında Esnaf bankasından bahsedilir. | ken ismimin de bu arada bazı aslı ve &- bahsolduğunu Kemali teessüfle gördüm. Esnaf bankasiyle yapmış olduğum Tay- yare bileti İesinden mezkür ban. kaya habbei vahide borcum yoktur. A- lelhusus benim gibi'bir esnafın mezkür bankaya kırk bin lira borcu olması nasıl tasavvur edilebilir. Bu baptaki muhake. memiz İstanbu! mahkemei asliye birin. ci hukuk dairesinin Ticaret | İsminde dendesti ruyettir. Bu bapta | aleyhimde alenen ve ilinen vuku bulan isnadatı a3- Hi kabul etmiyevek ret ve cerh eder ol- duğumu muhterem gazetenizle neşr edil- mesini rica ederim efendim, Gene Bankanm vaziyetini tet - kik eden komisyonun mn ve re, Acem İsmail Efendi ve arkada. şı Nazmi Efendi zimmetindeki 40 bin lira diğer muhtelif bayiler zim- metinde bulunan (69) bin liraya dahil değildir. Bankanın vesika larıma göre piyango işinde ortadan. yok olan para mecmuu (110) bin lira kadardır. Fakat bu para mu- kabilinde, eğer hakikaten banka - nın alacağı ise, elde hiç bir temi - nat yoktur. Heykeller Esnaf Bankasının heykel yap- lırıp satması işi, girdiği ticaret sa- halarında en şayanı dikkat olanı * dır. Heykeltraş Kenan Ali Beyle Esnaf Bankası bir anlaşma yapı « yor. Kenan Ali Bey muhtelif vi - lâyetlere heykel yapacak ve Esnaf 'olf bu parayı alıyor ve ortadan yboluyor. Bu zat maceraperest ir adaradır. Paranın bir kısmını İstanbul'da yeğen —. ieie "ya kaçıyor. Ve o gün bugündür m mi ne de (90) bin lira- dan bir haber çıkmıyor. Piyango bayiliği Esnaf Bankasının uğraştığı en nöhim ticari meşgale tayyare Pi- ango bileti bayiliğidir. Esnaf Bankası, Piyango ürlüğün * m umumi bayiliği alıyor. Ve sı ankasına, sabık (o Ticaret ve miz AYi Bankasının kefaletile (2) Jon liralık piyango bileti sat” Mister Er ar ill Bankası bu heykellerin satılması» Bı deruhte edecektir. İşe başlanı” yor. Birçok Anadolu belediyelerile mı ler yapılıyor. Anadolu - nun muhtelif vilâyetlerinden İs - tanbula heyetler, heyeti fenniye- ler geliyor. Kenan Ali Bey Anado- h irlerinde dolaşıyor. Banka- nın Müdürü Faik Bey, banka bina. sı dahilinde Kenan Ali Beye bir büro ihzar ettiriyor. o Kenan Ali Bey kırtasi muamelâtı bu hususi çu Fethi r : yapıyor. Banka ile Kenan Ali Bey arasında yapılan anlaşma muci - bince, yapılacak heykellerin para - sını bizzat heykeltraş almıyacak, Anadolu belediyeleri heykel bedel. | buriyetinde kalmıştır. İsmail Efendi, dün bize ayrıca | sası olmayan nalayık isnadatla mevzuu | MİLLİYET. SALI 17 * Me NISAN 1934 rhal meydana çıkmalı! dime vilâyetine (12500) lira, Kırk Jareline (4500) liraya, İspartaya (6000) liraya, (65) bin liraya, Ço- ruma ve sair daha bazı vilâyetlere heykeller yapılmıya © başlanıyor. Bunların bir kısmı ikmal ediliyor, Bir kısmı yarı kalıyor, bir kısmı na da hiç başlanmıyor. Heykeller vaktinde yapılamıyor Fakat bu heykel işinde bü Anadolu Belediyeleri şikâyetçidir. Hiç bir sipariş vaktinde teslim edil miyor. Halbuki taşra belediyeleri, yaptıkları mukaveleler mucibince heykel bedellerini muayyen taksit- lerle ödüyorlar, Fakat verilen bu paralar heykeltraş Kenan Ali Be - yin cebine gitmiyor. Esnaf Ban - kası kasasına giriyor. Esnaf Ban- kası kasasından da, nasıl olduğu malüm olmıyan bir şekilde yok o- luyor. Kenan Bey heykelleri yap- mak için birçok işçi çalıştırmak, pahalı olan birçok malzeme almak mecburiyetindedir. Halbuki Ke - nan Bey bankadan para alamadığı için, bu işleri de göremiyor. enaleyh heykeller vaktü zamanın - da teslim edilemiyor. Meselâ Ba- lıkesir Belediye (65) bin liraya bir mukavele yaptığı halde, bilâ - hare mukavelesini feshetmek niec- Heykelleri Kenan B. yamıyor mar idi? Heykellerin yapılması böyle ge- cikince ortaya birçok şayialar da çıkıyor, Sabiha Hanım isminde bir sanatkâr, Anadoluda yapılan hey- kellerin Kenan Bey tarafından ya- p'lmadığını, bunları bir Alman sa- natkârmm yaptığını iddia ediyor. O vakit bu mesele . Kenan Beyle Sabiha H. arasında, gazete sütun- İsinda günlerce münakaşa edili- Anadolu belediyeleri tazminat diyer, Heykeller (oyakıt ve zamanıuda Asadolu belediyelerine teslim edil- inden; belediyeler, yaptıkla- rı mukavelelere istinaden, her ge- çen fazla gün için muayyen lazmi- pat istiyorlar ve o mukavelelerini de feshediyorlar. Bu yüzden Es- naf Bankası, bazı Anado'u beledi- yelerine mühim miktarda tazminat ! ödüyor. İ Kenan Bey ise yaptığı heykeller mukabilinde Esnaf Bankasından muayyen bir para alıyor. (Fakat bu para Kenan Beye vakit vakit verilen bir nevi aylık veya ücret - tir. Binaenaleyh Kenan Bey, Es- naf Bankasının emrinde bir sanat- kâr vaziyetindedir. İşte (Kenan Beyin Esnaf Bankasından aldığı bu paralar, şimdi zimmetinde gö - züküyor. Bankanın vaziyetini tet- kik eden heyetin raporunda, Ke- nan Beyin zimmetinde gösterilen (28500) lira bu paralardır. Ban - kanın, heykellerin bedeli olarak taşra belediyelerinden aldığı yüz binlerce lira ne olmuştur, bunun hesabı nerededir? Burası belli de- ğildir ve hiç bir vesikada O kaydi yoktur. Diğer taraftan Esnaf Bankasi- le Kenan Ali Beyin bundan bir ay evvel aralarındaki vaziyeti tetkik ettikleri ve Kenan Ali Beyin (6) bin lira borcu tahakkuk ettiği söy - lenmektedir. Ve Kenan Ali Beyin| senede (1500) lira olmak üzere be borcu dört senede © ödemeğe rıza gösterdiği ilâve olunmaktadır. Memba suları işi Esnaf Bankası, gene boyunun ölçüsünü almak üzere bir defa da Memba suları şirketine dahil olu- yor. İstanbul civarındaki muhtelif memba sularını şehre indirmek, bu suları İstanbulda, hariçte sat - mak işile uğraşıyor. . Banka bu memba suları şirketinde de (15) bin lirasını kaybediyor. Bu (15) bin liranın şimdiye kadar (10) bin lira da faizi vardır. Mecmu kayıp (25) bin lira tutuyor. Bu Su şir- keti ortada yoktur. Asansör işi Bir de asansörcülül ya sanayii, yardır. Asansör mü hassısı ve mühendisi olduğunu id- din eden Vrera isminde birisi ban- kaya müracaat ederek, Belediye- nin asansörünü yapacağını, sair muhtelif yerlerde da getireceğini söyliyerek banka ile bir anlaşma yapıyor. bu ha emi * Banka ilk teşekkül ettiği vakit, Vrera Efendi hiç bir şey yapmı - yor ve ortadan kayboluyor. Ara- dan bir müddet geçtikten (o sonra kendisi aranıp bulunuyor, Bu zat borcu olduğunu itiraf ediyor. An- cak çok müşkül vaziyette olduğun- dan, ayda on lira vermek suretile borcunu ödeyeçeğini söylüyor. A- sansör işi de budur. Ferit Bey kim? Gene bankanın vaziyetini tetkik eden komisyonun raporunda ban- kanm (12) bin lirası Ferit Bey is minde bir zatın zimmetinde görül- mektedir. Heyet epeyce tahkikat yapmış fakat bu Ferit Beyin kim olduğunu bir türlü meydana çıka- ramamıştır. Bu Ferit Bey, komis- yonun kararına göre, birçok diğer alacaklılar gibi muhayyel bir Fe- rit Beydir. Mürakabe üe kontrol yok Yukarıda o uzun uzadıya izah ettiğimiz bu işlerde banka hakika- ten daima alacaklı vaziyette mi kalmıştır? . Burası malüm değil - dir. Bütün bu yolsuzluklar ban - kanın teşekkülü tarihinden beri geçen 9 sene içinde olmuştur. 9 Seneden beri, anlaşılmıştır ki, Es- naf Bankası hiç bir gün en büyük sermayeye sahip belediye ile di - ğer alâkadarlar tarafmdan müra- kabe ve kontrol edilmemiş, muu (400502) lira para heha ol- muştur. Bu karışık meselele rdevaın € - derken ( Bankanın Meclisi İdare azasından Kasaplar Şirketi Müdü- rü Kara Mustafa-Zade Ahmet ve Tahir Kevkep Beyler istifa etmiş- lerdir, O vakit bankadaki bu do - lambaçlı işlere alet olan esraren - giz el daha ziyade cüretini artır - mıştır, Bankanın alacağı paralara ve daha bazı hesaplara dair birçok dosyalar eksik veya tamamen or- tadan kaybolmuştur. Gizli bir teşkilât Bu karışık devirlerde bazı kim- selerin gizli bir teşkilât © vücuda getirerek se eke senetleri- ni gayet ucuz fipi e ekseriya ic- ; dalları ve bun- ra Vasıtasile satın, ları bilâhare yükşek fiatle sattıkla. rı da kuvvetle söylenmektedir. Ba- zı dosyalar da gsrarengiz bir hal- dedir. Hesaplar anlaşılmamakta- dır. Bankanın vaziyetini tetkik e- den komisyon, zamanı geldiği va- kit daha bazı mühim sırları tahki- kat yapacak makamata tevdi ede- cektir. Bu sırların ne olduğu şim- dilik azami ketumiyetle muhafaza edilmektedir. Belediye de para almıyor Bu devirlerde (belediyenin de bankada hesabı carisi vardı. Her ihtiyaç halinde bankadan mütema- diyen para alınıyordu. Belediye bu paraları vaktinde ödeyemiyordu. Banka da müşkül vaziyette kalı « yor, birçok taahhütlerini yapamı - yordu. Söylendiğine göre Esnaf Ban- ka sının ilk belediye mürakıbı o - lan merhum İktisat Müdürü Ke- mal Ömer Bey, bankanın faaliyete geçmesinin ikinci senesi, beledi - Yeye bir rapor vererek işlerin iyi itmediğini bildirmiştir. Kemal Basir Bey bu raporunu verdikten sonra da istifa etmiştir. Bu rapor o vakit tetkik edilmiş midir? Bu- rası malüm değil, Bu rapor ne ol- muştur?. O da belli değildir. Bankanın müdürleri ve müra- kipleri kimilerdir?. yukarıda kaydettiğimiz. gibi mü - dürlük vazifesini Faik Bey yap - mıştır. Faik Bey beş sene bu va- zifede kalmıştır. o Yolsuz işlerin hemen kâffesi dr bu zamanda ol - muştur. Beşinci sene nihayetinde Faik Beyin vazifesine nihayet ve- rilmiştir. Faik Beyden sonra, şim- di Devlet Bankası Kambiyo Şefi olan Afif Bey Müdür — olmuştur. AĞ Bey 3 gün bu vazifede kal - mış, mufassal bir rapor vererek istifa etmiştir. Bu rapor da ne ol- muştur? malüm değil. Afif Bey - den sonra Balıkçılar Cemiyeti Re- isi Hamdi Bey müdür tayin edil - miştir. Hamdi Bey bir sene bu vazifede kalmış, işleri tasfiye et- miş, kadroyu yeniden tanzim et - miş, bazı tasfiyeler & yapmıştır. Hamdi Beyden sonra sabık Bele - diye reis muavini Şerif Bey mü - dürlüğe getirilmiştir. — Şerif Bey 9g YE e e ge ali tir. Hamdi Bey şimdiki mü, dür. Hamdi Bey Avrupada tabii) lini ikmal etmiş iktisat doktoru - dur. Çok kıymetli ve çok dürüst bir zattır. Hamdi Bey bu makama gelince bankada esaslı bir tasfiye yapmış, kadroyu darlaştırmıştır. Evvelce müazzam bir kadrosu o- lan Esnaf Bankası on kişilik bir kadroya indirmiştir. Mürakipler, idare meclisi Banka mürakipliğinde ve Mec- isi idare azalıklarında muhtelif anlarda birçok zevat bulun - muştur. Belediye erkânından da birçok zevat mürakıplikte, meclisi idare azalıklarında bulunmuşlar - ir, lar Müdürü Sezai Bey, reis muavini Hâmit Bey meclisi idare azalığında ve mürakıplikler- de bulunân zevat meyanındadır. Belediye makamının da mürakabe ve işlerin hüsnü cereyanına icap ve lüzumunda nezaret etmek (| tabii hakkı addedilmektedir. Mürakıpliklerde, meclisi idare | azalıklarında muhtelif zamanlarda | bir çok belediye erkânı bulundu, dedik. Dün en ( sahibi salâhiyet belediye erkânından, o bu zevatın kimler olduğunu sorduk. Aldığı- mız cevap şu oldu: — Muhtelif zamanlarda bir çok zevat bu vazifeleri yaptı. İsim ha- tırlamıyorum.,, Bankanın sermayesi 1925 senesinde (100) bin lira ile işe başlıyan banka 1928 senesin de sermayesini artırmıştır. Banka- nın sermayesi (208) bin liraya çı- karılmıştır. Fakat kullandığı diğer paralarla işleti mecmu para (500) bin liraya yakındır. Banka- nın işlettiği para şu suretle teşek- kül etmektedir: (11) bin küsür lira belediyenin ilk verdiği meblâğ, 15 bin lira be- lediyenin hesabı cari parası, (72) bin lira belediyenin 1929 senesin- de tecdidi sermaye için verdiği pa- ra, (13) bin lira, (bu paranın va- ziyeti münazlünfihtir. Bankaya bi bunu hisse senedi muka- mi vermiştir, yoksa başka bir şekilde mi, belli değildir.). Esnaf Bankasının esas sermaye- si nihayet (208) bin liraya çıkı - yor. Bu paranın mecmu itibarile | (96) bin Orası belediyenindir.Ban kanın ayrıca o kullandığı paralar YAŞ ŞAMAMA 3 Milletin 400,502 lirası bir takım maceraperestlerin kursağında bırakılamaz.. düşerse o şirket feshedilir, şahsi- yeti hükmiyesi mündefi olur.,, Şir ketin feshini de İktısat Vekâleti, mürakıplik, ticaret mahkemesi, biz zat şirket istiyebilir. Bu makam ve teşekküllerden hiç biri şimdiye kadar Esnaf Bankasının feshini is tememişlerdir. Halbuki sermayesi hemen hiç kalmamıştır. o Fakat belediye o bankanm ne istiyor. Belki bir kısım alacakların tahsili ümit ediliyor. Belediye mi zaheret gösteriyor. Feshedilme- mesinde böyle idari mülâhazalar vardır. Belediye, bankada en bü - yük hissedardır. Şirketin infisa - hında da en çok söz e salâhiyetini haiz belediyedir.,, Müruru zaman ve af kanuna Diğer taraftan bankanın bu ha- le gelmesinde amil olanlar hakkın- da takibatı kanuniye yapılması i- çin maniler olduğu sözleri de söy- lenmektedir. Bu meyanda müruru zamandan ve son çıkan af kanu « nundan bahsedilmektedir. Bizim salâhiyettar hukukçularla . yaptı - ğımız temaslara göre af kanunu - nun cezai takibattan muafiyete şü- mulü varsa da, hukuki muafiyete şümulü yoktur. Müruru Ozaman meselesi ise bu bankanın muame- lâtına nazaran kat'i bir vaziyette değildir. Yapılan yolsuzluklar muh telif tarihlerde olmuştur. Şehir meclisinin meseleye vaziyet etmesi Bankanm fena bir vaziyette öl * duğu Şehir Meclisinde 1833 sene - evvelâ Şehir sinde ve ilk defa miştir. Bu meseleyi evvelâ S: Bütçe Encümeni reisi mer- : Hamdi Bey mevzu- Meclisi am İİ O vakit te mecliste şiddetli müzakereler | olmutur. 1933 nisanında şehir Meclisinde bir komisytnun meseleyi tahkik et mesine karar verilmiştir. Bu ko misyon Şehir Meclisi ( azası Galip Bahtiyar, Mehmet Ali ve mail Sıtkı Beylerle muhtelif ban- ka ve dairelerden birer mümessilin iştirakile teşekkül etmiştir. 7 ay niçin beklenmiş? a e Sir Moni arm rar verdikten tam 7 ki belediye makamı komisyonu va zifeye davet etmiştir. 26 eylül 1933 tarihli belediye makamı tezkeresi unlardır: , (42) bin lira Tahlisiye Sirketi- nin ve halkın mevduatı, 86 bin li- ra Piyango Müdürlüğünün parası, faizile 92 bin lira tutan idarei hu- susiyenin (78) bin lirası, Milli İk. tısat anka a yenizda dev. rolunan (38) ira emanet para, elek ihtiyat akçesi, tetkik edilen hesaplar neticesinde, mev - cut olmadığı anlaşılmıştır. Bundan başka eşya bedeli ve amortismanı da hiç mesabesindedir. Bankanın şimdiki vaziyeti Bankanın elinde şimdi (5 - 6) bin lira kadar bir para vardı. Mü- dür de'dahil a emer a lik küçük bir kadro ile idare edil mektedir. Banka şimdi belediye ve hususi idare memurlarına maaş- larına mahsuben avans pars ver- mekte, sigorta acentalığı yapmak- tadır. Şimdiki müdür Hamdi Bey bir senedir bu vaziyette olan ban- kayı idare etmektedir. e Buyünkü vaziyet (400502) lira ortadan yok olduktan sonra, bir banka kari- katürü gibi bir şeydir. * Belediye iki senedir, bankaya maddi yardımda bulunmamakta, bankanın canlanması, alacakla - rını alması için manevi müzahe - rette bulunmaktadır. Bankanın bu vaziyete geldikten sonra tasfiye*e- dilmesi fikri ortaya (atılabilir. Fakat, böyle bir hareket, heba o - lan paralardan bütün bütün ümidi kesmek olur. Çünkü sermaye yok- tur, Alacaklılar sağlam (değildir. canlanmasına nın tasfiyesine remez. Çünkü Esnaf Bankası müs. takil Bir şirkettir. Banka feshedilebilir mi?.. Vaziyetin hukuki ciheti de ka rışıktır. Bu mesele hakkında Ti - caret Müdürlüğü Şirketler Müdü- rü Bahri Bey şunları söylüyor — Ticaret kanununun, şirketle. dü İsli vo -ilaben Sai eddi komisyonu teşrinievvel haftasında komisyon azasına verilmiş ve ko- misyon faaliyete iştir, Bu kmlayonn manelisiei kara - rına rağmen bankalardan kimse alınmamış, ve dairelerden seçilen azalar da hemen hiç çalışmamış- lar, yalnız belediye meclisinden s6 silen üç aza çalışmıştır. karışık işleri bundan biz evvel tahkik ve ikmal ei ra (20) sahifelik uzun bir rapor yazarak be'ediye makamına ver « miştir, Bankada (410,502) liranm nasıl ortadan kaybolduğu, muh - telif yolsuzluklar bu suretle mey- dana çıkmıştır. Belediye mskam' bu “aporu »- lınca, şehir meclisine arzederek müzakeresini istememişti », Evvel - ki gün şehir meclisi e0> içt'mamı yapmıştır, Son ik olduğu hal de, rapor, gene ruztameye alın - mamıştır, Bu vaziyeti gören komisyon reisi Galip Bahtiyar Bey raporun ne olduğunu sormuş, işi mevzuu bahsetmiştir. Galip Bahtiyar Bey meseleyi evvelki gün mecliste mev zuu bahsetmeseydi, hâdise bütün esrarını muhâfaza ederek, mecli - sin yeni içtima devresi olan teş - rinievvele kadar saklı kalaçak - “. Bunun üzerinedir ki mecliste (Devamı 7 inci sahifede) karma kımta yö” Heyecan ve 8» nden zayıflamış sinirlerinizi Kuy evlendirmek